Cécile H.IX* I VERTELLING Tweede Bachconcert. WOENSDAG 18 NOVEMBER 1936 H A A' R C E M'S DA'GEC X D' 5 Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde. Botaniseertocht door de Karpatlien. Dinsdagavond hield de afd. Haarlem van bovengenoemde Maatschappij een vergadering in Lion d'Or, waarvoor ook de leden van de afdeeling Bloemendaal waren uitgenoodigd. De voorzitter, de heer J. L. Bouwer opent deze vergadering met een woord van welkom aan de Haarlemsche en Bloemendaalsche leden. Spreker hoopt, dat deze poging tot on derlinge samenwerking met succes bekroond mag worden, waarbij de leden van beide af- deèlingen slechts wel kunnen varen. Verder doet spr. mededeeling van een feest- week. welke in Mei in Haarlem zal worden gehouden en waarvoor het comité „Haarlem's Bloei" de Maatschappij heeft uitgenoodigd, tot het organiseeren van een bloemententoon stelling. Spr. vreest, dat de financiën van de afd. dit niet zullen veroorloven, doch ge tracht zal worden, in samenwerking met de afd. Bloemendaal van de Maatschappij en de afd. Haarlem van de Vereeniging voor Bloem bollencultuur nog iets tot stand te brengen in die richting. Na de gehouden onderlinge! tentoonstel ling wordt overgegaan tot de lezing van den heer C. Sipkes. Deze maakte, in gezelschap van prof. F. Nabelek een autotocht van bijna drie maanden door de Balkan. Aan de hand van schitterende natuuropnamen geeft spr. een beeld van den plantengroei van de ver schillende landschappen welke hij bezocht. Vooral voor de kweekers is dit ook interes sant, omdat de heer Sipkes herhaaldelijk planten noemde, welke voor cultuur in Hol led in aanmerking zouden kunnen komen Tsjecho-Slowakije schijnt wel verlangen r samenwerking met Nederland te bestaan. Het is spr. opgevallen, dat de bevolking van de bezochte streken niet alleen vriendelijk en voorkomend is voor de touristen, doch dat er ook een geest van waardeering bestaat voor wat verschillende landen voor de Balkan heb ben gedaan. Daarvan getuigen verschillende monumenten. De heer Bouwer dankte den heer Sipkes voor zijn interessante en onderhoudende causerie, waarna de voorzitter van de afd. Bloemendaal van de Maatschappij, mr. J. D. van der Plaats nog eens, namens zijn afdeeling het bestuur dankte voor de uitnoodiging en de leden voor een tegenbezoek inviteerde. SPEELTUINVEREENIGING „WELTEVREDEN.' Hn het gymnastieklokaal aan het Weltevre denplein zal in het vervolg de heer M. C. Pal eiken Maandagavond les in lichamelijke oefening geven aan de kinderen der leden van de speeltuinvereeniging „Weltevreden" Radio-Distributie Haarlem. NIET het restaurant dat de langste spijs- lijst publiceert is het beste, maar wel het res taurant dat de fijnste schotels bereidt. Zoo is het ook met radio-toestellen en radio distributie. De Haarlemsche Radio-distributie brengt U met overvloed van stations in contact en de overbrenging van het gesproken woord en van muziek is van de Haarlemsche Radio - distributie BETER dan van het beste radio toestel. Daarenboven onder ALLE omstandigheden storingsvrij EN goedkooper. De stroom die U gemiddeld met een radio-toestel gebruikt, kost U veelal meer dan het geheele radio-distri- butie-aibonnement. Radio-distributie kost TWEE KWARTJES per week of twee gulden per maand. NIEUWE GRACHT 5 TELEFOON 10010. (Adv. Ingez. Med.) PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP DONDERDAG 19 NOVEMBER. Frogr. 1: Hilversum I (Huizen). Progr. 