Films van deze week ZATERDAG 9 JANUARI 1937 HAAREEM'S DA'GBEAD Cinema Membramdt Liuxor Amsterdam bij nacht Frans Hals RADM, RADIO MOORS N.V. LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN Filmnieuws Waar de leeuwerik zingt Vroolijke muziek van Franz Lehar „Waar de leeuwerik zingt" is een lieve ope rette van den componist Franz Léliar. Zij speelt in het romantische Hongarije, deels op het pittoreske platteland, deels in de luxueuze sfeer van St.-Geilértbad en St.-Margiteiland: de beroemde vermaaksoorden van Boedapest. Operettes plegen, behalve uit muziek, uit ver wikkelingen en romantiek te bestaan en zoo is het ook in dit vroolijke stukje amusement. De persoonsverwisseling, die hier in elkaar gezet wordt, geeft aanleiding tot vele zonderlinge gevolgen, hetgeen te verwachten was. want een barones, die plotseling voor waardin gaat spelen, komt natuurlijk voor moeiijke situaties te staan en het dienstmeisje, dat zich zoo maar tot barones gepromoveerd ziet, even zeer. Het komische element overheerscht sterk in deze film en dientengevolge is er stof tot lachen in overvloed. Martha Eggerth is het middelpunt van dit alles en zij zingt en ac teert, dat het een lieve lust is. Zij kweelt de aardige molodieën ..van Léhar op een wij- .ze, die werkelijk aan 't jubelende sopraantje van de leeuwerik her innert, Naast haar is het Lucïe Englisch, die genoemd moet worden, want zij is wel de voornaamste verwekster van de lachbacil. Kostelijk is zij in de telkens weer terugkee- rende kibbelarijtjes met haar verloofde en in baar naieve imitatie van de barones. En be halve deze twee zien we verscheidene be kende en beproefde krachten op het doek, zooals Frits Imhoff. Hans Söhnker en Alfred Neugebauer, die het hunne aan de vele komi sche scènes bijdragen. Ir Waar de leeuwerik zingtvervult de char mante Martha Eggerth een hoofdrol. (Cinema Palace.) Al met al een film, die den bezoeker een amusanten avond garandeert en in haar gen re zeker niet tot de minsten behoort. In het voorprogramma is de voltrekking van het vorstelijk huwelijk natuurlijk troef. De toeschouwer krijgt een veelzijdig beeld van den grooten dag in de residentie. Men ziet den stoet op verschillende punten in de stad met de feestelijke entourage van juichende menschenmenigten en vroolijke versieringen. Ook van de huwelijksinzegeningen in de Sint- Jacobskerk zijn eenige treffende momenten vastgelegd. De zevende Januari ..in a nutshell". Verder dienen de opnamen van Den Haag bij avond genoemd te worden. De mooiste dag van mijn leven Een zang film met Jozef Schmidt en Felix Bres sart Het niet dikwijls voorkomend geval doet zich deze week in het Rembrandt Theater, en waar schijnlijk in de meeste andere bioscooptheaters voor dat het voorrFogramma belangrijker is en nog meer publiek -rekt dan de hoofdfilm. Er zullen niet veel menschen zijn, die al komen ze anders zel den of nooit in de bioscoop, nu zich niet van een plaatsje zullen verzekeren om de bruids stoet van 7 Januari op hun gemak te kunnen aanschouwen. Het is inderdaad een sprookje, de gouden koets en daarin het gelukkig la chende bruidspaar, toegejuicht door de enthou siaste menigte; zelfs de grootste nuchterlin*- moet onder de bekoring komen. Behalve de bruidsstoet, geeft de film ook de huwelijks inzegening in de St. Jacobkerk, we hooren het krachtige „ja" van den prins en het ontroe rende „ja" van Juliana en we zien ook hoe zenuwachtig de-prinses is. Het lijkt ons over bodig voor deze film een woord van aanbeve ling te willen spreken, iedereen zal deze willen zien. Rembrandt Theater's programmas zijn een attractie rijker geworden, doordat van nu af aan elke week een Indisch