San Francisco „Elck wat wils" Pygmalion De getemde draak LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 3 APR IE 1937 17 illlllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII lllllll!llllll!ll!llllllllll!llllll!lllllllllll!lllll!lll FILMKUNST Verheugend succes Het kan niet ontkend worden, dat het pu- blik een belangrijken invloed uitoefent op het peil van de filmproductie. We hebben de na- deelige gevolgen daarvan gezien voor onze jonge Hollandsche filmindustrie, die na het gi'oote succes van de „Jantjes" zich nauwelijks meer van dit genre kon losmaken. Doch daar tegenover staat, dat het peil waarop de ge middelde buitenlandsche speelfilm thans staat,, en dat ongetwijfeld belangrijk hooger is dan dat van nauwelijks zes of acht jaar ge leden, voor een zeer belangrijk deel gestimu leerd werd door het publiek, dat geen genoe gen meer nam met de meest al zinledige en drakerige films van die dagen, en een duidelijke voorkeur aan den dag legde voor het betere genre. Hierdoor werden de filmproducenten gedwongen, aan de hoogere eischen die het publiek ging stellen, tegemoet te komen. Daarom ook is het verheugend, dat de di rectie van het Luxor Theater gedwongen was W. S. van Dyke's „San Francisco" te prolon- geeren. De huiveringwekkend werkelijke weer gave van de aardbeving, die San Francisco in 1906 verwoestte, is een der beste staaltjes van aesthetisch en technisch vakmanschap dei- huidige Amerika arische film productie en het feit, dat het publiek dit weet te waardeeren wijst er op. dat we met de appreciatie van de film als eigen, en geheel nieuwe kunstvorm op den goeden weg zijn. Na de uitvoerige beschouwing, die wij ver leden week aan deze film wijdden, willen wij thans volstaan met dit werk nog eens warm in de belangstelling van het publiek aan te bevelen. Luxor Bont programma in Frans Hals Het is een goede gedachte van de directie van het Frans Hals-Theater geweest, door dit afwisselende programma het pubhek nog eens in de gelegenheid te stellen, een aan tal belangrijke films, die men óf nóg ver zuimde te gaan zien, óf om hun uitstekende eigenschappen voor een tweede maal wil be schouwen, nog eens te gaan zien. Het zou ondoenlijk zijn, al deze films, waaraan wij trouwens bij de eerste vertoo ning reeds uitvoerige beschouwingen wijd den, opnieuw in extenso te bespreken. Daar om willen wij slechts wijzen op een tweetal opmerkelijke werken, die tot het beste be- hooren, dat het vorige filmseizoen aan Ame- rikaansche films heeft voortgebracht. In de eerste „Ruggles Frans Hals dient twee heei-en" geeft de Engel- .sche acteur Charles Laughton een opmerkelijke creatie van dèn Engelschen butler, die door zijn meester tijdens een partijtje poker als inzet wordt gebruikt, en daardoor in dienst komt van een Amerikaansche familie, wier demo cratische opvattingen den stijven Engelsch- man, met zijn van geslacht op geslacht over gegane ondergeschiktheidsbesef, geheel uit zijn evenwicht brengen. Meesterlijk heeft Laughton in dezen butler het langzame ontwaken van het gevoel voor eigen waarde weergegeven, dat tot uiting komt in de prachtige scène, waarin Laugh ton een der passages uit het boek van Abra ham Lincoln zegt. Dejiraaie, haast monotone doch daardoor juist zoo dwingende stem van Laughton, de luisterende koppen der toe hoorders, zij maken deze scène tot een van de beste welke wij ons uit een Amerikaan sche film van den laatsten tijd kunnen her inneren. De tweede film, waarop wij de bijzondere aandacht willen vestigen, is de onder