W2Ï
1000 gld. uitgeloofd
X/ICKS
De begrooting van 1937 goedgekeurd
V R IJ D A G 4 DECEMBER 1936
RA'AREE M'S DAGBEAD
LN/T IN IHIIREN^jj
De Bergensche beeldhouwer
Tjipke Visser zestig jaar.
In het Gemeentemuseum der hoofdstad
wordt thans, de zestigste verjaardag van den
beeldhouwer Tjipke Visser met een keuze-ten-
toonstelling van zijn werk gevierd, en toen wij
daar dezer dagen een kijkje namen, was he
er vol bezoek en vol waardeering. Wat helaas
niet het geval is, wanneer enkel beeldhouw
werk geëxposeerd wordt.
Nu is deze kunstenaar er niet een die er van
houdt in zijn werk problematisch of diep
zinnig te zijn of te doen. Integendeel, hij
meent met nauw verholen vreugde te kunnen
vaststellen dat de tijd weer aan het voorbij
gaan is, waarin „copie naar negerplastiek,
platgedrukte neuzen, opzettelijke deformaties
opgeld doen". (Ik citeer uit zijn voorwoord
bij zijn feestcatalogus)
Waar ieder artist het recht heeft, eenzijdig
te zijn, zal geen criticus Visser's vreugde wil
len vergallen doch zijn opmerkingen met het
beroemde korreltje zout bestrooien. En dat te
eer, waar hij in datzelfde voorwoord er op
laat volgen:
..Men kan slechts werken volgens z'n aard.
Mijn weg kon niet anders zijn dan die van 'n
geleidelijke evolutie".
Masker visschersmeid.
Zoo is het inderdaad, en die paar zinnen uit
dat aardige en sympathieke korte voorwoord
teekenen den geheelen kunstenaar. Tjipke
Visser is altijd recht door zee blijven gaan en
heeft zich ook in den tijd der platgedrukte
neuzen niet laten beinvloeden door inzichten
die hem niet „lagen" hij heeft onverdroten
aan zich zelf gearbeid, zijn technisch kunnen
in die veertig jaar zoo hoog mogelijk opge
voerd en daarin zijn heil gezocht en gevon
den. Eerlijk en zeker van zichzelf is hij zijn
gang gegaan vasthoudend aan wat de natuur
alleen van vormschoonheid hem openbaarde.
Zoodat zijn werk weinig kopy opleverde voor
zwaar redeneerende en bespiegelende uitleg
gers, maar door een zeer groot publiek hoo-
gelijk gewaardeerd is.
Dat begon al met zijn eerste kleine hout
plastieken van hurkende of harmonicaspelen-
de visschers, visschersvrouwen en meisjes. Het
werd voortgezet toen hij de reeks ibissen,
maraboe's etc. in hout of brons de wereld in
stuurde. In de wijze waarop de kunstenaar
mensch en dier beschouwde stak iets van den
drogen humor, den rasechten Hollander en
Fries zoo eigen, maar tegelijk den wil, in het
wezen zijner modellen door te dringen zonder
hun uiterlijke verschijning geweld aan te doen.
Zoo leek het werk steeds „gewoon" maar den
aandachtigen beschouwer bleef de kundigheid
ervan niet verborgen. Eenzelfde gaafheid van
den natuurlijken vorm bleef hem aantrekken
in de mensch-figuur; zijn kleine en groote
naakten, badende. duikende, springende
vrouwtjes hebben allen het ranke, elastische
van het jonge lijf, door den kunstenaar ver
heerlijkt, en nergens dwingt deze den be
schouwer zich bezig te houden met de vergane
schoonheid, door leed, ontbering of ouderdom
ontstaan. Zoo hield Visser's arbeid iets jeug
digs, iets aantrekkelijks en dwong zelden tot
geestelijk gepeuzel. Al was hij vaak geestig als
in het masker van de Urker visschersmeid,
met den haartooi als een helm, in 1920 ge
maakt.
Eenzelfde onopzichtige schoonheid als wij
in zijn meisjesfiguren vonden treft men aan
in Visser's graf versieringen in die voor
Adama van Seheltema bij voorbeeld en in
zijn albasten reliefs met figurale voorstellin
gen. en zijn nuchter-zekere kracht toont hij
in de portretbusten van Wibaut en Prof.
Bouman.
