"I
TO
Nieuwe Uitgaven.
MAANDAG 25 JANUARI 1957
HAARDEM'S DAGBEAD
^KJJN/T EN IETIEREN A
HET TOONEEL
HET NIEUW SCHOUWTOONEEL.
Een
DE KLOKKENGIETER.
stuk van Antoon Coolen.
Na De Vreemdeling, Kinderen van ons Volk
en De vier Jaargetijden is De Klokkengieter,
het nieuwe stuk van Antoon Coolen, dat even
ais zijn vroeger werk door Het Nieuw Schouw-
tooneel wordt gespeeld, een teleurstelling.
Coolen heeft de paden van üe realiteit, ver
laten en zich met dezen Klokkengieter in de
symboliek gestort. Zijn stuk doet nu en dan
aan Ibsen denken, alleen mist het de drama
tische kracht, waarover de groote Noor ook
in zijn symboliek beschikte. Coolen verdrinkt
zich in dit nieuwe tooneelspel in woorden, en
het blijft bij woorden. Menschen zijn de per
sonen uit zijn stuk niet geworden; het zijn
louter rhetorische figuren, die in dikwijls vrij
gezwollen taal ideeën verkondigen.
Hoofdpersoon in dit nieuwe tooneelwerk
is Meester Andreas, een klokkengieter, die in
zijn zoon een rivaal ziet en hem daarom in den
weg staat om de plaats in te nemen, welke de
jonge man voor zich opeischt. Andreas i;
jaloersch op zijn zoon, niet alleen als kuns
tenaar, maar ook en vooral, omdat zij bei
den de door hem aangenomen pleegdochter
lief hebben. Daarom weigert hij zijn zoon om
de klok, welke Andreas voor de bisschoppe
lijke kathedraal moet maken, te gieten. In
dezen strijd tusschen vader en zoon is Andreas
de verliezende partij.
Wanneer Andreas tot de ontdekking komt,
dat zijn zoon toch zijn zin heeft doorgezet en
de klok heeft gegoten, stort hij zich op hem
met het gevolg, dat zijn jongen zijn handen
verbrandt en voor altijd invalide wordt. Van
dat oogenblik af wordt de vader door wroe
ging verteerd. Hij voelt zich niet meer in staat
voortaan nog klokken te gieten, want om dit
groote werk te volbrengen moet het geweten
zuiver zijn. De gedachte, dat hij zich aan den
duivel heeft overgegeven, op het oogenblik, dat
de Maria-klok werd gegoten, pijnigt hem zoo
zeer, dat hij voor goed het werk aan zijn zoon
overdraagt. Deze zal de Maria-klok nu gieten,
omdat alleen een man met een zuiver geweten
harmonie kan brengen in dit Goddelijk werk.
Andreas trekt de wijde wereld in, zijn pleeg
dochter met zijn zoon achterlatend; hij zal
boete doen, voor wat hij tegenover God en
Maria heeft misdaan.
Uit dit resumé zal de lezer begrijpen, dat dit
alles louter symboliek is. Omdat dit gegeven
nauwelijks genoeg was voor drie bedrijven,
moest Coolen zich eindeloos herhalen. Het
stuk werd vermoeiend door de vele woorden,
die zelden of nooit overtuigden, omdat ze te
hoogdravend klonken en nooit werkelijk uit
het hart opwelden. Het stuk mist dramatische
kracht, de personen zijn louter spreektrom
petten van den schrijver en blijven heel den
avond wezens zonder vleesch of bloed. De
spelers staan daarom in dit tooneelspel voor
een hoogst ondankbare taak. Ko van Dijk wor
stelde heel den avond tegen zijn rol van
Meester Andreas op, zonder dat het hem ge
hikte er gestalte aan te geven.
Hij zei zijn tekst met bezieling maar boven
het declamatorische kwam hij niet uit. Wij
werden koud noch warm 'bij al dat rhetorisch
gepraat. Jacques Snoek was de zoon. Ook hij
speelde met toewijding, maar streed in deze
slecht geschreven rol al evenzeer voor een
verloren zaak. Dogi Rugani, die in haar cos-
tuum reeds het bewijs gaf, dat zij de pleeg
dochter niet als een reëele figuur zag, had
weinig anders te doen dan naar de vele woor
den van Andreas te luisteren en nu en dan te
zuchten. Met veel vreugde zal zij de rol niet
hebben gespeeld, al liet zij dit dan ook niet
merken. Frits Bouwmeester was als Anselmus,
de meesterknecht, nog de meest menschelijke
figuur en had zich voor deze rol, die hij fijn
speelde, een zeer mooien kop gemaakt. Sophie
Stein was als de huishoudster de vijfde van
het quintet der spelers, maar kreeg niets van
belang te doen.
De volle zaal heeft aandachtig geluisterd
naar alles, wat Coolen in dit stuk te zeggen
had en aan het slot ook warm en lang ge
applaudisseerd. Maar dat De Klokkengieter
een succes zal worden, zooals Ooolen's andere
stukken, betwijfel ik toch zeer.