2: Hilversum II. Progr. 3: Parijs Radio, Gymnastiek. 8.20 Di versen. 9.05 Keulen. Tijdsein. Nieuwsberich ten, Waterstandberichten. 8.20 Volksliederen. 9.50 Parijs Radio. Orgelconcert door M. de St. Martin. 11.20 Gevarieerd concert d. h. om roeporkest olv. M. Fourestier. 11.50 M. Regnier, Comment les insectes passent l'hiver. 12.05 Causerie voor Protestanten. 12.35 Vervolg con cert. 1.05 Vlaamsch Brussel. Cabaretprogram ma in de witte Moriaan. 1.15 Het Omroepor kest. 1.20 Gesproken dagblad van het N.I.R. 1.30 Populair concert olv. Karei Walpot. 1.50 In de witte Moriaan. 2.00 Gramofoonmuziek. Verzoekprogramma. 2.20 Diversen. 2.50 Parijs Radio. Gramofoonmuziek. 3.50 London Regio nal. Het orkest van Z.M. Kon Luchtmacht olv. R. P. O'Donnell. 4.50 Keulen. Concert door het groote omroeporkest olv. J. Kiihn. 6.05 Vlaamsch Brussel. Kinderuurtje. 6.55 London Regional. Het Black Dyke Mills Orkest olv. Arth. Pearce 7.20 Berlijn. Nieuwsberichten. Wir teilen mit7.30 Dansmuziek door het Hans Bund-orkest mmv. Rolf Langnese (piano) 9.35 Boedapest. Zigeunermuz. d. e. orkest bestaande uit oude zigeunerprimassen. 9.55 Berlijn. Dansmuziek door het klein omroeporkest olv. W- Steiner. 11.30 Weenen, Dansmuziek olv. Ch. Caudriot, H. Roland, zang. Progr. 4: 8.00 Vlaamsch Brussel, Gymnastiek les. 8.20 Tijdsein. Gramofoonmuziek. 8.30 Kro niek van den dag. 8.40 Gramofoonmuziek. 8.45 Gesproken dagblad van het NIR. 9.00 Gramo foonmuziek. 9.20 Diversen. 10.35 London Regi onal. Korte Godsdienstoefening 10.50 Tijdsein van Greenwich. 11.05 BBC Schotsch orkest olv. Guy Warrack. 12.10 Orgelconcert door Harold Coómbs. 12.50 Het Trocadero Cinema orkest olv Alfred van Dam. 1.35 Orgel Recital door Herman Brearley. 2.20 Gramofoonmuziek. 2.50 BBC-Empire Orkest olv. Eris Fogg. 3.35 Droit- wich. Stedelijk orkest van Bournemouth olv. Rich. Austin. 5.05 Gramofoonmuziek. 5.35 Svdney Kyte en zijn orkest met Jack Pain en Dinah' Miller. 6.20 Diversen. 7.00 Droitwich BBC. Orkest olv. Joseph Lewis. 7.50 London Regional. Het Alfredo Campoli Trio. 8.15 In leiding tot de volgende uitzending. 8.20 le bedrijf van Puccini's Opera Madame Butter fly, dirigent: Lawrance Collingwood. 9.20 BBC Dansorkest. olv. Henry Hall, 9.50 Fransche vo cale muziek. 10.20 Droitwich. Korte Kerkdienst in St. Michael's, Chester Square olv. Rev. Elliot. 10.40 BBC Theater orkest olv. Harold Lowe. 11.35 Jack Jackson en zijn orkest in het Dorchester Hotel. 11.50 Dansmuziek gr. pi. Progr. 5: 8.00—7.00 n.m. Diversen. 7,00 Eigen Gramofoonplatenconcert: Accordeon en orgel. 1. London Bridge, Reg. Dixon: 2. Six hits of the day, Primo Scala acc. band; 3. Waltz memories, Reg. Dixon. 4. Le Roei du musette, Victor Marceau. 5.1n town to night, Reg. Dixon. 6. Au Luxembourg, Victor Marceau; 7. Amoureuse, Pierre Palla: 8. Wi.i brengen u, 2 Cavellis: 9. Als het orgel speelt Accordeon Orkest. 10 Blackpool Switchback No. 1. Reg. Dixon: 11. Perfume of the Past, Pierre Palla, 12 Als Kobus harmonica speelt. Accordeon Band. 8.00—12.00 Diversen. de guitïgste van de Canadeesche vijfling, verlangt naar haar QUAKER HAVERMOUT! Cécile is een van de beroemde vijf zusjes, die op 28 Mei 1934 te Callender (Canada) verden geboren. Het is een zeldzaamheid, dat deze vijfling in leven is gebleven. Flink, krachtig en gezond zijn ze nu. De geboorte van een vijfling is buiten gewoon zeldzaam en komt slechts 1 keer op 57 millioen geboorten voor. De Dionne vijfling mag daarom wel een