Voor pi Kieeding voor stille uren. Een misverstand opruimen. DONDERDAG 4 FEBRUARI 1937 HA ARE EM'S DAGBLAD naangenaamheden, moeilijke situaties ruzies komen maar al te vaak voort uit misverstanden die niet werden opgehelderd. Want doordat we ons nooit geheel volmaakt kunnen uitdrukken, komt er soms een misverstand in de wereld, waarop de eene niet eens aandacht had terwijl de andere daarover nu juist geval len is. Dat hangt ook nauw samen met het karakter van de verschillende menschen met hun gevoeligheden, zelfs met hun overgevoelig heden, en met de omstandigheden waaronder sommige onderwerpen worden besproken. Wie een misverstand tusschen zichzelf en een ander voelt, zal, wanneer hij of zij graag den vrede met anderen wil bewaren, zijn best doen dit uit den weg te ruimen, want er is iets zeer onaangenaams in om een verkeerd onderling begrijpen, wanneer het tenminste niet uit onwil voortkomt, te laten voortbe staan. Maar tusschen het uit den weg willen rui men van zoo'n vergissing en het tot stand brengen van een oplossing ligt vaak nog een groote kloof, die alleen met voorzichtigheid en tact kan worden overbrugd. Het is lang niet voldoende, om een misver stand te constateeren, om er daarna met be slistheid op uit te trekken, tegen de andere partij te zeggen: hoor eens even. er is een misverstand tusschen ons gerezen, dat zus en zoo in elkaar zit, laten wij het ophelderen, dan is het uit de wereld! Zoo eenvoudig gaat het meestal niet: de reactie van den ander op zoo'n misverstand is bijna zeker niet dezelfde als onze eigen en daarom moeten wij met de noodige tact zien te ontdekken, hoe de ander er tegenover staat. Wie botweg open en eerlijk noemen de tactloozen dat maar al te graag zoo'n mis verstand van de tafel wil schuiven, heeft groote kans dat de zaak juist andersom uit komt, dat de ander zich sluit voor zooveel gebrek aan begrip van zijn standpunt en dat dat kloof nog maar breeder wordt. Bovendien laat de eene zich spoediger van zijn stuk brengen door een misverstand dan de ander, hij praat er met deze en gene over en daardoor neemt de zaak in belangrijkheid toe, waardoor de oplossing steeds meer tact en liefde begint te eischen. Natuurlijk zijn deze laatste lang niet de ge makkelijkste menschen: zij zijn overgevoelig, daardoor spoedig uit hun doen, of zij zijn dadelijk beleedigd, of zij meenen dat ieder mensch het speciaal op hun voorzien heeft. Misschien voelen zij zich erg, of voelen zij zich juist te weinig, wellicht roert u juist met dat speciale onderwerp een teer punt bij hen aan. enzoovoorts; er zijn vele redenen om elkaar vsrkeerd te begrijpen. En het is zeker wel het heerlijkste om met menschen om te gaan die ons goed begrijpen, die van goeden wille zijn een ietwat scheef geplaatst woord niet te zwaar te tillen, en om een minder gelukkige opmerking maar liefst zoo spoedig mogelijk te vergeten. Maar lang niet iedereen is zóó begrijpend, zoo weldenkend ten opzichte van anderen, en daarom vragen misverstanden zoo nu en dan om een opheldering. En behalve de tact die noodig ls, om deze opheldering teweeg te brengen, is er ook ge voel noodig voor het juiste oogenblik om daarmee te voorschijn te komen. Lang niet ieder moment kan worden aangevat, om een noodzakelijke explicatie te geven: soms zal men met geduld naar zoo'n opheldering moe ten toewerken, soms ook doet het zich eens klaps vanzelf voor en dan Ls het de kunst om deze kans te grijpen en de uitlegging te dwin gen in de richting die men zelf wil. Het is dan heusch niet noodig om hals over kop aan 't uitleggen te gaan: een rustig gesprek, behoorlijk overdacht voordat het geuit is, heeft zeker het meeste resultaat, en het schenkt de voldoening, dat men met een van zijn medemenschen tot overeenstemming is gekomen. E. E J.P. CEKLEEDE JUMPER MET LANGE MOUWEN. Voor deze jumper gebruiken we 350 gram Ramona-wol en