Is het door dat alles tezaam dat wij zijn
„demonen" uit de laatste oorlogsjaren maar
matig kunnen waardeeren? Had hij hier niet
een veld betreden dat het zijne niet was? En
zelf geloenscht naar de negerplastiek, die
toch immers zooveel kwaad gebrouwen heeft?
Doch, hoe dan ook, het totaal-oeuvre van
Tjipke Visser dwingt waardeering af om de
eerlijkheid, de kundigheid en den geschool
den smaak van den maker. Een ensemble als
thans te zijner eere is bijeengebracht beves
tigt dat.
De eere-tentoonstelling, naar aanleiding
waarvan wij bovenstaand schreven, blijft tot
16 December geopend.
J. H. DE BOIS.
mej. Titi Fermin, die Donderdagavond in de
tuinzaal voor ons debuteerde. Gaven die in
den aanvang van den avond nog eenige re
den tot twijfel: toen de nervositeit van het
begin eenmaal overwonnen was en toen bo
vendien de zuiver vocale schoonheid niet
meer een zóó belangrijken factor vormde als
b.v. bij Handel het geval was, kwam er een
stijgende lijn in haar vertolkingen, die in
„Kaddisch" van Ravel wel haar hoogtepunt
bereikte, maar zich daarna in de liederen
van Debussy en Roussel op nagenoeg gelijke
hoogte vermocht te handhaven.
Haar voordracht van Ravel's werk was
voortreffelijk, neen, meer dan dat: aangrjj
pend, enorm .En bovendien imponeerde haar
uitstekende zangkunst daar, bij de uitvoering
der melisma's, meer dan in eenig ander der
door haar gezongen liederen. Maar verder
welk een verscheidenheid in het karakter
har er uitbeeldingen, welk een juiste door
peiling van den inhoud van elk lied! Daar wa
ren Brahms en Alban Berg, in wiens „lm Zim-
mer" en „Die Nachtigall" men meer Brahms
dan den componist van „Der Wozzek" her
kent; daar was Hugo Wolf met twee liederen
uit het Ital. Liederbuch, waarvan het tweede,
„Ich hab' in Penna einen Liebsten wohnen'
even guitig als virtuoos voorgedragen werd
daar was Debussy met „La Grotte" en „Tan-
toches", het eene in gedempte somberheid,
het andere in spookachtige vluchtigheid:
daar waren het smartelijk heftige „Réponse
d'une épouse sage" en het spottende ,Le
Bachelier de Salamanque" van Roussel. Dit
alles werd door Titi Fermin gegeven op een
wijze die ons voortdurend interesseerde en
boeide, nadat Haydn en Purcell al een hoop
vol ■verschiet geopend hadden. Het stemge
luid is van nature niet bijzonder mooi of be
koorlijk, maar wat daaraan mocht ontbreken
wordt door de intelligente voordracht ruim
schoots opgewogen. De prachtige uitspraak
van het Fransch verdient een bijzondere ver
melding: het was daarbij alsof we een Fran
chise hoorden. Zoowel daarin als in de ge
schoolde expressie deed zij haar leermeesteres
Berthe Seroen, alle eer aan.
De jonge violist Wim Noske speelde ter af
wisseling van de zangnummers, het Viool
concert in a kl. t. van Bach, in afwijking
met het oorspronkelijk programma, dat „La
Folia" van Corelli en drie kleinere stukken
van Henr. Bosmans, Dvorak en De Falla ver
meldde. De wijziging deed ons leed. want we
hadden den jongen en zeker begaafden speler
gaarne in werk van meer verschillenden
aard gehoord. Zijn Bachvertolking was dege
lijk flink en zuiver, maar openbaarde nog
geen dieper inzicht en was wat de toongeving
betreft vermoedelijk op een groote concert
zaal ingesteld, zoodat ze in de sterkklinkende
Tuinzaal wat te sterk klonk. Vóór de pauze
waren ook de begeleidingen van Mevr. Leny
NoskeFriedlander te sterk en te rijkelijk
gepedaliseerd. Na de pauze werd dit alles
beter en deed de pianiste in de verschillende
liederen, vooral in die der Fransehen, zeer
mooie dingen, die de zangpartijen goed il
lustreerden.
Het niet groote aantal belangstellenden
toonde zich dankbaar voor het vele schoone
dat hun geboden was: de zangeres schonk
.Manner suchen stets zum Naschen" van
Mozart als toegift.
De kennismaking met het talent van Titi
Fermin is een zeer aangename geweest. We
hopen haar vaker op het Haarlemsche podium
te zien.
K. DE JONG.
HET TOONEEL.
