J&//K/VO s De romantiek herleeft. Vloeibaar Goud De Goede Aarde. ZATERDAG 11 DECEM EER 1937 HAARDE M'S D A G B L' A D Irene Dunne als Sally Watterson en Randolph Scott als Peter Cortlandt in de door Rouben Mamouliaji geregisseerde film ..High, wide and handsome" (Vloeibaar goud). (Frans Hals Theater). Rouben Mamoulian is wèl een geweldig re gisseur. Dit is de indruk, waarmede men het Frans PIals Theater verlaat, na er „Vloeibaar Goud'' gezien te hebben. Al had hij alleen deze film „gemaakt", dan had hij al ten volle den roem verdiend, die hem ten deel is ge vallen. Wat hij in „Vloeibaar Goud" met „de massa" heeft weten te bereiken, grenst aan het wonderbaarlijke. Wat 'n gang. wat 'n vaart in die tooneelen van harden, zwaren ar beid door stoere ke rels en in die woe dende gevechten op leven en dood tus- schen deze door on tembare energie bezielde werkers en de niets ontziende huurlingen van gewetenlooze ver tegenwoordigers van het groot kapitaal. In derdaad het is waar, wat van dezen g'rooten regisseur is gezegd, dat „hem soms het doek te klein is". „Vloeibaar Goud" is genoemd „de film die alles heeft". Dit zou waarlijk een goed geko zen ondertitel zijn. Wat geeft de rolprent niet? Dramatische scènes vol stérke actie, tooneelen van liefde en van haat, andere scènes vol van sensatie en spanning; circus- tafereelen. een levendig markttooneel, prach tige natuuropnemingen, olifanten die helpen een strijd te beslechtenEn op het juiste oogenblik, als de spanning het hoogst is, wordt zij telkens gebroken door momenten van den héerlijlesten humor, die ooit in een film te zien zijn geweest. De muziek in deze film is van Jerome Kern en Oscar Hammerstein en zij geeft Dorothy Lamour (zoo bekend uit The Jungle Princess) en Irene Dunne gelegenheid te laten hooren, dat zij ook als zangeres veel talent hebben. Als actrice treedt in deze film vooral Irene Dunne op den voorgrond, zij vormt met Ran dolph Scott, den jongen acteur die reeds zoo vele goede dingen op filmgebied deed een tweetal, dat nog groote verwachtingen voor de toekomst wekt. „Vloeibaar Goud" geeft een beeld van het ontstaan van een van Amerika's grootste in dustrieën: de petroleumindustrie en van alles, wat daaraan verbonden was. Het is een zeld zaam boeiende film, waarmede het publiek geestdriftig meeleeft. Het aanvullend programma is zeer interes sant; vooral zijn belangwekkend de proeven, die de gevoeligheid van planten aantoonen. Conradt Veidt en Annabella. Volgens de kronieken over de Fransche ge schiedenis moet Gil de Berault, de hoofdper soon uit den historischen filmroman „De pur peren mantel" inderdaad bestaan hebben. Het is ons niet bekend in hoeverre deze avonturier hier historisch juist geteekend is, doch wel is het een feit, dat zijn duister optreden vol komen past in de bewindsperiode van den eer- zuchtigen, wreeden kardinaal Richelieu, die in de zeventiende eeuw als een ware tyran over Frankrijk heersehte. Trouwens, het is niet al- leep de figuur van de Berault, waarin wij het tijdperk van Richelieu gekarakteriseerd vin den; het geheele relaas ademt den geest dei- ondragelijke terreur die in het land ge varen was en het Protestantsche deel van het volk zoo meedoogenloos trof. In „De purperen mantel" heeft men De Be rault, hoe kan het ook anders, niet uitsluitend willen voorstellen als de onverbeterlijke duel list, dien het enkel en alleen begonnen was zooveel mogelijk tegenstanders met zijn nim mer falenden degen neer te vellen. Weliswaar blijft hij vrijwel de geheele film door zijn on- heispellend en somber karakter getrouw, maar niettemin moet het er het filmverhaal als maatstaf genomen in zijn binnenste toch niet zoo heel kwaad hebben uitgezien. En dit blijkt, wanneer hij uit liefde voor een -jonge vrouw en sympathie voor haar broer, een grooten tegenstander van den kardinaal op zettelijk laat ontvluchten, daarmede den dood door den strop riskeerend. Conrad Veidt