Films van deze Week De Privé-Secretaresse Mariene Dietrich De Goede Aarde WASSCHERIJ „RHEE" Grazige Weiden ZATERDAG 18 DECEMBER 1937 HAARLEM'S DAGBLAD Renate Muller in haar glansrol. We hadden Renate Müller het laatst kun nen bewonderen in Willy Forst's „Allotria", waarin ze met Heinz Rühman en Adolf Wohl- bruck een zoo kostelijk trio vormde. En ter wijl we ons verwonderd afvroegen, waar dit vroolijke, aantrekkelijke natuurkind bleef, waarom er geen nieuwe film verscheen, waarin zij ons liet genieten van haar koste lijke talent, bereikte ons enkele maanden het droeve nieuws van het ontijdige einde, dat dit jonge leven genomen had. Luxor-theater herdenkt de onlangs gestorven actrice Renate Müller met de reprise van één harer populairste films „De Privé-secretaresse" Haar sterven, op zoo jeugdigen leeftijd, beteekende eeii zeer zwaren slag voor de Duitsche film, waar de talenten thans toch reeds zoo dun gezaaid zijn, en een zuiver na tuurlijk talent als het hare, wel zeer zeld zaam is. Want de grootste aantrekkelijkheid van haar talent was wel die natuurlijke een voud, die stralende, jeugdige glimlach, die frissche, verkwikkende vroolijkheid, die haar film zoo genoegelij'k maakten. Daarom is het een goede gedachte ge- Luxor weest van de ai- rectie van 't Luxor- JJ Theater, om een van haar oude en grootste successen, nog eens op het programma te plaatsen. We kunnen daarin nog eens genieten van haar aanste kelijke vroolijkheid en tevens constateeren, dat de film nog weinig van haar charme heeft verloren. De Privé-secretaresse is een van die films uit het operette-genre, waarin de Duitsche film enkele jaren geleden, een groote perfec tie had bereikt, dank zij ook de vroolijke liedjes, en het is een genoegen, deze film nog eens terug te zien, en Renate het aardige „Ich bin ja heut' so glücklich" van Paul Abraham te hooren zingen. Naast haar, zijn het vooral Hermann Thi- mig en Felix Bressart die onze aandacht op- eischen en we zijn er van overtuigd, dat velen van deze gelegenheid gebruik zullen maken, om nog eens van dit kostelijke trio te ge nieten. Prachtig spel, kostelijke dialoog. Een film van Mariene Drietich is een ge beurtenis, die de bijzondere aandacht vraagt van hen, die belangstellen in de film, als jonge, zeer onevenwichtige kunstvorm, met onbegrensde, en grootendeels onontgonnen mogelijkheden. En zij is tevens een bewijs, dat noch „star", noch regisseur van overwe genden invloed zijn op het eindresultaat, doch dat ook hier de gulden middenweg, in casu een harmonieuze samenwerking tus- sc.hen beiden, de beste oplossing blijkt te zijn en de beste resultaten geeft. Immers, men heeft lang gemeend, dat al leen de regie van von Sternberg waarborg was voor een goede Marlene-film, en bij het aanschouwen van haar beide laatste films „The Gar den of Allah" en „Knight without armour" (Gravin Alexandra) moeten de aan hangers van deze theorie gejuicht hebben. Frans Hals Doch reeds „Desire" waarin Gary Cooper op meesterlijke wijze de mannelijke hoofdrol vertolkte had bewezen, dat ook zonder Von Sternberg een meesterlijke Marlene- film vervaardigd kon worden. En zoo men daar nog niet geheel van overtuigd was, dan is Mariene, door Ernst Lubitsch geregisseer de laatste film, „Angel" toch wel een afdoend bewijs. Want na de inzinking in de beide boven genoemde films, bereikt Mariene in „Angel" een hoogte, die slechts door de beste van haar vorige successen geëvenaard wordt. Naast Lubitsch, komt de verdienste daar van wel in de allereerste plaats toe aan Sam son Raphaelsoii, die dit prachtige scenario vervaardigde naar het tooneelstuk van Mel- chior Lengyel. Want al is de intrigue van dit scenario allerminst nieuw, de uitwerking ervan is zoo volmaakt, en de dialoog is van een zoo brillante humor, als we die alleen maar uit Amerikaansche films kennen. Humor is een kostbaar, doch zeer zeldzaam element, zoowel in de letterkunde, als in de filmkunst, doch