J. B. SCHUIL.
KENNEMER KUNSTKRING.
De Geest van de Olmenhoeve.
De heer Joh. Tromp, schrijver van „De
Geest van de Olmenhoeve" het spel van 't land
dat Zaterdagavond in de turnzaal van het Ge
meentelijk Concertgebouw-door den Kennemer
Kunstkring werd opgevoerd, is blijkbaar een
groot bewonderaar van Jan Fabricius. Uit alle
in het boerenmiiieu spelende stukken van Fa
briciusYnske, De Koekoek en Onder één
Dak vinden wij iets in dit spel van den
heer Tromp terug, uit Onder één Dak wel het
meest. Zooals in dit laatste stuk Dora, het
vrouwtje uit de stad. te kampen heeft met haar
schoonvader, die in het stadsmensch geen
.boerin wil zien, zoo heeft Willy, de vrouw van
den eigenaar van de hofstede De Olmenhof te
strijden met haar schoonmoeder, die haar
het meisje uit de stad als een indringster be
schouwt en tegenwerkt. En evenals in het
stuk van Fabricius is in dat van den heer
Tromp de familie verdeeld in haar sympa
thieën en antipathieën.
Maar dat is dan ook eigenlijk de eenige
overeenkomst, want de heer Joh. Tromp is,
vergeleken bij Fabricius, nog maar een broe
kemannetje in de tooneelschrijfkunst. Zijn
stuk is louter maakwerk en in de dialoog mis
sen wij het kernachtige en levendige, waar
door de taal van Fabricius zich zoo zeer on
derscheidt.
Het verwonderde mij eerlijk gezegd, wel
een beetje, dat de Kennemer Kunstkring,
waarvan de leden toch voornamelijk bestaan
uit jongelui, die op het gymnasium, de H.B.S.
en de M. T. S. hebben gestudeerd, juist dit
stuk hebben uitgekozen. Zij moeten toch ook
wel aevoeld hebben, dat zulke tooneeien bij
voorbeeld als met den marskramer eigenlijk
heel dwaas zijn. Vooral die laatste scène,
waarbij Mottige Klaas zoo'n beetje als vrede
rechter optreedt, en precies als dominee
Willy haar hand in die van haar man doet
leggen, is zoo ridicuul, dat wel niemand dat
au sérieux kon nemen.
Er zijn toch werkelijk wel betere stukken
dan dit onbeholpen spel van het land. En
waarom zoeken deze jongelui het toch zoo
in het sombere? Er zijn bijvoorbeeld bij de
in de laatste jaren hier geïmporteerde Ame-
rikaansche blijspelen verscheidene, welke
deze jonge menschen uitstekend zouden lig
gen. Want dit clubje telt eenige spelers
vooral speelsters die duidelijk bewezen
wel aanleg voor het tooneelspel te hebben.
Opmerkelijk was het, dat bij de dames
toch allen stadsmeisjes het boerenelement
het best tot zijn recht, kwam. Verreweg bo
venaan stond Fenna Kuipers, die van de
oude boerenvrouw een merkwaardig
uitbeelding gaf. Natuurlijk kon zij als
jarig meisje het jonge niet geheel wegspe
len, maar zij wist het scherpe harde en on
verzoenlijke in deze vrouw zeer juist in haar
stem en haar dictie te treffen. Dat was voor
een zoo jeugdige speelster werkelijk knap.
Ook Iet je Busking wist het boersche in
Hanna raak te beelden. Zij was een jonge
boerenvrouw, stug, nuchter en onverzette-
lijk. En de derde van het trio. Gretha Booy,
die de dienstbode speelde, was. hoewel iets
minder, toch ook een vrouw van het land.
Nelly Tempelman, die het stadselement
vertegenwoordigde, zag er allercharmantst
uit en deed, als zij rustig spel kon geven, ook
wel aardige dingen, maar bedierf nog al eens
iets door te veel met haar armen te manoeu
vreeren. Hoe soberder en eenvoudiger het
gebaar, hoe beter het is, mits het gebaar ex
pressief zij. Willy van Dantzig had als Erna
weinig te doen, maar dit weinige deed zij
bescheiden, al was het nog wat stijfjes.
Cees Farret Jentink had zijn beste spelmo
menten tegen het slot. Toen speelde hij rustig
en overtuigend. In de eerste 2 bedrijven leed
zijn spel aan al te groote opzettelijkheid en
zijn voortdurende vechthouding was niet- be
paald fraai. Hein Zwier was als Jan Beukers
ook in zijn spel wel een sympathieke jonge
man. Wouter Zwier spande zich als Mottige
Klaas danig in om van dezen marskramer
een grappig „type" te maken. Hij speelde vol
animo en het lag meer aan den schrijver dan
aan hem, dat wij Mottige Klaas onmogelijk
grappig konden vinden.
Jan Roggeveen, Gerard Schukker, Gerlof
Smit en Bob Tiesselink speelden kleine epi
sodische rolletjes en deden allen, wat zij kon
den om er het beste van te maken.