HET MASKER.
SCHIP IN NOOD.
MUZIEK
LIEDEREN-AVOND.
TITI FERMIN.
Ik heb concertseizoenen meegemaakt,
waarin de liederenavonden om zoo te zeggen
niet van de lucht waren; waarin de lyriek
als een malsche regen in onze zielen drupte
en de daar sluimerende dichterlijke gevoelens
deed ontkiemen. Er volgden jaren van nage
noeg volkomen steriliteit op dit gebied. Deze
droogteperiode schijnt thans voorbij te zijn:
Donderdagavond werd de derde liederenavond
binnen een spanne tijds van ruim drie weken
in onze stad gegeven, en het was een ver
heugend verschijnsel dat alle drie uitgingen
van nieuwelingen op ons podium. Het zou
voorbarig zijn, hieruit een algemeene op
leving op concertgebied te willen concludee-
ren. Maar in elk geval kan men er uit beslui
ten. dat de werklust niet verdwenen is: dat.
de ondernemingslust terugkeert en dat er
ook onder de jongeren talenten zijn, wier
prestaties gehoord mogen worden.
DM. was voorzeker het geval met die van
Schip in Noodde titel doet een drama
verwachten met S.O.S. seinen, sensatie en film-
effecten. zoo iets als indertijd het door Het
Schouwtooneel gespeelde „De IJsberg". Maai
de Engelsche titel ,3ees on the Deck"
stelde ons al eenigszins gerust en deed ons
vermoeden, dat het niet zoo erg zou worden.
En toen het doek opging en wij Sam van
Kerckhoven en Van Praag op het dek van een
boot, die rustig aan wal lag. een werp-spelletje
zagen spelen, begrepen wij dadelijk, dat wij
met dit stuk van J. B. Priestley geen storm
op zee zouden krijgen.
Het s.s. Glorianna is een „opgelegd" schip,
een crisis-slachtoffer zouden wij dus kunnen
zeggen, en Sam Gridley, de hoofdmachinist
en Robert Patch, de 2de stuurman vormen sa
men de heele bemanning. Zij zijn zoo veel
als bewakers en omdat er in de kreek, waarin
de Glorianna ligt, niets te beleven is, spel~n
ze spelletjes of verveelt Sam Gridley zijn ka
meraad met Schopenhauer.
Tot er op een dag leven in de brouwerij
komt. Wat er dan zoo al aan boord van
de Glorianna gebeurt, is genoeg om Sam en
Patch uit hun evenwicht te brengen. Het be-
?int met het bezoek van een nichtje van Sam,
Hilda Jackson, de „voortvluchtige getuige" uit
een geruchtmakend proces van kinderroof.
Als die éénmaal aan boord is, volgen de avon
turen eikaar met sneltreinvaart op. Daar is
al dadelijk Slivers, de kruidenier, die Hilda
herkend heeft en daarom door Sam en Patch
in een hut opgeborgen wordt. Maar dat is nog
maar een kleinigheid, vergeleken bij de komst
van Fletheringborn, een uitvinder van explo-
sief-stoffen, die in zijn vuur bijna het heele
schip in de lucht had laten springen en niet
rusten zal, voordat hij zijn nieuwste uitvin
ding op de Glorianna heeft geprobeerd.
Sam en Patch springen als kakkerlakken op
en neer, wanneer zij hooren wat voor gevaar
lijk goedje de zonderlinge uitvinder in zijn
valiesje heeft en met hun rust is het voor
goed gedaan.
Volgen Lord Cottingley en zijn hyper-mo
derne dochter Ursula, die leven aan boord
brengen. Lord Cottingley ziet in den uitvinder
den geschikten man om door zijn springstof
fen een paar millioen van een verzekering te
verdienen. Een ongeluk zit immers in een
klein hoekje en als de Glorianna de lucht
ingaat en hij eigenaar van het schip is, zul
len de millioenen zijn adellijk huis binnen -
ïollen. Later komen dan nog een commu
nist en een fascist aan boord en de herrie is
compleethet schip is werkelijk in nood.