pennen no. 3y2. Het opgegeven aantal steken is voor blousemaat 44. De manier van breien is iets anders dan gewoon, want het voorpand wordt in 3 deelen gebreid, het middelste stuk in de dwarste en in 5 r. 5 a., terwijl de jumper recht wordt ge breid. We beginnen met de rug en zetten hiervoor op 80 st. Om niet te veel ruimte in de taille te krijgen minderen we om de 4 pennen aan 't begin en aan 't eind van de pen tot we 70 st. overhouden. Nu breien we 10 cM. op deze 70 st. en meerderen langzaam aan eiken kant tot 84 st. Hebben we een lengte van 22 cM. boven de taille, dan kanten we aan weerskanten 12 st. af (2x4 en 2 x 2) voor het armsgat. Is het armsgat 18 oM. hoog, dan breien we 20 st voor de schouder, kanten 20 st. af voor de hals en breien 20 st. voor de schouder. Om een mooie schuine schouder te krijgen (aan de halskant iets hooger dan aan de arms gat-kant) breien we de schouder te beginnen bij de hals 15 st., omkeeren en terugbreien daarna 10 st. breien, omkeeren en terugbreien daarna 5 st, omkeeren en terugbreien. Ver volgens zetten we de steken van de schouders op een draad. Voorpand. Voor het linkervoorpand zetten we op 28 st. en mindèren, als bij de rug, om de 4 pennen, tot 23 st. Nu breien we als bij het rugpand tot 10 cM. boven de taille en meer deren op de 4 pennen tot 34 st. Hebben we de vereischte lengte tot het armsgat, dan •nten we 14 st. af, (2 x 4 en 3 x 2) e breien de schouder op, op dezelfde hoogte en manier als de rug. Het rechtervoorpand is het spiegelbeeld van het linkervoorpand. Tusschenstuk. Hiervoor zetten we 100 st, op en breien 5 r. 5 a. Om het omkrullen onder en bij den hals te voorkomen, breien we de eerste en de laatste 5 st. aldoor recht. Na 14 cM. afkanten. Vóór dat we dit tusschen stuk aan de voorpanden naaien, steken we het onderste gedeelte onder een vochtige doek. Het is de bedoeling dat dit gedeelte, dat onder de ceintuur uitkomt glad valt, terwijl het bovengedeelte iets ruim tus schen de voorpanden wordt genaaid. Mouw. De mouw beginnen we als altijd van boven; we zetten 40 st. op, meerderen aan 't eind van elke pen 1 st. tot we 70 st. hebben maken er dan aan elke kant nog 10 st. bij en breien op deze 90 st. 10 pennen aan 't begin en aan 't eind van iedere per. minderen, tot 70 st., daarna om de 4 pen nen tot 48 st. Breien we door tot de mouw een lengte heeft van 60 cM. dan minderen we om de pen af tot 30 st. waarna we af kan ten. Bij het inzetten van de mouw rimpelen we het rechte stuk stijf in, en zetten dat op de kop van de schouder. Kraag. Voor het smalle kraagje zetten we 110 st. los op en breien 20 pennen recht waarna we het stevig afkanten. Voor we het kraagje op de jumper naaien wordt het rond gelegd en onder een vochtige doek in het gewenschte model gestreken. Rozetten Voor de rozetten zetten we 8 st. op en breien in „ribbels". Om de pen maken we van de eerste steek twee tot er 12 st, op de pen staan. Daarna aan dezelfde kant weer om de pen de eerste twee ,st. te samen breien tot er 4 st. overblijven. Nu weer meerderen tot 12, dan weer minderen tot 4 st. We krijgen dan een lange reep breiwerk, heel los gebreid, aan een kant recht aan den anderen kant met punten. Als we 10 punten hebben kanten we af, en draaien er een rozet van. Een tweede even zoo. De ceintuur is in de tint van de rok of de jumper. Sp. Th. De hakken varieeren van 6 V2 tot 3 c.M. Soms zijn ze vierkant van vorm en dan steeds in harmonie met den vorm van den voorschoen. De materialen zijn crêpe de chine of fijne ottomanzijde soms versierd met appliques van verzilverd chevreauleder. Meermalen vertoont zich een klein, zilveren gespje als zijsluiting. Een ander ontwerper, de bekende Greco, komt nog met regelrechte san daaltjes, doch zóó fijn uitgedacht, dat de voet er op zijn voordeeligst in uitkomt. De schoen tjes in alle pasteltinten crêpe de chine uit gevoerd zijn geheel