Bijbeitentoonstelling in de Raadszaal
Gouden Geluiden
ONS SPECIALE KNIPPATROON.
ZATERDAG 2 OCTOBER 1937
HAAR GEM'S DAGBGAD
Interessante collectie bijeen.
Uitgaven uit vroeger eeuwen.
Men schrijft ons:
NAAR aanle
dachto drie
de Staten
AAR aanleiding van het alom her-
hts driehonderdjarig jubileum van
Statenvertaling wordt ook te
Haarlem een bijbeltentoonstelling
gehouden van 5 tot 10 October in de
Raadszaal van het Stadhuis, welke belang
rijk belooft te worden. In de Stedelijke Bi
bliotheek toch zijn kostbare en zeldzame bij
beluitgaven, Polyglotten (veeltalige bijbels),
verschillende uitgaven van vroeger eeuwen,
met en zonder platen enz., doch ook de firma
Enschedé, het Aartsbisschoppelijk Museum,
het Nederlandsch Bijbelgenootschap en ver
scheidene boekenliefhebbers hebben curiosa
ingezonden. Zoo is een fraaie en belangwek
kende collectie bijeen gebracht, die niet
slechts voor de mannen van studie, maar ook
voor de jeugd en het groote publiek leerzaam
en aantrekkelijk is.
Men zal daar als-het-ware in één geheel bij
een vinden, in enkele uren te bezichtigen, wat.
juist dezer dagen beschreven werd in het
groote en reeds veel geprezen boek van dr. C.
C. de Bruin: „De Statenbijbel en zijn voor
gangers", doch tevens zullen er ook andere
vertalingen te bezichtigen zijn en te best-udee-
ren, zoodat de openingsrede op den vooravond
in de aula van het Gymnasium aan het Prin
senhof zal handelen over de Statenvertaling,
haar voorgangers èn opvolgers
De Statenvertaling, genoemd naar de auto
risatie van de Staten-Generaal, moge toch
voor vele Protestanten althans de beteekenis
hebben verkregen van dén volksbijbel, onze
Roomsch Katholieke volksgenooten, voorzoo
ver zij den Bijbel zelf bezitten en gebruiken,
willen de Statenvertaling als zoodanig niet er
kennen, d.w.z. in die volstrekte beteekenis.
terwijl anderzijds bijv. de Lutherschen hun
eigen vertaling van Luther in de Nederduit-
sche taal overgebracht, blijven gebruiken.
In elk geval echter, onze Statenbijbel is
niet de oorspronkelijke bijbel, zooals sommi
gen wel eens schijnen te meenen! Het Woord
Gods is toch ouder dan 300 jaar. Duizend jaar
vóór Christus gaven David en Salomo hun
Psalmen en Spreuken, ja, honderden jaren
nog tevoren schreef Mozes, „onderwezen in
de wijsheid der Egyptenaren" de wetten Gods
uit den mond des Heeren.
Door de eeuwen heen zijn de geschriften
der Profeten te boek gesteld, tot' Christus
kwam, in wien „het Woord is vleesch gewor
den" en de Schriften van evangelisten en
apostelen getuigen van Hem als de vervulling
van het Woord Gods.
Van de handschriften uit de Middeleeuwen
zal men wel slechts een enkel voorbeeld kun
nen bewonderen, maar van de oude drukken
(incunabelen of wiegedrukken) kort na de
uitvinding van de boekdrukkunst, zal er meer
zijn.
In het bijzonder willen wij noemen den
kostbaren Delftschen Bijbel van 1477, dus
bijna een halve eeuw vóór de Hervorming.
Deze bevatte het Oude Testament zonder de
Psalmen, omdat men die toch wel meer kende
uit kerkelijk gebruik. Het eigenaardige echter
van de twee perkamenten kwartijnen van.de
ze tentoonstelling is wel dit, dat er achterin
aangegeven staat in Middeleeuwsch schrift,
dat dit boek toebehoorde aan de weduwe van
den schout Van Ruyven van Haarlem, die in
1492 werd vermoord in het oude Raadhuis bij
het oproer van het kaas- en broodvolk! Daar
in dat oude bijbelboek zocht de rouwdragen
de weduwe haar troost bij dezelfde woorden
der eeuwige waarheid, waaruit de geloovigen
van het heden kracht en wijsheid putten.