Er stond niet op het programma vermeld,
wie de regie had gevoerd, maar de opvoering
maakte niet- den indruk, dat een strenge regie
het spel had geleid. Zoo speelde Wouter Beu
kers in het eerste bedrijf bijna voortdurend
achter het voorgordijn, zood'at hij voor het
grootste deel der zaal onzichtbaar bleef.
Toch hebben wij niet zonder genoegen de
opvoering van den Kennemer Kunstkring
welke vereeniging, naar wij vernamen 3 jaar
bestaat gevolgd. Deze jongelui speelden
met toewijding en er zijn onder hen zoo
als ik reeds schreef eenige krachten, waar
mee iets te bereiken is. Maar den volgenden
keer hoop ik ze in een .beter stuk te zien dan
in „De Geest van de Olmenhoeve".
J. B. SCHUIL.
MUZIEK.
Jecovitol levertraan wetenschappen^
de beste levertraan voor U en Uw kind.
Verkrijgbaar bij apothekers en
drogisten a f 0.75 per flacon.
drogisten a f 0.75 per flacon.
(Adv. Ingez. Med.)
Leerlingen-Uitvoering
te Heemstede.
De zaal van het Gebouw van den Nederl. Pro
testantenbond te Heemstede bood Zaterdag
avond het aspect van gezelligheid, dat ge
woonlijk aan leerlingen-uitvoeringen eigen is.
Een publiek bestaande uit ouders, familiele
den en verdere belangstellenden, daartusschen
in de jeugdige executanten die op hun beurt
op het podium moeten verschijnen om proe
ven van hun gevorderdheid af te leggen. Voor
die allen is zoo'n avond een gewichtige ge
beurtenis, maar het succes der uitvoerenden is
a priori verzekerd, want het auditorium is wel
willend gestemd: men staat sympathiek tegen
over den leeraar, aan wien men de muzikale
opvoeding zijner kinderen toevertrouwd heeft;
men verheugt zich in het goede, dat zij pres-
teeren; men vergeeft de tekortkomingen
gaarne of merkt ze nauwelijks op.
Het was de Heemsteedsche muziekleeraar
Fred. Luyken, die Zaterdagavond zijn leer
lingen deed optreden. Behalve eenige kleine
solostukjes stonden stukjes voor vier handen,
een deei van een sonatine voor piano en viool
en concerten voor klavier met orkestbegelei
ding op het programma: zelfs namen de laat
ste, de concerten, het grootste deel van den
speeltijd in beslag. Het bleek dus, dat de heer
Luyken groote waarde hecht aan samenspel
en eo ipso aan muziekcultuur in hooger ver
band. Dat zij de concerten niet door een twee
de klavier, maar door een kamerorkest liet be
geleiden en zoodoende de bedoeling der com
ponisten trachtte te benaderen, verdient op
zichzelf waardeering en kon een bijzondere
attractie genoemd worden, wegens de afwisse
ling die aan oor en oog er mee ten deel viel.
En dat de paedagogische arbeid van den heer
Luyken waardeering vindt, werd bewezen door
de'aanbieding van een paar bloemenmanden
en door een toespraak van een der ouders.
De vakman kan, oordeelende naar het Za
terdagavond gepresteerde, die waardeering
niet in allen deele onderschrijven. Vooreerst
omdat de concerten van Dittevsdorf, Mozart
en Haydn ver boven het technische bereik en
het muzikaal inzicht van bijna alle der met
de voordracht der solopartijen belaste leer
lingen lagen, zoodat alleen het slotrondo van
Haydn's concert in een eenigszins behoorlijk
en standvastig tempo gespeeld werd. Overal
elders waren de tempi slechts juist, zoolang
het tutti speelde; bij elke intrede eener solo
partij zakte het tempo terstond, soms tot de
helft af en werd zeer veranderlijk. Daardoor
was het voor het kamerorkest een uiterst las
tige taak om bij te blijven en dat dit redelijk
gelukt is strekt den musici en muz-iekstudee-
renden, waaruit het gevormd was, tot lof.
Voorts speelden nagenoeg alle leerlingen zeer
incorrect wat betreft maat, rythme, pedaal-
gebruik; weglatingen en toevoegingen van
maatdeelen vielen herhaaldelijk waar te ne
men. Enkele solostukjes werden bevredigend,
ook ten opzichte van maat, rythme en tempo,
vertolkt en dit was ook het geval met het 1ste
deel van Schubert's Sonatine, waarin de heer
Luyken als dilettant-violist optrad. Schu
mann's vierhandig stuk werd veel te langzaam
gespeeld. Over de wensclielijkheid van het om
wisselen der vertolkers in den loop van een
stuk zullen de meeningen wel uiteenloopen.
We hopen dat de ervaringen van dezen
avond ten goede zullen komen aan de' pae
dagogische opvattingen van den heer Luyken.
