i WOENSDAG 14 OCTOBER 1936 HAARLE M'S DAGBLAD SPORT EN SPEL ZWEMMEN. Rie Mastenbroek te Londen. Weer een Engelsch record verbeterd. Uit Londen: In het uitverkochte zwembad te Hammer smith (West-Londen) heeft Rie Masten broek Dinsdagavond wederom een Engelsch record gebroken. Zij ging alleen over de baan om 440 yards vrije slag af te leggen. Toen zij aantikte had men een tijd van 5 min. 35.8 sec genoteerd. Zij had hiermede het Engel- sche record op dien afstand, dat sedert 1931 op naam stond van Joyce Cooper, met 5 min. 44 sec. aanzienlijk verbeterd. De Nederlandsche zwemster startte prach tig en zwom haar rustigen, gelijkmatigen slag. zonder zich merkbaar in te spannen. Haar tusschentijd op de 220 yards bedroeg 2 min 42 sec.; hoewel zij er vooral in de tweede helft een stevig tempo inzette, kwam zij vol komen frisch aan, tot groote verbazing van de Engelschen. Ongetwijfeld had zij een nog beteren tijd gemaakt, indien zij tijdens het zwemmen haar muts niet had verloren, waar door zij haar tempo af en toe moest inhou den om haar haren uit het gezicht weg te strijken. Ook op de 100 yards rugslag was zij sterk in de meerderheid. Zij kwam uit tegen Olive Bartle. Met een voorsprong van zes yards kwam Rie Mastenbroek als eerste aan in 1 min. 12.2 sec., terwijl de Engelsche zwemster een tijd van 1 min. 18,8 sec. deed noteeren. Na 50 yards had onze landgenoote reeds een voorsprong genomen van 2 yards en nadat zij het keerpunt op waarlijk schitterende wijze had genomen, liep zij op de tweede helft nog vier wards uit, wat vooral te danken was aan haar bekenden krachtigen eindspurt. HENGELEN HET BAARSJE. Bovengenoemde vereeniging heeft Zondag haar jubileum wedstrijd op baars gehouden in de Kruisvaart. Na afloop van den wedstrijd ging men naar het clubhuis, waar de voorzitter, de heer Tab- bers. de prijswinnaars bekend maakte. Het waren: P Westerbaan 1ste prijs voor de grootste, 2e pr. G. Veenmeester.*3e pr. v. d. Pol, 4e pr. Bezoojen, 5e pr. W Giesberts, 6e pr. Hekelaar. 7e pr. B. Veen, 8e pr. Assenberg, 9e pr. Smit Jongbloed, 10e pr. Tabbers, 11e pr. H. Veen, 12e pr P. Esvelt, 13e pr. Freier, 14e pr. S Rosman. 15e pr. Gabor, 16e pr. Schee pers. 17e pr. R. Papenburg Jr. 18e pr. J Kuier 19e pr. G. Bel, 20e pr. S. de Koning, 21e pr. Berghuis. 22e pr. J. Sieraad Hogedoorn, 23 pr Warmerdam. 24e pr. Prefoost 25e pr. F. Slot 26e pr. De prijsuitreiking zal plaats hebben op Zondag 18 October in het clubhuis van den heer Slot. BILJARTEN. ZILVEREN JUBILEUM „B. C. HAARLEM". De nederlaagwedstrijden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de"biljartclub „Haarlem" werden Dinsdagavond voortgezet. Het was thans de Amsterdamsche vereeni ging „K.E.T.S.", welke op bezoek kwam. Eerst werd de uitgestelde partij in afd. A (cadre) gespeeld. Dé uitslag hiervan luidt als volgt: pnt. brt. h.s. gem. G. Metz (B.C. Haarlem) 250 21 47 11.42 Esser (K.E.T.S.) 89 21 17 4.75 Hierdoor heeft nu „B.C. Haarlem" 644 punten en „K.E.T.S." 484 punten, zoodat „K.E.T.S." verloor met 160 punten. Daarna volgden 4 partijen in afd. B (li- bre) en hiervan was de uitslag: N.N. (B.C Haarlem) 100 33 10 °3.03 Smit (KETS) 89 33 13 2.70 Chargois (KETS) 50 36 8 1.38 v. d. Loo (B.C. Haarlem) 34 36 10 0.97 Metz (KETS) 75 40 11 1.81 Kroon (B.C. Haarlem) 63 40 8 1.57 Etten (B,C. Haarlem) 100 33 13 3 03 Helenius (KETS) 78 33 8 2.36 Het resultaat in deze afd. was dus. dat B.C. Haarlem 297 caramboles en K.E.T.S. 292 ca ramboles maakte en K.E.T.S. verloor met 5 punten. „D. E. S."