IBIS SHAG BUREN DONDERDAG 11 MAART 1937 HAARLEM'S DAGBLAD 7 Uit Haarlem's Gemeenteraad (Vervolg van -pag. 6.) De heer Van Dam (VD.) sloot zich gedeel telijk bij dat betoog aan. De grondbelasting is evenwel geen groote maatstaf. Eenige onbillijk heden uit de straatbelasting moeten wegge nomen worden. Spreker vroeg of de verhooging van het ver gunningsrecht opgelegd is of dat de raad het laan verwerpen. Kaai de zaak niet tot een vol gend jaar aangehouden worden. De heer Roodenburg (C.H.)wethouder, zei dat een wijziging der straatbelasting moei lijkheden oplevert. De quaestie is bij B. en W. in behandeling. De grondbelasting zou geen goede maatstaf zijn voor aanslagen der straatbelasting. B. en W. hebben geïnformeerd hoe het zit met de verhooging van het vergunningsrecht. Daarbij is gebleken dat het een der eersten van het rijk is waarvan niet wordt afgewe ken. Als de gemeente de verhooging verwerpt dan komt de extra subsidie uit het Werkloos- beidesulbsidiefonds in gevaar. Als de raad de verhooging aanneemt zullen B. en W. alsnog trachten die verhooging niet toegepast te krijgen. Het voorstel van B. en W. inzake de verhoo ging van het tarief voor het vergunnings recht werd daarop zonder stemming door den raad aangenomen De bedrijven De heer Van der Veldt (r.k.) drong aan op een wijziging van het vastrechttarief voor het gas. De heeT Van Boekhoven (s.d.a.p.) v hoewel B. en W. het in de memorie van ant woord ontkennen, overtuigd, dat het gasbe drijf kunstmatig in stand gehouden wordt. Gas is uit den tijd, daarom moet ook het gebruik van eleotriciteit voor verwarming bevorderd worden, Op den dnur zal de électriciteit het toch geheel van het gas winnen. De omzetten der Haarlemsohe bedrijven wijzen daarop vol doende. Daarom moet uitbreiding der gasfabriek zoo veel mogelijk voorkomen worden. Men moet de gang van den tijd niet willen tegengaan. De heer Roodenburg (C.H.), wethouder, zei dat het vastrechttarief nog eens bekeken zal worden. Voor eleotriciteit is een grootere toekomst dan voor het gas. maar wij staan met de gas fabriek toch niet zoo, dat wij behoeven te zeggen: het is afgeloopen. De gemeente past in het stadhuis gasverwarmingr toe omdat dit voor de gemeente het goedkoopst is. Bevorde ring van heit koken op eleotriciteit kan niet sterk aangemoedigd worden, want als er in bepaalde uren meer electriciteit wordt afge nomen, zou er wel eens een grens 'komen aan de capaciteit. De balans. De heer Roodenburg (C.H.)wethouder, deelde mede, dat bij de behandeling enkele posten zijn gewijzigd. De stijging is slechts enkele honderden guldens. De geheele begrooting werd goedgekeurd met de stemmen der communisten tegen. M. DE BRAAL, de nestor van Sen Raad, die den voorzittgr huldigde voor zijn leiding. De lieer De Braai (A.R.) nestor, huldigde den voorzitter voor zijn goede leiding en bracht ook huidie aan de wethouders en aan de ambtenaren, die aan de samenstelling der be grooting hebben medegewerkt. De voorzitter dankte en bracht hulde aan den raad die medegewerkt heeft aan een vlot te behandeling der begrooting. BADHUIZEN „WITTE KRUIS", HAARLEM. Het aantal genomen baden in de afgeloopen maand Februari was: Badhuis Koudenhorn mannen 936, vrouwen 426 baden werkloozen 152, totaal 1514. Badhuis Leideehcplem mannen 1420, vrouwen 683 sohoolibadën 732, baden werkloozen 214, to taal 3049. Badhuis Söhotersingel mannen 1756, vrouwen 812, school'badien 1102, baden werkloozen 251, totaal 3921. Badhuis Hofdijkplein mannen 1580, vrouwen 660, schoolboden 1097, baden werkloozen 390, totaal 3727. Badhuis van Egmondstraat mannen 1826, vrouwen 1012 schoolbaden 1166, baden werk loozen 519, totaal 4523. