CHARLOTTE KOHLER.
GARAGE RABO-
Frans Hals
tentoonstelling.
re
hl.l*iUldd;lte|
VRIJDAG 1 OCTOBER 1937
HET TOONEEL
Bij haar 12j-jarig jubileum
als voordrachtkunstenares.
HA
van werken als Carrière. De Zachtmoedige.
Stervend Europa, De Kinderkruistocht en
Het Bal een zoo fascineerenden indruk
maakt. Zoodra zij zich dramatisch geven
mag, wanneer zij spelen kan, dan is me
vrouw Kohier het grootst. Maar dit „spelen"
is wel heel anders dan op het tooneel. Het is
veel geconcentreerder en toch uiterst expres
sief^
Wie anders dan Charlotte Kohier zou het
durven bestaan om ZV2 uur lang, aldoor zit
tend op een hoogen barstoel een verhaal als
Carrière voor te dragen en daarin zoo sterk
te boeien en te ontroeren. Hoe bewogen en
vol leven was deze voordracht, terwijl zij
toch geen moment van dien hoogen barstoel
afkwam! Met welk een feillooze zekerheid
wist zij voornamelijk door haar gelaats
expressie en haar plastiek de telkens wis
selende stemmingen te geven, en met haar
zeldzaam mimisch vermogen Erna, de vrou
welijke hoofdpersoon uit Carrière voor ons te
doen leven in alle phasen van haar telkens
veranderend bestaan, zoo dat het scheen, of
zij nu eens ouder en dan weer plotseling jon
ger werd.
In zulk werk ook De Zachtmoedige en
Stervend Europa reken ik daaronder, al
blijft Carrière voor mij altijd het hoogtepun:
mag men Charlotte Köhler's voordracht
waarlijk grandioos noemen. En wie, die haar
De Kinderkruistocht van Marcel Schwob zag
voordragen, zal ooit vergeten, hoe zij telk |'is
als het ware de transformatie volkomen on
derging van de 7 verschillende personen, over
wie het reciet gaat.
En wanneer wij Charlotte Köhler's werk
hier trachten te belichten dan mogen wij ze
ker haar ook prijzen voor de keuze van haar
repertoire, dat in zijn groote verscheiden
heid steeds belangrijk is en waarvan door
gaans een groote moreele kracht uitgaat,
hetzij in hekelenden of in opbouwenden zin.
Zij heeft pionierswerk verricht met Iwan
Goll, Robert Neumann, Irene Nemirowsky,
Marcel Schwob en niet te vergeten Dosto-
jewsky, dien men nooit genoeg kan hooren,
te brengen, zij heeft de Nederlandsche dich
ters de klassieke zoowel als de moderne
nader tot het publiek gebracht en velen de
onovertroffen en onvergankelijke schoonheid
van taal van Het Oude Testament geopen
baard. Charlotte Kohier heeft met haar voor
drachten in deze 12y2 jaar een zoo belang
rijk cultureel werk verricht, dat zij waarlijk
in breeden kring bij haar jubileum gehuldigd
verdient te worden.
J. B. SCHUIL.
X R E E M'S D A G B E 'A D'
GASTHUISVEST 11
Haarlem - Tel. 17266
BETROUWBARE AUTO'S
9 v. zelfrijders (zonder chauffeur)
per dag, week, maand en langer.
«WINTER TARIEF
Onze wagens zijn All Risk verze
kerd en voorzien van triptiek.
(Adv. Ingez. Medj
Een laatste rondgang.
Voor het laatst gedurende deze tentoon
stelling hebben we gistermiddag door de
koele zalen gedrenteld en door de geheim
zinnige schemerige gangen van het Frans
Halsmuseum, dat gedurende drie maanden
het middelpunt is geweest van de belang
stelling van vrijwel de geheele wereld. We
hebben lang stilgestaan voor een enkele
doek, dat ons trof door de warmte der kleu
ren,- door de knappe en gedurfde composi
tie en de onvergelijke forsche, bijna noncha
lante techniek. En soms hebben we ons een
oogenblikje neergezet op een der banken,
om ons geheel over te geven aan de aan
dachtige beschouwing van zoo'n doek. Voor
het laatst, want vandaag is dat voorbij. Nu
ligt het museum weer verlaten en worden er
toebereidselen gemaakt voor het vertrek dei-
kostbare en beroemde logés.