—„V. O. G." De ontmoetingen tusschen de Haarlemsche biljartclub „D.E.S." en „V.O.G." uit Amster dam werden Dinsdagavond geëindigd. De laatste 5 beslissende partijen werden gemaakt met den volgenden uitslaj pnt. brt. h.s. gem. L. Vlug (DES) 105 53 10 1.98 Knop (VOGï 125 53 16 2.36 de Foei jaeger (DES) 170 32 32 5.31 Lijmer (VOG) 200 32 33 6.25 Boeré (DES) 53 62 5 0.85 Ninaber (VOG) 65 62 7 1.05 Dekker (DES) 39 42 3 0.93 de Boer (VOG) 65 42 8 1.38 v. Wunnik (DES) 90 57 8 1.58 Luttikhuis (VOG) 81 56 5 1.44 Het resultaat was, dat D.E.S. 457 caram boles en V.O.G. 536 caramboles behaalde, waardoor de eindstand als volgt luidt: D.E.S. 2094 punten en V.O.G. 2232 punten, zoodat deze wedstrijd door V.O.G. gewonnen werd met 138 punten. Na afloop had de prijsuitreiking plaats als volgt: Wisselbeker: V.O.G. Moyenneprijzen: Out van D.E.S, en de Boer van V.O.G. Serieprij- zen: Tuninga van D.E.S. en Luttikhuis van V.O.G. WANDELSPORT. „DE WANDELTOERIST". Zondag heeft bovengenoemde vereeniging wederom een groepsprijs gewonnen als groep zonder uitvallers(sters). bij de vereeniging A.Z.V. te Amsterdam. Alle wandelaars(sters) ontvingen tevens een fraaie medaille. Op 24 en 25 October houdt De Wandeltoe- ïist een marsch. groot 35 KM. De inschrijving sluit oo Maandag 19 Oc tober bij den secretaris L. Braakman, Gen. de la Reystraat 33 zw. H.-N. De start is bij het gebouw „Olympia". DE ACHTKAMP. Euwe heeft de leiding. Prins trekt zich terug. In zijn partij tegen den Amerikaanschen grootmeester Fine kwam Prins geruimen tijd te laat, waarover door de leden van het Euwe- Aljechin-comité opmerkingen werden ge maakt. Over deze aangelegenheid is verschil van meening ontstaan. Een en ander is thans zoover geloopen, dat Prins Dinsdag besloten heeft, zich uit het tournooi terug te trekken. Onmiddellijk werd besloten in zijn plaats Van Scheltinga te laten spelen. De partijen, in de eerste ronden door Prins gespeeld, zullen worden geannuleerd; die van Van Scheltinga, die oorspronkelijk voor Van den Bosch was in gevallen, zullen wel geldig zijn. Omtrent het incident met Prins kunnen wij over de oorzaken nog het volgende mededee- !en: Prins kwam voor zijn partij in de tweede ronde een kwartier te laat. Zooals voorge schreven is. werd zijn klok in gang gebracht. De zaak zou dus hiermede afgedaan zijn, ware het niet, dat de beleefdheid eischt, dat men zijn tegenstander niet onnoodig laat wachten. Vandaar dat de leiding aan Prins verzocht, voortaan op tijd te zijn (bij de eerste ronde was hij ook te laat). Inplaats zich te excu- seeren, sloeg Prins een onheuschen toon aan, waarop de wedstrijdleiders niet verder in gingen. Een en ander was voor Prins reden, zich uit den wedstrijd terug te trekken. Van den BoschEuwe. De partij tusschen Van den Bosch en Euwe,. die vooruit was gespeeld, was minder inte ressant. Eerstgenoemde verloor door een groo te fout een stuk en moest na 17 zetten op geven. Euwe verdedigde zich met den draken- variant van de Siciliaansche partij, welke opening in den laatsten tijd veel door de Russen gespeeld wordt. Van den Bosch stelde zijn eigen rochade uit in afwachting van de vijandelijke rochade, om. door met zijn h-pion op te rukken, de koningsstelling van zwart onder vuur te nemen. Euwe ondernam een tegenactie in het midden. Toen de partij in teressant begon te worden, maakte Van den Bosch genoemde fout, waardoor hij een stuk verloor. FineGruenfeld. De meeste aandacht trok de partij Fine— Gruenfeld, waarin zeer vroegtijdig groote of fers werden gebracht. Gruenfeld speelde den door hem uitgedachten Weener variant, die ook te Nottingham in de partij Bogoljubow— Vidmar voorkwam. Fine toonde goed op de hoogte te zijn van de finesses dezer opening. Na eerst twee pionnen geofferd te hebben, liet hij een dame-offer volgen voor drie lichte officieren. Fine kon hier geforceerd remise houden; hij gaf er echter de voorkeur aan, op winst te spelen. Hoewel het er in het verdere verloop der partij aanvankelijk naar uitzag, dat Fine zijn tegenstander onder den voet ging loopen, bleek Gruenfeld er