Vü'
s
9
1
m
S
s
e
II
a
s
AKKERTJES
Het Hildebrand-monument
in afzienbaren ti]d gereed.
DAMRUBRIEK
§jf
m
il
11
m
§§J
f':
ÉS
HP
Él
j
Hf
1
ÜJ
g
g
1
fHf
ff
lUP
IS
tg>;
a
§1
m
JU
PI
VISIOEN.
WOENSDAG 21 APRIL 1937
HAARLEM'S DAGBLAD
7
IIN/T IN IIÏTEKI
MUZIEK
Heemsteedsch Gem. Koor
H. O. V.
Met het concert van Dinsdagavond her
dacht Heemsteedsch gein. koor het feit, dat
het vijf jaren geleden werd opgericht. Al is
vijf jaren niet 2500 buitengewoon lang, als
het 't bestaan van een vereeniging geldt, de
omstandigheden maken het toch tot een ver
meldenswaardig gebeuren. Al dezen tijd
heeft het koor zich onder leiding van den
heer H. J. Arisz geoefend in den koorzang
en naar best vermogen er toe bijgedragen,
den smaak van den toehoorder te vormen tot
het beluisteren van betere dingen in de
muziek.
Zoo stonden thans op het programma:
orgelwerken van Joh. Seb. Bach en van
Clérambault en zouden er ook belangrijke
cello-voordrachten zijn te genieten geweest,
ware 't niet dat de solist te elfder ure had
moeten afzeggen, omdat hem, door andere
verbintenissen, geen verlof werd verleend om
dit concert op te luisteren.
Het koor zelf had met een zestal werken
aandeel in het programma. We noemen o.a.
het mooie „De Stilte" van Hendr. Andries-
sen, op tekst van Adama van Scheltema,
waar het teere stemmenweefsel een streng
ingehouden zangvoordracht vraagt. Aan een
zoo subtiel aangevoelde compositie valt veel
te studeeren en daar althans de sfeer hier
van wel goed werd benaderd, zal ongetwij
feld een nog grootere stembeheersohing en
nog soberder registratie uiteindelijk wel tot
het doel leiden. De heer Wierts met „Als de
ziele luistert" (Gezelle) stelt qua koorzang
minder hooge eischen, Antonio Lotti daaren
tegen weer geheel andere: hier heeft alles
te klinken als oude Italiaansche strijkinstru
menten en is feitelijk voor de voordracht
een select koor vereischt.
Ook Handel stond op het programma.
Maar spijtig genoeg was het een koorbewer
king, en wel van het Largo uit de opera
Xerxes: en daarbij op een tekst die niets,
maar dan ook niets had uit te staan met den
tekst „Ombra mai fusoave piü".
Noch de muziek, nóch de tekst kunnen zoo
doende een goede uitwerking hebben, en de
„bewerker", de heer Martin Zijderlaan, uit
gever, moge zijn bewerkingslust liever koelen
op onderwerpen die er niet zoo heel erg op
aankomen, zooals straatsteenen, schuurdeu
ren e.a Wij protesteeren met nadruk tegen
dit soort muziekverkrachting, waarvoor,
naar mij werd meegedeeld, zelfs Mozart en
Schubert niet veilig zijn gebleken.
Van T. Hansen was er een eenvoudige me
lodie, die een koorzetting door den heer H.
J. Arisz heel wel verdroeg en ook goed werd
uitgevoerd. De heer Arisz geve echter de ver
zorging van het tekstboek liever niet uit
handen, Geen der teksten was behoorlijk af
gedrukt, daar zij waren overgeschreven uit
zangpartij of partituur. Gezelle en Adama
van Scheltema staan op de schrijftafel van
den musicus, en in zijn bibliotheek zijn ook
de teksten der Latijnsche zangen te vinden.
't Was spijtig van het goedgedrukte tekst
boek, dat men vanwege de lustrumherden
king toch gaarne in 't archief der vereeni
ging zal bewaren.
