F
Obsessie
Jazz, zang en dans
Geestige rol van
Szöke Szakall
Als
mannen
begeeren.
Litteraire
Kantteekeningen.
WASSCHERIJ „RHEE"
ZATERDAG 17 JULI 1937
HAARLEM'S DAGBLAD
miiiiiiniiiiiii minimi
iiiiiiiii
Irene Dunn en Robert Taylor
Irene Dunn en Robert Taylor in „Obsessie".
Het noodlot speelt een wreed spel met de
familie Dr. Hudson en Bobby Merrick (Ro
bert Taylor). Bobby is ,een, het leven op zijn
manier genietend, jongmensch, met een
schatrijken grootvader, dat op een ongeluk-
kigen morgen lichtelijk beneveld in zijn zeil
boot stapt met het gevolg, dat de heele ge
schiedenis omslaat. Met behulp van het
eenige juist beschikbare zuurstofapparaat
brengt Bobby er het leven af, helaas ten
koste van den algemeen beminden dr. Hud
son, die bij het zwemmen een ongeluk krijgt.
Bobby wordt ter verpleging naar het Hudson
hospitaal gebracht, waar de zusters het hem
als een persoonlijke grief aanrekenen, dat
het zuurstofapparaat zijn leven in plaats van
dat van dr. Hudson redde. Hoewel Bobby het
er volmaakt mee eens is, dat het gelukkiger
was geweest, als zijn nuttelooze bestaan een
i einde had genomen in
f7 piaat- van het waardevolle
(LUXOf van den dokter, vindt hij het
optreden van de zusters
toch wel wat onrechtvaar
dig, hij wil zoo gauw mogelijk uit het zieken
huis. Door een list gelukt het hem door het
raam te ontvluchten met behulp van zijn be
diende, die hem met de auto wacht. Op dien
tocht ontmoet hij een dame, die moeite met
haar auto heeft. Hals over kop wordt hij op
haar verliefd. Tot zijn schrik ontdekt hij bij
een volgende ontmoeting dat zij de vrouw
van dr. Hudson is, terwijl Bobby's naam haar
zich met afschuw van hem doet afwenden.
Bobby is echter niet gauw uit het veld ge
slagen. Het lot zorgt weer voor een samen
treffen en alsof er geen vuiltje aan de lucht
is, doet Bob vroolijk en opgewekt en geani
meerd, hij weet zelfs mevrouw Hudson te
bewegen in zijn auto te stappen. Bij het uit
stappen, dat zij wat onvoorzichtig doet, wordt
zij aangereden door een andere auto. Het el
lendige gevolg daarvan is dat ze, vermoede
lijk voor haar leven, blind zal zijn. Bobby is
nu vol trouwe toewijding voor Mevrouw He
len Hudson die in „dr. Robert", zooals ze
denkt dat hij heet, niet Bobby Merriok her
kent. Hij vraagt haar ten huwelijk en zegt
haar zijn waren naam. Helen bekent hem, dat
ze al ©enigen tijd weet, wie hij is, vertelt hem
dat ook zij hem liefheeft maar wil hem als
blinde vrouw, niet tot last zijn. 's Morgens
heel vroeg vertrekt ze in alle stilte met een
dienstmeisje naar onbekende bestemming.
Het leven heeft Bobby nu de ernst geleerd;
hij werpt zich vol energie op de studie en
wordt een uiterst kundig chirurg. Door een
toeval hoort hij, dat Helen heel ernstig ziek
is en waar ze verblijft en hij smaakt de vol
doening haar door een operatie niet alleen
te redden van den dood, maar haar ook het
gezicht weer te geven.
Deze dikwijls ontroerende film wordt op
voortreffelijke wijze gespeeld door Irene
Dunne en Robert Taylor. Een van de aar
digste bijfiguren is de half simpele vriend
Tommy van Charles Butterworth.
Hallo, hier Amerika
Geknipt voor de vacantie, de film, die nu in
het Frans Hals Theater gaat: -Hallo, hier
Amerika". Zij had ook bij voorbeeld „Cocktail"
kunnen heeten, deze rolprent, want een cock
tail is zij: vav. zang, dans, jazz, „show", grap
pigheid, grooée-stadsdrukte, lawaai, revuegirls
en toch heusch wél goed spel van eenige van
Amerika's beste kluchtspelspeelsters en -spelers.