Over de behandeling izullen zij wel niet
klagen, en aan belangstelling heeft het hen
ook niet ontbroken. In grooten getale is het
publiek, uit binnen- en buitenland, naar de
exipositie toegestroomd om deze zeldzame
gebeurtenis en beleven: meer dan honderd
werken van een der grootste meesters onzer
Gouden Eeuw, her en der over de wereld
verspreid, bijeen in het museum, waar de
schepper zijn laatste levensdagen sleet, in
de stad waar hij woonde en deze werken
schiep.
Wij leven zoo snel in dezen tijd van me
chanisatie en rationalisatie, maar de tal-
looze bezoekers aan deze expositie, die een
waardige hulde was aan de nagedachtenis
van den grooten Hals, zullen ergens in een
klein of groot hoekje van hun geheugen de
herinnering bewaren aan het werk van een
groot en waarachtig kunstenaar, een waar
dig burger der vroede stad Haarlem, waar
we niet trotsch genoeg op kunnen zijn.
Dat zijn niet zij. die met den catalogus
dichtgeklapt onder den arm de tentoonstel
ling hebben „gedaan" in één of twee uur.
Dat zijn zij. die er omgedoold hebben, een
ochtend, een middag, een ganschen dag, of
wij Haarlemmers waren toch wel bijzon
der bevoorrecht er konden "kómen; omweg-
te gaan met een bonte massa van indruk^
ken, en dan weer terug te lceeren, als die
indrukken bezonken waren, om opnieuw te
proeven en te tasten, trachtend geheel door
te dringen in dit werk. uit een tijd, die reeds
zoo ver achter ons ligt, maar dat toch nog
zoo frisch en modern is gebleven, omdat het
behoort tot het allerbeste, dat tijdeloos is.
We hebben er drie maanden lang van
kunnen genieten, maar nu is het voorbij.
Het museum zal weer wegzinken in den slui
mer, waarin alle musea den tijd verdroomen
en de bezoeker zal zich weer eenzaam voe
len, temidden van herinneringen aan een
tijd, waarvan hij zoo bitter weinig weet.
En de schilderijen, zullen na deze korte
hereeniging weer uiteengaan, naar alle hoe
ken der aarde, over verre Oceanen. Maar
niet alles verdwijnt. Haarlem zelf bezit een
aantal van de kostbaarste stukken en mis
schien zal deze tentoonstelling er toe bijdra
gen, om ook dat weer in onze herinnering
wakker te maken. Want dat is een bezit, dat
maar al te weinig gewaardeerd en naar
waarde geschat wordt.
Laag staat de zon reeds op dezen herfst
middag. Schuin glijden de stralen over het
roode pannendak, hun gouden licht strooiend
over dé oude binnenplaats met de prachtige
gevels. Doorschijnend zijn de wingerdranken
tegen het oude poortje in dit stralende licht
en de herfst heeft hen getooid met kleuren,
die zelfs het palet van den grootste onder
de grooten niet voortbracht.
Wat is het stil en rustig hier op deze be
sloten binnenplaats. Alles ademt vrede en
rust. De musschen zoeken er zaadjes tus-
schen de steenen. als eeuwen geleden. En
elk oogenblik verwacht ge Frans Hals daar
uit die prachtige deur te zullen zien stappen,
waarboven het jaartal 1603 prijkt, in zijn
zwierige 17e eeuwsche kleedij en hem over
de verweerde steentjes te zien wandelen, de
handen op den rug gevouwen, overpeinzend
de dingen die zijn oog zag. buiten, in de
stad, in het volle leven en die straks op het
nog schoone paneel zullen worden tot de
prachtige figuren in warme zatte kleuren,
met forsche streken, zonder aarzelen op het
doek gezet.
Het geluid van een vliegmachine, hoog
boven de stad wekt ons uit onze mijmerijen
en (brengt ons terug in de 20ste eeuw. Vijf
zware klokkeslagen galmen over de stad.
Stemmen uit dat verre verleden, die ons ver
tellen. dat de tentoonstelling nu onherroe
pelijk voorbij is.
