Films van dezie Week De schooiertjes. Een oude schlager. Bauer in,,Paris". De Zevende Hemel. Twee zwarte schapen. ZATERDAG 2 OCTOBER 1937 HAARLEM'S DA G B L" A D 14 II UllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllIlllilHliil Jeugdige filmsterren. Freddie Bartholomew, Jackie Cooper en Mickey Rooney in de door W. S. van Dijke geregisseerde film Schooiertjes (Luxor Theater). In ...Schooiertjes" treden drie jonge sterren op. nml. Freddie Bartholomew, Jackie Cooper en Mickey Rooney, en men kan niet anders dan de grootste bewondering hebben voor de wijze, waarop zij hun rollen spelen. Het is zoo natuurlijk, zoo volkomen ingeleefd en echt dat men onder het kijken soms vergeet, dat het allemaal spel en ingestudeerd is. Freddie als het geciviliseerde ventje, dat op de volks school komt en zijn vriendjes vindt onder zijn klassegenooten, blijft, al loopt hij er als een schooiertje bij en al doet hij nog zoo branieachtig met de jongens mee. toch altijd het heertje. Mickey Rooney als Gig. de jongen wiens vader op den electrischen stoel geëindigd is. is een onvervalscht schooiertje, die door zijn groote liefde voor zijn vader en de manier waarop hij zijn verdriet over diens dood verwerkt, sterk ontroert. Jackie Cooper is Jackie Cooper, d.w.z. uitstekend als Buck, de aanvoerder van de geheime bende. De regisseur W. Lïixor S. van Dyke heeft van de gaven van zijn spelers prach tig gebruik ge maakt., zoodat ieder precies op de plaats staat, waar hij hoort. Wanneer wij een aan merking zouden willen maken, dan zouden wij ons verwonderd willen afvragen of dat misschien in Amerika mogelijk zou zijn, dat een doodziek jongetje door zijn moeder onge hinderd uit een zaal in een ziekenhuis weg gehaald kan worden, zonder dat er iemand aanwezig is, die dat zou kunnen voorkomen: bovendien is de moeder wel wat al te luid ruchtig in het ziekenhuis, naar onze opvatting Verder niets dan lof voor deze soms gees tige, soms spannende, soms aandoenlijke, al tijd boeiende film, die ons een blik doet wer pen op het leven van een paar schijnbare boefjes uit een wereldstad, die honderd maal beter zijn dan zoo oppervlakkig lijkt, hetgeen door den kinderrechter, waarmee ze in aan raking komen, zoo juist wordt aangevoeld. Het zijn boys met karakter, die over verschil lende dingen hun eigen opvattingen hebben en het hun onbekende devies nastreven: „het doel heiligt de middelen." Met het «goede voorprogramma, waarin o.a. een filmpje met Patsy Kelly en Thelma Todd, waarom geschaterd is, geeft Luxor deze week weer een programma, dat alle aanbeveling verdient. Het Parijsche volksleven. Harry Baur is een van de weinige acteurs die van elke rol welke hij te spelen krijgt een creatie maakt. Zijn spel stelt u nooit te leur. in welke film men hem ook ziet altijd weer is het zijn expressieve gelaat dat het witte doek beheerscht. In zijn markante gelaatstrekken weerspie gelen zich alle menschelijke emoties en toch wordt zijn spel nooit theatraal of banaal, altijd blijft het zuiver en diep ontroerend. In de film die deze week in het Palace draait, wordt het Parijsche leven van alle dag behandeld. Een simpele, doodgewone geschiedenis, die heelemaal niet nieuw is. Eenige prachtige opnamen van Parijs kun nen ons de echte Parijsche sfeer nog niet suggereeren dat gebeurt alleen zoo gauw Harry Baur gemoedelijk in zijn „biströt" zijn dagelijksch borreltje drinkt of wanneer hij achter het stuur van zijn taxi door de Pa rijsche