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP VRIJDAG 12 MAART Progr, 1: Hilversum n. Progr. 2: Hilversum I. Progr. 3: 8.Keulen 9.20 Pauze 10.10 Deutschlandsender 10.35 Piauze 11.20 Dan- marks radio 12.05 Parijs Radio 1.05 Vlaamsch Brussel 3 20 Parijs Radio 5.20 Keulen 6.50 Pa rijs Radio 7.50 London Regional 8.35 Berlijn 9.20 Diversen 9.50 Berlijn 11.20 Danmarks Radio. Progr. 4: 8.Vlaamsch Brussel 9.20 Pauze 10.35 London Regional 12.50 Droitwich 1.20 London Regional 4.20 Droitwich 9.40 Boeda pest 11.25 Droitwich. Progr. 5: 8.00—7.Diversen. 7— Eigen gramofoonplaten concert: Populair. 1. Pari- ser Einzugsmarsch, Odeon orkest 2. Parade der Zinnsoldaten, Dajos Bela, 3. Puppe und Hampelmann, idem; 4. Siamesische Wacht- parade, idem; 5. Tee berm Maikafer, idem; 6. Lampenputzer Galopp. Polydor Strijkor kest; 7. Eine lustige Schlagerfahrt, Oskar Joost; 8. Stiefelputzer Marsch, Polydor Strijk orkest, 9. Wir sind richtig, Adalbert Lutter; 10. Ein Abend bei Paul Lincke, Strijkorkest: 11. Die Schlittschuhlaufer, Odeon dansorkest 12. Viennese Memories of Léhar. Reginald Dixon; 13. Wiener Praterleben, Odeon dans orkest; 14. Unter dem Siegesbanner, Odeon orkest. 8.0012.— Diversen. MARKT WOERDEN Aanvoer 17 partijen kaas: Met rijksmerk le kw. f22—f 23,50; met rijksmerk 2e kw. f20— f 21. Handel matig. Haarlemsche Bestuurdersbond De werkloosheid gaf veel werk. Het jaarverslag van den Haarlemschen Be stuurdersbond geeft een overzicht van de vele werkzaamheden welke door deze plaat selijke vakcentrale in het afgeloopen jaar werden verricht. Vooral de heerschende werk loosheid en de werkloozenzorg hebben veel werk gevraagd in het verslagjaar en vele ma len werd in conferenties zoowel als door cor respondentie in het belang van de werkloo zen opgetreden, ook voor de buitengemeen ten Heemstede en Bloemendaal. Gememo reerd wordt de actie tegen de intrekking van den huurbijslag. de verstrekking van brand stofbijslag, verstrekking van margarine te gen verminderden prijs en inzake de loonen in de werkverschaffing, waarbij meermalen met succes werd opgetreden. Het ledental is over het afgeloopen jaar met 200 gestegen en bedroeg op het eind van 1936 totaal 7630. De actie voor het Plan van den Arbeid heeft de volle aandacht van het bestuur ge vraagd, terwijl het overzicht van de gehou den conferenties, van vertegenwoordiging op vergaderingen en congressen en in een 25-tal commissies waarin de H. B. B. haar vertegen woordigers heeft, aantoont, dat de moderne vakbeweging hier ter stede haar invloed overal doet gelden. Het financieele verslag geeft een totaal aan inkomsten en uitgaven f 5450. Bureau voor Arbeidsrecht. Het uitvoerig verslag van het Bureau voor Arbeidsrecht van Mi-. H. O. Drilsma, begint met te verklaren, dat in het afgeloopen jaar minder kwesties aanhangig werden gemaakt dan de jaren daarvoor. „Hoe verschillend een bureau voor arbeidsrecht in tijden van wel vaart of in tijden van economische depressie" aldus het verslag. „Als volop gearbeid wordt, als allerwege druk werk voorhanden is, dan zijn er natuurlijk veel maatschappelijke bot singen en dus krenkingen van recht, de ont slagen worden niet vermeden, en de arbeider eischt hetgeen hem wettelijk toekomt en schroomt niet een ontslag. Hoe geheel anders in dezen tijd: gedwongen door den geesel der werkloosheid, het spook om verstoken te worden van uitkeering bij ontslag voor oogen, omdat de patroon mededeelt dat het ontslag te wijten is aan eigen schuld van den arbei der, laat men onrecht gedijen en houdt zoo lang mogelijk bond, bureau en rechter er buiten. Eien verkeerd systeem, maar zeer be grijpelijk. Zoo komt het ettelijke malen voor, dat op ateliers en fabrieken, bij werkgevers niet betaald wordt het loon gedurende de carenzdagen en 20 pet. voor den betrekkelijk korten tijd gedurende welken de werkgever verplicht is, bij ziekte te betalen. Zoo woe kert het onrecht voort. Typisch crisisver schijnsel. Ook het feit dat practïsch de patroon bij ontslag kan veroorzaken dat niet betaald wordt, omdat de gemeentelijke diensten op hem afgaan, is in hooge mate bedenkelijk. Ook het aantal zaken betreffende Ongevallen wet en Ziektewet loopt terug, weinig arbeid, weinig ongevallen, weinig ziekte tijdens dienstbetrekking. De rechtspraak in dat soort zaken laat nog immer veel te wenschen over; practisch geeft de deskundige op me disch gebied den doorslag. Wij hebben schrij nende gevallen, één geval uit IJmuiden zelfs dat voor een leek onbegrijpelijk is. Een man op een stok zwaar leunend, die moeilijk een trap kan oploopen, wordt steeds verminderd in uitkeering op grond van toenemende ar beidsgeschiktheid. Beroep, hooger beroep, baten niet. De nieuwe wet op den huurkoop en koop op afbetaling gaf veel verbetering, maar uiter aard komen de gevolgen van de oude wet TABAK 10, 12, 15 cf. p. pakje OLDENKOTT VOOR DE PIJP BofebeSmann Ielker...mcm7 Rookt IBIS bij voorkeur uit een IBIS-pijp. 8ij Uw winkelier verkrijgbaar. (Adv. lngez. Med.) voorloopig nog steeds onder onze oogen. Het geval dat op een Singernaaimachine was be taald f 91 (terwijl het totaal bedrag was f 110) terwijl de rest door werkloosheid niet betaa.ld kon worden, waardoor beslag volgde en terug halen der machine, is één der ergerlijkste staaltjes. Over het verslagjaar werd een bedrag van f 5540, geind voor de cliënten, terwijl het overzicht aantoont, dat er 496 procedures in 1936 aanhangig werden gemaakt. De komende wereldtentoon stelling te Parijs. Lezing door den heer A. Pieters. Voor de afd. Haarlem van de Ned. Reisver- eemiging hield de heer A. Pieters, directeur van het Centraal Bureau te Den Haag, gisteravond in de turnzaal van het Gem. Concertgebouw een lezing over De komende wereldtentoon stelling te Parijs. De voorzitter der afdeeling Haarleon, de heer J. G. Kraan, leidde den spreker met eenige har telijke woorden in. De tentoonstelling te Parijs aldus ving de heer Pieters zijn rede aan, is een groote en be langrijke gebeurtenis. Te Parijs rekent men op 30 millioen bezoekers. Een vast adres zal te Parijs gevestigd worden om de leden der Ned. Reisvereeniginig behulpzaam te' zijn Spr. weniscMe zijn voordracht in tweeën te splitsen. Voor de pauze sprak de heer Pieters over die stad Parijs. Aan de haard van talrijke licht beelden gaf spr. een interessanten indruk van de vele bezienswaardigheden die Parijs biedt. Na de pauze vertelde spr een en ander over de komende wereldtentoonstelling. Men wil op deze tentoonstelling de balans maken van de wereldbeschaving. De tentoon stelling wordt in het hart van Parijs bij de Place de la Concorde opgericht. Er komen 27 ingangen waarvan 10 hoofdingangen. De toegangsprijs zal 6 fres. bedragen. Verder komt er nog een koloniaal centrum, terwijl een gebied van 5 Hectaren