f
,DE KLEINE" AAN HET WERK.
LD.-Vertelling
I
i
E
ai
A ZEKER
m V~N
nnypERDAr, 6 JAXUARI 1938
H A A R r E M'S D A" 'G B E A D
(5
Lilian Harvey, zooals men haar niet kent.
Bij haar aanstaand bezoek
aan onze stad.
r ELEN, zeer velen, kennen
Lilian Harvey, die binnen
kort onze stad zal bezoe
ken, als de charmante,
spreekwoordelijk slanke actrice van
het witte doek.
Velen ook kennen haar uit de po
pulaire verhaaltjes, levensbeschrij
vingen en anecdotes, die op gezette
tijden over haar verschijnen.
Doch weinigen kemien Lilian
Harvey uit de werkelijkheid, zooals
zij werkt, zooals zij leeft, zooals zij is.
En dat ook de kennismaking met
deze ware Lilian Harvey een aange
name is, dat blijkt uit het volgende
„ooggetuigerelaas" van één dierge
nen. die haar ként, niet alleen van
het witte doek, niet slechts uit haar
geclicheerde biografieën, maar ook
en vooral uit haar werkelijke werk,
in de studio's, onder den branden
den schijn van de lampen.
Lilian Harvey.
Het Is ïn de studio's, waar Lilian Harvey
werkt, een goede gewoonte geworden haar
uitsluitend met den bijnaam van „De kleine"
aan te spreken en het is een geliefkoosde
grap, wanneer de actrice voor de één of an
dere scène gezocht wordt en even onvindbaar
blijkt, elkaar te vragen of „men de kleine
ook niet in zijn zak heeft gestopt!"
„Hast du die Kleine nicht in der Tasche?!"
schalt het dan door de studio, en het gelach
klinkt op, steeds weer, al is het dezelfde
grap; want momenten van een kinderlijke
ontspanning kan men tijdens het uitermate
vermoeiende filmwerk best gebruiken.
Er is vaak beweerd, dat Lilian Harvey een
goed kameraad bij den arbeid is. een aller
aangenaamst mensch voor de collega's in de
studio. (Maar van hoeveel filmsterren wordt
niet gezegd, dat zij zulke lieve menschen
zijn? Dat hoort er zoo bij. Van Lilian kun
nen wij echter uit de beste bron bevestigen,
dat zij inderdaad een hooge opvatting van
plichtsgevoel en kameraadschap heeft. Wan
neer ze aan het werk gaat kent ze de dialo
gen al uit haar hoofd, en wat dat betreft is
zij net als een braaf Hollandsch school
meisje, dat haar huiswerk behoorlijk doet.
Spreektechnisch zijn er echter altijd nog
vele moeilijkheden te overwinnen, en vaak
kan men de kleine Harvey door de studio
zien ijsbeeren, als maar teksten voor zich uit
zeggend, steeds opnieuw, tot zij ze tenslotte
toontechnisch geheel meester is.
Twee contrasten.
In werkelijkheid dus afgezien van haar
filmrollen is Lilian Harvey's wezen ge
karakteriseerd door twee contrasten, name
lijk een zonnige kinderlijkheid, en een on
verzettelijke wilskracht en energie. Doch
zelfs Lilian Harvey's energie heeft het tegen
het apparaat van Hollywood niet kunnen
bolwerken.
In 1933 ging zij namelijk naar de Ameri-
kaansche filmstad. hoewel velen harer
vrienden haar dit afrieden. Lilian bleek niet
in staat de Hollywoodsche mentaliteit en
gang van zaken te verwerken, en zij liep zich
als het ware te pletter tegen de machinerie
van het zoogenaamde „filmparadijs". Bij
een mensch kan men zijn wil doorzetten,
maar tegen een levenloos apparaat legt men
het af. En zoo 'keerde Harvey gedesillusion-
neerd uit Amerika naar Duitschland terug.
Zij maakte eerst nog een film in Engeland
en keerde vervolgens, na een afwezigheid
van slechts drie jaren, bij de Ufa terug, waar
bij zij tot op den huidigen dag nog filmt.
De tooneelnaam van
Charley Chaplin's moeder.