regie van Ernst Lubhsch vervaardigde Mariene Dietrich-film „Desire", waarin deze actrice in Cary Cooper een uitstekenden tegenspeler vindt. Mariene vervult hier de rol van de verlei delijke dievegge van een paarlsnoer, dat zij, dank zij de ongewilde hulp van Cary Cooper over de grens weet te smokkelen. Door een toeval is het snoer echter in het bezit van Cooper gebleven en de bende doet alle mo gelijke moeite om het kostbare stuk weer te rug te krijgen. Daarbij vat Mariene een ware genegenheid op voor den eenvoudigen ingenieur, die haar tenslotte met de bende doet breken. Het slot is. evenals trouwens de geheele film, zeer mooi en maakt haar tot een van de beste werken, waarin wij Mariene zagen optreden. FILMNIEUWS Eduard Verkade over de film Bij de première van de film „Pygmalion", die gisteren in het Rembrandt Theater plaats vond. heeft de heer Ed. Verkade een korte in leiding gehouden, waarin hij eenige bijzonder heden over de totstandkoming van deze ge slaagde Nederlandsohe rolprent mededeelde. De heer Verkade, die zelf een der hoofdrollen vervult, n.l. die van kolonel Pickering, achtte het een geluk, dat een bekwaam man als dr. Ludwig Berger met de regie van „Pygmalion" belast was. Dr. Berger is als regisseur opgetre den voor Max Reinhardt. was tooneelleider in het Berliner Schauspieihaus, heeft in Holly- wood geregisseerd en T>) in j j. voor de Ufa en steeds iKemoraMOt bijzonder knap werk geleverd. Hij kreeg zijn Nederlandsche op dracht op een oogenblik. dat men feitelijk aan de toekomst van onze vaderïandsche film ging wanhopen. Dr. Berger vervaardigde zelf het scenario. Zijn voornaamste medewerkers waren Joh. de Meester, Wim Kan en Corry Vonk. spe ciaal voor de Amsterdamsche dialecten. De heer Verkade noemde het kenteekenend voor de kundigheid van dr. Berger, dat deze zoo spoedig de „filmische" gaven van Lily Bouw meester had ontdekt. Nog maar kort geleden had men deze actrice hier te lande een rol ge weigerd met het motief, dat zij niet voor de film deugde. Bovendien getuigde de wijze, waarop dr. Berger den medewerkenden het „filmisch" acteeren bijbracht. in het bijzon der het „gebaar" van groot inzicht in het karakter van de film. Eduard Verkade geeft een sympathieke typee ring van kolonel Pickering in Pygmalion (Rembrandt.) De inleiding van den heer Verkade, die er nog aan herinnerde hoeveel moeite het had ge kost de rechten tot verfilming van den grooten Shaw te verkrijgen, werd door de talrijke aan wezigen met een hartelijk applaus beloond. Voor een bespreking van „Pygmalion" verwij zen wij naar ons nummer van Donderdag. Het bijprogramma bevat de journaals uit Nederland, Nederlandsch-Indië en daarbuiten, benevens een uitermate amusant teekenfilm pje in kiemen. NED. VEREEN. VAN HUISVROUWEN. De afd. Haarlem en Omstreken van de Ned. Ver. van Huisvrouwen heeft voor de maand April het volgend programma opge maakt: Van 18 April: Vijfde Voorjaarsbeurs in het Gem. Concertgebouw. Donderdag 15 April: Lezing van mej. G. Lely, uit Amsterdam, over „Macbeth". Maandag 19 April: Slotmiddag van het seizoen in de Tuinzaal van het Gem. Concert gebouw met medewerking van mej. J. de GreiffQuist (declamatie) en het orkestje en het koortje der Vereeniging. Vrijdag 30 April: Opvoering van „Macbeth" in den Stadsschouwburg door de N.V. Amst. tooneelvereenigins. Mariene Dietrich en Cary Cooper in „Desire". (Frans Hals). Midlana-orkest. 3.35 R. Pini's tango-orkest. 4.20 Causerie „What is the Church doing". 4.40 Hot BBC-Harmonie-orkest. 5.20 Relig. causerie. 