Stil verlaten we de nu weer leege zalen,
overdenkend het schoone, dat we hier moch
ten beleven en dat een kunstenaar wrocht in
een tijd, die zooveel kleurrijker en schooner
lijkt dan de onze.
-r-.
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP ZATERDAG
2 OCTOBER 1937.
Progr. I. Hilversum I.
Progr. II. Hilversum II.
Progr. III. 8.00 Keulen 9.50 Pauze. 10.05
Keulen. 10.20 Pauze. 10.35 Parijs Radio. 12.20
Keulen. 1.20 Ned. Brussel. 2.20 Keulen. 3.35
Parijs Radio. 3.50 Diversen. 4.20 Keulen. 6.20
Londen Regional. 7.40 Parijs Radio. 8.20 Lon
den Regional. 9.20 Rome.
Progr. IV. 8.00 Ned. Brussel. 9.20 Diversen.
10.35 Londen Regional. 11.35 Droitwich 10.20
Londen Regional. 11.35 Droitwich.
Progr. V. 8.007.00 Diversen. 7.00 Eigen gra-
mofoonplatenconcert: Verzoekprogramma.
8.0012.00 Diversen.
ZANDVOORT
Leer-diefstallen opgehelderd.
Schoenmakersknecht stal de vellen terwijl
zijn baas den handelaar aan den praat hield.
Woensdagavond is te Zandvoort door de
politie een goede vangst gedaan, waardoor
een geraffineerde dief en heler aan de justi
tie konden worden overgeleverd, 't Geval be
trof een Amsterdamsche handelaar in leder,
die reeds enkele jaren zaken deed met den
schoenmaker M. alhier en dezen eenmaal
per week met zijn auto bezocht. De auto
werd dan in een zijstraat geparkeerd, terwijl
de handelaar in M.'s huiskamer zaken deed.
Regelmatig werden een of meer vellen leder
omgezet, die dan terstond daarna door den
handelaar uit zijn auto naar M.'s huis wer
den gedragen. De laatste weken echter kocht
M. geen leder meer. De handelaar ontdekte
ongeveer tegelijkertijd raadselachtige tekor
ten in zijn voorraad. Toen hij de vorige week
opnieuw deze ondervinding opdeed en er ze
ker van was, dat de vermiste vellen tijdens
zijn oponthoud bij M., dus te Zandvoort, uit
de auto waren ontvreemd, stelde hij de poli
tie daarvan in kennis.
Woensdagavond bezocht de handelaar weer
zijn cliënt te Zandvoort. Intusschen had de
politie zich in de omgeving van de auto ver
dekt opgesteld. Het resultaat was. dat reeds
vrij spoedig werd geconstateerd, dat een per
soon eenige groote vellen leder uit de auto
wegnam en daarmee M.'s woning binnen
ging. Door snel in te grijpen kwam vast te
staan, dat de vellen door K., een knecht van
M., waren ontvreemd, en reeds in de keuken,
grenzende aan de huiskamer, waarin de ar-
gelooze koopman met M, een kop koffie
dronk, in kleinere stukken waren gesneden.
Een onderzoek in de woning bracht een
groote partij aldus gestolen leder aan het
licht, waarvan een gedeelte reeds door M.
was verwerkt.
M. en K. werden aangehouden en zijn res
pectievelijk wegens heling en diefstal inge
sloten. Zij bekenden reeds zich aan deze fei
ten te hebben schuldig gemaakt.
JUBILEUMS AZAR.
In verband met het 45-jarig bestaan van
Onderling Hulpbetoon wordt op 5, 6 en 7 Oc
tober a.s. een groote bazar gehouden in
Monopole.
Een zeer groot aantal prijzen in hoofd
zaak gebruiks- en consumptie-artikelen,
werden reeds beschikbaar gesteld. Van de
stands noemen we slechts een wafelkraam,
schiettent en rad van avontuur. Verder zul
len een goochelaar en buikspreker de
avonden opvroolijken.
BEVERWIJK
OPENBARE VERKOOPING.
Ten overstaan van notaris G. D. Boerlage
werd in het veilingsgebouw „Centrum" in het
openbaar verkocht:
1. Woonhuis met schuur, stal en erf Creutz-
berglaan 49, groot 20 A. 40 c.A. Eigendom van
den heer N. Davidson. S. Apel 3800. Niet ge
mijnde
2. Tuin- en' bloeihböllengrdnd aan de
Creutzberglaan, groot 1 H.A. 8 A. 38 c.A. Eigen
dom van den heer Jac. Davidson. S. Appel,
Velsen 6500. Niet gemijnd.