In de plaats van den cellist ([Philip Vles-
sing) hoorden we den violist Jac. Stoffer, die
een van Handel's vioolsonaten voordroeg. Al
ziet men bij Haiu^pl, instee van het korte
vibrato liever den breeden machtigen toon,
de heer Stoffer vergoedde veel door een ge-
kuischte en zeer muzikale voordracht, die
daarenboven met de aan 't orgel voorge
dragen clavecinpartij zich prachtig vereen
zelvigde.
Het was de jongste onzer Haarlemsche or
ganisten Albert de Klerk, die thans te Heem
stede, in de Ned. Herv. kerk, ons de Mank
en kieurmogelijkheden van het oude orgel
op delicate wijze uiteenlegde. Clérambault en
Bach, tijdgenooten weliswaar, doch hoe ver
scheiden van stijl, en welk een prachtig on
derwerp voor-dezen als organist geboren
■musicus, om met de hem ten dienste staande
middelen zóó geheel uiteenloopende onder
werpen te beheerschen. En hoe prijzen wij
hem, die zijn toevlucht niet nam tot een al-
lesoverheerschend slotstuk waarin alle hulp
troepen van het orgel worden opgeroepen,
maar liever den weg volgde van een Albert
Schweitzer, door ons te laten heengaan na
het lieflijke „Schmücke dich, o liebe Seele",
en dat andere zeer innige stuk muziek uit
het derde deel van „Klavierübung"„Wir
glauben all' an einen Gott, Schöpfer".
G. J. KALT.
HAARLEM'S KINDERKOOR,
Het podium der gemeentelijke concertzaal
was Dinsdagavond grootendeels ingenomen
door de jeugdige scharen, die hier ter stede
onder Jacob Hamel's leiding den kinderzang
beoefenen, en dat ook de toehoordersruimte
goed bezet was, behoeft dus geen betoog.
Jacob Hamel bekleedt een vooraanstaande
plaats onder de Nederlandsche kinderkoordiri
genten. Zijn functie als zoodanig bij de groot
ste onzer radio-omroepvereenigingen heeft
zijn arbeid in breede kringen bekend gemaakt.
Maar zij, die de resultaten van Jacob Hamel's
werkzaamheid slechts via het radio-ontvang
toestel beluisteren kennen niet de schier on
navolgbare bevalligheid en minzaamheid zijner
directie; zien niet de gedisciplineerdheid,
waarmee zijn koor op staat en gaat zitten:
factoren die hem met den grootsten onzer
Nederlandsche orkestleiders doen rlvaliseeren.
Aan dezen herinnert ook Hamel's scherpe
dubbele aftik, die de eerst roerige rijen tot
stilte en aandacht dwingt, en de gelijkenis van
gebaar en geluid is zóó volkomen, dat het
ons gisteravond even verwonderde, toen na
den aftik niet Tchaikowsky's Vijfde Sympho-
nie of Liszt's ,.Les Préludes" begon, maar in
stee daarvan een eenvoudig klnderkooTliedje
ingezet werd.
Ik heb van deze uitvoering een klein deel
van de eerste en de geheele tweede helft kun
nen bijwonen. Bij de Cantate „De schoonste
Feestdag" van Cath. v. Rennes trof me de
goede uitvoering van enkele gedeelten, die
zacht gezongen werden; in het forte daaren
tegen was de koorklank meest scherp en niet
vrij van ruwheid. De kleinsten zongen heel
aardig het „Bloemenkoor" dier cantate. In den
slotzang scheen even een onjuiste inzet voor
te komen; deze leidde echter niet tot stoor
nis.
Na de pauze hoorde lk koorliedjes van Van
Oort, Zwager, De Groot. R. Hol, Hudig, Den
Hertog en De Klerk.
De eigenschappen, die de zang in
de Cantate getoond had, vielen ook hier waar
te nemen: de enkele met halve stem gezongen
gedeelten (in „Het Boerinnetje" en „Bonte
koe") waren het allermeest te waardeeren. De
zuiverheid was op enkele momenten na zeer
voldoende; de expressie zou over 't geheel
gevarieerder en levendiger, de uitspraak meer
gecultiveerd kunnen worden. „Het Boerinne-
Kunt U het wel uitschreeuwen
van pijn bij elke beweging?