speelt in deze film, die vol spanning en leven is, de hoofdrol. Wie het voortreffelijke talent van dezen acteur kent zal beseffen, dat de duisterling De Berault als het ware geknipt voor hem is. Inderdaad bevat zijn personifieering van den „Zwarten Dood" dan ook alle vereischte romantische elemen ten. Annabella, die, evenals Veidt wel een beetje met de Engelsche taal overhoop ligt, vervult de rol van jonkvrouwe Marguerite de vrouwelijke hoofdpersoon met charme en distinctie. Naast hen zijn het in het bijzon der Raymond Bassey als kardinaal Richelieu en Romney Brent als de oolijke helper van De Berault, die tot de opmerkelijke figuren van de film behooren. Het hoofdprogramma wordt voorafgegaan door het nieuws uit binnen- en buitenland, een teekenfilmpje en een folkloristische film over Mexico. Frans Hals Cinema De raadselachtige Mi-, Moto van Peter Lorre is inderdaad een zeer raadselachtige figuur in deze film, maar heel kort voor de laatste meters film komen we er pas achter, welke rol hij in dat hoogst spannende gebeuren speelt. Men moet Peter Lorre's veelzijdigheid bewonderen. Eenige weken geleden zagen we hem als „Raskolnikov", de geslepen, opge jaagde, zelfverzekerde moordenaar van ^de woekeraarster, nu als Mr. Moto creëert hij met hetzelfde gemak en hetzelfde talent een geheel ander type. al blijft hij zich in al zijn films met een geheimzinnige sfeer omgeven. Hij excelleert hier in goochelen en in jiu jitsu; deze Japansche vechtkunst komt hem in deze film her haaldelijk te pas, op deze wijze legt hij verscheidene tegenstanders. In San Francisco vieren de Chineezen op luidruchtige wijze hun Nieuwjaarsfeest en het is daar dat we kennis maken met een als oude Afghaan vermomde Mr. Moto, die kleedjes tracht te vërkoopen. We zien hem, van zijn vermomming ontdaan, terug in een luxe-hut aan boord van een der grootste schepen op Sjanghai, De zoon van den eigenaar van deze lijn, de jonge Bob Hitchings, is zijn buurn.an. Er ontstaat een hartelijke verhouding tus- schen mr. Moto en Bob. In Honolulu komt een jong meisje aan boord, dat het licht-ont- vlambare hart van Bob sneller doet kloppen: al gauw bezwijkt de eerst, hooghartige, gere serveerde Gloria voor Bob's charmante per soonlijkheid en een werkelijk oprechte liefde ontbloeit. Mr. Moto blijft voortdurend waak zaam en geheimzinnig, hoffelijk, vriendelijk, maar als het voor de zaak, die hij dient noo- dig is, hard en meedoogenloos. Als de boot in Sjanghai aankomt en de passagiers van boord zullen gaan, zoekt Bob vergeefsch naar Gloria. Van een linnenjuffrouw hoort hij, dat ze 's morgens in de vroegte al met een sloep naai de wal is gegaan. Bob wil alles in het werk steilen om Gloria te vinden. Door voor hem onbekende hand wordt hem bericht, dat Glo ria optreedt in de „Internationale Club", waar hij per sé heen wil, hoewel de agent van zijn vader, Josef Wilkie, het hem ontraadt. De „Internationale Club" blijkt een zeer verdach te gelegenheid te zijn, waar verschillende zaken, die het daglicht niet velen, behandeld Luxor Meestal vallen films die met veel spanning worden tegemoet gezien en van wie men groote verwachtingen koestert eenigszins te gen. En dat is ook alleszins begrijpelijk, want hooggespannen verwachtingen worden in de wereld haast altijd den bodem ingeslagen en in de filmwereld gaat het al niet anders. Met des te meer vreugde kunnen wij dan „De Goede Aarde" begroeten, een film die de roep welke van haar uitgaat niet alleen be vestigt maar wij aarzelen niet het te zeggen, ook nog overtreft. Op meesterlijke wijze heeft regisseur Sid ney Franklin Pearl S. Buck's bekende boek „De Goede Aarde" dat ook in Nederland zeer veel gelezen is, bewerkt 'tot een film, die ze ker in even groote mate de publieke be langstelling zal trekken als het boek dit ge daan heeft. De geschiedenis van den eenvoudi- gen Chineeschen boer Wang en zijn vrouw O-Lan die ploeteren op hun land voor