De h umane bruut Menschen met maskers Lloyds of London De Texas Rangers 7 A TERDAG 3 JULI 1937 HAARLEM'S DAGBLAD B l!llllllllllllllllllll!lllll!lll!ll!lllllll!lll!ill!l!llllllllll!llll!lllllll!llllllll||l!ll|||||||||||||||||1l|||!||||||!!l||||l!llll||||||!||||l||!ll| Een film van mannelijke kracht Het is algemeen bekend, dat het type man, dat we met den naam „bruut" plegen aan te duiden, onder een ruw uiterlijk en een breède borstkas een hart van goud draagt. Met de hersens is het meestal anders gesteld, die spelen bij dit type man eigenlijk geen rol. Alles waar het op aan komt, is „brute" kracht, en het is even algemeen bekend tenminste onder de geregelde rolprent-plaat- jes-bekijkers dat de uitbeelding van dit type Victor MacLaglen „op het lijf geschre ven" is, In het „The magnificent brute", wat voor de Nederlandsche ver tooning vertaald werd met „Humane bruut" is de breedgeschouderde Victor staalarbeider, een vak waarin men geen papkereltjes gebruiken kan, en in de groote staalfabrieken heerschen een andere gesprektoon en een andere omgangs vorm, dan op het verjaardagfeestje, dat uw dochtertje voor haar schoolvriendinnetjes geeft. Victor is hier in zijn element. Hij is er de groote man, de sterkste van allen, al heeft hij In William Hall een tegenstander, wie weinig voor hem onder doet. [Laxor Victor Mac Laglen. die een forsche. doch knappe creatie geeft in de Universalfüm The magnificent brute". (Luxor Theater). En aangezien er „voor twee van ons geen plaats is in dit stadje" zooals Victor consta teert, ontbrandt er een verwoede strijd tus- schen de beide „krachtpatsers", die ten voor- deele van Victor beslecht wordt, wat niet meer dan billijk is, daar blijkt dat het hart, dat onder zijn geruite boezeroentje klopt, van een edeler goudgehalte is, dan dat van Wil liam. Tusschen de beide vechtersbazen in zweeft een juffertje, wier genegenheid voorname lijk bepaald wordt door de hoeveelheid baar geld, die het voorwerp van haar toegenegen heid in zijn vestjeszak heeft en dat in de re gisters van den Amerikaanschen burgerlijken stand als Binnie Barnes staat ingeschreven. De reclame noemt haar onmiddellijk na Victor en William, doch in deze film wordt zij toch min of meer „weggespeeld" door Jean Dixon, die een heel aardige figuur van de kostjuffrouw van Victor maakt en tenslotte de eenige blijkt te zijn, die er in slaagt den wilde bras te temmen als belooning waarvoor hij zich goedig laat verwennen en zijn voeten op den tafel in de „mooie kamer" legt. De staalfabrieken vormen een prachtig decor voor dit vlotverfilmde verhaal en gaven den cameraman volop gelegenheid tot fantasti sche lichteffecten, die filmisch ongetwijfeld het beste deel van deze overigens zeer vlotte speelfilm vormen. Een Britsche spionnagefilm Om een spionnagefilm goed te kunnen vol gen, moet men er ettelijke gezien hebben, waardoor men eenige handigheid krijgt in het ontraadselen van al de intrigues, de listen en de geheimzinnigheden, waaruit zoo'n film is opgebouwd. Deze spionnagegeschiedenis speelt zich af tijdens den wereldoorlog met Conrad Veidt in de rol van chef van den Duitschen spionnage- dienst en Vivian Leigh een buitengewoon aan trekkelijk meisje. als Fransche spionne. De voornaamste plaats van handeling is Stockholm, waar het Grand Hotel een internationaal knooppunt was. Zweden is een neutraal land. maar menige overwinning of nederlaag in den wereldstrijd is in Stockholm, door dikwijls maar enkele woorden van een Franschen, Duitschen. Engelschen of Russi- schen spion tot stand gekomen. Cinema Vivian Leigh, in de film Madeleine, heeft in Stockholm een groot modehuis, waar men steeds de nieuwste snufjes uit Parijs kan koopen. Madeleine maakt daartoe onophoude lijk reizen naar Parijs, zoo dikwijls, dat het de controle opvalt, maar bij