Première Drie maal Clark Cable ,Oké, Don Juan" Romantische senorita Litteraire Kantteekeningen. ZATERDAG 26 JUNI 1937 HAARLEM'S DAGBLAD 8 Muiterij op de Bounty Vrouw... of Secretaresse It happened one night Clark Gable is, en terecht, een van Ameri- ka's populairste filmspelers, en het is een goede gedachte geweest van de directie van Theater, met een aantal voortreffelijke mms nog eens de bijzondere aandacht op dezen acteur te vestigen. Clark Gable, zooals de caricaturist Nino Za hem ziet. (Luxor Theater). Bovendien brengt ze ons daarmede enkele films terug, die tot het beste behooren, wat er de laatste jaren uit Amerika aan films is ge komen, met een aantal voortreffelijke acteurs als Charles Laughton, Claudette Colbert, Francis Tone, Myrna Loy en de onlangs ge storven Jean Harlow. Films, die ieder die be lang stelt in de film als kunst, in de betere film. gezien moet hebben om zich een juist denkbeeld te kunnen vormen van de juiste ont wikkeling van deze jongste kunstvorm. De eerste film is „Muteny on the Bounty", geregisseerd door Frank Loyd, een film, die avooral belangrijk is door de •C prachtige creatie die Charles (JLUXOr Laughton daarin geeft van den figuur van captain Bligh. de wreede, tyran- nieke scheepsbevelhebber. Doch hoewel Laughton ongetwijfeld de belangrijkste fi guur is in deze film, geeft ook Clark Gable een knappe typeering Van den luitenant Flet cher Christian, waarbij hij bovendien het voordeel heeft, de sympathieke rol te spelen. Een bijzonder knappe film. In Vrouwof secretaresse (Wife vérsus secretary, treedt Gable meer op den voorgrond en deze vlot gespeelde film geeft ons bo vendien nog eens een indruk van het spel van Jean Harlow, van welke ster door de Metro-Goldwyn-Mayer voor het volgende seizoen nog twee films worden aangekondigd, waarvan één met Spencer Tracy en één met Robert Taylor. De charmante Myrna Loy is de „üritte in Bunde" in deze film. Tenslotte een van de voortreffelijkste films van de laatste jaren. „It happenend one night", waarin Gable Claudette Colbert als tegen speelster heeft. Een film. zoo vertreffelijk van regie, scénario en dialoog, dat ge haar onder geen enkele voorwaarde moogt verzui men te gaan zien, zoo ge dit nog niet deed, en als dat wel het geval is, wel, dan is een ver dere aanbeveling overbodig, want dan zult ge haar nogmaals willen zien. Het is bij de film de gewoonte alleen naar actueele films te gaan, ïntegenstelling tot het tooneel, doch het zou o.i. zeer juist gezien zijn, wanneer men er vaker toe over ging. films van het gehalte van .,It happenend one night" ook later nog eens terug te brengen. Vooral het werk, dat door de avant-garde van een jaar of tien geleden werd voortgebracht, zou een dergelijke reprise overwaard zijn. REIS OM DE WERELD PER AUTOMOBIEL, De K.N.A.C. meldt, dat in de bijeenkomst van de AXAjC-R., op 24 en 25 dezer te Parijs gehouden, met algeaneene stemmen is be sloten onder auspiciën van deze wereldorga nisatie van automobielclubs een plan te ont werpen tot het organiseeren van een reis om de wereld per automobiel. Hoewel de uitvoering uiteraard nog een enorme voorbereiding vereischt, kon uit re cente onderzoekingen de uitvoerbarheid van een plan van dezen omvang worden vast gesteld. Vermoedelijk zal deze reis om de wereld in het jaar 1933 beginnen. Frans Hals De vrouw in het paradijs Het staat me nog levendig voor den geest hoe ik de eerste maal nadat ik een geluids film gezien had met veel overtuiging tegen een vriend beweerde: „Dat komt er nooit, de zwijgende film wordt nooit verdrongen dooi de sprekende". Hetzelfde gevoel overkwam mij gisteravond bij