WELLNER Mannenkoor „Die Spaernesanghers" A jarig Roelof Cerbrands exposeert op de Waag e J« 7 M II Im IIL&Jl ÏTmÊÊÊ&u mm 21 maMF V r 1 li J_ ra m m /=>Z/k/VO s MAANDAG 22 NOVEMBER 1937 HAARLEM'S DAGBLAD II IJN/l EN IXTTE1EN. MUZIEK EERE-CONCERT. De Spaernezanghers hebben Zondagavond hun dirigent Lieven Duvosel, naar aanleiding van zijn 60sten verjaardag geëerd door een concert, waarop alleen werken van den jubi laris werden uitgevoerd. 60 Jaar.... wie den levendigen leider op het podium zag, of wie hem snel door Haarlem's straten ziet steve nen, zal hem eerder 40 toekennen. Zijn noeste arbeid heeft hem jong gehouden in de vele worstelingen die het leven hem bood. Van dien arbeid hebben we Zondagavond' een aantal overtuigende exempelen leeren kennen, waarvan meerdere voor de eerste maal werden uitgevoerd. De knappe contra- punticus heeft zich reeds tal van malen, o.a. in zijn bewerkingen van oud-Nederlandsche liederen getoond; met welk een virtuoziteit hij de compositie der fuga beheerscht bewees het in dit najaar geschreven „Levens schets" genaamde orgelstuk, dat door den onovertroffen orgelkunstenaar Flor Pieters tot een in alle opzichten volmaakte verklan king gebracht werd. Prelude, Choral en Dub bele Fuga, de drie onderdeelen, zijn op het zelfde thema gebouwd, dat reeds in 't Prelude een kunstige imitatorische behandeling on dergaat, ook in tegenbeweging en in de Fuga in Bach's trant ontwikkeld wordt tot een grootschen climax. Grandioos is ook de ontwikkeling van het reeds in 1903 geschreven Sanctus voor 4 solo stemmen, gemengd- en knapenkoor, orkest en orgel. De orkestpartij moest ditmaal ver vallen; Flor Peeters verving het gemis. Het jongenskoor zong verrassend; het geheel had zóóveel succes, dat het laatste gedeelte her haald moest worden. Tusschen Duvosel's composities van dezen tijd en van een vroegere periode bestaan voel bare verschillen. Zoo was in het van 1915 da- teerende mooie, voor alt en orkest geschreven lied „Liebesweihe" eenigszins de stijl van Rich. Strauss te bemerken; de vrouwenkoren „Zomernacht" en „Zomergod", beide van 1937, toonen ons den polyphonicus van den laat- sten tijd. Het orgelwerk sluit zich, zooals ge zegd, grootendeels bij Bach aan; de fermates op verminderde 7-accoorden, herinneren even aan Franck's 3me Choral. De eminente vak man toont zich in elke zijner composities, de warm voelende kunstenaar in meerdere daarvan, o.a. ook in het hier meermalen ten gehoore gebrachte „Aussöhnung'. De altzangeres Ans Stroink zong „Liebes weihe" prachtig, de orgelbegeleiding van Flor Peeters bleef hier wat tè bescheiden. De sopraan Helène Ludolph had mooie momen ten bij de vertolking van „O, Lied". Het man nenkoor overwon de schier ongeioofelijke moeilijkheden van „De zonne zingt" op een wijze, die respect voor den leider afdwingt. Het vrouwenkoor voldeed in de beide zomer- zangen niet in dezelfde mate. Een kleine taak had het door Hel. Ludolph, Ans Stroink, Hen- sen en Robbers gevormde sólo-kwartet in Sanctus, In „Aussöhnung" kwam Hel. Lu dolph gemakkelijk boven het mannenkoor uit. Verschillende sprekers hebben Duvosel ge huldigd: de voorzitter v.an „Die -Spaerne sanghers", de wethouder Jac. Reinalda(na mens B. en W.), de voorzitter van het Ned. Zangersverbond, dat zoovele werken .van Du vosel bekroonde, de presidente van het vrou wenkoor. Het hoogtepunt der huldiging