visitatie van haar koffers enz. vindt men inderdaad de derniers cris de Paris. Dat deze creaties op geniale wijze de overbrengers zijn van de situaties en troepenbewegingen aan het Westelijk front, wanneer zij op de juiste wijze over een be paalde schemerlamp worden gehangen, ver moedt geen buitenstaander. Madeleine trot seert steeds weer opnieuw met ware doodsver achting alle avonturen en moeilijkheden van haar gevaarlijk beroep ten dienste van haar landgenooten. Wanneer zij liefde heeft opgevat voor den Duitschen baron von Marwitz, Conradt Veidt, verzoekt zij ontslag uit den geheimen dienst, omdat ze het leven van leugen en bedrog niet langer kan en wil volhouden. Dat von Marwitz niet is, waarvoor hij zich uitgeeft: een gewe zen zeekapitein, die gedeserteerd is. begrijpt ieder, die eenige films gezien heeft, direct. Madeleine komt er aan het eind der film ach ter. dat hij de man is. dien zij als laatste op dracht moest trachten te vinden, nadat von Marwitz te voren reeds haar geheim had ge raden. Het is een uiterst spannende spionnagefilm met de meest geraffineerde spionnagemetho- des. Adembenemend is het tot zinken bren gen van een Duitschen onderzeeër door een Engelsch oorlogschip, dat zich eerst voordeed als een Nederlandsch koopvaardijschip. Dat Vivian Leigh in deze film debuteert, zou men, gezien haar buitengewoon knap spel, bijna niet kunnen gelooven. Knap historisch filmwerk De werkelijk voortreffelijke historische film „Lloyds of Londen", de verfilming van een uiterst boeiend scenario in een uitsteken de rolbezetting tpj jdoordrenkt van een Rembrandt verfijnden, bijna aristocratischen geest, werd in ons blad van Donderdag j.l. reeds uitvoerig be sproken. Deze film. waarin Madeleine Carrol en Freddie Bartholomew de hoofdrollen ver vullen, en waarin bijzonder veel aandacht is besteed aan de historische detailleering, mag jeen enkele filmliefhebber verzuimen te gaan zien, omdat zij bewijst wat nog wel eens in twijfel wordt getrokken dat dé film, on danks den korten tijd van haar bestaan, in staat is producten voort te brengen, die met recht aanspraak mogen maken op den eere- titel „kunst". Omdat zij ons met sobere en gave middelen weten te ontroeren, zij het dan in een taal, waaraan we misschien nog wat moe ten zullen wennen, en waarvoor nog niet iedereen even gevoelig is. Het voorprogramma bevat naast het binnen- en buitenlandsche nieuws ook het traditio- neele Indische journaal, dat ongetwijfeld een van de beste middelen vormt, om het verre In- sulinde dichter bij het moederland te brengen en ons die verre en geheimzinnige wereld wat beter te doen verstaan. Romantiek van het Wilde Westen Er schijnt op het oogenblik te Hollywood een hausse te bestaan in films van het Verre Westen. Kregen wij eerst Cecil de Mille's visie op de pionierstijden thans heeft ook King Vidor zijn kijk op dit zoo karakteristieke deel van de Amerikaansche geschiedenis, gegeven. Viel er in de Mille's ..Plainsman" Frans Hals In de Britsche spionnagefilm „Dark Journey" (Menschen met maskersspeelt de Duitsche acteur Conradt Veidt de mannelijke hoofdrol. (Cinema Palace). reeds veel te waardeeren, nog meer is dit het geval in Vidor's Texas Rangers". Vidor is er in geslaagd een „Western" te maken van het goede, oude soort en tegelijk toch ook de vordering die de filmtechniek sinds de tijden van Tom Mix en Buck Jones heeft gemaakt, te benutten. En die vooruitgang toont zich wel het sterkst in het scenario dat belangrijk soberder is gehou den dan bij vroegere Wild West films het ge val was. Door die soberheid wint deze film echter aanmerkelijk aan beteekenis. Jammer dat het slot wat gewrongen en ge zocht is, het is of Vidor op de helft van zijn film angst heeft gekregen dat zij niet genoeg „Western" was. De schurk, bijzonder goed ge