JEUGDIGE KUNSTENAARS OP BALI. ZATERDAG 9 OCTOBER 1937 HAARLEM'S DAGBLAD ir PRIESTERLIJK CEREMONIEEL, door Ida Bagoes Tjakra (14 jaar), leerling der Holl. Ind. School te Kloengkloeng. TEN Oosten van het schoone Java ligt het wonderbare Bali, het eiland der gelukkigen, waar in een samenleving van simpele, ongekunstelde men- schen, natuur en cultuur in zeldzame har monie ineenvloeien; waar een oude Hindoe religie even rijk en vruchtbaar is als de ge zonde, roode aarde; waar kunst en leven één zijn en waar eiken dag, dan hier, dan daar de kunst uit het leven, het leven uit de kunst opspringt, vol rijke verrassing en verrassen den rijkdom. Zoo welig als de plantengroei er is, is de kunst in haar veelvuldige uitingen, in bouw en beeldhouwkunst, in muziek en dans. Ze ls barok in haar uitbimdigen overvloed. De versieringen aan tempels en poorten en hui zen, ze getuigen van een weelderigheid, een volheid, die volkomen beantwoord aan het bloeiende, vrij uitstroomende leven zelf; er is in beeldhouw-, teeken- en schilderkunst een gewemel en een gedrang van dieren en menschen, van bloemen en bladeren en vruchten, van goden- en demonengezichten. Tot voor kort waren alle kunstuitingen op Bali traditioneel. De kunst is er gemeen schapskunst: niet de persoonlijke opvattin gen domineeren, maar de eeuwenlang van geslacht op geslacht overgeleverde vormen. Houding en vorm van lichaam, van handen, hoofd en voeten; typische proporties, wijze van kleeden, aard der versierselen, symbo lische attributen ze zijn strikt gebonden aan de oude opvattingen, aan voorschriften en regels. En deze oude tradities kunnen niet gebroken worden, zonder dat er een groote, krachtige ommekeer in een volk plaats grijpt. Het is wel zeer opmerkelijk, dat ondanks de toch al driehonderdjarige aanraking met het Westen, de innerlijke geestestoestand zóó stationnair bleef, dat in wajang-voorstelling, in gamelan-muziek, in literatuur en beelden de kunst de geijkte opvattingen bewaard bleven. Zoozeer is het beoefenen van kunst een gemeenschapsdaad geweest,, die niet on gewoner en persoonlijker was dan de andere uit een ongebroken samenleving te voor schijn tredende daden, dat in het Balineesch niet eens een woord voor „kunst" en „kun stenaar" bestaat. Kunstwerken dragen geen van alle den naam van den vervaardiger. Maar nu schijnt in de laatste jaren de oude ban te worden doorbroken. Eerst ge beurde het met de meest geestelijke, onstof felijke kunst, de muziek en daarna met de beeldhouw- en schilderkunst. Het is duide lijk, dat alles wat onmiddellijk betrekking heeft met de godenwereld, met de oude door het volk gekende en geliefde concepties, het langst weerstand biedt aan nieuwere opvat tingen. De tempelbouw, de wajang-koelit- poppen (de uit leer gesneden figuren voor het schimmenspel) die goden- en heldenfi guren voorstellen, kunnen niet plotseling zonder verwarring, ontsteltenis of toch ze ker ontstemming te verwekken, een geheel andere vormgeving ondergaan. Maar daar, waar in den kunstvorm vrije lijk de persoonlijke visie mag worden uitge drukt, daar waar van zuiver „toegepaste" kunst geen sprake meer is, in de beeldhouw kunst die het dageliiksch leven, de natuur enz. tot object kiest, in de vrije schilder- en teekenkunst, openbaarde zich op Bali in de laatste zes a zeven jaar een nieuwe geest, die den overgang schijnt te zullen gaan be werken van een gemeenschaps- naar een individueele kunst. Het is niet mogelijk in dit artikel de verschillende symptomen daar van bij de vele beeldhouwers en schilders na te gaan; ik