de Amerikanen schijnen er een „feeling" voor te hebben, die men juist in Amerika allerminst zou zoeken. Doch wat zou tenslotte dit scenario ge weest zijn, zonder Mariene, die hier vorste- lïjker, doch tevens natuurlijker is dan ooit, en zonder Melvyn Douglas en Herbert Marshall. Het spel van deze drie hoofdrol vertolkers is prachtig op elkaar afgestemd, doch ook de kleine rollen zijn uitstekend be zet. Daar is in de eerste plaats Edward Everett Horton, 's werelds beste acteur van het twee plan, met zijn kostelijke mimiek, en een prachtige butler van Ernest Cossart. Maar het is onjuist het succes van deze prachtige film te ontleden. Tenslotte waren het al deze factoren samen, die een zoo vol maakt product tot stand deden komen als „Angel", een film, die een gebeurtenis is, zooals dat bij een Marlene-film behoort te zijn. Het leven van den Chineeschen boer. Het is zeker een verheugend feit, dat de prachtige, naar het boek van Pearl Buck ver vaardigde film „De Goede Aarde" nog een week in onze stad blijft. Daaruit blijkt wel, dat deze rol prent het succes heeft gehad, waarop zij krachtens haar artistieke kwaliteiten rechte heeft. Wie er voor in de gelegenheid is verzuimen niet dit bijzonder knap ge- ensceneerde en gespeelde werk te gaan zien. In het bijprogramma is een teekenfilmpje opgenomen, waarin een goede oude film vriendin optreedt, met name Betty Boop. Het coquette juffertje en haar hondje Pudgy geven weer stof genoeg voor lachen. Behalve het wereldnieuws bevat het voorprogramma een schilderachtige sneeuwimpressie. Chiem a MANGELWASCH (alles gemangeld, ook lijf goederen) f0.20perK.G. HEEMSTEDE TELEF. 28201. (Adv. Ingez. Med.) FILMKUNST Hemel en Bijbel dooi negeroogen. Rembrandt Het is drukkend warm in het Zondags schooltje van .den neger-dominé Deshee in Louisiana. Een warmte, die soezerig maakt, en de aandacht verslapt.En terwijl het primitieve Engelsch van den dominé door het stille lokaal gonst, dwalen de gedachten van de kleine donkere toehoorder tj es af. Zij droomen, zoo als alleen het kind nog kan droomen, met een ongebreidelde fantasie, die alles mogelijk maakt. Doch hun levenservaring is gering, en de figuren uit hun droomen, zijn de figuren uit hun naaste omgeving. De menschen uit hun droom, hebben dezelfde wenschen en verlan gens, als zij zelf koesteren. De in stille devotie geheven kindergezichtjes, waarop het geloof en vertrouwen in de gewijde verhalen van het bijkans twintig eeuwen oude Boek, waaruit de dominé voorleest, weer spiegeld ligt, vervagen, en we zien den droom der negerkinderen. Een hemel, met donsvleugelige engelen, die op wattige wolken zitten te visschen, een si gaar van een kwartje tusschen de lippen bun gelend; een hemel, met negers, die den gan- schen dag pretmaken en gelukkig zijn, zooals het negerkind zich het gelukkig-zijn voor stelt. En terwijl de stille negergezichtjes door het beeld van het filmverhaal opduiken en weer vervagen, wordt ons hun droom voorgetooverd. het eeuwenoude Bijbelverhaal, zooals dat leeft in de hoofdjes en hartjes van de honderd duizenden kleine negers van de Zuidelijke Staten. Het is een wonderlijk verhaal, dat ons doet denken aan Felix Timmermans' „Het Kindeke Jezus in Vlaanderen", waarin hij het Kerst verhaal in Vlaanderen laat afspelen. Zoo heeft Marc Connelly in de „Grazige Weiden" het Bijbelsche verhaal uitgebeeld, in den tegen- woordigen tijd, in de Zuidelijke Staten van de nieuwe wereld. Het is een zeer gevaarlijk terrein, dat Con nelly heeft betreden, maar hij heeft zijn ver haal op meesterlijke wijze weten te verheffen boven het profane alledaagsche, waardoor een film is ontstaan, die niet nalaat, diepen indruk op ons te maken. Het is niet de wijze van verfilming, waar aan deze film haar groote waarde ontleent, doch het zijn inhoud en grondgedachte, die haar maken tot een zeer aparte verschijning in filmland. Een gedachte, die zich tenslotte verheft boven de simpele negerkinderen- interpretatie van den Bijbel, doch een bood schap sefiijnt te willen zijn aan de geheele menschheid. Immers, Connelly laat God, een prachtige, sober gespeelde figuur van Rex Ingram, aan het eind van deze film zeggen: „It's awful inrpo'tant to all de people on My earth!" (het is ontzettend belangrijk voor alle volken op Mijn aarde!). Doch hoewel Connelly hier de heiligste on derwerpen aanroert en op een kinderlijke wijze vereenvoudigt en vermenschelijkt, straalt toch ook uit. deze gansche film een zonnige, blijde humor.