Nog eens Kniertje. Nieuwe Joe Brown-film. Oud-Holland door een Engelschen bril. Hans Albers als Sherlock Holmes. Litteraire Kantteekeningen. TATERDAG 25 SEPTEMBER 1937 HAARLEM'S DAGBLAD iiniiminiiiHiiii[HiiiiiiMiuinnBiiiigmiimiiiiiSBiiMBHiiflBgBBfflifflflmiBiiiiBinnitfiniiPiimnn?mBiiniimiiiHiniimi)inrp[n[|||)pi „OP HOOP VAN ZEGEN" geprolongeerd. Cinema Palace heeft „Op Hoop van Zegen" geprolongeerd en dus is men nog een week in de gelegenheid ^rijten mevr. Esther de Boer Van Rijk in haar ontroerende, diep doorleefde ireatie van „Kniertje" te zien. Ongetwijfeld Cinema zal dit pursang Hol- landsche drama-van- de-zee, dat door onzen stadgenoot Alex Benno op het celluloid ver eeuwigd werd. ook in de komende dagen nog vele belangstellenden trekken. In het journaal van deze week treft men o.a. een uitstekende reportage aan van de Opening der Staten Generaal. Verder is er een alleraardigste trucfilm, waarin een wonderlijk speelgoedvolkje allerlei fantastische avontu ren beleeft. Wonderen der Vliegkunst. Luchtvaartfilm met Ernst Udet. Cineone vertoont deze week de luchtvaart- film „Wonderen der Vliegkunst", met de be roemde kunstvlieger Ernst Udet in de hoofd- rol. waarvan wij in ons nummer van gisteren •Cilieone :eeds een Uitvoerige bespreking wijdden. Vooral voor liefheb bers van de vliegsport een aantrekkelijke rol prent. met fraaie opnemingen van het Alpen gebied. Als tweede hoofdfilm PENROD EN SAM. In welke situaties het filmleven Joe Brown ooit brengt, men kan er altijd van overtuigd zijn. dat hij in de dwaaste en onwaarschijn lijkste omstandigheden komt, waar voor een gewoon mensch geen uitkomst mogelijk zou zijn. Joe heeft een speciale beschermengel, die het op het laatste moment altijd zoo weet te koeren en te draaien, dat er uit de hope- looze warboel voor Joe nog iets goeds te voor schijn wordt getooverd. Wat hij ook onder neemt, hij pakt het altijd bij het verkeerde einde aan en hij doet juist dat, wat hij in deze speciale omstandigheden in de aller laatste plaats zou moeten doen. hij werkt er zich met het onschuldigste argelooze ge- 1' raras Hals Joe Brown, die de hoofdrol vervult in de ver makelijke film „De Papsoldaat". (Frans Hals). zicht hoe langer hoe dieper in, om dan tot zijn en ons aller groote verbazing niet alleen glansrijk uit den strijd te voorschijn te ko men, maar meestal met de een of andere de coratie en bovendien nog een sweetheart. Dat recept, wordt ook gevolgd in de Papsoldaat. Zooals hij daar solt met alle militaire reglementen, vormen en mogelijkheden, zou iedere meerdere tot wanhoop en hem in de cel brengen. Hij ver richt zijns ondanks een enorme heldendaad door in zijn eentje een vijandelijk mitrail leurnest onschadelijk te maken. Gekleed in onderkleeding waarover een Duitsche gene raals jas en een piekelhaube op zijn hoofd, belandt hij op zijn vlucht ongemerkt achter dat mitrailleurnest en in een opwelling van moed, al is het dan die der wanhoop, gelukt hot hem de drie soldaten te overmeesteren. Door zijn zondigen tegen alle reglementen en voorschriften is zijn strafregister lang zamerhand een heele waschlijst geworden, hij wordt opgeborgen achter de tralies en hij en de sergeant, die in hun burgerleven zijn kamerdienaar is, verwachten dat hij gefu silleerd zal worden, maar als hij voor het vuurpeloton denkt te moeten komen, wordt hij gedecoreerd wegens zijn betoonde dap perheid en moed. beleid en trouw aan Frank rijk bewezen. Het vrouwtje dat hij ditmaal verovert is Yvonne, Joan Blondell een aller liefste overwinning. De Papsoldaat geeft u een uurtje vol ver maak en plezier. Het tweede hoofdnummer. Pcnrod en Sam. wordt in hoofdzaak gespeeld door Kinderen en we kunnen volkomen onder