Men zal den ouden Liesveldt-Bijbel kunnen
zien en den Deux-Aes Bijbel, welke beide uit
gaven wel de bekendste zijn van de 16de eeuw,
al hadden de Doopersehen den Biestkens-
Bijbel het meest in eere. Voor velen zal het
echter goed zijn om zich eens duidelijk voor
oogen gesteld te zien, dat een eeuw, ja an
derhalve eeuw, vóór de verschijning van den
Statenbijbel in 1637 er reeds vertalingen van
den Bijbel in de Nederlandsche taal beston
den en werden verspreid, naast de Roomsch
Katholieke (Latijnsche) Vulgaat-vertaling.
Men zal bij het zien van het Hebreeuwsche
Oude Testament en het Grieksche Nieuwe Tes
tament kunnen opmerken, dat de Vulgata, de
algemeen erkende bijbel der Roomsch Katho
lieke Kerk, ook een vertaling is, en niet het
oorspronkelijke Woord Gods.
Evenzeer zal het voor het publiek in het
algemeen belangwekkend zijn om bijv. de por
tretten der oude mannen te beschouwen, die
hun levenswerk voltooiden in het pest-jaar
1635, terwijl velën in Leiden ten grave ge
bracht werden voorbij het gebouw, waar de
bijbelvertaling tot stand kwam. Zij waren be
zig met eeuwigheidswerk.
Anderzijds weer zullen er talrijke uitgaven
liggen van diezelfde Statenvertaling, welke ook
in het heden verkrijgbaar zijn voor ieder, die
dat wenscht, groote en kleine bijbels, Nieu
we Testamenten voor enkele stuivers, of blin-
den-boeken van grooten omvang, waarin de
tastende vingers langs de puntjes de woorden
kunnen spellen, die alweer datzelfde Woord
Gods vertolken, waarbij de geloovigen aller
eeuwen hun troost en kracht en licht von
den. Licht ook voor de blinde oogen, kracht
ook voor de zwakken en verslagenen, troost
ook voor de bedroefden en stervenden van
thans.
En naast die groote verscheidenheid van
voorgangers en opvolgers van den ouden
Statenbijbel zal daar ook de roeping tot ons
Nederlandsche volk spreken, voor zoover men
althans dien Bijbel „zonder uitlegging of
kantteekening" waardeert, om dat Woord nu
ook aan andere volken te brengen, gelijk wij
het vóór 300 jaar in onze eigen Nederlandsche
taal ontvingen in die eenheidsvertaling. Er
zullen daar bijbeluitgaven zijn in het Ma-
leisch en Javaansch, in Bataksch voor de in
woners van Sumatra, voor Dajaks van Bor
neo, kortom in reeds meer dan 30 talen van
ons uitgestrekte Indïë. Men zal de vreemde
lettertypen kunnen bewonderen, waarvan
sommige ook voor een kleine tien jaren (in
1928) in het Stedelijk Concertgebouw te be
zichtigen waren.
Dr. de Bruin vertelt in zijn bovengenoemd
boek, dat in de Middeleeuwen ter beschikking-
van de Begijnen te Haarlem een bijbelhand
schrift werd gesteld, dat, hoewel niet bijzon
der omvangrijk, noch bijzonder kostbaar van
uitvoering, toch „7Vfe gouden schilden" waard
was. Het werd blijkbaar uitgeleend, gelijk 'nu
de boeken der Stadsbibliotheek, maar er wa
ren strenge bepalingen, want er stond in ge
schreven:
..Wie dattet begheert. salt een maent
moghen houden ende niet langher sonder te-
Jiuus te brengen ende een yghelic wilt bewa
ren scoen ende onbesmet, als hij sij eighen boe
ken doet ende alsmen boeken sculdich is te
bewaren".
Is het te verwonderen, voegt de schrijver
erbij, dat men uit vrees om een handschrift te
verliezen aan het slot het volgende, ons ko
misch in de ooren klinkende, dreigement
plaatste:
„Die dat vindet, die brenget weder om Gods
wil, of die duivel sal se peken met een pik-
stock".