was de aanbieding van het bijna levensgroote, dooi den Gentschen kunstschilder De Buck prach tig geschilderde en sprekend gelijkende por tret van den jubilaris, dat een stormachtige ovatie uitlokte, die ook den in de zaal aan wezigen schilder gold. Lieven Duvosel, nog vele jaren in gezond heid wenschen we U toe. K. DE JONG. Arbeiders Mandolineclub „Apollo". Het onder leiding van Joh. B. Kolk sta/ande Apollo-ensemble is ons reeds van meerdere vroeger gegeven uitvoeringen, bekend. Al die keeren hebben we niet slechts de tokkel tech niek der bespeelsters en bespelers van mando line, mandola en mandbcello kunnen waar dee- ren, maar ook hun voortreffelijk samenspel, dat on alle kracht- en tempowisselingen be houden blijft. De afdeeling der juniores, „Jong-Apollo" genaamd blijft natuurlijk met haar voordrachten binnen de door relatief gemakkelijke uitvoerbaarheid bepaalde gren zen, maar doet, wat het samenspel betreft, niet voor de seniores onder. Dit was op het Zaterdagavond in 'de bovenzaal van het Gem. Concertgebouw gegeven uitvoering even goed, niettegenstaande „Jong-Apollo" toen met gas ten, nl. „Jong-IJmuiden" samenwerkte. Wat Kok voor zijn ensembles schrijft of bewerkt is met zóóveel deskundigheid gemaakt en zóó juist voor hun krachten berekend, dat mis lukking haast onmogelijk geacht moet worden. Een frissche Marsch van Kok en een Zigeu ner-romance van Feldman bewezen hoezeer Kok hier de juiste man op de juiste plaats is. Voor de ouderen is. hij dat niet minder. De vertolking van de Ouverture „Renata" van Lovitrano en van de door den dirigent gear rangeerde Potpourri over Napolitaarische me lodieën de rasechtheid van „Tjiribiribim" is aan twijfel onderhevig! leverden voor de zooveelste maal de bewijzen er voor. In die Potpourri zong een dame, mej. E. Cla- son, mede. Maar de partij lag te laag voor haar stem en toen ze verder op den avond ook nog eenige liederen met pianobegeleiding ten beste gaf, bleek het dat die stem nog te weinig ge schoold is om in 't openbaar op te treden. Enkele hooge tonen klonken niet onverdien stelijk, maar midden- en borstregister waren zeer zwak en de stem was nergens goed ge plaatst. Het zesde programmanummer heette: „The Honolulu Hawaian String Players". Deze naam wekte vizioenen van bananen, blikken ananas, Stille Oceanen, Mauna Kea's en wat daar meer bij behoort. Maar de werkelijkheid was anders: we zagen een deel der mandolinisten gegroe peerd om en achter drie Nederlandsche dames, die elk van een gitaar voorzien waren en ge- zamelijk speelden ze erg-West-Europeesch klinkende deunen, en het eenige dat, vermoe delijk tenminste, als Honolululike mocht gel den was dat-de drie dames de gitaar horizon taal op de knieën hadden en dat ze elke toon met een afgrijselijk portamento van onderen af inzetten. Hadden ze nu b.v. „Les Patineurs" gespeeld, dan zou dat geglij eenige illustratieve be teekenis hebben gehad; nu was 't alleen maar leelijk. Men bedenke dat een systema tisch toegepast misbruik niet in staat is om iets leelijks in iets moois te veranderen. Er was voor Aipollo's concert weer veel be langstelling; de bovenzaal was nagenoeg ge heel bezet. K. DE JONG. Wie van de ooms of tantes heeft de gelukkige gedachte om Wcllner-geschenk te geven? Een kindercouvert... een sierlijke, kleine servetring. een fraai ge vormd bekertje. Uw leveran cier heeft een groote collectie Wellncr, everi mooi als duurzaam. Voor iets aparts. ZILVER (Adv. Ingez. Med.) Zondagnamiddagconcerf der H. O. V. Grootendeels was het H.O.V.