speeld door Lloyd Nolan, is en het begin van de film niet onsympathiek genoeg om zijn lage misdaad aan het einde hij schiet zijn vriend neer te rechtvaardigen. Juist dat ontbreken echter van de gebrui kelijke door en door verdorven schurk en de dappere knappe held deed „The Texas Ran gers" in den aanvang een film van ongewoon hoog gehalte schijnen. Later komt dan echter de omzwaai. Plotseling komt de ridderlijke natuur van den held boven en de schurk achtige natuur van hem met wien hij tot voor kort nog zooveel schelmenstreken uithaalde. De held en „der Dritte in Bunde" nemen dienst bij het corps „Texas Rangers" en worden daar op verbazend vlugge wijze van een oolijk stel boeven omgctooverd in een stel grimmige handhavers van de wet en orde. Ondanks het bovengenoemde bezwaar is ..Texas Rangers" echter toch een film gewor den die het aanzien dubbel waard is. Zij is spannend en knap in elkaar gezet en gekruid met een stevige dosis humor waarvan alleen de Amerikanen het recept bezitten. Fred Mac Murray en Jean Parker spelen het liefdespaar en zij doen dat op de van hen be kende wijze. Lloyd Nolan's bijzonder goede spel als de schurk memoreerden wij reeds. Met opzet heb ben wij met de bespreking van Jack Oakie's creatie als de vriend die wordt doodgeschoten tot het laatst gewacht. Zag men deze acteur tot dusver uitsluitend in komische rollen thans heeft zijn spel zooveel fijne trekjes en, al is zijn rol meer overwegend komisch, toch aar zelen wij niet de prestatie van deze sympa thieken acteur hooger aan te slaan dan van menig ander gerenommeerde Hollywood be roemdheid. Het is te wenschen dat ook het Haarlemsche publiek nog vele malen in de ge legenheid wordt gesteld van het uitzonder lijke spel van dezen hoogstbegaafden komiek te genieten. Resumeerend een film voor liefhebbers van de oude Wild West romantiek en hen die bij zonder knap spel weten te waardeeren. Fred MacMurray en Jack Oakie met hun aangenomen pleegzoontje, in Texas Rangers. (Frans Hals). Bruin staat sportief. Alleen A MIL D A-zonnebruincrême bevat Pigmentol dat Uw huid, óók bij geen zon, direct mooi bruint en zonnebrand voorkomt. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. (Adv. Ingez. Med.) MUZIEK Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap". Kerkconcert. Wel een drie-en-half duizend menschen waren Vrijdagavond in de Groote Kerk bijeen om te luisteren naar den zang onzer Ko ninklijke Liedertafel, naar dien van onze meesterzangeres Jo Vincent en naar het orgelspel van George Robert. Geen zitplaats was onbezetzelfs moesten velen met een staanplaats genoegen nemen. Wanneer de Groote Kerk zoo vol is, blijft de anders vooral voor de differentieering van den orgelklank hinderlijke galm afwezig en komen dus de muzikale voordrachten meer dan gewoonlijk tot hun recht. Zoo was 't ook ditmaal. Men kon dit terstond bemerken toen George Robert met een Praeludium en Fuga eigenlijk een complex van 3 Fuga's in e. kl. t. van den ouden, beroemden orgel meester Dietrich Buxtehude (16371707) het concert opende. Bach's monumentale stijl heeft in dien van Buxtehude een waardigen voorlooper gevonden, en het was een genot om den kunstigen bouw van het werk in de labiele vertolking van George Robert te volgen. In de later gespeelde Passacaglia van Gé Michels echter bleef veel problematisch en dat was zeker niet aan den organist te wijten. Ik heb eerst de orgelsolo's gememoreerd, maar de vocale nummers vormden verreweg het grootste gedeelte van het programma. De sereene zang van Jo Vincent was reeds op zich zelf vol ontroerende schoonheid, zoowel in de liefelijke, door Robert uiterst beschei den begeleide Aria uit Cantate 61, als in de meer bewogen en gefigureerde uit „Ein feste Burg" en in het geestelijke lied „Bist du bei mir", In de twee, wat de muziek