Gebruik dun "AKKERTJES".
Niet alleen verdrijven ze de
Eijn, maar ook de oorzaak,
egin vandaag nog, morgen
Ked.rl.nM ïul',Ge hel telreursn »1 niet
Product VÖ®1 vroeger begonnen te zijn.
AKKER-CACHETS kosten
slechts 52 cent per 12 stuks
en zijn overal verkrijgbaar.
Volgens recept van Apotheker Dumont
1
AKKER.CACHETS
(Adv. Ingez. Med.)
tje" oogstte 'n geweldig succes, dat tot bissee
ring van de laatste twee strofen aanleiding
gaf; het „Klepper lied je" van Hudig werd uit
eigen beweging herhaald, vermoedelijk omdat
de uitvoerenden zelf er veel plezier in had
den, zóó, dat enkele hun ongeduld om te klep
peren niet steeds konden bedwingen en dan
te vroeg daarmee begonnen
Als solisten traden de sopraan Greta Weyn-
sehenkHogenbirk en de bariton Theo Baylé
op. Van de sopraan hoorde ik de solo in-de
Cantate van Cath. v. Rennes en de Romance
uit Mascagni's „Cavalleria Rusticana". Mevr.
Weynschenk bezit een helder en krachtig ge
luid; haar intonaties waren in de Romance
soms wat te hoog. Verder hoorde ik haar
samen met den bariton in het Duet uit
Haydn's „Die Schöpfung", waarin de zanger
Baylé blijk gaf over een volumineus en goed
ontwikkeld geluid te beschikken. De snelle
figuren waren zoomin in de sopraan- als in
de baritonpartij duidelijk verstaanbaar; dit
kan echter aan de acoustische omstandig
heden gelegen hebben.
Alle klavier begeleidingen werden door den
pianist Jacques Hamel op uitnemende wijze
verzorgd.
De dirigent werd door de aanbieding van
een fraaie bloemenmand gehuldigd.
K. DE JONG.
Haarlem's Muziek-lnstituuf.
In het gebouw „Caecilia" in de Jansstraat
werd Dinsdagavond de 25e leerlingen-uitvoe
ring van Haarlem's Muziekinstituut gege
ven. Het waren nog meerendeels de leerlingen
der elementair- en middenklassen, die op
dezen avond proeven van gevorderdheid af
legden. Over het algemeen werden de ver
schillende nummers met voldoende nauw
keurigheid gespeeld. Zooals altijd op elk ge
bied waren er enkelen, die blijk gaven van
meerderen aanleg. Zoo was er een vioolleer
ling van den heer Vierveyzer, wiens spel zich
kenmerkte door krachtige en goede toonvor-
ming en zuiverheid en waren er een paar
vioolleerlingen, van den heer Jos. Wulff, die
zeer verdienstelijk resp, een arrangement van
een Menuet van Mozart de herhaling der
onderdeelen bij de reprise is niet gebruike
lijk! en twee doelen uit een Concert van
Vivaldi vertolkten. De pianoleerlingen waren
uit de klassen van de heeren W. Rettich, J.
Bolder, N. Hoogerwerf en D. v. d. Stam; ver
schillenden. van hen gaven aardige voordrach
ten ten beste waarin men nu eens de nuancee
ring, dan weer het pedaajgebruik bijzonder
kon waardeeren. Van de vele uitgevoerde
werkjes bleken die van Walter Carroll weer
uit te munten door eigen cachet en gratie. Ook
nieuwe richtingen waren vertegenwoordigd,
bijv. door de beide stukjes van A. Casella. Ver
scheidene leerlingen speelden ditmaal uit het
hoofd en deden dit met goed succes. De op het
programma staande cello-voordracht moest
wegens onvoldoende voorbereiding vervallen.