anders over te denken en hij ver dedigde zich taai. Hij slaagde er in zijn torens in het spel te brengen. Omstreeks den 30sten zet won Fine door een kwaliteitsoffer de dame. waarna hij met toren en drie lichte officieren tegen twee torens glad gewonnen kwam te staan. Fine beschouwde nu zijn taak als be ëindigd en speelde nonchalant verder. Gruen feld maakte er dankbaar gebruik van en ver minderde zijn verlieskansen door een kwali teitsoffer te brengen, dat hem een stuk op leverde. De partij werd afgebroken. Het is echter zeer twijfelachtig, dat Gruenfeld de partij alsnog zal kunnen houden. KmochAljechin. Ook de partij KmochAljechin had een bij zonder karakter. Aljechin beantwoordde d2d4 met c7c5. Het Benoni-gambiet wordt in den laatsten tijd bijna uitsluitend door Aljechin ld, daar men aan de correctheid van deze opening twijfelt. Kmoch, die blijkbaar er op voorbereid was, koos de goede methode, welke hierin bestaat, dat wit het centrum e4 en d5 met pionnen bezet en het veld c4 oDen laat voor een paard. In het middenspel stuur de wit op ruil der torens af en van de pas sieve houding van wit maakte Aljechin ge bruik. Hij ondernam een aanval op den vijan delijken koning ingeleid door het oprukken van zijn h-pion. Kmoch nam onmiddellijk de vlucht met zijn Koning en wandelde naar den anderen vleugel. Aljechin manoeuvreerde zeer fijn met zijn stukken en dwong zijn tegen stander tot steeds nieuwe verzwakkingen. Omstreeks den 30sten zet verbrak hij 't cen trum en veroverde een pion. De witte koning kwam open te staan, zoodat eenige zetten later de witte stelling als een kaartenhuis in elkaar viel. Op den veertigsten zet zag Kmoch het hope- looze van de stelling in en gaf op. Een pracht- partij van Aljechin. De stand. De stand na de derde ronde is als volgt: Dr. Euwe 2y2 (uit 3); dr. Aljechin 2 (uit 3); Kmoch iy2 (uit 3); jhr. v. d. Bosch en Landau beiden 1 (uit 2)Gruenfeld 1 en 1 afgebroken partij (uit 2); Fine 0 en 1 afgebroken partij (uit 2); Van Scheltinga 0 (uit 2). Het programma voor heden. Heden wordt het tournooi van 7—12 uur in den Dierentuin te 's Gravenhage voortgezet. Het programma luidt: EuweFine, Alje chinVan den Bosch, GruenfeldLandau, KmochPrins. HEEMSTEEDSCHE SCHAAKCLUB. Van de jubileum-kwartetwedstrijden der Heemsteedsche Schaakclub, waaraan door vijftien kwartetten, verdeeld over drie klas sen, werd deelgenomen, zijn de uitslagen als volgt: In de eerste klasse werden 1ste prijzen be haald door de heeren J. F. Mantz, Van Baai- bergen. De Tello, Van der Leek en Tiemeijer; 2e prijzen de heeren Steenken en W. Kuyken. In de tweede klasse waren de eerste prijs winnaars de heeren Van der Velde, Kluen en Sep; de tweede prijzen behaalden de heeren Kauw en Van Cleeff. In de derde klasse werden de eerste prij zen behaald door de heeren Dooyes, Post, Mr. van Leer en Peters; de tweede prijzen door de heeren Marinkelle, de Ronde, Kruyt en Rubbens. Op Dinsdag 10 November zal de heer J. F. Mantz, die in de zomerwedstrijden den eer sten prijs behaald heeft, een simultaan- wedstrijd aan twintig borden spelen. Inschrij ving voor dezen wedstrijd kan geschieden op de wckelijksche oefenavonden van de Heem steedsche Schaakclub, die Dinsdag in Restau rant Boekenrode worden gehouden. DAMMEN. OPRICHTING VAN EEN DAMVEREENIGING TE HEEMSTEDE. Onze damredactëur zal Donderdagavond 22 October in „Het Hof van Heemstede" een simultaanséance geven met het doel. te Heemstede een damvereeniging te stichten. Liefhebbers van het damspel kunnen aan deze séance gratis deelnemen. HONDENSPORT. WEDSTRIJDEN VOOR POLITIEHONDEN. Op de op 4 en 11 October jl. gehouden wed strijden voor Politiehonden om den Koper- berg-beker en Speurderswisselprijs behaalde de heer I. E. A. van Gulick te Bloemendaal met zijn hond ..Brigand" het hoogste aantal punten nl. 272, hij won hierdoor voor 1937 den Speurderswisselprijs WIELRIJDEN. EXCELSIOR. Bovengenoemde vereeniging hield de fi nale voor het baankampioenschap op den langen afstand. B'. Mutse wist er met een ronde voorsprong beslag op te leggen. No. 2 Walgien, 3. Las- schuit, 4. Kreef, 5. Van Es, 6. Jus. Tevens werd er gereden een klassement wedstrijd over 50 ronden. Eerste klassement: 1. G. Jansen, 2 Bos. 3. Evers, 4. Duivenvoorde. 