3. Woonhuis met schuur, erf en grond,
Creutzberglaan 55, groot 1 A. 87 c.A. Eigendom
van den heer Jac. Davidson. G. Hommes,
Beverwijk f 2450. Niet gemijnd.
3. Woanhuis met schuur, erf en grond,
Creutzberglaan 55, groot 1 A. 87 c.A. Eigendom
van den heer Jac. Davidson. G. Hommes, Be-
Verwijk 2450. Niet gemijnd.
4. Woon- en winkelhuis, Arendsweg 24
groot 1 A. 57 c.A. Eigendom van den heer S.
Davidson. J. Dijkman, Beverwijk 2701'.
5. Woon- en winkelhuis, Arendsweg 48,
groot 1 A. 56 c.A. Eigendom van den heer S.
Davidson. S. Appel q.q. 6000.
6. Twee woonhuizen Populierenlaan 43a en
43b. Inmiddels uit de hand verkocht.
7. Woonhuis met broeikas, tuin en bloem-
bollengrond, Creutzberglaan. Eigendom van
den heer G. W. Gertenbach.
G. Scholts, Beverwijk 3900.
8. Tuin- en bloembollengrond, Hoogdor-
perweg, Heemskerk, groot 33 A. 12 c.A. Be-
hoorende tot de nalatenschap van den heer
Th. de Lange. L. Eijking, Beverwijk 901.
9. Twee woonhuizen met erven en grond,
Wijkerstraatweg 147 en 149, groot 1 A. 94 c.A.
Koopers N. Tervoort en D. Teer, Beverwijk
1600 per stuk.
Ten overstaan van notaris J. H. Br emmers
werd verkocht:
1. Perceelen tuingrond, een woonhuis met
kapberg én veestalling aan den Heemskerker-
weg, gezamenlijk groot 2 H.A. 61 A., 50 c.A.
Kocper: K. de Groot, Beverwijk voor 11446.
2. Een dubbelwoonhuïs, Hoogdorperweg 9
en 11, tuingrond en weiland, gezamenlijk
groot 3 H.A. 92 A., 52 C.A.
Kooper O. de Wit, Heemskerk voor 12028.
De perceelen behoorden tot de nalatenschap
van wijlen mej. de Wed. A. de WitPekel.
SANTPOORT
DE SPOORWEGHALTE AAN DEN MIDDEN-
DUINERWEG.
Onlangs wendde het bestuur van „Sant-
poorts Bloei" zich nogmaals met een verzoek
tot den directeur van de Nederl. Spoorwegen,
om een halte te vestigen aan den Middendui-
nerweg. Het deed dit, omdat op zijn eerste ver
zoek ten antwoord was ontvangen, dat nog
geen beslissing kon worden genomen in ver
band met de aanhangige tunnelplannen. Op
dit tweede schrijven kreeg het bestuur het
volgende antwoord: „Hoewel Z.E. de Minister
van Waterstaat heeft beslist, dat in verband
met de daaraan verbonden hooge kosten wordt
afgezien van gelijktijdigen bouw van een
tunnel voor spoorwegverkeer en een tunnel
voor gewoon verkeer te. Velsen, kunnen wij
thans nog geen beslissing nemen inzake het
vestigen van de door u gevraagde halte, om
dat wij willen afwachten, of te eeniger tijd
in verband met de scheepvaart niet op de
tunnelplannen zal worden teruggekomen.
EEN DIAMANTEN BRUIDSPAAR.
Velen zullen het kleine huisje, bij de
oudere Santpoorters bekend als „het huisje
van Margie Klein" aan den Middenduiner-
weg 82, even ten Westen van den spoorweg
overgang, kennen, doch wat niet velen zullen
weten, is het feit. dat daarin bij leven en wel
zijn over enkele dagen een diamanten bruids
paar zal wonen. 5 October 1877 toch besloten
Jan Korver en Maria Hoeksema op 19 October
van dat jaar in het huwelijk te treden.
