Lied van de zon.
Sterke speelfilm
Een menschenjacht. Victor MacLaglen.
Dame op commando.
"programma
JFLD.-V ertellïni
ZATERDAG 30 OCTOBER 1937
HAARLEM'S DAGBLAD
14
Spannend en sensationeel.
Robuste mannelijkheid-
Cin<
erna
Jackie Cooper, bekend om zijn aardige rol als
Skippyvan enkele jaren geleden, vervuld nu
met den filmhond Rin-tin-tin Jr. de hoofdrol
in de spannende film „Menschenjacht"
(Cinema Palace).
Jackie Cooper speelt in „Menschenjacht"
het millionnairszoontje Freddie, dat van huis
wegloopt, omdat zijn vader zijn hond Duke
niet langer in huis wil hebben. Duke is Fred
die's eenige vriend, hij schrijft in zijn af
scheidsbrief aan zijn vader dan ook: „als
Duke weg moet, ga ik ook, dan heb u van
geen van beiden meer last". Op zijn zwerftocht
komt hij met Duke (een waardige zoon of
kleinzoon van den indertijd vermaarden Rin-
Tin-Tin) terecht als blinde passagier in een
vrachtauto, die in gebruik is bij gangsters. Er
gebeuren dien nacht vreeselijke dingen, waar
van Freddie de onvrijwillige getuige is. Hij
wordt door de bende ontdekt en ze willen zich
op afdoende wijze van den jongen ontdoen,
Hij wordt door Du
ke gered, maar al
leen maar om toch
weer in handen van
den leider Joe Ca-
lemo (prachtig levend uitgebeeld door Jo
seph Calleia) te vallen. Ieder mensch, hoe
slecht hij ook is, heeft in zijn hart één klein
teer plekje, en dat teere plekje van Joe is de
redding voor Freddie. Joe blijkt een zwak
voor honden te hebben, hij redt Duke van een
wissen dood en met Duke slyit hij ook Fred
die in zijn hart.
Joe moet, wegens dat zaakje van dien
nacht, zich voor de politie verbergen, hij
neemt Freddie en Duke mee. Zij brengen met
hun drieën in de bosschen nu een heerlijken
tijd door, er bestaan geen betere vrienden dan
zij mèt hun drieën, van den onguren boef is
Joe een vroolijke, opgewekte kameraad ge-
worden. met wien bet fijn kampeeren is. Er
is intusschen voor Freddie's vrijlating en op
sporing door zijn vader een. groote som be
schikbaar gesteld. De andere bendeleden voe
len zeer veel voor die dollars, ze weten waar
Joe zich ophoudt en vermoeden dat Freddie
het vermiste millionnairszoontje is. Ze maken
zich meester van den jongen en Joe wordt
door de politie gevat. Door een door de poli
tie handig opgezette val weet Joe te ontsnap
pen. Hij wil Freddie uit de handen van de
bende verlossen. De politie, die dat voorzien
heeft, gaat hem op dien tocht ongemerkt ach
terna en komt op deze manier achter de
schuilplaats der bende. Joe slaagt er in den
jongen te bevrijden, zij het ten koste van zijn
leven, en de bendeleden die de overval over
leefden worden netjes geknipt door de poli
tie. Die vrijheidsdrang van Freddie met alle
gevolgen van dien bezorgt ons, toeschouwers,
menig benauwd en spannend oogenblik, het is
een uitstekende rol van Jackie Cooper, Joseph
Calleia is een prachtige boef en Rin Tin Tin
Jr. is een hond om mee te nemen en dol-veel
van te houden: hij is schitterend afgericht,
maar als Duke handelt hij meer als een wijze,
logisch denkende bandietenjager dan als een,
zij het ook zeldzaam intelligente, hond.
Frans Hals
Een vlotte filmcomedie.