straten rijdt. Wel wordt het talent van Baur in „Paris" ten volle uitgebuit. Typeerend is het overi-»- gpis dat in de overigens niet zeer talrijke, scènes waarin hij niet meespeelt de film voor het grootste deel haar spanning verliest en niets wordt dan de verfilming van een zeer gewone ge- Harry Baur heeft bijzonderen aan leg voor vaderrol len, wie herinnert zich niet meer zijn buitengewone spel in „Moskousche Nachten" met de opmerkelijke Fransche actrice Simone Simon? Ook nu weer is hij de arme vader van een dochter die verliefd wordt op een' dokter uit de eerste kringen. Vele hinder palen staan de beide geliefden in den weg. zelfs denkt papa Baur dat zijn dochter zich voor hem schaamt en doet hij een zelfmoord poging met zijn taxi. maar natuurlijk komt alles tenslotte terecht. Wanneer we de vergelijking met „Moskou sche Nachten" ook willen maken tusschen de hoofdrolvertolkster van toen, Simone Simon, en die van „Paris" Renee Saint Cyr, dan valt deze vergelijking niet ten gunste van Renee Saint Cyr uit. Zij mist ten eenenmale dat bijzonder levendige en tegelijk toch men schelijke spel dat juist aan de scènes waar Simone Simon en Harry Baur optraden, zulk een aparte bekoring gaf. Dat ..Paris" toch een film is geworden die werkelijk boeit van het begin tot het einde is dan ook uitsluitend de verdienste van den grooten acteur, die Baur is. Van het voorprogramma verdient dit maal een opmerkelijk filmpje over oude Europeesche vorstenhuizen, met filmopna men uit het einde der negentiende en het begin der twintigste eeuw. vermelding. Spe ciaal zij hier ook eens de aandacht geves tigd op' de bijzonder geestige teekeningen die het, Polygoon-Éclair journaal altijd voor afgaan. Zij zijn deze week zeer wij schreven het reeds scbiedenis. „Zwei Herzen in 3/4 Takt". Het is altijd prettig, een oude bekende weer terug te zien. Men geeft elkaar een klap op den schouder en haalt oude herin neringen op. Men neemt den ander eens op, en bepeinst, dat hij oud is geworden. Zoo gaat het ook met de operette-film „Zwei Herzen in 3:4 Takt" waarvan Cineone deze week een reprise geeft. Men kijkt haar eens aan, en bepeinst, dat zij oud is gewor den. Maar oude liefde roest niet, en we heb ben met genoegen naar de bekende melo dieën geluisterd, die eens op ieders lippen waren. U kent ze nog wel. die luchtige lied jes van Robert Stolz, „Zwei Herzen in 3,4 Takt" en „Auch du wirst mich einmal be- trügen", om de populairste te noemen. Deze film stamt uit den glorietijd der Duitsche operette-films en zij was er een der beste vertegenwoordigers van. Sindsdien hebben in de Duitsche film wereld gebeurtenis sen plaats gegrepen, die haar een tijd lang uit haar evenwicht hebben gebracht. Langzamerhand begint ze weer op gang t-e komen, en de film Sherlock Holmes, die ver leden week in Haarlem vertoond werd, be wees, dat we ons over die Duitsche film niet- zoo ongerust meer behoeven te maken. Maar daarom is het juist zoo bizoner aar dig, nog eens een film te zien. die uit dien anderen succestijd stamt, al moeten we voor zichtig zijn met vergelijkingen, omdat we gemakkelijk onbillijk zouden kunnen worden. Immers de techniek is reeds zooveel gevor derd en het raffinement is zooveel grooter geworden. Wat niet wegneemt, dat „Zwei Herzen in 3/4 Cineone Cinema Takt" een allergenoegelijkste operettefilm is die ook nu nog ten volle de moeite waard is. Een film, die ons ook nu nog kan doen schateren van het lachen en met