Het slotstuk van deze uitvoering werd ge
vormd door de „Kinder-symphonie" van
Haydn onder directie van den heer Rettich. De
heer Hoogerwerf hield een'inleiding daarvoor
en deelde mee dat er vijf maanden voor ge
studeerd was. Zoo'n ensemblestuk dat de in-
d'eeling van een echte symphonie heeft, bezit
wel een groote aantrekkelijkheid voor de
jeugdige execunanien. en dat kon men dan
ook wel bemerken aan den ernst waarmee elk
zijn of haar taak vervulde. Er waren nogal wat
„blaasinstrumenten" aan toegevoegd, die
Haydn niet voorgeschreven heeft, zooals een
saxofoon en enkele fluiten van ondefinieer
bare toonhoogte, welke laatste het effect niet
bepaald verbeterden; ook had het me doelma
tiger geschenen als al dat blaaswerk op den
achtergrond opgesteld was, in stee van voor
aan; maar er werd opgewekt gemusiceerd en
dat was hoofdzaak. De heer Hoogerwerf stelde
dan ook voor deze symphonie op de eerstvol
gende leerlingenuitvoering in den Stads
schouwburg nog eens te doen spelen, en aan
gezien bij het referendum zich niemand dei-
aanwezigen er tegen verklaarde, zal aan het
voornemen gevolg worden gegeven.
Bij de volgende uitvoeringen zullen ook
meergevorderde leerlingen benevens de dans
en rhythmiscbe klassen ootreden.
K. DE JONG.
Apologie der Vertraging.
Het is een goede gedachte van Prof. J. Bron-
ner geweest, voor de vertegenwoordigers
van de Haarlemsche pers een kleine uiteenzet
ting te willen geven van den huidigen stand
van zaken in de monument-quaestie, die zoo
langzamerhand met den dood bedreigd werd,
doordat ze zoo gemakkelijk in het belachelijke
kon worden overgezet. Daartoe is natuurlijk
licht een grond te vinden zoo men de zaak een
zijdig als leek in kunst en burger van Haar
lem blijft beschouwen. Dan is en blijft het
inderdaad een beetje dwaas, dat een in een
zékere maten van geestdrift genomen besluit
bijna een kwart eeuw van noode heeft om tot
uitvoering en voltooiing te geraken. Men heeft
echter aan de Pyramide van Cheops nog wel
iets langer gebouwd, doch daar kwamen geen
commissie, geen gemeenteraad en geen sput
terende burgerij aan te pas. Ook geen sterk
individueel kunstenaar, die gedurende het
werk zich aan zich zelf voelde ontgroeien, zich
anders voelde worden en zich daaraan niet
onttrekken wilde. Van dien kant heeft men,
geloof ik, het Haarlemsch geval nog te weinig
bezien en de zwijgzaamheid en schuwheid voor
openbaarheid van wie er het naast bij betrok
ken waren, van den kunstenaar in de eerste
plaats, heeft dat verzuim in de hand gewerkt.
Nu de heer Bronner het oogentolik gekomen
achtte' ons iets van de wording en groei van
zijn arbeid te vertellen en te toonen, kan men
de zaak ook van zijn kant, die van den kunste
naar, bekijken en even de gedachte aan den
aannemer van een werk, die zijn leverings
termijn overschrijdt, laten rusten.
De kunstenaar Bronner heeft ons op pret-
tig-eenvoudige, zeer sympathieke wijze ge
sproken van de moeilijkheden, de zuiver ar
tistieke moeilijkheden, die, gansch onwille
keurig, de Tijd tusschen zijn werk heeft inge
schoven. Hij deed dit zoo onbevangen en zon
der reserves tot wie hij de bemiddelaars tus
schen artist en publiek acht te zijn, dat het
ons niet moeilijk valt iets te schrijven, dat
men een apologie der vertraging zou kunnen
noemen. Wat ons nog te aangenamer is omdat
ook wij met de onafzienbaarheid der uiteinde
lijke voltooiing wel eens gespot hebben.
Van kunstenaars-standpunt gezien staat dit
geval evenzeer op zich zelf als het dat doet
voor den buitenstaander, die slechts den tijd
meet tusschen plan, opdracht en levering.