De 84-jarige bruid en de 83-jarige bruide
gom zijn nog zeer kras. De bruid mag dan al
Een halve eeuw geleden
Uil Haarlem's Dagblad van 1887
1 October:
Een onzer stadgenooten viert heden
een zeldzaam feest. De heer P. Piepen-
brink, sedert 1875 tot op heden kapi
tein-adjudant bij de schutterij alhier,
mocht den dag herdenken waarop hij
vóór 50 jaren in 's Rijks dienst trad.
Tot in 1861 verbleef de heer Piepen-
brink in verschillende rangen in het
Indische leger en werd hij in 1849 ver
sierd met het eereteeken voor belang
rijke krijgsverrichtingen op Bali. Tij
dens zijn verblijf hier te lande werd hij
18 Juli 1862 benoemd tot le luitenant
adjudant bij de schutterij. Zijne vele
diensten werden in 1876 erkend door
zijne benoeming tot ridder van de
Eikenkroon.
De heer Piepenbrink is ondanks zij
nen gevorderden leeftijd nog een
ijverig man, die zich door welwillend
heid en minzaamheid in zijne omgeving
steeds bemind wist te maken. Van ver
schillende kanten mocht de jubilaris
zich dan ook bij deze gelegenheid in
blijken van belangstelling en vriend
schap verheugen.
niet meer zoo graag van huis gaan, in haar
huishouding heeft ze nog van niemand hulp
noodig. De bruidegom daarentegen maakt no
gaarne een wandeling.
Voor 22 jaar zetten zij van Utrecht uit koer -,
naar Santpoort. In den „Ruigen Hoek" anker
den zij bij een vriendelijk, klein huisje, dat
hun zeer wel aanstond. En ze zijn daarin blij
ven wonen tot dezen dag aan toe.
Het mogen dus al geen echte Santpoorters
wezen, menigeen kent de diamanten echte
lieden en we zijn er van overtuigd, dat het
hun in hun bruidsdagen niet aan belang
stelling zal ontbreken.
WIJK AAN ZEE
LAAT BEZOEK AAN DE BADPLAATS.
Gisteren brachten ongeveer 350 leerlingen
der le H. B. S. b te Haarlem per fiets hun
jaarlijksch bezoek aan de badplaats. Nadat
's ochtends in de provinciale waterleiding
duinen een vlaggenspel was gespeeld, waarbij
een der deelnemenden door de gladheid van
zijn schoeisel zoo onfortuinlijk terecht kwam,
dat hij zijn pols brak, zoodat doktershulp
moest worden ingeroepen, werd in de restau
rants Sonnevanck en Welgelegen de koffie
maaltijd gebruikt.
Omstreeks één uur vertrok het gezelschap
via den Boschweg naar het sportterrein van
de Hoogovenstaten, waar de verschillende
klassen voetbalwedstrijden speelden.
ZONDER VOORUITBETALING
10 jaar alle reparaties gratis. yf
SCHOTERWEG 1, TELEFOON 16659.
(Adv. Ingez. Med.)
HOLL—AMERIKA LIJN.
Leerdam, N.-Orleans n. Rott. 29 op 650 m.
van Scilly.
Maasdam, N.-Orl. n. Rott. via Ldn. 29, 2 m.
W. v. Start Pt.
Boschdijk, 30 v. Velsen n. Rott.
HOLLAND—AFRIKA LIJN.
Boschfontein (u.) 30 v. Kaapstad.
HALCYON LIJN.
Rozenburg, 30 v. Vlaard. te Rott.
Stad Schiedam, 30 v. Lulea n. Rott.-Vlaard.
Stad Dordrecht, 29 v. Vlaard. te Pto. Fer-
rajo.
Flensburg, 30 v. Narvik te Rott.
Stad 'Vlaardingen, Vlaard. n. Wabana 38,
290 m. W. v. Valencia.
Stad Haarlem, 30 v. Rott. te Pto Ferrajo.
HOLLAND—BRITSCH-INDIë LIJN.
Streefkerk, 30 v. Calcutta te Rott.
HOLLAND—AUSTRALIë LIJN.
Aagtekerk, 30 v. Rott. n. Sydney.
HOLL.—OOST AZIë LIJN.
Grootekerk, 30 v. Rott. n. Kobe.
KON. HOLLANDSCHE LLOYD.
Montferland, 30 v. B.-Ayres te Amst.