beschikbaar zal worden gesteld voor exposities van de Fransche provincies. Het terrein wordt op zeer bijzondere wijze verlicht. De Eifeltoren zal in het brandpunt van de verlichting staan Als blijvend gebouw zal worden opgericht een nieuw ..Trocadéro" vlak tegenover den Eifeltoren. Hier komt ook het „Hollandhuis". Twee «groote musea worden opgericht om de kunstschatten van Frankrijk en Parijs te bevatten. Rolbruggen over die Seine en roltrappen zul len eeai bezoek ten zeerste veraangenamen. Spreker- lichtte ook dit tweede deel van zijn voordracht toe met verscheidene interessante lantaarnplaatjes. De Parijsche wereldtentoonstelling belooft dus wel iets bijzonders te worden! (IIN/T IN UTIIREN^j HET TOONEEL DE WEDSTRIJD VAN CREMER l MUTUA AMICITIA EN ADO-D.V.S. De uitslag van den wedstrijd van Cremer is heden bekend geworden en daarmee is de bar rière opgeheven voor den criticus om zijn ver slag over de prestaties van de verschillende vereenigingen in dezen wedkamp te publicee- ren. Dit verslag geeft ik acht het noodig hierop den nadruk te leggen, omdat ik ook jurylid was het persoonlijk oordeel van den criticus van Haarlem's Dagblad en dus niet dat van de jury. Dat Cremer gelukkig is geweest in de keuze der vereenigingen. weike dit seizoen voor de leden zijn opgetreden, zal zeker wel ieder be amen, die den wedstrijd heeft gevolgd. Het groote succes, dat de vier vereenigingen bij het publiek hebben behaald, was er het beste bewijs van. De voorstellingen stonden alle op een vrij hoog peil, al zou ik niet gaarne willen beweren, dat ik door Haarlemsche ver eenigingen niet dikwijls even goede en ook wel betere voorstellingen heb gezien. Maar de opvoeringen waren alle zonder uitzondering zeer goed verzorgd en gaven al waren zij dan ook niet vlekkeloos het overtuigend bewijs van de groote toewijding dezer dilettanten en van een niet gering talent van sommigen der spelers. De vereenigingen kwamen in hun prestaties elkander zeer nabij en hebben het de jury dan ook allerminst gemakkelijk gemaakt. De voor stellingen van Ado-D.V.S., Helmers en Molière, die respectievelijk den tweeden, derden en vier den prijs behaalden, ontliepen elkaar zelfs zoo weinig in artistieke waarde, dat een omgekeer de volgorde even goed denkbaar zou zijn ge weest.'Het verschil was minimaal en Molière heeft als geheel een bijna even goeden indruk op dezen wedstrijd gemaakt als Ado-D.S.V. en Helmers. Alleen Mutua Amicitia ging boven deze drie vereenigingen uit. doordat de Rot terdammers een beter geheel vormden en hun voorstelling zoo goed als geen zwakke plekken vertoonde. Mutua Amicitia staat met de opvoering van Blanke Ballast in mijn waardeering nummer één, omdat de spelers het meest de bedoelingen van den schrijver hebben benaderd. Er was op het tooneel werkelijk de beklemmende sfeer van de tropen, men voelde den demoralisee renden invloed van het moordende klimaat op deze in de eenzaamheid samen gebracht Euro peanen en onderging daardoor de tragiek van deze menschen. En er werd wat in dit stuk van zeer groot belang is ook sterk spel gegeven. Behalve de zendeling, die beneden zijn taak bleef, waren allen tegen hun rol opgewassen, al vielen er natuurlijk aanmerkingen te ma ken. Zoo was de dokter, hoewel door den heer Cor de Wolf zeer fijn en met een bij zonder mooien kop gespeeld, niet geheel de door den drank vernietigde mensch. Hij was niet wat wij toch feitelijk in zijn uiterlijk moesten zien en in zijn stem moesten hooren „gefiltereerd van whisky". Maar overigens waren alle rollen hoofd zoowel als bijrollen uitstekend bezet: Witzel. een ruwe kerel, die aldoor liet voe len, dat hij enkel door het klimaat en de eenzaamheid zoo was gezakt, maar toch nog vocht om niet geheel ten onder te gaan, Aüen Langford in het begin ietwat te braaf en te zoetig hij sprak toen ook te bqeke- rig maar overtuigend in zijn langzame ver wording en waarlijk tragisch tegen het.slot, Tondelèo. hoewel uiterlijk niet geheel de verleidelijke mulattin, in haar spel en uit beelding toch wel geheel het sensueele, bijna dierlijke wezen, dat zij zijn moest. En wat mij vooral in deze opvoering bij zonder trof, was de zeer sterke bezetting der bijrollen, een factor, welke bij de beoordee ling in een wedstrijd zwaar weegt. De bij figuren waren bijna nog beter dan de hoofd rollen. Welk een voortreffelijke Ashley bij voorbeeld was de heer Jac. Beek, aan wien de eerste prijs bijrol is toegekend. Hij speel de dit menschel ijk wrak met volledige over gave en zoo overtuigend, dat wij in hem wel het meest het slachtoffer der tropen zagen. Uitstekend in hun realistische uitbeelding, de bonkige stuurman en de machinist en op merkelijk goed ook de 3 negers, die nu eens echte negers waren. Dat negers talent voor tooneelspelen heb- Och jij praat ook altijd alles goed! O, ben jij daar ook Willemien? Ga zitten, Moet je nu eens hooren. Gisteravond zag ik om half negen hier naast nog een man op be zoek gaan en of half elf was hij nog niet weg. Wat zeg jij daar nu van? Hiernaast? Bij die mevrouw Hoepla, of hoe ze heet? Mevrouw Hoeperman heet ze, zei Suze, en ik heb tegen Marie gezegd, dat het best. familie kon zijn. een broer of zoo. Je hoeft toch niet dadelijk iets kwaads te den ken. Je bent toch buren met elkaar hè, en dan kun je beter op goeden voet staan. Maak ik soms ruzie met d'r? Doe toch niet zoo overdreven! Ik houd er alleen van precies te weten met wat voor soort men schen ik me inlaat en als zoo'n vrouw nu 's avonds laat bezoek krijgt van heeren wat jij, Willemien? Gunst zeg, hoe durft zoo'n mensch! vond Willemien en zei je niet dat er nog een man op kamers was ook? Och, zoo'n jong kereltje, vergoelijkte Suze, maar ze werd genegeerd. Ja, vinnigde Marie, ook dat nog. Die was zeker gisteravond uit! Foei, Marie, zeg toch niet zulke leelijke dingen! Je weet er toch niets van! Oh neen? Ik heb hem anders weg zien gaan. En welke fatsoenlijke vrouw neemt er nu een heer op kamers! Dat dóet men niet! Nou. Marie, wij hebben mijnheer De Jong toch ook hierboven op de voorkamer gehad? Dat is heel wat anders. Wij waren met ons tweeën. Maar jij verzorgde hem toch alleen. Ik was altijd den heelen dag weg. naar kantoor Je bent niet wijs! Snibbig vie! Marie uit. want mijnheer de Jong was nog altijd een pijnlijk onderwerp voor haar. Hoe kom je erbij om mij met zoo'n mènsch te vergelij ken! Gunst, ja, vond Willemien, wat een vergelijking! Waarom? Wat weten jullie voor kwaads van mevrouw Hoeperman? Dat, ze jong is en gescheiden? Dat ze er aardig uitziet? Dat er een jongeman op kamers woont, die zeker tien jaar jonger is? Is dat alles? Gunst men schen als je daarom slecht bent, dan is de halve wereld slecht! Dat is ze ook! zei Marie vastberaden. En dien mijnheer van gisteravond schijn je maar te vergeten hè? Suze haalde haar schouders op. Hoe gaat het vandaag met je hoofd, Willemien? Goed, dank je, zei deze kort, van dit ge wichtig onderwerp op ongewoon snelle ma nier afstappend omdat de buurvrouw haar nu meer interesseerde, en tegen Marie: Hoe vind jij dien tuin van d'r? Heeft ze daar wat aan laten doen? Ik heb er nog niets van gezien! Lieve mensch, ze zijn den heelen mor gen bezig geweest, heb je daar niets van ge merkt? Dat rozeboompje. je weet wel. dat zoo lief in dat perk stond, dat hebben ze ook weg gehaald. Wat zeg je! Dat boompje van mevrouw Goedkoop! Dat rozeboompje? Marie zei het met verontwaardigingfchaar schouders ge- ergerd ophalend. 