geluidsfilm Jour naal wordt gedraaid, hetgeen zeer belangrijk is. Een alleraardigst gekleurd teekenfilmpje is o.a. ook in het voorprogramma opgenomen. In de hoofdfilm „De mooiste Dag van mijn Leven" zijn de hoofdrollen in handen van Felix Bressart, Otto Wallburg en Joseph Schmidt. Felix Bressart is de tegenspeler van Joseph Schmidt in „De mooiste dag van mijn leven". (Rembrandt Theater.) De namen van de eerste twee waarborgen een flinke dosis vrooijkheid, die in deze film hun naam dan ook weer alle eer aan doen. Joseph Schmidt brengt vanzelf zang, zang en nog eens zang. Iedereen vrijwel kent die schlager van hem „Heut ist der schönste Tag in meinem Leben" welke schlager ettelijke malen in deze film gezongen wordt. Joseph Schmidt, die heelemaal geen tooneelfiguur noch tooneel- gezicht heeft, speelt een dubbelrol, hij is nml. een tweeling, die door twee peetooms wordt opgevoed. Elk peetoom vadert- en moedert over één van de jongens. Otto Wallburg, de eene peet heeft meer succes met zijn pupil, dan Felix Bressart de andere peet. Beide jongens hebben een uitstekende stem, maar de succes volle krijgt engagementen en de andere blijft bij Bressart in de kermistent en heeft een minderwaardigheidscomplex. De peetooms zijn kostelijk en amuseeren in hooge mate. het stuntelige van Bressart en het laatdunkende van Wallburg typeeren ze op geestige wijze. Bijzonder grappig zijn de beide aanstaande peetooms in h£t begin van de film bij de ge boorte van de tweeling. Joseph Schmidt zingt uitstekend, hij acteert ook goed maai'het uiterlijk wil ook wat. Joan Crawford in Durf te leven Een W. S. van Dyke-film De film „Durf te leven", die in het Luxor Sound Theater vertoond wordt, is een eome- die van de goede soort. Waar het om gaat is het conflict tusschen de gezonde levesnopvattin- gen van een jong archeo loog, die op het Grieksche eiland Naxos belangrijke opgravingen heeft verricht, en de inhouds- looze wereld van de New-Yorksche society. Brian Aherne is de jonge geleerde, Joan Crawford vertegenwoordigt de vooze cultuur der New-Yorksche, zoogenaamde uiterst be schaafde kringen, en zal reeds begrijpen, wat er noodzakelijkerwijs moet gebeuren in deze film: hij en zij ontmoeten eikaar op Naxos, later in New-York, en het- eind is gelukkig! Haar dat geluk wordt niet gemakkelijk be reikt. Toenadering en verwijdering tusschen Ee,. -iuuuiiscfie siaai ae opgravingen op het eiland Naxos gade. Joan Crawford en Frank Morgan in „Durf te leven". (Luxor Theater.) de beide jonge menschen wisselen elkaar af J De rijke jongedame, die in het begin een on uitstaanbaar schepsel is, wordt onder den in vloed van haar ontluikende liefde voor dei: oudheidkundige, die echter zelf allerminst „fossiel" is, geleidelijk sympathiek en als de laatste beelden van de rolprent aan ons oog voobbij gegleden zijn, kunnen wij ons volko men vereenigen met de keuze van beiden. Men moet uiteraard aan deze „farce" van den bekenden regisseur W. S. van Dijke geen al te hooge artistieke eischen stellen, maar dat neemt niet weg, dat de invloed van den meester duidelijk merkbaar is. „Durf te leven" staat ver boven vele z.g. komische filmpro- i ducten, die van de andere zijde van den „groo-1 ten haringvijver" naar het oude Europa ko- men. Vooral de scherpe hekeling van het society-leven en zijn figuranten en van het ultra-moderne, Amerikaansche zakenleven, is uiterst vermakelijk enjuist. Het spel van Brian Aherne is prettig en na tuurlijk. Joan Crawford is nog altijd één van de beste steiTen van Hollywood, en de mee ning van sommigen, die haar boven Dietrich en Garbo stellen, is nog zoo dwaas niet. De minder belangrijke rollen zijn voor 't