betreft iden tieke liederen van Schumann, sprak de schoonheid der vertolking meer tot me dan de compositie. Vele van Schumann's liederen hebben een onderlinge gelijkenis, zoowel ten aanzien van de rythmiek als. van de harmo nische wendingen, die de belangstelling doet verflauwen. Hoeveel verseheidener, karakte ristieker en genialer zijn die van Schubert, van wien Jo Vincent „Die Mutter Erde" en „Verklarung" zong en daarmee een relief te voorschijn tooverde, dat we bij Schumann hadden gemist! In den koorzang kwam het reliëf pas met „Pueri Hebraeorum" van Palestrina, waarin het bewegelijke „Hosanna in Excelsis" de prachtige kwaliteiten onzer Kon. Liedertafel demonstreerde. De beide voorafgaande zeer langzaanx gezongen werkjes, resp. van Vin- cenzo Ruffo en Palestrina. konden hoofd zakelijk den mooïen koorklank doen waar deeren. hoewel in 't eerste de tenoren eenige neiging tot zakken hadden. In „Litanei" van Schubert bleef het niet bij de neiging alleen; het pp. slot was echter heel mooi. evenals de vertolking van „Die Nacht". De tenoren na men revanche in De Rillé's „Hymne a la Nuit". Daar hoorden we „Z. en V." op haar allerbest. Het slotnummer. het zoete „Mijn Hof" van Loots, kon na 't voorafgegane niet als een climax beschouwd worden K. DE JONG. verdwijnen spoedig door (Adv. Ingez. Med.) „De Lichthoeve" te Santpoort. Het Juli-nummer van „De Lichthoeve", het orgaan van het bekende Kindertehuis aan de Kweekerslaan te Santpoort, bevat een mooi rijm van J. Sn. over „Vacantie", waarin de heerlijkheid van vacantiedagen voor men schen, die ongestoord genieten kunnen, wordt geschetst, maar waarin ook de aandacht wordt gevestigd op het groot aantal kinderen, dat op de Lichthoeve zulk een zonnig en zorge loos bestaan vindt, maar waarvoor veel geld noodig is. J. Sn. schrijft o.a.: En ik grijp in mijn beurs ja, dat kan nog best Een kleinigheid kan ik wel missen. Hoeveel het is? U begrijpt de rest, Dat laat ik aan U om te gissen. Dan per post het verzonden naar Zuster Verkerk. Die boekt als een echte minister: „Vacantiebijdrage voor 't Lichthoeve-werk" Met vreugd in een extra-register De Directrice, Zuster J. T. Kuyck. schrijft haar maandelijksche mooie schets, ditmaal getiteld: „Een Lichthoeve-jongen". A. St. her- denkt het overlijden van Henri van Wermes- kerken. Van diens hand staat nog het volgen de artikel in het orgaan: „De instortende muur". Verder bevat dit nummer het jaarverslag over 1936 van de Directrice en een terugblik over c\at jaar van den administrateur A. Stoe- linga. Tevens wordt rekening en verantwoor ding gedaan van de ontvangen giften in geld en natura. De uitbreiding van Heemstede. Er wordt weer veel gebouwd Nieuws over eenige uitbreidingsplannen. Nadat het vorige jaar de bouwbedrijvigheid in Heemstede betrekkeling gering is geweest, zoodat het aantal gereed gekomen huizen lager was dan in eenig ander jaar sedert de annexatie, valt er thans een stevige opleving in de bouwnijverheid waar te nemen. Het vrij groote overschot aan nieuwe of leeg staande woningen, dat er jaar geleden nog was, is door de toeneming van de bevolking geleidelijk geslonken en een zoo ruime keuze van middenstandshuizen als men in Heem stede noodzakelijk acht, is er gedurende kor ten tijd zelfs niet geweest. Voor de bouwon dernemers bestond er dan ook alle aanleiding tot nieuwen houw over te gaan. Sedert Januari van dit jaar zijn reeds bijna hoxxderd woon huizen opgeleverd en een gelijk aantal is nog in aanbouw, terwijl voorts nog vele aanvragen om bouwvergunning in behandeling zijn. Vooral in de wijk ten orsten van de Heem- steedsche Dreef, in de omgeving van de Beet- hovenlaan en het Sweelinckplein, wordt thans weer veel gebouwd. Wat hier verrijst, behoort tot den z.g. beteren-middenstandsbouw en het is voornamelijk dit betere