verwijs naar het artikel van R. Bonnet in „Dwawa" (16e jrg. Juli 1936), ge titeld „Beeldende kunst in Gianjar" en naar dat van J. Katz in het „Maandblad voor Beeldende Kunsten" van Maart 1937, geti teld; ..Moderne beeldende kunst op Bali". Mijn doel is meer in het bijzonder te wijzen op het doordringen van de nieuwere opvat tingen bij de allerjongste „kunstenaars", bij het geïnspireerde kind. Hierbij zijn enkele teekeningen gereprodu ceerd van kinderen van 8 tot 15 jaar van de Hollandsch-Inlandsche scholen op Bali. Zij bewijzen de verbluffende teekenvaardigheid dier kinderen; zelfs de teekeningen van 8- jarigen vertoonen een rijpheid, die ver uit gaat boven de grenzen, die even oude kin deren van andere bevolkingsgroepen over het algemeen weten te bereiken. Verscheidene teekeningen stellen figuren voor uit de over oude wajang-verhalen; ze zijn volgens de geijkte opvattingen geteekend, vooral die uit Kloengkoeng, een van ous bekend centrum van schilderkunst, waar echter de nieuwere inzichten, waarover hierboven werd gespro ken, minder aanhang vinden en de onper soonlijke, traditioneele, z.g. „wajang-stijl" over het algemeen nog wordt gevolgd. Er zijn echter teekeningen van Den Pasar (Ba- doeng), die den invloed vertoonen van een veranderde opvatting en techniek. De reac tie, die plotseling omstreeks 1930 optrad en de kunstenaarsgeslachten in Zuid-Bali tot nieuwe scheppingen voerde, is mede doorge drongen in de reeds zoo merkwaardige uitin gen van hun kinderen. Daar is de teekeninig van Goesti Made «Soemoenig, oud 15 jaar, leerling der 7e klas van de Hollandsch-Inlandsdhe School te Den Pasar voorstellende een hanenge vecht. Wat in deze en andere teekeningen in de eerste plaats opvalt, is het decoratieve karakter ervan. De Balinees verstaat geen diepte-uitbeelding door toepassing van per spectivische wetten; slechts door boven- en achterelkaarpilaatsinig bereikt'hij eenig effect. Hier is dus geen sprake van iets specifiek kinderlijks, het is de algemeen door vol wassenen toegepaste werkwijze. Dit gemis aan perspectivische beelden, uit zich opval lend in deze teekening in de weergave van de mand van gevlochten bamboe, die een voudig op het vak geprojecteerd staat. Het decoratieve spreekt zich verder duidelijk uit in de rust, de verstilling, die deze voor stelling van een wel uiterst actieve hande ling kenmerkt. Een hanengevecht men leze bijv. maar eens een beschrijving ervan in „Mijn bruine vrienden rond den Evenaar", van R. Katz brengt de gemoederen der omstanders in heftige beroering; de expres sie ip deze voorstelling draagt echter het kenmerk van een volledig beheerschte tech niek, die niet slechts van uiterlijke scholing, maar ook van een innerlijke, bijkans mysti- sohe aanschouwing getuigt. Zie in het lijnen spel die rustige zekerheid, die gevoelige en zinnelijke, en toch sobere soepelheid, die aesthetische zuiverheid en adel, die wel voor komt bij een rijp en geroutineerd teekenaar. maar die men niet van een leerling van de hoogste klas eener lagere school zou ver wachten. Er kan hier slechts sprake zijn van een invloed niet alleen van een imooneerend vitaal milieu, maar bovenal van erfelijkheid, die zich uitspreekt reeds (en vooral! in het jonge kind. De rijpheid en voornaamheid De» vierde reproductie stelt een religieuze ceremonie voor, geteekend door Ida Bagoes Tjakra. 