WOLLEN AaBe DEKENS AMATEUR.' FOTOGRAFIE DIT 15 'TMEE5TERTEEKEN L - OP NEERIAND'5 [AaBe] DEKEN! Amsterdamsche Anthracïet Mij. Va* RITSEMA-STOFZUIGER /v"/7/ '-mm- FaMARRINGQ! v. d. VLERK's FOTO KLEINE HOUTSTRAAT 112 DAMES MODEVAKSCHOOL Dames Nachthemden Pyjama's enz. EEN BETERE- GR. HOUTSTRAAT 132 VRAAGT PHILIPS ZATERDAG 23 OCTOBER 1937 H A A R E E M'S D A" 'GBC 'A D ppyr mm W' mm m ■"i* v. Zooals in den Gildentijd het goede werkstuk het teeken droeg van den meester, die het vervaardigde, zoo draagt Neerland's kwali teitsdeken nü het merk van Neerland's grootste wollen- dekenfabrieken. Dat merk is oen garantie en die garantie wordt ge handhaafd, ook wanneer dat merk reeds lang ver loren mocht zijn gegaan. AaBe-dekens zijn samen-* gesteld uit de edelste wol; zij zijn licht en luchtig en verkrijgbaar in een exquise serie kleuren, in klassieke en in moderne patronen. Er zijn geen betere dekens dan AaBe-dekens. Let daar om bij aankoop op het meesterteeken: op hetAaBe kaartje met het Eskimo landschap. ■N PHILIPS?» DAN HIER TED STEDE NAAR N.V. WOLLENFLANEL-,wollenstoffen- EN wollenoekenfabrieken (AaBe) /a\ /a /a /a i m 1 VERWARMT UW WONING MET Üo&faaise AatUtaciet DE BRANDSTOF BIJ UITNEMENDHEID. WAGENWEG 9 - Tel. 12504 IN EEN NIEUW LICHT GEZET SPECIAAL INGERICHT VOOR MODERNE FOTOGRAFIE ZIE ETALAGE ZIE ETALAGE leert voor het a.s. seizoen zelf Uw japonnetjes knip pen en naaien. Het aangewezen adres is daarvoor Groote Houtstraat 100 rd. (ing. Nieuwstr.) Mej. A. MUNTJEWERF - Directrice Spreekuur dagelijks behalve Woensdag en Zaterdag. BRENGEN WIJ 'N GROOTE SORTEERING in NACHTHEMDEN, prima flanel Fl. 1.80 Zwanendons flanel 2.60 Interlock 2.25 PYJAMA'S, flanel 2.75 r. Interlock 2.95 BEDJASJES, zuiver Wol 1.45 ONDERBLOUSES 0.95 Prijzen f 25.50 f 32.50 f 38.75 46. f 56.— is een VRAAGT DEMONSTRATIE. REPARATIE aan ALLE MERKEN STOFZUIGERS. TELEFOON 16693 - TELEFOON 16693 Ons land van kille mist en regen blijft toch schilderachtig. Vermindert Er ls In den laatsten tijd een algemeene klacht van vereenigingsmoeheid. Dat openbaart zich vrijwel in iedere plaats en in iedere vereeniging. De besturen doen1 hun beste prachtige avonden in elkaar te zet ten en de ledenreageeren daar al heel slecht op. Ook de vereenigingen van foto-amateurs zijn daar niet aan ontkomen. Het geeft op zichzelf weinig dat te betreu ren, het is beter naar de oorzaak te speuren. In iedere vereeniging van fotografen is in den regel een vaste kern. Een klein aantal leden is nog zoozeer vervuld van de waarde der fotografie, dat zij lust hebben overal aan mee te doen. Hun fotowerk hangt aan de wanden, hun lantaarnplaatjes worden gepro jecteerd en hun inzichten worden bij de dis cussies kenbaar gemaakt. Zij worden gedreven door de zucht zelf iets te produceeren dat het aankijken waard is. Ook de liefde voor hun vereeniging noopt hen dingen te doer, die zij anders wellicht zouden laten. De anderen doen het eenvoudiger, die kijken naar wat is ingekomen, steken er misschien voor eigen werk iets van op, maar voor de rest laat men de werkers ploeteren. Zonder bepaald van een crisis te mogen spre ken is het toch een feit, dat het geslacht van rasechte foto-amateurs, de menschen die de lust tot experimenteeren bezitten, aan het uit sterven is. Men mag al smalend spreken over degenen die vroeger zich de moeite getroostten met een 13X18 camera op stap te gaan, een feit is toch dat zij en niemand anders de alge meene belangstelling voor de fotografie heb ben weten te ontwikkelen. Sterker nog. Uit de kringen van de oude amateurfotografen zijn een groot aantal vor deringen in de fotografie voortgekomen, die wij anders waarschijnlijk nog zouden missen. De beroepsfotograaf mist als regel den tijd en ook vaak de lust te onderzoeken in zijn vak. pe kosten, aan dat zoeken en probeeren verbonden, kunnen ook veelal niet van zijn beroepsinkomsten af. Juist de zoekende amateur, die zich bewust is van de werking der foto-apparatuur en bovendien de chemische verbindingen van ontwikkelaars etc. "juist kan beoordeelen vindt vaak dingen die ons vooruit helpen. Als wij ons dan afvragen wat er in den laatsten tijd veranderd is in de fotografie, valt het volgende op. In de eerste plaats wordt steeds minder pro paganda gemaakt voor het „zelf doen". De fotohandelaren voeren de leus: druk maar op den ontspanner en wij doen de rest. Er zijn in verhouding minstens tienmaal zooveel foto toestellen in omloop, en zij worden gebruikt ook. dan enkele jaren geleden. Eenvoudige apparaatjes bij de vleet, en kiekjesmakers evenveel. Dat zou geen bezwaar zijn als niet vrijwel al de films zoodra ze „vol" zijn, slecht of goed belicht, doch slecht het meest, zonder meer naar den fotowinkel gebracht werden. De be roepsman