2de klassement: 1. Jansen. 2. Evers. 3. Bos. 4 Duivenvoorde. Totaal uitslag: 1. Jansen, 2 Bos op een ronde. 3. Evers, 4. Duivenvoorde. Juniores Omnium sprint over 3 ronden: Eerste serie: 1. v Dijk, v. Sinderen, Tweede serie: 1 Kleef. 2. Walgien. Herkansing: 1. v. Sinderen, 2. Walgien. Finale: 1. Kleef, 2. v. Dijk, 3. v. Sunderen, 4. Walgien. Beslissing baan competitie achtervolging over 15 ronden. 1. Jus, 2. Walgien, B. K. L. A. K. L. 1. Mutsen, 2. Kleef. Uitdaging: Van den Berg, uitdager, no. 1, 2. Lasschuit. CRICKET. B. J. T. BOSANQUET OVERLEDEN. De bekende Engelsche cricketer B. J. T. Bosanquet de oud-Engeland-, Oxford 1 en Middlesex-speler, is Maandag op 59-jarigen leeftijd overleden. Bosanquet was de eerste, die zich in het bowlen van een „googly" oefende, een kunst die hij. na eerst met een tennisbal geëxperimenteerd te hebben, zoo danig machtig werd, dat hij zich daarmede in het beste cricket ter wereld een plaats wist te veroveren. Hij vond navolgers en o.a. in de Australiërs Mailey en Grimmitt ware mees ters. De eerste maal dat Bosanquet kans kreeg in 1ste klasse cricket zijn ballen los te laten, stichtte hij de grootste verwarring c.ider de beste batsmen van zijn tijd. In 1905 kwam Bosanquet drie maal voor Engeland tegen Australië uit. Zijn beste prestatie leverde hij in de eerste testmatch, te Nottingham ge speeld, door in de 2de innings 8 v. 107 te nemen. Bosanquet was tevens een goed bats- man. Hij scoorde 16 centuries, in 1900, '01, 03, '04, '05 '08 en meer dan 1000 runs per seizoen en haalde in 1904 zijn „doublé" door meer dan 100 wickets te nemen. CRICKET IN AUSTRALIë. Australië schijnt in F. Ward een waardig opvolger van Grimmitt te bezitten. Tegen de bloem van de Australische cricketers nam deze jonge spinbowler in de trialmatch te Sydney in de 1ste innings 7 v. 127 en in de 2de op een, wegens regenval, zacht wicket 5 v. 100 (uit totalen van 365 en 180) een bui tengewoon goede prestatie! De eerste innings van het Jonge Bradman-team leverde 387 runs op (Bradman 212. O'Brien 85, Mac Gilvray 42) waarna Maandag in de 2de in nings bij een stand van 923 (Bradman c. Fingleton b. Grimmith 13) wegens slecht licht gestopt moest worden. Dinsdag won het Brad man-team, dat de ontbrekende 67 runs maakte, met 6 wickets. ^KUN/TIN IITÏIRIN^ HET TOONEEL. CREMER ER WAS EEN STEENHOUWER.... Zooals wij nu reeds eenige jaren gewoon zijn, opende onze Kon. Letterl. Ver. Cremer haar seizoen met de première van een nieuw stuk van Henk Bakker. Op zich zelf heeft zoo'n première' reeds iets feestelijks: hoeveel te meer, nu zij de viering van het elfde lustrum van Cremer inluidde. De voorzitter, de heer W. Kruyshoop, was dan ook begrijpelijkerwijze in lustrumstemming, toen hij voor den aan vang der voorstelling den Cremerleden toe sprak. Vol blijmoedigheid en vertrouwen, zei de heer Kruyshoop, ging Cremer dit 55ste seizoen ih, vooral ook, omdat bijna alle leden de vereeniging dit jaar trouw waren gebleven. Hij verwelkomde op dezen avond met enkele hartelijke woorden den beschermheer, den heer Herbert Cremer en mevrouw Cremer en zeide het ook ten zeerste op prijs te stellen, dat mevrouw van Riemsdijk op deze openings voorstelling aanwezig was. Met vreugde maakte de voorzitter melding van de belangstelling voor den komenden wedstrijd, die wel het beste bleek uit de