14-jarige leerling van de H.I.S. te Kloengkoeng. Zooals men weet, geeft de titel Ida te kennen, dat de drager ervan tot de hoogste kaste, die der Brahamanen be hoort. Vele der bekwaamste kunstenaars dra gen voor hun naam de aanduiding Ida Ba goes; zij behooren als het ware tot het gilde der meesters in de kunsten. Deze teekenaar verkeert dus in een kunstzinnig millieu. wat zijn vaardigheid vanzelf stimuleert. Er heerscht tegenwoordig- in deze schilders groepen een^groofce voorliefde voor de zwart en-wit kunst, waarvan deze teekening een specimen is. Achter offergaven ziet men den priester, gezeten met zijn attributen. In de linkerhand houdt hij den bidschel, in de rechte een bloem; de teekening laat een der vele karakteristieke handhoudingen (moedra's) zien, die eeuwenlang met groote nauwgezetheid door de Balineesohe pries ters bij het 'gebruikelijk ceremonieel worden toegepast. In deze teekening treft ons vooral de rhythmiek in de totale compositie, maar vooral in de houding der semlbah-makende knapen. Alle vier teekeningen, die willekeurig ge kozen zijn uit een groot aantal kinder teeke ningen van Bali, toonen de bijzondere be gaafdheid aan, die reeds de jeugd bezit op dit wonderbare eiland, waar kunst en leven één zijn. JOHAiN TOOT. (Nadruk verboden. Copyright Syndications Press Service.) HET NEDERLANDSCH BIJBEL GENOOTSCHAP. Ter herdenking van de totstandkoming der Staten-vertaling wordt op Donderdagavond 14 October in de Nieuwe Kerk een bijeen komst gehouden in de Nieuwe Kerk. Sorekers zijn Ds. D. Emil Boeke: „Statenvertaling en Volk", Ds. C. Veenhof: „Staten-vertaling en kerk en Ds. Waardenburg: „De Staten-verta ling en onze roeping t.o.v. de volken in Ned.- Indië Aan het einde der bijeenkomst zal de groote Herdenkingscollecte gehouden worden voor het werk van het Nederl. Bijbel Genootschap in Indië. KAMPEERVEREENTGING ..LICHT EN VRIJHEID". De Algemeene Kampeérvereeniging „Licht en Vrijheid" houdt op Woensdagavond 13 Oc tober een ledenvergadering in het gebouw „De Nijverheid" aan de Jansstraat. Verslag wordt uitgebracht over het afgeloopen seizoen. Ver der wordt besproken het onderwerp; „Hoe kampeeren wij in het a.s. seizoen?" M'N WASCH MAAR DOEN Heemstede Telefoon 28201 (Adv. Ingez. Medj GEVECHT TUSSCHEN EEN KONING EN EEN STIER, door Goesti Made Soemoeng (15 jaar), leerling der Openb. Holl. Ind. School te Den Pasar (Bali). APEN IN EEN BOSCH, door Ida Goesti Gd. Rai (10 jaar), leerling der Holl. Ind. School te Kloengkloeng (Bali). De Japansch-Cbineesclie oorlog. Adres van „Kerk en Vrede". Het Dagelijksch Bestuur van „Kerk en Vrede" hee't het volgende adres gezonden aan de regeering van Japan en den Japan- schen gezant te 's-Gravenhage „Ondergei-:«kenden, leden van het Dage lijksch Bestuur van de Christen-Antimilitai- ristische veretniging „Kerk en Vrede" met een ledental van 7400, waaronder 380 voor gangers van verschillende Christelijke Ker ken en richtingen zijn overtuigd, dat oorlog en oorlogstoerustingen onvereenigbaar zijn met het Evangelie van Jezus Christus en in strijd met de beginselen van het Recht. Met groote droefheid en verontwaardiging heb ben zij kennis genomen van den oorlog, die door uwe regeering op niets ontziende wijze tegen de bevolking van China wordt ge voerd. Zij protesteeren tegen de wreede uit moording" van weerlooze burgers en dén laf- hartigen aanslag op het leven van duizen den vrouwen en kinderen door het bombar deeren van onbeschermde steden; ook tegen de verwoesting van eeuwenoude beschavings werken en de centra van internationaal handelsverkeer van een volk, dat door zijn hooge beschaving vooraan staat in de rij der volken. Zij doen een krachtig beroep op uwe regeering en het volk van Japan om dezen odrlog, die Japan ten gronde zal