Een merkwaardige coïncidentie is het dat
de tooneelnaam, die de actrice, die als Helen
Muriel Pape geboren werd. zich koos, name
lijk ..Lilian Harvev" dezelfde is als die, welke
de moeder van Charley Chaplin bezat. Van
opzet was echter geenerlei sprake. Het toeval
heeft wel eens meer van dergelijke zonder
linge invallen. Lilian I-Iarvey werd in Enge
land geboren. Reeds zeer jong leerde zij dan
sen, en het is steeds de klassieke dans ge
bleven, waarnaar haar hart uitgaat, getuige
haar jongste film ..Fanny Elssler". waarin
zij haar danstalenten voor de film ontplooit.
Eigenlijk heeft zij zich vier jaren lang op de
rol van de beroemde danseres Fanny Elssler
voorbereid. Zij wilde zich geheel tegen de be
langrijke taak, het leven van zulk een dans-
historische figuur uit te beelden, opgewassen
voelen en bestudeerde de literatuur, die over
leven en werken van Fanny Elssler bestaat,
door en door.
De bekende regisseur Richard Eichberg
ontdekte haar voor de film. In het jaar 1921
liep Lilian's eerste filmproduct van stapel.
„Kleine Herzensdieb", „das Malermodel",
.„Der dunkle Punkt". en ,Dïe tolle Lola" zijn
uit de zwijgende filmperiode het meest be
kend. Harry Liedtke. Werner Füterer en Igo
Sym zijn haar meeste bekende partners in
deze periode. Van Igo Sym is het zeer merk
waardig dat hij nfomenteel, na zich 10 jaren
lang niet meer op het witte doek vertoond
te hebben, weer in de Duitsche ^ilms ver
schijnt.
En Willy Fritsch?
En hoe is het dan met Willy Fritsch, zult u
vragen? Ja, de fantasie van het publiek
heeft wonder wat gemaakt van het feit,
dat Lilian in de sprekende film zoo vaak
met Willy Fritsch als tegenspeler optreedt.
En toen Willy Fritsch in het huwelijk trad
met Dinah Grace heeft men verondersteld,
dat Lilian met 'n gebroken hart achterbleef.
De wilde verhalen, die om vele filmsterren de
ronde doen, vinden hun oorzaak in het feit,
dat het publiek gaarne de rollen van zijn
filmlievelingen met hun ware levens vereen
zelvigt. Maar de artisten zelf weten hun
persoonlijkheid wel degelijk van hun rollen
te onderscheiden. En zoo hebben Lilian Har
vey en Willy Fritsch in hun ware leven nooit
een dergelijk happy end gewenscht als zij in
hun films zoo vaak gespeeld hebben. Zij zijn
evenwel goede kameraden, en door den aard
van hun werkzaamheden hebben zij elkaar
zeer leeren apprecieer en.
Bekende hoogtepunten uit Lilian Harvey's
sprekende film-carrière zijn „Drei von der
Tankstelle", waarmede Wilhelm Thiele nog
voor Lubitsch' „Loveparade" de eerste oor
spronkelijke sprekende film-operette schiep
en waarin de thans bekende komiek Heinz
Rühmann ontdekt werd „Der Congress
tanzt" en tenslotte .Fanny Elssler"
Belangrijker dan
werken... slapen!
Elke filmster leeft in een voortdurende
angst, dat iedere nieuwe film een stap terug
kan beteekenen. Het is dezelfde angst als
die van den tenor, die vreest de hooge C
niet meer zoo goed te kunnen halen. Ook
Harvey's ijzeren wilskracht is door het film
leven op een zware proef gesteld. De ge
ruchten, die zoo hier en daar in de pers
doordringen, dat het heusch geen rozengeur
en maneschijn in de filmstudio's is en dat
het integendeel zeer hard werken beteekent
filmster te zijn ente blijven, berusten
geheel op waarheid. Wanneer het studio
leven als moordend gekenschetst wordt, dan
blijkt dat heusch niet overdreven. Het ge
weldige tempo en de concentratie, welke
even groot is als de aandacht, welke de.
koorddanser voor zijn koord heeft, de atmos
feer, de temperatuur en het voortdurend
werken met menschelijk materiaal doen in
de filmstudio een toestand van voortduren
de hoogspanning ontstaan.
En tochvoor het welslagen van een
film is belangrijker dan het werk nog
het slapen. En eigenlijk is dit heel logisch.
Want wanneer de filmsterren niet vroeg naar
bed gaan, kunnen zij hun werk eenvoudig
niet-volhouden. Om half negen onder de wol!