5,40 Het Kutscher Strijkkwartet en solist. 6.35 Causerie over Gladstone. 6.50 Orgelspel. 7.20 BBC-Theaterorkest en solisten. 8.15 Kerk- dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich ten. 9.25 Radiotooneel. 11.05 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 6.20 en 7.20 Gram.pl. 9.50 Ibos-orkest. 11.20 Orgelconcert. 12.20 Gras-orkest en zang. 4.20 Conservatorium-orkest. 7.00 Bolai-zigeuner- orkest. 8.05 Radiotooneel. 10.2011.50 J. Bouil- lon-dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Westduitsch Kamer orkest. 9.20 Gram.pl. 10.50 Bacheantate. 11.20 Omroepkleinorkest. en balalaikakwintet. 2.20 Omröepkwintet. 3.20 Omroepkleinorkest. en solisten. 7.20 Omroeporkest, -koor, en solisten. 9.5011.20 O. Kermbach's orkest. BRUSSEL 322 M. 8.25 Gram.pl. 9.20 E. Loiseau's orkest. 10.05 Zang. 10.50 Gram.pl. 11.20 Kleinorkest. 12.30 Salonorkest en zang. 1.35 Orgelconcert. 2.05 Gram.pl. -2.10 Report, voetbalwedstrijd. 3.05 Gram.pl. 3.20 Vervolg reportage. 4.10 Gram.pl. 4.20 Kleinorkest. 5.20 Salonorkest en soliste. 6.20 Kamermuziek. 7:20 Bonte Avond. 9.30 Om- roepdansorkest. 10.2011.20 Gram.pl. BRUSSEL 484 M. 8.20 Gram.pl. 9.20 Orgelspel. 9.50 Gram.pl. 10.20 E. Loiseau's orkest. 11.20 Salonorkest. 11.50 Gram.pl. 12.30 Klein-orkest. 1.23—1.35 Gram.pl. 1.50 dito. 2.20 Sportreportage. 3.05 Gram.pl. 3.20 Vervolg reportage. 4.05 en 4.50 Koorconcert. 6.35 Gram.pl. 7.20 „Madame But terfly", opera. 10,10 „La boutique fantasque", ballet. 10.4511.20 Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 7.20 Populair concert. 9.20 Berichten. 9.50 12.15 O. Kermbach's dansorkest. (Om 10.05 Weerbericht). Cinema Komische film met Adèle Sandrock Ieder, die de foto van Adèle Sandrock in de advertentie van „de getemde Draak" heeft gezien, zal moeten toegeven, dat „draak" geen overdreven betiteling is voor een vrouw met zoo'n gezicht en toch -valt het temmen van deze draak in de film nogal mee. De draak lijkt erger, dan ze op stuk van zaken •is, als ze maar op de juiste manier wordt aangepakt en haar tegenstanders zich niet door haar biuuske wijze van optreden laten intimideeren. Adèle Sandrock is als de gravin von Dra- kenstein, eigenares van een bierbrouwerij, die dank zij den knap pen bierbrouwer, onovertroffen bier fabri ceert, onbetaalbaar De geregelde bioscoopbe zoekers kennen haar bazigheid, haar scher pe, onvriendelijke opmerkingen en haar com- mandotoon. Ze bedilt en beveelt iedereen, trekt als het ware een kring om zich heen, waardoor niemand het waagt haar te dicht te naderen, ze is de generaalsche, die ieder een haar wil oplegt. De directeur van de bierbrouwerij de Zon heeft al verscheidenepogingen gedaan tot een fusie te komen met haar brouwerij, maai de grenzelooze minachting, die de gravin voor het brouwsel van de Zon heeft, maakt dat ze de Zon niet eens als haar concurrent aan merkt, en aan samensmelting zelfs niet- denkt. Waar alle pogingen van den directeur falen, besluit de jeugd, in casu eerst zijn zoon en daarna zijn nicht, de zaak in handen te nemen. De wijze, waarop deze jonge lie den met behulp van den bierbrouwer en 't nichtje van de gravin het zoo zeer begeerde Zonsche ideaal bereiken, heeft de stof gele verd voor een film zoo vroolijk en grappig en geestig, dat bij het slot eenige enthou siaste bezoekers hartelijk applaudisseerden, iets dat nu niet zoo heel dikwijls bij een film voor komt. Inderdaad kan men bijna voort durend bij „de getemde Draak" lachen. Het merkwaardige masker van Aaèle Sandrock in „De getemde