rich ten en die een ernstig gevaar voor den we reldvrede oplevert, te staken en met het volk van China tot een vreedzame samen werking te komen. Zij dringen er bij uwe re geering op aan, eventueele grieven tegen de regeering van China te brengen voor het Permanente Hof van Arbitrage of het Per manente Hofvan Internationale Justitie te 's-Gravenhage, welke instellingen ook met medewerking van uwe regeering tot stand zijn gekomen om het Internationale Recht dienstbaar te zijn. (W.g. Dr. M. VAN DER VOET. Voorzitter, (w.g. DS. J. B. Th. HUGENHOLTZ Secretaris. GEVONDEN VOORWERPEN EN DIEREN. Handschoenen en ceinturen, haak, motor jekker, Politiebureau, Smedestraat; arm bandje, Buist, Orionweg 29; bankbiljet, Nuts- spaarbank. Jansstraat; das. Altena, Jul. van Stolberglaan 7, Aerdenhout; das, v. Dam. Bakkerstraat 4; gereedschappen, Rootselaar. 2e Hoogerwoerddwarsstraat 45; konijn. Horn- stra, Weltevredenstraat 2; katten. Kennel Fauna, Fr. Varkensmarkt; alpinomuts, v. d. Meij. Spaansch'evaartstraat 21; pakje met Koningsgist, Hooft. Betje Wolfstraat 14; hon denpenning, Bijster. Witte Heerenstraat 32; jongenspet, Balk. Ampzingstraat 22; porte- monnaie met inhoud. Willigers. Schouwtjes laan 66; pullover, Bosma, Gierstraat 85; ro zenkrans. Gladpootjes. Beuk'enstraat 18; rij wielplaat je. v. Looy. Mentawiestraat 5; idem, Bakker, Faradaystraat 13; regenpijpen, Re- deker, Residastraat 7; vulpen! de Veer, Bosch en Duinplein 6, Bloemendaal. HANENGEVECHT, door denzelfden leerling. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP ZONDAG 10 OCT. Progr. I Hilversum I. Pro gr. II Hilversum II. Progr. III 8.30 Parijs Radio, 10.40 Keulen. 1.20 Ned. Brussel. 2.20 Fransch Brussel 2.35 Ned. Brussel, 3.20 Keulen, 5.20 Parijs Radio, 7.20 Keulen, 8.20 Fransch Brussel, 8.50 Rome, 10.00 Fransch Brussel. 10.30 Boedapest. Progr. IV 8.30 Ned. Brussel, 12.50 Droitwich. 2.20 Diversen. 2.40 Droitwich. 4.20 London Re gional, 4.50 Fransch Brussel, 5.20 London Re gional, 8.15 Droitwich, 9.05 Diversen, 9.25 Droitwich, 10.05 London Regional, 10.50 Droit wich, 11.00 Berlijn. 11.25 Parijs Radio. Progr. V 8.30—12.00 Diversen. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO-CENTRALE, op Maandag 11 October 1937. Progr. I Hilversum I. Progr. n. Hilversum H. Progr, lil. 8.00 Keulen; 9.20 Deutschland- sender; 10.35 Parijs Radio; 12.20 Ned. Brus sel; 2.20 Keulen; 2.50 Diversen; 4.05 Parijs Radio; 4.20 Droitwich; 5.20 Fransch Brussel. 6.40 London Regional; 7.20 Ned. Brussel; 7.45 Weenen; 8.20 Fransch Brussel; 10.30 Weenen, 10.50 Berlijn, 11.20 Diversen. Progr. IV 8.00 Ned. Brussel; 9.20 Diversen: 10.35 Droitwich; 11.35 London Regional: 12.45 Duoitwich1.20 London Regiona; 5.20 Droitwich; 8.05 London Regional; 9.20 Droit wich; 11.20 London Regional; 11.35 Droit wich. Progr. V. 8.007.00 Diversen. 7.00 Eigen gramofoonplaten concert: vroo- lij.ke avond, 1. Rakocszi Marsch, Magyari Imre; 2 At the close of a long, long day, L. P. Acc. Band; 3 Peterburger Schlittenfahrt, Paul Mania; 4 Margaretha, Bob Scholte; 5 Parade der zinnsoldaten, Dajos Bela; 6 Boston Com- mandery. The Goldman Band; 7. Stop even, Lou Bandy: 8 Die Mühle im Schwarzwald, Paul Mania; 9. Marietje v. Pietje, Bob Schol- te; 10 Hongaria Marsch, Magyari Imre; 11 Hot Dog, Sydney Torch; 12 Siamesische Wachtparade, Dajos Bela; 13. Als je ver liefd bent, Lou Bandy; 14 Diddle dum dee. L. P. Acc. Band; 15 Dance of the Blue Ma rionetten, Sydney Torch, 16 Semper Fide- lius, The Goldman Band. 8.0012.00 Diversen. ONS KNIPPATROON. Voor slanke figuurtjes. Deze zeer