-concert van dezen Zondagmiddag een herhaling van het ledenconcert van Vrijdagavond: het program ma bevatte de Figaro-Ouverture en de Sym- phonie concertante voor viool en altviool met orkest van Mozart en Wagner's Tamnhauser- Ouverture. Maar het vermeldde ook een de buut. De jonge pianiste Liesbeth Vel droeg met ons orkest Grieg's Pianoconcert voor en deze voordracht was, naar ik vernam, haar eerste optreden in 't openbaar. Het oordeel van haar vertolking der solo partij van dit concert kan over 't geheel geno men zeer gunstig luiden. Mej .Vel demonstreerde verschillende goede pianistische eigenschap pen: glad, vaak brillant klinkend passage- en accoordenspel, egaliteit in trillers, rhythmische nauwkeurigheid, aplomb en daarbij een ge zonde muzikale opvatting. Enkele mislukkin gen in het eerste Allegro mogen wel aan de- buut-nervositeit wonden toegeschreven. Haar octavenspel lijkt nog wat ontwikkeld te kun nen worden, wat zekerheid en kracht betreft. Het succes, dat zij oogstte, was verdiend. In de orkestbegeleiding waren eenige on zuiverheden bij het pneumatische deel van het ensemble waai' te nemen; ook schijnt het me toe dat het zangthema van het eerste hoofddeel in de celli mooier lean klinken dan meestal en ook ditmaal het geval was. De sa menwerking was zeer bevredigend. De voordracht der Symphonie concertante door de heeren Byvanck en Leidner met het orkest was weer een bron van genot. Daarvoor past slechts lof. Ook van dit Zondagmiddagconcert had Frits Schuurman de leiding. K. DE JONG. SCHILDERKUNST De schilder Gerbrands heeft er wel aan gedaan zijn wer,k eens tot 5 December in het pittoreske lokaal van Kunst Zij Ons Doel uit te pakken en tot bezichtiging te nooden. Wel komt men zoo nu en dan zijn werk tegen op de geregelde tentoonstellingen van dit genootschapen vaak ook elders, maar door zulke enkele inzendingen krijgt men dan toch niet een juisten indruk van zijn vermogens, van zijn veelzijdigheid. Dat kan hier wèl het geval zijn. De schilder Gerbrands is nauw verbonden met den kunstnijveraar, den versierenden artist in hem. Misschien zelfs is de laatste in dezen Siameeschen tweeling de sterkere helft nog steeds, maar zeker is, dat hij door die verbondenheid, wat werkmanschap en kunde aangaat, beide beenen stevig op den bodem geplant heeft. Daardoor zal een ze kere nuchterheid, die aan alle gebonden kunstarbeid eigen pleegt te zijn een ar tist als Lion Cachet blijft een zeldzaamheid niet zoo gemakkelijk voor dien vlotten stroom van ontroering, die in magistraal schilderen ontketend wordt, plaats maken. Misschien ligt het daar aan dat ik van Ger brands' schilderijen de kleinere werken het meest waardeer, omdat daarin een zekere in nigheid van -waarnemen het zuiverst gesteund wordt door een, hem nu eenmaal eigene, om zichtige vakbeheersching. In dien geest zou ik de aandacht willen vestigen op het kleine Gezicht op het dorp Canne (bij Maastricht) nr. 20, en het Win tertje, zooals de schilder dat uit zijn venster zag, nr. 18 van zijn catalogus. Beide kleine werken hebben uiterst fijne qualiteiten, die naast werken van andere meesters van groo- ter pretentie niet zouden verbleeken. Een donkergroen Zanderij landschap (nr. 33) sluit