meeren- deel uitstekend bezet. In het voorprogramma kan men o.a. de amoureuze perikelen aanschouwen van twee leden van „Our Gang", de beroemde club van straatbengels. Tenslotte wordt een volledige filmrepoitage gegeven van de plechtigheden van het Prin selijk huwelijk, iets waarvoor deze week on getwijfeld talloozen naar de bioscoop zullen trekken. Filmklucht met Louis de Bree Met eenige spanning hebben we de pre mière van de nieuwe Hollandsche film,, waarmede het Frans Hals Theater tevenis zijn tweejarig bestaan viert, tegemoet gezien. En het is vooral Louis de Bree, die er voor zorg de, dat deze spanning niet door een teleur stelling gevolgd werd. Want de creatie die deze van het boekhoudertje van een groot warenhuis geeft, is werkelijk bewonderens waardig. Verder gaat deze film mank aan de euvelen, welke ook de andere Holland sche films niet wis ten te vermijden. In de eerste plaats is het scenario dat bewerkt werd naar gege vens van onzen stadgenoot Henk Bakker, Alex Benno, de productieleider van de nieuwe Hollandsche film Amsterdam bij nacht". (Frans Hals Theater.) vrij onbelangrijk. Een boekhouder, die thuis onder de plak zit, gaat met een vriend een avond uit, en om de verwijten van zijn vrouw te ontkomen, doet hij, alsof hjj bezig is aan het scenario voor een film,, waarvoor een groote prijsvraag is uitgeschreven. Zijn vrouw doorziet deze opzet, doch eischt nu, dat hij haar binnen drie weken het scenario zal ter hand stellen. Daardoor wordt de boekhouder van Drummei tegen zijn wil in allerlei moei lijkheden verwikkeld, die eindigen met zijn arrestatie, onder verdenking van diefstal. Daar door heen is een liefdesgeschiedenis gevlochten, die zich afspeelt tusschen de se cretaresse van den boekhouder en den zoon van den directeur van het warenhuis. Wij zullen niet verklappen, hoe alles ten slotte weer op zijn pootjes terecht komt. Ge noeg zij, dat van Drummei ten slotte de prijs vraag wint, en dat ook de liefdesgeschiedenis een goeden afloop heeft, zooals diat gebrui kelijk is. lEien verdienste is, dat men in deze film alle goedkoope sentimentaliteit heeft vermeden, waar toch alle aanleiding toe was geweest. Maar het belangrijkste in deze film is toch wel het spel van Louis de Bree, die steeds het juiste woord en het juiste gebaar weet te vinden, en geestig kan zijn. zonder te char geeren. Reeds daarom is de film de moeite van het aanschouwen waard. Dat de film tenslotte niet meer werd dan een beschaafde, vlotte amusementsfilm, ligt geheel in de lijn van het scenario en de bedoeling van de ma kers. Als zoodanig kunnen we de film dan ook als volkomen geslaagd beschouwen. Het voorprogramma bevat na een paar vlotte teekenfilmpjes en buitenlandsch nieuws, de reportage van het Vorstelijk Hu welijk in den Haag, waarvan een mooi en duidelijk beeld wordt gegeven. Louis de Bree, die een prachtige creatie geeft in Amsterdam bij nacht", in gesprek met Piet Kohier. (Frans Hals Theater.) Bazar in „St. Bavo" Ten bate van het „Mgr. Mutsaersoord". Gisteravond had in het gebouw St. Bavo in de Smedestraat de officieele opening plaats van de bazar, ten bate van de R.K. Herstel- lingsoord-vereeniging van Spoor- en Tram wegpersoneel „Mgr. Mutsersoord". De voorzitter van de afd. Haarlem, de heer L. M. Geers opende den avond met een harte lijk woord van welkom, in het bijzonder aan de kerkelijke vertegenwoordigers en een der leden van het hoofdbestuur. Vervolgens gaf spr. een kort overzicht van de werkzaamhe den, welke de vereeniging in de afgeloopen jaren, heeft verricht, waarna hij met een har telijk woord van dank aan allen, die aan het totstandkomen van de bazar hadden medege werkt. het woord gaf