K. DE JONG
CONCERT DER H. O. V.
wat het oor in verrukking;, het hart in ont
roering kan brengen: prachtige stemmidde-
len, een perfecte vocaal-technische ontwikke
ling, inzicht, stijlgevoel, veelzijdigheid en
temperament. Haar zang kan bidden en jui
chen, vertwijfeld roepen en schertsend vir
tuoze coloratuur uitvoeren en bereikt in al
die richtingen het hoogste denkbare. Haar
adembeheersching is verbijsterend, haar
mezza voce betooverend, haar forte-zang
wekte bewondering, het slot klonk als een
warmgevoelde, ernstige, profetische verma
ning. Als een droom kwam de Aria uit Han
del's „Semele" tot ons, verrukkelijk in de ir-
rèëele schoonheid van het mezza voce, dat
slechts door kleine verheffingen afgewisseld
werd. Maar daarna juichte en kwinkeleerde
de stem in de Aria uit „Josuah" en het was
of we een andere zangeres hoorden: zóó had
zelfs het timbre zich gewijzigd en de colo
ratuur had een gaafheid die door geen in
strument zou kunnen worden overtroffen.
Een groot dramatisch talent openbaarde
Lotte Léonard in de „Aveux de Phèdre", de
schoone compositie van Johan Wagenaar, die
we op het in 1935 te Amsterdam gehouden
Nederlandsche Muziekfeest voor hët eerst
hoorden, met Else Rijkens als soliste. Maar
hoeveel machtiger en imponeerender was
Lotte Léonard's vertolking!
Men heeft der kunstenares en" den grijzen,
maar nog krachtigen en levendigen toon
dichter, die zelf zijn werk leidde, ovaties ge
bracht. Wagenaar uitte zich ook bewonderend
over de kwaliteiten en de prestaties van ons
orkest. Dit was volkomen verdiend, want het
orkest heeft Zondagavond voortreffelijk ge
werkt. De stemming" der blaasinstrumenten
gaf reden tot groote tevredenheid, het strij
kersensemble trof als gewoonlijk door sonoren
klank. Dit ensemble had in Leonardo Leo's
Voorspel in Gluck's Ouverture de belangrijk
ste partijin Franck's Symphonie hadden de
blazers wel het leeuwenaandeel. Frits Schuur
man heeft al deze werken en ook de begelei
dingen van de aria's prachtig gedirigeerd. Van
de instrumentale solopartijen dient die der
althobo in 't bijzonder loffelijk te worden
vermeld.
Over Waigenaar's een paar jaar geleden
gecomponeerd werk schreef ik destijds na de
eerste uitvoering. De mooie orkestratie, de
dramatische kracht van zijn muzikale taal,
de verscheidenheid der stemmingen vielen
ook nu weer te bewonderen. Een zekere ver
wantschap van het slot met dat van het eer
ste hoofddeel van Mahler's 2de Symphonie
ook nu niet te miskennen. Metdatal een werk
van een groot talent en een frisschen geest,
dat we gaarne vaker zullen hooren, mits in
gelijkwaardige vertolking als die van Lotte
Léonard.
DE JONG.
Het concert van Zondagavond was een bui
tengewoon concert en was dit zeker niet
slechts omdat het op Zondagavond gegeven
werd. maar ook omdat een zangeres met zeer I jijkheid maar de architect der geestelijke voov-
bmtenaewone kwaliteiten medewerkte en 1 hoede eigenlijk wil."
LIBELLEN-SERIE.
Hendrik-Eume, door G. J. Klokman
In deze dubbel-Libel wordt ons verteld „Hoe
't er in den Achterhoek hen gong, toe Grot-
mooder nog in de korte rokke was". Een no
velle in het sappige, Achterhoeksche dialect,
met aardige penteekeningen van Piet te Lin-
tum. Een aardige aanwinst voor onze dialec
tische litteratuur, al is het uiteraard slechts
voor een klein kringetje bestemd, daar het
Achterhoeksche dialect niet iedereen „ligt".
De wereld der sterren, door Dr. W.
J. A. Schouten.
De bekende astroloog dr. Schouten geeft in
dit boekje een beknopt overzicht van onze
huidige kennis van het heelal en den loop en
samenstelling der hemellichamen. Een aantal
fraaie foto's lichten het geschrevene op pret
tige en fraaie wijze toe.
Postzegels, door G. J. Peelen
Dit boekje wordt aangekondigd als een
handleiding voor den verzamelaar, en bevat
in hét voorwoord tevens een verdediging van
deze liefhebberij. Deze liefhebberij is niet
flauw en kinderachtig, zegt schr., en kan onze
zin voor orde scherpen en onze aardrijkskun
dige kennis verrijken.
Architectuur, door ir. A. Boeken.
Serie: Stedenbouw, Architectuur,
Inrichting. No. 1. Architectuur
N.V. Van Holkema en Warendorf,
Amsterdam 1936.