zich daarbij aan evenals op den ach terwand, een kleine studie (nr. 5) uit de buurt van Haarlem (Groenendaal?) Het Zuid-Limiburgsche land heeft den schilder niet ongelukkig geïnspireerd; het iets groo- tere landschap met het kasteel van Canne, (nr. 48) behoort almee tot de best geslaagde picturale uitingen der expositie. In de groote reeks bloemstukken, die overigens de ten toonstelling een fleurig aanzien geven, is het meer de wandversierder dan de bewogen schilder die aan het woord is. Vooral in de vele stukken met roode Amaryllissen valt dat op. Ze produceeren ontegenzeggelijk een ze ker knal-effect en zullen in een groote ruim te als décor allicht voldoen, maar zijn van dichterbij bezien te weinig nobel van kleur. Eigenaardig is dat Gerbrands in zeer groote aquarellen juist die noblesse weet vast te houden: men zie hier bijvoorbeeld die groote Rhododendron-compositie met de zeer fijne nuanceeringen in bet licht op de paarse bloemenpracht. Wij bespraken die aquarel hier reeds vroeger en ze wêer te zien was ons een genoegen en een verbazing: zoo iets had de schilder docht ons al lang kwijt moeten zijn. Ook in de bloemstukken lijkt de concentratie den schilder het best te ge lukken in minder op snel effect berekende stukken en daarom zouden de Violen (nr. 15) mii het eerst aantrekken. Tot zoover over Gerbrands als schilder. Men kan hem nu verder volgen in zijn veel zijdigheid: als prentkunstenaar. als vervaar diger van siervoorwerpen, als bandontwerper. Een paar op perkament gebatikte banden zijn interessante werkstukken, een georna menteerde voorzittershamer is dat niet min der. Wat hij op, het gebied van ontwerpen voor gebrandschilderd glas presteerde kon hier niet getoond worden, omdat die werk stukken geplaatst zijn. Doch uit het vooraf gaande zal men begrepen hebben, dat Ger- brand's expositie de moeite van een bezoek loont en dat hij zelf een der nijverste bijen in den korf der Haarlemsche kunstenaars is. J. H. DE BOIS. HET TOONEEL DE HAARLEMSCHE TOONEELCLUB. X. Y. Z. De Haarlemsche Tooneelclub heeft zich Za terdagavond weer eens van haar beste zijde doen kennen. Daar was allereerst het tot nu toe nog maar alleen door het beroepstooneel gespeelde, lichte, sprankelend geestige blij spel X'IJ.Z. van Klabund, dat heel den avond het publiek in een allergenoeglijkste stem ming heeft gehouden, maar er was ook de uit stekende voorstelling, een opvoering, zoo fijn afgestemd en van zulk een prettige distinctie als slechts zeer weinige amateursvereenigin- gen in ons land zouden vermogen te geven. X.IJ.Z. dat wij ons nog herinneren van de opvoeringen met het trio Georgette Hage- doorn, Cees Laseur en Johan de Meester in de hoofdrollen, is een luchtige, speelsche fantasie waarin wij geen oogenblik werkelijkheid heb ben te zoeken. Het is eigenlijk niet meer dan „un petit rien", een bedenkseltje, dat uit el kaar zou vallen, wanneer wij zouden probee- ren den inhoud uitvoerig te vertellen. Het geeft enkel een variatie op het thema van het eeuwige trio en dan nog niet eens origineel. Goldoni gaf er reeds het voorbeeld van, maar Klabund die ons eens het prachtige Chineesche, fijn-geciseleerde „Der Kreide- kreis" schonk, heeft dit X.IJ.Z. blijkbaar zoo in zijn snipperuren louter voor zijn pleizier ge schreven. Men vraagt bij zoo'n vederlicht blijspel niet naar realiteit of waarschijnlijk heid, men geeft