Zooals de secretaresse van den directeur der
Broadcast Company daar op het tooneel,
waarheen zij zóó van haar lessenaar was ge
roepen. aan den gang wasDat was wer-
kelijk in het kader
van deze film niet
slecht.
En wat een Ameri-
kaansche „vaart" zit
achter dit alles. De geweldige avonddrukte in
de New-Yorksche uitgaanswijk, waarin naar
een verdwenen „ster" wordt gezocht, de groote
scènes op het tooneel van een amusements-
„palace", het wordt alles uitgebeeld met een
Frans Hals
Een scène uit ,flallo. hier Amerika" in het
Frans Hals Theater.
tempo, dat echt Amerikaansch mag genoemd
worden.
Telkens klinkt hier of daar een schaterlach
uit het publiek op, bij een verrassende wending,
bij een rare grimas of een raak antwoord.
En ook wie louter naar de bioscoop wil gaan,
om eens een interessant „kijkspel" te zien,
kan bij deze film zijn oogen te gast doen gaan.
Bekende en populaire zangers en musici
werken in „Hallo, hier Amerika", mede. Zoo
kunnen de liefhebbers genieten van de pres
taties van Leopold Stokowski en Benny Good
man en hun orkesten.
Wat zegt u, meneer; groote kunstDiep
ten
Kom. dat venvacht u nu toch niet van zoo'n
cocktailfilm! En dan: 't is vacantie, we willen
onze hersens nu niet al te zeer meer laten
werken, we willen eens rustig kijken en wat
lachen
Het bijprogramma is lang niet onverdienste
lijk: mooie opnemingen van de wielrennerij
en vooral van zeilwedstrijden en dan een zeer
zeker niet onvermakelijke Betty Boop film.
Een goed vacantieprogramma!
In: Het dagboek van Maria Bashkirtseff
Een dagboek is
altijd een „geheim"
boek. En al geeft
ons de film „Het
dagboek van Maria
Bashkirtseff" ons
niet alle „geheimen"
uit haar leven, het
toont ons toch met
enkele zinnen het
verlangen, het zoe
ken naar roem van
deze jeugdige kun
stenares.
Maria Bashkirtseff
is een jonge schil
deres, die door haar
eerzucht en drang
naar roem, tracht
door een schilderij
de hoogste prijs: „de Gouden Medaille" te
verwerven. Professor Bassieux (Atilla Hörbi-
ger is verliefd op haar, doch zij wijst zijn aan
zoek af.
Op een zwerftocht door de achterbuurten
van Parijs ontmoet zij
den beroemden Fran-
schen schrijver Guy de
Maupassant, die zich
Szöke Szakall.
Rembrandt
echter uitgeeft voor een
paardenhandelaar. Langzamerhand gaat Ma
ria een groote liefde voor hem koesteren en van
nu af bestaat er geen Gouden Medaille meer
voor haar.
Door een ongelukkig toeval krijgt zij echter
te hooren, dat zij niet meer dan een maand
te leven heeft. En nu begint eigenlijk het
beste gedeelte van de film. Het is echter jam
mer, dat regisseur Hermann Kosterlitz niet
heeft kunnen voorkomen, dat dit gedeelte te
gewild, te dramatisch en sentimenteel is ge
worden. De stervensscène van Maria is een
staaltje van prachtig, diep-menschelijk spel,
doch het zoet-sentimenteele stuitte ons wel
wat tegen de borst.
Szöke Szakall levert in ideze film een prach
tige creatie als dokter Wazilekk. Zijn buiten
gewoon geestig spel verdient ongetwijfeld een
grootere plaats in te nemen.
Alles bij elkaar een programma, dat een be
zoek aan het Rembrandt theater ten volle
waard is.
Cinema
Om verschillende redenen kan deze naar
een roman van Edna Ferber vervaardigde
film de toets der critiek glansrijk doorstaan.
Daar is in de eerste plaats de rolbezetting,
die met den ras-acteur Edward Arnold aan
het hoofd, waarlijk voortreffelijk is. Daar is
verder de grootsche schildering van den
ontginningsarbeid in Wisconsin, waar een
leger ruige voortrekkers den strijd tegen de
natuur heeft aangebonden, heele wouden
van den aardbodem verdwijnen en de gevel
de boomen in duizelingwekkende snelheid
via den „loopenden band" bergafwaarts
razen om tenslotte door de rivier op de
plaats van bestemming te worden gebracht.