Het Is een oude geschiedenis en toch blijft
ze altijdnee, nieuw blijft ze werkelijk niet
altijd en zeker niet deze week in het Frans
Hals Theater.
Een oude, verloopen straatjuffrouw, die
door een danseres opgepikt wordt om als re
clame-object te dienen en daardoor zelf weer
dame wordt, ziedaar heel in het kort het sce
nario van „Dame op Commando".
Wij hebben deze histories al gehad met ver
waarloosde kinderen, verwaarloosde meisjes
(Pygmalion) en nu krijgen we haar met een
verwaarloosde moeder.
Nietwaar het komt niet alle dagen voor dat
men naar een oude
vrouwenhuis gaat
om zich daar, alles
terwille van de re
clame, een moeder
uit te zoeken.
Daar had toch zeker wel iets nieuws van ge
maakt kunnen worden. Maar jammer genoeg
is regisseur David Burton hierin niet voor de
volle 100% geslaagd. Het eerste deel van de
film is prachtig, ge ziet dan een May Robson
die de rol van haar leven speelt, ge ziet een
prachtige milieuschildering enfin ge aan
schouwt een film zooals men slechts zelden
te zien krijgt.
Maar het schijnt dat men in Amerika altijd
zelf bevreesd wordt voor 't rauwe, werkelijke
leven.
Hoe het ook zij, de film neemt na een bij
zonder veelbelovend begin een sentimenteele,
zoetige draai en slechts het spel van een May
Robson is in staat deze film te redden.
Welk een prachtige, ras-artiste! Men zou
haar kunnen vergelijken met wijlen Marie
Dressier, zoo bijzonder fijn en diep-mensche-
lijk is haar spel.
En naast haar bewondert ge dan een ietwat
Garbo-achtige Carole Lombard, een knappe
rol van Walter Conolly en een sympathieke
Roger Pryor.
„Dame op Commando" een film die tot
een buitengewone film zou zijn uitgegroeid,
als niet de suiker en stroopkwast te veel ge
bruikt was, een film echter die toch ondanks
löit euvel dank zij May Robson blijft boeien.
Het is Victor MacLaglen, die deze film
draagt en beheerscht, een film van robuste
mannelijkheid, van brute kracht, met op den
achtergrond de zee, die het leven van „Me
dals" (MacLaglen) en de figuren om hem
heen, geheel beheerscht.
En eigenlijk is het een Victor MacLaglen in
duplo, want Preston Forster, die in deze film
in den meest letterlijken zin des woords zijn
tegenspeler is, is zijn volmaakte evenknie in
brute kracht, in sympathieke onbeschaamd
heid engoedhartigheid. MacLaglen zelf
zegt het i ndeze film:
„Ik ha at hem, omdat hij is, zooals ik
zelf ben, en ik heb een hekel aan mij
zelf".
MacLaglen en Forster zijn in deze film in
hun element, want zii kunnen elkaar niet
gebeurt nog al eens
omdat Forster een
hardnekkige liefde
koestert voor „Me
dals' dochter of
ze slaan en hakken
op elkaar in met alles wat maar in hun
zware vuisten komt. Het hoogtepunt vormt
ongetwijfeld de veldslag die zij tegen el
kaar leveren in de kroeg van het vrien
dinnetje van „Medals" en als we de ver
halen uit Hollywood moeten gelooven, dan
is dit gevecht in alle ernst gebeurd, waar
mede deze film alweer volgens deze be
richten het record voor de meeste authen
tieke en formidabele vechtpartij heeft ver
overd.
Overigens blijkt MacLaglen's talent, dat
een zeer sterk en overtuigend is, wel zeer een
zijdig te zijn. Steeds weer is hij de vechtende
of ruziezoekende mannetjesputter, met enkele
zeer onsympathieke of zelfs misdadige ka-
rakter eigenschappen, die zijn goed hart echter
niet geheel het zwijgen kunnen opleggen.
