Vlotte operette. Spionnage film. Joe Brown in Polo Joe. RADIO PROGRAMMA Litteraire Kantteekeningen. In Thijsse's Hof. ZATERDAG 29 MEI 1937 HAARLEM'S DAGBLAD iiniiiniiininiiiiiiiniiiumiiiiiuiiiiiiiiiniiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiDiiiiiiiiiHiiiii Grace Moore en Cary Grant. Grace Moore, de po-pulaire zangeres treedt met Cary Grant op in de door Robert Riskin gere gisseerde film When you're in Love". (Rembrandt). „It's love again" zou een passende lijf spreuk van Grace Moore zijn, sinds de titels van haar films in verschillende toonaarden de liefde blijven bezingen. Na „One night of love" en „Love me for ever" thans de nieuw ste uit Grace Moore's love-serie „When you're in love", een door de Amerikaansche actrice en haar partner Cary Grant geestig gespeel liefdesspel. dat in charme niet voor zijn voor gangers onderdoet. Grace Moore's, uitzonderlijke gaven als zan geres zijn allen, die haar eerste films gezien hebben, bijgebleven. Zij is voor alles de fe nomenale vertolkster van de aria en daarom is het begrijpelijk, dat ook hier de opera scènes een belangrijk bestanddeel van de film vormen. Haar zuivere voordracht van Puccini en verdi's tp» onsterfelijkee com- Kem brandt posities zijn ware hoogtepunten. Doch ook op een ander deel van het vocale terrein blijkt Grace Moore tot goede prestaties in staat te zijn. Voor het eerst zien en hooren we haar als lady-croo ner met een grappige vertolking van „Minnie the Moocher". Het muzikale slippertje gaat de zangeres uitstekend af en is bovendien een aangenaam intermezzo tusschen de overige muziek en zang. Het publiek, dat tot de bewonderaars van haar gouden stem behoort, blijft in deze film niet tot de menschelijke wezens groot en klein beperkt. Zelfs de dierenwereld weet zij te boeien. Want eenmaal beleeft ge 't, dat Grace midden in een bosch op verzoek van haar geliefde een van haar lievelingsliede ren zingt. Ge ziet, hoe de woudbevolking behoedzaam naderbij sluipt en geinteresseerd toehoort: een schuchter hert, een konijnengezin met de ooren recht naar boven, twee wijsdoende uilen op een boomtakeen tafereel, dat misschien in den grond der zaak wat ge zocht is, maar in ieder geval alleraardigst aandoet en niet van humor ontbloot is. Het verhaal, dat den inhoud van de film uitmaakt, is een liefdesgeschiedenis met veel verwikkelingen, die den schoonen roman van Jimmy en Louise wreed dreigen te verstoren. Het komt zelfs tot een ernstige verwijdering tusschen den kunstschilder en de zangeTes, Maar als mèt Louise's hart ook haar car- rère schijnt te zullen breken, duikt Jimmy op om voor de verzoening en daarmede voor het „happy end" te zorgen. Grace Moore heeft in „When you're in love" een uitstekenden partner in Cary Grant die met het quasi-onverschillige type, dat hij hier uitbeeldt, eeiiigszins aan Clark Ga ble doet denken, al kan men aan zijn spel een eigeir cachet niet ontzeggen. In het voorprogramma nieuws uit binnen- en buitenland en uit de koloniën. LÜXOR THEATER. Het Luxor Theater vertoont deze week de geestige Amerikaansche persiflage „My man Godfrey" waaraan wij in Luxor ons nummer van Vrijdag een uitvoerige beschouwing wijdden. Vooral William Po well geeft in deze film uit stekend spel te zien. Het voorprogramma be vat buiten het gebruikelijke nieuws een aar dig filmpje „Grootvader's klok" dat gedeel telijk geteekend, gedeeltelijk door kinderen gespeeld wordt. Komische situaties. Het kan deze week avond aan avond nog zulk schitterend weer zijn, het zal ons niet verwonderen, als van Frans Hals-Theater met Joe Brown als attractie een zware con current zal zijn van Zandvoort. Zooals Joe ons in deze film heeft laten lachen! Er is geschaterd en gegierd. Het is in elke film weer opnieuw, altijd Joe's noodlot,' dat hij de een of andere top-prestatie moet leveren in een tak van sport of handel of wat ook. waar ihij geen greintje van kent of verstand van heeft. Hij