Dat is het devies voor de filmspelers. Ook al
hebben zij gedurende hun werk in hun rol
genachtbraakt. En zoo kan het dan ook waar
zijn. dat de filmster in zijn vacanties min
der slaapt dan tijdens zijn werkperiodes
Veertig keeren repeteeren!
In de studio wordt tijdens het werk weinig
geconverseerd. Daar is eenvoudig geen tijd
voor. En de woorden, die gesproken worden,
zijn tamelijk monotoon. Hoeveel keeren kan
men den regisseur zijn acteur en actrices
niet hooren vragen of zij hun rol nog eens
over willen spelen?
„Kann ich es noch mal haben?" klinkt het
dan.
En bij den veertigsten keer klinkt deze
uitnoodïging nog even vriendelijk als bij de
eerste maal.
„Ton gut?" „War es so riehtig?", „Von
mir aus kann es kopiert werden" zijn de zin
netjes, die de ingrediënten vormen voof de
studioconversatie. Maar het meest wordt
toch dat eene kleine woordje „Ruhe" ge
hoord. Want steeds weer moet er om stilte
worden gevraagd. Altijd is er iemand, die
spreekt, of iets dat lawaai maakt. En wan
neer het dan eindelijk zoover is, dat het al
lerwegen in de studio rustig is, begint de
ware inspanning eerst! Dan kan er gedraaid
worden.
Zóó is het filmleven. Een wonderlijke men
ging van schijn en werkelijkheid, van logica
en fantasie
EVANGELISCHE GEMEENTE.
Men deelt ons mede. dat de kerkeraad dei-
Evangelische Gemeente te Haarlem besloten
heeft die gemeente te Haarlem op te heffen
wegens het ontbreken van een voorganger en
de geringe belangstelling in het godsdien
stig leven.
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllllM
Blauwe Klokjes
door SUZE ONDRA
lechtig stapten de beide paarden naast
elkaar, als voelden ze dat hun berij
ders één van die momenten in het
leven genaderd waren, waarin vredige
rust en stilte vereischt zijn. Alles was vol
maakt in harmonie, de paarse heide scheen
te trillen onder de gouden zonnestralen; de
lucht was zoo blauw, bijna zoo blauw als
haar oogen. dacht de jongen en keek vol ver
rukking naar het meisje naast hem. Wat was
ze mooi, straks zou hij haar vertellen van
zijn liefde, nog even wilde hij wachten tot ze
bij het mooie plekje waren, daar waar de
blauwe klokjes bloeiden.
Den vorigen dag had Benny ze ontdekt.
Lang had hij daar alleen gezeten, in stille
bewondering aan haar gedacht. De kleine
teere blauwe bloemkelkjes deden hem aan
haar stralende blauwe oogen denken. Als ze
heen en weer wiegden was 't of Elly hem
toeknikte: „Ja. ja, ja, ik heb je lief!" Benny
was nog jong en zeer onervaren, maar dat
konden de klokjes hem niet vertellen, hij
hoorde ze alleen maar ruischen: „Ik heb je
lief!" Wrevelig bedacht hij hoe zijn beste
vriend over Elly had gesproken; berekenend
Begin van brand in een fabriek.
Mofïellak vat vlam.
In de werkplaats van de Eerste Nederland-
sche rolvegerfabriek aan de Leidschevaart is
gistermiddag omstreeks half drie een begin
van brand ontstaan. Een fabrieksjongen stak
den moffelhaard aan en blijkbaar door een
vergissing is de moffellak in de oven zelf
gaan branden. De vlammen sloegen over
naar den meter, die in de nabijheid er van
bevestigd is. Uit dezen meter sloeg plotseling
een steekvlam, zelfs zoo ver. dat goederen
aan de andere zijde" van de werkplaats er
door in brand geraakten.
Eenige werklieden, die in de werkplaats
aanwezig waren, waarschuwden de brand
weer, die vlug ter plaatse was.
Er werd met één slang gespoten en spoedig
was men het vuur meester. De schade is ge
ring; houten kisten, een partij flesschen po
litoer en vilten doeken werden door het
vuur aangetast. Intusschen hadden zich vele
kijklustigen verzameld, die door de politie
echter op een afstand werden gehouden.
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP VRIJDAG 7 JANUARI
Progr. 1: Hilversum II.
Progr. 2: Hilversum I.