aan den plebaan dei- Kathedraal St. Bavo te Haarlem, den hoogeer waarden heer F. B. J. M. Filbry. Deze zeide, te sympathieseeren met het werk van de vereeniging, en sprak den wensch uit,dat zij dit nog vele jaren zou mogen voort zetten. Het is een werk van naastenliefde, en er zijn nog steeds velen, die hulp en steun noodig hebben. Vervolgens verklaarde spr. de bazar voor geopend. In de groote zaal van het gebouw staan verschillende vermakelijkheden opgesteld, waarmee men niet alleen fraaie prijzen kan winnen, doch tevens door er gebruik van te maken, het sympathiek werk van de herstel- lingsoordvereeniging steunt. De vroolijke muziek van „The Green Band" zorgde voor een gezellige stemming, en we twijfelen er niet aan, of vele stadgenooten zullen in de komende dagen hun schreden naar de Smedestraat richten. serie .Godsdienst en Zenuwlijden". 3.10 Be richten ANP. en Mededeelingen. 8.20 KRO- Melodisten. 8.50 Gram.pl. 9.00 KRO-orkest 9.30 Piano-recital. 9.45 KRO-orkest (vervolg). 10.10 Schaakdialoog. 10.30 Berichten ANP. Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperanto-lezing. DROITWICH 1500 M. 12.50 BBC-Harmonie-orkest mmv. solist. 1.50 Troise's Banjo-orkest mmv. solist. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Het R. Crean. orkest, 3.40 Gram.pl. 4.20 „Why I bet", causerie. 4,40 BBC- orkest. 5.20 Missiepraatje. 5.40 Het Stratton- Strijkkwartet. 6.35 „As others see us", causerie. 6,50 Het BBC-Theater-orkest, Revue-koor en solisten. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radio-tooneel. 10.50 Epiloog. RADIO PARIJS 1648 M. 7.20, 8.20 en 11.20 Gram.pl. 12.20 Orgelcon cert. 1.20 Gram.pl. 1.35 Zang. 1.50 Gram.pl. 3.20 Zang. 4.05 Zang. 5.35 Colonne-orkest. 8.00 Zang. 8.20 en 9.05 Radiotooneel. 11.20—12.35 Derveaux-dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Omroepkwintet. 8.20 Gram.pl. 11.20 Omroepkleinorkest, mandoline orkest en solisten. 2.20 Mannenkoor concert. 3.20 Omroepkleinorkest en solisten. 7.20 „Der goldene Pierrot", operette. 9.5011.20 Dans muziek. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gr.pl. 10.25 Muzik. causerie (met gr.pl.). 11.20 Gram.pl. 11.35 Max Alexys' orkest. 12.20 Omroepkleinorkest. 1.30 Gr.pl. 1.502.20 Orgel spel. 2.35 Gr.pl. 3.20 Kamermuziek. 4.20 Om roeporkest. 5.20 Radiotooneel, 5.40 Kleinorkest. 6.20 Gr.pl. 6.35 Salonorkest. 7.20 Pianorecital. 8.20 Omroepsymphonieorkest. 9.05 Reportage. 9.20 Gr.pl. 9.35 Omroeporkest. 10.30 Gr.pl. 11.35—12.20 F. Candrix' dansorkest. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gr.pl. 12.00 Zang. 12.20 Salonorkest. 12.50 Dito. 1.30 Kleinorkest. 2.202.35 Gr.pl. 2.50 Radiotooneel. 3.15 Gr.pl. 3.20 „The Vaga bond king", operette. 6.20 Gr.pl. 7.35 dito. 8.20 Omroeporkest en radiotooneel. 9.35 Omroep symphonieorkest en radiotooneel. 10.30- Fud Candrix- dansorkest. 11.2012.20 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Dansmuziek uit Frankfort. 9.2 OBerich- ten. 9.50—12.15 Oskar Joost's Dansorkest. Van 10.05—10.20 Weerbericht. Het graf van J. P. Coen. BATAVIA, 8 Januari (Aneta-A.N.P.) In tegenwoordigheid van detachementen van land- en zeemacht, van alle leden van den Raad van Ned.-Indië en van vele hooge auto riteiten, overhandigde heden de president van de Javasche Bank, mr. dr. Buttingha Wichers, aan de directie van het Koninklijk Bataviaaseh Genootschap de som van 60.000, welke be stemd is voor den aankoop van het perceel waarin het graf van Coen zich bevindt. (Zoo als bekend is het heden 8 Januari 350 jaar ge leden dat J. P. Coen het levenslicht aan schouwde). De gouverneur-generaal legde op dezen dag een krans aan den voet van het monument voor J. P. Coen aan het Waterlooplein voor het gebouw van het departement van finan ciën. j p~-m - I HTOEVAMMA ZONDAG 10 JANUARI. HILVERSUM I 1875 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO. 