Hoe het verder afloopt? Ja dat is niet zoo
gemakkelijk te vertellen. Het zou een aardige
examen-puzzle wezen voor de adspirant-
critici om een beknopt résumé te geven van
den inhoud van dit stuk van Priestley. Je
raakt als toeschouwer totaal in de war bij
alle gebeurtenissen die elkaar aan boord van
den Gloriannu bliksemsnel opvolgen. Het eene
oogenblik zitten Sam en Patch opgesloten in
een victualie-hok en even daarna zitten de
bezoekers weer veilig opgeborgen in de be
schikbare hutten van het vrachtschip. De
communist predikt het heil van de revolutie,
de kapitein van de blauwhemden verdedigt
het volgens hem zalig makende fascisme en i
het kost Sam en Patch heei wat moeite al die
onruststokers en Hilda, de ongelukkige voort- I
vluchtige getuige weer van boord te krij
gen, zonder dat er ongelukken gebeuren.
De fabrikanten der vermaarde VICKS
VAPORUB zalf z(jn verlangend te
weten, hoe en voor welke soort
verkoudheden Vicks hoofdzakelijk
wordt gebruikt. Geef Uw meening in
maximum 30 woorden. Voor de over
tuigendste antwoorden zijn uitgeloofd:
1 bedrag van fL 250.-
1 fl. 100.-
1 fl. 50.-
4 bedragen fL 25.. fl. 100.-
15 fL 10.- fl. 150.-
30 fl. 5.- fl. 150.-
80 fL 2.50 fl. 200.-
132 geldprijzen van totaal fl. 1000.-
benevens 500 troostprijzen.
Inschrijfformulieren voor gebruikers
van Vicks VapoRub en Vicks Hoest-
bonbons (tijdelijk 25 c. p. doosje) gratis
bij Uw Apotheker of Drogist verkrijgb.
w VapoRub
Groote Pot (dubbele hoeveelheid)
tijdelijk 90 cents (inplaats 1.25)
(Adv. lngez. Medj
Wanneer zij eindelijk zoo ver zijn en zij
meenen, dat de rust terug is gekeerd, komt
Tooke, een afgevaardigde van de directie hun
vertellen, dat de Glorianna voorgoed uit de
vaart is genomen en op hun vraag, wat er dan
met hun schip zal gebeuren, is het antwoord:
,,'k Weet niet, Opgeblazen denk ik!" Dus toch
de lucht in, hun goeie Glorianna!
Men ziet, het is alles nog al verward en als
geheel is het 'n vrij rommelig stuk gewor
den, dit „Schip in Nood" van Priestley. Het
eene oogenblik bijv. met al die verstop-
perij en de angst voor de explosiestoffen
zitten wij midden in de klucht, een ander mo
ment zooals in het gesprek tusschen den
communist en Sam krijgen wij weer het
vermoeden, dat Priestley met zijn comedie
toch meer wou geven dan louter een grap.
Zoo nu en dan traineert de handeling ge
vaarlijk en kost het ons moeite de aandacht
er bij te houden. Een groote aanwinst voor
de Engelsche tooneellitteratuur kan men deze
komedie van Priestley moeilijk noemen.
Daarvoor is alles te schetsmatig en te kluch
tig.
Maar het stuk amuseerde toch wel in de
voorstelling, welke Het Masker er gisteren
Haarlem had weer de eer van een première
in een goed bezette zaal van gegeven heeft
Het décor, dat ons op het dek van het op
gelegde schip verplaatste, was aardig ge
vonden en ook suggestief en er liepen op dat
dek eenige kostelijke types rond, die voor
treffelijk werden gespeeld. Daar was aller
eerst die malle uitvinder door Ko Arnoldi
verrukkelijk geestig getypeerd. Om Arnoldi
te zien als Fletheringborn, den chemicus, die
diep teleurgesteld is, wamieer zijn explosie-
stoffen niet ontploffen en het heele gezel
schap met hemzelf erbij niet in de lucht
vliegt, als het valies op den grond valt, zou
men Schip in Nood moeten gaan zien. Arnoldi
maakt er iets prachtigs van. Zooals hij daar
rondloopt met zijn verschillende tics, geheel
buiten de wereld staande met zijn a-sociale
opvattingen is hij een hoogst vermakelijke,
kluchtige en toch levende figuur,
John Gobau maakt van lord Cottingley met
zijn weinig scrupuleuze opvattingen, 'n forsch
personage, Henk Schaer is een communist
van zijn voetzolen tot zijn haarwortels en
Willem de Vries voldoet geheel aan de voor
stelling die wij ons van een kapitein der
„blauwhemden" maken.