Maar toch komen wij steeds weer onder de
bekoring van het sterke spel van dezen ras
acteur, waarvan in deze film het hoogtepunt
wel ligt in een der laaste scènes waar hij met
een overmoedigen glimlach op het gelaat en
een baldadige zwaai met een flesch cham
pagne met zijn schip naar den kelder gaa.t
Een film, waarin deze acteur onvertwijfeld
een van zijn knapste rollen speelt en voor
liefhebbers van zijn spel en die door zijn
bewonderaars niet verzuimd mag worden.
Luxor
Romantiek in Venetië.
De film, die deze week in Clone draait
onder den titel I-Iet lied van de Zon" speelt
zich af in de schitterende omgeving van
Venetië. De handeling, die hoofdzakelijk
draait om de stem van den Italiaansehen
zanger Lauri Volpi, geeft ons een beeld van
de moeilijkheden, waarin een impresario met
een te strenge huisvrouw kan geraken.
Lauri Volipi is een
in ons land vrij on
bekende zanger. Dat
hij evenwel over een
prachtig stemgeluid
oeschiKi, Dewjjci 0.-/X lllm ten volle en dan
zien wij zijn geringere acteurstalenten
er zijn trouwens weinig zeer goede zangers
die tevens goede acteurs zijn gaarne over
het hoofd.
Lilian Dietz is een in ons land eveneens on
bekende naam en het is moeilijk naar aan
leiding van deze film, haar talent juist te
beoordeelen.
De romantische achtergrond van het schil
derachtige Venetië maakt deze film bizonder
aantrekkelijk en de fraaie zang maakt goed,
waar de acteurs soms in uitbeeldingskracht
tekort schieten.
Cin«one
FILMKUNST
De knappe film Kerels uit één stuk" (Sea-
devïls), ivaarin Victor MacLaglen een hoofd
rol vervuld, toerd geregisseerd door den in ons
land nog weinig bekenden, doch zeer verdien
stelijken regisseur Ben Stoloff.
(Luxor Theater).
Première voor Nederland.
Het is niet de eerste maal, dat de woelige
gistende tijd van de Fransche revolutie den
achtergrond vormt van een film, waarin
diep-menschelijke conflicten aanleiding
geven tot sterk karakterspel. We herinneren
ons de verfilming van Oharlens Dickens' „A
tale of two cities", waarin de Engelsche
acteur Ronald Colman ons ontroerde door
zijn zuiver menschelijk spel.
Ook in de Tob is-film „Revolutions Hoch-
zeit", die gisteren in Rembrandt haar Neder-
landsche première beleefde, is het die revo
lutie die oudé waarden omverwierp, zonder te
onmiddellijke positieve winst tegenover te
stellen, die de oude, vaak verweekelijkte aris
tocratie, die het land tyraniseerde, verjoeg,
om er andere tyrannen, met minder bescha-
vor,r ;n ,,1,- - stellen die de oorzaak
Is van het ontstaan
van een conflict, dat
zoowel door de acteur
Paul Hartmann als
door den regisseur
Hans H. Zerlett tot een -film werd verwerkt;
die een sterken en zuiveren indruk bij ons
achterliet.
De door Paul Hartmann gecreëerde Mare
Arron is een prachtige figuur, in zijn idealis
me, dat hem onverzettelijk maakt en hem doet
weigeren de kans te grijpen, die hem het
leven zal redden, dat voor hem plotseling zoo
veel waarde heeft gekregen
Het scenario, dat geschreven werd door den
Rembrandt
Brigitte Homey en Paul Hartmann in de film
„De revolutiebruid"die deze week in Rem
brandt haar Nederlandsche première beleeft.
regisseur blijkt, gezien ook het eveneens
prachtige resultaat van „La grande illusion"
een wel zeer gelukkige te zijn, heeft de mo
gelijkheden ten volle uitgebuit, geeft een
spanning, die tot een prachtige climax leidt
en de regisseur Zerlett heeft de bedoelingen
van den schrijver Zerlett volkomen zuiver
aangevoeld en op knappe wijze verwerkelijkt
Een knappe film, die haar kwaliteiten voor
al ontleent aan het zeer sterke spel van Hart
mann.