zich willig over aan den speel- schen geest van den schrijver, die van niets iets weet te maken en ons een oud liedje op een nieuwe wijs zoo gracelijk voorspeelt. Het was eigenlijk een heele waag van dé H.T.C. om dit blijspelletje te spelen, omdat het met zijn kleine bezetting aan de uitvoe renden zeer hooge eischen steldt. Wanneer het niet in een even lichten, fijnen en aris- tocratischen toon gegeven wordt, als het is geschreven, blijft er totaal niets van over, ja, zou het allicht grof worden. De H.T.C. bleek in mevrouw Tijsseling en de heeren Mr. J. C. S. Nyenbandring de Boer en Mr. W. M. Gunning de krachten te bezitten om dit blij spel volkomen tot zijn recht te brengen en Wim Paauw heeft het met zoo fijnen toets geregisseerd, dat het ook een opmerkelijk goed ensemble werd. Men had, zooals altijd bij de H.T.C., zeer veel werk van de decors en de costuums ge maakt en het tooneel zag er in n en III dan ook bijzonder verzorgd uit. Het decor in III vooral, licht van toon en kleur en origineel van bouw, was bepaald een verrassing en had feitelijk een „open doekje" verdiend. Men denke vooral niet, dat deze zorg voor het tooneel maar van ondergeschikt belang is. Vooral in een stuk als X.IJ.Z. komt de omgeving waarin gespeeld wordt, er zeer op aan, omdat dit zoo geheel behoort bij deze speelsche lichte fantasie. En we zijn door het beroepstooneel op dit gebied ook in den laatsten tijd te veel verwend, om niet onze eischen hoog te stellen bij de decors en de aankleeding van hét tooneel. Maar hoofdzaak blijft toch altijd nog het spel. De H.T.C. had het wel zeer getroffen, dat mevrouw Tijsseling, die wij toch zeker de beste kracht onder de vrouwelijke dilettan ten in onze stad mogen noemen, zich voor de rol van het gravinnetje ter beschikking heeft gesteld. Haar debuut bij de H.T.C. is dan ook in alle opzichten een overwinning voor haar geweest. Oorspronkelijk had ik met de herinnering aan Georgette Hagedoorn. die dit gravin netje bewegelijk als kwikzilver, fonkelend en zeer jong bad gecreëerd, een wat zwaar hoofd in de mogelijkheden voor mevrouw Tijsseling in deze rol. Zou zij dit 20-jarig, capricieuse meisje licht en jeugdig genoeg spelen? In het eerste bedrijf, toen haar spel nog wat te zwaar aandeed en mevrouw Tijsseling blijk baar nog „zoekende" was, vreesde ik, dat de rol .toch niet voor haar geschikt zou blijken te zijn. maar zóó was het doek voor n niet op, of zij had den juisten, lichten, pétillan- ten toon te pakken en van dat oogeniblik af was er van aarzeling geen sprake meer. Zij speelde de rol heel anders dan Georgette Hagedoorn, stemde haar spel af op haar eigen capaciteiten en figuur en zij maakte van dit gravinnetje iets voortreffelijks. Het was speelsch, fijn, vol fantatie en van groote distinctie. Hoe expressief was aldoor haar gezichtje, hoe knap wist zij ook haar mooie spreekstem licht te houden en wat waren haar bewegingen van een beminnelijke char me en gratie! In III alle hulde voor haar zeer smaakvol en teer costuum in dat bedrijf waarin zij nu en dan deed denken aan een markiezinnetje uit de 18e eeuw was - zij vooral in dat guitige spel tegen de mannen allergeestigst. Dit was de zuivere, fijne co- médie-toon hoe uitstekend dat. licht- zwevende, speelsche bewegen om den graaf die ons geheel deed vergeten, dat daar een „liefhebster" op het tooneel stond. Nooit zag ik