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.20 „Het paedagogisch effect van de tegenspoed", causerie. 9.35 Gram.pl. 10.15 Natuur-histórische lezing. 10.30 Viool en piano. 10.45 Cello en orgel. 11.00 Hobo en piano. 11.15 „Van staat en maatschappij", causerie. 11.30 Gram.pl. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Gram. pl. 12.30 „Wat. Indië in de laatste veertien dagen beroerde", causerie. 12.50 Omroeporkest en solist. 1.30 Televisiepraatje. 1.45 Vervolg concert. ,2.00 Boekbespreking. 2.30 Concertge bouw-orkest en solist. 4.00 Gram.pl. 4.10 Da meskoor „Veni Vidi Vici". 4.30 AVRO-Dans- orkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Voet balpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Gram. pl. 6.30 Een dankwoord. 6.45 Ned. Herv. Kerk dienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 AVRO-Operette-orkest, Operettekoor en solisten. 9.15 Radio-journaal. 9.30 Omroep orkest en solist. 10.00 „Nederlanders op avon tuur," interview. 10.20 Kovacs Lajos' orkest en orgelspel. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Ver volg Kovacs Lajos. 11.3012.00 AVRO-Dans- HILVÉRSUM II 301 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO, 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek (gr. pl.) 12.15 KRO-Orkest. 1.00 Interview. 1.20 R.K. Mannenzangvereen. „St. Cecilia" en Gram.pl. 2.00 Vragenuur. 2.30 KRO- Symphonie-orkest en Gram.pl. 4.15 Zieken- lof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr. pl.) 5.20 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Gewij de muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Cau- KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 11 JANUARI 1937. HILVERSUM I. 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 800 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding; Gram .platen; 10.30 Declamatie en concert; 12.00 Cantabile-orkest en orgelspel; 2.00 Om roeporkest en soliste; In de pauze: Declama tie; 4.30 Muzik. causerie met illustraties a.d. vleugel; 5.30 Kovacs Lajos' orkest: 6.45 AVRO dansorkest; 7.15 Zang; 7.40 Causerie 16.000 K.M. door de Vereen. Staten van Noord- Amerika; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.10 Gram. platen; 8.30 Concertgebouw-orkest en solist; 9.40 Radiotooneel; 10.15 „Louise", opera (Gr.pl.); 11.00 Berichten A.N.P.; 11.10 AVRO- Dansorkest en Gram.platen. HILVERSUM II. 301 M. NCRV-Uitzendlng. 8.00 Schriftlezing, meditatie; 8.,15 Gram. platen; 10.30 Morgendienst; 11.00 Ohr. Lec tuur; 11.30 en 12.15 Gram.pl.; 12.30 Het Amsterd. Salonorkest; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gevar. concert (Gr,,pl.); 3.00 Wenken voor de keuken; 3.30 Gram.pl.; 4.00 Bijbelle zing; 5.00 Viool, cello en piano; 6.30 Gram. platen; 7.00 Berichten; 7.15 Gtram.platen; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P.; 8.15 Bach-koor en orkest der Befchlehemkerk, Den Haag, mm/v. solisten; 8.50 Causerie: 1587 J. P. Coen 1937. 