wereldwonder heeten en al- GRATIS BESCHIKBAAR zoolang de voorraad strekt, vijf gtoote kleurenreproducties (elk 18 x 23 cm.) zonder eeDige reclame- opdruk, van de Caoadcciche vijflinsen. tegen inzending van de uit 2 pakken geknipte Quaker- mannetjes. franco als drukwerk Quaker, Postbui 905. Rotterdam. De voeding van de Dionne'tjes was na tuurlijk een van de moeilijkste problemen, welke door de doctoren moest worden op gelost. Zij bepaalden hun keus op het Quaker Havermout, dat reeds voor den eersten verjaardag van de vijfling voor hen werd voorgeschreven. Denk er eens aan, wat dit ook voor uw kinderen en uw geheele gezin beteekent. Quaker Havermout is bijzonder smakelijk, heeft een hooge voedingswaarde en is ge makkelijk verteerbaar. Geen ander ontbijt kan versch gekookt en warm opgediend Quaker Havermout vervangen. Quaker wordt uitsluitend in pakken met garantiezegel verkocht, opdat U het zuiver en in prima conditie ontvangt. Vraag naar vlugkokend Quaker en U kunt dit smakelijk ontbijt in een paar minuten bereiden. (Adv. Ingez. Med.) ZONDAGAVOND 22 NOVEMBER „ALLER ZIELEN" IN DE GEM. CONCERTZAAL. Eén Volksvoorstelling- door het De Boer- Van Rijk-ensemble. Om aan de vele aanvra-gen tegemoet te ko men, hebben de directies van het De Boer- Van Rijk-ensemble en de Gemeentelij_ke Concertzaal te Haarlem besloten, op Zondag avond 22 November a.s. één enkele populaire voorstelling van Herman Heijermans' „Aller zielen" te geven. Deze vertooning (tevens de laatste van dit werk in Haarlem dit seizoen, wegens de vele andere contracten) zal plaats vinden in de Gemeentelijke Concertzaal. Mevrouw Esther de Boer-Van Rijk speelt weer haar Juffr. Co, terwijl Willem van der Veer en Ludzer Eringa de beide pastoors uitbeel der.. De jonge talentvolle actrice Cprry Kore- vaar speelt Rita. Verder werken méde: Ferd. Sterneberg, Hes RijkenVan Rijk, Fie de Vries-de Boer, Wim Paauw, Johan Timrott, en Hendrik Koning. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN Politiebureau, Smedestraat, handschoenen en ceinturen: rijwielplaatje; trajectkaart N. Z. H. T. M.; Stienstra, Spaamhoyenstraat 46. beursje met inhoud; Comans, Olieslagerslaan 30, beursje met inhoud; Jansen, Thomsonlaan 69, kerkboek; Linteman, J. v. Nieuwenhuijzen- s-traat 6, insohrijvingsbewijs en legitimatie- kaart; v. Slooten, KL Houtweg 79, beursje met inhoudVroom Dreesmann, Gr. Houtstraat, ooederdoos; Vuist, Vooruitgangstraat 75, hond; Nieuwenhuis, Bandoengstraat 8, hond; Groe- nendaal, Koninginneweg 2, kat; Kossen, Oran jestraat 104, padvinderskoppel; Heeren, Reits- straat 14, portemonnaie met inhoud; Frei- wald, Tempeliersstraat 44, portemonnaie met inhoud; v. Straten, Pegasusstraat 43, rijwiel- plaatje; Turkenburg, Schoterstraat 1, rijwiel- plaatje; Zegwaard, Pleia-denstraat 35, rijwiel plaatje; De Ruiter, Spaarnd.weg 74 tot 5 uur, na 5 uur Eikenstraat 42, rijbewijs; d.e Haas. Zijlstraat 16, sjaal; v. Looy, Reitsstraat 45, sleutel (pijp- voor auto's); Roode, Pijlslaan 122, sleutel (moer-); v. Putten, Voorzorgstraat 35, kinderschoentjes; Vroom Dreesmann, Gr. Houtstraat, damestasch; Van Baaren, Beukenstraat 32, tasoh met inhoud; Van Baa ien Beukenstraat 32, bos veeren (fazant-). Een huwelijksaanzoek dat niet doorging. Uit het Duitsch Frans de Haan voelde zich doodongelukkig. H;j was toch niet met vacantie naar buiten gegaan om verliefd te worden! Verliefd als een blaag van zestien! Hij was er altijd zoo trotsch op geweest, dat