mevrouw Tijsseling beter dan Zater dagavond en wanneer dit te danken is aan invloed van Wim Paainv, dan heeft hij daarmee bewezen bijzondere eigenschappen voor regie te bezitten. Mevrouw Tijsseling heeft deze opvoering geheel beheerscht en het was voor de heeren niet gemakkelijk op eenzelfde niveau te blij ven. De heer Nijenbandring de Boer gelukte dit bet beste. Zijn spel als de pseudo-graaf, die later toch nog een kroontje op zijn hoofd krijgt, had misschien nog wat lichter gekund zijn entree in die revue-achtige jas vond ik niet erg gelukkig maar over het geheel heeft hij de rol toch zeer knap en eveneens in zuiveren comedie-toon gespeeld. Hij liet al door voelen, dat de liefde voor het gravinne tje oprecht was en het was hierdoor vooral, dat hij sympathiek werd. De graaf had zijn beste momenten in II. Men zag in dezen knecht aldoor een graaf en het was vooral zijn voorname gereserveerdheid, die hem stempelde tot een edelman. In in zou de heer Gunning nu en dan nog wat meer ,,spel" hebben kunnen geven, bleef hij wel eens een weinig mat tegenover de twee anderen, maar hij verbrak toch geen oogenblik de eenheid in dit trio, zoodat het als geheel een zeer goed ensemble bleef. Vergeten wij ook niet den prachtigen, ouden huisknecht van den heer Mr. M. C. W3rt, die van een deftigheid was, alsof zijn bloed door het dienen alleen onvervalscht blauw was geworden. Een zeer fijn gespeeld bijrol letje! Dat het succes van de voorstelling bij zulk een bezetting zeer groot was, behoef ik nau welijks te vermelden. Woensdag gaat X. IJ. Z. nogeens in den Stadsschouwburg als liefda digheidsvoorstelling. Wie een voortreffelijke amateurs voorstel- Een échte ZAALBERG deken kost f IO.-< (Adv. Ingez. Med.) ling van een zeer geestig, licht blijspel wil bij wonen, moet deze kans niet laten voorbijgaan, vooral niet, nu de inkomsten van dien avond ten bate van een liefdadig doel worden be steed. Na afloop der voorstelling sprak de voor zitter van de H. T. C., de heer Mr. Julius Hoog eenige hartelijke woorden tot Wim Paauw en tot Mr. Nijenbandring de Boer, die wegens vertrek naar elders in X. IJ. Z. voor het laatst' bij deze vereeniging had meegespeeld. Het is een heel groot verlies voor de H. T. C. en het eerelidmaatschap, dat dezen zeer verdienste lijken speler werd aangeboden, was wel vol komen verdiend. J. B. SCHUIL. MAN DOOR AUTO AANGEREDEN. Zaterdagavond reed een auto bestuurd door C. G. wonende te Heemstede op de Kerklaan in de richting Heerenweg, gelukkig met een kalm gangetje. Voor hem bevond zich op den rijweg de 35-jarige H. J. K„ wonende Lindelaan alhier, die een kruiwagen mest vervoerde van zijn woning naar een tuin aan den Heerenweg. De autobestuurder heeft blijkbaar den man voor zich niet opgemerkt en reed hem van achteren aan. K. is vermoedelijk met zijn hoofd op den kruiwagen geslagen en daarna tegen den grond gesmakt. Hij kreeg daarbij een vrij ernstige wond boven het oog, Dr. Roozen, die de eerste hulp verleende, constateerde ook nog een hersenschudding en oordeelde opneming in de Mariastichting noodzakelijk, waarheen de aangeredene per ziekenwagen werd vervoerd. Van de auto werd de rechter koplamp ver nield en de radiateur ingedrukt. De politie maakte proces-verbaal op 476ste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) lste klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 22 November 1937 Hooge Prijzen 20.000.