het zien van de geheel in kleuren opgenomen film „Oké, Don Juan." Het is alles nog te plaatjesachtig, deze kleu ren doen ons nog te veel denken aan prent briefkaarten en toch denk aan het akelige geluid dat de eerste „sound" film liet hooren! Het is anders merkwaardig hoe snel men aan de kleuren went. En dat is zeker niet voor een gering deel te danken aan de buitengewoon spannende handeling van „Oké, Don Juan", onder welke leelij- ken titel het be roemde boek van James Oliver Cur- wood „De vrouw in het paradijs" verfilmd is. Het is de spannende geschiedenis van een strijd tusschen twee houthakkerskampen waar. zooals George Brent die op uitne mende wijze de hoofdrol vervult opmerkt, de mannen nog mannen zijn en ook de vrou wen zich als mannen gedragen. Al wat de Amerikanen aan vaart, geestige dialoog, span nende handelingen, uitmuntende fotografie in een film kunnen leggen, hebben ze in Oké Don Juan gelegd. Geen wonder dan ook dat deze film boeit van het begin tot het einde. De vrouwelijke hoofdrol wordt vervuld door een nieuwe ster van de rijk bezette Holly wood hemel. Beverly Roberts. Het zal wel niet de laatste maal zijn dat deze pittige ac trice, die in deze film bijzonder levendig spel laat zien een hoofdrol in een groote film ver vult. De eenige bedenking die we tegen „Oké. Don Juan" kunnen opperen is. dat de mu ziek van Max Steiner op sommige momenten beslist storend werkt. Filmmuziek moet al tijd illustratief en nooit overheerschend zijn en dit schijnt in deze film wel eens vergeten te zijn. Overigens is „Oké Don Juan" een film geworden die in zijn soort en het is een goed soort, perfect is. De dialoog is op som mige momenten bijzonder geestig en daar ook de bijrollen door bekende acteurs ver vuld worden kan het niet anders of deze ver filming van Garwood's boek is in alle opzich ten geslaagd. Van het voorprogramma ver dient vooral een zeer geestig teekenfilmpje vermelding. Knappi jRembramidt e ensceneerincr De oude wereld heeft een nieuwe ster ont dekt. En als steeds heeft Hollywood alles in het werk gesteld, haar die ster te ontfutse len. wat ditmaal echter eens niet gelukt is. De ster is Zarah Leander, en de maatschap pij die wel beslag op haar wist te leggen is de Ufa, die haar lanceert als de filmspeeï- ster met „het talent van Garbo en de stem van Dietrich". De Ufa heeft groote plannen met deze jongedame, en te Neubabelsberg staat een rolprent op stapel, waarin zij met Willy Bir- gel de hoofdrol zal vervullen. Ter introduc tie daarvan brengt de Ufa thans de Ween- sche Gloria-film „Première" in roulatie, waarin we ons reeds een klein denkbeeld van de talenten van deze jongedame kunnen Klein, omdat haar in deze film een betrekkelijk bescheiden plaats is ingeruimd, waar in zij onmogelijk kan bewijzen, of zij inder daad de filmspeelster is, „met het talent van Grrbo". Ons oordeel daarover zullen we dus moeten opschorten tot het volgende seizoen. De stem van Dietrich blijkt Zarah Leander echter inderdaad te bezitten en ze zingt in deze film een paar liedjes, die ons van deze zijde van -haar talent ten volle overtuigd hebben, doch tevens den wensch doen opko men. dat de vrouwen in de film toch vooral niet nóg lager moeten gaan zingen. Géza von Bolvary heeft op knappe wijze een grootsch opgezette revue naar Ameri- kaansch voorbeeld, vermengd met een span nend detective-verhaal, waarbij vooral een uitstekend gebruik is gemaakt van de na vrante tegenstelling van de schijn-vroolijk- heid der artisten in de revue-scènes, die tus schen de tooneelen door een scherpzinnige politie-commissaris stuk voor stuk van een tijdens de voorstelling