Zondagmorgenvoorstelling.
De Zondagochtend voorstelling in Rem
brandt Theater is ditmaal gewijd aan de Cen
traal Afrikaansche oerbevolking. Met toe
lichting van den heer De Josselin de Jong
maakt de toeschouwer een reis langs de equa
toriale Fransche nederzettingen, in het on
metelijke oerwoudgebied, dat zich uitstrekt in
het hart van het donkere werelddeel. Zoo
brengt de film „Onthullingen uit het Land der
Brandende Zon" u in „negerland", waar de
veelal vijandig gezinde stammen als de Daï,
afgelegen in natuurlijken staat leven. Merk
waardig is de ernst waarmee, de althans volgens
blanke opvatting, potsierijke dansen wor
den uitgevoerd. In den kern hebben deze dan
sen in stamverband een zinnebeeldige betee-
kenis. die echter soms is verloren gegaan. Het
doorprikken der lippen van de bruid uit den
stam der lippennegerinnen, welke versiering
moet uitgroeien tot de berichte „borden", mu
ziekinstrumenten, de bouwwijze, maatregelen
tegen de slaapziekte, de kleeding, het tatoe-
eeren, een nijlpaardenjacht, dat alles brengt
deze rolprent. Een bezienwaardige volkenkun
dige documentaire film.
De~ charmante Lilian Dietz vervult een der
hoofdrollen in de zangfilm „Het lied van de
Zon".
(Cineone Theater).
ZONDAG 31 OCTOBER.
HILVERSUM I 1875 M.
8.30 NCRV, 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—
11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
11.00 Plechtige Hoogmis. 12.15 Gramofoonmu
ziek. 12.30 KRO-Orkest. 1.00 Boekbespreking.
I.20 De KRO-Melodisten en solist. 2.00 Vra-
genbeantwoording, 2.45 Gramofoonmuziek.
3.00 KRO-Orkest en soliste. (Om 3.45 Gramo
foonmuziek). 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Sport
nieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Her
steld Evangelisch-Luthersche Kerkdienst. Hier-
na: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws.
7.50 Het KRO-Orkest. 8.10 Berichten ANP.
Mededeelingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 9.00
.Christus Koning", causerie. 9.20 Gramofoon
muziek. 9.40 Het KRO-Orkest. 10.00 Declama
tie. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—
II.30 Esperantolezing.
HILVERSUM II 301 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30
VARA. 6.30 VPRO, 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek.
9.40 „Van staat en maatschappij", causerie.
10.00 Bach-cantate. 10.40 Declamatie met gra
mofoonmuziek. 11.00 „Fantasia" en „De Kre
keltjes". 12.00 Orgelconcert. 12.10 Boekbespre
king. 12.35 Omroeporkest. 1.30 Causerie „De
geïntensiveerde luchtmail". 1.50 Orgelspel. 2.10
Gramofoonmuziek. 2.25 Reportage Voetbal
wedstrijd. 4.20 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sport
nieuws ANP. 5.00 Voor de kinderen, 5.30 Kin
deruurtje. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.30 Uit
Indië: Reportage. 7.00 Protestantsche Kerk
dienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Gramofoonmuziek. 8.45 Het Omroepor
kest en soliste. 9.30 Radiojournaal. 9.45 Mu
sette-ensemble. 10.15 Radiohoorkrant, 11.00
Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dansorkest.
11.4012.00 Gramofoonmuziek. In den loop
van den avond: Eventueele sportreportage.
DROITWICH 1500 M.
12,50 Callender's Senior-orkest en solist. 1.50
Het Campoli-Trio. 2.20 Voor tuinliefhebbers.