draak". (Cinema Palace). Behalve Adèle Sandrock lezen we o.a. de namen van Lucie Englisch, die vooral als Trude. de huishoudster uitblinkt. Gretl Thel- mer, Joe Stöckel. We zouden eigenlijk wel de geheele lijst van de medespelers met eenigs- zins belangrijke rollen willen afschrijven, want door ieder wordt uitstekend gespeeld, zoodat het lijkt of het allemaal echt is. Voor liefhebbers van lach en vroolijkheid een uitgezochte film. Uitgebreide journaals en een gekleurd tee kenfilmpje maken met de getemde Draak een zeer aanbevelenswaardig' programma. MOORE'S SCIIOOL OF COMMERCE. Bij de in Maart gehouden examens van de Moore's School of Commerce slaagden voor kantoorstenograaf 130 'Ned. de heer J. H. Hoenderdos, (lof) en mej. J. Witteman. Voor kantoorstenograaf 100 Ned. mej. H. v. d. Stadfc. Voor steno-typist (e) slaagden de dames E. H. Kroest en A. Knuyt (lof st.) en de heer K. v. d. Kamp, snelh. st. 100 en snelh. typen: E H. Kroes en A. Knuyt (lof st.) en de" "heer Kamp 50. Voor machineschrijven slaagden de dames: A. Vreeken snelh. 45 x. H. v. d. Stadt 50 1. en P. Stavenuiter 40 1. en de heer en F. v. Hees 50 1. M. Kilian 45 1. A Ai'ons 45 1. en G. Thuis 50 1. Tevens voor kantoorst'enograaf Eng. A. de Goederen, snelh. 100. KADI® PROGRAMMA ZONDAG 4 APRIL. HILVERSUM I 1875 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV.. 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding, mmv. solisten. 9.30 Plechtige H. Mis. 11.00 Gram.pl. 11.45 KRO- Orkest, en gram.pl. 1.00 „Isolement of fusie?", lezing. 1.20 R.K. Gem. Zangvereen. „St. Cae- cilia", en gram.pl. 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 Het Ned. Sextet (Om 3.05 Declamatie)4.00 Zieken- lof. 4.55 Sportnieuws. 5.05 Geref. Kerkdienst. Hierna gewijde muziek (Gr. pl.) 7.45 Sport nieuws. 7.50 Waarom de kernvorming in onze st .ndsorganisaties?", causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gram.pl. 8.30 KRO- Orkest en solisten. 10.15 Gram.pl. 10.30 Berich ten ANP. Epiloog. 11.0011.30 Esperanto-lezing. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO. 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Voetbalnieuws. 9.03 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Gram.pl. 10.15 Natuur-histo- rische lez'ng. 10.30 VARA-Orgel. 11.15 „Van staat en maatschappij". 11.30 Vervolg concert 12.00 Orgelspel. 12.10 Gram.pl. 12.30 „Wat Indië de laatste 14 dagen beroerde", causerie. 12.50 Kovacs Lajos' orkest. 1.45 Boekbespreking. 2.15 Reportage voetbalwedstrijd. 4.15 Gram.pl. 4.30 AVRO-Dansorkest. Hierna evt. sportnieuws.. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. hierna gram.pl. 6.30 „Jong Holland snakt naar werk" (reportage en toespraak). 7.00 Vrijz. Prot. Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Omroeporkest. Operakoor en solisten. 9.15 Radiojournaal. 9.30 Orgel en viool. 9.50 Actueele uitzending. 10.00 Omroep orkest en solist. 10.45 Gram.pl. 11.00 Berichten ANP. hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest DROITWICHT 1500 M. 12.50 Het New Victoria Cinema Orkest. 1.50 Studentenliederen. 2.20 Declamatie. 