In onzen tijd hoeft men niet meer bij den
naam des Heeren of den duivel de menschen
te bezweeren (men spot nu ook nog wel, vol
gens één onzer moderne schrijvers, met
„Joosje Pek") om de boeken te bewaren of te
rug te brengen. Wij beleven andere tijden.
Evangeliën of heele bijbelboeken voor luttele
prijzen, ja, zoo noodig geheel kosteloos ver
krijgbaar, het Woord Gods alom beschikbaar
„voor een ieder in de eigen taal", ook voor al-
ledaagsch gebruik! Moge de Haarlemsche ten
toonstelling door oude en nieuwe bijbeluitga
ven der voorgangers en opvolgers der Staten
vertaling velen iets geven, ja, veel geven!
Het is ons een genoegen
de klank van het eigen instrument
meer te gaan\ waarderen naar
mate wij andere bespelen of horen
bespelen. Door zijn sonoriteit pro
pageert (ook onder de veeleisenden
onder mijn kennissen) de Feurich
piano niet alleen zichzelf, doch
ook de naam van Uw* firma."
O'veen. J. B.
Een artikel van vertrouwen bij een
adres van vertrouwen. OOK U slaagt
zeker bij
GOLDSCHÜEDING
GROOTE MARKT.
PIANO'S RADIO MUZIEK.
Ons magazijn is tot 8 uur geopend.
Zaterdags 10 uur.
(Adv. Ingez. Med.)
Dierendag.
4 October.
Men schrijft ons:
Elk jaar op 4 October maken de verschil
lende vereenigingen voor dierenbescherming
zich op, om de propaganda voor hun idee
intensief te voeren. Want 4 October is de
Dierendag, internationaal als zoodanig vast
gesteld op den herdenkingsdag van den
•Heiligen Franciscus van Assisië, die irïde
middeleeuwen leefde in het stadje Assisië
in het midden van Italië. Hij was de groote
vriend en helper der armen en verdrukten,
de pleitbezorger voor de verschoppelingen.
En dat hij onder dezen ook de dieren reken
de, is o.a. bekend uit verschillende verhalen
die over hem in omloop zijn.
Den 4den October te maken tot Dierendag
was dus goed gezien en had een historischen
achtergrond.
Steeds meer dringt de propaganda voor
bescherming van het dier tot de menschen
door. De voortdurende actie in den loop dei-
jaren is aanleiding geweest, dat het werk
der dierenbeschermersvereenigingen thans
schier overal sympathie ondervindt.
Ook in dezen voor veel menschen zoo moei
lijken tijd is er een toeneming merkbaar
van het verantwoordelijkheidsgevoel van
den mensch ten opzichte van de dieren.
Meer dan vroeger dringt het besef door.
dat de mensch de dieren, die in zoo meenig
opzicht van hem afhankelijk zijn, niet mag
mishandelen. Dit komt niet alleen, omdat
hij, die zich aan dierenmishandeling schul
dig maakt, met den strafrechter in aanra
king- komt, maar ook, omdat een gevoel van
ridderlijkheid tegenover de zwakkere mede
schepselen in veler harten heeft postgevat.
Moge op dezen Dierendag tot allen door
dringen wat de dierenbeschermers van veler
lei richtingen van de menschen vragen: meer
meegevoel met het dier in het algemeen;
medelijden en hulp voor het zwakke en -in
grooten nood varkeerende medeschepsel;
het niet meedoen aan het veroorzaken van
onnoodig dierenleed, want nog steeds wor
den de huisdieren niet altijd goed en vrien
delijk behandeld; komen er op de boerderij
en op de veemarkt ongerechtigheden voor,
die blijk geven van onnadenkendheid, maar
ook vak van ruwheid; zien we in vele ge
meenten den trekhond onder de kar wat
eigenlijk reeds lang tot het verleden had
meoten behooren, zooals dit in een 200-tal
gemeenten van ons land reeds het geval is;
duurt het ellendig lot vort van de duizenden
den kettinghonden, die heel vaak hun leven
gekluisterd zijn: stijgt- uit de vivisectie
laboratoria de jammerklacht ten hemel van
de duizenden arme proefdieren.
Het zijn de dierenbeschermers, het zijn de
vivisectiebestrijders, het zijn de vegetariërs,
die allen op eigen terrein, hun inzichten aan
de menschen probeeren kenbaar te maken.