2.40 Gramofoonmuziek. 3.30 BBC-Harmonie-
orkest en solist. 4.20 Psychologische causerie.
4.40 Troise's mandoline-orkest en solist. 5.20
Boekbespreking. 5.40 Het Roth Strijkkwartet.
6.50 Programma ter gelegenheid van den We-
reldspaardag. 7.108.10 BBC-Theater-orkest
en soliste. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids-
oproep. 9.10 Berichten, 9,25 Fred Hartley's
sextet en solist. 10.05 Londens Symphonie-
orkest, BBC-koor en solisten. 10,50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
7.20, 8.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50
Orgelconcert. 12.40 Gewijde muziek (gr. pi.)
12.50 Josse-orkest en zang. 3.20 M. Francy's
orkest. 3.50 Zang. 4.05 Xylofoon concert. 5.20
Concert. 8.35 Zang. 8.50 Gramofoonmuziek. 9.05
Radiotooneel. 12.051.20 J. Bouillon-dans-
orkest.
KEULEN 456 M.
5,20 Havenconcert. 7.35 Gevarieerd concert.
8.50 H. Schroeder's Kamerorkest. 11.20 Om-
roepkleinorkest en Jungherr's accordeonen
semble. 2.20 Radiotooneel met muziek. 3.35 Om
roeporkest en -kleinorkest mmv. solisten. 6.50
Pianovoordracht. 7.20 Het NS-Rijkssymphonie
orkest en solisten. 9.5011.20 Ferdy Kauff-
mann en zijn orkest en het Berlijnsch Trio.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.40 Orgelconcert.
11.20 Pianovoordracht. 11.50 Zang. 12.20 Gra
mofoonmuziek. 12.50 Salonorkest. 1.502.20 en
2.35 Gramofoonmuziek. 3.05 Pianovoordracht.
3.35 Koninklijke Harmonie „Apollon". 4.05
Gramofoonmuziek. 4.20 Vervolg concert. 5.35
Salonorkest. 6.20 Radiotooneel. 6.50 Gramo
foonmuziek. 7.20 Zang. 8.20 Omroepsymphonie-
orkest en solist. 9.55 Gramofoonmuziek. 10.30
Het Eloward-orkest. 11.2012.20 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL 484 M.
9.22 Gramofoonmuziek. 11.20 Orgelspel, 11.50
Accordeonmuziek. 12.05 Zang. 12.20 Gramo
foonmuziek. 12.50 Omroeporkest. 2.202.35,
2.50 en 3.05 Gramofoonmuziek. 4.20 Radiotoo
neel. 5.25 Omroeporkest. 7.35 Gramofoonmu
ziek. 4.20 Radiotooneel. 5.25 Omroeporkest. 7.35
Gramofoonmuzirk. 8.20 „Tip-Toes", operette.
10.30 Gramofoonmuziek. 11.20—12.20 Eloward
en zijn orkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.20 Vroolïjk radiotooneel met muziek. 9.20
Berichten. 9.5012.15 F. Kauffmann's orkest
en het Berlijnsch Trio. Van 10.0510.20 Weer
bericht,
hAOlO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEF.14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Inqez. Med.)
MAANDAG 1 NOVEMBER 1937.
HILVERSUM I. 1875 M.
NCRV.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek; 9.30
Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek;
10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur;
11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten;
12.15 Gramofoonmuziek; 12.45 Orgelspel; 1.45
Gramofoonmuziek; 2.00 Voor de scholen; 2.35
Gramofoonmuziek; 3.00 Keukenpraatje; 3.30
Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Be
richten. Gramofoonmuziek; 5.00 Voor de kin
deren; 5.45 Zang en piano; 6.30 Vragenuur;
7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45
Reportage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling
SOS-berichten8.05 Uitzending NCRV-Ge-
luidsfilms. (Om 10.00 Berichten A.N.P.) 11.00
Gramofoonmuziek. Hierna: Schriftlezing.