Amstellamd (t.) 29 van Bahia.
KON. NED. STOOMB. MIJ.
Allernaar, 28 v. Arioa n. Mollendo.
Nereus, 29 v. Odense te Stettin.
Orestes, 28 v. Amst. te Callao.
Titus, 29 v. Bari te Dubrovnik 2.
Vulcanus, 29 v. Savona n. Livorno.
Baarn, 28 v. Corral n. Penco.
Venezuela, 28 v. Cur. te Cristob.
Saturnus, Susa n. Granton p. 29 Dungeness.
Breda, Chili n. Amst. 30 te Lpl.
Ariadne, 29 v. Vathy te Samos.
Calypso, 29 v. Panaerma n. Izmir.
Tiberius, 29 v. Lipari n. Licata.
Van Rensselaer, 30 v. Param, te Amst.
Barneveld, Hbg. n. Amst. 30 te Antwerpen.
Aurora, 30 v. Amst. n. Rott.
Mars, 30 v. Amst. n. Rott.
Berenice, Venet. n. Amst. 30 175 m. ZW. v.
Ouessant.
Vesta, 29 v. Oran te Genua.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Brastagi, 30 v. Hbg. n. Bremen.
Kota Baroe (uitr.) 29 v. Pt. Said.
Palembang (u.) 29 v. Antw. en pass. 30 v.m.
Vlissingen.
ROTTERDAM— ZUID-AMERIKA LIJN.
Alpherat, 29 v. Rott. te B.-Ayres.
Alcyone, 29 v. B.-Ayres n.' Rott.
Alphacca, 30 v. B.-Ayres te Rott.
STOOMV. MIJ. NEDERLAND
Chr. Huygens, 30 v. Batavia te Amsterdam.
Joh. van Oldenb. (t.) 29 v. Colombo.
Bintang, Norfolk n. Latavia 28 v. Dakar.
STOOMVAART MIJ OCEAAN.
Euryades, 30 v. Batavia te Amst.
C. of Kimberley, Japan n. Londen p. 29 Gi
braltar.
Ajax. 29 v. Kobe n. Rott.
Peisander, 28 v. Batavia n. Lpl.
Patroclus, Japan n. Rott. 30 te Londen,
vertr. 6,
Bellerophon, Rott. n. Japan 29 van Suez.
Laomedon, Liverpool n. Java 29 v. Suez.
Clytoneus, Batavia n. Amst. 28 v. Pt. Sudan
Medon, Rott. n. Singap. 30 v. Suez.
Iii October zal het 12Vz Jaar geleden zijn,
dat Charlotte Kohier als voordrachtkunste
nares in ons land debuteerde en op Donder
dag 7 October één dag na Amsterdam
zal dit jubileum in onzen Stadsschouwburg
met de première voor Haarlem van haar
nieuwste voordracht Marathondans van
Horace Mc. Coy worden gevierd.
Koperen jubilea mogen in de tooneelwereld
doorgaans ongemerkt voorbijgaan, mevrouw
Kohier heeft zich in deze 12jaar als voor
drachtkunstenares een zoo uitzonderlijke
plaats in Nederland veroverd, dat wij bij
haar zeker van den regel mogen afwijken.
Als tooneelspeelster mag mevrouw Kohier
zeker onder de vier besten van ons land wor
den gerekend, als voordrachtkunstenares
staat zij geheel alleen en is niemand zelfs
met haar te vergelijken. Ik zou actrices kun
nen noemen met een mooier, voller geluid,
een stem. die tot meer modulaties in staat is,
maar geen enkele, die zoo expressief, zoo in
nerlijk en geheel ingeleefd, zoo beeldend ook
in haar voordracht is als Charlotte Kohier
en ik ben er van overtuigd, dat wanneer me
vrouw Kohier haar voordrachten zooals
van Carrière en De Zachtmoedige in het
Duitsch, Engelsch of Fransch inplaats van
in het Hollandsch hield, zij nu een wereld
naam zou bezitten.