Progr. 3: 3.— Keulen. 9.20 Parijs Radio, 9.40
Pauze 10.35 Parijs Radio 12.05 Diversen 12.20
Parijs Radio 1.20 Ned. Brussel 1.35 Keulen 2.20
Diversen 3.05 Parijs Radio 3.45 Keulen 5.20 Pa
rijs Radio 6.20 Diversen 6.35 Fransch Brussel,
7.20 Keulen 8.15 Praag 9.20 Fransch Brussel
11.20 Parijs Radio.
Progr. 4: 8.— Ned. Brussel 9.20 Pauze 10.35
London Regional 12.50 Droitwich 1.35 London
Regional 3.20 Droitwich
Progr. 5: 8.007.00 Diversen 7.Eigen gra-
mofoonplaten concert: Populaire muziek.
1. Potp. v. Marschen v. Sousa, Jack Hylton;
2. Starlight serenade, Les Allen; 3. Rose Marie
Patr. Rossborough; 4. Mattinata, W. Bohème
orkest; 5. Die ganze Welt, Martha Eggerth;
6. You try somebody else, Elsie Carlisle; 7. Im
Klostergarten, Odeon orkest; 8. Rhapsodie in
blue, Ambrose; 9. Schau mich an, Martha Eg
gerth; 10. Goodnight little girl, Les Allen; 11.
Auf einem persischen Markt. Odeon orkest; 12.
The town takls, Patr. Rossborough; 13. To be
worthy of you. Elsie Carlisle: 14.Poranek, W.
Bohème orkest; 15. Leichte Cavallerie, Staats
opera orkest. 8.0012.00 Diversen.
IlSpONF 17 KANTOREN
llNDEMflffl IN NEDERLAND
DE BETROUWBARE REISBUREAUX
(Adv. Ingez. Med.)
PROV. STATEN VAN NOORD-HQLLAND
De voorzitter van het centraal stembureau
voor de verkiezing van de leden der Provin
ciale Staten maakt bekend, dat tot lid van
de Provinciale Staten van Noord-Holland is be
noemd verklaard de heer K. Wilhelmus te
Nieuwer-Amstel, zulks ter voorziening in de
vacature, in dat college ontstaan doordat de
heer mr. W. de Rijke zijn benoeming tot lid
van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
heeft aangenomen, welke vacature is blijven
voortbestaan doordat de heer A. B. van der
Esch binnen den daarvoor wettelijk vastge-
stelden termijn heeft medegedeeld de benoe
ming niet aan te nemen.
DS. C. J. VAN PAASSEN 70 JAAR.
Ds. C. J. van Paassen. van wien wij bericht
hebben dat hij Donderdag 13 dezer zijn 70en
verjaardag hoopt te vieren, verzocht ons te
melden, dar hij met dankbaarheid terug denkt
aan de vriendelijkheid bij zijn afscheid on
dervonden en nu geen huldebetoon meer be
geert, waarom hij dan ook Donderdag 13
Januari uit de stad zal zijn.
van den weg staande auto's
mogen - wanneer licht op ver
plicht is - géén andere ver
lichting voeren dan 'n rechts
geplaatst lampje, dat naar
voren rood en naar achteren
wit licht geeft
Rechts van den weg staande, moogt u
in zoo'n geval kiezen tusschen de nor
male autoverlichting óf één links-
zittend lampje, dat naar voren wit
en naar achteren rood licht geeft.
WIT^1 x-ROOD
had hij haar genoemd, een gevvetenlooze flirt,
alleen om je geld te doen, kerel! Benny had
hem uitgelachen, hij wist wel beter. Rob was
zoo'n cynicus, die zou in de mooiste bloem
nog een oorworm of slak ontdekken. Neen,
neen, schudden de klokjes, maar hij verstond
ze niet. 't Was of ze hem een gedicht toe
fluisterden, een gedicht van jeugd en schoon
heid, van lente en liefde; aarzelend schreef
hij eenige regels, steeds sneller vloeiden de
woorden. De klokjes inspireerden hem tot
zoet-vloeiende verzen, de dichter in hem
groeide, hij voelde zich een jonge god gelijk:
dit was de liefde, dit was het heerlijke groote
leven, de wereld was mooi en goed! Hier op
ditzelfde plekje wilde hij haar vragen zijn
vrouw te worden; Morgen!
Plotseling hield hij de teugels in, ze waren
er. Vriendelijk knikten de klokjes hem toe
„Ja, ja!" „Zullen wij hier even afstappen.