Moge dit stukje ter gelegenheid van den
Dierendag aanleiding zijn t-ot overdenking
van het schoone streven naar verbetering
van het lot van het lijdende dier. Dat veler
sympathie worde omgezet in een daad.
NUTS-SPAARBANK TE HAARLEM
Het vergelijkend overzicht over September
19371936 is als volgt:
Aantal behandelde posten 17349 v. j. 15903.
Aantal Inlagen 11504 v. j. 10179.
Aantal terugbetalingen 5845 v. j. 5724.
Ingelegd f517.363,56 v. j. f362.425.14
Terugbetaald f463.297,50 v. j. f452.375,48.
Meer Ingelegd f54.066,06 v. j. minder
f 89.950,34.
Aantal nieuwe boekjes: 360 v. j, 226.
Aantal afbetaalde boekjes: 180 v. j. 177.
Spaarbusjes op 30 September 1937 in om
loop: 3457.
Geledigd in September 1937: 250 busjes
met totaal inhoud van f 4.023.91.
Aantal verhuurde kluisloketten op 30 Sep
tember 1937: 641.
Deze week stellen wij een speciaal patroon
beschikbaar, waaruit verscheidene kleeding-
stukken voor de wintergarderobe kunnen wor
den gemaakt. Het ligt in de bedoeling, een
dergelijk patroon van tijd tot tijd op te
nemen, in de verwachting dat velen hiervan
graag gebruik zullen maken.
Het patroon bestaat uit de volgende model
len:
A. Eenvoudige vlotte blouse,, die van voren
met een rij knoopjes gesloten wordt. Zeer
modern is hierop een strik van geruite tafzij te
dragen.
B. De rok loopt een ietsje klokkend uit. De
eenige garneering bestaat uit een tweetal
schuine zakjes.
C. Aardige kraaglooze kazak van soie impri-
mee. Het bovendeel wordt dichtgeknoopt. Het
staat echter bijzonder aardig, wanneer men
er een shawltje in een bijpassende tint onder
draagt en een paar knoopen open laat. Naar
verkiezing kan men de rok van voren open la
ten of dichtstikken
D. Deze kazak, die van voren geheel dicht
geknoopt. wordt is vervaardigd van wollen
stof. Juist door den eenvoud werkt dit model
zoo gedistingeerd.
E. Sportieve mantel van geruite wollen
stof. De kraag, de voorkant en de groote zak
zijn doorgestikt, sportieve donkere knoopen,
en een breede leeren ceintuur in dezelfde tint
compieteeren dezen mantel.
F." Deze kazak is vervaardigd van goud- of
zilverbrocaat. Gedragen op rok, G. Wordt van
satijn of velourschiffon vervaardigd-, deze ka
zak vormt een eenvoudig schouwburg- of di
nertoilet.
H. Plissee is op het oogenblik zeer modern,
dus waarom zouden we er het aardige visi
tetoiletje niet mee garneeren? Een breede
strookt vormt de zoomafwerking, terwijl een
smalle volant langs de mouwtjes de puntige
zakjes en het kraagje genaaid wordt. Het
blousje sluit, met een rij kleine ronde knoop
jes en lusjes; dc rok is vierbaans. Een breede
ceintuur van hetzelfde materiaal der japon
wordt van achteren gestrikt.
Een niet te onderschatten voordeel van al
Niet langer dralen,
Laat „RHEE" Uiv wasch maar halen
HEEMSTEDE TRELEFOON 28201
(Adv. Ingez. Med.)
GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN
(Inlichtingen ten Politiebureele Smede-
straat. eiken werkdag uitsluitend tusscnen 11
en 13 uur).
Terug te bekomen bij: Politiebureau, Sme-
destraat 9, ceintuurs en handschoenen; Bo-
zena, Javastraat 31, armband; De Ridder.