liedjes, die zoo onweerstaanbaar zijn, dat ge niet kunt laten, ze mee te neuriën. Er komen een paar sterren in voor. die thans reeds geheel of grootendeels van het filmfirmament zijn verdwenen, doch die eens tot de allergrootsten behoorden: Willy Forst, Gretl Theimer en Szöke SzakalL Ongetwijfeld zullen velen van deze ge legenheid om de kennismaking met deze film uit de bloeiperiode der Duitsche film industrie, ter hernieuwen. Simone Simon en James Stewart. Simone Simon en James Stewart in de 20th Century Fox-film Zevende Hemel". (Rembrandt Theater). Een scène uit de schlagerfilm „Zwei Herzen in 3!4 Takt", waarvan Cineone thans de reprise brengt. (Cineone Theater). Montmartre in Hollywoodhet lijkt een heele waag! Edoch de Amerikaansche film- bolleboozen plegen nu eenmaal dergelijke waagstukjes te ondernemen en te hunner eere moet er aan worden toegevoegd: dikwijls met succes. Zoo mocht het hun warempel ge lukken een natuurgetrouw stukje Parijs in hun studio's op te bouwen en, wat meer zegt, dat met iets van dien zeer aparten Franschen geest te bezielen. Bij dit laatste komt boven dien het feit, dat de vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door de jeugdige, zeer begaafde Fransche actrice Simone Simon, die zich in de haar vertrouwde omgeving natuurlijk uitste kend thuisvoelt. „Zevende Hemel" is een drama-van-de- straat. Een dans meisje, dat uit haar „werkkring", een obscure kroeg, wordt verdreven omdat ze er niet voor geschikt is, en een jonge arbeider, die haar in bescherming neemt. „De hemel" noemt het meisje haar nieuwe woning in den nok van een woonkazerne. Hier, met recht „onder de daken van Parijs", speelt zich de roman van Diane en Chico af, een roman met ups en downs, een lach en een traan kortom ee* ware levensroman. Maar bovenal een roman, die overheerscht wordt door een lief de, die geleidelijk in sterkte uitgroeit en in de gedwongen scheiding der vier oorlogsjaren on wrikbaar blijft, ja zelfs in kracht toeneemt. Dit thema vindt men in „Zevende Hemel" op ontroerende wijze uitgewerkt. Het bewijst nog eens overduidelijk, wat men met soberheid kan bereiken, want is er eigenlijk wel een sim peler verschijning te bedenken dan deze Diane van Simone Simon, deze, naar liefde hunkerende bannelinge? En dan is daar James Stewart als Chico, de man, die Diane van de keien opraapt, zichzelf eerst wijsmaakt, dat hij heelemaal niet ver liefd wil worden en het natuurlijk al lang is. de man met de wonderlijke filosofische theo rieën, waarmee hij zelf niet al te best wep weet maar ze toch altijd maar besluit met dt conclusie dat hij een „bijzonder mensch" is., de gelukkige fantast, die zich haast vorstelijke allures aanmeet, als hij van rioolwerker op klimt tot straatreinigerJames Stewart toovert u dezen merkwaardïgen sterveling in al zijn merkwaardigheid voor. Een mengsel van humor en tragiek zou men „Zevende Hemel" kunnen noemen. Een meng sel, dat in feitë eiken levensroman eigen is. Het variéténummer is dus weer in eere her steld in Rembrandt. De ouverture mag er wer kelijk wezen, want het Hongaarsche show orkest van Gizi Royko en haar twaalf getrou wen is van uitstekende kwaliteit. Alleraardigst is het effect, als het orkest bij het begin ach ter een gaasgordijn speelt, waarop filmbeelden van Boedapest en Hongaarsche folklore gepro jecteerd worden. Het ensemble telt verschil lende solisten van klasse. Den meesten bijval oogst Gizi zelf, want deze temperamentvolle artiste