staat dan eerst doodsnooden uit. maar het slot is ook weer altijd, dat hij door stom toeval of geluk glansrijk uit den strijd te voorschijn komt en als overwinnaar eindigt. De hulde neemt hij dan met gepaste bescheidenheid in ontvangst. In Jan Ongeluk TI - of Polo-Joe moet JrraöS Mals Joe de favoriete club van het meisje van zijn droomen tot overwinning voeren, niettegen staande hij nog nooit gepolo'd heeft, zelfs de lucht van paarden niet kan verdragen, omdat hij dan hevige niesbuien krijgt. Om aan den wedstrijd te ontkomen nemen hij en zijn trouwe bediende allerlei listen te baat, hij laat zich zelfs ontvoeren, maar ook dat mid del kan hem niet baten, omdat hij natuur lijk juist bijtijds nog vrij komt om nog te kunnen meespelen. Om te voorkomen dat hij van het paard wordt geworpen, heeft de be diende iets prachtigs bedacht, dat lijkt op het eerste gezicht zoo iets listigs en tegelijk maakt het zoo'n 'krankzinnigen indruk, dat het publiek schatert van het lachen. De vroolijkheid stijgt ten top, wanneer- juist ten Joe E. Brown viert nieuwe lachsuccessen in „Jan Ongeluk". (Frans Hals). gevolge van die list Joe's broekje scheurt. Joe is zich van het drama dat zich aan het vol trekken is, niets bewust, integendeel hij gaat er hoe langer hoe meer zin in krijgen, hij rijdt en slaat den bal. dat het een lieve lust is. Maar Joe zou Joe niet zijn, als zelfs een drama zich niet in zijn voordeel zou ontwik kelen. Met al zijn zoogenaamden afkeer van paarden, toont hij eenige enorme staaltjes van zijn rijvaardigheid. Een film met Joe Brown is alleen al door Joe's naam voldoende aanbeveling. De gekleurde twee-acter Popeye komt ook deze week tot veler voldoening weer in het programma voor, verder zijn er heel belang wekkende opnemingen van de sportpresta ties op de Winter-Olympiade 1937. Willy Birgel en Lida Baarova. Spionnage in vredestijd! Een vorm van spionnage, die uitgesproken onsympathiek is, als elke vorm van spionnage. Doch de man die in oorlogstijd door de linies sluipt, om in tallooze vermommingen, zijn werk te verrich ten, is nog omgeven door een waas van oor- logsromantiek, die de spion in vredestijd ten eenen male mist, en deze laatste degradeert dan ook tot een gewoon misdadiger. Een misdadiger, die door middel van afper singen, vervalschingen en listen zijn slacht- fers maakt, anderen de kastanjes uit het vuur Cinema Willy Birgel, die de titelrol vervult in de Ufa- film „De Spion". (Cinema Palace). laat halen, en zelf achter de schermen blijft. Geen middel is dat soort menschen te min en een dergelijke figuur is dan ook uitermate onsympathiek, en dus bij voorbaat bestemd „om het loodje te leggen". Tegenover deze menschen staat de geheime dienst, die zich natuurlijk op haar beurt van dezelfde figu ren en middelen bedient, doch als bestrijder van de misdadigers, de sympathieke rol speelt. De vervaardigers van „De Spion" hebben deze factoren op de juiste wijze tegenover elkaar gesteld, zoodat we een doortrapten schurk op het doek krijgen, dien we uit den grond van ons hart gaan haten, en een sympathieken jongen luitenant, die bijna het slachtoffer wordt van de listen van den spion, doch het voor dezen bederft, door het eenige te doen wat hem redden kan: de autoriteiten in kennis te stellen van de ge beurtenissen. Het gevolg daarvan is een sen- sationeele achtervolging van de spionnen, die lont geroken hebben, doch stuk voor stuk het leven laten of gearresteerd worden. Een spannende achtervolging van een ge stolen bommenwerper, een drijfjacht in een moeras en een dolle ren door de machine kamers van een pompstation vormen de cli max van deze film, die ons enkele uren in spanning houdt met haar ingewikkelde in trigues. ZONDAG 30 MEI. HILVERSUM I 1875 M. 8.30' NCRV, 9.30—5.00 KRO, 5.05 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.25 Hoogmis. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.40 R.K. Harmonie Adolf Kolping. 