Daar is last not least de roman zelf,
de tragedie van den man-op-gevorderden-
leeftijd, die begeerde en een ontstellend
échec leed
Vele zijn de films, die Hollywood naar
Europa zendt en groot is het aantal, waarin
men vergeefs naar eenige
verdieping zoekt. „Come
and get it", de Ameri-
kaansche naam van de
film en tevens de titel
van het boek, lean als een geslaagde re
vanche op dit genre beschouwd worden. Hier
is men uitgestegen bover -,ct peil der mid
delmatigheid en heeft v- een stuk aard-
sche tragedie vastgelegd, ..at ons iets ver
telt van de duistere instincten die den sterve
ling kunnen beheerschen en meesleuren.
Wie deze film ziet zal bovenal geboeid wor
den door het heftige gepassioneerde spel van
Edward Arnold, één van Hollywood's opmer
kelijkste talenten en een sporadische ver
verschijning op het witte doek. Weinigen
zullen vermoedelijk als hij in staat zijn de
tragiek van dezen door hartstocht verteer
den „sterken man" zoo feilloos en zoo expres
sief te vertolken. Een groot acteur in een
prachtige rol! Edward Arnold is in uitstekend
gezelschap, want Fiances Farmer, die hier
een dubbelrol te vervullen heeft geeft, geeft
een fijne uitbeelding van de vrouwelijke
hoofdvertolkster, terwijl anderzijds Joel
McCrea en Walter Brennan, beiden bekend
uit „Banjospeler van de Mississippi", respec
tievelijk als de zoon en den gezworen vriend
van den houtmagnaat, een paar levende,
wel-doordachte karakters hebben geschapen.
Mady Christians toont, wat een begaafd
actrice kan maken van een rol, die oogen-
schijnlijk van ondergeschikte beteekenis is.
Zeer zeker verdient deze film de onver
deelde belangstelling onzer stadgenooten.
Het voorprogramma bestaat uit een wel
voorzien binnen- en buitenlandsch journaal
Joel McCrea en Frances Farvier in
mannen begeeren".
Herman de Man. Marie of hoor
ook de wederpartij. Rotter
dam, Nijgh en Van Ditmar.
Wij zitten met met Herman de Man weer bij
zijn boeren en daggelders uit het land van
IJsselstein, de Lopikerwaard; 't geval speelt
in Polsbroek we varen op Gouda aan, toeven
in Benschop en hooren van Oudewaterin
één woord we zijn dadelijk weer thuis bij de
lieden die de genegenheid van Herman de Man
verworven hebben en hij heeft ons nu een ver
haal te vertellen, dat uitermate singulier is en
dat wel worden moet, omdat hij een heel
vreemde eend in zijn bijt ging halen, waarop
de Polsbroekers en die van Benschop en om
streken niet verdacht en nog minder gezind
waren. Marie heet die vreemde eend en Aai
Koot heet de daglooner die ze overplaatst en
voor hen beiden volgt daar een avonturenro
man op zooals men ze nog nooit in Polsbroek
of Benschop gelezen had. Trouwens men deed
daar niet zoo heel veel aan litteratuur. Voor
de romantiek van het leven daar zorgt Herman
de Man en allicht hebben de menschen zelf
er niet eens weet van. Dat behoeft ook niet,
want een dichter kan zingen over een bloeien-
den appelboom, waar de boer juist dat jaar
hoogst ontevreden over is. 't Hangt er alles
maar van af hoe en door wie naar dien appel
boom gekeken wordt. En als men dan, zooals
de schrijver dat hier wil, ook de wederpartij
gehoord heeft, blijft nog altijd de kans dat
boer en dichter malkander blijven misverstaap,
Aai Koot is weduwnaar geworden en is met
acht stuks klein grut achter gebleven. Met ne
gen gulden wekelijksche verdiensten is dat
zonder huisvrouw heelegaar niets gedaan en
Aai Koot zoekt deswegen een nieuwe levens
gezellin. Veel heeft hij niet aan te bieden; hij
is recht van lijf en leden dat is al. Lezen of
schrijven heeft hij nooit geleerd; jong of knap
mag hij ook niet meer genoemd worden. In de
buurtschap zelf weet hij geen die op hem en
zijn spruiten zit te wachten. Het geval is
waarlijk bezwaarlijk. Hij piekert en piekert
totdat hij op den inval komt een advertentie
te plaatsen. Hij heeft kennis aan een koop
man in Benschop die dat voor hem opstelt en
plaatst en de brieven in ontvangst zal ne
men. En daar komen warentig drie brieven op;
één ervan met een portret (dat op den omslag
van ons boek staat afgebeeld)Die ééne is van
Marie en de vrouw van den veldwachter van
Cothen schreef hem voor haar om een dege-
hjken indruk te maken. Marie is een beste,
brave meid van zeven en twintig, ongehuwd
geweest, maar met een kindje. De koopman
van Benschop vindt dat nog al bezwaarlijk,
maar Aai Koot is door dat prachtige portret
wild geworden en wil maar meteen naar
Cothen doorrijden om Marie te halen. En al
dus geschiedt.