paart een groote dosis muzikaliteit aan een minstens even groote hoeveelheid dans- vaardigheid. Zeer zeker een geslaagd inter mezzo! Hieraan vooraf gaan o.a. de wekelijksche journaals, waarin het bezoek van Mussolini aan Duitschland is opgenomen. Première voor Nederland. Herfst 1914. De wereld staat in brand. Menschen slachten elkaar af als wilde die ren. Menschen, die enkele maanden geleden nog vervuld waren van hooge idealen, die het vaderland verlieten, om voor zijn eer te strijden. De oorlog, de zenuwsloopende span ning in de loopgraven heeft hen reeds af gestompt en zij leven in een doffe berus ting. Slechts één verlangen kennen zij nog. Ver lof, rust. het vaderland, hun huis. hun vrouw zij verlangen er naar met een heimwee, dat is als een vage, nimmer aflatende pijn. Hun droom gaat- in vervulling. Zii kregen verlof en keeren naar huis terug. Maar ook in het vaderland is de tijd voortgeschreden. En als captain Vane zijn woning betreedt ontdekt hii dat zijn vrouw niet alleen is In een opwelling van toomelooze drift, waarin de spanning van enkele maanden, doorgebracht in den hel der loopgraven, plot seling tot een uitbarsting komt, slaat hij den Twintig jaar ge vangenisstraf. Twintig jaar opge sloten tusschen hooge muren, waai de zon niet kan doordringen, waar slechts een stukje hemel, met drie tergende tralies er voor. de wisselingen der jaargetijden doet vermoeden. Twintig jaar eenzaamheid, af gesloten van de buitenwereld, met geen an der gezelschap, dan de bewa-kei-s. die het eten toeschuiven met een stuggen groet. Hij berust. De jaren gaan tergend langzaam om. Na vijftien jaar wordt hij vrijgelaten, „we gens voorbeeldig gedrag!" Het gevangenishek slaat achter hem dicht. Hij is vrij. kan gaan waar hij wil, draagt een goedzittend pak en hij kan weer van het leven genieten. Maar men' stoot hem uit, men keert hem den rug toe. zijn leven lijkt verwoest, want de herinnering is geble ven. Men vergeet niet spoedig een misstap. Hij gaat naar het buitenland, waar men hem niet kent en behandelt zooals men dat leder gefortuneerd Engelschman doet. Er komt een meisje in zijn leven, dat hij gaat liefhebben, dat hem schijnt te begrij pen. Maar als hij haar geschiedenis vertelt Frans Hals ZONDAG 3 OCTOBER. HILVERSUM I. 1875 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.10.15 Hoogmis. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 KRO-orkest. (Om 1.00 Boekbespreking). 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoon muziek. 3.00 Russisch koor „Choeur Ukrainien" (Om 3.20 Gramofoonmuziek). 4.00 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (Gr.pl,). 5.50 Nederd. Hervormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (Gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50 Missie praatje. 8.10 Berichten ANP. Medeaee- lingen. 8.15 Rozenkrans-Lof. 9.00 KRO-orkest. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 EsDerantolezing. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws, Postduivenberichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Lezing „Van Staat en maatschappij". 10.00 VARA-orkest en so list. 10.40 Declamatie. 11.00 „Fantasia" en „De Krekeltjes". 12.00 Orgelconcert. 12.10 Kovacs Lajos' orkest en solisten. 1.15 Gramofoonmu ziek. 1.30 Causerie „Wat in Indië verandert". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Pianovoordracht. 3.00 Concert mmv. so listen, luistervinkenkoor „Amsterdam" en het Omroeporkest. 