Jan Rethel, de jonge acteur, die in Liefde
in 1906 den jeugdigen idealist speelde, ver
raste met zijn zeer geestige typeering van
Slivers, den kruidenier en kreeg volkomen ver
diend een open doekje voor het tooneeltje,
toen hij onder den invloed van de whiskey ver
scheen. Dat was komisch spel van de boven
ste plank. En een kostelijken „bobby" kregen
wij van Leo de Kartogh te zien. Ank van dei-
Moei- was Ursula, de hyper-moderne doch
ter van lord Cottingley. Zij maakte van deze
vooruitstrevende dame 'n soort gargonne
iets heei persoonlijks en had succes met
dit overigens niet belangrijke rolletje. En
Georgette Reyewsky voldeed als de voortvluch
tige getuige Hilda Jackson, een rol, die er
ook zoo'n beetje bijhangt.
Sam van Kerkckhoven en Elias van Praat
waren de twee zeelui op het schip, dat geen
schip meer is en zij vulden het tooneel
Van Kerckhoven vooral met hun uitbundit
levendig spel. Van Kerckhoven blijft zich zelf
altijd wel 'n beetje gelijk, maar hij weet
vaart aan een vertooning te geven. Het tempo
liet dan ook bij deze première niets te wen-
schen over.
De goed bezette zaal vermaakte zich blijk
baar wei met dit nieuwe stuk van Priestley
en heeft het aan het slot niet aan applaus
laten ontbreken.
J. B. SCHUIL.
KALENDERS.
De Bond van Nederlandsche Volks-Universi-
teiten gaf een Bali-kalender uit. samengesteld
door W. O. J. Nieuwenkamp. Een 8-daagsehe
kalender, die telkens, bij een fraaie teekening
of foto van Balineesche kunstvoorwerpen, een
interessante beschrijving geeft, van het afge
beelde.
Van de Algemeene Friesche Levensverzeke
ring Maatschappij ontvingen wij een vierbla-
dige verjaardagkalender, die bij een aardige
gekleurde afbeelding, telkens een practische
aanteekenruimte heeft.
Dezelfde Maatschappij gaf een keurig ver
zorgde weekkalender uit, waarvan het schild
werd ontworpen door Jacob Jansma, èn die
op de achterzijde der kalenderbladen tabellen
omtrent premieberekeningen bevat.
De afdeeling Rotterdam van de Nederland
sche Vereeniging tot Bescherming van Dieren
gaf een kalender uit, met fraaie teekeningen
van ir. N. Sickenga.
Van de Nationale Levensverzekeringsbank
te Rotterdam ontvingen we een duidelijke
maandkalender, die op het kantoor zeer bruik
baar zal zijn.
Provinciale Staten
Geldleening aangegaan van f 3.304.050.
(Zitting van Donderdagmiddag)
Donderdagmiddag twee uur werden de al
gemeene beschouwingen over de provinciale
begrootingen voor 1937 voortgezet.
Aan de orde waren de algemeene beschou
wingen over
de Bedrijven.
De heer Valkering (S.D.AP.) spreekt
er zijn genoegen over uit, dat een bedrag van
20.000 is uitgetrokken voor uitbreiding van
de waterwinning uit het IJselmeer. Hij zou het
echter betreuren, als de duinen voor de kam
peerders geheel gesloten, zouden worden.
De heer Thomassen (SD.A.P.) spreekt
over de duinen als recreatie-oord. Hij is te
vreden over de toezeggingen van Ged. Staten,
o.a., om aan jeugdgroepen onder geleide gra
tis toegang te geven tot het duingebied te
Bergen, Egmond en Bakkum. Hij zou echter
gaarne willen, dat dit ook in Heemskerk het
geval zal zijn ten bate van hen, die ontspan
ning te Wijk aan Zee zoeken. Hij bepleit ver
der aanleg van fietspaden door het duinge
bied, voorzien van de bekende paddenstoel-
wegwijzers. Ook zou hij gaarne willen, dat
wandelpaden over de duintoppen geleid zullen
worden. Er moet ook goed gewaakt worden te
gen vandalisme. Ook is hij er tegen, dat aan
ruiters toegang tot het duin gegeven wordt,
want de paarden kunnen den plantengroei
benadeelen. Spreker brengt hulde aan Ged.
Staten voor de wijze, waarop zij de bedrijven
financieren.