hij er tot nu, tot zijn veertigste jaar, steeds in geslaagd was, vrij gezel te blijven. En nu zou hij er waarachtig nog inloopen! Hij ergerde zichmaar tegelijk voelde hij het als een aangename gewaarwording, die onrust; hij had nooit gedacht, dat hij zich op zijn leeftijd nog zoo jong zou kunnen voe len. Hij was natuurlijk wel eens meer verliefd geweest; men wordt over het algemeen niet ongestraft veertig maar dat was altijd van voorbij gaanden aard geweest. Maar nu nu was het wel degelijk ernst, dat voelde hij. Hij was reddeloos verliefd op de blondharige Truusje Arnoldsen, die zijn vrouwtje zou wor den, dat stond bij hem vast. I-lij zou Truusje dus vragen. Hem weigeren zou 'ze niet. dat wist hij wel zeker. Hoewel Truusje hem op een afstand hield, merkte hij, dat haar moeder hem aanmoedigde. En dan, als hij zoo eens in den spiegel keek, vond hij, dat hij er lang niet kwaad uit zag. Een flin ke gestalte, een knap gezicht, nee, hij mocht er best wezen! Dat hij een „zeer hoog, ver doorloopend voorhoofd" had, dat wisten al leen hij en zijn kapper, want een klein, onbe rispelijk pruikje bedekte zijn „te hooge voor hoofd". Hij wilde nu zoo gauw mogelijk met Truus je spreken. Vanmiddag was er een goede ge- FAILLISSEMENTEN. De Arrondissements-Rechtbank te Haarlem heeft de volgende faillissementen uitgespro ken op Dinsdag 17 November 1936. H. A. V. van den Eynde, houder van een ken nel voor huisdieren, wonende te Haarlem, Am- sterdamschevaart 320, Curator Mr. H. O. Drilsma, wonende te Haarlem. J. Oldekamp. aannemer, wonende te Kool aan de Zaan, Stationsstraat, Curator Mr. H. E. Prinsen Geerlings, wonende te Haarlem. Reohter-Commissaris in beide faillissemen ten Mr. E. J. W. Top te Haarlem. Opgeheven werden de faillissementen wegens gebrek aan actief van: C. Veenboer, caféhouder, wonende te Haar lem, Wolstraat 20, Curator Mr. T. A. M. A. van Löben Seis, wonende te Haarlem. H. P. Smit, melkhandelaar, wonende te Haarlem (Noord) Lekstraat 15, Curator Mr. Dr. A, F. H. Schreurs, wonende te Haarlem. A. Groeneveld, schilder, wonende te Haarlem (N.) Rouwstraat 32, Curator Mr. F. J. Gerrit sen, wonende te Haarlem. Geëindigd is het faillissement wegens het verbindend worden der eenige uitdeeiingslijst van: J. H. Hulsbergen, loodgieter, wonende te Haarlem, Soutmanstraat 50, Curator Mr. J. H. van Gel deren. Op 17 November 1936 is gehomologeerd het accoord aangeboden in de aan M. C. van dei- Wal, koopman wonende Aerdenhout, gemeen te Bloemendaal verleende definitieve surseance van betaling. Ook is gehomologeerd het accoord aangebo den in de aan de N.V. Haarlemsche Brockway Bus Maatschappij, gevestigd en kantoorhou- dende te Heemstede definitief verleende sur seance van betaling. Tenslotte is gehomologeerd het accoord aan geboden in de aan de N.V. Industrieele Pa piermaatschappij „Inpamy" in liquidatie ge vestigd te Haarlem verleende surseance van betaling. VOORDRACHT VAN CHARLOTTE KÖHLER. Op Vrijdag a.s. zal mevrouw Charlotte Kohier in den Stadsschouwburg nog een en kelen voordacht-avond geven van het oude testament, nl. Prediker, Hooglied en Psalmen. tegenheid voor. Hij wist, dat ze 's middags, als de meeste pensiongasten hun rustuurtje hiel den, altijd in de serre ging zitten lezen. Frans zou er zijn .middagrust aan geven dezen keer en ook naar de serre gaan met een boek. Voordat hij naar beneden ging, bekeek hij zich nog eens heel aandachtig in den spiegel en zeer voldaan