schrijven wat in de advertentie van deze film gezegd wordt. Men kan niet dan de grootste bewondering hebben voor de manier, waarop deze jonge kinderen acteeren, het is echt en natuurlijk spel. dat ge met gespannen aan dacht volgt. Billy Mauch, de aanvoerder is wel de beste van' het troepje en direct daarop volgt dat grappige kleine neger joch. Tweede hoofdfilm met Charley Chan. Hoewel men niet ophoudt, te beweren dat de romantiek in dezeix tijd van mechanisatie dood is, morsdood, bewijzen de sucessen van de verfilming van Dumas' verhalen telkens weer het tegendeel. Wat niet zoo erg wonder lijk is, want juist die mechanisatie en ratio nalisatie vragen om een tegenwicht, een reactie. Wat niet wegneemt, dat „De Zwarte Tulp" een aardige rolprent is, spelende in den tijd van de hoogconjunctuur in onzen tulpen handel wat een kostelijke parodie ware hier nog te maken geweest, zij het buiten Dumas' boek om aantrekkelijk door de fraaie oud-Hollandsche kleeding en de onver- valschte Hollandsche namen. De tweede hoofdfilm brengt ons verder van huis. Zij begint in Honoloeloe en eindigt in het Olympische dorp te Berlijn. Charley Chan een nieuwe prachtige creatie van Warner Oland, wiens tweede zoon zich inmiddels ook op het detective-pad blijkt te hebben bege ven, zij het niet steeds tot volle tevredenheid van Chan Sr., denkt eexx rustige vacantie te zullen hebben, die evenwel wreed onderbro ken wordt door het vinden van een veron gelukte vliegmachine, die Chan op het spoor brengt van een internationale spionnage- bende en hem volop gelegenheid geeft, oixs met zijn ongewQne scherpzinnigheid te ver bazen. Deze Charley Chan-films bezitten wel een bijzondere aantrekkelijkheid, door hun knap pe enscèneering, waardoor er spanning blijft tot het einde toe en vooral ook door den kostelijken humor in de dialogen. Een amu sementsfilm van de allerbeste soort, die men niet verzuimen mag, te gaan zien. Vermakelijke dr. Watson van Heinz Ruhmann. Een scène uit de verfilming van Alexander Dumas' roman „De zwarte tulp", die in het Holland van de 17e eeuw speelt. (Luxor Theater). En als het romantische verhaal dan nog speelt in het Holland van de 17e eeuw, in den tijd van de gebroeders de Witt en Stadhou der Willem III. den lateren Stadhouder-Ko ning, dan moet de verfilming ervan voor ons Nederlanders wel bijzonder aantrekkelijk zijn en voor ons Haarlemmers pas goed, want er komt een tulpenfeest in voor, dat gehou den wordt op de Groote Markt der 17e eeuw- sche Spaarnestad. Dit zijn aiiemaal redenen, om deze film met eenige toegeeflijk heid te behandelen, al vragen we ons toch even af een vraag die reeds bij ons gere zen is bij de vertooning van de in Engeland vervaardigde Rembrandt-film waarom deze film in het buitenland vervaardigd moest worden. Want het komt ons voor, dat bij een verfilming door Nederlanders ernstige fouten vermeden hadden kunnen worden. (Wij kunnen ons b.v. niet voorstellen, dat een Hollandsche regisseur deze film zou hebben laten eindigen met het spelen van het „Wien Neerlands Bloed" van den 19e eeuwschen dichter Hey-e. En eerlijk gezegd kunnen we dat zelfs van den Engelschen regisseur nau welijks vergoelijken). Luxor Ziehier dan Hans Albers in een nieuwe creatie. En al moogt ge dan niet gesteld zijn op zijn „draufgangerisch" optreden hoe uitstekend heeft regisseur Karl Hartl den dollen Hans weten te temperen toch zult ge meegesleept worden door hét waarlijk uitstekende spel dat Hans Albers als de pseudo-Sherlock Holmes te zien geeft. Waarom de. Nederlandsche titel eigenlijk Sherlock Holmes luidt "en eigenaardige ver maling van het Duit- ;che „Der Mann, der Sherlock Holmes war" is niet recht duidelijk. Waarschijnlijk dacht men