Films van deze week Sterke speelfilm Twee hoofdnummers Moskou-Shanghai LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN Geestige Fransche film ZATERDAG 13 FEBRUARI 1937 HAARDE M'S DAGBLAD 8 Jack Holt en Warner Oland. FILMNIEUWS Russische revolutie als achtergrond. Pola" Negri maak te. na in de stom me film triomfen te hebben gevierd, doch daarna een ti.id lang van het speelplan verdwenen te zijn geweest, een schitterende rentree, in Willi Forst's meesterwerk Mazurka. Ben ge val. dat zich in de wereld van de film wel heel zelden voordoet. Doch in dit geval bleek haar wederoptreden alleszins gerechtvaar digd te zijn. Pola Negri vervult de hoofdrol in Moskou Shanghai. (Frans Hals.) Het succes van Mazurka is waarschijnlijk aanleiding geweest., om deze actrice ook in Moskou-Shanghai een hoofdrol toe te bedee- len. en het zou onrechtvaardig zijn, verge lijkingen met de vorige film te maken. Doch hoewel het niet nieuwe, maar toch steeds boeiende gegeven van de driehoeksverhou ding alleszins aanleiding gaf tot zeer sterk karakterspel. heeft de regisseur Paul Wege ner dez-e film niet boven het normale film- peil weten te verheffen, en het spel van Pola Negri kan ons in deze film zelden over tuigen, en even zelden bekoren. In het begin van de film heeft men de spanning, welke in Rusland even voor het uitbreken van de revolutie in 1917 heerschte, heel goed weten uit te beelden, doch al spoe dig verliest de regisseur zich dan in gewild romantische en overdreven sentimenteele verwikkelingen, die de verwachtingen, welke dat goede begin opwekte, beschamen. De driehoeksverhouding krijgt in dit ver haal wel een bijzonder tragisch karakter. Olga, de vrouw die meer dan tien jaar op haar verloren beminde heeft gewacht, komt bij het weerzien tot de ontstellende ontdek king- dat het meisje, dat haar plaats in zijn hart is gaan innemen, haar eigen dochter uit haar eerste huwelijk is. die zij tijdens de revolutie uit het oog verloren had. De blijdschap over het hervonden geluk maakt nu plaats voor een moeilijken strijd omdat zij kiezen moet tusschen haar eigen geluk, dat zonder Alexander niet. denkbaar ls, en het geluk van de dochter, waarnaar z" zoovele jaren verlangend heeft uitgezien doch die thans haar medeminnares blijkt te zijn. Het is tenslotte het jonge meisje, dat de overwinning behaalt, doordat de moeder zonder zich aan haar bekend te maken, ter- wille van haar afstand doet van het geluk, waarop zij vele jaren heeft gewacht Het is juist in de uitbeelding van dezen strijd, dat het talent van de actrice faalt, en dat zij ons niet voldoende kan overtuigen. Doch het zou na Mazurka wel heel moeilijk zijn geweest, met, een film van gelijke waarde te komen, en zonder de herinnering daaraan, zouden ons de gebreken van deze film waar schijnlijk nauwelijks opvallen. Want Moskou-Shanghai tenslotte is een film. die ons herhaaldelijk weet te boeien en vaak ook te ontroeren, terwijl de uitbeelding van de sfeer van de Russische revolutie en het tijdperk, dat daar onmiddellijk op volg de, bijzonder goed getroffen is. Woensdag 17 Februari zal een Haarlemsch romanschrijver, dis temidden van ons stil letjes zijn weg gaat. maar wiens beteekenis voor de Hollandsche litteratuur, te velen on bekend, door te velen onderschat wordt, zijn zestigsten verjaardag vieren. Dat wil, voor wie P. H. van Moerkerken, den schrijver van De Bevrijders, den geestelijken vader