1.00 Causerie over geestelijke eerste hulp. 1.15 Vervolg con cert. 1.40 Gramofoonmuziek. 2.00 Vragenuur. 2.30 Gramofoonmuziek. 2.40 Causerie over de Koloniale Missie-actie. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.00 Sportreportage. 3.20 Koor „De Zangertjes van St. Jan" met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 4.30 „Maria. Teeken van Over winning", causerie. 4.555.00 Sportnieuws. 5.05 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna Gerefor meerd Evangelisatie-Zangkoor met orgelbege leiding. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Middenstands praatje. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.20 KRO-Wereldprogramma voor Afrika. 8.40 Het KRO-orkest. 9.20 Declamatie. 9.40 KRO- Kamerorkest olv. P. Reinards. 10.10 Sportrepor tage. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00 11.30 Esperantolezing. HILVERSUM n 301 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 6.30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduivenbe- riehten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Cello en piano. 9.45 Lezing „Van Staat en maatschap pij". 10.00 Trioconcert. 10.45 Declamatie. 11.00 VARA-orkest. 11.20 VARA-koor „Cantecleer". 11.35 Vervolg orkestconcert. 12.00 Orgelspel. 12.10 Zang en orgelspel. 1.10 Causerie „De ver geten mailbrief". 1.30 Kovacs Lajos' orkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Het Omroeporkest en solist. I. d. pauze: Declamatie. 4.15 Het AVRO- Dansorkest. 4.45 Sportreportage. Hierna: Sport nieuws ANP. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.30 Fan tasia. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.30 Gesprekken met luisteraars. 7.00 Evangelisch Luthersche Kerk dienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.20 Omroeporkest, Kovacs Lajos' orkest, gemengd koor en solisten. 9.15 Causerie. 9.25 Radiojour naal. 9.40 Gramofoonmuziek. 10.05 Radio-Hoor- krant. 11.00 Berichten ANP, Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest. DROITWICH 1500 M. 12.50 BBC-Theater-orkest en solist. 1.50 New Georgian Trio. 2.20 Declamatie. 2.40 BBC- Northern Ireland orkest. 3.20 Reportage. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.20 Religieuze causerie. 4.40 Nine van der Schaaf. De Liefde van een dwaas. Querido-Salamander Serie. „De uitgave van de Salamander-Serie is een uiterst belangrijke daad" zei, kort voor zijn dood de uitgever Willy Brusse tot Mr. Elias, die hem voor .„Het Boek 1937" in terviewde. Querido is het gelukt in korten tijd een stuk Nederlandsche litteratuur te drukken en te herdrukken, die werkelijke litteraire waarde had, maar door de zucht van het publiek naar altijd het nieuwste, in het vergeetboek geraakt was, of waaraan zelfs de tijd niet gegund was geweest tot het publiek door te dringen, De Salamander Serie zet op een bepaald afgebakend terrein, dat der belangrijke bel- letrie, het werk voort dat ook door wijlen L. Simons met zijn Wereldbiblotheek beoogd werd, en nog wel andere uitgevers zullen in die richting werkzaam willen zijn, als ze zien „dat het gaat". Maar reeds nu is de staat van dienst des Salamanders de waardeering v/aard, omdat inderdaad een aantal boeken die bij hun verschijning van beteekenis wa ren nog eens in het licht gezet worden en hun waarde bewijzen. Om een paar voor beelden te noemen: Aug. P. van Groenin- gen's Martha de Bruin was bij het verschij nen indertijd een evenement voor de jonge ren. Paap's Vincent Haman was een curio siteitssucces. Van Genderen Stort's Hélène Marveil is misschien nog steeds diens beste werk. Van Moerkerken's Ondergang van een dorp, zeker niet het minst aantrekkelijke in het veelzijdig oeuvre van dien auteur; het vroegere werk van Couperus en Coenen wordt door den Salamander weer, en naar het schijnt, met succes, in het zonnetje gezet en daar zal de Nederlandsche lezer slechts wèl bij kunnen varen. Wie als buitenstaander dergelijke