-'En elke schijn van pro faneering wordt weggevaagd door de innige vroomheid, die op de gezichten der zwarte ac teurs ligt weerspiegeld. Een opmerkelijke film, met een wonderlijk onderwerp. Connelly heeft zeer hoog gegrepen. En hij is, vrijwel geheel, Rex Ingran als the Lawd", aan den ingang van den hemel, in de opmerkelijke film „Green Pastures"- (Grazige weiden). (Rembrandt Theater). CONCERT DER H. O. V. Over de orkestwerken van het Vrijdagavond concert behoef ik niet veel te zeggen: die zijn twee dagen tevoren op het Jeug'dconcert uit gevoerd en naar aanleiding daarvan in dit blad besproken. Of de jeugd na de voor haar bestemde concerten der vorige jaren voldoen de gerijpt geacht mag worden om van Franck's Symphonie meer dan een zeer oppervlakkigen indruk te ontvangen is een vraag, voor welker beantwoording de noodige gegevens me voor alsnog ontbreken. Meerdere inleiders waren met mij van meening, dat het zeer moeilijk, zoo niet onmogelijk was om in een goed half uur aan de schooljeugd eenig werkelijk begrip van deze gecompliceerde en geheel abstracte muziek te geven. Ik moest daaraan denken, toen ik de uitvoering van het ons sinds veie jaren bekende werk Vrijdagavond weer hoor de. Die uitvoering was goéd, was zelfs meer dan dat. Schuurman beheerschte de partituur der symphonie, die hij uit het hoofd dirigeerde tot in bijzonderheden en gaf de hoofdlijnen met vaste hand en met door goeden smaak veredeld muzikaal inzicht; het orkest volgde zijn aanwijzingen willig en zonder storende te kortkomingen. En toch: hoeveel hoorders zou den nu in staat geacht mogen worden om iets van de structuur ha te vertellen, zelfs al had den ze zich door het lezen van de in het pro gramma gedrukte analyse voorbereid? Boven dien: zouden ze aan die analyse veel gehad hebben? Ik laat nog daar dat het onneder- landsche woord „Satz" er volkomen onnoodig een aantal keeren in voorkomt: erger is dat dit woord nu eens voor een der drie hoofd- deelen, dan weer voor een onderdeel van het Allegretto gebruikt is („Een korte satz in Es gr. t. brengt nieuwe afwisseling enz daarna loopt de satz vloeiend ten einde"). Waarom heet dit Allegretto in zijn geheel „het tweede gedeelte" en wordt dus het woord „satz" voor een deel van een gedeelte ge bruikt? Welke logica is er in deze opvolging: „Met een ernstig „Lento" in den duisteren toonaard van d kl. t. vangt het werk aan. De voortzetting van dit motief geeft den volzin een fraaien, afgeronden vorm"? Van welk mo- PROGRAMMA Mariene Dietrich speelt in Angel", onder regie van Ernst Lubitsch opnieuw een harer glans rollen. (Frans Hals Theater). ZONDAG 19 DECEMBER. HILVERSUM I 1875 M. (Tevens over de Jaarsveldzender op 415.5 M.) 8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Evangelische Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 12.15. KRO-orkest (Om 1.00 Causerie over het Sobriëtas-Jeugd- werk). 2.00 Godsdienstonderricht voor oude ren, 2.30 Gramofoonmuziek. 2.45 Nabeschou wing schaakmatch. 3.05 De KRO-Melodisten. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.55 Viool en piano. 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gerefor meerde Kerkdienst. Hierna: Gereformeerde Gemengde Zangvereeniging „J. Pzn. Swee- linck". Gereformeerd Dameskoor „Bel Canto", Christ. Jeugdkoor „Laus Deo", piano en Gra- mofoonplaten. 7.45 Sportnieuws. 