over hetgeen hij daarin ge zien had, ging hij zacht neuriënd naar de serre. Maar die vliegen, die vliegen! Ze liepen hem over het gezicht, de handen, de hals en ze werden steeds brutaler, het was niet om te harden! Een sigaar opsteken om de monsters te verdrijven, wilde hij niet. Stel je voor, als hij straks Truusje de eerste kus gaf, dat hij dan naar sigarenrook riekte! Wat moest hij doen! Zoo kon het niet blijven, hij werd er kriebelig van! In de aangrenzende leeszaal hingen een paar vliegenvangers. ,Die dingen doen hier meer nut dan daar'dacht hij, ,ik zal er dus maar een hier ophangen' Het werd voor Frans nu veel rustiger. De vliegen lieten zich stuk voor stuk vangen. Het. werd nu echt gezellig voor hem, het zon netje scheen zoo weldadig, de fontein buiten klaterde zoo eentonig, de bijen gonsden en zoemden, de zachte bloemengeur, die naar binnen kwam en dan, en dat niet het minst, het uur van den dag, dat altijd aan zijn mid dagtukje gewijd was. Frans werd hoe langer hoe slaperiger, het boek zonk al meer en meer op z'n knieën en pats, daar lag het op den grond! Frans hoorde het niet, met een verza ligd lachje op zijn gezicht droomde hij van Truusje. Een heerlijk half uurtje ging voor bij. Geen geluid drong tot hem door, alleen., de liefde heeft scherpe ooren! Heel zachte trippelpasjes kwamen nader, zijn hart voelde het, met een schok ontwaakte hij, ging staan en bevond zich tegenover zijn droombeeld van daar straks. Alle slaap was uit hem geweken, snel trad hij op het jonge meisje toe en met een bui ging zei hij.Juffrouw Truus. hoe dank ik het vriendelijk toeval. Verschrikt zweeg hij, zijn aangebeden lieve ling keek hem zoo eigenaardig aan en klemde i ^LN/TINllITtKN^j HET TOONEEL. JACOB VAN LENNEP. CABARET-AVOND. De dilettanten-tooneelver. Jacob van Lennep had zich voor haar cabaret-avond, gisteren de medewerking verzekerd van de Liedertafei „Haarlem's Zanggenot", wat reeds dadelijk het voordeel gaf van een stampvolle zaal, want natuurlijk hadden ook de Haarlemsche Zang- genotters hun dames medegebracht, zoodat er in den H.K.B. geen stoel onbezet was. En ook verder beteekende de medewerking van het koor van den heer Keereweer winst, omdat de Hollandsche zang in het voor een cabaret wel wat sterk Amerikaansch georienteerd pro gramma een aangename afwisseling bracht. Zanggenot voerde voor de pauze Lente van Keereweer. het bekende Lied aan het Gangspil van Roeske en „Er was er eens" van C. van dei- Linden uit. Dit laatste staat muzikaal niet hoog eer het tegendeel maar paste wel in een cabaretprogramma. Ik durf mij niet wagen aan muziek kritiek, maar wel wil ik zeggeui, dat ik met genoegen heb geluisterd naar de vooral kloeken zang in het Lied aan het Gangspil. Haarlem's Zanggenot en zijn dirigent, de heer L. C. Keereweer, hadden in dezen kring een zeer groot succes. Dat hadden ook de „Hawaian Serenaders" met hun sentimenteele „Hawaian" liederen, „The Croaking Nigthingales", met hun jazz- zang en de tapdanser Ted Jen ting. De neger kunst vierde in dit gedeelte van het program ma hoogtij. Persoonlijk houd ik meer van „zin gende" dan van zooals het jazz-kwartet zich zelf noemt „kwakende" nachtegalen, maar dat ligt misschien aan mijn leeftijd. De jeugd houdt het bij de kwakende, al doet zij het dan voorloopig altijd nog uitsluitend in het En- gelsoh, welke taal er zich het meest voor schijnt te leenen. Het dient gezegd, dat dit kwartet zich goed geoefend had en