HILVERSUM II. 301 M.
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Strijk
kwartet „Die Haghe" en Declamatie; 12.30
Kovacs Lajos' orkest: 1.00 Gramofoonmuziek,
1.45 De Palladians: 2.30 Declamatie met pia
nobegeleiding; 2.50 Het Omroeporkest en
Gramofoonmuziek; 4.00 Pianovoordracht;
4.30 Disco-causerie; 5.30 Het Kovacs Lajos-
orkest; 6.30 Het AVRO-danaorkest; 7.10 Cau
serie over Curacao; 7.30 Piano-voordracht;
8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen; 8.15
Het Omroeporkest en soliste; 9.00 Radiotoo
neel; 9.45 Orgel- en vioolspel; 10.15 Gramo
foonmuziek; 10.45 Reportage schaakmatch;
11.00 Berichten A.N.P. Hierna: AVRO-dans-
orkest; 11.30 Gramofoonmuziek.
DROITWICH. 1500 M.
11.05 Orgelspel: 11.35 Gramofoonmuziek:
12.05 dito; 12.20 Religieuze causerie; 12.45
BBC-Schotschorkest; 1.20 In defence of being
utterly selfish", causerie; 1.35 Orgelconcert,
3.20 A. Salisbury's orkest; 4.20 Het Rae Jen
kins Trio en solisten; 4.50 Gramofoonmuziek,
5.20 Pianovoordracht: 5.40 Dorothy Hogben's
Vocaal en instrumentaal ensemble; 6.20 Be
richten; 6.40 Het BBC-orkest; 7.20 Variété
programma; 8.05 Komische voordracht; 8.2(
„Heat, Light and Sound", causerie; 8.50 Ame-
rikaansch Variété-programma; 9.20 Berich
ten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Het
Shadwick strijkkwartet en soliste; 11.05
„What justification is there for preserving
wild animals", discussie; 11.20 Bert Firman
en zijn Band; 11.35 Verkiezingsuitslagen;
11.50 Dansmuziek (gr.pl.); 12.20 Verkiezings
uitslagen.
RADIO PARIS 1648 M.
8.10 en 8.50 Gramofoonmuziek; 11.50 Or
gelconcert; 12.20 Andolfi-orkest en zang; 3.20
Zang; 3.35 Vocaal concert; 4.05 Zang; 5.20
Concert; 6.50 Amicitia-koor; 7.20 Cello-voor-
dracht; 7.35 Zang; 8.35 dito; 8.50 Symphonie-
concert; 10.50 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.50 Omroepkleinorkest; 7.35 Solistencon
cert; 8.50 Gramofootimuziek; 10.10 Het Kun-
kelkwartet en solist; 11.20 Nedersaks. Sym-
phonie-orkest- en solist; 1.35 Amusements
sextet. fluit en piano; 3.35 Omroeukleinor-
kest; 5.20 Gevarieerd programma; 6.50 Orgel
concert;. 7.35 Omroeporkest; 9.50 Omroepor
kest en piano-duo.
BRUSSEL 322 M.
9.25 en 12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 Sa
lonorkest: 1.30 Kleinorkest; 1.50 Gramofoon
muziek; 2.35 Zang; 3.05 Gramofoonmuziek;
3.20 Van de Velde's a Capellakoor; 3.50 Gra
mofoonmuziek; 5.20 Salonorkest en gramo
foonmuziek; 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek:
8.23 Kleinorkest: 8.50 Radiotooneel; 9.20
Vervolg kleinorkest: 10.30 Gramofoonmuziek
11.20 Omroepdansorkest.
BRUSSEL 484 M.