het dagelijksche brood, die te kampen hebben met revolutie, hongersnood 'en springhanenplagen, is zoo fijn en psychologisch juist verfilmd, dat het werkelijk een genoegen wordt om deze boeien de rolprent te aanschouwen. Men leeft met dit Chineesche leven van-alle-dag mede, men begint beter de psyche van den Chinees te be grijpen, hoewel dit laatste ook al leest men honderden boeken over China van deskundi gen en ziet men evenveel films erover, voor ons Westerlingen toch wel steeds een on doorgrondelijk iets zal blijven. Behalve op regisseurFranklin dient echter ook de speciale aandacht gevestigd te worden op de twee hoofdvertolkers Paul Muni (Wang) en Louise Rainer (O-Lan). De hoogst onderscheiding in filmland, de bekroning van de Academy of Motion Pictu res is zoowel door Muni als door Rainer be haald. De eerste voor zijn prachtige prestatie in de titelrol van „Louis Pasteur", de tweede voor haar aangrijpend spel als Anna Held in de grootsch opgezette revue-film „Ziegfeld". Nu is het voor elke Westersche acteur uiter mate moeilijk om een Chinees voor ons te doen leven. En al mag men dan nog zooveel talent hebben, wanneer men de psyche van het te spelen karakter niet volkomen door ziet, fcan zulk een rol nooit een geheel gave creatie worden. In dit licht bezien kan men niets dan be wondering hebben voor de wijze waarop Paul Muni en Louise Rainer hun rollen vervuld hebben. Toch hadden wij graag al was het maai bij wijze van experiment de Chineesche actrice Anna May Wong de rol van O-Lan zien spelen. Dit neemt echter niet weg dat „De Goede Aarde" een belangwekkende film is geworden, die naast vele andere kwalitei- .Rembrandt Drie films in De raadselachtige Mr. Moto. Nieuwe Peter Lorre film. Een scène uit de nieuioe Peter Lorre-film: De raadselachtige Mr. Moto. (Luxor Theater). worden. Bob en Gloria komen in groot gevaar, maar gelukkig is daar ook Mr. Moto met zijn Japansch vriendinnetje. Nu eindelijk zien we hem in zijn ware gedaante en begrijpen we veel, dat ons eerst duister was. Deze geheimzinnige film brengt mee, dat we van de voornaamste medespelenden, de mees ten om beurten verdenken van minder goede praktijken, twee zijn er maar 100 karaats, nml. Bob Hitchings en de agent Joseph Wilkie en achteraf blijkt, dat een van de twee nog aan den verkeerden kant staat. Het is een uiterst spannende film, met Peter Lorre als knapste speler temidden van uitstekende medespelers. De voorfilm „Misdaad brengt nooit voordeel" wordt buitengewoon goed gespeeld door de hoofdfiguren. PROGRAMMA ZONDAG 12 DECEMBER. HILVERSUM I 1875 M. 8.30 NCRV., 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding, 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.15 KRO-Orkest (Om 1.00 Literaire'causerie). 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.10 KRO-Orkest en soliste. 4.10 Gramofoon muziek. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Nederduits Her vormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde' muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 „De Maori-Mis- sie in Nieuw-Zeeland", causerie. 8.10 Berich ten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoonmu ziek. 8.30 Hofstad's Koorknapen en de KRO- Melodisten. 9.45 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11,0011.30 Esperanto- lezing. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 VARA-Strijkorkest. 10.40 Declamatie en Gramofoonmuziek. 11.00 „Fantasia" en solis ten. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Nabeschouwing Schaakmatch. 12.30 Aeolian-Orkest. 1.10 Schil derijbespreking. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Het Omroeporkest en soliste. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.10 Bussums Mannenkoor „Cecilia". 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. en eventueel Gramo- foonplaten. 5.00 „Gesprekken met luisteraars", causerie. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportuitzen- ding. 6.15 Sportnieuws ANP, Gramofoonmu ziek. 6.30 Toespraak. 6.45 Nederduitsch Her vormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Me dedeelingen. 8.15 Radiotooneel met muziek. 9.25 Causerie. 9.35 Omroeporkest en solist. 10.05 Radiojournaal. 10.20 Het Salzburger Kamer koor „Trapp". 10.40 Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dansorkest. 11.4012.00 Orgelspel. DROITWICH 1500 M. 12.50 New Victoria Cinema-Orkest. 1.50 Het „New Georgian"-Trio. 2.20 Voor tuinliefheb- bers. 2.40 Het Melingriffith orkest en solist. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.20 Christianity and Music", causerie. 4.40 BBC-Orkest. 5.20 Missie praatje. 5.40 Het Reg. Paul-Klavierkwartet. 6.30 Voordracht „Mr. Asquith and the House of Lords". 6.50 BBC-Harmonie-Orkest. 7.20 8.10 Radiotooneel. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 Berichten, 9.25 BBC- Koor en BBC-Theater-orkest mmv solisten. 10,3.0 Declamatie. 10.50 Epiloog RADIO-PARIS 1648 M. 8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgel concert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 An- dolfi-orkest en zang. 3.20 Jaeovacei-Hawaiian- Orkest. 3.50 Accordeonconcert. 4,05 Zang. 4.20 Radiotooneel. 5.20 Pasdeloup-Orkest. 8.35 Zang. 8.50 ..Le sautériot". opera. 11.201.20 J. Bouil lon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7,35 Solistenconcert, 8.50 Gramofoonmuziek. 10,05 Bach-cantate. 10,35 Gramofoonmuziek. 11.20 Omroeporkest. 12.25 Egon Kaiser's orkest, Mandoline-orkest „Na- poli" en solist. 1.20 Omroepsextet en Mannen koor. 3.20 en 6.50 Omroeporkest en solisten. 8.20 Omroepstrijkkwartet. 9.5011.20 Barnabas von Geczy's Orkest en orgelspel (gr.pl.) BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgelconcert. 11.20 en 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Om roeporkest. 1.502.20 en 2.35 Gramofoonmu ziek. 3.05 Parasie-Sextet, 3.50 Accordeonmu- ziek. 4.05 Parasie-Sextet. 5.35 Gramofoonmu ziek. 6.20 Radiotooneel. 6.50 en 7.20 Zang. 7.30 Omroepsalonorkest. 8.20 Bonte Avond. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.3512.20 Omroepdans- orkest. BRUSSEL 484 M. 9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Ed. Loiseau's orkest en Pianovoordracht. 11.35 en 11.55 Ac- cordeonsoli. 12.05 Ed. Loiseau's orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroepsalonorkest. 1.401.55, 2.20—2.35 en 2.50 Gramofoonmu ziek. 3.20 Symphonieconcert mmv solist. (Om 4.20 Gramofoonmuziek). 5.20 Zwitsersch pro gramma. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Repor tage. 9.05 Radiotooneel. 10.30 Omroepdans- orkest en solisten. 11.2012.20 Gramofoonmu- DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 6.30 Verzoekconcert ten bate van het Win- terhulpwerk. (Om 7.05 Berichten). 9.20 Be richten. Ö.5012.15 Barnabas von Geczy's Dansorkest en Orgelspel (gr.pl.). Om 10.05 Weerbericht. f RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. ingez. Med.) MAANDAG 13 DECEMBER. HILVERSUM 1. 1875 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.)8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke Lec tuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berich ten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelcon cert: 1.30 Gramofoonmuziek; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoonmuziek; 3.00 Cause rie „Wat de pot schaft"; 3.30 Gramofoonmu ziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Voor de kinderen; 5.45 Viool en piano; 6.30 Vragenuur; 7.00 Be richten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45 Repor tage; 8.00 Berichten A.N.P.; Herhaling SOS- berichten; 8.15 Samenkomst van het Leger des I-Ieils; 9.15 Christelijke Gemengde Zang- vereeniging „Sursum Corda", Zutphens Vrou wenkoor en meisjeskoor „Sursum Corda" en solisten; 10.15 Berichten A.N.P.; 10.20 Dam- praatje; 10.35 Gramofoonmuziek; 10.45 Gym nastiekles; 11.00 Gramofoonmuziek. Hierna: Schriftlezing. HILVERSUM II. 301 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Kovacs Knappe milieuschildering. DEUTPCHLANDSENDER 1571 M. 6.35 Gevarieerd programma; 8.20 Berich ten; 8.40 Omroepkamerorkesf- en -koor m.m.v. solisten- 9.20 Berichten: 9.50 Piano-voor dracht; 10.05 Weerbericht; 10.20 Barnabas von Geczy's orkest; 11.20 's nachts: Repor tage boksmatch en ipopulair concert. Kardinaal de Richelieu (Raymond Massey) in: De Purperen Mantel. (Cinema, Palacef* Paul Muni speelt met Luise Rainer de hoofdrol in welke film vooral de prachtige ten nog de bijzondere bekoring van het nieu we bezit doordat het scenario belangrijk af wijkt van de gewone onderwerpen waarop de meeste rolprenten gebaseerd zijn. Zondagmorgen. De vier Jaargetijden in Zwitserland. Zwitserland! Een „gelukkig" land, binnen welks grenzen de vier jaargetijden gelijktij dig te vinden zijn. Boven op de bergen steeds frissche winter met ijs en sneeuw en zon; in de dalen en naar het zuiden toe zomerwarm te, met daartusschen een afwisseling van vroege lente en laten herfst. Deze film wil belangstelling vragen voor boeiende bijzonderheden, die veel vacantie- reizigers en toeristen, zelfs hen, die het land goed meenen te kennen, maar al te vaak ontgaan. Want zóó overweldigend en imposant is de natuur, dat deze ons in de allereerste plaats boeit en de bewoners van liet land er vaak door op den achtergrond van onze belangstelling worden gedrongen. Typische bijzonderheden worden getoond van hun strijd om het bestaan. Tegen het einde van den winter worden de wegen veilig gemaakt tegen dreigende lawines, door met een „sneeuwkanon" de overhangende ijsmas sa's, die zich aan de bergkronen gevormd heb ben, omlaag te schieten. Reusachtige sneeuw ploegen moeten uitrukken om de meterhooge sneeuwlagen, die gedurende den winter de we gen hebben bedekt, op te ruimen. Eindelijk is de bergpas dan weer vrij en kan men „de zon tegemoet" trekken. Want inmiddels heeft Tessino zich getooid met een wèelde van bloesems, zooals wij, zelfs in de heerlijke tijd, dat bij ons de Betuwe in bloei staat, nauwelijks kennenEen feest van bloemen, weerspiegeld in de kristalheldere meren, waarbij de bergen en de blauwe ne vels, die er tusschen hangen, een fantastisch décor vormen. In het kanton Graubünden leeft een geheel Lajos' orkest (Opn.); 11.00 Omroeporkest; 12.00 Ensemble Jetty Cantor; 12.45 Gramo foonmuziek; 1.15 Ensemble Jetty Cantor; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.45 Declamatie met pia nobegeleiding; 3.15 Het Sylvestre-Trio; 4.00 Zang en piano; 4.30 Causerie „De music- Hall" (Met gr.pl.)5.30 Orgel, viool- en zang voordracht; 6.35 Gramofoonmuziek; 6.45 AVRO-Dansorkest en soliste; 7.20 Friesch programma; 8.00 Berichten A.N.P. Mededee lingen; 8.10 Gramofoonmuziek; 8.45 Radio tooneel; 9.00 Omroeporkest, koor van de Ita- liaansche Opera en solisten; 10.15 Renova- kwintet; 11.00 Berichten A.N.P.hierna: Gershwin-herdenking; 11.35 AVRO-Dansor kest. DROITWICH. 1500 M. 11.05 Gramofoonmuziek; 11.50 Orgelspel; 12.20 Bijbelsche causerie; 12.45 BBC-Schotsch orkest; 1.50 „In defence of gossip", causerie 2.05 Orgelconcert, 2.35 BBC-Welsh-orkest en soliste; 3.20 A. Salisbury's orkest; 3.50 Piano- voordracht; 4.20 Cabaret; 4.50 Muzikale cau serie. (Met gr.pl.)5.20 Zang; 5.40 W. Collins en zijn orkest; 6.20 Berichten; 6.40 Bariton en orgel; 7.20 Cabaretprogramam; 8.05 Ko mische voordracht; 8.20 „Recreation", cau serie; 8.50 Variété-programma; 9.20 Berich ten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Sport reportage; 10.35 BBC-orkest; 11.20 Joe Kaye en zijn Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 7.50, 8.50 en 10.40 Gramofoonmuziek; 12.20 R. Porée-orkest en zang; 3.05 Piano-voor dracht; 3.20 Zang; 4.20 Zang; 4.35 Piano voordracht; 5.20 W. Cantrelle-orkest; 8.35 Zang; 8.50 Piano-voordracht; 9.20 „Moineau" operette. KEULEN, 456 M. 5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 Orkestconcert, 11.20 NSDAP-orkest; 12.35 Nedersaksisch Symphonie-orkest en solist; 1.35 Omroepsex tet; 3.20 Omroep-Amusementsorkest; 4.50 Omroepstrijkkwrtet; 6.30 Gramofoonmuziek; 7.20 Herbert Fröhlich's orkest; 8.20 West- Duitsch week overzicht; 9.00 Cembalo-voor dracht; 9.50 Omroeporkest, vocaal sextet en instrumentaal kwartet; 11.20 Zie Deutseh- landsender. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepor kest; 1.50, 5.20, 6.50 en 7.20 Gramofoonmu ziek; 8.20 Omroeporkest; 10.30 Gramofoon muziek. MODERNE INSTRUMENTEN. - (Adv. mgez. Med.) De Waterleiding. Maatregelen tegen bevriezen. Het voorkomen van waterverlies. De naderende winter doet de directie der Waterleiding ons verzoeken de volgende waarschuwing op te nemen. Door tijdig r— dus nu na te gaan of de hoofd-stopkraan bij den watermeter goed af sluit en zoo dit niet het geval is, daarvan kennis te geven aan de Waterleiding, is het mogelijk zekerheid te hebben dat de toevoer naar uw perceel in geval van nood (stuk- 1 vriezen!) goed kan worden afgesloten. Bevriezing van binnenleidingen kan na melijk worden voorkomen door het sluiten van de vorenbedoelde hoofd-stopkraan en het daarna laten leegloopen der leidingen door het openen van het bij die stopkraan aangebrachte aftapkraantje en van alle tap kranen in het perceel. Nadat de leidingen leeggeloopen zijn, moeten alle tapkranen weer worden gesloten. Wanneer de leidingen weer gevuld worden door het openen van de hoofd-stopkraan, mag vooral niet worden vergeten na te gaan of het aftapkraantje goed is gesloten. Blijft dat kraantje geheel of gedeeltelijk openstaan, dan zal bij de meteropneming een hoog wa terverbruik worden geconstateerd met gevolg een hooge waterrekening. Ook moeten thans maatregelen genomen worden tegen 't bevriezen van den waterme ter. Daartoe moet de meterput goed worden afgesloten, opdat de koude lucht daarin niet circuleer. Wordt daarenboven een tweede houten deksel op halve hoogte in den me terput aangebracht of de watermeter afge dekt met een omgekeerde kist, dan is het gevaar voor bevriezen gering. Door eenige oplettendheid thans, kan men zich vrijwaren voor veel schade en ongemak in het gure jaargetijde. BRUSSEL 484 M. 12.20 Orgelconcert; 12.50 Omroepkleinor kest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Piano voordracht en gramofoonmuziek; 5.50 Om- roep-salonorkest; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.20 Omroepkleinorkest en soliste; 9.20 Om roeporkest, -koor, en solisten; 10.30 Waalsch cabaretprogramma. in de voortreffelijke film „De goede aarde", milieuschildering opvalt. (Rembrandt Theater). ander volkstype. Zij stammen af van de Rha- toromanen. Tot op heden hebben zij hun oor spronkelijke taal weten te bewaren, zoodat zelfs de officieele bekendmakingen, behalve in Fransch en Duitsch, er ook in het Rhatoro- maansch worden gedrukt. Het leven lijkt hier romantisch, maar het dagelij ksch brood wordt er, in den meest let terlijken zin van het woord, verdiend in het zweet des aanschijns. Reeds sedert oeroude tijden hebben de mensehen moeten strij den om de berg bewoonbaar te maken voor mensch en dier, door met eindeloos geduld en vernuft, dikwijls met levensgevaar, het on misbare water langs de steile hellingen te lei den. Voortdurend werkt de aarde: soms brok kelt een stuk van den berg af, stort omlaag, en het broze werk van menschenhanden is verwoest. Dan kan het gebeuren, dat men daarboven hard moet strijden om een drup pel water, om land en vee te redden, terwijl gelijktijdig beneden in de dalen een tevéél aan water de vruchten van menschenvlijt ver nielt. Een wonderschoone, maar harde na tuur, die de harten der menschen open houdt en hun gedachten leidt naar hooger machten. Een film, die ons doet verlangen, zelf kennis te maken met dit land, met zijn prachtige natuur. Ook RUIME KEUZE in KLEINE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14