van Habhabalgo, den historiograaf van het dorp dat ten onder ging en den dichterlijken ver teller van episoden uit de Byzantijnsche Christenheid kent zeggen, dat hij dien dag niet thuis geeft, „buitenaf" gaat. of doet alsofen ergens heel stil met een paar intimi van ouden datum dat feit herdenkt, door den gebruikelijken terugblik op het af- gsleade levenspad, door een fijn geslepen wijnglas, welwillend, te werpen. Voor een zekere mate van welwillendheid bestaat wei eenig motief; immers in het maatschappelijke heeft den jubilaris het niet alleen tot bekend stadgenoot, maar bij rech tens verdiende uitbreiding tot bekend Ne derlander gebracht. De functies die hij vervult en de titels die hij voert hebben Van Moerkerken tot een bekend man in den lande gemaakt, maar wanneer Haarlem's Dagblad hem in deze rubriek zijn gelukwenschen aanbiedt zijn die niet in de eerste plaats tot den professor in de kunsthistorie, den bestuurder der Rijks- akademie gericht, maar tot den lltterairen artist, die onder al deze belangrijke werk zaamheden verscholen zit. Verscholen moet blijven zitten, zoolang aard en omvang dier werkzaamheden een Filmklucht met Lucien Baroux. Prosper Martin is een brave vrijgezel, die op een goeden dag zijn huisdeur opent en tot zijn verbazing voor den drempel een klein, verlaten menschen kind aantreft. Prosper heeft een hart van goud en hij besluit zich als tweede vader van den vondeling op te werpen. Maar daarmede is zijn taak niet ver vuld, want waar de moeder van 't jochie ""en onvindbaar is als de eerste vader, dient hij de plichten van beiden op zich te ne men. Een inderdaad netelige zaak voor een volbloed vrijgezel en het is dan ook niet te verwonderen, dat de nieuwbakken papa zich voor de lastigste pro blemen gesteld ziet. Maar er ls één troost: de kleine Flip blijkt zich al gauw opperbest in den nieuwen toestand te schikken, al trac- teert hij zijn beschermer dan ook nu en dan op een hevig krijtconcert, hetgeen nu een maal tot de noodzakelijke uitingen van iede- ren baby behoort. Prosper's perikelen nemen in aantal toe. als hij als hulpleeraar bij een meisjeskostschool in dienst treedt en 't jochie op clandestiene wijze het gebouw weet binnen te voeren. Wat zich hier allemaal afspeelt is te veel om te vertellen ei\ bovendien zou het jammer zijn de belangrijkste en mooiste pas sages uit de film te verraden. Juist deze deels komische deels tragische avonturen Prosper en zijn „kind" op de kostschool vormen het hoogtepunt van dit voortreffelijke Fransche filmproduct. Scènes, waarin de contrasten van Prosper's levensroman scherp tot uiting komen, waarin blijde en verdrietige momen ten vreemd dooreen gemengd werden en de uitbundige lach u veelal abrupt op de lippen besterft. Hier is het, dat wij het opmerke lijke talent van den begaafden Franschen acteur Lucien Baroux, die de rol van' Pros per speelt, ton volle leeren waardeeren. Dit is spel, zooals alleen de waarlijk grooten van het witte doek dat vermogen te geven. Baroux is dan ook de man, die „Le Mioche" van het begin tot het eind draagt en de film tot wer kelijk artistiek genot voor het oog maakt. Zeer zeker moet daaraan worden toegevoegd, dat de regie evenzeer in goede handen be rustte zooals dat van de meeste Fransche füms uit de laatste jaren gezegd kan wor den. Vooral de gedeelten, waarin de schare kostschoolmeisjes van haar opstandigheid jegens de onverbiddelijke