Dat wordt een raar geval in Polsbroek. Marie
is nooit slecht geweest, maar te goed van
vertrouwen in de mannen en te zeer gesteld
op pret en mooie kleer. En nu komt ze daar
met haar zijden jurk en haar hoed met bloe
men in het krot van den daggelder, waar zijn
acht „keinders" de vervuiling nabij zijn en
brengt er nog eentje van haar eiges mee ook.
Maar het wonder het eerste, want er zijn
vele wonderen in dit verhaal geschiedt. Dat
Marie voor Koot een trouwe en oprechte
liefde ten toon spreiden gaat, die alles gaat
verdragen: zijn armoe en den feilen achter
klap die door Polsbroek waart over die vreem
de slet, door Aai Koot in de dorpsche gemeen
schap gehaald. Marie heeft niets dan slechts
van mannen ondervonden; van Aai voelt ze
de goedheid, die even uitbundig is als zijn be
wondering voor dat schoone wijf, dat wel de
zijne heeft willen worden. Het leven is voor
Marie niet gemakkelijk en de spaarcenten van
beiden gaan op, want er is in Aai's huis aan
alles gebrek.
Dan komt er, door een vreemde toedracht
van de zaken in Marie's vroeger leven, geld in
huis. Heelemaal in den haak is het niet dat zij
het onder zich houdt en er haar man niet over
spreekt. Maar zij besteedt het nuttig en niet
voor zich zelve, zij koopt er kleeren en voedsel
RADIO
PROGRAMMA
ZONDAG 18 JULI.
HILVERSUM I. 1875 M.
8.55 VARA. 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00
VARA, 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduiven-
nieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramo
foonmuziek. 9.45 Causerie „Van staat en maat
schappij". 10.00 Zondagsschool. 10.30 Remon-
strantsche Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10
Filmpraatje. 12.35 Het Omroeporkest en solist.
1.40 Indische Padvinders ter Jamboree. 2.00
Boekbespreking. 2.30 Schoorl's Gemengd Koor.
2.50 Gramofoonmuziek. 3.00 Residentie-orkest
en soliste. I. d. pauze: Orgelspel. 4.30 Sport-
reportage. 5.00 „Fantasia". 6.00 Gramofoon
muziek." 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Gramo
foonmuziek 7.00 VARA-Theater-orkest en so
listen. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15
Kovacs Lajos' orkest en Gramofoonmuziek.
9.15 Radiojournaal. 9.30 Residentie-orkest en
soliste. 10.15 Radiotooneel. 10.50 Gramofoon
muziek. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00
AVRO-Dansorkest.
HILVERSUM H. 301 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.05
NCRV, 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek.
(Gr. pl.) 9.50 Nederd. Hervormde Kerkdienst.
Hierna: Gewijde muziek (Gr.pl.) 11.45 Orgel
concert. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 Boekbe
spreking). 2.00 Godsdienst-onderricht voor
ouderen. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.30 KRO-
orkest en soliste. 4.20 Gramofoonmuziek. 4.30
Ziekenhalfuur. 5.05 Gewijde muziek (Gr. pl.)
5.30 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Ge
wijde muziek (Gr. pl.) 7.45 Gramofoonmuziek.
7.50 Lezing: De Liturgie en het huisgezin. 8.10
Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 De KRO-
Melodisten en solist. 9.00 Gramofoonmuziek.
9.10 Declamatie. 9.20 Inleiding volgende uit
zending. 9.30 Mis uit het Klooster Sankt Flo-
rian te Linz (Gr. opnamen). 10.30 Berichten
ANP. 10.40—11.00 Epiloog.
DROITWICH 1500 m.
12.50 Het Bonnybridge en District orkest
mmv. soliste. 1.50 Het Campolitrio. 2.20 Decla
matie. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.10 Kerkdienst.