medailles, welke waren aan geboden door H.M. de Koningin, H.K. Hoog heid de Prinses, den Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, den Commissaris der Koningin, den Commandant der Motor- Brigade, en verder van Vreemdelingenverkeer, Zang en Vriendschap en den heer Duijtshoff, Ten slotte bracht de heer Kruyshoop in her innering, hoe heel Nederland had meegeleefd met de verloving van Prinses Juliana en Prins Bemhard en verzocht hij de leden staande het 3de couplet van het Wilhelmus te zingen op dezen avond, als een bede voor het heil van het jonge paar. En na deze feestelijke ope ning ging het doek op voor de eerste vertoo ning van Bakker's nieuwe stuk. „Er was een steenhouwer" heeft Bakker in samenwerking- met J. W. van der Heiden ge schreven. De combinatie Bakker-van der Heiden is niet nieuw. Reeds vroeger voerde Cremer de klucht ..Haar laatste Wil" van Bakker en van der Heiden op en tegelijk met „Er was een steenhouwer" is dit jaar in het tooneelfonds van J. Heynis „Geen dubbeltje in z'n zak" van beide auteurs verschenen. „Er was en steenhouwer", is blijkbaar uit sluitend voor het dilettantentooneel bestemd. Het kan de vergelijking met Bakker's beste stukken zooals Komedie, Liefdescapriolen, Als ze wisten, Ramon Tamello en Najaars stormen moeilijk doorstaan, maar het is weer beter dan Haar laatste Wil, de eerste klucht, die haar ontstaan aan de combinatie Bakker-Van der Heiden te danken heeft. Door aan hun blijspel den titel „Er was een steenhouwer" te geven, ontnamen de de auteurs reeds van te voren alle spanning aan hun stuk. Wie Multatuli's parabel kent, weet door den titel wat hij zoo ongeveer mag verwachten, en voor wie de parabel nieuw mocht zijn, onthult Miep al in het eerste tooneel het geheim. Voor eenige ver rassing komen wij in dit blijspel dus niet te staan. Wanneer de leden van de familie Grootenberg beurt voor beurt hun verlangen uitspreken, clat zij ook wel eens rijk zouden willen zijn, dan zitten wij al te wachten op den man, die in de personenlijst staat inge schreven als de notaris, want wij begrijpen dat deze heer de nog niet gedevalueerde tonnen gouds in den schoot van de familie zal werpen. Omdat Multatuli den steen houwer, na al zijn wenschen in vervulling te hebben doen gaan, pas weer tevreden laat zijn. als hij "tenslotte opnieuw eenvoudig steenhouwer wordt, weten wij dus ook van te voren, dat Otto Grootenberg in het ge heel geen plezier van zijn geld zal hebben en zich eerst weer gelukkig zal voelen, wan neer de tonnen gouds zijn huis zijn uitgerold. En om in den stijl van dezen parabel te blijven ,Het geschiedde, zooals wij ver wacht hadden". Wanneer de schrijvers reeds bij het eerste tooneel hun stuk als 't ware voor ons uit spreiden, geven zij daarmee een belangrijk element van het succes dat der verrassing prijs. Er gebeurt in dat blijspel van Bakker en Van der Heiden dan ook nets onverwachts of het moest zijn, dat Eduard Hekma aan het slot Traus, na alles, wat zij hem heeft aangedaan, zoo maar weer dadelijk in zijn armen sluit wat wel een zeer zwakke kant van het stuk is. En zij doen ook niets om het publiek ook maar één oogenblik in twijfel te laten. Zoodra Franqoïs en Mathieu Clerfon- taine ten tooneele verschijnen, zeggen wij. Ah ha! daar heb je de 2 heeren, die er voor zullen zorgen, dat Otto Grootenberg zijn geld kwijt raakt. En deze twee heeren die wij vroeger reeds in stukken van Justus van Mau- rik hebben zien rondloopen doen precies, wat wij van hen verwachten. Wij weten ook al van te voren, dat het hun gelukken zal. De schrijvers maken het hun niet in het minst moeilijk, omdat zij besloten en het ons door den parabel vertelden dat Grooten berg zijn geld moest verliezen. De heele handeling krijgt daardoor iets erg goedigs en naiefs, wat ons