De moties Van Engelen
De heer Van Engelen (K.D.P.) is niet
tevreden over het. antwoord van Ged. Staten
op zijn vraag om jeugdige werkloozen bij de
werkverschaffingsobjecten aan het werk te
zetten. Dat laatste was de bedoeling van zijn
vraag echter niet. Hij vraagt, jeugdige werk
loozen practisch werk te laten doen,
om daarmee een voorbeeld aan de particulie
ren te geven. De heer Van Engelen bespreekt
de moties, die hij het vorig jaar heeft inge
diend, waarbij hij Ged. Staten uitnoodigt een
onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid
tot het ontwerpen van een tariefsregeling,
welke rekening houdt met de koopkracht en
gezinsbehoeften van de verbruikers. Naar aan
leiding van het afwijzend prae-advies trekt
hij die moties in, maar dient nu twee gewij
zigde moties in. De eene luidt:
,De Staten, van oordeel, dat de huidige ta
rieven voor levering van electriciteit direct
aan huis, geen rekening houden met gezins
grootte van den verbruiker, achten het
dringend noodzakelijk, dat juist in deze zorg
volle tijden de sociale functie van het door
de Provincie geëxploiteerde Electriciteitsbe-
drijf ten opzichte van de groote gezinnen ten
volle tot haar recht komt;
noodigen mitsdien Ged. Staten uit een ta
riefregeling te ontwerpen, die rekening houdt
met gezinsgrootte van de verbruikers"
De andere motie heeft denzelfden inhoud,
maar die heeft betrekking op de tarieven voui
levering van water direct aan huis.
Deze moties worden voldoende ondersteuner
De heer R o m m e (R.-K.) verklaart zich te
gen deze moties. De groote gezinnen moeten
weliswaar behoorlijk kunnen leven, maar zij
mogen niet op deze wijzen door de provincie
gesubsidieerd worden.
De heer Saai (N.S.B.' vraagt aan Ged. Sta
ten te trachten, zooveel mogelijk water uit het
IJselmeer te betrekken, omdat het grondwa
ter in de cultuurgronden steeds minder wordt.
Dat is o.a. in Bennebroek gebleken.
De heer Seegers (Comm.) kan de moties-
Van Engelen, hoezeer de inhoud hem overi
gens ook sympathiek is, niet steunen, omdat
ze in reactionaire richting gaan. Volgens
spreker moet de druk van den waterprijs door
de huiseigenaren gevoeld worden en niet door
de huurders.
De heer Pothuis (S.D.A.P.) acht de ta
rieven der provincie voor electrischen stroom
voor grootverbruikers te hoog, vergeleken met
dezelfde tarieven van gemeentebesturen.
De heer Bruch (A.-R.) (Ged. Staten) zegt,
dat hij op het standpunt blijft staan, dat de
heer Saai en anderen te weinig rekening hou
den met den overheerschenden invloed van
neerslag op de waterwinningsgebleden. Met
genoegen hebben Ged. Staten geconstateerd,
dat men algemeen heeft ingestemd met het
feit, dat het college voor de waterwinning
ook den blik naar het IJselmeer heeft gesla
gen. Wat het duingebied betreft, merkt spre
ker op, dat de onderhoudskosten heel hoog
zijn. Elke 20 bunder bosch kost 2000 per
jaar aan onderhoud. Een billijke vergoeding
mag dus gevraagd worden, om aan deze hoo-
ge kosten een weinig tegemoet te komen. Het
is niet alleen het vandalisme, dat aan de dui
nen kwaad doet, maar ook onkunde en slor
digheid. Spreker acht het onjuist, aan de le
den der Vereeeniging tot behoud van Natuur
monumenten vrijen toegang tot de duinen te
geven. Dit aantal is te groot. Het zou onbillijk
zijn tegenover hen, die betalen moeten. Spre
ker is het, wat de moties-Van Engelen betreft,
eens met de meening van den heer Romme.
De heer Bruch kan ook deze moties niet aan
vaarden. Het bedrijf is er alleen, om dienst
baar te zijn aan den consument. Daarbij kun
nen geen uitzonderingen gemaakt worden. De
mogelijkheid van het te werk stellen van jeug
dige werkloozen bij de bedrijven hebben Ged.
Staten onder het oog gezien, maar het is tot
dusver niet mogelijk gebleken in verband met
den aard der bedrijven en van het werk. Ook
wordt er gestreefd naar een juist commercieel
beheer: Ged. Staten zijn bereid, eventueele
onbillijkheden weg te nemen.
Na een korte re- en dupliek werden de al
gemeene beschouwingen over de bedrijven ge
sloten.
De moties-Van Engelen worden verworpen
met 47—8 stemmen.
De provinciale begrooting wordt goedge
keurd tot een eindcijfer van 50.305.100.
De communisten en N.S.B.'-leden stemden
tegen.