Els?" Nog voor hij haar kon helpen met af
stijgen stónd ze al naast haar paard; slank
lenig figuurtje in khaki rijbroek. Een zege
vierend lachje gleed even om haar felroode
(Adv. Ingez. Med.)
De Vrouwen-Kruistoclit.
Lezing van mevr. TalensEbbens.
Woensdagmiddag werd in het Remonstran
tenhuis een bijeenkomst gehouden door de
Commissie van Moeders en Opvoedsters uit
de vereeniging „Volkenbond en Vrede".
Nadat de presidente mevr. A. M. Nienhuys-
Versteegh mededeelingen gedaan had omtrent
de Vredesbibliotheek, welke op 12 Januari
te Bloemendaal (Bl.d.weg 157) zal worden
opend, hield mevrouw A. E. Talens-Ebbens uit
Apeldoorn een lezing over den Vrouwen Kruis
tocht.
Spr. constateerde dat de vrouw door haar
evolutie, welke in de vrouwenemancipatie
haar hoogtepunt vond, van enkel vrouw tot
een persoonlijkheid, van enkel huisvrouw tot
een maatschappelijk mensch is gevormd. Te
genover deze positieve winst, welke de eman
cipatie bracht, staat een tekort aan winst,
doordat de vrouw zich in de maatschappij in
sterk mannelijke richting heeft geëmanci
peerd en daardoor deze maatschappij niet met
speciaal vrouwelijke levens- en arbeidswaar
den heeft verrijkt; voorts zijn de sterkere be
wustwording en maatschappelijke inzichten
der vrouw lang niet ten volle aan het huisge
zin ten goede gekomen. Daardoor is de twee
eenheid van man en vrouw, van maatschappij
en huisgezin en in het algemeen: van het
mannelijke en het vrouwelijke levensprincipe
in mensch en samenleving verbroken en de
wereld in „eenzijdige mannelijkheid" vastge-
loopen. Daarom wordt thans alom behoefte
gevoeld aan waarachtige en volwaardige vrou
welijkheid. Zoo is, aldus spr., de Vrouwen-
Kruistocht uit den nood des tijds ontstaan.
Deze roept alle goedwillende vrouwen op om
elkaar over alle uiterlijke verschillen en afge
scheiden belangen heen de hand te reiken en
samen te trachten om het verbroken even
wicht te herstellen.
De Vrouwen-Kruistocht wil de vrouwen op
wekken en behulpzaam zijn om in het huis
gezin behalve huisvrouw ook maatschappelijk
mensch te zijn en om in de maatschappij be
halve persoonlijkheid tevens geestelijk vrouw
en moeder te wezen; om aldus het gezin tot
een bewust orgaan in de maatschappij op te
voeren en de maatschappij tot een „tehuis"
voor de menschheid om te vormen.
Tenslotte schetste spr. het verband tusschen
het werk van den Vrouwen Kruistocht en de
opvoeding tot den vrede. De Vrouwen Kruis
tocht ziet het vredesvraagstuk niet allereerst
als een maatschappelijk, maar, bovenal als een
geestelijk px-obleem. Elke geestelijke spannint
veroorzaakt strijd, terwijl vrede uit den ont
spannen geest geboren wordt.
Daarom zal het evenwicht tusschen het
mannelijke en het vrouwelijke geestesbegin-
sel in mensch en samenleving, zooals de Vrou
wen-Kruistocht dit wil, de noodzakelijke voor
waarde en tevens het onfeilbare middel tot
den hechten wereldvrede zijn. Dit zal een
vrede wezen, die ons niet van buiten af of van
hoogerhand wordt toegevoegd, maar dien we
van binnen-uit en in allen eenvoud veroveren
moeten.
De opvoeding der jeugd voor de zaak van
oorlog of vrede is beslissend. Het is daarom,
dat de moeders en opvoedsters, die in de ziel
van het kind den hechten grondslag voor den
vrede willen leggen, in de rijen van den Vrou
wen-Kruistocht onmisbaar zijn.
Wat wil de L. S. I. P.?
Na de pauze hield de heer J. Knot uit Heem
stede, voorzitter van de afd. Nederland van
de „Ligue Scolaire Internationale pour la
Paix", een inleiding over: „Wat wil de L.S.I.P.
en wat doet zij?"