eenvoudige japon accentueert het slanke figuurtje bzijonder goed. De rok valt wijd en klokkend en is van voren rond opge knipt. De japon is in prïncessemodel gehou den. De kleine revers zijn doorgestikt. De eenige garneering bestaat uit de kopmouwen, die dan ook heel hoog moeten opstaan. Dit verkrijgt men met behulp van gazen steun- stukjes. Benoodigd materiaal: 2 Meter van 130 centimeter breedte. Het patroon is te verkrij gen in maat 40: bovenwijdte: 86 centimeter; taillewijdte: 70 centimeter en heupwijdte: 98 centimeter. Door het al of niet aanknippen van naden, kan men het patroon passend maken voor het eigen figuur. Prijs van het patroon 26 ets. Het is van heden af gedurende een week te verkrijgen bij de bureaux van dit blad, Gr. Houtstraat 93 en Soendaplein 37. EEN INDISCHE AMBULANCE NAAR CHINA? Het „A. I. D. De Preangerbode" van l Oc tober bevat het volgende bericht van den ïedacteur te Batavia: In een vergadering van het Comité voor hulp aan de noodlijdenden in China is een grootsch plan geopperd en onmiddellijk met algemeene stemmen aanvaard. De aanvaarding van het plan ging des te gereeder toen de voorstel ler een schema kon overleggen tot verwezen lijking van het plan. Het betreft hier de uitzending van een Ned.- Indische ambulance naar China naar het voorbeeld van Nederland bij den oorlog in Ethiopië. Een sub-comité van het groote co mité werd ingesteld onder leiding van den heer Khouw Ke Hien, directeur van „Mer- babee"< dat zich belast met de voorbereiding van de uitzending. Volgens becijfering van den voorsteller komen de uitzendkosten op on geveer f 50.000, welk bedrag men door het or- ganiseeren van een Pasar Malem bijeen hoopt te krijgen. Daarbij is gerekend op steun van alle bevolkingsgroepen in Indië, daar deze uitzending van elke politieke stemming vrij is. Slechts het uitbreiden van den noodigen geneeskundigen dienst in China onder de huidige omstandigheden heeft het plan doen vormen en rijpen, waarbij het Nederlandsche voorbeeld in Ethiopië inspireerend werkte. Het ambulance-comité kreeg reeds van vele zijden toezegging van steun en zoo zal het ma teriaal. de volledige uitrusting van een mooie ambulance, tegen zelfkosten kunnen plaats hebben, terwijl daarna het transport van am bulance-personeel en materiaal door de Java-China-Japanlijn kosteloos zal geschie den. De J. C. J. L. zal zoo ver mogelijk de am bulance brengen en hoopt een andere scheep vaartmaatschappij welke verder vaart te be wegen het transport tot zoo dicht mogelijk bij het doel, op zich te nemen. Men hoopt alle materiaal hier te lande te kunnen aanschaffen. Verbluffende artistieke prestaties op de Hollandsch-Indische scholen. manifesteert zich bijvoorbeeld in de bijzon dere manier van styleeren der boombladeren en in de fijne afwerking van het detail in de kleeddj. Dezelfde opmerkingen kunnen worden gemaakt naar aanleiding van de voorstelling van „Het gevecht van een koning met een stier" van denzelfden teekenaar. Frappant is de prestatie van den 10- jarigen Ida Goesti Gd. Rai, de raakge- teekende apen in het bosch met den toe vliegenden vogeil daarboven. Herhaaldelijk ontmoet men bij Balineesche teekeningen een dergelijke weergave van boomen; onge twijfeld wekt ze den indruk van forsch leven en rijken bloei, terwijl ze van een sterke decoratieve werking is. Maar aan den an deren kant verraadt deze gemakkelijke wijee van vlakvulling eenige armoede. Evengoed blijft ze als prestatie van zoo'n jeugdigen knaap van een verrassende knapheid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 11