uitge— versondernemingen bekijkt, houdt altijd zijn hart vast dat het peil van den aanvang, de élan van den aftrap, niet te houden zal blij ken, Het schijnt altijd een kunst om een zaak die goed loopt te durven stop zetten, alleen om het gepresteerde op peil te hou den. Voorloopig is de Salamander daar nog niet aan toe. Zoo hebben wij ons dan deze week met een salamandertje van Nine van der Schaaf bezig gehouden. De liefde van een dwaas inderdaad het is een vreemde sinjeur, deze Siebold Deel'kens, maar we hebben al zoo vaak van de dwaasheid eener liefde gele zen, dat de liefde van een dwaas althans weer eens iets anders bieden kan. Vindt Nine van der Schaaf haar Siebold werkelijk een dwaas, of is dat woord meer vergoelijkend, zoo met een beetje verteederden glimlach gebruikt. Ze heeft in ieder geval wel veel sympathie voor hem. maar het blijft toch een rare. Als kind een door de moeder -«rwind ventje, met een schoolmeester als vader, die een minderwaardigheidscomplex heeft, ten opzichte van zijn vrouw, Siebold's moeder, omdat die voor het huwelijk van anderen stand geweest schijnt te zijn. Vader-onderwijzer, sociaal-christelijk voe lend en propageerend, houdt veel van zijn jongen, al is het dan linksch en onbehol pen, waardoor bij het kind de moederlijke genegenheid altijd blijft overwegen en hem eerst later de beteekenis van vader's leven klaar wordt. Na vader's en moeder's dood gaat Siebold, die een buitengewoon goeden leer-kop heeft, zijn studies met steun van vreemden voortzetten, hij heeft een studie vriend Jelle bij wiens moeder, die een was- scherij beheert, hij ook eenigen tijd gaat inwonen. Hij wordt als slot van zijn arbeid leeraar in wis- en natuurkunde na van al lerlei beleefd te hebben wat door Nine van der Schaaf, met die rustige onbewogenheid, die haar eigen is, verteld wordt. Maar de hoofdschotel blijft toch wat van dezen „dwaas" het liefdeleven moet voorstellen en dat eigenlijk hierin bestaat, dat het er niet is. Door aanleg en omstandigheden is Siebold een verfijnd, maar egocentrisch wezentje ge worden, voor wien het „verliefd-worden" in de verschillende fasen van zijn bestaan steeds door overdenking, peinzerij en be schouwing overschaduwd wordt. Hij bedoelt het altijd goed en is een best mensch, maar het is in de gewone wereld altijd moeilijk geweest voor zoo iemand een geschikt pen dant te vinden, en wanneer we zien hoe het met zijn neigingen st°pd«- niets uitloopt, dan hebben wij met den „dwaas" wel een beetje medelijden, maar toch ook weer niet Walter Collins' orkest. 5.20 Boekbespreking 5.40 Sopraan en piano. 6.20 Filmpraatje. 6.35 BBC-Harmonie-orkest. 7.20 De „Alphas". 7.50— 8.10 Declamatie. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefda- digheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotoo- neel. 10.25 Vioolvoordracht. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 7.10, 8.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.55 Pascal-orleest en solist. 5.20 Conservatorium orkest. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gra mofoonmuziek. 11.051.20 Het Bouillon-dans- orkest. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Westduitsch Kamer orkest. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.50 Omroep- kleinorkest. 1.206.50 Sportreportage en ge varieerd concert. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroeporkest en -koor. 10.5012.20 Ad. Lut- ter's dansorkest en solist. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.20 A. Felleman's orkest. 11.05 Gramofoonmuziek. 11.50 Oude mu ziek. 12.25 Gramofoonmuziek. 12.50 Salonorkest. I.35 Omroeporkest. 1.502.20 Solistenconcert. 2.50 dito. 3.20 Reportage Zangersfeest. 4.35 Gra mofoonmuziek. 5.35 Radiotooneel. 6.35 Viool en piano. 7.20 Salonorkest. 8.20 Omroepsym- phonieorkest en solist. 10.30 Omroepdansorkest. II.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 en 10.20 Gramofoonmuziek. 