met en- train zong. En ook de Hawaian Serenader; zongen hun zoete liedekens, zooals deze gezon gen moeten worden. Elly Oosterhoorn, die was aangekondigd als „cabaretière" zong ook al een Engelsch liedje, en Guus Golschalk eetn Duitsch en een Fransch, maar zij ruimden toch ook nog plaats in voor het Hollandsche. Beide dames lijken mij aspiranten voor het Cabaret der Onbekenden. Elly Oosterhoorn toonde wat meer durf op het tooneel dan Guus Golschalk, maar de laatste zong beter. Vooral met haar Alpen-liedje, waarin liet haar gelukte de heele zaal te doen meezingen en meedeinen, had Guus Golschalk veel succes. J. B. SCHUIL. MUZIEK Het Bachconcert van 17 November verschaf te ons de kennismaking met twee noviteiten en beteekende tevens het Iiaarlemseh debuut van den dirigent Issay Dobrowen. Eenige biografische gegevens omtrent dezen orkest leider, die reeds in het vorige seizoen eenigen tijd als gastdirigent bij het Residentie-orkest werkzaam geweest is, hadden we gaarne in het programma aangetroffen. Dat hij van Russische afkomst is, meenen we wel te we ten; dat hij betrekkelijk nog jong is hebben we kunnen zien; dat hij als orkestleider temperament, ervaring, kunde en een goed geheugen bezit, hebben we kunnen zien en hooren. Zijn gebaren zijn levendig, maar beheerscht, niet stijf en evenmin opdringerig of al te uitbundig. Twee werken, die tot het standaardreper toire behooren en die dan ook meermalen op de programma's van ons Haarlemsch orkest voorkomen, boden gelegenheid tot vergelij kende beoordeeling van Dobrowen's opvat tingen. Zijn vertolking van de eerste twee hoofddeelen van Haydn's „Militaire Sympho- nie" leek me eenigszins vlak, zonder veel re liëf of kleur; het Menuetto werd met gratie, de Finale met duidelijke belijning der tegen stellingen, fijnheid en virtuositeit gegeven. Deze eigenschappen bezat ook de voordracht van Berlioz' Ouverture „Le Carnaval romain" die in geen enkel opzicht onderdeed voor wat wij van Frits Schuurman en ons orkest gewend zijn te hooren. Evenals Schuurman dirigeert Dobrowen alle orkestwerken uit het hoofd. Deze mnemotechniek is nu voor ons niets ongewoons meer. Maar toch gaf zij aanleiding tot bijzondere waardeering, toen Dobrowen ons de kennismaking vergunde met een nieuw orkestwerk, de Passacaglia van Irgens Jensen, want. dit werk is. ten deele a.lthans. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll de lippen zoo stijf op elkaar! Wat had ze toch! Ze hield haar taschje voor haar gezicht .Juffrouw Truuspardonik weet niet Toen schaterde Truus het uit en ze lachte. lachtedat de tranen haar over de wangen liepen en stamelde: ,Neem me niet kwalijkmeneer de Haan neem me niet kwalijk.... maar u ziet er zoo komisch uit .Komisch?' vroeg de Haan. ,Ik? Waarom dan?' .Kijkt u dan eens in den spiegel!" De Haan keek in den spiegel en zag zichzelf daarin met. een hoogst merkwaardig versier sel. Een reep van den vliegenvanger, die waarschijnlijk had losgelaten, zat vastge kleefd op zijn hoofd. Onthutst staarde hij zich nog steeds in den spiegel aan tot het lachen van Truus hem weer tot bezinning bracht. Woedend greep hij het ongeluksding beet en wiern het met een gesmoorden uitroep en eind van zich weg den tuin in en wendde zich weer tot Truus: ,,0 Truusje, o Truusjeverder kwam hij weer niet. Truusje zag hem met groote oogen aan, toen echterhad ze zooeven al gelachen, nu schaterde ze het uit. Bijna onmachtig van het lachen rende ze