7.50 „Katho lieke actie in het openbare leven", causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gra mofoonmuziek. 8.30 KRO-orkest, de KRO- Melodisten en solisten. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40— 11.00 Epiloog. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 „Van staat en maatschappij", causerie. 10.00 Voor de kinderen. 10.30 Doopsgezinde Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Film praatje. 12.35 Orgelspel, viool- en zangsoli. I.30 Causerie ..Kerstfeest bij Tropenlicht". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Concertgebouw-Orkest en solisten. 4.00 Kerst concert (Opn.) 4.20 Gramofoonmuziek. 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 „Gesprekken met luisteraars", causerie. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Noviteiten-Orkest. 6.30 Sportuitzending. 6.45 Sportnieuws ANP. hier na: Gramofoonplaten 7.00 Tusschen 7 en 8. 8.00 Berichten ANP. 8.15 „De Barbier van Bag dad", opera. 9.45 Radiojournaal. 10.00 Decla matie met orgelbegeleiding. 10.15 Kovacs Lajos' orkest, AVRO-Revuekoor en solist. 11.00 Berichten ANP. Hierna; AVRO-Dansorkest. II.4012.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M 12.50 Het J. Dickinson (Apsley) orkest en soliste. 1.50 Het Londensch Mannenkoor. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Gramofoonmuziek. 3.20 Voor de kinderen. 4.20 „Christianity and the Drama", causerie. 4.40 Falkman's Apa chen-orkest. 5.20 Radiotooneel. 5.50 Sopraan en piano. 6.35 Filmpraatje. 6.50 BBC-Theater- orkest en -Mannenkoor. 7.508.10 Declamatie. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Fred. Hartley's Sextet en so list. 9.55 Radiotooneel. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Or gelconcert, 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Pas- cal-orkest en zang. "3.20 Accordeonvoordracht. 5.20 Lamoureux-orkest. 7.50 en 8.35 Zang. 8,50 Omroeporkest, Noyon-koor en solisten. 11.20 1.20 J. Bouillon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Adventsmuziek. 8.20 Gramofoonmuziek. 10.45 Bach-cantate. 11.20 Omroeporkest en -kinderkoor. 12.25 Walter Noack's orkest en militair orkest. 1.20 Man- nenzangvereeniging.3.20 Hermann Hage- stedt's orkest, Omroepschrammelensemble, pianoduo en solisten. 6.05 Gramofoonmuziek. 7.20 „Zar und Zimmermann", opera. 9.50 11.20 Barnabas von Geczy's orkest en Orgel spel (gr.pl.). BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelspel. 11.20 Carillonconcert. 11.35 Zang. 12.20 Gramofoon muziek. 12.50 Omroepkleinorkest. 1.502.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.05 A. Felleman's. or kest en Accordeonmuziek. 5.35 en 6.00 Gramo foonmuziek. 6.20 Radiotooneel. 6.50 Gramo foonmuziek. 7.20 Pianovoordracht. 8.20 Om- roepsymphonie-orkest. 9.05 Reportage. 9.20 Vervolg concert. 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys' orkest en Gramofoonplaten. 12.20 Gramofoon muziek. 12.30 Omroepsalonorkest en gramo foonplaten. 2.202.35 en 2.50 Gramofoonmu ziek. 3.20 Orkest- en Koorvereeniging „Orlan- dus Lassus" en solisten. (Om 4.10 Gramofoon muziek). 5.20 Omroepdansorkest. 7.35 Gramo foonmuziek. 8.20 „La reine de Saba", opera. 11.4012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Omroep-Amusementsorkest, E. Kaiser's Kapel en Radiotooneel. 9.20 Bei-ichten. 9.50 12.15 Barnabas von Geczy's Dansorkest en Orgelspel (gr.pl.) Van 10.0510.20 Weerbe richt. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. IngezMed.) MAANDAG 20 DECEMBER 1937. HILVERSUM 1. 1875 M. (Tevens over de Jaarsveldzender op 415.5 M.) NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.); 8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonplaten; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Stichtsch Sa lonorkest; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gra mofoonmuziek; 3.00 Causerie over bloemen en planten; 3.40 Gramofoonmuziek; 3.45 Bij bellezing; 4.45 Voor de kinderen; 5.45 Fluit en piano; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling S.O.S.