2.40 BBC- De straat van de Visschende Kat. Door Jolan Földes, Den Haag. Leopold's Uitg. Maat schappij. Ei- is een schijnbare tegenstrijdigheid tus- schen het feit dat de wereldmarkt met boeken overstroomd wordt en het andere, dat men overal door prijsvragen probeert aan goede kopy van romans te komen. Het lijkt op het eers'te gezicht ietwat vreemd, dat men bij een toch reeds overmatige productie nog een blijk bare behoefte moet constateeren. Terwijl men er vaak toe geneigd zou zijn te veronderstel len, dat tegenwoordig zoowat iedere schriftuur, al is ze nog zoo gek, weinig kans loopt van on gedrukt te blijven, vallen de litteraire prijs vragen en concoursen om zoo te zeggen uit de lucht, en is de Prix van dit nauwelijks gepu bliceerd of de Grand Prix van wat anders zit ze op de hielen. Het is een niet onvermakelijk schouwspel, waarin men doodnuchter het reclame-element kan. blijven zien en toch erkennen dat er nog iets meer in steekt: namelijk de kans dat er door zulke prijsvragen, waarbij vrij hooge ho noraria in het vooruitzicht worden gesteld, wel eens heel bijzondere dingen aan het licht kun nen komen van auteurs, die tot op dat mo ment er niet aan gedacht hebben leis van hun werk elders dan in den eigen kleinen kring openbaar te maken. Zoo is dan nu Jolan Földes, de bekroonde in een internationale romanprijsvraag, in korten tijd van Hongaarsch schrijfster tot Europee- sche beroemdheid gebombardeerd en laat dit ons tot vreugde zijn zij verdient die pro motie ten volle. Laat er bij dat alles maar weel een beetje overdrijving en reclame-gedoe zijn zoodat er in Den Haag, waai- zij deze week kwam „lezen", geen plaats meer te krijgen was en de Parijsche uitgevers, nu de Visschende Kat heeft beet gehad, met waardeerbare snel heid alweer vertalingen van andere werken van haar hand aan de markt brachten (La Lycéenne, bij Alcan geloof ik)het is on weerlegbaar dat de „Straat van de Visschende Kat" een knap en boeiend geschreven verhaal is, waarin heel scherp de geestestoestand van een bepaalde groep menschen in onzen tijd geteekend wordt. Het zijn menschen die, tot avontuur gedwongen, aan het avontuur lijden en er voor een deel aan ten onder gaan De grappige naaan van het boek is de echte naam van een klein straatje in Parijs, dicht aan de Seine, waar allerlei uitgewekenen en verjaagden van niet-Franschen oorsprong een onderdak hebben gevonden. Daar huizen Hongaren. Russen, Spanjaarden, Duitschers. met of zonder hun families, en uit him eigen land getrokken in den warwinkel van den na- oorlogstijd; hetzij omdat zij, politiek gespro ken daar geen gewenschte inwoners waren, hetzij omdat de economische nood drong en zij het overal beter hoopten te zullen vinden dan thuis. En voor die allen is Parijs altijd, wat een brandende lamp voor de muggen k. Maar het zijn de ontwortelden, de déracinés zooals Maurice Barrès ze al noemde, die altijd een verzwegen heimwee naar vroeger zullen blijven koesteren, waaraan in het gunstigste geval pas hun kinderen of kleinkinderen zul len ontgroeien. Het gezin van den bontwer ker Barabas, dat uit Budapest naai- Parijs trekt omdat de vader er werk hoopt te vin den dat hij in Hongarije niet meer krijgen kan, levert in de verschillende personen, waar uit het bestaat even zoo vele voorbeelden van de wijze waarop de déraciné zich aanpast ofniet aanpast en dan moreel en maat schappelijk verkommert. Anna en Klari, de dochters, en Janni de zoon slaan er zich wel doorheen, al hebben zij telkens vooral Anna met moeilijkheden te kampen. Voor Bara bas en zijn vrouw daarentegen kan Frankrijk nooit worden, wat het land hunner jeugd ge weest is. Zij vooral hebben te lijden aan hun verleden, dat zij zich vermoedelijk mooier her inneren, dan het in werkelijkheid geweest is. Bij al de gemakkelijke gastvrijheid, die Pa rijs den vreemdeling biedt, stuiten zij toch op de onuitgesproken aanhankelijkheid van de Franschen aan elkaar ten opzichte der bui tenlanders. En