den tuin in, nog lang hoorde de Haan haar schaterlachen. Bewe gingloos stond hij daar als versteend! Had Truusje misschien last van de warmte en was het haar naar het hoofd geslagen? Dan was ze toch niet zoo sterk als hij eerst gedacht had. Langzaam kwam hij weer tot zichzelf en wilde den tuin in wandelen om Truus op te zoeken. Nog heelemaal beduusd van het vreemde gedrag van het meisje kwam hij in den tuin enals door den bliksem getrof fen sprong hij terug!Wat zag hij daar. Daar lag de vliegenvanger, maar daaraan vast gekleefd, behalve de vliegenzijn mooie pruikje Frans de Haan wachtte een nieuwe ont-1 moeting met Truusje niet af, nog oienzelfden middag pakte hij zijn koffers en verdween. LANGS DE STRAAT. Hij zal drie turven gemeten hebben in zijn sokken en hij stond bij zijn speelgoedwa gentje op het parkeerterrein van de Groote Markt. Hij vond het heelemaal niet erg dat hij daar stond. Integendeel: het leek hem wel: Die Groote Markt met trams en bussen en taxi's was om den drommel niet oninteres sant. Maar een goedhartig chauffeur die hem, dapper zijn speelgoedwagentje duwend, had zien aankomen en zich gehaast had hem vei lig door het drukste gedeelte van ons voor naamste piein te loodsen, vond het toch eigenlijk wél een beetje erg: „Een bestuurder hoeft maar éven niet goed uit, te kijken en hij kiepert hem om en rijdt misschien over hem heen", zei hij tegen den menschenkring die zich, met. den kleinen blonden krullebol als middelpunt, had gevormd en steeds grooter werd. „Waar woon je?" vroeg de chauffeur. Het jongetje maakte met den linkerarm een vaag gebaar in de richting van de Zijlstraat. „Maar waar dan?" „Bij het pleintje", preciseerde het ventje nader. Niemand begreep er iets van. De chauffeur kreeg een ingeving: „Hoe heet je?" „Antoon", kwam het vlugge antwoord. „En verder?" „Dat seggik niet!" En hij schudde vastbe raden zijn krullende haren. Plotseling schoot hem iets te binnen, dat toch waarlijk wel de moeite waard was om aan de menigte vertellen. Hij knoopte zijn jas los, hield dat kleeding- stuk wijd open en zei: ,,'k Heb 'n mooie trui an Toen de trui door vele belangstellenden, voldoende bewonderd was, wilde een dame nog eens probeeren, iets uit het jongetje te halen. Maar het was geen toeschietelijk jongetje. De dame stelde de cliché-vragen, die men doet aan een blijkbaar verdwaald jochie. Doch verder dan „Antoon", „bij het pleintje" en het mompelen van een achternaam, waaraan nie mand houvast had. kwam het jochie niet en toen een andere dame, pas aangekomen, wa rempel alweer met vragen begon, zei hij: „Nou niemeer!" En hij keek héél boos. „Maar moet je dan niet naar huis?" vroeg de dame, die het zoo gauw niet opgaf, ver der „As 'fc donker is!" zei Antoon, die heelemaal geen haast had. „Me moeder is toch niet thuis!" Waarna hij, misschien om al die lastige menschen te verjagen, in 't algemeen mede deelde, „dat hij het wel aan zijn vader zou zeggen". En hij maakte aanstalten, zich met zijn wagentje te verwijderen in de richting van de Lepelstraat. Dit voornemen vond echter algemeene af keuring. En nu achtte de laatste dame het oogenbük gekomen, een eind aan de zaak te maken. Zij pakte Antoon bij de linker hand, een helpster greep de rechter, een jongen, laadde het wagentje op zijn schouder en zoo trok de eenigszins vreemdsoortige stoet in de richting van de Smedestraat. Eerst toen bleek, over welk een omvangrijk geluid Antoon beschikte. Dat hij