4.05 Gramofoonmuziek. 4.20 Pianovoordracht.
4.50 Falkman's Apachen-orkest en soliste. 5.20
Causerie „What to look for in churchess". 5.40
E. Pini's tango-orkest en soliste. 6.20 Film
praatje. 6.35 Londensch Strijktrio en solist. 7.40
De ..Alphas". 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadig-
heidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 BBC-Theater-
orkest. 10.10 Londensch Mozart-orkest en so
liste. 10.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
7.10 en 8.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgel
concert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Koor-
concert, 1.35 Gramofoonmuziek. 2.05 Zang. 3.20
Mandolineconcert. 3.35 L. Rajter's orkest. 4.05
Zang. 5.20 Andolfi-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Ra
diotooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20
1.20 J. Bouillon- dansorkest.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.35 Omroepkwintet. 9.50
Gramofoonmuziek. 12.20 Vliegeniers-orkest,
Waldemar Hasz' orkest en het Duitsche Saxo
foonkwartet. 1.35 Westduitsch Kamerorkest en
solisten. 3.20 Mannenkoor. 3.50 Dag der Duit
sche Kunst (reportage). 6.20 Ottersbach-Trio
en solisten. 8.20 Omroeporkest, -koor en solis
ten. 11.0012,20 Hans Bund's dansorkest en
solisten.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.20 A. Felleman's
orkest. 11.05 Orgelspel. 11.35 Zang. 11.50 Gra
mofoonmuziek. 12.20 Omroeporkest. 1.302.20
Gramofoonmuziek. 2.35 Ed. Loiseau's orkest.
3.35 Gramofoonmuziek. 4.20 Omroepdansorkest.
4.50 Pianovoordracht. 5.20 P. Godwin's orkest.
6.20 Gramofoonmuziek. 6.35 Orgelconcert. 7.20
Omroepkleinorkest. 8.20 700-jarig bestaan van
de Rosenberg-Abdij. 9.05 Reportage. 9.20 Sym-
phonieconcert. 11.00 Omroepdansorkest. 11.50
12.20 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
9.20 Gramofoonmuziek. 11.20 A. Felleman's
orkest. 12.20 Gramofoonmuziek, en Radiotoo
neel. 1.30 Omroeporkest. 2.20—2.35 en 2.50
Gramofoonmuziek. 3.20 Orgelspel. 3.50 Ed.
Loiseau's orkest. 4.35 Trioconcert. 5.20 Radio
tooneel. 6.00 Kleinorkest. 6.35 Gramofoon
muziek. 7.35 Dito. 8.20 Omroeporkest. 9.20 Bont
programma. 10.30 Reportage. Hierna tot 12.20
Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8.20 Concert mmv. Spoorweg-orkest,- koor en
solisten. 8.40 Het Omroepkleinorkest, Kamer
koor en solisten. 10.20 Berichten. 10.40 Sport
nieuws. 10.501.15 Hans Bund's orkest, solisten
en Gramofoonmuziek. Om 11.05 Weerbericht.
RA0IO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Inqez. Med.)
MAANDAG 19 JULI 1937.
HILVERSUM I 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd door
de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO.
8.00 Gramofoonplaten; 10.00 Morgenwij
ding; 10.20 Declamatie; 10.40 Orgelspel; 11.10
Vervolg declamatie: 11.30 Gramofoonmuziek;
12.30 VARA-orkest: 1.30 Gramofoonplaten;
2.00 „Fantasia"; 3.00 Declamatie; 3.20 Zang
en gramofoonmuziek; 4.00 Gramofoonplaten.
4.30 Kinderuurtje; 5.00 „De Flierefluiters" en
solist; 5.45 ..Melody Circle"; 6.30 Muzikale
causerie; 7.10 „Onze Hollandsche redders",
causerie; 7.30 „De Roodborstjes" en „De Kre
keltjes"; 8.05 Herhaling SOS-berichten; 8.07
Berichten A.N.P.; 8.15 Haarlemsche Orkest-
vereeniging. H.O.V.-gemengd koor. en solis
ten: 9.00 VARA-orkest: 10.00 Berichten ANP.:
10.05 Zang. mandoline en orgel; 10.45 Gramo
foonmuziek. 11.30 „Fantasia"
HILVERSUM II 301 M.