Geldleening
Goedgekeurd wordt het voorstel tot het
aangaan van een geldleening van 3.304.050
voor de bedrijven en ziekenhuizen.
Eveneens wordt goedgekeurd het voorstel.
ter bestrijding van de uitgaven te heffen 20
opcenten op de hoofdsom der belasting op de
gebouwde eigendommen; 20 opcenten op de
hoofdsom der belasting op de ongebouwde
eigendommen; 20 opcenten op de inkomsten
belasting voor het dienstjaar 1937-'38; 20 op
centen op de vermogensbelasting voor het
zelfde dienstjaar.
Tenslotte wordt goedgekeurd het voorstel
inzake het verleenen aan de gemeente Am
sterdam van een bijdrage a 250.000 in a. I
kosten van den bouw van eën nieuwe schut
sluis in het Nieuwe Meer.
Een halve eeuw geleden
Uit Haarlem's Dagblad van 1886
4 December
UIT DEN GEMEENTERAAD.
In behandeling kwam het rapport om
trent het weder dienstbaar maken van
de voormalige vleeschhal als zoodanig.
De commissie was zeer optimistisch
gestemd inzake de toekomst der Vleesch
hal, en keurde het af dat B. en W.
slechts enkele honderden guldens wilden
toestaan tot aanbrenging der noodzake
lijkste verbeteringen en boden het na
volgende voorstel aan
le. de Vleeschhal zal, met uitsluiting
van alle andere artikelen, worden be
stemd voor den openbaren verkoop van
vleesch van runderen, schapen en var
kens, alsmede van wild en gevogelte,
2e. De in de Vleeschhal ten verkoop
aangeboden artikelen zullen aan een
speciale keuring van gemeentewege
onderworpen zijn.
3e. Voor bovenstaand doel beschikbaar
te stellen het lokaal „De Hal" en een ge
deelte kelderruimte, aan de Groote
Markt gelegen. De overige kelderruim
ten en zolders tijdelijk in huur uit te
geven, tot zoolang ze niet voor de exploi
tatie der Hal benoodigd zijn.
4e. De Hal zal voor den verkoop van
vleesch en de onder no. 1 vermelde
artikelen geopend zijn:
dagelijks, Zon- en Feestdagen uit
gezonderd, van lo. Mei tot lo. November
van 's morgens 6 tot 's namiddags 4 uur;
van lo. November tot lo. Mei van des
morgens 8 tot 's namiddags 3 uur, en ge
durende het gansche jaar des Zaterdags
van 's namiddags 6 tot 's avonds 10 uur.
5e. Het gebruik van de verkoopban-
jjen te verhuren aan gegadigden, tegen
de volgende huurprijzen, berekend per
bank:
voor een geheel jaar ƒ40.voor een
maand ƒ5.—, voor een week ƒ3.en
voor een dag 1.
TIJDSCHRIFTEN.
Wij ontvingen de afleveringen 20 en 21 van
„Het Landhuis", veertiendaagsch tijdschrift,
gewijd aan binnenarchitectuur, tuinverzor-
ging etc. Het fraaie, gedeeltelijk in koper
diepdruk uitgevoerde blad, maakt een pretti-
gen en verzorgden indruk, terwijl het inte
ressante artikelen bevat, waarvan de leesbaar
heid nog wordt verhoogd door de keurige
illustraties.
FEESTELIJKHEDEN IN HET TEHUIS VOOR
OUDEN VAN DAGEN.
Op Zaterdag 5 December vindt in het Haar-
lemsch Tehuis voor Ouden van Dagen de tra-
ditioneele Sinterklaasviering van 5 tot 7 uur
plaats. Sinterklaas en zijn zwarte knecht
Piet komen persoonlijk. Dinsdag 8 December
's avonds om 8 uur worden tooneelstukjes op
gevoerd.
Zaterdag 19 Dec.: Viering van den onder
trouwdag van Prinses Juliana en Prins Bern-
hard met feestmaaltijd en des avonds zang
uitvoering door Haarlem's Luistervinken-
koor o.l.v. Willem Hespe. Vrijdag 25 en Za
terdag 26 Dec. Kerstviering in de Zieken-
afdeeling met zang door de „Nachtegalen".
Donderdag 31 Dec. Jaarlijksche ouderjaars-
avondviering.
OBLIGATIELEENING PROVINCIE UTRECHT.
Naar wij vernemen is bij de inschrij
ving op bovengenoemde leening het
geheele bedrag geplaatst.