gepleegde moord wor den beschuldigd. Vooral de muziek weet deze schrille tegenstelling vaak voortreffelijk te accentueeren. Het moordverhaal zit logisch in elkaar, ge verdenkt achtereenvolgens vijf of zes perso nen. tegen wie ge telkens het meest bezwa rende bewijsmateriaal ziet opduiken, tot de politie-commissaris, een keurige rol van Attila Hörbiger. den man dien ge allerminst verdacht zoudt hebben, als moordenaar ont maskert. Zooals gezegd is de rol die Zarah Leander speelt te gering, om ons een goeden indruk van haar talenten als actrice te geven, al vallen haar beheerschte voorname bewegin gen waarin zij inderdaad soms aan Garbo doet denken reeds onmiddellijk op. In elk geval zullen we met belangstelling naar haar volgende film uitzien. Theo Lingen tenslotte, geeft een prachtige creatie van een tot wanhoop gebrachten tooneelmeester, die door de moordgeschiede nis de première van de revue dreigt te zien mislukken. E::i spannende en uiterst onderhoudende film. Cinema Geestige parodie De Romantische Senorita is Ida Lupino, een meisje dat zich door een millionnairszoontje laat schaken in zijn prachtige auto. Deze auto wordt onderweg aangehouden door een ban dietenbende. die onder aanvoering staat van Braganza. met de noodige bravoure vertolkt door Leo Carillo. Onder den invloed van een Amerikaansche gangsterfilm, die Braganza met zijn bende in een bioscoop zoo juist ge noten heeft, besluit Braganza bij zijn troep ook de Amerikaansche methodes in te voeren, waaronder hoort het „kidnappen" van milli- onairszoontjes. Bij het bezoek aan de bioscoop is het nogal rauw toege gaan, een klein verschil van meening tusschen iemand uit het publiek en de bende ontaardt in een algemeene vechtpartij. De directeur van de bioscoop weet op handige wijze de gemoede ren te kalmeeren door den beroemden zanger Chïvo te laten optreden. Chivo heet in het particuliere leven Nino Martini en is de be kende zanger van de Metropolitan Opera te New-York. Vooral de romantisch aangelegden Braganza is onder den indruk van Chivo's zang. Hij neemt, onder dwang. Chivo mee naar zijn hacienda, waar hij de bende moet ver gasten op zijn gezang. De kunstenaar Chivo is heelemaal niet ingenomen met zijn „bandiet zijn" tegen wil en dank, al is hij dan de favoriet van Braganza. Als hij de auto van den jongen man en zijn aanstaande bruid moet aanhouden, wordt hij hals over kop ver liefd op het jonge meisje, hij helpt den jon gen man ontvluchten en later vlucht hij met het meisje, maar eerst beleeft hij nog een paar benauwde oogenblik, als hij, wegens verraad aan Braganza, ter dood wordt ver oordeeld en voor het vuurpeloton verschijnt. Zijn prachtige stem redt hem uit de perikelen, naast het goede romantische hart van Bra ganza. Het slot brengt een gelukkig paartje, dat niet de schaker, maar Chivo en de ge schaakte is. De regisseur Rouben Mamoulian heeft van deze gegeven een filmwerk gemaakt, dat doorspekt is van humor, van vroolijkheid, romantiek, satire, en prachtigen zang en mu ziek. De film brengt u in een lichte, opgewekte stemming, waarin je graag en gemakkelijk lacht. Het bij programma bestaat, behalve uit de journaals, uit een grappige Ufa film, waarin vooral de slotemaker amuseert. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP ZONDAG 27 JUNI. Progr. I Hilversum I.. Progr. II Hilversum n. Progr. III 3.30 Parijs Radio, 9.00 Fransch Brussel, 9.50 Keulen, 11.05 Fransch Brussel. 11.50 Deutschlandsender. 12.20 Keulen. 1.20 Vlaamsch Brussel, 1.30 Fransch Brussel, 2.35 Vlaamsch Brussel, 4.20 Keulen, 6.20 Parijs Radio, 7.20 Keulen, 10.20 Vlaamsch Brussel, 10.40 Boedapest of Diversen Progr. IV 8.30 Vlaamsch Brussel, 12,50 Droit- wich, 4.20 London Regional. 