— 953 1.500.— 2014 1.000.— 14580 16160 400.— 6582 7112 17305 200.— 15399 100.— 1607 4119 5647 6191 13451 14562 14810 15892 18724 Prijzen van 20. 2 41 50 80 81 87 100 120 121 146 171 197 205 217 246 247 250 280 294 343 405 414 419 462 661 676 700 721 773 818 827 852 936 952 975 1036 1152 1168 1180 1181 1225 1268 1341 1361 1407 1429 1434 1446 1485 1598 1615 1633 1640 1675 1703 1719 1740 1742 1794 1835 1860 1876 1898 1918 1930 1931 1973 2050 2078 2080 2170 2185 2198 2218 2226 2227 2251 2271 2290 2314 2320 2420 2431 2'4S9 2501 2558 2622 2629 2669 2716 2776 2798 2809 2851 2918 2976 3075 3100 3147 3161 3174 3190 3218 3236 3363 3403 3454 3459 3460 3508 3607 3617 3631 3633 3695 3726 3752 3774 3784 3834 3837 3868 3919 3932 3949 3964 3968 3972 3996 4039 4065 4124 4157 4181 4194 4234 4264 4285 4356 4395 4404 4464 4470 4473 4495 4505 4557 4567 4593 4597 4601 4649 4692 4712 4715 4743 4824 4841 4858 4868 4870 4880 4895 4905 4919 4925 5004 5005 5054 5067 5191 5224 5255 5294 5333 5378 5391 5449 5586 5615 5622 '5661 5671 5676 5695 5709 5715 5787 5791 5808 5916 5951 5981 5988 5994 6031 6087 6092 6102 6154 6225 6253 6292 6301 6304 6323 6344 6346 6402 6480 6492 6506 6532 6586 6596 6642 6652 6759 6777 6778 6785 6810 6864 6888 6945 7026 7057 7134 7181 7225 7297 7331 7389 7396 7423 7451 7464 7473 7547 7550 7594 7612 7639 7654 7673 7787 7793 7810 7816 7840 7884 7909 7910 7925 7941 7970 7982 7995 8012 8048 8057 8072 8096 8099 8105 8140 8164 8205 8218 8227 8336 8343 8364 8376 8419 8431 8439 8455 8587 8589 8619 8625 8647 8687 8709 8711 8731 8744 8769 8806 8833 8950 £975 8988 8998 9006 9033 9038 9060 9088 9107 9117 9142 9156 9184 9204 9214 9356 9358 9386 9389 9403 9419 9484 9496 9530 9587 9631 9638 9746 9767 9797 9803 9839 9888 9902 9952 9958 9963 9975 9988 10005 10018 10125 10136 10148 10160 10200 10233 10249 10253 10292 10294 10337 10347 10408 10453 10499 10520 10572 10597 10638 10647 10649 10725 10744 10807 10857 10895 10908 10936 10946 10950 11036 11069 11123 11151 11171 11212 11251 U271 11299 11310 11357 11386 11400 11451 11455 11465 11497 11508 11533 11548 11602 11650 11681 11707 11730 11771 11790 11820 11951 12022 12024 12034 12045 12147 12171 12176 12177 12180 12192 12205 12253 12291 12316 12322 12330 12395 12407 12436 12440 12462 12476 12482 12484 12513 12592 12615 12630 12676 12748 12760 12761 12819 12823 12849 12854 12975 13015 13086 13096 13106 13110 13130 13170 13184 13198 13209 13214 13215 13220 13288 13323 13329 13365 13389 13395 13396 13439 13461 13481 1S524 13536 13540 13559 13624 13627 13679 13684 13693 13739 13752 13785 13861 13862 13871 13966 13974 13975 13978 13996 13999 14003 14005 14018 14061 14096 14098 14124 14154 14161 14167 14219 14274 14296 14322 14333 14410 14414 14415 14422 14434 14464 14535 14564 14575 14632 14662 14667 14683 14684 14724 14736 14774 14900 14922 14940 14962 14975 14994 15014 15032 15092 15151 15203 15210 15213 15218 15222 15262 15278 15305 15313 15322 15330 15336 15358 15363 15381 15409 15438 15461 15474 15477 15491 15542 15570 15628 15647 15652 15665 15732 15745 15753 15776 15815 15337 15872 15881 15887 15888 15889 15914 15921 16025 16043 16049 16057 16064 16166 16194 16205 16227 16246 16248 16263 16282 16356 16368 16456 16457 16472 16550 16623 16628 16724 16732 16740 16777 16792 16867 16899 16972 16982 17018 17031 17044 17046 17047 17058 