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP ZATERDAG
5 DECEMBER 1936.
Progr. I. Hilversum I (Huizen)
Pro gr. II. Hilversum II.
Progr. m. 8.00 Keulen. Blaasmuziek. Mar-
schen. 9.05 Keulen. Tijdsein. Berichten. Wa-
terstandberichten, 9.20 Keulen. „Die Sendlinger
Bauernschlacht". 9.50 Keulen. Lieselotte Hop
je. „Fröhliehes Speil für die Kleinsten". 10.20
Keulen. Richard Heinemeyer: „Was ist los im
Sport?" 11.20 Keulen. Uit Stuttgart: Theo Hol-
linger en zijn orkest. 12.20 Keulen. Berichten.
Gelukwenschen. 12.35 Keulen Vervolg concert.
1.20 Vlaamsch Brussel. Gesproken dagblad van
het N. I. R. 1.35 Keulen. Gramofoonmuziek.
2.35 Fransch Brussel. Concert door het Max
Alexys-orkest. 3.20 Keulen. Het kamerkwintet
m.m.v. Fritz Baur, bas, Michael Agnes, piano.
4.10 Keulen. „Das Reibeisen", vroolijk pro
gramma, 5.20 Keulen. Programmanieuws. 5.25
Keulen. Gramofoonmuziek. 5.40 Keulen. Sin
terklaas in de Studio, een vroolijk hoorspel
van Goswin Gath. 6.20 Beromünster. Klokgelui
6.35 Weenen. „Ein Walzertraum", operette in 3
bedrijven van Oscar Strauss. 9.05 Parijs. P. Pa-
risien Maurice Chevalier gr. pl. 9.25 Beromün
ster. Dansmuziek. 9.50 Berlijn. „Und morgen
ist Sonntag". 11.20 Berlijn. Dansmuziek door
het Hans Bund orkest.
Progr. IV. 8.00 Vlaamsch Brussel. Gymnas
tiekles. 9.20 Vlaamsch Brussel. Tijdsein. Gra
mofoonmuziek. 8.30 Vlaamsch Brussel. Kro
niek van den dag. 8.40 Vlaamsch Brussel.
Gramofoonplaat. 8.45 Vlaamsch Brussel. Ge
sproken dagblad van het N. I. R. 9.00 Vlaamsch
Brussel. Gramofoonmuziek. 9.20 Diversen.
10.35 Londen Regional. Korte Godsdienst
oefening. 10.50 Londen Regional. Tijdsein van
Greenwich. Weerbericht. 11.05 Londen Regio
nal. B.B.C. Orkest van Noord-Ierland. o.l v.
Alfred Barke. 11.20 Nat. Programma. Orgel
concert door Henry Croudson. 11.50 Nat. Pro
gramma. Het Bossie Rawline strijkwartet,
12.50 Nat. Programma. Dansmuziek gr. pl. 1.20
Nat. Programma. Een ooggetuige-verslag v. d.
Test Match AustraliëEngeland. 1.40 Nat.
Programma. Het Commodore Grand orkest o.
l.v. Harry Davidson. 2.20 Londen Regional.
Het Birmingham-Hipodroime orkest o. 1. v.
Harry Pell, 3.20 Londen Regional. Troise and
his Mandoliers met Don Carlos. 3.50 Londen.
Regional. Solisten concert. 4.35 Nat. Pro
gramma. Eric Giïïèts leest: „The mill en the
floss". 4.50 Nat. Programma. Het B.B.C.
Schotsch orkest o.l.v. Guy Warrack. 5.35 Nat.
Programma. Jan Balfini met zijn dansorkest
met Ron Foulkes. 6.20 Diversen. 7.05 Nat Pro
gramma. Het B.B.Q. orkest o.l.v. Joseph Le
wis. 7.50 Nat. Programma. A. W. Hanson: „In
town tonight". 8.20 Nat, Programma. „The
strange adventures of Mr. Penn". 8.35 Nat.
Programma. Jack Hylton en zijn boys. 9 20
Diversen. 9.40 Nat. Programma. „Music Ha'l".
10.40 Nat. Programma. B.B.C. Theater orkest
oJ.vHarold Lowe. 11.35 Nat. Programma B.
C. dansorkest o.l.v. Henry Hall.
Progr. V. 8.00—7.00 Diversen. 7.00 Eigen
?ramofoonplaten concert: St. Nicolaas pro-
gramma. 8.00—12.00 Diversen.