Doch de laatste overziet te gemakkelijk de om
standigheden, waaronder de artist arbeidde
en de metamorphose, die juist die tijd onder
ging. Kort nadat Bronner's ontwerp was uit
verkoren, volgde zijn benoeming tot hoog
leeraar aan de Akademie als opvolger van zijn
leermeester Bart van Hove. En omstreeks dien
zelfden tijd was zich een evolutie in de kunst
aan het voltrekken, een wenteling van het
losse, uit zich zelf levende, impressionistische
beeld naar een beeldhouwkunst die een meer
gebonden, meer architecturalen zin zou heb
ben, meer sierend en dienend verbonden zou
zijn met een grooter geheel; kortom: een vol
komen wijziging in het begrip monumentali
teit had zich baan gebroken. Ook Brom\er, die
o.a. met Hildo Krop en Van Rhijn tijdgenoot
leerling geweest was, had zich daaraan niet
onttrokken en gevoelde, nu hij ais leider der
jeugd was aangesteld, te sterker de noodzaak
zich in die richting te verdiepen. In al zijn ar
beid voor het Hildebrand-monument komt die
langzame evolutie aan den dag.
-Tusschen het eerste ontwerp voor de hoofd
figuur Beets, zooais dat in 1913 met het ge
heel bekroond werd en het uiteindelijk beeld
zooals wij dat dan vandaag, in Fransche
kalksteen gehouwen, mochten aanschouwen,
liggen nog wel vijf, zes stadia van over
gang; het eerste beeld is nog een geestelijk
product van den tijd van Bart van Hove, het
laatste is een product van dezen nu schijn
baar tot rust gekomen tijd. Een gansche ont
wikkelingsgeschiedenis der moderne kunstin
zichten ligt tusschen deze beide uitersten en
het kan nu iets duidelijker worden waarom
Bronner, wiens leeraar- en leiderschap hem
bovenal ter harte gaat, met de eigen productie
slechts aarzelend voortschreed. Doch niet
zonder van een uiteindelijk slagen zelf ver
zekerd te zijn. Maar de Amsterdamsche pro
fessor heeft inderdaad iets van Chronos. Hij
eet zijn eigen kinderen op en vervangt ze
door andere en daar hij zelf de Tijd is,
hanteert hij dien naar welgevallen. Het is
echter volstrekt niet uitgesloten, ja zelfs
waarschijnlijk, dat wij er tenslotte wel bij
varen. Men zij nu nog een weinig langer
geduldigmen heeft zich daarin thans
getraind en dan zal het wel meevallen, naar
wat wij hebben mogen zien. In het hooge
atelier staan Van der Hoogen, Suzette Noiret,
de oude heer Stastok, Buikje, Grootmoeder
Kegge, Teun de Jager en het Diaconiehuis
mannetje met Nurks gereed op hun hooge
piëdestals en wachten om in steen gehouwen
te worden als aller vader Beets. Met twee,
drie van hen is de kunstenaar al bezig. Bin
nen afzienbaren tijd zullen ze naar Den
Hout komen om als arabesken de fonteinbak
te omranken, de als bouwkunstig product
met ze tezamen en als eenheid beschouwd wil
zijn. En eerst dan zal men met recht dat ge
heel als geslaagd of niet geslaagd mogen be-
oordeelen. Zoo staat de zaak thans en als
Chronos nu maar geen nieuwe moorden be
gaat, stat ze er, mijns inziens noch voor
den kunstenaar, noch voor de Haarlemmers,
slecht voor.
J. H. DE BOIS.
A Wat is dit 'i
U had het misschien niet eens gezien
De vooras van een fiets. Daar iet je nooit
op. Toch is dat een van die kleinigheden,
waar Uw veiligheid van af hangt U kunt
er op vertrouwen bij een Germaan.
'n «ERN4AN
daar liet» jje wat aam
(Adv. Ingez. Med.)