„Zoolang nog de nieuwe buitenwijken van
Amsterdam met haar architectonische motie
ven, accenten en overgangen gelden als het
summum van „moderne architectuur" ex
,men" afgaande op deze beschaafde schijn-
vertoon in gen, gelooft dat de Hollandsche ar
chitecten gevelkunstenaars en straatwand-
decorateurs verreweg aan de spits van de
hedendaagsche bouwkunst staan,
zoolang „men" daarentegen in zijn woningen
zich ergert aan de gebrekkigheid van indee
ling. dagverlichting, uïtrustig om maar in
het geheel niet te spreken van doorgeregende
behangsels, en door alle muren heenslaande
radio en gramofoons van de buren en de
daareven verheerlijkte architecten in ge
breke meent te moeten stellen,
zoolang „men" maar nu een meer selecte
,.men" zich met een paar verchroomde
stoelen, een spiegelglazen tafel en een lamp
van melkglas, zich heelemaal hypermodern,
.,zeitgemasz" en „nieuw en zakelijk" gevoelt,
zoolang „men" en dit is nu weer een andere
men" van den hedendaagschen architect
een voorstelling heeft, waarin nuchterheid van
geest, armoede aan scheppingskracht, onont
vankelijkheid en onverschilligheid voor alle
hoogere waarden de eenige elementen zijn,
terwijl men zelf beklemd zit tusschen „artis
tieke" vooroordeelen en onbegrepen associa
ties, en gesloten voor werkelijke menschelijke
waarden opgaat in ledige illussies,
zóó lang zal het nuttig zijn door eenige al-
gemeene beschouwingen en een aantal spre
kende afbeeldingen te trachten een einde te
maken aan de verwarring die er thans
heerscht in de waardeering van het werk van
den architect, en klaarheid te brengen in wat
de hedendaagsche architect en dat is dan
niet de gevelartist,'noch de opperstoffeerder,
noch de man van de mode der nieuwe zake-
buitengewone kwaliteiten medewerkte
Dr. Joh. Wagenaar uit Den Haag was overge
komen oan zijn eigen werk zelf te dirigeeren.
Om de schoonheid van den zang van l/*tte
Léonard te beschrij ven, om de door haar ver
te eenzijdig Is in zijn beschouwingen -er
spreekt toch in elk geval een eerlijke wil
uit, tot verbetering van wat schr. als valsch
en onecht ziet in de hedendaagsche architec
tuur, of wat daarvoor doorgaat.
Van veel belang voor den leek is vooral het
hoofdstuk „Oriënteeering". Hierin wordt ons
in duidelijke en klare taal uiteengezet, wat
de moderne architecten -de geestelijke voor
hoede noemt schr. hen willen, en ten deele
reeds bereikt hebben. Enkele belangrijke ver
tegenwoordigers uit de internationale archi-
tectenwereld, met name figuren als Gropius,
le Corbusier en Neutra, geconcentreerd in
de vereeniging voor „Internationale Kongresse
ftir neues Bauen" worden wat uitvoeriger
behandeld, terwijl hun werk aan de hand van
tallooze illustraties besproken wordt.
Er is in dit werk eenige overeenkomst te
bespeuren. Deze ontstaat echter, doordat dit
werk op een gemeenschappelijke basis staat.
Hoewel de opgaven, die den architecten ge
steld worden, vaak sterk uiteenloopen en ook
klimatologische en zelfs nationale factoren
hun stempel op de ontstane resultaten hebben
gedrukt, is de wijze waarop de architecten
getracht hebben de gestelde problemen op te
lossen, dezelfde. Daardoor ontstaat een schijn
bare gelijkvormigheid, waaraan men den naam
van „internationale architectuur" heeft ge
geven. Toch kan het werk wel degelijk, door
de persoonlijkheid van den architect, een
eigen en heel apart karakter krijgen. Doch het
individualisme van den architect komt er niet
meer in tot uiting. Deze heeft zich gesteld in
dienst van de gemeenschap.
I-Iet boekje maakt typografisch een buiten
gewoon verzorgden indruk, waarvoor den uit
gevers alle lof toekomt. Talrijke illustraties
tusschen den tekst lichten het geschrevene op
prettige wijze toe. We zien dan ook verlangend
naar de volgende deeltjes van deze serie uit,
die onder redactie staat van ir. A, Boeken en
A. Elzas.
LEZING DS. B. E. J. BIK.
Donderdagavond 28 Januari zal ds. B. E. J.
Bik, Lutersch predikant te Enkhuizen, een
lezing houden in de Kerk der Broederge
meente aan de Parklaan No. 34, hiertoe uitge-
noodigd door het Comité voor Opwekkings
samenkomsten. De toegang tot deze bijeen
komst is vrij.
Bridgewedstrijd Nederland
Oostenrijk.
Zondagmiddag is in het Amstel hotel te
Amsterdam de eerste landen-bridgewedstrijd
tusschen Nederland en Oostenrijk begonnen
met de eerste 32 spellen. Aan de eene tafel
namen voor de pauze plaats voor Nederland
de heeren Mr. F. W. Goudsmit en Mr. E. C.
Goudsmit; voor Oostenrijk de heeren K. von
Bluehdorn en dr. P. von Kaltenegger.
Aan de andere tafel speelden voor ons land
de heeren mr. J. R. C. van Bemmel Suyck en
B. Einhorn met als tegenstanders de heeren
H. Jellinek en K. Schmeider.
De wedstrijd duurt tot Woensdag 27 Ja
nuari.