-berichten; 8.15 Gramofoonmuziek; 8.30 Christelijk Ra diokoor, m.mv. solist; 9.05 Declamatie; 9.45 Vervolg concert; 10.10 Berichten A.N.P. 10.15 dampraatje; 10.30 Orgelspel; 10.45 Gym nastiekles; 11.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM 11. 301 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00 —10.20 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.20 Declamatie; 10.40 Gramofoonmu ziek; 11.10 Vervolg declamatie; 11.30 Orgel spel; 12.00 Gramofoonmuziek; 12.30 VARA- Orkest; 1.15 Gramofoonmuziek: 2.00 Viool en piano; 2.30 Declamatie; 3.00 Zang, en gra mofoonmuziek; 3.30 Gramofoonplaten; 4.30 Voor de kinderen; 5.00 Orgelspel, en gramo foonmuziek; 6.00 Amateurs-uitzending; 6.35 Muzikale causerie, en g>:amafoonplaten7.10 Biologische lezing; 7.30 Pianovoordracht; 8.00 eHrhaling SOS-berichten; 8.03 Berichten A. N. P. 8.10 Amusementsreportage; 9.15 „Op reis door Nederland voor het misdeelde kind" causerie; 9.20 C. Steyn's Accordeonorkest, m. m. v. solist; 9.40 Gitaarconcert; 10.00 Berich ten A.N.P.; 10.05 VARA-orkest, m.m.v. solist; 11.00 Gramofoonmuziek; 11.15 „Fantasia"; 11.45 Hammond-orgelconcert. DROITWICH. 1500 M. 11.05 BBC-Welsh-orkest mm. v. soliste; 12.05 Orgelspel; 12.35 Gramofoonmuziek: 12.50 BBC-Schotsch orkest, m.m.v. solist; 1.50 „In defence of vulgarity", causerie; 2.05 Orgel concert; 2.35 Gramofoonmuziek; 3.20 A. Sa lisbury's orkest; 3.50 Piano-voordracht; 4.20 Cabaret; 4,50 Gramofoonmuziek; 5.20 Harp- voordracht; 5,40 De „Alphas"; 6.20 Berich ten; 6.40 BBC-orkest; 7.20 Variété; 8.05 Ko mische voordracht; 8.20 „Design everywhere", causerie; 8.50 Amerikaanseh variété-pro gramma; 9.20 Berichten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Viool en piano; 10.50 Repor tage; 11.10 New Georgian Trio; 11.35 Bram Martin's Band; 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 7.50, 8.55 en 10.40 Gramofoonmuziek; 12.20 Lafargue-orkest en zang; 3.05 Pianovoor dracht; 3.20 Zang; 4.35 Pianovoordracht; 5.20 Bailly-orkest; 8.35 Zang; 8.50 „Gwen doline", opera, 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN. 456 M. 5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 SA-orkest; 11.20 Nedersaksisch Symphonie-orkest en so listen; 1.35 Vroolijk concert; 3.20 Omroep orkest; 4.35 Ottersbach-Trio en soliste; 5.20 Gramofoonmuziek; 6.30 Omroeoorkest, m.m. v. solist; 8.50 Gramofoonmuziek; 9.50 Om roeporkest, Keulsch piano-duo en solisten., BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 Omroepsa lonorkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Om roepkleinorkest; 6.50 Omroepsalonorkest; 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Cabaret; 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 .J. Schny- ders' orkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Fud Candrix' orkest; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.50 Calvet-kwartet; 7.35 Gramofoonmuziek; 8,20 Verrassins-sprogramma: 9.05 Gramofoonmu ziek; 9.20 Radiotooneel met muziek; 10.30 Gramofoonplaten; 10.50 Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSFNDER 1571 M. 7.20 Berlijnsch Philharmonisch orkest, m, m. v. solist. (Om 8.20 Berichten); 9.20 Be richten; 9.50 Piano-voordracht; 10.05 Weer bericht; 10.20 Barnabas von Geczy's orkest. tief is sprake geweest? Wat is een volzin? Waarom heeft de analyticus er niet op gewe zen dat het vioolfiguurtje dat in het Allegretto „con sordino naar boven fladdert" niets an ders dan een variatie van het aanvangsthema, het triolenmotief niets anders dan een ver kleining van de „mooie lange melodie in een helder Bes-dur" is? Waarom vermengt hij ln dezen laatsten term een Nederlandsch en een Duitsch woord bij de toelichting voor een Fransch werk? (De Duitscher spreekt van B dur, de Nederlander van Bes gr. t.!). Ik meen met deze enkele voorbeelden te kunnen vol staan; zij zijn voldoende om de. vraag te wet tigen: wat heeft de concertbezoeker aan zoo'n toelichting? Het onderschrift geeft het juiste antwoord daarop. Ik kom nu op de vertolkingen terug. Die van Franck's Symphonie heb ik al geprezen; die van Moussorgski's Symphonische Fantasie „Een Nacht op den Kalen Berg" slaagde ook en Schuurman dirigeerde ook dit werk uit het hoofd. Maar het hoofdnummer van het eerste pro- grammadeel was het Vioolconcert van Dvorak. Maria Neuss, die in een vorig seizoen op een H. O. V.