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luiste raars. 5.30 Kinderuur. 6.00 Voet-balpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP.. Gramofoonmuziek. 6.30 Re portage. 6.45 Doopsgezinde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Radiotoo neel met muziek. 9.20 Fransch Musette-pro gramma. 9.50 Radiojournaal. 10.05 Omroep orkest mmv. solist. 11.00 Berichten ANP. Hier na: AVRO-Dansorkest. 11.4012.00 Orgelspel. DROITWICH 1500 M. 12.50 BBC-Harmonie-orkest en solist. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Falkman's Apachen-orkest en soliste. 3.20 Het New Metropolitan Symphonie-orkest. 4.20 Missiepraatje. 4.40 Het Bridgewater kwintet. 5.20 Russisch Studentenkoor. 5.50 Eugene Pini's Tango-orkest. 6.20 Causerie „Great oc casions in the house of Commons". 6.40 Fred Hartley's Sextet en solist. 7.10 Declamatie. 7.308.15 BBC-Theater-orkest. 8.20 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich ten. 9.25 Het Orchestre Raymonde en bet BBC-Koor. 10.10 Viool en piano. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 7.10. 8.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelspel. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 An- dolfi-orkest. en zang. 3.20 Zang. 5.20 Dansmu ziek. 7.50 De Melodians en Pianoduo. 8.35 Zang. 8 50 Radiotooneel. 10.50 Gramofoonmu ziek. 11.201.20 Jo Bouillon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Gevarieerd concert. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.20 en 11.20 Rijks zendingen: Nedersaksisch symphonie-orkest. I 1.25 H. Hagestedt's orkest, Schrammelensem- I ble en solist. 3.20 Gramofoonmuziek. 5.20 Emil Roosz' orkest. 6.30 Gramofoonmuziek. 7.2C Rijkszending: Omroeporkest, -koor en solis ten, vrouwentrio en mannenkwartet. 9.50 11.20 Georg Freundorfer en Willi Libiszowski met hun orkesten. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Gewijde mu ziek. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.35 Pianovoor dracht. 11.50 Belgisch Saxofoonkwartet. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroepkleinorkest. I.50 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Repor tage A.C.W.-Congres. 6.00 Kamerorkest. 6.20 Radiotooneel. 6.50 Gramofoonmuziek, 7.20 Kleinorkest. 8.20 Omroeporkest, 9.05 Reporta ge. 9.20 Vervolg concert. 10.30 Gramofoonmu ziek. 11.3512.20 Omroepdansorkest. BRUSSEL 484 M. 9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Declamatie en Gramofoonmuziek. 11.05 Pianospel. 11.20 Ed. Loiseau's orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Vervolg concert. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.20 2 35 Orgelspel. 2.50 Trio „Ardenois". 3.10 Gra mofoonmuziek. 4.20 Vervolg Trioconcert. 4.50 Radiotooneel. 5.20 Lucien Hirsch' orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 „La foire de Sorot-* chinsky". opera. 10.30 Omroepdansorkest. II.2012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Populair concert en Taptoe. 9,20 Berich ten. 9.5012.15 G. Freundorfer en W. Libis zowski met hun orkesten. Om 10.05 Weerbe richt. 