Bleekenbergstraat 37, Grieksch boek; Staal,
Hyacintenlaan 38, duimstok; Kitseroo, Gast
huislaan 28. hond; Van der Veldt, Nieuwe-
weg 9 te Haarlemmerliédé, hond; Van der
Hoorn, Wilhelminastraat 64, dameshorloge;
Van Roon, Scheeperstraat 31 zwart, dames
hoed; v. d. Bunt, Schreveliusstraat 10 rood,
regenjas; Bergman, Eemstraat 14, japon;
Daudey, Raam vest 57, katje; Stemler, Nas-
saustraat 19, 2 kammetjes; Van Egdom, Van
Berensteijnstraat 1, kat; Luijten, Brouwers
straat 19, zakmes; Doncan, Spaarndamsche-
weg 94 rd„ jongenspet t.n. van Buurman; Ten
Bosch, Linschotenstraat 6 zwart, portemon-
naie; Steenman, Prinsessekade 14, portemon-
naie; Van Amersfoort, Wagenweg 128 rood,
pop; Van Boven, Clercqstraat 170, tabakspijp;
Van Alphen, Hofdijkplein 11, rijwielbelas-
tingmerk; Offerings, V. d. Meerstraat 1, rij-
wielbelastingmerk; Van Bruggen, Gen. de
Wetstraat 74, soldeerbout; Rijwielstalling
Postkantoor, gymschoentje: Rob, Wilgen
straat 30, schooltasch met boeken; De Graaf,
Leidscheplein 15, schooltasch; Scheeling, Gen.
Cronjéstraat 26 rood, 2 postzegels; Kruijff,
Wilgenstraat 18, zeiltje voor kinderwagen.
deze kleedingstukken op hetzelfde grondpa
troon is. dat men vele combinaties kan maken
die altijd bij elkaar passen.
Prijs van het patroon 47 ets. Het is van
heden af gedurende een week te verkrijgen
bij de bureaux van dit blad, Gr. Houtstraat
93 en Soendaplein 37.
Vrouwen Electriciteits Vereeniging
Uitstekend
eslaagde propaganda
middag.
Mevrouw Wolthers zet het doel der
vereeniging uiteen.
In de bovenzael van café-restaurant Brink-
mann had gistermiddag een bijeenkomst
plaats van de afdeeling Noord-Holland van
de Vrouwen-Electriciteit-svereeniging. Het bo
venzaaltje bleek te klein voor de talrijke be
zoeksters en eerst na verwijdering der tus-
schenschotten kon iedereen een plaatsje
vinden.
De afdeelingspresidente mevrouw G.
Schmidt-Marsman opende de bijeenkomst
met een kort welkomstwoord waarna zij het
woord gaf aan de presidente der vereeniging
mevrouw Wolthers-Arnolli die een korte uit
eenzetting gaf van het doel der vereeniging.
De Vrouwen Electriciteits Vereeniging is
opgericht met het doel om de huisvrouwen
te leeren haar taak om de materieele belan
gen van het gezin te behartigen zoo efficient
mogelijk te doen uitvoeren om zoodoende
meer tijd te krijgen ook de ideëele belangen
te verzorgen.
In den loop der tijden is de taak der huis
vrouwen zeer gewijzigd. Door de voortschrij
dende techniek en door de electriciteit kan
ook de gezinsarbeid tot machinalen arbeid
worden gemaakt. Door de technische vervol
making krijgen de vrouwen meer tijd waar
door zij in het gezin een prettiger sfeer kun
nen scheppen.
De V. E. V. heeft zich nu ten doel gesteld
door het geven van voorlichting de groote
voordeelen aan te toonen die het gebruik van
electrische apparaten met zich mede brengt.
Uitdrukkelijk verklaarde mevr. Wolthers
dat de vereeniging zich niet beweegt op het
terrein van de Ned. Ver. van Huisvrouwen.
Door het geven van voorlichting, middagen,
cursussen en excursies zal de vereeniging
trachten haar doel te bereiken.
Na de causerie van mevr. Wolthers demon
streerde mevrouw Roersch eenige electrische
toestellen die vooral in het huisgezin van
practisch nut zijn.
Als aardige attractie had men in een bij-
zaaltje verschillende oud-Nederlandsche (o.a.
een bijzonder fraaie keuken uit Midden-
Beemster) en moderne theetafels met toebe-
hooren opgesteld waar de bezoeksters door
oud-Hollandsche boerinnen van thee werden
voorzien.