-concert onvoorziens als plaatsver vangend soliste optrad, speelde ditmaal goed voorbereid en gaf een voortreffelijke vertol king der solopartij: virtuoos, zuiver van into natie, mooi van toon en pittig van rythme en vol vuur. En Schuurman en het orkest ston den haar uitmuntend ter zijde. Een ongewoon langdurige bijval vertolkte de opgetogenheid van het auditorium over dit spel. K. DE JONG „Het Oranje Kruis" beperkt de subsidies. Men vreest te groote toeneming van aanvragen. Onder voorzitterschap van den heer H. F. M. E. Graaf van Limburg Stirum heeft het bestuur van den Kon. Nationalen Bond voor Reddingwezen en eerste hulp bij ongelukken „Het Oranjekruis" Vrijdagmiddag een bui tengewone algemeene bondsvergadering ge houden in het bureau van den bond, Staten- laan 81, te 's-Gravenhage. Ter voorzieing in de vacature ir. H. W. O. de Bruyn, als hoofdbestuurslid werd.de heer F. C. C. baron Van Tuyll van Serooskerken, te Zuilen, vertegenwoordiger van de Johanniter- orde gekozen. Met algemeene stemmen werd het volgend bestuursvoorstel aangenomen: a. Er wordt geen subsidie voor cursussen E.H.B.O. meer gegeven aan niet bij den bond aangesloten vereenigingen. b. Het totale bedrag dat per jaar aan sub sidie mag worden besteed wordt beperkt tot f 3000. c. Afdeelingen van de bij den bond aange sloten vereenigingen kunnen subsidie krijgen van f l per leerling, die voor het examen ter verkrijging van het eenheidsdiploma slaagt, tot een maximum van f 15 per cursus. Ter toelichting hiervan diene dat in verband met de groote toeneming van het aantal cur sussen en het feit, dat voortaan alle cursussen volgens de regeling voor het eenheidsdiploma gegeven zullen worden het bestuur een groote toeneming van de aanvragen voor subsidie voorziet. Daar de kasmiddelen van den bond een al te groote uitbreiding van de subsidie niet zouden toelaten is hiervoor de aangenomen regeling gemaakt. Dr. P. H, van Roojen, geneesheer-directeur van het gemeente-ziekenhuis te 's-Gravenha ge, sprak vervolgens nog een enkel woord over de taak van de E.H.B.O. bij de luchtbe scherming. Na een periode van nihilisme is in ons land thans als reactie een soort veeldoenerij op dit gebied opgetreden. Dit heeft tot gevolg dat de verschillende functies hierbij niet goed afge bakend worden. Het kan zijn, dat de burge meester van een gemeente een organisatie in het leven roept naast de E.H.B.O. het is dan onze taak de aandacht van de burgemeesters op onze afdeelingen te vestigen want concur rentie is hier niet in het belang van de bevol king. Voorts gaat het er niet om zooveel mogelijk deelnemers te krijgen, maar deelnemers die goed geoefend zijn. Dr. Feisser zeide vervolgens, dat onder linge samenwerking tusschen verschillende groepen die de luchtbescherming beharti gen, noodzakelijk is. Voorts moet men sde deel nemers goed uitkiezen. In aanmerking komen alleen zij, die in tijd van luchtgevaar ook wer kelijk hulp kunnen verleenen en dus niet op het beslissende moment door militairen dienst of anderszins verhinderd zijn. Ook moet men op hun physieke gesteldheid letten. HULDIGING VAN SAALBORN TE HAARLEM. In verband met het 30-jarig jubileum van Louis Saaiborn zal de voorstelling van „De arme millionnair" Zondagavond a.s. in den Stadsschouwburg te Haarlem een feestelijk karakter dragen. Aan het slot van de opvoe- ring zal Saaiborn worden gehuldigd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1937 | | pagina 14