Mijn eerste herinneringen aan Charlotte
Kohier gaan ongeveer 17 jaar terug, teen zij
nog als jonge actrice verbonden was aan
Het Schouwtooneel. zij trad teen weinig op
den voorgrond, maar toch wist zij in enkele
rollen vooral van pathologisch labiele meis
jesfiguren zooals Eleonora in Strindberg's
Paschen en Johanna in Schnitzler's De Een
zame Weg toch reeds te overtuigen van
haar zeer persoonlijk en sensitief talent, dat
zich in het bijzonder voor het moderne re
pertoire leende, En verrassend bepaald was
haar zuivere en doorleefde creatie van
..Sprotje" in een tooneelbewerking van De-
fresne.
Gedurende eenige jaren merkten wij daar
na weinig of niets van Charlotte Kohier, tot
zij in het seizoen 24/25 in de hoofdstad voor
ihet eerst- als voordrachtkunstenares van zich
deed hooren. Toch zou het nog eenige jaren
duren, voordat zij zich ook buiten Amster
dam een naam op dit gebied veroverde.
Sinds Charlotte Kohier nu 7 jaar gele
den zich verbond aan Het Oost-Neder-
landsch Tooneel en zij bij dit gezelschap van
Defresne en Van Dalsum in enkele belang
rijke rollen zooals in De Comedie van het
Geluk en vooral in Liefde onder de Olmen
sterk de aandacht had getrokken, ging haar
weg zeer snel omhoog. Haar talent als too
neelspeelster kwam volkomen tot ont
plooiing. nadat zij weer met Van Dalsum en
Defresne in Amsterdam terug was. Toen
volgden de groote rollen elkander spoedig
snel op en toonde zij zich een actrice, die
door haar zeer apart talent een heel eigen
plaats op ons tooneel inneemt. Zij is de tra
gedienne voor het groote klassieke werk, zoo
als zij overtuigend bewees in Medea, Elektra,
Gysbrecht van Aemstel en Macbeth wat
echter haar aanleg voor het moderne reper
toire ik denk hier aan haar Katharina in
Circus Knie. Eliza in Pygmalion. Erschia
Drei in Pirandello's „Verleden van een
Vrouw" en Elsa in Eugen O'Neill's Roman
van John Loving allerminst uitsluit. Zoo
is zij bij de Amsterdamsche Tooneelvereeni-
ging in deze jaren gegroeid tot de eerste
actrice van dit gezelschap, van wie wij nog
zeer veel mogen verwachten.
Maar toch. hoe gróót haar naam als ac
trice ook reeds is, ver boven de tooneelspeel
ster uit gaat toch nog de voordrachtkunste
nares. die Charlotte Kohier is. Zoo groot is
haar naam als voordrachtkunstenares, dat
elke première van een nieuw programma van
haar langzamerhand een evenement is ge
worden. waarnaar ons publiek telkens met be
langstelling uitziet zooals in vroeger jaren
naar de opvoering van een nieuwe Heijer-
mans.
Charlotte Kohier blijft in haar voordrach
ten steeds de actrice, de kunstenares met het
uitgesDroken dramatisch talent. Zij boeit
zelfs bij het zeggen van zuiver lyrische ge
dichten ongemeen door gelaatsexpressie,
houding en gebaar; het zijn elementen in
haar kunst, die in belangrijke mate mede
werken voor haar succes. Om de kunst van
Charlotte Kohier volkomen te ondergaan, is
het niet voldoende haar te hooren, men moet
haar ook zien. Zoo sterk is het plastisch en
mimisch vermogen van Charlotte Kohier, dat
zij ons dikwijls reeds de sfeer van een ge
dicht weet te suggereeren, voordat zij te
spreken aanvangt. Dit sterk ontwikkeld
plastisch en mimisch vermogen brengt het
gevaar mee vooral in lyrische gedichten
dat het persoonlijke soms het onpersoonlijke
in de gedichten verdringt en niet dramatisch
bedoelde lyriek licht wordt gedramatiseerd.
Maar dit sterk dramatisch uitbeeldings-
yermogen maakt, dat zij in de voordracht
NELSON-REVUE.
„MAN LEBT NUR EINMAL".
Onze Stadsschouwburg ik schreef het
reeds meermalen is niet het meest geschik
te gebouw voor cabaret, vooral niet, wanneer
de zaal zooals gisteren slecht bezet is.