Damredacteur: J. W. van Dartelen
Koediefslaan 42. Heemstede
Alle correspondentie deze rubriek
betreffende gelieve men te
zenden naar bovengenoemd adres.
Overname zonder bronvermelding verboden.
Wij ontvingen van den heer A. Blonk Azn.
te Gouda (lid der Damclub „Gouda") een drie
tal bijzonder interessante en leerrijke eind
spelen ter plaatsing in onze rubriek. Deze eind
spelen zijn alle in de partij voorgekomen.
Nr. 1. Zwart 3 schijven op: 3, 20 en 31.
Wit 2 schijven op: 18 en 38 en een dam
op 1.
Nr. 2. Zwart een schijf op 40 en een dam op 50.
Wit 3 schijven op: 7, 33 en 39 en een
dam op 1.
Nr. 3. Zwart 6 schijven op: 13, 16, 25, 30, 35
en 38.
Wit 5 schijven op: 10. 26, 34, 39 en 44.
In al deze eindspelen is Wit aan zet en wint.
Wij raden onzen lezers aan te trachten, eerst
zelf de leerrijke winstgangen te vinden, alvo
rens de hieronder gepubliceerde oplossingen
te raadplegen.
OPLOSSINGEN.
Nr. 1. Wit 18—13 (31—36) 13—8 (3 12) 1 15
(36—41) 15—10 enz. en wint.
Nr. 2. Wit 1—6 (40—44) 7—1 (44—49) 39—34
(50 28) 6 44 enz. en wint.
Nr. 3. Wit 10—4 (13—19) 10—27 (38—42)
44—40 (35 33) 26—21 (30 39) 27—38 (16 27)
38 34 en wint.
Wij danken den heer Blonk voor deze leer
zame partij-stukjes.
Het hieronder volgend interessant eindspel
kwam voor in een te Haarlem gespeelde z.g.
„vrije" partij tusschen JJ. van Kesteren met
Wit en A. P. van Kesteren met Zwart.
PARTIJ-FRAGMENT Nr. 2415.
81
B
m
s
1
8C';
Hf
m
m
§1
1
m
§P'''
lp'
m
m
w
M
m
m
s
ny
pj!
Stand in cijfers:
Zwart 2 schijven op: 24 en 28.
Wit 3 schijven op; 11, 35 en 38.
Wit won in dezen stand op de volgende leer
rijke wijze: 117 (2429 gedwongen) 72!
(2933 gedwongen, want op 2'833 volgt 224
enz. en wint) 38 29 (28—32) 2—16 (32—37)
16—38 (37—41) 29—24 (41—47, want op 41—46
volgt 3832 enz. en wint) 3'829 (4736)
2918 (36 30) 35 24 en wint.
FRANSCHE PROBLEMEN.
Aan het Fransche bonds tijdschrift „Le Jeu
de Dames" ontleenen wij onderstaande keur-
collectie Fransche problemen.
Nr. 1. Victor Salin. Aix-en-Provence.
Zwart: 2, 6, 7, 12, 13, 16, 22 en 38.
Wit: 21, 30, 40, 41 en 49 en dam op 5.
Nr. 2. Gabriel Dentroux. Lyon,.
Zwart: 7, 8, 9, 10, 13, 15. 16, 20, 26 en 28.
Wit; 24, 27, 30, 31, 37, 39, 43. 46, 47 en 49.
Nr. 3. Ph. Marchesseau. La Rochelle,
Zwart: 3, 4, 9, 10, 11, 12. 13, 16, 19, 23, 25,
35 en 36.
Wit: 21, 22 27, 28, 33, 34, 40, 41. 42, 44,
45, 47 en 50.
Nr. 4. Georges Sjöberg. Lens.
Zwart: 3, 6, 8, 13. 14, 17, 18, 19, 22, 24, 29
en 30 en dam op 44.
Wit: 11, 26. 27, 31, 33, 37, 38, 39. 42, 45,
47, 48 en 50,
Nr. 5. Jean Renucci. Paris.
Zwart: 10, 13, 14, 15, 20 en 26 en dam
op 22.