van een schrijver als de heer Van der Heiden niet, maar van Bakker wèl eenigszins verwondert. Bakker heeft toch herhaaldelijk bewezen de knepen van het vak ter dege te kennen. De fantasie, waarover hij anders bijvoorbeeld in Kome die zoo ruimschoots beschikt, heeft hem nu in den steek gelaten. Het lijkt mij zoo toe. dat een schrijver als Bakker van dit gegeven toch veel meer had kunnen maken, als hij zich wat had ingespannen. Er was een steenho>uwer, maakt den indruk ongeveer 50 jaar geleden, geschreven te zijn en ik vermoed, dat het juist daarom op kleine provincieplaatsen graag gespeeld zal worden. Vooral ook, omdat er eenige dankbare types in het blijspel voorkomen. In de eerste plaats wel Otto Grootenberg, de eenvoudige maga zijnsknecht, die. als de tonnen bij hem zijn binnengevallen, allures van Janus Tulp aan neemt. Dat een goed speler plezier van deze rol kan hebben, bewees gisteren de heer J. H. Boon, die er zich met zichtbaar genoegen aan gegeven heeft. Voor hem was dan ook het succes van den avond. Boon typeerde den een- voudigen man in I alleraardigst, al was zijn spel nu en dan wat onnoodig uitbundig. Dat hij de inzinking in II niet kon wegspelen, was niet zijn schuld. Maar het beste spel gaf hij in III, toen hij Grootenberg niet meer „speel de", maar Grootenberg „werd". Mevrouw Lucas had daarentegen haar beste deel in het eerste bedrijf. De kordate burger juffrouw speelde zij drastisch en overtuigend. Later laten de schrijvers deze rol wat los, en me vrouw Lucas wist dit te kort niet geheel aan te Vullen, al zag zij er dan ook kostelijk uit in haar parade-jurken. Eki Bouwer en Emmy Fuchs waren de dochters. Hun spel was, zooals wij van deze 2 zeer verdienstelijke dilettan ten gewoon zijn, los, en natuurlijk, maar voor dit milieu eigenlijk wat te beschaafd. Ag. Koo- renblik zagen wij zelden beter dan gisteren. Zij maakte van Jet, de daghit, iets kostelijks. Orombouw die na een rusttijd van eenige jaren weer tot onze vreugde bij Cremer speelde, behoefde zich in de rol van Clerfon- taine slechts te herinneren, hoe hij vroeger in de stukken van Van Maurik, den geaffec- teerden heer met de zwarte ziel had gespeeld, en Dick Stall van een jongere generatie sloot zich bij dit spel als Francois verdienste lijk aan. De heer C. van Looy kon zich zelf spelen als de eenvoudige, brave Gevers en Theo van der Meer typeerde niet onvermakelijk den rood harigen kruideniersbediende Dorus. De heer W. A. Nottelman had de weinig dankbare rol van een veronachtzaamden verloofde. Jan van Dommelen, die de regie had ge voerd, verscheen 'n paar minuten op het too neel als de notaris, een kleine, maar voor het uk heel belangrijke rol. Hij vond de rol zoo klein, dat hij het blijkbaar niet noodig had geoordeeld er zijn Falcon-jas voor uit te trek- krn, wat mij van een notaris toch niet juist ■cr heen. Overigens gaf hij aan de rol al het cachet, dat zij noodig had. Het samenspel klopte gisteren niet altijd zoo. als wij anders bij Cremer gewend zijn. Er waren nu en dan hiaten in het spel. welke aan memorie-storingen geweten moesten worden. En was de aankleeding van het too neel In n niet wat al te opzettelijk-parvenu- achtig? De dochters zouden vader en moe der Grootenberg toch wel hebben beduid, dat deze stoelen en de ridder In harnas toch niet in hun kamer thuis hoorden, al had den ze dan ook 2 ton geërfd. Over het succes hebben de auteurs niet te klagen gehad. Het eerste bedrijf deed het verreweg het beste en sloeg merkbaar in. De tweede acte bracht een inzinking, maar na m was het applaus zeer hartelijk en lang durig. Dat het publiek den heer Boon als de held van den avond beschouwde, bleek wel duidelijk uit de „bravo's", die opklonken, toen hem bloemen werden aangeboden. J. B. SCHUIL. SCHILDERKUNST Amsferdamsche