opengewerkt aan de zij kanten. soms bedekt de voorschoen de teenen en zet zich dan voort in enorme, waaiervormi ge „tong", die den voet bizonder elegant maakt, een anderen keer bestaat deze uit reepjes ge vlochten zijde of leer en laat zij de punten der teenen echter steeds in kousen gestoken vrij. Georg§tte, een schoenspecialiste, tenslotte inspireerde zich voor haar modellen van avondschoentje op de mocassin en de cothurne, hetgeen een volkomen nieuwe lijn brengt in het avondschoeisel. Meest zijn de hakken ge heel plat en bestaat het heele schoentje uit een gegolfden rand, die van achteren hooger op- ioopend. de hiel omsluit, vastgebonden door lederen of zijden banden, precies als bij mo cassins. Deze rand is dikwijls van goudleer, soms in gelegd met email in vei-schillende fraaie pastel tinten of in zwart. Een enkele maal heeft ook de mocassin een zéér hoogen hak. 't Is dus .hollen of stilstaan": een gematigd hakje wordt zorgvuldig vermedenalthans bij het mocassinmodel. VEGETARISCHE MENU'S. (ter vervanging van enkele der vleeschmenu's) 1. Magere groentesoep: Bloemkool met kaas saus: Aardappelen; Appelpannekoeken. 2. Bloemkoolsoep; Br. lof met eieren; Aard appelen; Botersaus; Citroenrijst met vanille- vla. 3. Aardappelomelette; Veldsla; Havermout; Vruchtensla. 4. Macaroni met tomatensaus; Aardappelen Spruitjes; Gesmolten boter; Versche vruch ten. Droomen van Avondschoentjes. Een stroom van nieuwe modellen komt uit Parijs. Er is niets zóó wisselend, zóó snel wisselend als de mode in avondschoentjes, er is niets zóó verrukkelijk om naar te kijken. Wilt u weten op welke „droomen" van crêpe de chine, fijn leder, ottomanzijde de elegante enkels in de Lichtstad zich verheffen, wanneer zij trippelend en vederluchtig de foyers der schouwburgen vullen? Luister dan even: Bij Bauting, een der beroemde Parijsche ..schoenkunstenaars" is een streven merkbaar om den voet van voren te bedekken, van ach teren vrij te laten. Geen bloote teenen met vuurrood gelakte nagels meer bij avondtoilet ten: de voorvoet is geheel ingesloten door het langgepunte schoentje, doch het sandaalidee of als u wilt het Asschepoestersmuilt-je herleeft aan den achterkant. Het moderne schoentje heeft geen achterzijde, zoodat de hiel der dame geheel zichbaar is, enkel vastgebonden door een smal bandje van leder. De Mode-1937 is wèloverwogen en wèlver- zorgd, niet alleen voor de straat- en avond- kleeding, doch ook voor die ikleedingstuk- ken „die men niet ziet". De moderne vrouw houdt er van, het fijne cachet dat zij in haar japonnen en complets, in een pittig kraagje of een exquise corsage weet te leggen, ook voort te zetten in de intieme sfeer van haar huis in stille uren, als geen nieuwsgierige blikken van andere vrou wen haar rust verstoren en haar garderobe critiseeren. Onze teekening geeft deze week een peig noir, nachtjapon en pyjama in zeer moder nen stijl. De peignoir en de pyjama zijn gedacht in fijn viyella of flanel in een der nieuwe pas teltinten, oudrose, bleu, zachtlila, of jade- groen en versierd met geborduurde sterretjes in iets donkerder tint. De coupe van de pantalon is eveneens zeer nieuw, aan één zijde is een knoopsluiting aangebracht. Het nachtgewaad is van satijn of zijde, eveneens in de meest geliefde pasteltint, passend bij de beide andere kleedingstukken, of in crème met gekleurde strikjes. kleurig borduurwerk in rood, groen, blauw, 1 motief in grijs met zilver smaakvoller staan, geel, m. a. w. zoo „Turksch" mogelijk, dan Dunkt u ook niet? moet het astrakan absoluut zwart zijn: bij Het vlugge puntmutsje wordt in dezelfde een keuze van grijs astrakan zal een borduur- kleur astrakan uitgevoerd. Een Jasje met Borduurwerk Modern cn gracieus; bizonder geschikt voor zonnige dagen in de nabije toekomst Onze mode-ontwerpster kreeg deze week een lumineus idee dat vele vroolijke vrouwen onder onze