dat de naam Sherlock Holmes alleen attractiever was, maar dit was in dat geval toch niet noodig geweest. „Sherlock Holmes" bezit namelijk zooveel goede kwaliteiten, de aardige intrigue is zoo uitstekend uitgewerkt en wordt zoo voor- Rembrandt Heinz Rühmann, die een kostelijke creatie geeft van de figuur van dr. Watson in „Sher lock Holmes". (Rembrandt Theater). treffelijk gespeeld, dat deze film onder el- ken titel succes zou gehad hebben. Twee detectives die van hun detective-bu reau niet kunnen leven besluiten door een brutalen streek zich uit de moeilijkheden te redden. Zij verkleeden zich als Sherlock Holmes en dr. Watsin hoe komisch door Heinz Rüh mann gespeeld en slagen er weirkelijk in een misdadigersbende op het spoor te komen. Overal worden ze herkend en gevierd als 's werelds grootste detective en al blijven tegenslagen hun niet gespaard, het geluk blijft hun gunstig en werkelijk slagen ze er in om de politie 'n belangrijken dienst te be wijzen door vier kostbare postzegels weer op te sporen en aan hun rechtmatigen eigenaar tei'ug te brengen. Het duo Hans Albers—Heinz Rühmann heeft reeds in „Bommen op Monte Carlo" be wezen uitstekend met elkaar overweg te kunnen en in Sherlock Holmes is hun sa menspel nog beter. Wij schreven het reeds, Karl Hartl heeft Albers wat weten te remmen en hem nu niet altijd als overwinnaar uit den strijd laten komen. Zijn spel is hierdoor veel genietbaar der geworden en „Sherlock Holmes" doet de herinnering aan vroegere Albers' creaties weer levendig worden. Heinz Rühmann beschreven wij als een dei- beste Duitsche filmkomieken en ook als Dr. Watson speelt hij zeer uitstekend. Zijn mi miek is werkelijk voortreffelijk. De Duitsche filmindustrie die in den laat- sten tijd weer met veri'assend goede produc ties verrast, heeft met „Sherlock Holmes" weer eens bewezen nog steeds een hartig woordje in de internationale filmindustrie mee te spreken. Don Lois Albaron. Kloosters bran den in Barcelona. Tilburg - Het Ne- derl. Boekhuis. Zeer tot mijn spijt ken ik geen Spaansch. Maar ook zonder dat geloof ik te mogen aan nemen, dat dit interessant verhaal van de re volutie in Barcelona op uitstekende wijs in het Nederlandsch is overgebracht. Het is mis schien niet alledaagsch dat een boekbespre king aanvangt met een compliment aan de vertaling, maar in dit geval lijkt me dat zeer billijk. Want de stijl van dezen schrijvenden priester Don Albaron, zoowel als zijn „tour nure d'esprit" zijn heel bijzonder en daarvan lijkt mij in de Hollandsche bewerking niet veel te zijn verloren gegaan. „Jij bent veel te sceptisch voor een priester" zegt op pag. 42 vriend Gomez tot den in dit boek verhalenden persoon, die Don Albaron moet zijn. En deze noteert prompt „Dit was al meer tegen mij gezegd". Maar de lezer van dit helaas treurig relaas van moord en vernieling zal voor dat scepticisme van den verteller geen afkeuring over hebben, want hij vindt er niet die vervelende, zure neiging tot wantrouwen van ieder en alles in, die den scepticus meestal ontsiert, maar slechts een buitengewoon geestig begrip van de betrekke lijkheid aller waarden en dingen. Bovendien zijn daar de scherpste punten van afgeslepen door een actief dienende bereidwilligheid te genover al wat leeft en een practischen zin die hem juist in de hachelijkste oogenblikken uitmuntend te stade komt. Slechts een geboren schrijver verstaat het dadelijk, zijn lezer in de gewenschte sfeer te brengen. In het eerste hoofdstuk is het nog rustig in de stad, maar er broeit iets. Wij maken kennis met Don Pedro del Torres, den ouden rector van het klooster der zusters van St. Joseph, die thuis komt, zwaar van geruch ten en voorgevoelens. Hij wischt zich