October- exposities. Nog enkele dagen en de groote kunstten toonstellingen die dezen zomer een attractie voor de hoofdstad zijn geweest, zullen voor goed gesloten zijn; de Engelsche adelspor- tretten zullen naar hun kasteelen terug keeren en de schatten der Europeesche antiquairs, voor zoover niet aan meneer Hearst, den kranten koning en enkele andere magnaten verkocht, zullen wederom de toon zalen hunner eigenaars in Londen en Parijs gaan sieren. In Rijks-, noch Gemeente museum heeft men over bezoek te klagen gehad en dank zij de intensieve reclame, den steun der over heid en de medewerking van de pers zal ner gens vermoedelijk van een tekort op de exploitatierekening sprake zijn. Nu is voor de wintermaanden de beurt weer aan de kleinere exposities die kunstenaars en handelaars plegen in te richten en voor deze Octobermaand zweefden al weer een half dozijntje invitaties op ons schrijftafeltje neer die wij konden schiften naar de zich bieden de mogelijkheden met iets nieuws kennis te maken of stof voor notities te vinden. Tusschen Dam en Leidscheplein flaneerend kan men hier en daar binnenwippen en vaak verheugende verrassingen beleven. In de Kalverstraat bij Buffa is Lizzy Ansingh met een ensemble van 23 schilderijen uit haar Poppenhuis neergestreken. Het pleit voor haar veelzijdige vindingrijkheid, dat een dergelijke verzameling noch verveelt, noch van een te beperkte picturale belangrijkheid wordt. In tegendeel. Deze schilderes heeft zich zóó zeer in haar zelf-verzonnen wereld van poppen en snuisterijen ingeleefd, dat zij er alle ver scheidenheid van het groote en werkelijke leven in weet te fransponeeren. Er moet in haar een ondeugende liefhebberij huizen om alle emoties en doeningen der heusche men- schen in de onbewogenheid en bevrorenheid harer poppen vast te leggen. Of wel zij moet met haar smaakvol arrangeerende handen eerst een compositie opbouwen en daar later een zin, een legende aan toekennen. Hoe het zij, het resultaat is bijna steeds elegant van voordracht, amusant van inhoud. Haar kunst is in wezen een parodistische kunst vol tech nische verfijning, maar zonder groot-en hartstocht geestig maar weinig zinnelijk, be koorlijk maar niet geweldig. Dat zijn altemaal eigenschappen die haar kunst bevattelijk en aannemelijk maken voor een uitgebreid beschaafd publiek, het passie volle en geweldige wordt nimmer zoo gemak kelijk aaanvaard in de kunst en bevat ge meenlijk ook minder elementen van zoo ge makkelijke aantrekkingskracht. Maar ze brengen ook mede dat een schilderes als zij nu en dan dingetjes van volslagen onbelang rijkheid produceert, die weinig storend - in de reeks meetippelen. Dan weer maakt zij dingen die, in haar eigen lijn gaaf en com pleet zijn en die. in al hun luchtigheid het werk tot iets aparts en waardevols maken. En steeds zal hier en daar een geestig ac centje onze aandacht vasthouden. In mijn herinnering blijven als gaafste prestaties een voorstelling van een collectionneur die in zijn met kostbare antieke zaken gevuld vertrek staand, met verrukking een wit beeldje be schouwt, en een andere van een viertal def tige heertjes, die in een vrijgezellenkamer hun orreltje vóór diner gebruiken. Beide werken hebben pure schilder-qualiteiten die ver boven het anecdotische der voorstellingen uitgaan. Bij Van Wisselingh op het Rokin is de Haagsche schilder Toon Kelder te gast, die den Haarlemmers bekend kan zijn door het jongste portret dat hij onlangs van Dr. de Haan schilderde. Bij Kelder speelt de legende de voorstelling geen rol en de naam van de schilderij is op zijn hoogst een souvenir. Kelder is peintre avant tout, schil der vóór alles. Fransch georiënteerd roman ticus met neigingen naar de sierlijk zwoele lijn van Titaan's tijd, geeft hij zich gewil lig over