't Is niet te gelooven! En 't bloeide altijd zoo beeldig. Wat heeft ze nu met dat randje floxen gedaan? Het heele perk is weg. Ze heeft er van die rare plaggen mos in laten leggen met van die malle steenen. Geen een gelijk aan de andere Net- of ze uit afbraak komen. Zoo'n rotstuin? vroeg Suze. Nee, alles plat en naar achteren een beetje hooger. Heelemaai niet ordelijk en netjes. Enfin, wat kun je ook verwachten? Dat moet ik eens even zien, zei Marie. Gaan jullie mee kijken in de serre? Met z'n drieën gingen ze naar de achter kamer en Marie keek door het open serre- raam naai- buiten. Met een ruk draaide ze zich om en legde haar vinger op de lippen. Sst! Ze is in den tuin! En zich weer naar buiten wendend zei ze vriendelijk: Goeden middag mevrouw Hoeperman. Hebt u den tuin wat op laten knappen? Oh, dag juffrouw Wetering! Ik had uniet gezien. Ja, ik keek eens even wat de tuin- mar^. ervan gemaakt heeft. Er is nu nog niet veel aan te zien natuurlijk, maar over een maand zal er al wel het een en ander bloeien. Het volgend jaar is hij natuurlijk pas heele maai in volle fleur. Zoo komen er nog bloemen in? Die zijn er al! Maar ze moeten eerst wen nen aan den grond hier, natuurlijk. Het is al ver in den tijd en bloeiende planten kun je niet verpoten. Het lijkt nogal vlak, als je zoo kijkt, maar dat groeit dan zeker nog allemaal op? Heel hoog wordt het niet, dat hoort niet in zoo'n tuin. 't Is snoezig mevrouw, werkelijk snoezig! Vinden jullie niet? vroeg Marie en de an deren haastten zich haar gelijk te geven, En went u al een beetje in uw woning mevrouw? Ik zag, u kreeg gisteren al bezoek, niet waar? Bezoek? Mevrouw Hoeper man dacht even na. Nee. ik heb geen visite gehad. Zoo? Dan heb ik me zeker vergist. Ik meende, dat ik gisteravond iemand bij u zag binnengaan. Gisteravond? Oh ja. maar dat was geen bezoek! Dat was de behanger, die had het zoo druk, dat hij bij avond even het slaapka mertje van m'n neef heeft geplakt. Daar was zulk donker leelijk behang, ik heb er een licht papiertje op laten plakken. Uw neef. Ja, de zoon van m'n oudsten broer. Z'n ouders zijn in Indië begrijpt u en hij stu deert hier. Och zoo! Is dat uw neef! Zoo zoo. Nu mevrouwtje, ik moet weer eens naar m'n huishouding zien. Dag dames. Dag mevrouw. Nou? Wat heb ik je gezegd? vroeg Suze triomfantelijk. En toch vind ik het raar, een behanger 's avonds, vond Willemien. Marie zei: hij lijkt anders niets op haar, die neef. En hoe vond je dien tuin? Daar kunnen we nu den heelen zomer tegen aan kijken! Zooiets moest ver boden zijn! Zou de schoonheidscommissie daar niets tegen kunnen doen? Ik vind' het wel aardig, zoo'n tuin. Een beetje Engelsch hè? zei Suze. Och jij! Jij vindt alles goed wat dat mensch doet. Ik heb ook nog niets verkeerds gezien Of mag ze haar kamers niet laten behangen? In ieder geval had ze een bespottelijke japon aan. Wie draagt er nu zoo'n licht flod derding, als gescheiden vrouw? In de woning ernaast danste mevrouw Hoe perman met haar dochtertje