het ge laat af met een zakdoek, waarop een kleui-ig familiewapen geborduurd, met een markie- zenkroontje: een kleine ijdelheid van den ouden rector „Iedere Spanjaard, die zichzelf respecteert, leidt zijn afkomst af van een roemrijke fami lie. waartoe hij behoort of waartoe hij gaarne RALi®, Si—ll PRDERAMMA ZONDAG 26 SEPTEMBER. HILVERSUM I. 1375 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00 AVRO. .55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduiven- nieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramo foonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 10.00 Zondagsschool. 10.30 Pro- testantsche Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Filmpraatje. 12.35 Kovacs Lajos' orkest en solisten. 1.15 Orgelspel. 1.30 Vervolg Kovacs Lajos. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Het Omroep orkest. 3.45 AVRO-Dansorkest 4.15 „De Ver- eenigde Zangers". 4.45 Gramofoonmuziek. Sportnieuws ANP. 5.00 Meisjeskoor „Jong Leven" en Gramofoonmuziek. 5.30 Kinderuur. 6.00 VARA-orkest. 6.30 Voetbalpraatje. 6.45 Sportnieuws ANP. 6.50 Vervolg concert. 7.00 Tusschen Zeven en Acht. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Omroeporkest en solist. 9.00 Radiojournaal. 9.15 Het Harpkwartet. 10.00 Radio-hooi-ki-ant. 11.00 Berichten ANP. Hier na: AVRO-Dansorkest. 11.40—12.00 Gramo foonmuziek. HILVERSUM II 301 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Orgelspel. 10.00 Ge reformeerde Kerkdienst. Hierna „Parkkerk koor" en Orgelspel. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 Causerie „Naar een internationaal Katholiek Persbureau"). 2.00 Godsdieirst-ondei'richt voor ouderen. 2.30 Feestuitzending van de St. Jozef- gezellenvereeniging, Rotterdam. 4.30 Zieken- halfuur. 4.555.00 Sportnieuws. 5.05 Jeugd dienst-Kerkkoor en Orgelspel. 6.00 Gewijde muziek (Gr.pl.) 6.20 Nederd. Hei-vormde Kerk dienst. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie „De Katholieke actie in het huisgezin". 8.10 Be richten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoon muziek. 8.30 Vroolijk programma. 9.30 Gramo foonmuziek. 9.40 Causerie „KRO-Wereldapos- tolaat". 9.45 Stedelijk orkest Maastricht. 10.30 Berichten ANP. 10.40—11.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.50 Het Forum-Theater-orkest. 1.50 Het Cazabon-Trio. 2.20 Declamatie. 2.40 Alfredo Campoli's salonorkest. 3.35 Het Fleet Street Koor. 4.20 Causerie ..Medicine in History". 4.35 Orkestconcert. 5.20 Boekbespreking. 5.40 Cello en piano. 6.20 Filmpraatje. 6.35 Het BBC- Theater-orkest, 7.20 Zangvoordracht. 7.508.10 Causerie Twenty years after". 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Het Walfoi-d Hyden Zigeuner-orkest. 10.05 BBC-Variété-orkest. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 7.10 en 8.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgel concert. 1240 Gramofoonmuziek. 12.50 Vis- ciano-orkest en zang. 3.20 Zang. 3.35 M. Fran- cy-orkest. 4.05 Zang. 5.20 Andolfi-orkest 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gramofoon muziek. 11.20—1.20 Dansmuziek. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.40 De Zevenburger Sak sen. 9.10 Hermann Hagestedt's orkest. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.50 Bach-Cantate. 12.20 Omroepkleinorkest en G. Freundorfer's orkest. 2.20 Solistenconcert. 3.35 Koorconcert. 4.20 Omroeporkest en Militair orkest. 6.20 Zang en piano. 6.50 Radiotooneel met muziek. 8.20 Ge varieerd programma. 10.5012.20 E. Wollf's dansorkest en Orgelspel (Gr.pl.) BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.05 Orgelspel. 10.50 Zang. 11.05 Gramofoonmuziek. 11.20 Zang. 11.35 A. Felleman's orkest. 12.20 Salonorkest. 12.50 Gramofoonmuziek. 