Het contact tusschen tooneel en publiek komt
in een kleinere zaal veel gauwer tot stand en
de artisten staan er niet zoo in een leege
ruimte. Ik heb dan ook'zoo'n idee, dat de Nel-
son-Revue het in het cabaretzaaltje van Tu-
schinsky veel beter doet dan in onzen schouw
burg, waar het publiek niet zoo gauw uit de
plooi komt.
Toch is het een aardig cabaret-ensemble, al
staat het beneden „Die Pfeffermühle". Het is
waar, dat- deze Nelson-Revue minder pretentie
heeft en meer gewone amusementskunst wil
geven, maar wij missen bij deze Duitsche da
mes en heeren vooral een artiste als de onver
getelijke Therese Gieshe en een geestige en
intellectueele conferencière als Erika Mann.
Er waren twee nummers in het programma
Van de Nelson-Revue, die aan de Pfeffer
mühle deden denken, namelijk „Die Frei-
heitsstatue en Der Mann aus dem fernen
Osten. Deze twee chansons hadden een
politieken achtergrond, zonder den bitteren
en sarcastsiche bijsmaak van Erika Hann4's
repertoire. Het was vooral Der Mann aus
dem fernen Oosten, dat insloeg en grooten
indruk maakte ook door de zeer suggestieve
voordracht van Harold Hosten. Deze num
mers vooral het laatste stegen ver
boven de andere uit.
De sketches werden vlot en levendig ge
speeld, maar er waren enkele bij zooals
„Wer ist der Vater" met een zeer lange
baard.
In „Monsieur Jourdain lasst grüssen" liet
Dora Paulsen zich kennen als een actrice
van distinctie en Fransche allure. Ook in
..Souper zu dritt" en „Nachtliche Konsulta-
tion", onderscheidde zij zich door lichtheid
van spel. De heeren waren over het alge
meen wat zwaarder en nadrukkelijker in hun
actie, maar zij voelden zich in dit genre toch
volkomen thuis.
Fritzi Schade en Eva Busch lanceerdenn
eenige chansons niet onverdienstelijk, maar
zij kwamen toch niet boven het peil van ge
wone caberetières uit.
Als geheel een wel genoegelijk programma
van een serieus werkend cabaret-ensemble.
J. B. SCHUIL.
De speldjesdag van „Weldadig
heid naar Vermogen".
Een extra attractie grabbelen in den
grabbelton.
Dat de vereeniging „Weldadigheid naar
Vermogen" zich nog steeds in den gunst van
velen mag verheugen is de afgeloopen week
wel ondubbelzinnig gebleken. Zooals men
weet houdt deze vereeniging morgen haar
jaarlijksche speldjesdag, waaraan ditmaal
echter een extra-attractie verbonden zal zijn.
Er zullen namelijk eenige grabeltonnen op
vrachtauto's door de stad rijden, waar men
voor den prijs van een dubbeltje in mag grab
belen.
Doordat hiervoor eerst nog toestemming van
de politie moest komen kon pas Dinsdag' een
oproep in de bladen geplaatst worden om pak
jes voor dit doel in te zenden. Aan dezen op
roep is nu gehoor gegeven op een wijze, die
wel doet zien hoezeer men met het mooie
werk van deze vereeniging sympathiseert.
Mevrouw van HeumenBen it die zich
met de inzameling belast had, heeft ons he-
dn morgen laten zien en we zeggen niet te
veel als we beweren dat duizenden aardige
surprices binnen gekomen zijn.
Kinderspeelgoed, huishoudelijke artikelen,
chocolade, schilderijen, ja bijna alles zal in
de grabbeltons te vinden zijn. Aan medewer
king heeft het dus bij de voorbereiding niet
ontbroken en als het weer morgen nog mee
werkt dan staat het succes van deze aardige
attractie reeds bij voorbaat vast.
Euiten de grabbeltons worden natuurlijk
ook de gewone speldjes verkocht die aan de
eene zijde het „Wapen van Haarlem" dra
gen en aan den anderen kant de inscriptie:
„Lid van Weldadigheid naar Vermogen".
Juist in dezen tijd, nu in zoovele gezinnen
de behoefte aan ondersteuning zoo dringend
j,. het noodig dat iedereen er
het zijne toe bijdraagt op dat „Weldadigheid
-, mogen' weer ee.n lichtpuntje kan zijn
voor de velen die den donkeren winter met
angst in het hart tegemoet gaan.