directrice blijk ge ven, zijn buitengewoon suggestief en leven dig in scène gezet. Met „Le Mioche" heeft de Fransche film industrie opnieuw een uitnemend werk afge leverd. Lucien Baroux, pleegvaucr van het „Jochie". (Rembrandt.) In het bij programma een serie opgewekte beelden van de carnavaispret in binnen- en buitenland. Van minder opgewekten aard is de reportage, die men van de catastrofale overstroomingen in de Vereenigde Staten te zien krijgt. Ook van den hoogen waterstand in ons eigen land treft men in het journaal verscheidene opnamen aan. NIEUWE UITGAVEN. Ordening- Van de brochure „Ordening", uitgegeven door de Ver. tot bevordering van de belangen der baksteenindustrie in December 1936 is thans de verkorte inhoud verschenen. belemmering blijven uil de schuilplaats te ontsnappen, waartoe hem (meen ik) de lust vaak bekruipt. Want in wezen is Van Moer kerken meer artist dan iets anders, hoe voor treffelijk hij overigens zijn aanvaarde taak ook vervult. Wat dreef hem als student naar het atelier van Derkinderen, naar het dorp der Laarder schilders, naar woordkunst in dicht en drama? Dat was niet de meest directe weg naar het schoollokaal, om knapen en meisjes van de H.B.S. al die kennis bij te brengen, waartoe een doctoraat in de Nederlandsche letteren de veelzijdige bevoegdheid geeft. Maar wat hebben de Haarlemsche jongelui van dien breedschouwenden jongen docent kunnen opsteken, die zijn ambtelijke geleerdheid wist te omsluieren door een (slechts schijnbare) zorgeloosheid, die intusschen op de cardinale punten de aandacht geboeid wist te houden. Hij moet een prettige leeraar geweest zijn, die door zijn verknochtheid aan de Muzen de dorheid van het schoollokaal temperde. Man nen nu tusschen de dertig en vijfenveertig, herinneren zich die uren met genegen erken telijkheid, waarin Van Moerkerken op een bank van de klas ging zitten vertellen. Hij zal het daarbij wel niet bij de historische feiten gelaten hebben maar er de zoutige korrels van zijn levensbegrip door hebben ge mengd. En wat is smakelijker maaltijd voor de jongelingschap dan dat ongedwongen zich- gaan-laten van een oudere het in zijn ver trouwen nemen tot zekere grens natuur lijk van wie, ook geestelijk, zijn jongeren zijn. Van Moerkerken's leeraarsjaren in Haar lem zijn misschien in zoover gelukkige jaren voor hem geweest, dat hij meer clan later een vruchtbare gemeenschap met de Muzen onderhield. In die jaren is zijn uitgebreidste litteraire werk geconcipieerd en gegroeid. De Toen Earl Derr Biggers zijn beroemde en over de geheele wereld gelezen Chineesche detective Charlie Chan schiep, zal hij wel nooit gedacht hebben dat het beeld zijner fantasie nog eens zoo natuurgetrouw gereïncarneerd zou worden als Warner Oland dit doet. Warner Oland is Cariie Chan. In een reeks van films heeft deze Zweedsche acteur zich zoo volkomen op deze rol ingespeeld, dat zij hem. om eens een be kende gemeenplaats te gebruiken, als het ware op het lijf geschreven is. Ook in „Het geheim van Charlie Chan", die deze week in het Luxor Theater draait, is Warner Oland weer op zijn best. Met onverstoor bare kalmte weet hij in de meest benauwde en hachelijke situaties licht te brengen en ze op te lossen. Ook Herbert Mundin die we na zijn bekende creatie in „Cavalcade" in vele films een beetje gechar geerd zagen spelen, bereikt in deze rolprent weer zijn oude niveau. Als tweede hoofdnummer