woning-type, dat den laatsten tijd in Heemstede weer meer in trek raakt, nadat in de omgeving van de Kerklaan, den Burgemeester Van Lennepweg en den Bleekersvaartweg verschillende huizen blokken van kleiner type zijn opgterokken. Nu de woningbouw weer in een versneld tempo plaats vindt, nemen de beschikbare bouwterreinen natuurlijk zienderoogen af en binnen afzienbaren tijd zullen nieuwe terrei nen in exploitatie gebracht moeten worden. In de omgeving van het station Heemstede Aerdenhout is de beschikbare oppervlakte bouwgrond bijna uitgeput. Hier zal thans zeer spoedig tot nieuwen straten-aanleg worden overgegaan. O.a. zal de Willem Klooslaan, die nu nog een doodloopende zijstraat van de Zandvoortsche laan is, tot den Heerenweg worden doorgetrokken. Deze doortrekking is tevens van groote be teekenis voor het verkeer en de verkeersveilig- heid. Volgens het project zal deze laan op den Heerenweg uitmonden juist ten noorden van „Berkerode". Voor de bewoners van de Rivie renbuurt, en Kerklaan-omgeving zoowel als voor dit van den Heerenweg zelf, zal dienten gevolge de afstand naar het station Heem stede-Aerdenhout héél wat worden ingekort en het overdrukke kruispunt Heerenweg Zandvoortschelaan zal in belangrijke mate worden ontlast. Voorts mag binnen afzienbaren tijd worden gerekend met een bebouwing van de terreinen der firma Van Empelen en Van Dijk ten wes ten van de spoorlijn en ten noorden van de Zandvoortschelaan. Voor deze vrij uitgestrekte oppervlakte is thans een herziening van het bestaande uitbreidingsplan tot stand gebracht, waardoor een aanéénsluitend geheel zal ont staan tusschen het Rijnegompark in Bloemen- daal en de Haarlemsche Leidschevaart-om- geving. Het verschil in welstandspeil en in ka rakter van de bebouwing tusschen deze beide wijken is wel wat erg groot en een geleidelijke overgang is dan ook zeker niet overbodig. Als tusschensehakel, die deze nieuwe wijk weer moet verbinden met de Haarlemsche Leidsche- vaart komen op Heemsteedsch grondgebied enkele woningblokken langs de spoorbaan, die grootendeels als geheel gesloten bebouwing zijn geprojecteerd. Ligt de exploitatie van deze terreinen voor- loopig nog in een iets verder verschiet, anders staat het met een uitgebreid stratencomplex ten westen van den Heerenweg achter de Hugo de Grootlaan, waar in totaal bijna tweehon derd vijftig middenstandswoningen zullen ko men te staan. In den loop van het vorige jaar is met deze stratenaanleg begonnen en dezer dager zal een aanvang worden gemaakt met den aanleg van het laatste stuk. Inmiddels is een onteigeningsprocedure gaande teneinde al deze reeds aangelegde of nog aan te leggen straten een tweede uitmonding op den Hee renweg te verschaffen, die noordelijker zal komen dan de Hugo de Grootlaan. De wijk, die hier ontstaan zal, heeft men zich vooral gedacht als uitnemend geschikt voor forensen, waartoe het echter noodig zal zijn een goede verbinding tot stand te brengen met het sta tion Heemstede-Aerdenhout. Daartoe zal, zoo is althans het voornemen, in het noordwesten van dit stratencomplex 'n brug gebouwd wor den over de Leidschevaart, waardoor het station over den Leidschevaartweg gemakke lijk bereikbaar zal zijn. PROGRAMMA ZONDAG 4 JULI. HILVERSUM I 1875 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO, 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gi'amofoonmuziek, 9.00 Postduiven- nieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje.-9.30 Orgelspel. 9.45 Lezing „Van Staat en maatschappij". 10.00 Zondagsschool. 10.30 Doopsgezinde Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Filmpraatje. 12.35 Omroeporkest. 1.15 Prijsvraag (Gr. opn.) 1.30 Kovacs Lajos' orkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 „Die Loreley", opera. 3.00 Residentie-orkest en solist (In de pauze: Schilderij-Bespreking). 