'KAyiO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. inaez. Med.) MAANDAG 4 OCTOBER 1937. HILVERSUM I, 1875 M. N'CRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek: 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek: 10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Amster- damseh Salonorkest; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoonmuziek; 3.00 „Wat de pot schaft", causerie; 3.30 Gramofoonmuziek; 4.00 Berichten. Hierna: Bijbellezing; 5.00 Voor de kinderen; 5.45 Christ. Muziekver- eeniging „Harmonie"; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg Vragenuur; 7.45 Re portage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-Berichten; 8.15 Amsterdamsch a Cap- pellakoor „Bel Canto". Hobo en orgel; 9.30 Gramofoonmuziek; 10.00 Berichten A.N.P.; 10.05 .Dierenbescherming", causerie; 10.20 Gramofoonmuziek; 10.415 Gymnastiekles; 11.00 Gramofoonmuziek. Hierna: Schriftle zing. HILVERSUM II. 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO- 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gewijde muziek (gr.pl.); 10.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Declamatie; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.30 Kovacs Lajos' or kest, soliste en gramofoonmuziek; 2.00 Gra mofoonmuziek; 2.15 Het Omroeporkest: In de pauze: Declamatie met pianobegeleiding. 3.45 Gramofoonmuziek: 4.30 Causerie „Mees terwerken der Fransche toonkunst"; 5.30 AVRO-Dansorkest; 6.15 Solistenconcert; 7.00 Causerie „Luchtbeschermingsdienst in Ne derland"; 7.20 Gramofoonmuziek; 7.40 Een plantersvrouw vertelt van haar Britsch-In- dische ervax-ingen; 8.00 Berichten A.N.P. Me dedeelingen; 8.10 De Twilight Serenaders; 8.50 Radiotooneel: 9.05 Het Omroeporkest, solist en de Haarlemsche Motet- en Madri- gaalvereeniging; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Berichten A.N.P. Hierna: AVRO-Dans orkest; 11.30 Het Volodarsky-orkest. DROITWICH. 1500 M. 11.05 Orgelspel: 11.35 en 12.05 Gramofoon muziek. 12.20 Religieuze causerie; 12.45 BBC-Schotsch Orkest: 1.20 Causerie ..I am a Spy"; 1.35 Orgelconcert: 3 20 A. Salisbury's orkest; 4.20" Rae Jenkins' Trio en solisten; 4.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Ch Eernesco en zijn kwintet rr.m.v. solist; 6.00 Harpsoli; 6.20 Berichten; 6.40 BBC-Harmonie-orkest; 7.20 Cabaret-programma: 8.05 Radiotooneel; 8.20 „What does the public want", causerie; 8.50 Viool en piano; 9.20 Berichten; 9.40 Buiten- landsch overzicht; 9.55 Esta Stein's Yiddish Chauve Souris Ensemble; 10.20 BBC-orkest en solist; 11.20 Declamatie; 11.35 Bert Fir man en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (gr.- platen). RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek; 12.20 Goldy-orkest en zang; 2.20 Gramofoonmu ziek; 2.35 en 3.05 Zang; 4.05 Vioolvoordracht; 4.20 Concert; 7.23 Zang; 7.35 Pianovoor dracht: 7.50 Zang; 8.05 Pi an ovoor dracht; 8.50 ..Richard Coeur de Lion", operette; 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN. 456 M. 5.50 Omroepkleinorkest: 7.50 Vliegeniers- orkest: 11,20 Fabrieksorkest: 12.35 Nedersak sisch Svmphonie-orkest en solist; 1.35 Ge varieerd concert; 3.40 Kamermuziek; 4.20 Hoorn kwartet en het Kurhessische Landes- orkest; 5.20 Gramofoonmuziek; 6.35 Geva rieerd concert; 7.20 Omroepkleinorkest en piano-duo; 8.20 West-Duitsch weekoverzicht, 9.00 Trio-concert; 9.50 Omroeporkest en so listen. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroep dansorkest: 1.30 Salonorkest; 1.50 Gramo foonmuziek; 5.20 Kleinorkest; 6.50 Gramo foonmuziek; 7.20 Belgisch Vocaal Trio; 8.23 Kleinorkest; 10.30 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.30 „Rigoletto", opera (gr.opn.); 8.35 De clamatie en gramofoonmuziek; 9.20 Berich ten: 9.50 E. Bauschke's orkest en soliste. Om 10.05 Weerbericht. BRUSSEL. 