wordt „Het corps der waaghalzen" vertoond, een film waarin de veteraan Jack Holt. gelegenheid krijgt te be wijzen dat hij het filmspelen nog niet verleerd is. Het is een geschiedenis van dappere man- Jack Holt, in „Het corps der waaghalzen", de film van de Amerikaansche staatspolitie. (Luxor.) nen en misdadigers waarin vooral de motor- stunts van Jack Holt opvallen. Voor de nieuws gierige lezers wilien we wel verklappen, dat ook hier weer de misdaad gestraft wordt, al wordt ae rechtvaardigheid dan ook niet zóó beloond als zij verdient, want de liefde gaat juist haar neus voorbij. In het Fox Movietone Journaal kregen we zeer interessante beelden van de overstroo- mingsramp in Amerika en het huwelijk van Vittoria Mussolini. Al met al een programma dat u vooral om Charlie Chan niet moogt verzuimen. In de hoofdrol Conrad Veidt. In ..Een Vreemdeling kwam" is Conrad Veidt de verpersoonlijking van de hoogste edelste menschelijkheid, die in de menschen van het pension, waar hij komt, de beste gevoelens weet los te maken, door zijn groot begrip in hun karakters en zijn geloof in de mensch- heia. Op allen heeft hij een goeden invloed, behalve op Wright, een self-made man, die na een arbarmelijke jeugd nu schatrijk is en door en met zijn geld alles en iedereen naar zijn hand denkt te kunnen zetten. Is „de Vreemdeling" (Conrad Veidt) de mensch in zijn besten vorm, Wright is zijn volkomen tegen stelling. De film geeft eenige dagen in een Lon- densch pension met zijn zoo heterogene bevolging. We maken kennis met de verschillende pensiongasten, met hun zorgen en hun moeilijkheden, oók zien we hoe het kleine dienstmeisje Stasia, uitstekend uit gebeeld door René Ray voortdurend wordt af gesnauwd en ten slotte woedend weg wil loe pen. De komst van den Vreemdeling doet haar ook weer blijven. Conrad Veidt gaat door deze geheele film als een weinig woorden gebruikende, in de eerste plaats kijkende persoonlijkheid. Het zijn vooral zijn oogen. die voor hem spreken. Met zijn lange statige gestalte zijn rustige cycles historische romans, die onder den ver zamelnaam De Gedachte der Tijden, stuk voor stuk, gepubliceerd werd vormt een in de latere Hollandsche letterkunde nog niet geëvenaard monument, waarop de jubilaris van thans rustig kan gaan bogen zonder een schijn van zelfoverschatting. Het is een prestatie die eer dan iets anders de onder scheiding waard was, die men hem om zijn meer ambtelijke verdiensten heeft toege kend. Slechts zij die iets meer dan oppervlakkig met de Hollandsche litteratuur bekend zijn. kennnen den invloed, die van het werk van Van Moerkerken op andere schrijvers en schrijfsters is uitgegaan, die echter zijn aris tocratische terughoudendheid veelal een beetje gepopulariseerd hebben en meer dan hij naar een zekere gemakkelijke leesbaar heid voor de menigte streefden. Niet dat Van Moerkerken een moeilijk of zwaar auteur zou zijn, wil hiermee gezegd wezen, dooh men ge niet van zijn werk eerst recht als men er de rustige weloverwogenheid van genieten kan, die de vlotheid der alledagspraat uit den weg gaat. De waarde, de artistieke waarde van een boek wordt niet door de grootte van de oplaag of het aantal herdrukken bepaald, doch door den tijdsduur gedurende welken het geschrevene belangrijk blijft. En in dat opzicht kan onze stadgenoot gerust zijn. Als veel ander werk vergeten zal zijn zal hij tel kens opnieuw ontdekt worden; een