1.30 Pianoduetten. 2.002.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Pianovoordracht. 3.50 Ed. Loiseau's orkest. 4.35 Borgerhouts Mannenkoor. 5.20 Populair con cert. 6.35 en 7.30 Gramofoonmuziek. 8.20 Om roeporkest en solisten. 10.30 Omroepdansor- kest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 A. Felleman's orkest. 11.20 Orgelspel. 11.50 Gramofoonmu ziek. 12.20 Omroeporkest. 1.30 Gramofoon muziek. 1.50 Salonorkest. 2.202.35 Gramo foonmuziek. 2.50 Ed. Loiseau's orkest. 3.20 Re portage. 4.05 Gramofoonmuziek. 4.20 Cabaret. 5.20 Zang en piano. 6.05 Gramofoonmuziek. 7.35 Pianovoordracht. 8.20 Gramofoonmuziek. 8.50 Orkest van de Garde Républicaine te Pa rijs. 10.50 Reportage. 11.2012.20 Omroep- dansorkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.20 Omroeporkest en H. J. Fierke's orkest. 10.20 Berichten. 10.501.15 E. Wolff's orkest en Orgelspel (Gr.pl.). Om 11,,05 Weerbericht. EAI»IO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 27 SEPTEMBER 1937. HILVERSUM I, 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.0010.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.20 Declamatie; 10.40 Gramofoonmu ziek; 11.00 Vervolg declamatie; 11.20 Orgel spel; 12.00 „Fantasia"; 12.30 VARA-Orkest en gramofoonmuziek; 2.00 Gramofoonmuziek 3.00 Declamatie; 3.20 Fluit, piano en gramo foonmuziek; 3.50 Gramofoonmuziek; 4.30 Kinderurutje; 5.05 Orgelspel; 4.20 Gramo foonmuziek; 6.00 „The Lucky Birds" en so list; 6.30 Muzikale causerie (met gr.pl.); 7.10 „Iets over de geschiedenis der schep ping", causei-ie; 7.30 Pianorecital en gramo foonmuziek; 8.00 Herhaling SOS-berichten; 8.03 Berichten A.N.P. 8.10 VARA-Orkest en soliste; 9.00 Declamatie: 9.20 „Fantasia": 10.00 Berichten A.N.P.10.05 Vervolg concert 11.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II. 301 M. NCRV.-Vhwndiiig. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Ge- lukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Amsterdamsch Sa lon-orkest; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gra mofoonmuziek; 3.00 „Kamerplanten voor den herfst", causerie; 3.40 Gramofoonmuziek, 3.45 Bijbellezing; 4.45 Berichten en gramo foonmuziek; 5.00 Voor de kinderen; 5.45 Gra mofoonmuziek; 6.30 Vragenuur: 7.00 Berich ten; 7.15 Vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-berichten; 8.15 Arnhemsche Orkestvereeniging; 9.00 „Hoe houdt gij uw huisarts in goede stem ming", causerie. 9.30 Vervolg concert. (Om 10.00 Berichten A.NP.) 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Gramofoonmuziek. Hierna; Schriftle zing. DROITWICH. 1500 M. 11.05 Orgelspel; 11.35 en 12.05 Gramofoon muziek; 12.20 Religieuze causerie; 12.45 BBC- Schotsch Orkest; 1.20 „Jugglers and Jug gling", causerie; 1.35 Orgelconcert; 3.20 Gei- ger en zijn orkest; 4.20 Ernest Leggett's Con tinental Players en solist; 4.50 Gramofoon muziek; 5.20 Het Gershom Parkington kwin tet; 6.00 Zang; 6.20 Berichten; 6.40 Muzikale causerie en zang; 7.00 BBC-Harmonie-orkest en solist; 7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Mu zikale causerie; 8.40 Radiotooneel; 9.20 Jack Payne's Band en solisten; 10.00 Berichten; 10.20 BBC-orkest en soliste; 11.20 Grosvenor House Dance Band; 11.50 Dansmuziek (gr.- platen) RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek; 12.20 R. Porée-orkest en zang; 2.50 Zang; 3.05 Gramofoonmuziek; 4.05 Viool voordracht; 5.00 Gramofoonmuziek; 5.20 Derveaux-orkest; 7.23 Pianovoordracht; 7.50 Zang; 8.05 Cello voordracht; 8.50 Gevarieerd concert; 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN. 456 M. 6.50 Omroepkleinorkest; 8.50 Orkest van den Rijksarbeidsdienst; 12.20 Bedrijfsorkest; 1.35 Nedex-saksisch Symphonie-orkest; 2.35 Gevarieerd concert; 4.20 Populair concert; 6.35 Kamermuziek; 7.20 Gramofoonmuziek; 8.30 West-Duitsch weekoverzicht; 9.20 Viool en piano; 10.50 Omroeporkest m.m.v. Instru mentaal kwartet. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepor kest; 1.30 Kleinorkest; 1.50 Gramofoonmu ziek; 5.20 Omroeporkest: 6.50 Gramofoon muziek; 7.20 Kleinorkest; 8.20 Omroepsym- phonie-orkest en gramofoonmuziek; 10.30 Omroepdansorkest. BRUSSEL. 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Kleinorkest, 1.30 Omroeporkest: 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Kleinorkest en soliste; 6.35 Omroepor kest en soliste: 7.20 Pianovoordracht; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.15 „De Parelvisschers". opera: 10.55 Gramofoonmuziek. HFT'TSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.30 Radiotooneel met muziek: 9.20 Be richten: 9.30 E. Wolff's orkest en solisten: 10.20 Berichten; 10.35 Reportage; 10.50 E. Wolff en Fr. Winter met hun dansorkesten om 11.05 Weerbericht. Het loopen naar liaar werk was een marteling Nu bevrijd van de rheumatische pijn in haar voten. „Gewoonlijk liep ik naar mijn werk met tranen in mijn oogen door de rheumatische pijn in mijn voeten. Een collega drong er op aan, dat ik regelmatig Kruschen Salts zou gebruiken. Na 3 flacoxrs voelde ik mij zoo verlicht, dat men mij door de zaak kon zien hollen. Ik heb sindsdien steeds de dagelij ksche dosis genomen en heb nooit meer last van rheumatische pijnen". Mevr. M. W. Wanneer zich in Uw lichaam afvalstoffen ophoopen, zullen zich hieruit allerlei schade lijke stoffen vormen, o.a. het gevreesde urinezuur, dat de oorzaak is van rheumatische pijnen. Kruschen Salts spoort Uw inwendige organen aan tot actieve geregelde werking, waardoor alle afvalstoffen langs natuurlijken weg zacht en regelmatig worden verwijderd. Kruschen Salts is verkrijgbaar bij alle apo thekers en erkende drogisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 per flacon. Let op, dat op het etiket op de flesch zoowel als op de buitenverpak king de naam Rowntree Handels Mij. A'dam voorkomt. (Adv. Ingez. Med.) In Haarlem weet men wijd en zijd, Frans Perquin geeft kwaliteit. Telefoon 10212 (Adv. Ingez. Med.) zou willen behooren. Uit een beminnelijke hardnekkigheid tracht hij deze afkomst te handhaven door een monogram of wapen op zijn linnengoed of door een inscriptie in zijn kerkboek. En later komt het vergroot, gebei teld, op zijn graf te staan". De verteller raadt hem aan dien zakdoek niet te veel te vertoonen, om de ontevredenen niet noodeloos te ontstemmen. Dat dringt eerst niet tot Don Pedro door en de spreker zelf had, zooals later zou blijken, met „ontstem men" een veel te zacht woord gebruikt. Hij had er nog geen idee van waartoe „ontevre denen" in staat zouden blijken. „Ik dacht" zegt hij „immers het volk te kennen. Reeds jaren nam ik de zielszorg waar in de armste wijken van Barcelona. Ik kende de meeste zee lui bij hun naam en ik wist ook dat ze voort durend heen en weer dobberden tusschen de kerk en de matrozenkroeg. En wat de gewone families aanging, deze bestonden uit goedige menschen, een beetje fanatiek waar het een gevestigde overtuiging betrof, overigens nobel en goedhartig". Het vervolg laat dan zien, waartoe onder bepaalde omstandigheden dit volk in staat kan zijn. Wij zullen het oproer zien naderbij komen en tenslotte in een moordpartij eindi gen, waarbij het klooster verwoest en tallooze menschen gedood worden. Waarom, en door wie, dat is alles van ondergeschikt belang ge worden. Men moordt en vernielt, omdat men niet anders meer kan. „Het volk raakt in een extase van razernij. De menigte is aangetast door een delirium dat rhythmisch een uitweg