NCRV.-uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek: 9.30 Ge-
lukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30
Morgendienst; 11.00 Christ. Lectuur; 11.30
Gramofoonmuziek: 12.00 Berichten; 12.15
Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelconcert; 2.00
Sopraan en piano; 3.00 Causerie over kamer
planten; 3.40 Gramofoonmuziek; 3.45 Bij
bellezing; 4.45 NORV-Salonorkest; 6.30 Vra
genuur; 7.00 Berichten; 7.5 Vragenuur; 7.45
Reportage: 8.00 Berichten ANP. Herhaling
SOS-berichten; 8.15 Chr. Muziekvereeniging
„Wilhelmina"8.55 „Geestelijke hygiëne",
causerie; 9.25 Vervolg concert; 10.00 Berich
ten ANP.; 10.05 Tenor en piano; 11.00 Gra
mofoonmuziek. Hierna: Schriftlezing.
DROITWICH 1500 M.
11.05 Orgelspel: 11.35 Gramofoonmuziek:
12.20 Militair orkest; 1.20 Orgelspel: 2.05 Gra
mofoonmuziek; 2.35 „The Bursledon ship",
causerie: 2.50 Piano-voordracht; 3.20 Orgel
spel; 3.50 Gramofoonplaten; 4.10 Tennis-re
portage: 4.20 Het Hotel Victoria Orkest; 4.50
Gramofoonmuziek; 5.20 Het Breadhurst Sep
tet, en soliste; 6.20 Berichten; 6.40 Causerie
„Dry walling and Cutlery grinding"; 6.55
BBC-Midland-orkest en soliste; 8.00 Decla
matie; 8.20 Populair concert, m.m.v. soliste;
8.50 Altviool voor dracht; 9.20 Berichten; 9.40
Buitenlandsch overzicht; 9.55 Joodsch Revue
programma; 10.25 Het Willoughby Strijkkwar
tet en solisten; 11.35 Joe Loss en zijn Band;
11.50 Dansmuziek (gr.pl.)
RADIO-PARIS 1648 M.
7.10, 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek; 12.20
J. Ibos-orkest; 1.35 Zang; 2.05 Vervolg orkest
concert; 2.50 Gramofoonmuziek; 4.05 Zang;
5.20 Pascalorkest; 7.23 Gramofoonmuziek;
7.50 Cello voordracht; 8.05 Zang; 8.50 „Les
cent vierges", operette; 10.50 Gramofoonmu-
KEULEN 456 M.
6.50 Orkest van Frankforter Beroepsmusici,
8.50 Gramofoonmuziek; 12.20 Verzoekconcert,
1.35 Nedersaksisch Symphonie-orkest en so
liste; 2.35 Gramofoonmuziek; 4.20 Omroep
kleinorkest; 6.35 Kamermuziek; 7.50 Gramo
foonmuziek; 9.20 Omroepschrammelensemble
Keulsch piano-duo, en solisten; 10.50 West-
Duitsch Kamerorkest en solisten.
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Salonorkest,
1.30 Omroepdansorkest; 1.50 Gramofoonmu
ziek; 5.20 Omroeporkest en gramofoonmu
ziek; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Kleinor
kest en gramofoonplaten; 10.30 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepdans
orkest: 1.30 Salonorkest; 1.50 Gramofoonmu
ziek; 5.20 Willie Lewis' Entertainers en de
Lanigiro Hot Players; 6.35 Zang; 6.50 Gramo
foonmuziek; 7.10 Pianovoordracht; 8.20 Sa
lonorkest m.m.v. solisten en gramofoonmu
ziek; 10.30 Omroepdansorkest.
DETTTSOHLANDSENDER 1571 M.
8.30 Het Bruinier-kwartet: 9.20 Omroep-
Amusementsorkest; 10.20 Berichten: 10.50
Trioconcert: 11.05 Weerbericht; 11.20 Arnd
Robert's orkest en solist.
DE WAGEN,
WAARVAN DE VERKOOP.
SEDERT 1933, WERD
VERVIJFVOUDIGD
0e IvageJo
dek/oehhekL
N. V. Gebr. H. F. Kimman
Wagenweg 8-10 Plein 23-25
Telef 13850 Telef. 11578
(Adv. Ingez. Med.)
voor de kinderen van. Maar die geldzending
uit den Oost, afkomstig van den man die haar
vroeger in den steek heeft gelaten, wordt haar
noodlottig. Wij zullen de complicaties die zich
nu verder voordoen niet verder gaan volgen.