lezeressen het hart zal verheugen: zij schiep dit aardige borduurwerkje en paste het toe op een donker tailleurjasje, al of niet onderdeel van een mantelcostuum. Apropos: hèbt u soms nog een zwart man telpakje, dat nog steeds correct zit. maar een weinig nieuwe fleur en kleur behoeft? Dan is haar idee geknipt voor u. Het jasje wordt afgezet met een rand zwart of grijs astrakan en versierd met borduurwerk dat onze werkteekening aangeeft. U ziet. het is „simple comme bonjour"; uitgevoerd in nette steelsteekjes. U kunt het patroon op dun wit papier over brengen, dit stevig op het jasje rijgen en dan het borduurwerk over het papier heen werken, dat later voorzichtig wordt verwijderd; u kunt het patroon natuurlijk ook met dun krijt uit de vrije hand nateekenen of doorstuiven, al naar het u lijkt. Het komt bij dit werkstukje vooral aan op een goede keuze der kleuren. Kiest men hel- „KINDERZAAL" VAN ANKE SERVAES. Een echt en levenswarm boek Ter bespreking kregen wij toegezonden den enkelen weken geleden verschenen roman „Kinderzaal", van een nieuwe schrijfster, die den laatsten tijd nogal opgang maakt: Anke Servaes. Het verscheen evenals enkele bun dels schetsen van haar hand, bij de Hollandia- drukkerij te Baarn Een roman? Ja, er loopt een draad door dit boek, er is ontwikkeling van karakters en dus is het een roman. Toch aarzelt men even bij de benaming: zou méér, evenals zij haar vorige werk, dat schetsen uit het ziekenhuis gaf knap werk in een bepaald genre de benaming „stemmingen" of „indrukken" niet beter zijn? Want dit is een boek, waarin de sfeer, de stemming van de kinderzaal, van het zieken huis met z'n bewoners, oppermachtig heerscht. Men ruikt er niet alleen de chloroform, men hoort er ook het ritselen van gesteven schor ten en het scheuren van verbandlinnen en het hijgen van benauwde longetjes. Wat men ech ter bovenal hoort en voelt en proeft is in dit boek de harteklop van zuster Liesbeth, de ver pleegster. Een vrouw in den vollen zin van dit woord, dat eigenlijk nooit zóó schoon is als wanneer het beteekent: meelijden, worstelen, zwak en sterk zijn, helpen, bezwijken en over winnen. En nu zijn we meteen aangeland bij de kern en kracht van „Kinderzaal" De reden, en dan ook de eenige reden maar het is genoeg! waarom vrouwen er gretig naar zullen grijpen en erdoor verwarmd worden: de reden, waarom het een echt boek èn een goed boek voor vrouwen is.Er leeft en lijdt hier, in de gevoelige, fragile figuur van Liesbeth, die zoo innig-moederlijk en zusterlijk met „haar kinderen" meeleeft en die telkens zoo deerlijk gewond wordt door de harde kanten in het verpleegstersbestaan en in het leven, een echt vrouwenhart en bovenal een menschen- hart, dat geen smoesjes maakt, geen wijshe den debiteert, maar eenvoudigweg leeft en tracht „het werk te doen". Dit is een kostbaarheid èn een zeldzaam heid, vooral als het ons geboden wordt in een zoo directen, pretentieloozen vorm. Natuurlijk heeft dit boek zwakheden en ge breken in den bouw; het is niet monumentaal, niet forsch opgezet, zelfs niet harmonisch. Hier en daar schijnt de vertelster den draad kwijt te raken om zich te verliezen in ver warrende détails van „wat zij dacht en wat zij deed" telkens weer boterhammetjes sme ren en bedjes opmaken en kindjes troosten en troetelenMaar dan treft weer in deze schildering het echte, het innig vrouwelijke, het zich verliezen in dit alles, omdat zij als vrouw en als menschenziel niet anders kan! En dan schijnt ons juist dit mee-lijden en verscheurd worden precies even noodzakelijk als de graankorrel, die in de aarde valt, moet sterven om opnieuw geboren te worden. Dat we voelen het meer dan we het zeggen kunnen is de groote waarde van een boek als „Kinderzaal". We zijn er van gaan houdenen dat kan van heel weinig knap pere en rijpere boeken zoo oprecht gezegd wor den! FANTASIE VAN NAALD EN