Bovendien bestond nog de gelegenheid om
poffertjes en andere lekkernijen, alles elec-
trisch toebereid, te proeven, van welke ge
legenheid een druk en dankbaar gebruik
werd gemaakt.
Deze eerste middag te Haarlem van de nog
jonge Vrouwen Electriciteits Vereeniging mag
als bijzonder geslaagd beschouwd worden en
was een prachtige propaganda om de huis
vrouwen met de electriciteit in het algemeen
en de electrische toestellen in het bijzonder
vertrouwd te maken.
ALGEMEENE EVANGELISATIE.
Op Dinsdagavond 5 October belegt boven
vermeld Comité een getuigenissamenkomst
in de Broeder-kerk, Parklaan 34.
De heeren M. Schats, G. Oversteegen en
anderen zullen het woord voeren. Het zang
trio „Kalosi" zal nogmaals eenige liederen
ten gehoore brengen. De muzikale leiding
berust bij den heer G. Aling.
VOORDEN-
-POL1TIERECHTER
Fraudeerende steuntrekkers.
Er zijn gevallen, zei dc Officier, waarbij
men nog wel eens iets door de vingers kan
zien of waarbij termen zijn om een voor
waardelijke straf te vragen; benarde om
standigheden doen veel begrijpen, maar dan
moet er ook blijk zijn van berouw en van
een eerlijk voor de zaak uitkomen, terwijl
er geen boos opzet in het spel mag zijn, geen
vooraf opgemaakt plan om de steuncommis-
sie te bedriegen.
Dat de arbeider uit Lisse, die terecht stond,
dit laatste in praktijk had gebracht, leek
waarschijnlijk. Hij had namelijk niet opge
geven, dat zijn vrouw wekelijks geregeld tien
gulden op een wasscherij verdiende en de
vrouw had zich daar onder haar meisjes
naam laten inschrijven, waardoor uit de ad
ministratie van die wasscherij niet kon blij
ken, dat de steuntrekker bij-inkomsten had
en zoodoende had hij maanden lang te veel
steun getrokken. De Officier vond dit te er
ger. waar verdachte geen groot gezin had,
zoodat er niet zoo'n financieele nood was.
Hij mocht nu zeggen, dat de bij-inkomsten
dienden om meubelen af te betalen, dat was
geen steekhoudend argument en daarom vor
derde de Officier een gevangenisstraf van
een maand. De politierechter wilde ook geen
voorwaardelijke straf opleggen, doch gaf
twee weken gevangenisstraf met het oog op
het blanco strafregister.
De volgende steuntrekker kon evenmin op
een voorwaardelijke straf aanspraak ma
ken. Hij was in Haarlemmermeer penning
meester geweest van een afdeeling van den
bond van bouwvakarbeiders en als zoodanig
mede belast met de regeling van de steun-
uitkeering. Men weet, dat deze vla de vak-
vereenigingen geschiedt en het bestuur van
zoo'n vereeniging heeft dus een vertrou
wenspositie. Dat'de penningmeester, als het
hem zelf betreft, niet eerlijk is, is dus een
ernstig iets.
Deze penningmeester, die werkloos was,
had behalve zijn steunuitkeering inkomsten
genoten, die hij had verzwegen. Het burger
lijk armbestuur had hem namelijk in ver
band met ziekte in zijn gezin eens f 19 ge
geven en dan had hij ook nog een paar we
ken f 12.60 uit de ziekenkas getrokken, wat
hij eveneens had verzwegen.
Nu was het al een heel vreemd excuus, dat
hij. als penningmeester der vakorganisatie,
verklaarde, niet geweten te hebben, dat hij
die inkomsten had moeten opgeven en even
eens. dat hij zei, zich niet te herinneren, f 19
van het Burgerlijk Armbestuur ontvangen te
hebben. Ja, hij kon zich. zei hij. niet inden
ken, dat hem die uitkeering zou zijn ge
geven.
De politierechter vond het een al even on
waarschijnlijk als het ander. Daar kwam nog
bij, dat hij, toen hij ziek was. zijn werk had
overgedragen aan iemand, die geen bestuurs
lid was. Hij wilde nu nog wel beweren, dat
die persoon tweede penningmeester was ge
weest. maar de voorzitter van zijn organi
satie sprak dat tegen en had tevergeefs in
de notulen gfezocht naar een verkiezing van
den bedoelden persoon tot 2en penning
meester, zoodat het den schijn had, dat hij
de werkelijke bestuursleden liever buiten zijn
administratie had willen houden.