Marie wordt op een dag gehaaid om bij den
burgemeester te verschijnen, en dan smijt ze
den veldwachter in een waschkuip. Ze weet
dan nog niet eens waarvoor ze komen moet,
en begaat reeds „verzet tegen de politie". En
het wordt hoe langer zoo gekker met haar, ze
komt in het gevang en Aai, die het rechte
„waarom" van dat alles maar niet te weten
komt, verstoot haar en wil haar aanvankelijk
na den straftijd niet meer onder zijn dak heb
ben. Maar dat komt toch alles weer puik in
orde, dank alweer den „koopman" uit Ben-
schop die een verstandig man is en zich na die
advertentie steeds voor Aai Koot is blijven in
teresseeren. Want Marie is wel een rare, wilde
meid geweest, maar haar geheel-zich-offeren
voor Aai Koot en zijn keinders heeft veel, van
wat ze vroeger verkeerd gedaan heeft, gelou
terd. Slecht is ze immers nooit geweest, alleen
een te gemakkelijke prooi voor de kerels, die
beesten die eerst alles nemen en dan heen
gaan.
De lezer begrijpt dat dit, althans zoo onge
veer, de voorstelling van Herman de Man is,
en'dat hij Marie dus ook onder die belichting
te aanvaarden heeft, zqo hij van het boek ge
nieten wil. Wat de boeren van Benschop en
Polsbroek op Marie te vertellen hebben is
praten, al naar de mate van hun verstand.
Het „hoor ook de wederpartij" is, wat De Man
met zijn roman in toepassing wil brengen, en
hij slaagt er in Marie sympathiek te maken.
Of dat alles nu wel geheel en al verstande
lijk te verantwoorden is, wat hij over Aai
Koot en zijn schoon wijf, over den Koopman
uit Benschop en den boeren-griffier uit IJssel
stein in elkaar geknoedeld heeft, is een twee
de. We vragen bij menige mooie film toch ook
niet of alles wel precies logisch in elkaar past
en verantwoord werd. En als de opzet en de
scènerie, als in dit nieuwste boek van De Man,
toch al een beetje bont en kermiskleurïg zijn,
dan kan men, als in een spannende film. ver
wachten dat het er hier en daar nog al eens
dik wordt opgelegd. In zooverre is het waar
schijnlijk dat Marie een wijden lezerskring
vinden zal. Herman de Maan heeft zich be
ijverd een spannend verhaal te schrijven en
iemand van zijn capaciteiten draait daar zijn
hand niet voor om. Hij kan het.
Maar als men Marie met een vorig boek „De
barre winter van negentig" vergelijkt, dan
staat dat laatste boek, zoowel in conceptie als
in schriftuur op een hooger plan als litteraire
kunst. Geen kunstenaarsleven verloopt even
wel uitsluitend op bergtoppen. Met Marie zit
de auteur op een genoegelijk heuveltje.
J. H. DE BOIS.
AFD. FIJNE WASCH
Boorden 8 ct. Overhemden 20 ct.
HEEMSTEDE TELEFOON 28201
(Adv. ingez. Med.)
Comité van Actie tot Steun aan de
H. O. V.
4 concerten in den Stadsschouwburg.
Het ligt in de bedoeling van het Comité van
Actie tot steun aan de H. O. V. in het komende
seizoen wederom 4 concerten te organiseeren.
Op aandrang van verschillende zijden zullen
deze concerten in den Stadsschouwburg wor
den gegeven. Met verschillende bekende solis
ten worden onderhandelignen gevoerd, ter
wijl naar alle waarschijnlijheid op een der
concerten een gastdirigent zal medewerken.
Evenals vorige jaren zal de netto opbrengst
dezer concerten aan de H. O. V. worden af
gedragen.
VERBOD AANBIEDING VAN GEDRUKTE
OF GESCHREVEN STUKKEN.
B. en W. maken bekend, dat het in het be
lang der openbare orde, onverminderd het
bepaalde in hun besluiten van 14 September
1936 en 28 April 1937, ingaande heden even
eens ongeoorloofd is om alhier op alle da
gen van des voormiddags 8 uur tot des na
middags 6 uur gedrukte of geschreven stuk
ken om niet, te koop of er kennisneming aan
te bieden in de Korte Lakenstraat, Lange La
kenstraat, Nieuwe Raamstraat, Doelstraab,
Gasthuisstraat, Luit.pstee* en Boerensteeg, j,