geestelijke élite is minder ondankbaar dan de massa, die morgen vergeet wat ze heden heeft toe gejuicht. Weter, peinzer en artist hebben wij dezen schrijver genoemd toen we, het is al weer haast tien jaar geleden, zijn „Eros en de nieuwe God" aankondigden, een boek dat nu eenmaal mijn bijzondere voorliefde b ouden heeft. Wat ik toen van den auteur schreef Conrad Veidt, de vreemdeling die kwam. (Cinema Palace.) gebaren, zijn ernstige oogen en zijn sugges tieven kop beheerscht hij allen en allen weten en voelen intuïtief, dat hij de mensch van het goede, het nobele Is. Zijn spel is inder daad meesterlijk. Trouwens over de geheele linie wordt uitstekend werk gedaan. Daar is dan René Ray als het dienstmeisje Stasia, wier spel we reeds roemden. Uit de vele an dere acteurs en actrices willen we nog even extra naar voren brengen, den self-made man Wright, wiens uitbeelding volkomen uit gebalanceerd, dus voortreffelijk is. Een film, die wij met het volste vertrouwen aanbevelen. Fox Movietone. Eclair en Profilti geven zeer uitgebreid wereldnieuws. Een dolend schip. Het rampzalige vaderland ontvlucht. In de Poolsche havenstad Gdynia is het Spaansche schip „Marjari" aangekomen, dat de vlag van de „vrije Baskische republiek" voert. De bemanning erkent noch de regee- ring van Valencia noch het bewind van Franco. Het schip is op 20 October uit Bilbao vertrokken en zwerft sindsdien van de eene haven naar de andere. De opvarenden willen niet naar Spanje terugkeeren vóór de burger oorlog geëindigd is. PROGRAMMA ZONDAG 14 FEBRUARI. HILVERSUM I 1875 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO. 5.30 VARA, 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Zondags school. 10.30 Ned. Heiw. Kerkdienst. 12.00 Or gelspel. 12.10 Filmpraatje. 12.35 Orgelspel en zang. 1.00 Schilderijbespreking. 1.15 Het Aeolian-orkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Con certgebouw-orkest en solisten. 3.45 Gram.pl. 4.10 Schaakles. 4.35 AVRO-Dansorkest. 4.55 Berichten ANP. 5.00 Gesprekken met luiste raars. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Gram.pl. 7.00 VARA- Theater-orkest en solisten. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gram.pl. 8.30 Strauszconcert uit Weenen. 9.30 Radiojournaal. 9.45 Chansons. 10.30 Omroeporkest en solist. 11.00 Berichten ANP. Hierna: Renova-kwintet. 11.30—12.00 AVRO-Dansorkest. HILVERSUM II 301 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gram.pl. 10.00 Hoog mis. 11.30 Gram.pl. 11.35 Orgelconcert. 11.50 Gram.pl. 12.15 KRO-orkest. (Om 1.00 Boekbe spreking i. 2.00 Godsd. onderricht voor oude ren. 2.30 KRO-orkest. 3.00 „Zes eeuwen Pa rochie-historie", causerie. 3.15 Gram.pl. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Chr. Zang- vereen. „Soli Deo Gloria". 5.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Ethnologische causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.20 KRO- orkest en Gram.pl. 9.30 Sted. orkest Maastricht mmv. solist. 10.15 Gram.pl. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.50 Commodore Grandorkest. 1.50 BBC- Mannenkoor mmv. solisten. 2.20 Tuinbouw- praatje. 2.40 BBC-Harmonieorkest mmv. s^jist. 3.40 Gram.pl. 4.20 Boekbespreking. 4.40 'Het BBC-orkest. 5.20 Relig. causerie. 5.40 Film praatje. 5.55 Radiotooneel. 7.40 Zangvoor dracht. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Sted. orkest Has tings mmv. soliste. 10.25 Declamatie. 