Wit; 23, 29, 30, 31, 37, 38, 40, 42 en 47.
Nr. 6. Ed. Tessandier. Nantes.
Zwart: 5, 6, 8, 10, 15, 23 en 27 en 'dam
op 26.
Wit: 11, 17. 24, 25, 35, 38, 39, 43, 44 en 47.
Voor alle vraagstukken geldt: Wit speelt en
wint.
VOOR ONZE PROBLEEMVRIENDEN.
Wij geven hieronder ter oplossing een com
positie van een beginnend problemist. Deze
eerste schrede op het glibberig pad der proble
matiek kunnen wij als zeer geslaagd beschou
wen.
Zwart
wit:
m
0;
m
m
M
W'
w.
M
PROBLEEM Nr. 2416.
Auteur: D. Deddens, Groningen.
Eerste Publicatie.
Stand in cijfers:
Zwart 4 schijven op: 27, 34, 35 en 40.
Wit 9 schijven op: 29, 33, 36, 38, 44, 46, 47,
48 en 49.
Wit speelt en wint.
Oplossingen van dit probleem worden gaarne
ingewacht tot uiterlijk: Maandagavond 10 Mei
a.s. bij den redacteur dezer rubriek.
EEEN FRAAI STAALTJE DAMKUNST
Van Ir. PAUL SONIER.
De Fransche meester Ir. Paul Sonier behoort
zeker tot een der meest geniale spelers der
wereld.
Onderstaand staaltje damkunst levert hier
van het sprekend bewijs.
PARTIJ-FRAGMENT Nr. 2417.
Stand in cijfers:
Zwart:
m
m
m
m
M
m
M
m
m
m
9
m
9
m,
ém
Wit:
Wit:
Zwart 12 schijven op: 4, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 16,
17, 19, 23 en 29.
Wit 12 schijven op: 27, 28, 30, 32, 35. 37, 38,
40, 42, 43, 47 en 48.
Sonier speelde met Wit en won door 3833
(29 49) 30—24 (19 30) 28 10 (4 15) 35 24
(49 19) 27—22 (17 28) 32 3.
Bij zonder verrassend en origineel!
OPLOSSINGEN.
Nr. 2403.
A. Vosselman, Apeldoorn.
Wit; 28—22 (18 28) 32 21 (16 27) 36—31
(27 47) 40—34 (47 40) 45 5 en wint.
Nr. 2404.
B. Zikken. Meppel.
Wit: 35—30; 40—34 32—28; 37—32; 48—42.
4943; 42 2 en wint.
Zwart: Steeds gedwongen.
Deze beide problemen werden correct opge
lost door; A. P. de Zwart, Henk van Alphen,
A. K. van Oeffel, N. Warners en Bram Mooij
(10 jaar), allen te Haarlem; F. D. Kat en A.
Russ, beiden te Heemstede.
Massa's onschuldigen staan er te wachen,
Te wachten, waarop?
Ach, dat weten zij niet
Totdat plots een lied.
Strijdleus en kreet der satanische machten,
Klinkt tot hen op.
Dan rijdt de duivel langs al die geleed'ren,
Blijft even staan,
Strooit het giftige zaad
Van verblinding en haat
Diep in hun hart, dat het niet kan verteed'ren
En voert hen aan
Dan gaat het voorwaarts niet brullen en
tieren,
Satan aan 't hoofd;
En de menschen. ach ja,
Zie, zij volgen hem na.
Vechtend en razend gelijk wilde dieren,
Van rede beroofd
't Is als een hel. waar de arme verloor'nen,
Temidden van vuur
En van kruitdamp en bloed,
Met wanhopigen moed,
Krimpend van pijn, nochtans vloeken en
toornen,
Van uur tot uur
Dan lacht de duivel en wrijft in de handen;
„Zoo gaat het goedl
Zie, de aarde is mijn!
En de menschen, zij zijn
Mij onderworpen als slaven in banden,
Als bank voor mijn voet!"