De eerste zitting (spellen 1 t/m. 32) had het
volgende beloop:
In de eerste zestien spellen nam Nederland
een kleinen voorsprong vaxx zeven match-
puxxten. Dit gixxg echter te niet ixx de tweede
helft, doordat Oostenrijk in de spellen 17
t/m. 32 vijftien matchpunten won.
In de 32 spellen van de tweede zitting won
Nederland 20 matchpunten, zoodat het dus
na den eersten dag de leiding heeft met 12
matchpunten.
De voorsprong van het Nederlandsche team
bedraagt 2750 scorepunten.
Tot. zoover ir. Boeken in zijn inleidixxg tot
het eerste deeltje van eexi rxieuwe serie boek
jes over „Stedebouw, architectuxxr, inrichting".
Dit is klare taal, en er spreekt een streven I
tolkingen gewekte indrukken zij het ook nrar eerlijkheid en zuiverheid uit. Men moge
J- het al dan niet eens zijn met wat de heer,
Boekexx zoo geestdriftig verdedigd we ge-
looven dat ir. Boeken in zijn ijver en enthou-
slechts bij benadering weer te geven, zou de
pen van een dichter noodig zijn. In haar
kunst vinden we alles vereenigd wat voor vol
maakte interpretatie vereisclit wordt; alles siasme voor de goede zaak wel eens wat al I
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP DINSDAG 26 JANUARI
1937.
Programma I: Hilversum II (Huizen).
Programma II: Hilversum I.
Programma III: 8.00 Keulen. Populair con
cert door het Saarbriicker orkest o.l.v. E.
Kasper, tot 3.50. 9.05 Keulen. Tijdsein.
Nieuwsberichten. Waterstandberichten. 9.20
Keulen. „Von Plaxxzen u-nd Tieren uixd vonx
Brauchtum im Monat Februari'. 9.50 Keixlen.
„Kindergarten" tot 10.20. 11,20 Droitwich Or
gelconcert door Leslie Simpson. 11.50 Keulen
Concert. Verzoekprogramma. 12,20 Vlaaxnsch
Brussel. Gramofoonmuziek. 12.50 idem. Po
pulair concert o.l.v. Karei Walpot. 1.20 idem.
Gesproken dagblad van het N.I.R. 1,30 idem.
Salonorkest o.l.v. Walter Feron. 1.50 idem.
Gramofoonmuziek2.20 Diversen. 2,55 Parijs
Radio. Gramofoonmuziek. 3.20 Keulen. Pro
gramma van den Deutsehlandsender (Otto
Dobrindt) 5.00 London Regional. Jack Wil
son met zijn „Versatile Five" 5.20 Vlaaxnsch
Brussel. Salonox'kest -o.l.v. Walter Feron. 6.05
idem. Kinderuur. 6.50 Fransch Brussel. Viool
recital door M. Perba-1. 7.20 We-enen, ,,R-uf
der Heimat", populair concert door het om-
roeporkest o.l.v. M. Schönherr. 8.20 Rome.
Uit de Kon. Opera „Rigoletto", opera van
Verdi o.l.v. T. Serafin.
Programma IV: 8.00 Brussel Vlaamsch.
Gymnastiek. 8.20 idem. Gramofoonmuziek.
8.30 idem. Kroniek van den dag. 8.40 Gramo-
foonplaat. 8.45 idem. Gesproken dagblad van
het N. I. R. 9.00 idem. Gramofoonmuziek. 9.20
Diversen. 10.35 London Regional. Korte Gods
dienstoefening. 10.50 idem. Tijdsein van
Greenwich. Weerbericht. 11.05 idem. Het New
Victoria Cinema orkest o.l.v. Sydney Phasey.
12.05 idem. B.B.C. Sy-mph. orkest o.l.v. Adrian
Boult. 12,50 idem. Gramofoonmuziek. Tweede
bedrijf van Bizet's opera: „Carmen". 1.35 idem
Vioolrecital, door Thomas Matthews. 2^20 idem
Dansmuziek (gram, platen). 2,50 idem. Geiger
en zijn orkest. 3.20 idem. Het stedelijk orkest
van Tor-quay o.l.v. Ernest W. Goss. 4.50 Droit
wich. Hongaars Zigeuner orkest. 5.10 idem,
Gramofoonmuziek. 5.35 idem. Het Bernard
Crook Kwintet. 6.20 Diversen. 6.45 Droitwich.
B.B.C. Midland orkest o.l.v. Regionald Buxston.
E, 50 London Regional „Cix-cus". Uitzending
uit Bertram Mill's circus Olympia. 8.20
Droitwich „A Southern Maid", spel in 3 bedrij
ven van Diaxx Clayton Galthrop en Marry
Graham. 9.20. idem. Tijdsein van Greenwich.
Weer- en nieuwsberichten. 9.35 Fransch Brus
sel. Concert door het omroeporkest o..lv. Th.
Dejoncker. 10.20 Vlaamsch Brussel. Gespro
ken dagblad vair het N. I. R„ 10.30 idem.
Door de luisteraars gevraagde gramofoonpla-
ten. 11.00 Londen Regional. Billy Cotton en
zijn orkest.