moet er dan wat goeds van maken, anders wordt hij voor niet-vakkundig uitge kreten. Gevolg? De groote hoeveelheden films moeten in omvangrijke tanks, want het publiek heeft haast. In uiterlijk één dag. moeten de afdruk- jes klaar zijn, kunnen of niet. Het percentage mislukkingen is moeilijk te schatten en even min het aantal ontevredenen die niet krijgen wat ze verwacht hebben. Doch de minst schuldige is juist de foto handelaar. Van een niet goed behandelde film is nu eenmaal niet iets goeds te maken. Laten we niet hoog schatten, doch vast 75% van de te behandelen films moeten gered worden door extra hard of extra zacht afdrukpapier. De fout zit vrijwel steeds bij de foto- „knipser", die meent dat bij iedere lichtver- houding te fotografeeren valt en die geen ver schil ziet tusschen strand en bosch. tusschen woonkamer en bergtop. Dat een goedkoop toe stelletje ook maar begrensde mogelijkheden de animo? biedt, ontgaat ook den meesten beginnende amateurs. Een andere categorie van mislukkingen kom van degenen die denken met een duur apparaat doch zonder foto-kennis alles te kunnen doen. Men koopt een (liefst klein- beeld) camera van eenige honderden guldens, vergeet het ding van te voren te bestudeeren en gaat er dan mee de vacantie in. Wonderlijk zoo mooi als de Zwitsers hun bergen afbeelden, men moet die ansichten naar een zien. Met zoo'n nieuw en duur apparaat moet men die beelden toch ook kunnen maken. En bij thuis komst alwaar: tegenvallers. Er schijnt een niet geregistreerde aardbeving geweest te zijn, want de bergen hebben bewogen. De belich ting was op de bergen te lang, in de dalen of in de typische landhuizen te kort. En toch was het foto-apparaat goed. Want er is vrijwel geen camera zoo goed van bouw als juist de kleinbeeld-camera. Zonder een uni verseel apparaat te zijn biedt juist de klein- beeldcamera de meeste mogelijkheden voor een amateur. Maar dan moet hij beginnen zich te realisee- ren, wat er gebeurt en gebeuren nioet voor de ontspanner in werking wordt gesteld. De kwaal van den tegenwoordigen tijd is juist dat men meent met een minimum aan kennis een maximum aan resultaat te kunnen bereiken. Daarom hebben de foto-vereenigingen al tijd zoo goed gewerkt. Zij zijn een doorloopen den cursus voor werkelijk belangstellenden en zelfs zij die niet verder dan luisteren komen, kunnen zich op den duur toch niet aan ont trekken aan de lust eigen fouten te zoeken. De fotohandelaar zal daarvan zeker geen schade ondervinden. Misschien krijgt hij wat minder 6X9 films te ontwikkelen en een ge ringer aantal afdrukjes te maken. Daar staat evenwel tegenover dat de amateurs die succes hebben de neiging tot zelf vergrooten niet kunnen weerstaan, dat zij daarvoor ap paraten noodig hebben die de fotohandelaar moet leveren en dat de amateur die de be grensde mogelijkheden van een eenvoudig ap paraatje ontdekt, ook op den duur tot een beter, en duurder, fototoestel wil komen. De huidige propaganda brengt onze foto liefhebberij niet vóór, maar achteruit. Vermindert de animo? Ik geloof het niet, doch het kweeken van goede foto-amateurs heeft momenteel weinig succes. Dat kan an- ders worden, doch alleen als men hen weer leert alles zelf te doen. Probeeren, experimenteeren, zelf fotografee ren en afdrukken leeren! v. O. Een zeer zeldzame plant, Die heeft men in de plantenkas van het beroemde lustslot Schönbrun, nabij Weenen. Daar heeft men een plant, die eenig is in Europa. Ze is meer dan 200 jaar oud. Komt oorspronkelijk uit Afrika, maar hoe ze vandaar in Schönbrun gekomen is, weet niemand. Ze bloeit in Sep tember, October, maar geeft geen zaad. Men heeft al herhaaldelijk geprobeerd haar door stekken te vermenigvuldigen, doch tot nog toe is dat altijd mislukt. Men heeft haar Cockea Ca pen sis genoemd en zij behoort tot 'n familie die in Afrika inheemsch is en wel de familie der Arclepiadaceeën. Het eigenaardige is dat er in Afrika, voor zoover men weet, maar een paar exemplaren van deze vreem de plant groeien, zoodat het niet onwaar schijnlijk is dat deze plantensoort eerlang verdwijnen zal. Ook een tegenvaller. Onlangs stierf er een Amerikaan, die voor zeer rijk doorging en waarvan dg vele erfgenamen zich al ver heugd hadden op de groote erfenis, die hun te wachten stond. Toen zijn overlijden alle zaken geregeld worden, bleven er precies 5 centen over om te verdeelen. Naar wensch slagen bij het zoeken van een huis? Dan kunt U niet beter doen dan U te wenden tot Heemstede's Woningbureau CORNS. L. KWAK. Hoofdkantoor: HEEMST. DREEF 276, HEEMSTEDE. Telefoon 28236 Na 5% uur Telefoon 17723 geheel vrijblijvend Demonstratie van een der NIEUWSTE ONTVANG-APPARATEN 1937 1938

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 26