Spr. lichtte de beginselen der L.S.I.P., naar
aanleiding van de door de Nederlandsche af-
deeling opgestelde beginselverklaring, als volgt
toe:
De L. S. I. P. is een internationale vereeni
ging van Middelbare Scholieren, gebaseerd op
pacifistischen grondslag.
De bond wil de jeugd van de Middelbare
School er op wijzen, dat ze verantwoordelijk is
voor de toekomst, dat ze zich daatom bewust
moet worden van het groote oorlogsgevaar, en
dat het haar taak is dit gevaar te bestrijden.
De bond organiseert lezingen en studiebij
eenkomsten om zijn leden een inzicht te geven
in het vredesvraagstuk.
De bond stelt zich ten doel door correspon
dentie met leden in andere landen en zoo mo
gelijk door persoonlijk contact (het houden
van congressen) de internationale toenadering
van de jeugd te bevorderen.
De bond is strikt neutraal, zij vertegenwoor
digt geen enkele politieke of godsdienstige
richting.
Het is een gelukkig feit, dat de belangstel
ling voor deze Ligue groeiende is.
De presidente sloot hierna de bijeenkomst
met dank aan inleidster en inleider.
lippen; ze wist nu zou hij haar vragen zijn
vrouw te worden. Triomf welde in haar op,
eindelijk haar doel bereikt; van alle aan
bidders was dit wel de meest saaie, maar ook
verreweg de rijkste. Liefde in een hutje op
de hei was wel heel mooi in romannetjes,
maar dat was niets voor de naar luxe hun
kerende Elly Termaete. Geld, geld en nog
eens geld, dat beteekende voor haar alles in
het leven.
Terwijl Benny de paarden naast 'n berken
boompje vastbond, speurde Elly rond naar
een goed plaatsje. Overmoedig liet zij zich
achterover vallen op de zachte purperen
heide, juist bovenop de wiegelende blauwe
klokjes, ze verpletterend onder haar lichaam.
Benny kwam naar haar toeloopen „Elly",
zei hij vragend, toen zweeg hij, ontzet. Hij
zag ineens niets meer dan een paar vertrapte
blauwe kelkjes nog van onder een bruin
leeren rijlaars uitsteken.
Er was iets moois iets teers vertrapt
ook in hem!
Lokkend keek Elly naar hem op, „Ja Ben.
wat is er oude jongen?" Even aarzelde Benny,
toen zei hij onverschillig: „O, ik wilde je
alleen maar even vragen of je soms lust hebt
in een cigaret!"
Dien avond verscheurde een bleeke jonge
man een gedicht in kleine sniopers, het
mooiste gedicht dat hij ooit zou maken,
maar Elly heeft tot op heden toe nooit be
grepen waarom Benny haar niet vroeg.
(Nadruk verboden. Auteurs
recht voorbehouden).
Concert H. O. V.
Solisten: Paul Frenkel en Sam Swaap.
Vrijdag begint het concert van de H.O.V.
met een „In Memoriam". De geniale Fran-
sche toondichter Maurice Ravel, die dezer
dagen is overleden, wordt herdacht met de
stemmingsvolle en toepasselijke „Pavane
pour une Enfante défunte". Daarna komt
het uitgestelde concert voor viool en orkest
van Jules Dreese hetwelk door den con
certmeester van het Residentie-orkest ten
doop wordt gehouden. Het is een allereer
ste' uitvoering.
Na de pauze is Beethoven aan het woord;
de gevierde, ook hier terecht vermaarde,
pianist Paul Frenkel. zal de vertolker zijn
van het vierde piano-concert en Frits
Schuurman besluit den avond met de „Leo
nora" Ouverture.
SYNAGOGEDIENSTEN
NED. ISRAëL. GEMEENTE.
Sabbath te 12 urn-.
Vrijdagavonddienst te 3.45 uur.
Ochtenddienst te 8.15 uur.
Middagdienst te 1 uur.
Avonddienst te 4.54 uur.
Werkdagen:
Ochtenddienst te 7 uur. Zondag te 7.30 uur.
Avonddienst te 7.45 uur.
Talmoed Torah
Werkdagen te 7.15 uur. Zondag te 7 uur.
De diensten op Sabbath vinden plaats ter
Synagoge, Lange Begijnestraat 11.
De overige diensten, alsmede Talmoed Torah
worden verricht in het Gemeentegebouw,
Lange Wijngaardstraat 14.
DE GYSBRECHT VAN AEMSTEL.