9.20 Vervolg concert; 10.15 Berichten A.NP.; 10.20 (Gram.pl. Hierna schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 Gram.platen; 12.20 BBC-Nort-hern-Ireland orkest, en zang; 1.20 Orgelconcert; 2.05 Gram.platen; 2.50 So praan en bariton; 3.20 Gram.platen; 3.50 Het Harp-Trio; 4.20 Dansmuziek (Gr.platen); 4.50 Piano-recital; 5.20 „The romance of Harris Tweed", causerie: 5.35 Dorothy Hogben's vo caal- en instrumenteel ensemble; 6.20 Berichten; 6.40 Landbouiwpraatje: 7.00 BBC-Empire-orkest; 7.40 Variété-program ma. 8.20 Actueele causerie; 8.50 BBC-Dansor- kest; 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch over zicht; 9.55 Sopraan, tenor en luit; 10.20 Het Virtuoso Strijkkwartet en sopraan; 11.35 Bil ly Gerhardi en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.platen) RADIO PARIS, 1648 M. 7.20—12.35 Gram.pl.; 1.35 Zang; 1.50 Gra- mofoonplaten; 4.20 Orkestconcert; 5:50 Gra- mofoonplaten6.05 Zang; 8.20 Piano-recital; 9.20 „La fille du tambourmajor", operette; 11.20 Atkins-dansoi'kest. KEULEN, 456 M. 5 50 Orkestconcert; 7.50 Gram.platen; 11,20 Militair concert; 12.35 Nedersaksiseh Sym- pbonie-orkest; 3.20 Omroep-Amusementsor- kest; 5.20 Trio-concert; 6.20 Omroepkleinor kest; 7.30 Weekoverzicht; 8.20 Omroepklein orkest. 9.50 Omroeporkest. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram.platen 12.50 Salonorkest; 1.30 Omroeporkest; 1.50 Gram .platen; 5.20 Om roeporkest; 6.50 en 7.20 Gram.pl.; 8.20 Om- roepsymphonie-orkest; 10.30 Omroepdansor- kest; 11.20 Sportreportage. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gram.platen; 12.50 Omroeporkest; 1.30 Salonorkest: 1.50 Gram platen: 5.20 Sa lonorkest; 6.35 Omroeporkest: 7.35 Gram.pl.; 3.20 Klein-orkest; 10.30 Cabaretprogramma. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Zang en piano: 8.20 „Januari", maand overzicht; 8.20 Berichten; 9.50 Cello en piano 10.05 Weerbericht; 10.20 Gevar programma. Willem de Geus. Wilde Vaart. Den Haag. Leopold's U. M. Klaas Sme- lik. Ship Ahoy! Burk's wilde jaren A'dam, H. Mculenhoff. De avonturenroman is in de Nederlandsche letteren der laatste jaren een plaats, zooal niet van gewicht, dan toch van omvang gaan innemen. De heer Werumeus Buning, die een voorwoord schreef bij Klaas Smelik's boekje, verbaast zich daarin erover, dat er zoo weinig schrijvers zijn die hun stof aan de zee en het leven op zee ontleenen. en dat in een land dat aan en in het water ligt en er een goed deel van zijn bestaan aan dankt"! Wei ver geet hij Van Schendel's Fregatschip en de boeken van Verhoog, Jef Last en sommige an deren niet, doch wij moesten er, zoo meent hij, thans tientallen bezitten. Het is immers te gek dat wie niet zelf gevaren heeft zoo ongeveer niets afweet van het leven aan en onder dek. En dat na eeuwen zeevaartEn terwijl nog steeds, volgens Buning, negen tiende onzer litteratuur door dames cn hee- ren met zielsproblemen gefourneerd wordt. Ik mag dat sputteren wel van iemand, die een naam draagt die, in een ver verleden, voor mij onverbrekelijk verbonden is met De reis van Bootsman Klapperdos en, in een nog jonge herinnering', aan Maria Lecina. Maaren ook Buning beaamt dat ver moedelijk, voor de litteratuur is het niet van belang d&t er over zeelui, boeren, smokkelaars enz. geschreven wordt, doch uitsluitend hóe dat geschiedt. Of het litteraire kunst is, ten slotte. En dat geldt even goed voor de dames en heeren met hun zielsproblemen. Waarom Van Schendel's Fregatschip een kunstwerk is en Verhoog's en anderer verhalen meer of min artistiek gekleurde reportage zijn, valt niet in een paar volzinnen duidelijk uiteen te zetten, maar wie daar van nature gevoelig voor is of zich door training die fijnproeverij heeft aangeleerd, voelt dat onmiddellijk. Zooals dat ook met schilderkunst en muziek het geval is. Nu is het een feit dat tegenwoordig velen „schrijven" kunnen. Er wordt zelfs ontzagge lijk veel geproduceerd, dat goed geschreven is en niettemin in de litteratuur niet thuis be hoort. Voor dat alles is evenwel plaats, door dat de consumptie het blijkbaar verwerken kan en een werkelijk gaaf kunstwerk toch nog altijd een witte raaf blijft. Tusschen dat en het onverdedigbare prul zijn de variëteiten en de