10.50— 11.20 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Sym.Qhoniecon- geldt nie. al.een vuor aai öoeü mu... .oor de geheele schrijversfiguur Van Moerkerken. Weter is hij als vermoedelijk weinigen, kunst en cultuurhistoricus van groote, even breede ais indringende kennis. Als peinzer aan schouwt hij vermoedelijk het doorgaand- anders-worden in vriendelijke afwachting, met lichte neiging tot minzame negatie. En als artist legt hij zioh den band van zelf- P. II. van Moerkerken. eert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Gevar. concert. 1.35 Zang. 1.50 Vervolg symphonieconcert. 3.20 Zang. 3.35 Radiotooneel. 4.05 Zang. 7.20 Strausz-concert uit Weenen. 9.20 Radio tooneel. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Westduitsch Kamer orkest. 9.50 Gram.pl. 10.50 Orgelconcert. 11.20 Omroepkleinorkest. 1.20 Omroepschrammel- ensemble. 2.20 Mannenkoorconcert. 3.20 Gevar. programma. 7.20 Pianovoordracht. 810 Om roeporkest. 10.0511.20 W. Glahe's Dans- orkest. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gram.pl. 10.25 Muzik. causerie (met gram.pl.). IJ.15 Gram.pl. 11.35 Piano-duetton. 12.05 Gram.pl. 12.20 Zang. 12.50 Salonorkest. 1.30 Klein orkest. 2.05—2.20 en 2.35 Gram.pl. 4.20 Kleinorkest. 5.20 Radiotooneel. 6.00 Piano recital. 6.20 Salonorkest en soliste. 7.05 Gram. pl. 8.20 Omroeporkest en solisten. 10.30 Om- roepdansorkest. 11.2012.20 Gram.pl. BRUSSEL 484 M 9.20 Gram.pl. 10.20 A. Felleman's orkest. 11.05 Accordeonmuziek. 11.20 A. Felleman's orkest. 12.20 Gram.pl. 12.50 Klein-orkest. 1.30 Salon orkest. 2.05—2.35 Orgelspel. 2:50 Gram.pl. 3.20 Wagnerconcert. 5.40 Gram.pl. 7.35 Gram.pl. 8.20 Solistenconcert. 9.20 Gram.pl. 9.25 BBC-orkest en soliste. 11.00 Gram.pl. 11.20—12.20 Omroep- dansorkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Omroeporkest en solisten. 9.20 Berich ten. 9.45 Sportreportage. 10.05 Weerbericht. 10.20—12.15 Willi Glahe's dansorkest. f RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 15 FEBRUARI 1937. HILVERSUM I, 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding; 10.20 Declamatie; 10 40 Gram.platen; 11.15 Vervolg declamatie; 11.30 Orgelspel; 12.00 Gram.platen; 12.45 Melody Circle en Gram. platen; 2.00 Haydn-kwartet; 3.00 Gram.pla ten en causerie over het vrouwelijk hand werk; 3.30 Gram.pl. 4.30 Voor de kinderen; 5.00 De Ramblers; 5.30 Orgelspel; 6.00 Ver volg Ramblers; 6.30 Muzikale causerie m.m.v. soliste; 7.20 Veiligheidskwartiertje; 7,30 De Krekeltjes en Gram.platen; 8.00 SOS-berich- ten; 8.03 Berichten ANP.; 8.10 Gram.platen; 8.30 VARA-Grootorkest en solist; 9.30 Decla matie; 9.50 Gram.platen; 10.00 Berichten ANP. 10.05 Gram.pl.; 11.00 De Flierefluiters en solist. HILVERSUM n. 301 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.); 8.30 Gram.platen; 10.30 Mor gendienst; 11.00 Chr. lectuur: 11.30 Gram.pl. 12.00 Berichten: 12.15 Gram.platen; 12.30 Or- gelcncert; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Causerie over kamerplanten; 3.00 Causerie „Christe lijke cultuurbeschouwing"; 4.00 Bijbellezing, 5.00 Amsterd. Kamermuziek kwartet; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten ANP.; 8.15 Concert door meisjeskoor; 9.15 Boekbespre king; 9.45 Stichtsch Salonorkest en Gram. platen. (Om 10.00 Berichten ANP.); 11.00 Gram.platen. Hierna: Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gram.pl.f 12.20 Relig. causerie; 12.45 BBC-Northern- ïreland