De directeur van den Stadsschouwburg deelt
ons mede, dat het begin van de galavoorstel
ling van de Gysbrecht van Aemstel bepaald
is op 8 uur precies.
LILIAN HARVEY IN HAARLEM.
Lilian Harvey zal Zaterdag a.s. met den
trein van 12.30 in Haarlem arriveeren. Zij zal
de volgende voorstellingen van haar olm
„Fanny Elssie" in het Rembrandt Theater bij
wonen:
Zaterdag 7.009.15 uur, Zondag 2.007.00
9.15 uur.
Alleen Zaterdagavond verstrekt zij auto
grammen tegen betaling van 50 ct. ten bate
van het Bio vacantie oord.
HET VRIEST
HAjBOEREKOOL
MISSCHIEN
HA, E>C
MAAR
STEENKOOL
(Adv. Ingez. Med.)
A W4RKT ftm
|j§^ EI1ICI1TIN
VEEMARKT.
Rotterdam, 4 Januari 1938.
Totaal aanvoer 3251. Paarden 123, veulens
2, magere runderen 682, vette runderen 787,
kalveren 40, graskalveren 123. nuchtere kal
veren 844, schapen en lammeren 553, varkens
2, bokken en geiten 95.
Vette koeien per K.G. Ie kw. 78; 2e kw. 70,
3e kw. 5256; vette ossen le kw. 74, 2e kw.
70, 3e kw. 5256, stieren le kw. 70, 2e kw.
64, 3e kw. 58; vette kalveren le 'kw. 125, 2e
kw. 110, 3e kw. 75—80; schapen, le kw. 54,
2e kw. 49. 3e kw. 45; lammeren le kw. 62, 2e
kw. 58, 3e kw. 52; graskalveren, 2e kw. 66,
3e kw. 54; nuchtere kalveren, le kw. 54, 2e
kw. 48, 3e kw. 44; slachtpaarden, le kw. 60,
2e kw. 52, 3e kw. 46.
Schapen, prijzen per stuk, le kw. 30, 2e
kw. 25, 3e kw. 23; lammeren-, le kw. 20, 2e
kw. 17, 3e kw. 15; nuchtere slachtkalveren,
le kw. 13, 2e kw. 10, 3e kw. 7; nuchtere fok-
kalveren le kw. 22, 2e kw. 20, 3e kw. 18;
slachtpaarden tot 250, 2e kw. 200, 3e kw. 150;
werkpaarden tot 340, 2e kw. 290, 3e kw. 200;
hitten le kw. 220, 2e kw. 180. 3e kw. 100:
stieren, le kw. 375. 2e kw. 275. 3e kw. 195;
kalfkoeien le kw. 300, 2e kw. 265, 3e kw. 195;
melkkoeien, le kw. 305, 2e kw. 270, 3e kw.
200; varekoeien, le kw. 200. 2e kw. 170. 3e
kw. 140; vaarzen, le kw. 200, 2e kw. 150, 3e
kw. 120; pinken, le kw. 160. 2e kw. 130. 3e
kw. 100; graskalveren, le kw. 80, 2e kw. 65,
3e kw. 30; bokken en geiten le kw. 12. 2e
kw. 8, 3e kw. 4.
Overzicht:
Vette koeien en ossen, aanvoer: iets korter
handel: tamelijk, prijzen: iets hooger, prima
koe 8078.
Stieren, aanvoer: iets grooter, handel: re
delijk; prijzen: iets hooger
Vette kalveren, aanvoer: kort, handel:
goed; prijzen: iets stijver pr. ex. 1.30.
Schapen en lammeren, aanvoer: ruim;
handel: willig, prijzen: iets hooger.
Nuchtere slacht- en fokkalveren. aanvoer:
iets korter, handel: vlot, prijzen: iets hooger.
Paarden, aanvoer: matig, handel: tame
lijk; prijzen: werkpaarden onveranderd,
slachtpaarden en hitten duurder.
Kalf- en melkkoeien, aanvoer: iets korter;
handel: matig; prijzen: prijshoudend.
Varekoeien, aanvoer: klein, handel: rede
lijk; prijzen: onveranderd.
Vaarzen en pinken, aanvoer: tamelijk,
handel: kalm, prijzen: stabiel.
Graskalveren, aanvoer: aanmerkelijk min
der, prijzen: omhoog gaande.
Bokken en geiten, aanvoer: gelijk vorige
week, handel: willig, prijzen: stationnair.