4.50 Droitwich, 5.20 London Regional. 8.15 Droitwich, 11.00 Keulen Progr. V 8.30—12.00 Diversen. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO- CENTRALE, op Maandag 28 Juni 1937. Progr. I Hilversum I Progr. n Hilversum II Progr. in 8.00 Keulen; 11.05 Droitwich; 12.20 Vlaamsch Brussel; 2.20 Keulen; 3.20 Kroitwich, 4.05 Parijs Radio, 4.20 Keulen, 5.20 Parijs Radio. 6.20 London Regional, 6.50 Vlaamsch Brussel; 7.30 Parijs Radio; 8.20 London Regional; 9.20 Keulen; 10.20 Vlaamsch Brussel: 10.30 Boedapest; 10.50 Berlijn. Progr. IV 8.00 Vlaamsch Brussel: 9.20 Pau ze: 10.35 London Regional; 1.05 Droitwich: 1.50 London Regional; 4.05 Droitwich; 6.40 Fransch Brussel: 7.20 Droitwich; 10.45 Lon don Regional: 11.05 Droitwich. Progr. V 8.007.00 Diversen 7.00 Eigen gramofoonplaten concert: Dans muziek. 1 A little dash of Dublin, Debi-oy Sommers Band; 2 La Sitiera, Cuban Boys; 3 Tonight, Billy Reid; 4 Ballerina, idem; 5 Somewhere in the blue ridge mountains, L. P. Acc. Band, 6 Mexican flo' from Mexico, Scott Wood; 7 Keep a twinkle in your eyes, Billy Cotton: 8 Love me, my loved one, Billy Reid. 9 The boulevard of broken dreams' idem; 10 One night in Napoli Scott Wood; 11 Give me this waltz. L. P. Acc. Band; 12 Sin ti, Cuban Boys. 13 Vienna, you've stolen my heart, Scott Wood. 14 It's a sin to tell a lie, Scott Wood; 15. Marina, Debroy Sommers Band; 16. Your heart and mine. Billy Cotton. 8.0012.00 Diversen. EEN VERKEERSCOUFANT. Nuttige verkeerswenken. Voor de drie verkeersdagen: Donderdag 1 Juli, Vrijdag 2 Juli en Zaterdag 3 Juli heeft het Verbond van vereenigingen voor veilig vei-keer een verkeerscourant uitgegeven die tijdens de genoemde dagen onder de weg ver bruikers zal worden verspreid. De redactie berustte bij den heer C. J. van Wijngaarden van Rees terwijl Jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude de vroegere minister van Waterstaat een voorwoord schreef. Uit den rijk ge varieerden inhoud stippen wij het volgende aan: Wenken voor ouders: Wat het verkeer betreft, zoo moet het kind vooral worden ingeprent, dat het den rijweg alleen mag betreden om naar den overkant te loopen en niet om te spelen. Het kind moet geleerd worden: eerst naar beide kan ten goed uitkijken, of niet auto's of fietsen naderen, dan rechtuit oversteken. Nooit mag overgestoken worden, als de weg niet vrij is, dus niet bijvoorbeeld tusschen wagens door een weg zoeken, want dan ontbreekt ihet overzicht. Kinderen. Bewonder geen kinderen, die los rijden of kimsten maken op de fiets, of axxderen, die op rijdende auto's klauteren. Zij zijn niet flink, maar héél dom. Speelt blijmaar laat den rijweg vrij Bestuurders van motorvoertuigen. Neemt nimmer risico achter het stuur. Te snel en gewaagd rijden verraadt gewoonlijk den beginneling. Onthoudt u vóór en tij dens 't rijden van alcoholgebruik. Zijn uw remmen, stuurinrichting en signaalgever wel in orde? Wielrijders Het rijwielpad is uitsluitend voor u: de rijweg slechts gedeeltelijk. Uw eigen veiligheid eischt, dat gij zooveel mogelijk rechts rijdt. Zwermt niet uit, rijdt niet met drieën of meer naast elkaar. Ver blindt uw tegenligger niet. Voetgangers. Het trottoir is voor u, de rijweg voor het asverkeer. Hoe korter op den rijweg, des te geringer de kans op ongelukken. Steekt den rijweg loodrecht over en kijkt uit, op an dere wijze oversteken verhoogt het gevaar. Vief langer dralen Laat „RHEE"Uw wasch maar halen HEEMSTEDE TELEFOON 28201 rette. 10.05 Leslie Jeffries en zijn orkest. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 7.10, 8.