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Salonorkest 1.30 Omroepdansorkest; 1.50 Gramofoonmu ziek: 5.20 Salonorkest: 5.50 Omroepdansor kest; 6.35 Solistenconcert: 7.35 Harpsoli: 8.20 Salonorkest; 8.35 Radiotooneel: 9.20 Om- roepsymphonie-orkest; 10.30 Gramofoonmu ziek. I Otto Kruger speelt de mannelijke hoofdrol in „Twee- zwarte schapen (Two sinners), waarvan in Haarlem thans de NederlaJidsche première gaat. (Frans Hals Theater). in sobere woorden, die ontroeren door hun eenvoud, vlucht zij van hem weg Nog steeds staat het verleden als een schaduw achter hem, een schaduw, die hem volgt waar hij gaat, die hem niet met rust laat. Natuurlijk komt het in orde. Dat spreekt vanzelf, maar dat is bijzaak in deze film. Hoofdzaak is dit verhaal, dat aangrijpend is door zijn warme menschelijkheid en door de eerlijke problemen, wars van elke valsche romantiek. Sober, op enkele uitzonderingen na, die we graag vergeten om het geheel. Een sterke film, die niets te maken heeft met filmkunst, maar die ons voortdurend weet te boeien en ontroerd, zonder sentimen teel te worden. Otto Kruger is als captain Vane, op en top Engelschman, maar met een aantrekkelij- ken eenvoud en een sympathiek gelaat. Het voorprogramma is bijzonder verzorgd en bevat onder andere een Hollandsche short, waarin Sylvain Poons optreedt en zingt, be geleid door de Ramblers. Harry Baur geeft een knappe creatie van een Parijschen taxichauffeur in ,J>aris". (Cinema Palace). AGENDA. ZATERDAG 2 OCTOBER Gemeentelijke Concertzaal: Jubileum Gas- tentoonstelling, 1.305.30 en 7.3010.30 uur. Stadsschouwburg, Wilsonsplein: „George en Margaret", blijspel van Gerald Savory, 8.15 uur. La Gaité, Raaks: Swing Orkest The Ambas sadors. 8 uur. Palace Filmac: 115 uur: Doorloopend 50 minuten wereldnieuws. Gebouw „Caecilia", Jansstraat 48: Psycho metrische Experimenten-avond, 8.30 uur. Café-Restaurant „Du Commerce", Plein 12: Orkest De Archibalds. Luxor Sound Theater: „Schooiertjes", 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals Theater: „Two Sinners", 2.30, 7 en 9.15 uur. Cineone Theater: „Zwei Herzen in 3/4 takt", 1.30—5.30 en 7—11 uur. Cinema Palace: „Paris", 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: „Zevende hemel", ^,n Verder optreden fin het Hongaarsche Show orkest „Gizi Royko". 2.30. 7 en 9.15 uur. ZONDAG 3 OCTOBER Frans Hals Theater: Het intieme leven der dieren in Artis. 11.30 uur v.m. Stadsschouwburg: Else Mauhs in Elisabeth 8 urn-. Gebouw „Caecilia", Jansstraat 50: Cursus vergadering „De Dageraad", 10.30 uur v.m. Gebouw Prot. Bond: Voordracht „Wie is Jezus?", v. m. 10.30 uur. MAANDAG 4 OCTOBER Volksuniversiteit: Aanvang Cursus De oudste geschiedenis der menschheid. Palace Filmac: 115 uur: Doorloopend 50 minuten wereldnieuws. Bioscoopvoorstellingen 's middags en des Zandvoort: Raadsvergadering, Raad huis, nam. 7.30 uur. ROOSTER VAN APOTHEKEN (Samengesteld door den Inspecteur der Volksgezondheid) Voor de apotheken, die toestemming ge vraagd hebben, om 's avonds en 's nachts en Zondags te sluiten, is door den Inspecteur der Volksgezondheid een sluitingsrooster op gemaakt. Van Zaterdag 2 Oct. 's avonds 8 uur tot en met Vrijdag 8 Oct. zijn de volgende apo theken op Zondag, 's avonds na acht uur en des nachts geopend. P. Th. A. v. Rijn, Kleine Houtweg 15. Tel. 10539. Firma C. G. Loomeijer en Zn.. Zijlweg 34, rel. 12495. Schoterbosch Apotheek, Rijksstraatweg 19. Tel. 12711. W P. Woutersen, Koninginneweg 3. Tel. 12038.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 16