DRAAD. Aardige toe-passing van appliques op een eenvoudig japotinetje. Heel vaak loopen wij vrouwen, die zelf onze kleeding maken, te zoeken naar een idee om een japonnetje van 't vorige jaar, dat nog „heel goed", en toch in onze oogen allang niet meer aantrekkelijk is, wat nieuwe glans bij te zetten. Misschien is dit idee iets voor u. Een donker blauw, grijs of zwart jurkje met wijde mouwen wordt alleraardigst opgefleurd met appliques van peau de suède of dun leder. Wij bedenken een leuk motiefje, b.v. een dwarrelend blad en voeren de appliques uit in groen, brum, roestrood of donkergeel op zwart, in grijs of beige op marineblauw en in iedere gewenschte hellere kleur op grijs. De appliques worden op de stof geregen en daarna stevig met een festonsteek bevestigd. Gezondh. en Schoonheids- JL jffh Instituut. H| Geopend 106 uur en volgens HV afspraak. C. VINKKRIJGSMAN Gedipl. Verpl., Huid- en Schoonh-.-spec. WAGENWEG 2 A rd. Telefoon 15694 Geen vroegtijdige rimpels! Geen ontsierende haren meer Gezichtsbeh. m. maskers en stoombad. Electr. ontharing volgens nieuwste methode. - Vermageringsmassage (ook para- fine beh.) - Hand- en voetverz. incl. massage. Verrassende resultaten bij Nerveuse of Rheu- matische aandoeningen. - Billijke tarieven. (Adv. Ingez. Med.) Zondag: Kalfsvleesch- croquetjes, Kalfstong met witte boonen, Zure eiersaus, Aardappelen, Chocoladevla met schuimpjes. Maandag: Vermicellisoep (van bouillon van de tong), Groene kool, Aardappelen, Gevulde beschuit- bollen. Dinsdag: Koud vleesch, Gedroogde appelen, Aardappelen, Broodschotel met gember. Woensdag: Gehakt, Brusselsch lof als andijvie. Aardappelen, Citroenvla. Donderdag: Zuurkoolschotel met Vanillerijst. saucensjes, Vrijdag: Gebakken bokking Roode kool, Aardappelen, Griesmeelpap. Zaterdag: Biefstuk Boontjes uit de bua Aardappelen, Rijst met bessensap. RECEPTEN. Zure eiersaus. Benoodigd: 2 eierdooiers, lepel bloem, 2j4dL water V2 dL. azijn, 60 gr. boter, zout naar smaak. De eierdooiers in een gaaf pannetje klop pen met het zout. Het water, waarmee men de bloem aangemengd heeft tot 'n dun papje tovoegen. De azijn erbij gieten en de saus onder goed roeren even door laten koken. De boter in stukjes verdeeld er doorroeren maar de saus niet meer door laten koken, daar de boter zich dan gaat afscheiden. Zuurkoolschotel. Benoodigd 1 K.G. zuurkool 11.4 K.G. aardappelen (waar men purée van maakt), 4 ons saucijsjes. 50 gr. boter. Zout en paneermeel. De zuurkool even afspoelen en gaarkoken in weinig water met wat zout. Van de aard appelen purée maken, met melk en de helft van de boter. De saucijsjes in lauw water wasschen, in- prikken en in de rest van de boter op een zacht vuur bruin bakken (worden ze op een fel vuur gebakken, dan springt het vel). De jus met heet water afmaken. De zuur kool, die drooggekookt moet zijn, met de purée laag om laag in een vuurvasten schotel leggen De saucijsjes erop leggen, een dun laagje pa neermeel er over strooien, de jus erop schen ken en den schotel in den oven zetten tot er een bruin korstje op is. Broodschotel met gember. Benoodigd: 200 gr. oud brood zonder korst, 4 dL. melk. 1 ei, 1 ons geconfijte gember met wat stroop, 25 gr. suiker 50 gr. boter. Kaneel, paneermeel. Van het brood punten snijden, die naast elkaar gelegd den bovenkant van het scho teltje moeten vormen. De gember kleinsnij- den. Het ei uitroeren met de suiker, dc melk toevoegen en hierin het brood weeken (de punten voorzichtig, zoodat ze heel blijven). De geweekte stukjes brood in een vuur vasten schotel leggen, hierop de gember en zoo den schotel vullen. De punten netjes aangesloten bovenop leggen. Een mengsel van suiker, kaneel en paneermeel maken en er overeheen stroien.Wat gesmolten boter erover gieten en het schoteltje in den oven zetten tot het mooi bruin en bros is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 8