van vier de ka mer rond. Jij lekkere poezesnoes! Zul jij nooit zoo'n rare zure toet krijgen, als die tantes van hiernaast? HELEN. ben, mochten wij reeds herhaaldelijk op de film zien. Wij zagen het ook nu weer in Jim Flsk. den neger, die het kleine scènetje, waarin hij optrad, verrassend zuiver en raak speelde Te meer trof mij deze realistisch-juiste uit beelding van de zwarte bedienden, omdat juist in de in de tropen spelende stukken wij zagen het weer in Sonna de Inlanders en de negers ons zelden of nooit kunnen doen vergeten, dat zij verkleede en „geschminkte" Europeanen zijn. Ook in het decor en de costuums was de lokale kleur zeer goed getroffen. Men voelde in deze opvoering aldoor de bekwame regie, die het geheel had geleid. In een enkele scène namelijk het tooneel van 't drinkgelag in II. dat niet woest cr. suggestief genoeg was schoot de regie te kort. maar daar stond zooveel goeds tegenover bijvoorbeeld in de met dynamiek en temperament gespeelde groote scènes dat het werkelijk niet te verwonderen is, dat de eerste prijs voor regie aan den heer de Wolf is toegekend. Als geheel dus een opvoering, die aan hooge eischen voldeed en een sterken indruk maak te AdoD.V.S. zou waarschijnlijk een even goeden indruk hebben gemaakt, wanneer de voornaamste rol, die heel het stuk feitelijk be heerscht beter bezet ware geweest. Het is al tijd min of meer een gevaar voor dilettanten een stuk te spelen, dat wij in superieure ver tooning gezien hebben. Dat bleek ook hier. Zij. die zich de voorstelling van De Dienst knecht In het Huis, van Verkade herinneren, zullen ook weien, wie de schrijver met Manson heeft bedoeld. De „dienstknecht" is niet minder dan een Goddelijke figuur en er moet van dezen Manson een zoo groote wij ding uitgaan, dat hij ver boven het ge woon menschelijke uitstijgt. Hij is in deze moraliteit een symbool. Hiervan nu was in de opvoering der Hage naars geen sprake. Van zijn Goddelijke missie merkten wij in dezen Manson al heel weinig. Hij was niet de alles en allen doml- neerende, hooge. onaantastbare figuur. Zijn spel was t-e gewoon menschelijk en miste wijding. Dit was de ooreaak, dat de eigenlijke bedoeling van den schrijver onvoldoende tot haar recht kwam. En dat was wel heel jammer, want overi gens viel er in de opvoering van ADO—DVS zeer veel te loven. De rollen van den bisschop van Lancashire, dominee Smith, de tante van Mary en Robert Smith, den werkman, waren zelfs heel sterk bezet, zoodat de groote speel- scènes, dank zij deze personen, volkomen hun deel kregen. Men voelde onmiddellijk, dat deze spelers op het tooneel geheel thuis wa ven. Er zat ook climax in deze opvoering, die tegen het slot tot een zoo groote hoogte steeg, dat wij het des te meer betreurden, dat te genover deze menschen geen andere „dienst knecht" stond. Een wel zeer gave uitbeelding bijvoorbeeld gaf de heer Van der Vet van den bisschop van Lancashn-e, een figuur, die geen moment de conventioneele marqué werd en toch aldoor de verpersoonlijking van het kwaad bleef. De tweede prijs hoofdrol, hem toegekend, was dan ook volkomen verdiend. De heer Natzijl heeft een mooie, klankrijke stem en wist zich als dominee voor te veel pathos te hoeden. Hij speelde met veel overtuiging en kracht en Annie Leenders gaf hem als de tante van Mary een lang niet gemakkelijke rol uit stekend part'j. De tooneelen, welke zij samen te spelen hadden troffen mij door groote eenheid en mooi samenspel. Robert Smith, de werkman, was