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Goldy-orkest en soliste. 3.20 Zang. 3.35 Parijsch Mandoline-orkest. 6.20 Caussade-orkest. 8.50 Radiotooneel. 11.201.20 Jo Bouillon's dans- orkest. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Omroepkwintet. 9.50 Gramofoonmuziek. 12.20 Omroeporkest. 3.20 Esehweiler Liederkranz, en solisten. 4.20 West duitsch Kamerorkest en Vliegeniers-orkest. 6.20 Trioconcert. 7.20 Omroepschrammel-ensemble. 8.20 Omroepkleinorkest. 11.00—12.20 Hans Bund's dansorkest en solisten BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.20 A. Felleman's orkest. 11.05 Orgelspel. 11.35 Kleinorkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Salonorkest. 1.30 Om roeporkest. 1.50—2.20 Gramofoonmuziek. 2.35 L. Darcy's orkest. 3.20 Gramofoonmuziek. 4.20 Accordeonorkest. 5.20 L. Hirsch's dansorkest. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Pianoduetten. 8.20 Omroeporkest en solisten. 10.30 Gramo foonmuziek. 11.3512.20 Omroepdansorkest. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 11.20 A. Felleman's orkest. 12.50 Omroeporkest. 1.30 Salonorkest. I.502.35 Gramofoonmuziek. 2.50 Zang 3 15 Gramofoonmuziek. 3.35 L. Darcy's orkest 4 20 en 5.20 Gramofoonmuziek. 7.35 dito. 8.20 Om- roepsymphonieorkest. 10.30 Omroepdansorkest. II.2012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.20 Landes-orkest Gouw Berlijn. 10.20 Be richten. Sportnieuws. 11.05 Weerbericht. 11.20 —1.15 Hans Bund's dansorkest en Gramofoon muziek. radio moors n.v. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Inqez. Med.) (Adv. ingez. Med.) PROGRAMMA ZONDAG 27 JUNI. HILVERSUM I 1875 M. 8.30 NCRV., 9.30—5.00 KRO, 5.05 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.25 Pontificale Hoogmis. 12.15 Gramofoon muziek. 12.30 Het KRO-orkest. 1.20 KRO- Wereldprogramma voor Azië. 1.45 Gramofoon muziek. 2.00 De KRO-Melodisten en solist. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.50 Het KRO-orkest. 4.40 De Missie Verkeei'smiddelen Actie. 4.45 Gramo foonmuziek. 5.05 Christ. Mannenkoor „Water graafsmeer" en Orgelspel. 6.00 Nederd. Her vormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (Gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoon muziek. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 De KRO-Melodisten en solist. 8.55 Het KRO-orkest. 9.15 Radio-Missie-Wedstrijd. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Humoristi sche vooi*vallen uit het Missionarisleven". 10.00 Gramofoonmuziek. 10.10 Causerie „De Katho lieke Student en zijn Missieplicht". 10.20 Gra mofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduiven- nieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoon muziek. 9.45 Lezing „Van Staat en maatschap pij". 10.00 Melody Circle. 10.45 Declamatie. 11.00 Fantasia. 11.20 Orgelspel. 11.40 Vex*volg „Fantasia". 12.00 OrgeleonceiT. 12.10 Het Om roeporkest en Gramofoonmuziek. 1.30 Cause rie. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespre king. 2.30 Gi'amofoonmuziek. 3.00 Residentie orkest en solist. In de pauze: Orgelspel. 4.30 AVRO-Dansorkest. (Om 4.45 Sportnieuws ANP.) 5.00 Mandoline-orkest „Ons Sti'even". 5.20 Gramofoonmuziek. 5.40 Vervolg Mando line-orkest. 6.00 Sportnieuws ANP. en sport- praatje. 6.20 Damnieuws. 6.30 Causerie „V.C. J.B.-ers weer op reis". 6.45 Nederd. Hei-vormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelin gen. 8.15 Residentie-orkest en solist. 9.15 Radiojoui'naal. 9.30 Causerie. 9.40 Kovacs Lajos' orkest. 10.10 Radiohoorkrant. 11,00 Be richten ANP. Hierna. Kovacs Lajos' oi'kest. 11.4012.00 AVRO-Dansorkest. DROITWICH 1500 M. 12.50 Het Rich. Creen-orkest. 