17064 17078 17089 17143 17145 17152 17209 17215 17230 17231 17258 17273 17302 17365 17377 17379 17414 17446 17457 17459 17460 17466 17508 17532 17558 *17577 17573 17597 17609 17626 17646 17682 17684 17687 17718 17726 17789 17902 17926 17954 17956 17957 18010 18021 .18026 18043 18072 18091 18116 18176 18180 18218 18232 18288 18303 18316 18366 13405 18453 18495 18501 18525 18540 18639 18674 18677 18634 18716 18720 18762 18842 18867 18891 13902 18923 18963 18973 19028 19068 19082 19096 19101 19208 19233 19264 19297 19343 19353 19425 19433 19453 19459 19482 19532 19548 19567 19584 19586 19583 19644 19708 19711 19846 19856 19875 19965 19980 19992 20018 20101 20118 20125 20154 20194 20283 20285 30293 20404 20416 20487 20529 20534 20577 20593 20612 20657 20671 20684 20690 20697 20747 20824 20832 20857 20858 20919 20322 20945 20974 20979 20985 20994 BLOEMENDAAL Ned. Hervormde Kerk. De vier gebrandschilderde ramen terug. ;a sa BBS) ,Amu P - «s T- Y-v 1: 38 t 1 1 is W m De vier gebrandschilderde ramen, die in dertijd verkocht zijn en nu weer eigendom der Ned. Hervormde Gemeente zijn geworden, zijn van het kasteel Heeswijk bij Den Bosch naar Bloemendaal overgebracht en in de Bloe- mendaalsche kerk geplaatst. Kerkvoogdij en Kerkeraad zijn voornemens op Zaterdagmiddag 27 November belangstel lenden in de gelegenheid te stellen, de ge plaatste ramen te bezichtigen. NEDERL. VEREENIGING VOOR NATUURGENEESWIJZE. De afd. Haarlem en omstreken van de Ned. Vereeniging voor Natuurgeneeswijze heeft een openbare bijeenkomst uitgeschreven op Dins dag 23 November in Vreeburg. Spreker is de heer IJ. Hettema, arts te Rot terdam over „Natuurgeneeswijze". Na afloop van de inleiding is er gelegenheid tot vragenstellen. AMBTENAREN VAN DEN BURGERLIJKEN STAND. De wenschelijkheid is gebleken' het aantal onbezoldigde Ambtenaren van den Burger lijken Stand, tevens ambtenaar ter ge meente-secretarie, uit te breiden. B. e"n W. be velen voor een zoodanige benoeming bij den Raad aan de adjunct-commiezen ter ge meente-secretarie (afdeeling Burgerlijke Stand) K. J. van Kampen en G. F. Weber. /ZAA£Z£Afj Z//ZW£G- (Adv. Ingez. Med.) Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukkengeplaatst oj niet geplaatstivordt de kopij den inzender niet teruggegeven. Wie helpt mee 0111 een arm kind blij te maken? Reeds verscheidene adressen mocht ons comité ontvangen, waar een of meer arme kinderen van 48 jaar Woensdag 1 December hun schoen mogen komen zetten om die Za terdag 4 December weder gevuld terug te halen. We zouden nog dolgraag veel meer kinderen een verrassing willen bezorgen. Daarom vragen wij vriendelijk: doet u ook mee aan deze eenvoudige maar zeer groote vreugde voor het arme kind? Geeft nog he den uw adres schriftelijk of telefonisch op. De bedoeling is. dat de schoentjes gevuld worden met een klein cadeautje en een ver snapering. Het comité: Gooi wat in mijn schoentje. W. H. DALMEYER. voorzitter Prins Hendriklaan 66 Overveen, tel. 16606 Mevr. A. BOLLFURS-BOCAGE, secreta resse, Hoojmarkt 30 Tel. 17865 Mevr. A. BRANDT-THIJSSEN Lakenkoor>°rstraat 8b tel. 10423. Mevr. C. M. HAFNT.TV,^_zxjinEMA, Emmalaan 1 tel. 15127. Mevr, R. J. PFAFF-REUDLER, Prins Hendri.klaan 91 Overveen tel. 15482 H. A. BOLLEURS, Hooimarkt 30 tel. 17865. DS. C. H. BRANDT, Lakenkooperstraat 8b tel. 10425

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 7