9.22 Gramofoonmuziek; 10.20 Pontificale
Mis; 11.50 Gramofoonmuziek; 12.20 Omroep
orkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 2.20 Piano
voordracht; 2.50 Salonoi-kest en soliste: 3.35
Gramofoonmuziek; 4.20 Omroepdansorkest;
5.05 Gramofoonmuziek; 5.20 Piano en Viola;
6.35 Omroeporkest en soliste: 8.20 Omroep-
symphonieorkest, -koor en solisten; 9.35
Omroepsvmohonie-orkest: 10.30 Gramofoon
muziek: 11.20 Gramofoonmuziek.
DETTT CHLA NBS ENDER 1571 M.
7.20 „November", maandoverzicht; 8.20 Be
richten; 8.35 Populair concert en voordracht;
9.20 Berichten; 9.50 Ad. Lutter's orkest, Pia
noduo en soliste.
Haar Verjaardag
RIEK VIAN DER STADT.
.Mijnheer, wenscht u nog iets?"
„Nee, juffrouw Jeanne, gaat u maar, ik
blijf wel zoo zitten, alleen wilt u mij over een.
half uurtje een glas kwast brengen?"
„Jawel, mijnheer", en de huishoudster sloot
de deur achter zich.
Mijnheur Reuvers bleef alleen in het ge
dempte licht der schemerlamp en staarde
peinzend in het haardvuur.
Op Marieke's verjaardag wilde hij altijd
alleen zijn. Alleen met zijn gedachten aan
haar, die hem nu 26 jaar geleden ontnomen
was, na een kort huwelijksgeluk. Waarom had
die sloopende ziekte nu juist zijn vrouwtje,
zijn mooie, blonde Marieke moeten weg
nemen? Zij, die altijd zong, zoo graag vroolijk
was, maar die ook heel ernstig kon zijn. Zij
die de avonden, vooral van verjaardagen en
feesten zoo gezellig en intiem had weten te
maken.
Hij voelde zich moe en eenzaam. Eenzamer
dan ooit te voren. Hij sloot zijn oogen, maar
direct daarop schi'ok hij op. Wat was dat?
Wat was het plotseling licht in de kamer. Hij
wilde juffrouw Jeanne bellen maar hij kon
niet. Hij voelde zich gekluisterd aan zijn
stoel. Plotseling kwam uit het licht een schit
terende gedaante op hem toe. Dat was
maar mijn hemel, dat kon toch niet? Droomr
de hij? Neen, neen 't was zijn Marieke, zijn
vrouwtje! Langzaam liep ze, of was 't zwe
ven?, op hem toe, kuste hem en keek hem
diep in de oogen, zooals ze het altijd gedaan
had. Toen keek ze op de klok. Tien minuten
voor elf. Geruischloos ging ze naar de piano,
waarvan de klep openstond. Met verstarde
blikken volgde hij al haar bewegingen. Ge
dempt hoorde hij de muziek en haar heldere
sopraan die zoo heerlijk zong. 't Was een heel
oud, maar wonder mooi lied, dat ze dikwijls
voor hem gezongen had.
Maar hoor, dat was niet één stem, neen,
het was een heel koor, dat daar zong en het
was niet alleen de piano, maar een groot
orkest dat den zang begeleidde.
Maar boven alles uit, hoorde hij haar stem.
die zuiver en duidelijk zong van God en Zijn
Heerlijkheid.
Zachtjes snikte hij. Dit kon niet waar zijn.
't Was toch maar een droombeeld? Marieke
was immers al zoo lang gestorven? Maar
weer kwam zij op hem toe, en terwijl hij in
de verte het koor hoorde zingen en de klok
ken buiten beierden, kuste zij hem teeder.
Toen vatte zij hem bij de hand en vloog weg
met hem, al verder, al verder van de woelige
drukke wereld, naar het licht, naar betere
oorden.
Toen juffrouw Jeanne binnenkwam om
mijnheer zijn kwast te brengen, zag ze een
traan op de wangen van den ouden heer
glinsteren. Maar ze zag ook den glimlach
om zijn lippen, die getuigde van het schoone,
dat de heer Reuvers in zijn laatste oogen-
blikken gezien had. Het schoonste, waarbij
zoo velen in dezen haastige tijd niet kunnen
nen en vooral niet willen stilstaan.