in roerige tijden komt die aan hankelijkheid wel terdege tot uiting. Op een beetje kinderachtig-intuïtieve manier uit zich die dan: als ergens eenige Hongaren valsehe bankbiljetten gemaakt hebben, krijgt Barabas gedaan bij zijn bontbaas omdat ook hij een Hongaar is. Hetzelfde overkomt Anna, die een prachtige positie in een modezaak heeft ver overd, maai- na den moordaanslag op minister Barthou uit wandelen gestuurd wordt. De oude adellijke Fr arische dames wenschten niet langer door iemand „uit den Balkan, het land der koningsmoordenaars" bediend te worden. Hoe vreemd lijkt dit alles, naast de vele voortreffelijke dingen die de derde repu bliek haar gasten aanbiedt, zooals de gelegen heid voor Klari en Janni die later Claire en Jean zullen zijn om gratis te studeeren. Klari gaat doctores en Janni ingenieur wor den. Maar de beide ouders en Anna. het oud ste meisje, ondergaan het sterkst de tragiek van het vreemdelingschap. Omgang en aansluiting bij anderen hebben de Barabassen dan ook slechts met andere van hun landaard verwijderde lotgenooten: een Russisch professor, een Spaanschen gran de, een óud-Italiaansch gezant en wat Duit schers en Hongaren. Alien zijn aangespoeld aan den Seine-oever. allen leven in ae vaste overtuiging dat al dat maar tijdelijk wezen zal en dat ze binnenkort weer in hun oude glorie hersteld zullen zijn. Maar al dat veran derde wordt duurzaam en met een paar jaar zijn ze uitgeschakeld en heeft hun verleden geen toekomst meer. Hoe ai die verschillende typen op hun noodlot reageeren is wel zeer goed geteekend door, Jolan Földes: ieder's karakter is scherp ontleed en toch met harte lijke genegenheid aanschouwd. Er aebeurt natuurlijk ontzaglijk veel in dit zeer ""aparte vreemdelingenlegioen, maar al wat zij vertelt is doorleefd met een wijs medelijden en een mede-opgaan in de kleine vreugden. Hoe zullen de jongeren onder deze schip breukelingen zich redden, niet alleen maat schappelijk, maar ook uit het groote vraag stuk, dat hun leeftijd beheerscht: den om gang der sexen? Ook in deze materie is de romantiek der vóór-oorlogsche opvattingen vrijwel uitgeschakeld. Hun leven zelf is al ro mantisch genceg, de beroering die daarin door den eros wordt veroorzaakt kalmeeren zij op zakelijke wijze, waarbij sentimentaliteit slechts RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 5 APRIL 1937. HILVERSUM L. 1875 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr. pl.); 8.30 Gram.pl.; 9.30 Gelukwen- schen; 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr. lec tuur; 11.30 Gram.platen; 12.00 Berichten; 12.15 Gram.platen; 12.30 Stichtsch Salon- orkest en gram.pl.: 2.15 Zangvoordraehfc; 3.00 Wenken voor de keuken; 3.30 Gram.pl.; 3.45 Bijbellezing: 4,45 Orgelspel; 6.00 Gram.pl.; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vragen uur; 7.45 Reportage: 8.00 Berichten A.N.P., herh. SOS-berichten: 8.15 Arnhemsche Or- kestvereeniging en solisten: 9.00 Paaschover- denking; 9.30 Vervolg concert; 10.30 Gram. platen. Hierna: Schriftlezing. HILVERSUM II. 301 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gram.platen; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gram.platen; 10.30 Cantabilé-orkest; 11.00 Declamatie; 11.30 Cantabilé-ork 12.30 Gram.platen: 1.30 Orgelspel; 1.50 Gram.pl.; 2.00 Omroeporkest en gram.platen; 7.00 De Staalmeesters en solist; 7.40 Causerie: 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen: 3.15 Gram. platen; 8.30 Concertgebouworkest; 9.30 Ra diotooneel; 10.45 Gram.platen; 