11.20 A. Fel leman's orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroeporkest. 1.30 Salonorkest. 1.502.35 en 2.50 Gramofoonmuziek. 3.20 Oratorium-Uit zending. 5.50 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Bonte Avond. 9.20 Komische voordracht. 9.35 Vervolg bonte avond. 10.30 Gramofoonmuziek en Declamatie. 11.3512.20 Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.20 Concert mmv. solisten, koor en orkest. 10.20 Berichten. 10.401.15 Ad, Lutter's dans orkest en Gramofoonmuziek. Om 11.05 Weer bericht. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 31 MEI 1937. HILVERSUM I. 1875 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christ. Lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten: 12.15 Gramofoonmuziek; 1.15 Sopraan, viool en piano; 3.00 Wenken voor de keuken; 3.30 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Amsterdamsch Salon-orkest; 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten: 7.15 Vragenuur; 7.45 Repor tage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS- berichten; 8.15 A. F. de Savornin Lohman- herdenking m.m.v. sprekers. Christ. Mannen koor „Laus Deo"; 10.00 Berichten A.N.P.; 10.05 Fluit-ensemble; 11.00 Gramofoonmuziek Hierna: Schriftlezing. HILVERSUM II 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Het Ly- ra-trio; 11.15 Kovacs Lajos' orkest; 12.00 Gra mofoonmuziek; 12.30 Orgelspel; 1.00 Gra mofoonmuziek; 1.30 Omroeporkest en so liste. In de pauze: declamatie; 4.00 Muzikale causerie; 5.00 Politie-Mannenkoor uit Wup- pertal-Elberfeld; 5.30 Kovacs Lajos' orkest; 6.15 AVRO-Dansorkest; 7.00 Zepparoni- kwartet en gramofoonmuziek; 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen; 8.15 Gramofoonmu ziek; 8.30 Concertgebouworkest; 9,30 Vlaam- sche dialoog; 10.00 Fransche accordeonmu- ziek; 10.30 Sportreportages; 11.00 Berichten A.N.P. Hierna: AVRO-Dansorkest; 11.40 Gra mofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gramofoon muziek; 12.20 Religieuze causerie. 12.45 BBC- Welsh orkest en soliste; 1.35 Orgelconcert; 3.20 Piano-voordracht; 4.20 Jazzmuziek (Gr.- platen): 4.50 Viool en piano; 5.20 Up and Down the Thames causerie; 5.35 Het Ch. Erneseo-kwintet en solist: 6.20 Berichten; 6.40 Landbouwcauserie; 7.00 Theater-uitzen ding; 7.20 Gevarieerd programma; 8.05 Ko mische voordracht; 8.20 Exercise, Why and How; 8.40 Het BBC-orkest; 9.20 Berichten: 9.40 Buïtenlandsch overzicht; 9.55 Gevarieerd programma; 10.20 Het Reg. Paul piano-kwar tet; 11.20 Billy Gerhardi's Band; 11.50 Dans muziek (Gr.pl.) RADIO PARIJS 1648 M. 7.10 en 8.20 Gramofoonmuziek; 12.20 La- moureux-orkest en zang; 2.20 Gramofoon muziek; 3.20 Zang; 3.35 Gramofoonmuziek; 4.20 Dito; 4.50 Piano-voordracht; 5.50 Cello voordracht; 6.05 Zang; 6.50 Cellovoordracht; 7.05 Zang; 7.23 Gramofoonmuziek; 8.05 Zang, 8.35 Harpconcert; 8.50 ,Le (paradis de Ma- hornet", operette; 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 6.50 F. Hauck's orkest; 8.50 SA-orkest; 9.50 Gramofoonmuziek; 12.20 Militair concert; 1.35 Nedersaksisch Symphonie-orkest en so list; 4.20 Omroepkleinorkest; 7.20 Gramo foonmuziek; 8.30 Westduitsch weekoverzicht; 9.20 Omroeporkest; 10.50 Omroepkleinorkest, piano-duo en solist. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Kleinorkest, 1.30 Salonorkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Kamermuziek; 6.35 Omroeporkest; 7.35 Gra- mofoonplaten8.20 Nationaal orkest; 10.30 Waalseh cabaret-programma. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.30 Dansmuziek; 10.20 Berichten; 10.50 Trioconcert; 11.05 Weerbericht; 11.20 Hans Bund's orkest en solisten. De dennen stuiven. We hebben van Haarlem's Dagblad het cliché geleend van het plattegrond je en nu op goed stevig papier een „drievouw" gemaakt met dien plattegrond en een korte beschrij ving van den Hof. Ge koopt die drievouw bij den tuinman voor een dubbeltje en nu durf ik voortaan vrijmoedig naar dat stuk verwijzen. Er spelen weer altijd versjes door mijn hoofd. Nu is het: „O Heer, vergeef ons het klagen, wij krijgen warme dagen". Liderdaad, de laatste decade van Mei 1937 zal wel lang in de herinnering blijven. Wat een sprong. Opeens zijn de duinroosjes in vollen bloei ge komen en ook de gele lisschen langs de oevers van den vijver. De handekenskruiden verhef fen er hun stijve roode bloeiaren en het ziet er geel van de leeuwenbekachtige bloemen van de Groote Ratelaar, die mooie half-woe- kerplant op het gras. De grassen zelve vertoonen nu hun sierlij ken bloei; het mooist is op het oogenblik het Groote Gierstgras, dat in vak XVIII een fijn groen waas spreidt tusschen de struiken. En aan de dennen schieten nu snel de wel bekende ..kaarsjes" omhoog, het nieuwe lot. Eeuwen lang heeft men zich bezig gehouden met duinbebossching en daarbij een groote plaats ingeruimd aan het naaldhout. Tegen woordig weten we, dat klimaat en bodem van ons land meer gericht zijn op loofhout dan op naaldhout, maar dat neemt niet weg, dat de dennencultuur nog altijd een groote aan trekkelijkheid heeft en dat komt in ons Ken- nemerduin ook wel zeer bijzonder tot uiting. Wij hebben ons daarom verplicht geacht, om in den Hof ook naaldhout aan te brengen en dat vindt ge dan dicht bij den ingang in vak X en langs den vijver zelve, benevens nog in vak XV op het „heuveltje". De sparren in het grasveld tegenover bank 7 kunt ge aan hun algemeen uiterlijk gemak kelijk genoeg herkennen. Zij hebben voor de duinbebossching zelve niet zoo heel veel te be- teekenen. Van de dennen hebben wij drie soorten: de ouderwetsche Grove Den, de Zwarte Den en de Bergden. Deze Bergden blijft bij ons altijd laag, wat goed te pas komt op plaatsen, waar men een vrij uitzicht wil houden. Ook kun nen we aan die lage dingen nu gemakkelijk den bloei zien: de dichte massa's van de stuifmeelbloemen, aan 't begin van de jonge twijgen en de aardige ronde gesteelde vrucht katjes aan het eind van de jonge twijgen. De vruchtkatjes zijn rood tot donkerpurper, heel mooi. Aan de Grove Dennen en de Zwarte Dennen ziet ge dat ook. De Zwarte Den heeft lange, donkergroene, glanzende naalden, die van den Groven Den zijn korter, een beetje gedraaid en blauwig grijsgroen. Met wat geduld en eventjes goed uitkijken hebt ge dat onderscheid gauw ge noeg te pakken. De ervaring heeft geleerd, dat de Grove Den niet goed bestand is tegen den zeewind, de Zwarte Den wèl. Volledigheidshalve moet ik u nog vertellen dat wij van dien Zwarten Den twee vormen hebben: den Oostenrijker en den Corsikaan. In den Hof heb ik nog maar alleen Oostenrijkers, maar ik laat .ook Corsi- kanen komen. Het zal er op uitdraaien, dat een groot deel van onze duinen beboscht raakt met'Zwarte Dennen. Nu, het worden mettertijd heel mooie boomen. Ik heb ze wel bewonderd in het Wiener Wald en gezien, dat ze op leeftijd den fraaien „paraplu-vorm" kunnen aanne men, die ook eigen is aan de beroemde pijn- boomen aan de Middellandsche Zee. Onder de Oostenrijkers van het heuveltje in vak XV vindt ge eenige planten, beschermd onder kippengaas. Eén daarvan is het Lin- naeusklokje, dat tot mijn groote vreugde dit jaar flink in bloei komt. Het is de beroemde Linnaea borealis, welbekend bij hen die Scan dinavië bereisd hebben of de hooge Alpen. Het Arve-Bosch langs den Noordoever van het meer van St. Moritz is er vol van. Wat doet nu dat Linnaeusklokje in mijn hof? Wel, de wereld is nog jong en er gebeu ren nog allerlei leuke dingen van planten en dieren, die hun gebied willen uitbreiden. En zoo is dat Linnaeusklokje dan via Jutland, Sleeswijk, Oldenburg te volgen tot bij ons in Drente en Friesland en vandaag of morgen verwacht ik het ook in de duinbosschen, even goed als de Dennenorchis, die zich er reeds lang geleden heeft gevestigd. Die Dennen orchis vindt ge naast het Linnaeusklokje on der hetzelfde kippengaas. Wanneer ge deze Linnaea zoo wondermooi ziet bloeien, dan