Dat verdachte van het Burgerlijk Armbe
stuur f 19 had ontvangen, leed geen twijfel
en ook stond vast, dat hij daarvan op de
door hem ingeleverde opgave omtrent zijn
gezinsinkomsten geen melding had gemaakt.
Het ergste voor hem was, dat hij hier om
heen draaide, waarmee hij de verdenking op
zich vestigde, doelbewust te hebben ge
knoeid. Of dit nu door de controle eerder
ontdekt had moeten worden, doet niets ter
zake, meende de politierechter.
De Officier van Justitie vond dit een ern
stig geval, vooral omdat verdachte penning
meester der vakorganisatie was geweest en
vorderde 2 maanden gevangenisstraf.
Mr. O. H. v. Wijk, de verdediger, vond veel
duisters in de zaak. waarin naar zijn mee
ning de politiek ook een rol speelde. Ver
dachte was namelijk raadslid en men zou
het van zekere zijde er op aangestuurd heb
ben hem in de gevangenis te krijgen. Spre
ker geloofde niet. dat zijn cliënt fraude had
willen plegen. Voorts wees hij op verdachte's
moeilijke omstandigheden, terwijl hij be
twijfelde. of het geïncrimineerde stuk er een
was, dat tot bewijs van eenig feit moest die
nen. omdat daarnaast van andere zijde stuk
ken kwamen, waarmee het gecontroleerd
moest worden, zoodat het foutieve aan het
licht kwam, waarmee het stuk zijn betee
kenis verloor.
De politierechter was het in dezen niet
met den verdediger eens en achtte de valsch-
heid in geschrifte bewezen. Voor een voor
waardelijke straf, als de verdediger gevraagd
had, vond ook de politierechter geen termen,
doch bepaalde de straf op een week. gelet
op den leeftijd en de omstandigheden van
verdachte.
Een driftige juffrouw.
Dat een vrouw er niet mee is ingenomen,
als haar echtgenoot laat en niet al te frisch
thuis komt, is een internationaal verschijn
sel. want sla een geïllustreerd blad op, on
verschillig uit welk land en ge vindt er
plaatjes in van dames met nachtmutsen op
en bezems in de hand boven aan de trap, ter
wijl beneden een echtgenoot in onzekere
houding niet weet, of hij den tocht naar bo
ven zal aanvaarden.
Volgens dit internationaal gebruik dus
had de Zaansche juffrouw, die zich niet kon
vereenigen met het tijdstip van thuiskomen,
door haar man gekozen en diens alcoholper
centage. daarover haar man ter verantwoor
ding moeten roepen op de manier, welke zij
de meest geschikte vond. zoodat we vol
strekt niet den bezem als een noodzakelijk
hulpmiddel willen aanbevelen.
Die juffrouw deed dat niet, maar zij ging
bij een buurman in de schuur, waar deze
zijn groente had opgeslagen, slingerde deze
tegen den grond en ging er op staan trappen,
zeer ten nadeele van de bloemkool, andijvie
en andere tuinproducten.
De buurman zag dat en vond het niet,
zooals 't behoorde, maar de juffrouw was
zoo door 't dolle heen, dat zij den buurman
ook ging slaan en bovendien schold zij hem
voor dief en moordenaar.
Men zal wellicht niet goed begrijpen, hoe
dit alles verband hield met de verlate thuis
komst van haar man. doch de sleutel van
het raadsel is, dat de juffrouw buurman aan
zag voor den verleider, die haar echtgenoot
tot drinken aanzette, wat hem geld kostte
vandaar dief wat zijn gezondheid in
gevaar bracht vandaar moordenaar en
wat zijn handel benadeelde, waarom ze om
gekeerd buurman's handelswaar had vernie
tigd.
De Officier was van meening dat de juf
frouw haar man, die geen klein kind was.
persoonlijk ter verantwoording had moeten
roepen en niet den buurman, waarom hij
een geldboete van f 25 eischte, welke de
rechter toewees.