moord en brand schreeuwde te zacht gezegd: hij schreeuwde wel zeven moorden en tien bran den. Maar de dames versaagden niet. Zij trok ken Antoon naar en door de Smedestraat, waar de menschen hun huizen kwamen uit- loopen, om te zien, wie zulke geweldige pres taties op vocaal gebied leverde. En (weldra betrad Antoon, zij het dan ge dwongen, het politiebureau. Zijns ondanks moet hij vandaar snel zijn thuisgekomen. J. C. E zeer gecompliceerd. Uitgesproken modern is het gelukkig, zullen velen denken niet. Het beweegt zich in tonale harmonieën; de vormen zijn vernieuwingen van die der klas sieke voorbeelden. De vijfdeeligheid: inlei ding, vrije variaties, fuga, tweede reeks va riaties en coda is zeker voor een Passacaglia origineel te noemen; de componist heeft bij de uitvoering van de taak, die hij zich ge steld had vele spannende momenten weten te scheppen, waaronder meerdere ook van groote klankschoonheid waren. Andere oogen blikken troffen zeer harde en schrille instru- mentitie-effecten; vooral het koper is door Jensen met voorliefde behandeld. Merkwaar dig is het, dat het werk mij meermalen aan het Poème voor viool en orkest van Chausson herinnerde. Er blijkt een groot contrapun- tisch kunnen uit; zoowel de tegenstemmen bij de basso ostinato als de grandioze fuga geven daarvan blijk. Heel mooi van klank is de epiloog, die na een van ff tot pp wegster vende paukenroffel begint, en waar de strij kers con sordini met de harp samenwerken. Een hoogst interessante compositie, die bij een eerste auditie niet in al haar détails te overzien is, maar waarvan we gaarne een herhaling verbeiden. Oda Slobodskaja was de soliste op dezen avond. We hoorden haar reeds op een vroe ger Bachconcert. Haar zang maakt vooral in druk door rie dramatische expressie: de klank der stem kan mij persoonlijk minder bekoren: die is mij vooral in het forte te scherp. Zij zong eerst het zelden gehoorde Recitatief en Aria „infelice" van Mendels sohn, een geheel naar klassieke modellen ge componeerd en weinig oorspronkelijke ideeën bevattend stuk, in de vertolking waarvan een oogenblik weifeling scheen te heerschen; daarna drie liederen met orkest van A. Mos- solow. Het eerste daarvan, het „Kirgisches Lied" heeft de monotonie van een onafzien bare steppe; de bassen blijven ostinaat pizzi cato op een soort van orgelpunt; de zangstem wordt even ostinaat door de violen in een hoog register verdubbeld. Het „Turkmeni- sches Lied" begint evenals het vorige als een wiegenlied, maar gaat spoedig accelerando tot de wilde beweging over, die ons van de Ko- zakkenkoren bekend is. Het „Afghanisches Lied" is van begin tot. eind één en al ver snelling. Een groote aanwinst voor de littera tuur leken deze liederen mij vooralsno» niet Zangeres en dirigent oogstten zeer grooteri bijval. K. DE JONG. HET SPREEKUUR VAN WETHOUDER REINALDA. De wethouder van Openbare Werken, de heer M, A. Reinalda, zal in plaats van Vrij dag, Zaterdag a.s. t,e 10 uur zijn gewone spreekuur ten Stadhuiz-e houden. NIEUW HOOFDBUREAU VAN POLITIF TE AMSTERDAM? Door B. en W. van Amsterdam wordt aan den Raad voorgesteld over te gaan tot den bouw van een nieuw hoofdbureau van politie Het zal verrijzen op het terrein van de oude groentenmarkt aan de Marnixstraat op den hoek van de Elandsgraclit, De kosten van dit nieuwe gebouw zijn geraamd op f 1.177 000 zonder de kosten van de meubileering 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 7