zoekt. Het waanzinnig enthousiasme neemt een zonderlingen vorm aan. De duizenden menschen, bezeten door een diabolischen wil, uiten zich in een eigenaardigen, gebonden dans". Men zal zich, dit lezend, tafreelen uit de geschiedenis der Fransche Revolutie herinne ren en constateeren dat, bij alle vernieuwing en verbetering, de mensch als mensch niet veel veranderd is. Het is de priester in den schrijver die de conclusie trekt: „De duivel is in de menigte gevaren. Deze menschen hebben zijn komst afgeroepen door de volkomen negatie van alles, wat zijn intocht in den weg kon staan. Ik ben er thans van overtuigd dat de heele bende rechtstreeks bezeten is, in de volle theo logische beteekenis van het woord". Het is de geboren schrijver in den priester, die van die tooneelen der verdwazing, van zijn vlucht naar de haven en zijn vrienden daar, die hem verder naar Marseille helpen, zulke indi-ukwekkende beelden bij den lezer ach terlaat, dat deze het kleine boek nog weer eens opneemt. Ook om den geest van dezen man, wien de humor niet vreemd is bij zijn ernstig levenswerk. Die verlaat hem niet; noch in de observatie der gruwelen, noch in zijn wijsgeerige disputen met zijn vriend Miguel, noch in zijn woorden tot Juan, den zoon van Sebastian den matroos, den Juan die „thans een leeftijd heeft bereikt, waarop men alles beter weet dan iedereen". Graag zou ik uit dit „Kloosters branden" nog meer stukjes dialoog citeeren, zooals die zich bij Albaron's ontmoetingen ontspinnen. Maar de geest van ernstige strijdvaardigheid, omweven door een lichte ironie die nergens kwetst, gaat in die kleine fragmenten verlo ren. Men moet dit kleine boek in zijn geheel lezen en zal dan vei'moedelijk met mij ervan overtuigd zijn dat de Roomsche litteratuur een werk rijker geworden is, dat ook voor bui ten dien wijden kringen staanden een litte raire genieting beduidt. Wat natuurlijk buiten de verhaalde trieste gebeurtenissen omgaat. Die hebben als zoodanig met kunst niet air- ders te maken dan de vernietiging van waar den, erdoor veroorzaakt, en zijn ook uit de gewone dagbladreportage helaas te veel te volgen. H. Marsman. Herman Gorter. Aan- teekeningen bij zijn Poëzie. A'dam - Querido. Hoe de dichtkunst van Herman Gorter op verschillende wijze genoten kan worden al naarmate men in het leven en de maatschap pij zelf is ingeschakeld, behoeft geen betoog. Aan de figuur van den dichter zijn de laat ste paar jaren ernstige studies gewijd, ook al in den vorm van academische dissei-taties. De doordringende beschouwing van Marsman is in hoofdzaak rein-aesthetisch en vindt haar kem in de naast-elkaar plaatsing van „Mei" en „Pan", in beider verschillende phasen. Doch om de waarde van deze studie juist te schatten moet men alzijdig met Gorter's dicht werken eerst vertrouwd zijn en hoevelen zijn dat in werkelijkheid? Beide, het vroege en het latere werk van den dichter, hebben drom men bewonderaars gevonden, wier enthousias me echter niet aan éénzelfden bodem ont sproot. Poëtisch-technisch verwerpt Mars man veel van het latere, dat voor anderen als getuigenis groote waarde heeft gehad. Na het innig-mooie boekje van mevr. Henriëtte Roland Holst met de herinneringen aan Gor ter is deze studie van Marsman van meer critisch-documentaïr belang. En voor de vrien den der dichtkunst een uitmuntende toets steen. Nieuwe Boeken. Tarjei Vesaas. De zwarte Paarden. Uit het Noorsch. 295 pag. Den Haag. Leopold. Winifred Holtby. Vrouwen aan het roer. Üit het Engelsch. Roman. 495 pag. Den Haag. Zuid Holl. Uitg. Mij. D. Kosztolanyi. Anna Edes. Uit het Hon- gaarsch. Roman. 311 pag. A'dam Nederl. Keur boekerij. J. H. DE BOIS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 22