1.50 Het Cele brity Trio. 2.20 Declamatie. 2.45 Reportage in spectie oud-strijders door Z.M. Koning George. 3.20 Het Morris Motors orkest en solist. 4.20 Religieuze causerie. 4.40 Walter Collins en zijn orkest. 5.20 Boekbespreking. 5.40 Het Walker Octet. 6.20 Filmpraatje. 6.35 BBC-Midland- orkest. 7.10 Reportage en Radiotooneel. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 „The Enchanted Island", ope- MAANDAG 28 JUNI 1937. i HILVERSUM I, 1875 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie gewijde mu ziek (gr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen9.45 Gramofoonmuziek* 10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur;' 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten;' 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 De Gooilan- ders; 2.00 Gramofoonmuziek.3.00 Wenken voor de keuken; 3.30 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Amsterdamsch Salonorkest 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vragen uur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-berichten; 8.15 Koninklijke Mannenzangvereeniging „Apollo" en de Staf- muziek der Koninklijke Marine. Om 10.00 Berichten A.N.P.) 10.30 Gramofoonmuziek;! 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Gramofoonmu ziek. Hierna: Schriftlezing. HILVERSUM II, 301 M. Algemeen programma, verzorgd door dé AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Ensem ble Jetty Cantor; 11.45 Kovacs Lajos' orkest;; 12.30 Orgel, zang en viool; 2.00 Gramofoon muziek; 2.10 Omroeporkest m.m.v. solist. In' de pauze: Reportage en Pianovoordracht; 4.30 Meesterwerken van de Fransche toon kunst, causerie; 5.30 Kovacs Lajos' orkest;' 6.30 Gramofoonmuziek; 6.45 AVRO-Dansor kest; 7.30 De romantiek van de duivensport, causerie; 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelin gen: 8.15 Gramofoonmuziek; 8.30 Het Con certgebouw-orkest; 9.30 Concert door Pad vinderskoor; 10.00 De Twilight Serenaders;! 10.40 Studenten-orkest „Sweelinck"; 11.00 Be richten ANJP. Hierna AVRO-Dansorkest;: 11.40 Gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 Gramofoonmuziek;1 12.20 Bijbelsche causerie; 12.45 BBC-Welsch' orkest en soliste; 1.35 Cricketreportage; 1.50 Orgelconcert; 3.20 Gramofoonmuziek; 4.05 E. Colombo's orkest; 4.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Cricketreportage; 5.35 Fred Hartley's Sextet en solist; 6.20 Berichten; 6.40 Land- bouw-dialoog; 8.20 Towards National Health, causerie; 8.40 BBC-Dansorkest; 9.20 Berich ten; 9.40 Buitenlandsch ovei*zicht; 9.55 In leiding volgende uitzending; 10.00 3de en 4é acte van de opera „Don Juan de Manara". (Om 10.45 Declamatie)11.30 Jack Jackson's Band; 11.50 Dansmuziek (gr.pl.) RADIO PARIJS, 1645 M. 7.10 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek; 12.20 Porée-orkest en zang; 2.50 Gramofoonmuziek 4.05 Zang; 5.20 Orkestconcert; 7.30 Viool- voordracht; 7.45 Zang; 8.35 Opera-uitzending KEULEN, 456 M. 6.50 Franz Hauck's orkest; 8.50 Gramo foonmuziek; 12.20 Politiemuziekkorps; 2.35 Gevarieerd concert; 4.20 Orkestconcert; 5.30 Alt en bariton; 6.20 Westduitsch Kameror kest, vocaal sextet en het Omroepschrammel ensemble; 8.30 Westduitsch weekoverzicht; 9.20 Stedelijk orkest Gelsenkirchen; 10.50 Omroeporkest en solist. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Salonorkest 1.30 Kleinorkest; 1,50 Gramofoonmuziek; 5.20 Omroeporkest en gramofoonmuziek; 6.50 en 7.05 Gramofoonmuziek; 8.20 Omroepsympho- nie-orkest en Gramofoonmuziek; 10.30 Om roepdansorkest. BRUSSEL, 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepklein orkest; 1.30 Salonorkest; 1.50 Gramofoon muziek; 5.20 Salonoi-kest; 6.35 Omroeporkest; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.20 ,C'est Nanette", operette; 10.31 Cabai*et-progi*amma. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Karl Ristenpart's Kamerorkest; 9.20 Populair concert; 10.20 Berichten; 10.50 Pia novoordracht; 11.05 Weerbericht; 11.20 Hans Bund's dansorkest. Johan Winkler, „Jan". Amsterdam. De Arbeiderspers. Een man van in de veertig duikt hier onder in wat zijn jeugd geweest is. In wat hem, rijp mensch thans, bij vlagen van die jeugd voor den geest komt. Hij herinnert zich soms met groote helderheid zijn gedachten en aandoe ningen uit zijn kindertijd en jongensjaren en giet die over in Jan, zonder er ais „rijp mensch" de hand in te steken, zoodat alles aan Jan echt blijft. Jan is geen aaneengeboden verhaal, het zijn opgevangen vlagen herinnering, die stuk voor stuk in wat er eigendommelijks en bij zonder aan is worden versmolten tot een boeiend beeldje voor den lezer; beeldjes die soms een amusanten. soms een wrangen kant hebben, maar met elkaar gemeen dat ze gaaf en af zijn, en den aandachtigen beschouwer meer toonen dan een oppervlakkig voorbij ganger er aan zien zal. Voor ieder beeldje dat de schrijver toont geeft deze een kleine- toe lichtende inleiding waaraan de zachte ironie van den rijpen mensch niet vreemd is. Dan volgt weer een levensbeeldje van Jan, zóó goed geboetseerd uit de feitelijkheden der herin nering en den weemoed die aan her-innering eigen is. zoo vrij van smuk en overtolligheid, zoo objectief-zuiver herscheppend wat den joixgen vreemd, onbegrijpelijk, weerzinwekkend of bewonderenswaard moet geweest zijn, dat wij dit werkje van den rijpen Jan, die Johan Winkler heet, veilig tot de zeer geslaagde lit teraire kunst kunnen rekenen. Uit mijn lec tuur der laatste maanden duikt Jan althans telkens op als een prachtig boekje vol quali- teiten van gevoeligheid en beeldingskracht. Het is nu eenmaal zoo dat kunst en wijs heid, die tweelingzusters, vaak door leed het liefst gevoed zijn. Jan's jeugd is niet die dei- onbezorgdheid, der levensvreugde, der getole reerde onbezonnenheid geweest. Het is een jeugd uit het einde der vorige eeuw, uit een milieu, dat aan vormelijkheid verdorde en waar de vreugd van te leven slechts als een apothekersdrankje om de zooveel uur een lepel was voorgeschreven. Een milieu dat overigens veel goeds had aan soliditeit en eerbied voor traditie en misschien ook wel aan die zekere schroomvalligheid, die een rem was op het te gaarne openlijk te koop loopen met eigen zwakheden, aan later tijden eigen. Het zoo zeer verdienstelijke in Winkler's boek lijkt juist dat hij Jan laat reageeren op zijn lotgevallen en omgeving, juist zooals dat in zijn tijd en plaats een provinciestad die wel Haarlem zijn zal logisch is en verwacht wordt, en toch in zijn verhaaltoon dat onde finieerbaar element brengt, waarin weemoe- dig-ironisch een stil verwijtende kritiek ver borgen ligt. Zelfs in Winkler's humor is een wijze wee moedigheid, een vermenging die te zelden voorkomt om er niet even de aandacht op te vestigen. Men leze eens Jan's bezoek bij den heilgymnast er op na, waar hij heen gestuurd werd om een klein lichamelijk gebrek te doen cureeren. Of de uitnemend gereproduceerde gemoedsaandoeningen van den jongen Jan, die een eigenaai*dige muzikale begaafdheid bezit, bij de militaire muziek wanneer die door de hoofdstraat trekt. Beide fragmenten zijn amusant maar bovendien zeer knap als proe ven van introspectie of „binnenzicht" van den schrijver in de eigen jongensziel. Autobiographisch is alles in dit mooie boek