er voor de pauze nog niet geheel en al in, maar hij ver goedde dit geheel door zijn verhaal van de riolen, dat hij met zulk een overtuiging en zoo prachtig van dictie gaf, dat het één der hoog tepunten van den wedstrijd werd. De rol van Maa-y, het jonge, reine meisje, ging eenagszins boven de kracht van Enny de Vletter. Zij deed nu en dan wel goede dingen, maai- zij vermocht ons toch geen oogenbli'k te ontroeren. En dat laatste mogen wij toch van Mary verwachten, wanneer zij zoo ge speeld wordt, als de rol verlangt. Ook was de actrice wat te oud voor deze rol. Dit laatste moeten wij ook van Rogers zeggen. De schrijver heeft met- dezen „hulp van Manson", eerder een jongen dan een man bedoeld. De heer Fa- ber speelde niet slecht, maar hij was toch niet de persoon, die hij zijn moest. Zoo waren er in deze opvoering nog al zwak ke plekken. Dat zij ondanks dat toch nog zoo veel indruk maakte en zelfs tegen het slot ontroerde, kwam door het sterke van binnen uit komende spel vaai vièr der hoofdpersonen. Ook deze opvoering was uitstekend voorbe reid, zooals wel bleek uit de uitmuntende rol- kennis, het tempo en het zeer goed op elkaar afgestemd samenspel. Daarentegen is de regie te kort geschoten in de aankleeding van het tooneel, die vrij burgerlijk en ook niet volgens de aanwijzingen van den auteur was. Maar zeer goed was weer de stemmingsvolle belich ting aan het slot van elk bedrijf. Ten slotte zij hier nog vermeld, dat de Hage naars zeer correct en goed spraken en de eerste prijs voor de beste uitspraak dan ook in alle opzichten verdiend hebben. In ons slotartikel zullen wij de voorstellingen van Helmers en Molière bespreken. J. B. SCHUIL Uitslag van den tooneclwcdstrijd. Hier volgt de uitslag van den in het afgeloo pen seizoen door de Kon. Letterk. Vereeniging „J. J. Cremer", ter gelegenheid van haar 55- jarig bestaan gehouden tooneel wedstrijd. Algemeene prijzen. le prijs: Kon. Erkende Declamatie Club .Mutua Amicitia" te Rotterdam met „Blanke Ballast" door Leon Gordon. 2e prijs: Vereenigde Tooneelvereeniging „ADO en VDS" te 's Gravenhage met „De Dienstknecht in het huis" door Charles Rann Kennedy. 3e prijs: Rederijkerskamer „Helmers" te Am sterdam met „De Duivel" van Frans Molnar. 4e prijs: Utrechtsche Rederijkerskamer „Mo lière" met „Sonna" door Jan Fabricius. Eere-prijzen. Beste uitspraak „ADODVS" te 's Graven hage. Beste samenspel „ADO-DVS" te 's Graven hage. Beste Regie le prijs „Mutua Amicitia" te Rotterdam (Oor de Wolf). Beste Regie 2e prijs „Helmers" te Amster dam (Cor Pieters). Beste tooneel aan kleeding „Mutua Amicitia" te Rotterdam. Personeele prijzen: le prijs dame in hoofdrol, mevr. J. v. d. Bilft Kouw als Sonna in „Sonna". 2e prijs dame in hoofdrol. Annie Leenders als de Tante van Mary in „De Diensknecht- in het huis". 3e prijs dame in hoofdrol, Bella Heil- Godfroy als Tondeleo in „Blanke Ballast", le prijs heer in hoofdrol. Wim Bischot Jr. als de duivel in „De Duivel". 2e prijs heer in hoofdrol. A. C. v. d. Vet als Bisschop van Lancashire in „De Dienst knecht in het huis". 3e prijs heer in hoofdrol, W. Leenders als Robert Smith in „De Dienst knecht in het huis", le prijs dame in bijrol, Miep Delfgaauw als Nïti in „Sonna". le prijs heer in bijrol, Jnr Boek als Fred. Ashley in „Blanke Ballast". (In verband met de groote spanning in den wedstrijd hebben het bestuur en de jurry als nog eenige extra prijzen beschikbaar gesteld).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 11