Programma V: 8.007.00 Diversen. 7.00
8.00 Eigen gramofoonplatenzangplaten.
Beroemde zangeressen: 1. Potpourri van
Chansons, Lys Gauty. 2. Estrellita. Erna Sack.
3. Die Lorelei. Emmy Bettendorf. 4. Villanella.
Erna Sack. 5. Ach. wie ist's nröglich denn,
Emmy Bettendorf. 6. Ernst eine Walzernacht.
Martha Eggerth. 7. Ne dis pas toujours. Lu-
cienne Boyer. 8. I-ch bin heut' so froh, Martha
Eggerth. 9. Quand tu seras dans mes bras.
Lucienne Boyer. j
Beroemde zangers. 10. Frage nicht, Joseph
Schmidt.il. Lolita, WladislawLadis. 12DieAfri- I
kanerin, C-osta Milona. 13. Tu ca nun chiagne,
Wladislaw. Ladis. 14. De Parelvisschers. Costa
Milona. 15. Ein Lied geht urn die Welt. Joseph
Schmidt. 8.0012.00 Diversen.
GEVONDEN VOORWERPEN EN DIEREN.
Inlichtingen over gevonden voorwerpen
aan het bureau van Politie, Smedestraatj
uitsluitend tusschen 11 en 13 uur.
Handschoenen en ceinturen, bril, slagers
mes, rijwielpomp, Politiebureau, Sim edestraat
schakelarmband, Mulder, Graaf Willem
straat 45; leerboeken, Tersmette, Lange
Poellaan 32; gewicht, Knape, Hiarmenjans-
weg 65; hond, Witkof, Vrouwehekstraat 35;
hoorn van claxon, Vastenauw, Saenredam-
straat 13 rd.; medaillon, Zonderhuis, 2e
Zuid-polderstraat 45; portemonnaie met in
houd. Boorsma, Adr, Loosjesstraat 12; idem,
de Haan, Zonnebloemstraat 15; idem, Mul
der, Graaf Willemstraat 45: idem. de Graaf,
KI. Heinigland 11 rd.; rijwielplaatje, Stoep,
Romeinenstraat 31; sleutels aan ring, Piët,
Scheeperstraat 3; sleuteltjes, Verhagen, Wij
de Geldeloozenpad 14; vulpen, Lasschuit,
Donkere Spaarne 36 rd.; idem, Kuiper, van
Oosten de Braynstraat 113; dekzeil, Vrene-
goor. Hunzestraat 10; zakje met tabak, Ha-
senwinkel, v. Hogendorpstraat 16.
Tandheelkundige Inrichting
voorden Middenstand
Rijksstraatweg 25 Minimum-tarief
HAARLEM -N. Geheel gebit f 35
Trekken inbegrepen
tegenover het Oude Raadhui*
(Adv. Ingez. Med.)
473e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, ode lijst
Trekking van Maandag 25 Januari 1937
Hooge Prijzen
5000.— 14221
f IfMV)QniQ 1999Q
40o!1057 5795 8042 8774 9864 10030 12060
13795
200.— 559 2158 20403 20994
100.— 8441 10041 11299 12537
Prijzen van 70.
187 296 441 489 655 681 730 762
879 956 968 1066 1085 1160 1208 1356
1389 1425 1479 1522 1613 1621 1632 1666
1890 1945 2428 2470 2479 2480 2584 2635
2666 2685 2712 2898 3010 3090 3097 3143
3181 3212 3531 3607 3786 3817 3943 3949
4005 4261 4262 4336 4408 4445 4448 4537
4675 4815 4882 5000 5007 5050 5134 5222
5494 5673 5675 5870 6077 6223 6224 6406
6447 6461 6526 6597 6744 6826 6849 6867
6877 6936 7015 7115 7120 7207 7293 7476
7485 7494 7630 7801 7900 7931 7959 7992
8029 8053 8149 8224 8489 8697 8940 9082
9246 9258 9292 9316 9336 9674 9747 9970
9976 10035 10176 10251 10301 10303 10311 10387
10476 10487 10493 10614 10629 10836 10857 10939
11045 11099 11165 11177 11225 11515 11694 11854
11869 11915 12159 12204 12253 12254 12688 12740
12808 12829 13111 13129 13304 13528 13550 13557
13581 13644 13833 13953 13997 14103 14158 14262
14267 14337 14468 14528 14580 14696 14959 15099
15117 15151 15281 15339 15422 15464 15504 15506
15594 15721 15860 15861 15889 15898 16036 16203
16271 16281 16312 16404 16432 16497 1G522 16560
16630 16707 16731 16927 16986 17291 17532 17543
17555 17630 17651 17677 17767 17807 17843 17949
18029 18186 18250 18329 18435 18586 18707 18779
18785 18934 18939 18958 19173 19338 19340 19426
19440 19718 19758 19840 19903 19921 20107 20212
20305 20471 20520 20765 20787 20951 20990
Nieten
7
26
34
42
48
50
66
89
153
156
157
219
252
315
361
364
401
458
475
476
509
516
540
610
629
634
716
768
803
832
870
899
976
992
1056
1063
1075
1089
1099
1126
1138
1171
1174