4.30 Sportpraatje. 5.00 „Fantasia". 5.30 Meisjes koor „De Jonge Stem" en Gramofoonmuziek. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Vervolg „Fantasia". 6.35 Mannenkoor „G.E.W.A." 7.00 „Tusschen Zeven en Acht", j' 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Resi- dentie-orkest en soliste. 8.50 Radiojournaal. I 9.05 Fransch Musette-programma. 9.35 Radio- tooneel. 10.00 AVRO-Dansorkest en pianoduo. I 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Gramo- foonmuziek. HILVERSUM n 301 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.05 NCRV, 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Gereformeerd Evang. Zangkoor en Orgel. 12.15 KRO-orkest. (Om 1.00 Boekbespreking)2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 De KRO-Melodisten en solist. 3.15 Causerie over het openluchtspel „Peerke Donders". 3.30 Sportreportage. 3.32 Vervolg KRO-Melodisten. 4.00 Ziekenlof. 4.55 5.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Gewijde muziek (Gr.pl.) 7.50 Causerie „Moederschapszorg in de Missie". 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 KRO-orkest en solisten. 9.45 Gramofoon muziek. 10.00 KRO-orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.50 Het Northfleet Silver orkest en solist. I.50 Het Campoli-Trio. 2.20 Declamatie. 2.40 Orgelspel. 3.05 BBC-Mannenkoor en solist. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.20 BBC-Variété-or- kest en solist. 5.20 Causerie over Thomas Ken. 5.40 Het Brosa-strijkkwartet en soliste. 6.50 Causerie over Florence Nightingale. 7.05 Fred Hartley's Sextet en solist. 7.508.10 Komische voordracht. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadig- heidsoproep.. 9.10 Berichten. 9.30 BBC-Harmo- nie-orkest. 10.10 Stedelijk orkest van Margate en solist. 11.00 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 7.10, 8.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Merley-orkest. 1.35 Zang. 1.50 Vervolg concert. 3.20 Zang. 3.35 Rose Cornaz' guitaar ensemble. 4.05 Mannenkwartet. 4.20 Het Amicitia-koor en solisten. 6.20 Radiotooneel. 7.50 Gewijd concert. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.201.20 J. Bouillon's Dansorkest. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Kamerorkest. 9.35 Mannenkoor. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.50 Bach-Kantate. 12.20 Orkestconcert. 1.25 West- duitsch Kamerorkest, en solist. 4.20 Gevarieerd programma. 6.35 Rob. Gaden's dansorkest. 8.20 Omroeporkest en -koor mmv. solisten. 10.50 12.20 Hans Bund's dansorkest en gramofoon muziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Berichten. 10.40 Sportnieuws. 10.50—1.15 Hans Bund's dans orkest en Gramofoonmuziek.. Om 11.05 Weer bericht. BRUSSEL 322 M. 9.20 Gewijd concert. 10.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Max Alexys' orkest. 1.30 Salon-orkest. 2.05—2.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Cea- ciliakoor en Orgel. 4.20 Trio Alpaerts. 4.40 Zang. 4.55 Vervolg Trio. 5.10 Gramofoonmuziek. 5.20 Ed. Loiseau's orkest. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.2Ó Salonorkst. 8,20 Omroeporkest en solis ten. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.3512.20 Ora- roepdansorkest. BRUSSEL 484 M. 9.20 en 10.20 Gramofoonmuziek. 11.20 Max Alexys' orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Salonorkest. 1.30 Kleinorkest. 2.20—2.35 Gra mofoonmuziek. 2.50 Vroolijk programma. 3.50 Gramofoonmuziek. 4.20 Ed. Loiseau's orkest. 5.05 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroeporkest. 7.35 Gramofoonmuziek 8.20 Nationaal orkest. 10.30 Pianovoordracht. 10.55 Omroepdansorkest. II.2012.20 Gramofoonmuziek. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 5 JULI 1937 HILVERSUM I. 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de Vara. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwij ding. 10.20 Declamatie. 10.40 „Melody Circle". 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Vervolg con cert. 12.00—1.45 „De Flierefluiters", solist en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Zang, piano en gramofoonmuziek. 3.00 Decla matie. 3.15 Gramofoonmuziek. 4.00 „Les Méné- triers". 5.45 Reportage. 6.00 Orgelspel. 6.30 Muzikale causerie. 7.00 Pianoduetten. 7.10 Gramofoonmuziek. 7.20 Vervolg pianoduetten. 7.30 „De Roodborstjes". 8.05 Herhaling S.O.S.- berichten. 8.07 Berichten ANP. 8.15 VARA- Groot-orkest en solist. 9.00 Gramofoonmuziek 9.25 Vervolg concert. 10.00 Berichten ANP. 10.05 „Fantasia" en gramofoonmuziek. 11.00—12.00 Reportage wereldkampioenschap dammen. HILVERSUM n. 301 M. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Geluk- wenschen. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30 Gramo foonmuziek. 12.00 Berichten. Gramofoonmu ziek. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Sopraan en pia no. 3.00 Causerie voor tuinliefhebbers. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gra mofoonmuziek. 5.00 Viool, cello en piano. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. 7.00 Be richten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Hex-haling S.O.S.-berichten, 8.15 NCRV-orkest. 9.00 Hoe dieren sterven, causerie. 9.30 Vervolg concert m. m. v. solist (om 10.00 berichten ANP). In de 'pauzes van het avondprogramma: Reportage Damwed- strijl. 10.45 Gymnastiekles. 11.00—12.00 Gra mofoonmuziek. Hierna: Schriftlezing. DROITWICH 1500 m. 11.35 Gramofoonmuziek. 12.20 Stedelijk Or kest Cheltenham. 1,05 Orgelconcert. 1.35 Cricketreportage. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.05 A walk in the new forest, causerie. 2.20 Piano voordracht. 2.50 Het Buxton Spa Orkest. 3.50 Polo-reportage. 4.35 Jazzmuziek (gr.pl.). 4.50 Cello en piano. 5.20 Cricketreportage. 5.35 Ch. Ernesco's kwintet en solist. 6.20 Berichten 6.40 Reportage. 6.55 Orgelspel. 7.20 BBO- Schotsch orkest. 8.20 BBC-Theaterorkest m. m. v. solisten. 9,20 berichten'. 9.40 Buiten- landsch overzicht. 9.55 Radiotooneel met mu ziek. 10.40 Viool en piano. 11.35 Billy Gerhar- di's Band. 11.50—12.20 Dansmuziek (gr.pl.). RADIO-PARIS 1648 M. 7.10 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek. 12.20 Het Josse-orkest. In de pauze: Zang. 3.05 Gra mofoonmuziek. 5.05 Pianovoordracht. 5.20 Or kestconcert. 7.23 Zang. 7.35 Vioolvoordracht. 7.50 Zang. 8.05 Pianovoordracht. 8.50 Gramo foonmuziek. 9.00 Symphonieconcert uit Vichy. 10.50—11.50 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 6.50 Fr. Hauck's orkest 8.50 Gramofoonmu ziek. 12.20 SA-orkest. 1.35 Nedei'saksisch Sym- phonie-orkest en solisten. 2.34 Sehrammelmu- ziek. 4.20 Omroeporkest. 5.50 Trioconcert m. m. v. solisten. 7.05 Erich Börschel's orkest. 8.30 West-Duitsch weekoverzicht. 9.20 Bielefelder kinderkoor en solisten. 10.50—12.20 Rob. Ga den's orkest en solisten. BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Om roeporkest. 1,30 Kleinorkest. 1.50—2.20 Gra mofoonmuziek. 5.20 Omroeporkest 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.23 Omroepsymphonie- orkest. 10.30—11.20 Omroepdansorkest. 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Klein- oi'kest. 1.30 Omroeporkest. 1.50—2.20 Gramo foonmuziek. 5.20 dito. 6.50 Zang. 7.05 Kwin tet-concert. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Klein orkest m. m. v. solist. 9.20 Hoorbericht. 10.05 Klemorkest. 10.30—11.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.30 Het Lutz-Strijkkwartet. 9.20 Emil Roosz' orkest. 10.20 Berichten 10.50 Kwartet concert. 11.05 Weerbericht. 11.20—12.20 Egon Kaizer's orkest en solisten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 10