HAARL. AMATEURFOTOGRAFEN-
VEREENIGING.
Op den derden avond van den kosteloozen
beginnerscursus, welken de Haarlemsche
Amateurfotografen-Vereeniging dit seizoen
organiseert en die gehouden wordt op Dins
dag 2 November a.s. zal de secretaris der ver-
eeniging, de heer J. Spaander, spreken over
het gebruik van de bij fotografie noodzakelijke
chemicaliën.
De avond wordt gehouden in het Vereeni-
gingsgebouw der H. A. F. V., Gedempte Oude
Gracht 104.
Belangstellende amateur-fotografen uit
Haarlem en omgeving zijn als altijd welkom.
AGENDA.
Heden:
ZATERDAG 30 OCTOBER
Stadsschouwburg: Charlotte Kohier in Ma
rathondons. 8 uur.
Gem. Concertgebouw: Revue-Operette: Je
moet maar boffen. 8 uur.
La Gaité: Groot nachtfeest. 85 uur.
Palace Filmac: 115 uur: Doorloopend 50
minuten wereldnieuws.
Rembrandt Theater: De Revolutie bruid,
2.30, 7 en 9.15 uur.
Cineone: Het lied der Zon, doorloopende
voorstellingen van 1.305.30 en 711 uur.
Luxor Sound Theater: Kerels uit een stuk,
2.30, 7 en 9.15 uur.
Cinema Palace: Jackie Cooper in Men
schenjacht, 7 en 9,15 uur.
Frans Hals Theater: Carole Lombard in
Dame op Commando, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op
werkdagen van 113 uur, behalve 's Maan
dags. Toegang vrij.
Heemstede: 't Palet, Bronsteeweg 21.
Tentoonstelling werkstukken A. W. Verhorst.
Opening 2 uur.
ZONDAG 31 OCTOBER
Stadsschouwburg: Amst. Tooneelvereen.:
„Kinderen op een ijsschots", 8.15 uur.
Gem. Concertgebouw: Revue-Operette: Je
moet maar boffen. 8 uur.
Kathedraal St. Bavo: Conferentie voor
niet-Katholieken. 3 uur.
Bioscoopvoorstellingen 's middags en des
avonds.
MAANDAG 1 NOVEMBER
Gem. Concertgebouw: Revue-Operette: Je
moet maar boffen. 8 uur.
Hotel De Leeuwerik: Bridgedrive van Sans
Atout. 7.30 uur.
Palace Filmac: 115 uur: Doorloopend 50
minuten wereldnieuws.
Bioscoopvoorstellingen 's middags en des
avonds.
Heemstede: 't Palet, Bronsteeweg 21,
Tentoonstelling werkstukken A. W. Verhorst.
10—12, 2—5, 7—9 uur.
ROOSTER VAN APOTHEKEN
(Samengesteld door den Inspecteur der
Volksgezondheid)
Voor de apotheken, die toestemming ge
vraagd hebben, om 's avonds en 's nachts en
Zondags te sluiten, is door den Inspecteur
der Volksgezondheid een sluitingsrooster op
gemaakt.
Van Zaterdag 30 Oct. 's avonds 8 uur tot
en met Vrijdag 5 Nov. zijn de volgende apo
theken op Zondag, 's avonds na acht uur en
des nachts geopend.
J. W Florijn. Groote Houtstraat 78. Telef
10500.
H. J. M. Bartels, Firma C. G. Loomeyer en
Zn., Barteljorisstraat 11. Tel. 10175.
W Ferguson, Park-Apotheek. Klever
parkweg 13. Tel. 11793
Teyler Apotheek, W. C. Keizer, Teyler-
plein 79. Telef. 17946.