1198
1228
1252
1276
1278
1330
1338
1418
1433
1504
1590
1598
1600
1723
1735
1749
1752
1798
1825
1930
1931
1943
1956
1961
1985
1999
2029
2038
2070
2104
2129
2144
2197
2211
2213
2222
2248
2266
2286
2292
2308
2309
2336
2338
2575
2783
3074
3365
3566
3713
4035 4117
4440 4441
4782 4838
5122 5151
5446 5453
5514 5527
5868 5882
6197
2395 2427 2437
2594 2618 2673
2820 2868 2869
3081 3084 3169
3423 3426 3475
3568 3574 3601
3759 3825 3845
4127 4162
2440. 2532 2542 2554
2681 2682 2735 2769
3028 3035 3042 3045
3220 3225 3248 3321
3497 3512 3518 3522
3610 3612 3614 3635
3865 3921 3984 4006
4412 4413 4433
4458 4565 4629 4706 4708 4760
4839 4887 4902 4918 4967 4972
5155 5236 5321 5358 5381 5415
5461 5465 5469 5472 5480 5507
5573 5615 5748 5776 5828 5836
5936 5986 6018 6053 61C0 6103
6727
629.7 6299 6317 6333
6502 6503 6570
6728 6739 6768
6842 6882 6911 6960
7140 7202 7203 7225
7443 7450 7458 7468
7564 7566 7577 7599
7680 7683 7805 7894
8074 8134 8409 8411
8497 8509 8514 8590
8736 8737 8745 8839
8964 9029 9030 9042
9157 9178 9230 9255
9444 9493 9586 9599
6205 6242 6289
6402 6435 6455
6594 6606 6635 (J653
0793 6799 6835 6840
6973 6982 7029 7117
7241 7243 7296 7332
7489 7505 7522 7551
7650 7660 7664 7672
7918 7988 8012 8067
8445 8457 8473 8479
8608 8644 8678 8732
8858 8863 8868 8905
9064 9107 9116 9141
9307 9392 9403 9431
9625 9650 9660 9662 9670 9677 9710 9713
9736 9808 9850 9861 9867 9887 9913 9980
10011 10013 10014 10053 10071 10102 10182 10195
10296 10317 10328 10341 10369 10383 10396 10427
10442 10445 10452 10455 10472 10492 10495 10521
10558 10648 10701 10788 10795 10832 10842 10854
10918 10935 11002 11006 11019 11020 11053 11088
11189 11244 11298 11397 11404 11428 11445 11458
11465 11523 11598 11644 11662 11667 11671 11692
11711 11746 11773 11793 11833 11889 11913 11945
11952 12012 12017 12025 12119 12163 12173 12174
12240 12314 12318 i2323 12377 12380 12389 12395
12398 12431 12433 12455 12463 12467 12515 12543
12581 12592 12601 12605 12609 12616 12673 12681
12748 12751 12760 12827 12868 12882 12981 12984
13053 13131 13166 13204 13212 13247 13253 13280
13310 13355 13364 13387 13460 13479 13487 13583
13627 13640 13643 13682 13712 13720 13728 13798
13815 13816 13854 13865 13871 13882 13891 13896
13899 14007 14052 14060 14065 14087 14091 14142
14161 14293 14300 14309 14324 14365 14396 14581
14620 14680 14718 14720 14753 14825 14832 14842
14881 14883 14896 14922 14972 14988 14993 15001
15007 15068 15094 15111 15135 15141 15163 15164
15232 15254 15308 15427 15462 15486 15495 15520
15544 15546 15583 15681 15697 15720 15722 7572G
15766 15789 15817 15826 15881 15885 15900 15920
15945
1597S 15992 16012 16030 16044 16049 16098 16109
16130 16138 16207 16226 16263 16339 16372 16415
16438 16494 16502 16509 16511 16549 16553 16572
16578 16603 16632 16645 16704 16750 16756 16758
16794 16805 16807 16817 16884 16904 16910 16963
17009 17067 17104 17122 17141 17143 17171 17205
17209 17210 17226 17313 17400 17460 17469 17471
17526 17601 17664 17656 17795 17830 17846 17915
17936 17943 17971 17998 18001 18033 18102 18156
18267 18273 18274 18279 18323 18373 18391 18423
18439 18457 18468 18540 18547 18559 18562 18573
18b75 18583 18610 18627 18636 18649 18657 18664
18682 18699 18731 18734 18795 18822 18857 18914
18916 18959 18965 18987 19010 19043 19191 19193
19239 19290 19302 19306 19356 19358 19391 19437
19461 19510 19552 19556 19611 19633 19637 19720
i9721 19729 19732 19752 19764 19789 19808 19861
19944 19377 19985 20078 20101 20115 20141 20163
10211 20240 20245 20283 20309 20414 20421 20551
0572 20661 20673 20713 20751 20851 20887 20916
20981 20989
Verbet. 5e klasse, 4e lijst: 13592 m. z. 13593,