11.00 Berich ten A.N.P., hierna tot 12.00 AVRO-Dansor kest. DROITWICH 1500 M. 11.05 Orgeispel; 11.35 Declamatie; 11.50 Gram.platen: 12.20 BBC-Welsch orkest, m.m. van solist; 1.20 Orgelconcert; 2.05 Het Ad. Hallis-kwintet m.m.v. soliste; 2.50 Sportre portage: 3.35 Gram.platen: 3.50 H. Engle- man's kwintet; 4.20 Jazzmuziek (gr.pl.); 4.50 Viool en piano: 5.35 Het Crook kwintet: 6.20 Berichten; 6.40 Landbouwcauserie; 7.00 Cem balovoordracht; 7.20 Variété: 8.05 Komische voordracht; 8.20 Causerie: 8.40 Pianovoor dracht: 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch overzicht: 9.55 Radio-tooneel: 10.30 BBC-or kest m.m.v. solist; 11.35 Het Grosvenor House Dansorkest; 11.50 Dansmuziek (gram. platen). RADIO PARIS 1648 M. 6.20 en 7.20 Gram.platen; 10.50 dito: 11.20 Andolfi-orkest m.m.v. solist; 1.20 Gram.pl.; 2.20 Viool voordracht: 3.20 Gram.platen: 3.50 Zang;'4.50 Pianoconcert; 5.05 Zang; 5.50 Ver volg pianoconcert: 6.05 Vervolg zang; 6.20 Gram.pl.; 7.05 Zang; 7.35 Dito: 7.50 „La belle Hélène", opera, 9.50 Gram.pl. KEULEN 456 M. 5.50 F. Hauck's orkest; 7.50 Gram.platen; 11.20 Militair orkest; 12.35 Nedersaks. Sym- phonie-orkest; 1.35 Omroepschrammelensem- ble; 3.20 Omroep-Amusementsorkest; 4.40 Koorconcert; 5.20 Omroepkleinorkest en so listen; 7.30 Westduitsch weekoverzicht; 8.30 Omroeptrio; 9.50 Omroeporkest. BRUSSEL 322 M. 11.20 Gram.platen; 11.50 Omroeporkest; 12.30 Salonorkest: 12.50 Gram.platen; 4.20 Omroepdansorkest; 5.50 Gram.pl.; 6.20 Dito; 7.23 Cabaret: 9.30 Omroepdansorkest. BRUSSEL 484 M. 11.20 Orgelconcert: 1150 Sarov-orkest; 12.30 Omroeporkest; 12.50 Gram.platen; 4.20 Salonorkest: 5.35 Vocaal concert; 6.05 Gram. platen; 6.35 dito; 7.20 Omroepsymphonie-or- kest en solisten; 9.30 Cabaret. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Gevarieerd programma; 8.20 Con cert m.m.v. solisten, het Omroepkoor en or kest; 9.20 Berichten; 9.50 Trio-concert; 10.05 Weerbericht; 10.20 Gevarieerd programma. een ondergeschikte rol speelt.. Maar het oude Fransche gezegde dat, zoo men de natuur op de vlucht jaagt, deze op een drafje terug komt, wordt aan enkele jongere figuren uit deze om geving toch weer bewaarheid. Niet zonder ver driet gaat er zuivere genegenheid verloren en wordt vervangen door een verstandelijke be hoef te-bevrediging. Ook hier speelt het ata visme, het overgeleverde kern-gevoel, nog wel een rol. Het is een zuiver modern boek, dat heel goed den overgangstijd, waarin wij leven en vermoedelijk nog vrij lang zullen moeten blijven rondwandelen, typeert. Het is dus een aanwinst dat door de inter nationale prijsvraag een schrijfster van de kracht van Jolan Földes voor liet front van het lezerspubliek is geroepen. Een levendige geest, niet zonder humor, een sympathiek be grip var, een wereld, die aan het veranderen is, zonder doelloos gekanker over wat voorbij en voorloopig niet meer te verwachten is en een accepteeren van wat de dag van heden aan mogelijkheden brengt, ge vindt dit alles bij deze bekroonde schrijfster die ons op knap pe wijze in een milieu rondleidt, waar juist die beroering van den tijd scherp aan de orde is. Nieuwe Uitgaven: Jean Giono. Het lied der wereld.- Vert. door S. van Praag. 325 pag. Wereldbibliotheek. Martin Haller. Trouweloos Vaderland. Vert door Jan Campert. 274 pag'. Den Haar' Leopold. Louis Madelin. Napoleon. Vert, door H Dun- lop. 315 pag. Zutphen. Thieme. Emmy Vosma. Het moeilijke begin. Oorspr roman. 230 pag. Zutphen. Thicme. J. H. DE BOLS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 19