orkest en solist; 1.35 Orgelconcert; 3.20 Frank Rea's orkest; 4.20 Jazzmuziek (Gr.pl.)4.50 Piano-recital; 5.20 Muzik. cau serie; 5.40 Ch, Ernesco's kwintet en solist; 6.20 Berichten; 6.40 Landbouwcauserie; 7.00 Orgelspel; 7.20 Zangvoordracht; 7.40 Geral- do's orkest en solisten; 8.20 Actueele cause rie; 8.50 Piano-recital; 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 BBC-ox*kest, BBC-koor en solist; 11.05 Declamatie; 11.20 Harry Roy en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 11.20 Symphonie-or- kest; 1.35 Zang; 1.50 Vervolg concert; 2.55 Gram.platen; 4.20 Orkestconcert: 5.50 Gram. platen; 6.05 Zang; 6.50 Gram.platen; 7.05 Vervolg zang.7.20 Graiji.platen; 8.20 Radio tooneel; 9.05 Concert m.m.v. solisten, koor, en orkest; 11.20 Orkestconcert. KEULEN, 456 M. 5.50 Fr. Hauck's orkest; 7.50 Gram.platen; 11.20 Orkestconcert; 12.35 Nedersaks. Sym- phonie-orkest; 3.20 Omroep-Amusements-or- kest; 4.40 Gram.platen; 5.20 Omroepkleinor kest; 7.30 Westduitsch weekoverzicht; 8,20 Gevarieerd programma; 9.50 Het Omroepor kest. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram.platen; 12.50 Kleinorkest; 1.30 Salonorkest; 1.50 Gram.platen; 5.20 Om roeporkest; 6.50 en 7.20 Gram.platen; 8.20 Omroeporkest; 10.30 Gram.platen. BRUSSEL, 484 M. 12.20 Gram.platen; 12.50 Salonorkest; 1.30 Kleinorkest; 1.50 Gram.platen: 5.20 Fud Can- drix' dansorkest; 6.35 Zang; 7.00 Kamermu ziek; 8.20 Kleinorkest; 8.50 Radiotooneel; 9.50 Kleinorkest; 10.30 Gram.platen. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Berlijnsch Philh. orkest: 8.30 Radio tooneel: 9.20 Berichten; 9.50 Piano-recital; 10.05 Weerbericht; 10.20 Gevar. programma. beawang op en versmaadt geen détail, zoo dat zijn werk aan een rijken en antieken mozaiekvloer doet denken. In die veelheid door te dringen is een loonend genot. Het zou niet kwaad zijn zoo dat gedeelte van wat thans jeugd is, om voor hetwelk in haar snel tempo van leven en oordeelen een lit teraire kunst als die van Van Moerkerken alweer „überwundener Standpunkt" schijnt, zich eens de moeite getroosten wilde, 'een enkel boek van hem in handen te nemen. Zonder veel extra snuggerheid zou deze groep allicht ontdekken dat Van Moerkerken mo derner is dan zij zelve, al zooht hij nimmer zijn kracht in litterair voltigeurs-werk of koorddanserij. Bij een feestartikel behoort een portret. Wij zijn weer zoo gelukkig, de kunst van Praxiteles die van Minerva te doen huldi gen. Onze lezers vinden hiernevens het jong ste portert van den schrijver, 'n plastiek door mej. Van Someren Greve, alweer één dier zeer bekwame oud-leeriingen van Prof. Bron- ner ter Amsterdamsche Akademie. Het is een zeer sterke, zeer bepaalde visie op Van Moerkerken's kop, waarin aan de expressie van zijn denkkracht meer aandacht gewijd is dan aan zijn humor. De gelijkenis is uitmuntend, al zal men in deze verkleinde reproductie niet onmiddellijk den rustig- speurenden meneer herkennen die 's mor gens in de Tempeliersstraat op zijn tram naar Amsterdam loopt te wachten. Dan is onze bekende stadgenoot de onopvallendheid zelf en ik meen te weten dat zulks hem bijzonder lief is. Dat hij in deze dagen persoonlijk onder het zoeklicht der publiciteit komt te staan.... onze vriend heeft het niet gezocht, maar hij zal er wel weer van' bovenop komen, •I» H. DE BOIS. Frans Hals Rembrandt Luxor Cinema

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14