nuances ontelbaar en men moet erkennen dat in het Nederlandsche schrijfwezen van vandaag het gemiddelde van vrij hoog ge halte is. De avonturenroman ligt den Nederlander niet slecht, doch hij is zelden een roman. Wanneer een zeeman schrijven gaat ligt voor hem het avontuur voor het grijpen doch hij laat het meestal bij een relaas ervan blijven en zoekt zijn heil in een overdaad van termi nologie, die voor hem en zijn maats verstaan baar is, doch voor den lezer, die daar geen kijk op heeft, een verklarende woordenlijst noodig maakt. Die overstelpende hoeveelheid scheeps termen en uitdrukkingen mogen de modieuse neiging voor zakelijkheid in de kunst in het gevlei komen, metterdaad is zij slechts een bemanteling van een gebrek, een tekort aan fantasie, zonder welke geen artist van eenig belang het zal kunnen stellen. Een dichter als Gezelle kan een beeldend, kernachtig woord uit een of ander ambacht hebben gegrepen om er de eigen taal mee te verrijken en hoevele kernachtige woorden kent onze taal niet reeds, die aan 't varen onzer vaderen zijn ontsproten uit het moderne internationale gebrabbel van donkeyman en messroomjongen valt weinig zuivers meer te peuren. Een teveel daarvan is nutteloos vermoeiend. Willem de Geus maakt zich daaraan in Wilde Vaart in het bijzonder schuldig en Klaas Smelik blijft bij hem slechts een neuslengte achter. Dat dit voor de jury, die Wilde Vaart uitkoos om in de internationale prijsvraag voor romans mede te dingen, geen bezwaar geweest is, zou kun nen bevreemden, tenzij men juist dat inter nationale scheepsgebrabbel voor deze gelegen heid een aanbeveling achtte. Maar de heer Werumeus Buning, die Smelik inleidde, zat ook in de jury die De Geus verkoos, waarmee de laatste zeker niet gewanboft heeft. De liefde voor de zee is Buning ingeboren. De avonturenroman, zooals die thans bij ons geschreven wordt, staat onder Engelsch- Amerikaanschen invloed. Joseph Conrad vindt hier, terecht, oprechte bewondering. In deze romans is voor „de liefde" slechts een beschei den, nuchter verlicht plaatsje ingeruimd. In den alleroudsten zeevaardersroman, de Odys see van Homerus, wordt daaraan warempel nog meer aandacht besteed. In den Fran- schen avonturenroman van dezen tijd wordt ze niet verwaarloosd, integendeel. Albert Thi- baudet maakte eens de amusante opmerking, dat zoo Robinson Crusoe's vader een Fransch- man geweest ware, hij van Vrijdag zeker een juffrouw zou gemaakt hebben. In Wilde Vaart komt bij stuurman Krijnen heel even een psychisch conflict met zijn er os door de ruitjes van het verhaal kijken, voor het overige wordt daarin en in Ship Ahoy de zaak op de meest zakelijke en weinig ontstel lende wijs afgedaan. De materie gaat in bei de boeken, die wij vandaag bespraken, boven den geest. In Smelik's klein verhaal is mis schien nog meer innerlijke karakteristiek of althans een poging daartoe waar te ne men dan in de Wilde Vaart, terwijl daarin weer veel meer afwisseling, door ruimer men- schengroepeering en verplaatsing, te waardee- ren valt. Beide verhalen zijn onderhoudend en belichten het leven van den Hollandschen zeeman aan boord en in zijn werk, den zee man van de groote en de kleine vrachtvaart; zij teekenen zijn doening in scherpe contou ren en geven zijn zegging haast phonetisch juist weer. Beide auteurs zijn scherpe re- gistreerapparaten en zij kunnen alweer goed schrijven al heeft Smelik vooral iets eigen zinnigs in zijn techniek. Maar dat ondefinieer bare dat een kunstwerk heeft, dat het Fregat schip van Van Schendel bezit en een Alain Fournier eigen is, missen zij voorloopig nog. J. H. DE BOIS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14