je, maar uit de sfeer van het individueele naar het onpei-soonlijke op fijne wijze overge- bi*acht. Daardoor is het tot een uiting van kunst geworden, die de opmerkzaamheid on zer lezers waard is. Tot het lezen in Jacobus van Looy. Door zijn vrouw. Leiden. A. W. Sijt- hoff's U.M. Wij blijven deze week in niet alledaagsche regionen van verfijning bij onzen boeken schouw. Als wij in dezen tijd al met zooveel ingenomenheid van een boekje als dat van Johan Winkler gewag maken, bewijst dat eens te meer hoe zeldzaam kunstenaai's van Jaco bus van Looy's postuur feitelijk zijn. Wij wor den er aan herinnerd door het boekje dat me vrouw Van Loo.v-van Gelder liet verschijnen en dat een leidende rondgang door de tuinen van Van Looy's proza zijn wil. De piëteit waar mee zijn weduwe het werk bewaart, verzorgt en toegankelijk maakt kan bekend geacht worden. Wat zij op haar meer intieme lees- avonden thuis deed aan een beperkten kring wordt nu voor veel grooter gemeente voortge zet. Fragmenten uit Feesten, stukken uit het vroege Proza citeert de schrijfster en omkleedt ze met haar herinneringen aan het ontstaan ervan en met haar verhelderend inzicht in de bedoelingen van den schrijver. Waar het laat ste aan zoo goeden bron gevormd wei*d, kan de hier aangeboden leiding op een tocht door het wex*k niet dan aangenaam wezen. Niet dat dit werk niet zonder commentaar te genieten zou zijn of daarzonder niet spreken zoude. Maar in ieder kunstwerk van beteekenis schui len, naast de overweldigende qualiteiten die op het eerste gezicht te herkennen zijn, fijn heden van kleineren omvang die slechts een intienxeren omgang doet ontdekken. De be vangenheid van velen voor het groote werk kan tot genegenheid worden omgesmeed door die velen met zachte hand tot voor dat werk te geleiden en er de schoonheid in groei en wezen van te ontblooten.. Ik geloof dat zelfs wie meent in Van Looy's werk goed thuis te zijn, aan dezen liefdevollen arbeid zijner vrouw nog veel hebben kan. Zoozeer is mevr. Van Looy met de litteraire kunst van haar man één geworden dat de toelichtende bespreking, die zij van de citaten geeft, eenzelfden geest ademt als Van Looy's eigen schriftuur en men bij een plotseling willekeurig openslaan van haar boekje soms even moet toezien of ge een citaat of een ge deelte der introductie te pakken hebt. Dat be wijst wel met hoeveel liefde en overgave het werk verricht werd en dat we hier niet met schoolmeesterscommentaren van doen heb benhoe nuttig en noodig die overigens bij andere gelegenheid zijn kunnen. Mevrouw Van Looy belooft dat spoedig een tweede deel tje verschijnen gaat, waarin door haar op een zelfde wijze o.a. dan Zebedeus besproken zal zijn. Om de moeilijkheden, die voor den niet- ingewijde de lectuur van Zebedeus biedt, zal men ook van dit tweede deeltje met belang stelling kennis nemen en de schrijfster voor haar toelichtingen erkentelijk zijn. Die zul len daarbij zelfs van litterair-historisch be lang kunnen wezen, terwijl er niemand is die meer geroepen zou zijn ze te verschaff.en Nieuw verschenen boeken: Piet Bakker en Ernest Poestkoke. „Brief geheimen" 198 pag. A'dam De Arbeiderspers. Anna van Gogh-Kaulbach. Spel van vier. Roman. 280 pag. A'dam. Nederl. keurboekerij. Cor Bruyn. Koentje van.Kattenburg. Ro man 276 pag. A'dam Querido. Martha Walden. Schandaal om Benve- nuto Barrera. Roman. 376 pag. A'dam. Nederl. Keurboekerij. Henriette Cohen Tervaert-Zeverijn. „Tim boel" 128 pag. Haarlem. Tjeenk Willink. Emile Buysse. Miele keert terug. Roman 244 pag. Baarn; Bosch en Keuning. J. H. DE BGE3

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 10