aan zijia passie voor een briljante schildering, die hij uitviert in paarlmoer- kleurige naakten en Delacroix-achtige fan tasieën over Don Quichotte op zijn witte ros of luisterende nymphen naar Pan's fluit spel. Zijn composities zijn, bij alle bevalligheid steeds stevig geconstrueerd, zonder en dat is er de blijvende charme van dat die constructie zich opdringt aan het oog. Dat hij voor het handig en met zwierigheid op bouwen van een charmeerend vrouwen portret als het ware geknipt is, volgt uit zijn aanleg en vorkeuren. Doch ook van mannen met markante koppen weet hij al schilderend het karakter te doen spreken of ze, verdiept in hun innerlijk bezig-zijn te beelden: het hier geëxposeerde porti'et van den hoboïst Stotijn is een sprekend staal van Kelder's portretkunst. Graag hadden wij in Mak's veilingzaal de schilderijen van den Haagschen dokter Noë geziendie hadden echter reeds weer voor een komende auctie moeten plaats maken, zoodat wij ons het genoegen dier kennis making moesten ontzeggen en ze tot een vol gende gelegenheid verschuiven. Dies begaven wij ons naar de expositie zaaltjes van Santee Landweer op de Keizers gracht waar een andere nieuwe naam onze nieuwsgierigheid gewekt had en vonden er schilderijen eener dame, die met „Irm" haar werken signeert. Het schijnt een Zuid-Ameri- kaansche te zijn, die te Parijs leeft en werkt en met een Duitsche beeldhouwer Ulmer ge huwd is. Tot zoover voor onze biographische administratie. Het werk zelf is niet onaantrekkelijk, soms heel harmonieus van kleur zelfs en doortrok ken van die moderne picturale overbescha ving waarin ook figuren als Radda, Chagall et tutti quanti hun oorsprong vinden. Het zien ervan laat een bevredigenden indruk achter, zonder hevig enthousiamse te ver wekken. Het is schilderwerk van serieuse orde Of dat met het werk van Kor Postma, die bij dezelfde firma in de benedenzaal exposeert, ook het geval isdaarover zou gedebat teerd kunnen worden zonder kans op resul taat. Persoonlijk aanvaard ik die zaken meer als litteratuur dan als schilderkunst, maar, als gezegd daarover zijn varieerende in zichten mogelijk. De dichter Jan Engelman bijvoorbeeld, die tegenwoordig ook m de Groene, schilderkunst-exposities behandelt, ziet er wel wat in, naar ik zoo juist gelezen heb. Mij komt het voor dat er in die opzet telijk afwijkende lijn reeds door anderen wel iets imposanters gemaakt is, en dat Kor Postma ook in dien nieuwen beeldingsvorm o-een voorturner is. Men zal het best doen zelf maar eens te gaan kijken wat Amster dam op het oogenblik biedt er is naar men zag interessante variatie te over. J. H. DE BOIS. ORGELBESPELING. Programma der orgelbespeling in de Groote- of St." Bavokerk op Donderdag 15 October a.s. des namiddags van 3—4 uur, door den heer George Robert. 1. Toccata F. gr. t. J- S. Bach. 2. Aria J. S. Bach. 3. Offertoire sur des Ndëls A. Guilmant. 4. Pastorale. U. Vierne. 5. Improvisation. C. Saint-Saens. 6. Choral III. C. Franck. (op verzoek). GEZELSCHAP JAN MUSCH IN DEN STADSSCHOUWBURG. Op Zaterdag 17 October zal het gezelschap Jan Musch in den Stadsschouwburg te Haarlem de première geven van het succes blijspel „Baron Tip" van Cecil Holm en George Abbott in de vertaling van J. C. van der Horst. Dit stuk, in het genre van „Elias weet het beter", gaat reeds eenige jaren met groot succes in Londen en New-York. De komische hoofdrol wordt vervuld door Jan Musch, de overige rollen door Jeanne van Rijn, Lize van der Poll—Hamakers, Mieke FlinkVerstraete en Jaap van der Poll, Adol- phe Hamburger, Emile van Stuwe, van Staal- duynen, Valk van Spiegel, Marcel Berck- mans. De regie van dit blijspel is in handen van Jaap van der Poll, de décors zijn vervaardigd door W. A. de Maaré.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 8