voelt ge den wensch om die plant in uw tuin te hebben. Wel, dat gaat gemakkelijk genoeg en onze kweekers kunnen ze u leveren. Een vochtige, beschaduwde standplaats is wel te vinden of te verschaf fen. Zoek de plant ook eens op in Zwitserland of in Scandinavië. Ze bloeit daar nog in Juli. JAC. P. THIJSSE. DOODELIJKE VAL UIT EEN DAKGOOT. Vrijdagmiddag tegen vijf uur was de 17-ja- rige dienstbode T. Reygersberg uit de Groene- laan te Schiedam in 'n woning aan de Essen- burgsingel te Rotterdam, waar zij in betrek king was, bezig met het schoonmaken van de dakgoot. Het meisje heeft daarbij het evenwicht verloren en is van 15 meter hoogte naar be neden geslagen. Zij kwam met het hoofd op de straat terecht en was op slag dood. Het stoffelijk overschot is naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd. zóó, dat we er een traan om storten zullen. Immers. Siebold zal altijd zich bij het geval neerleggen eri in zich zelf terugkruipen ^zon der van zijn hartzeer eenig duurzaam kwaad te ondervinden Zijn eerste genegenheid geldt Else Frank, een buurmeisje uit het dorp; die hij later als mede-studente in Amsterdam ontmoet. Elsa voelt veel sympathie voor Siebold, maar ze trouwt met een ander, en Siebold blijft haar leven met groote symna- thie, maar op behoorlijken afstand, volgen. Zijn tweede groote genegenheid is Ali Hou- werink, een ander buurmeisje uit het duin dorp, dat hij later terug ziet en dat ook voor hem een stille neiging in zich omdragt. Maar als zijn vriend Jelle ook eens buiten komt logeer en, betoont die een eenigszins grootere activiteit en verlooft zich spoedig met Ali, Ook daarover weet Siebold zich, na eenige egocentrische overpeinzing, heen te zetten, „als hij Jelle dan terugzag was hij ge wapend, onaangedaan en daarom een loyaal vriend". Een andere neiging van meer voor- bijgaanden aard cultiveert Siebold voor Anna, een der waschmeisjos op de fabriek van Jel- le's moeder, maar daarbij wordt zijn be schouwende geest minder betrokken. Erger staat het in zijn gevoel voor Jelle's moeder zelf, voor vrouw Marg, zooals die in het boek genoemd wordt en die voor Siebold een ge negenheid gevoelt zooals zij die voor haar eigen kinderen met zich omdraagt. Mis schien ook nog wel iets meer en anders. Sie bold ondergaat dat alles en reageert er op door Jelle's moeder rweduwe intusschen ge worden) ten huwelijk te vragen. Gelukkig is een wetenschappelijke reis naar Midden- Azië een prachtig motief voor Vrouw Marg en Siebold om dat aanzoek nog eens rustig onder de oogen te zienals" Siebold van die expeditie terugkomt zal vrouw Marg. nog wel weer een jaartje ouder geworden zijn, maar,hij vroeg niet meer haar jawoord. doch rekende zich verloofd met haar en daar hij een dwaas was. meende hij wel te kunnen komen tot die zonderlinge wijsheid die het tellen der jaren verzuimt, ofschoon hij wel wist. dat het merk daarvan zich vas ter op vrouw Marg. zou drukken gedurende die maandenlange sprookjes-verre reis, die het lot, wreed en verrukkelijk, voor hem' be stemd had". En dan heeft Nine van der Schaaf waar schijnlijk genoeg van de experimenten met dezen „rare" en sluit haar roman. Het is werk van een goede schriftuur, kun dig en knap, maar het is een beetje egaal van kleur. Er is bij alle variatie van omstan digheden, toch weinig wit en zwart in de voorstelling. De schrijfster, evenals Siebold, experimenteert voortdurend met gevoel, ge voelens en gevoeligheden. Het is heel inte ressant; alleen zoo nu en dan kan den lezer de lust bekruipen uit te roepen: „toe, vent, doe nu ereis wat!" Siebold is een fijn her senspinsel van de schrijfster, maar soms lijkt hij meer schim dan mensch. Maar toch zit, in wat de schrijfster gaf, voortdurend iets dat bezig houdt en laat men Siebold niet los, vóór men alles wat van hem verteld wordt heeft nagefanlaseerd. Maar een „rare" is het. J. H. DE BOISt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14