Zoo snoeft de Satanopeens wordt het
stille;'
Helder en klaar,
Maar toch lieflijk en zacht,
Klinkt een stem door den nacht:
„Menschen! Ontwaakt! Doet gij aldus
Gods Wille,
Doodend elkaar?"
Allen staan stil gansch verschrikt en
verslagen,
Staren zij rond:
Voor 't verbaasde gezicht-
Rijst een wonderbaar licht:
ViREDE daalt neer, als van eng'len
gedragen,
Stralend en blond.
Dan blijft zij staan en raakt even hen allen.
Liefdevol aan
En de krachtige hand,
Die het wapen omspant,
Zakt naar omlaag en de moordtuigen
vallen
Als dorre blaan
Eind'lijk verlost uit den poel van ellende.
Slaken z' een zucht:
„God wat heb ik gedaan!"
En zij zien elkaar aan.
't Was of elk nu pas zijn broeder herkende,
Nu Satan vlucht.
Ja, hij sluipt heen, tandenknarsend van
woede.
Laf en bevreesd
Maar de Vrede richt 't oog
Innig dankend omhoog:
Zij heeft het Kwade verwonnen door 't
Goede:
Triomf van den Geest!
A. M. S.
Werkloosheid te Haarlem.
Een gunstige week.
In de afgeloopen week daalde het aantal
werkloozen te Haarlem met 198. Dezelfde week
in 1936 gaf een vermeerdering van 16. zoodat
dit een gunstig verschil is van 214. Er zijn nu
nog 5708 werkloozen tegen 6298 op denzelfden
datum van 1936. Het gunstige verschil tusschen
1936 en 1937 is dus gestegen tot 590.
HAARLEMSCHE AMATEUR-FOTOGRAFEN-
VEREENIGIN G.
Op Donderdag 22 April a.s. zal voor de
Haarlemsche Amateur-Fotografen Vereeniging
de heer H. Meyboom te Haarlem een lezing
met projectie houden over het onderwerp
„Moeilijkheden in verband met de beoefening
der kleinbeeldfotografie". Gezin de belang
stelling welke overal voor de kleinbeeldfoto
grafie bestaat, behoeft het geen betoog, dat
deze lezing voor alle beoefenaren te Haarlem
en Omgeving van het grootste belang is.
Ieder belangstellende is welkom.
Bovendien zullen aan de wanden worden
tentoongesteld een collectie foto's van den
Amsterdamschen kunstfotograaf M. C. Mey
boom, opgenomen met Natriumlicht.
De lezing en expositie wordt gehouden in het
clublokaal der „Haarlemsche" Gedempte Oude
Gracht
FEESTAVOND.
Op Donderdag 22 April organiseert de Ev.
Luth. Jongeliedenkring een feestavond in het
Gem. Concertgebouw. Medewerking wordt ver
leend door een orkestje onder leiding van
Rie van Eden.
WELDADIGHEID NAAR VERMOGEN.
Pandpoort, Koningstraat.
Schoonmaak, schoonmaak, allerwegen,
Denk toch aan Weldadighed,
Wat gij opruimt n deez' dagen,
Aanvaarden wij in dankbaarheid.
Postgiro 212793. Telefoon 11855.
474e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
3de Klasse, 3e Lijst
Trekking van Woensdag 21 April 193"
Hooge Prijzen
f 200.— 6810
f 100.— 8125
Prijzen van f 45
56 145 383 426 532 632 767 863
905 1064 1189 1350 1370 1541 1659 1872
2082 2227 2454 2675 2891 29D1 3257 3300
3402 3985 4163 4722 4970 525" 5927 5737
5815 6059 6126 6225 6654 6702 6953 7356
7445 7605 7743 7923 8332 8656 9077 10C37
'0040 10491 10683 10693 10714 l!-T-4 11048 11200
1636 11933 11942 12035 12172 1222! 12317 12408
2497 12532 13012 13384 13516 13531 13773 13952
'215 14281 15421 15486 16330 16465 16810 i6357
3955 17138 17244 17293 17477 17495 17811 17881
7892 17947 18205 18374 18566 19459 20114 20202