Films van
Epos van de Zee
Tragiek en humor.
„De zingende bruid"
,De Onweerstaanbare"
SCHEP VREUGDE IN
'T LEVEN.
ONS WEKELIJKSCH
KNIPPATROON.
ZATERDAG 22 JANUARI 193S
HSSREËM'S DA'GBEAD
„Stormduivels" met
Spencer Tracy.
Cinema
In de film „Stormduivels", naar Rudyard
Kipling's roman, komt geen vrouwenfiguur
voor. Men vraagt zich af hoe of deze film
dan boeien lean? Men doet dit niet meer wan
neer het filmwerk van Victor Fleming gezien
heeft
Toch is er een vrouw in de film. Maar men
ziet haar niet. Zij is negatief. Maar juist haar
afwezigheid is de drijfveer van de geschiede
nis.
De kleine Harvey heeft geen moeder meer.
Zijn vader, een
schatrijk magnaat,
gaat geheel op in
zijn werk. Harvey
wordt aan zijn lot
overgelaten, krijgt alles wat hij wil en wordt
derhalve een hopeloos verwend jongetje.
'De jongen valt, wanneer hij weer eens
eigenwijs zijn zin heeft doorgezet van boord
van het schip, waarop zijn vader hem op
reis heeft meegenomen. Hij wordt opgevischt
door een ruwe visschersklant met een goed
hart. Nadat zijn pogingen om den kapitein te
vermurwen hem naar zijn vader terug te
brengen falen, schikt hij zich in zijn lot en
leert, zij het met de noodige ongelukken het
harde zeemansleven kennen. En de man, die
hem het leven redde, begint in Harvey's hart
de plaats in te nemen van een ouder, van
iemand, die hem bestraft, maar opvoedt en
bovenal in zijn hart liefheeft. De geheele
periode, die zich op zee afspeelt, is van een
prachtige la-acht. Het verloop van de geschie-
denis treft ons midden in het hart, omdat het
zoo levenswaar is.
Freddy Bartholomew is Harvey en zijn over
gang van bandeloos verwend jongetje naar
een knaap die zijn plicht kent omdat hij aan
iemand, zijn levensredder en vriend, hecht,
omdat hij leiding, straffe maar rechtvaardige
leiding vindt, is zoo natuurgetrouw niet-
geforceerd en menschelijk gegeven dat wijer
zonder voorbehoud in gelooven.
Zij, die open staan voor 's levens aandoe
ningen, zullen zich door deze metamorphose
van den kleine Harvey die zich zuiver inner
lijk voltrekt, zeer getroffen voelen. Tenslotte
komt Manuel Harvey's beschermer, bij een
storm op tragische wijze om het leven. En
Harvey kan zonder hem, die op warm-men-
schelijke wijze door Spencer Tracy tot leven
wordt gebracht, niet verder. Als het schip in
Glasgow weerkeert ontmoet Haa-vey zijn vader
Opnieuw ontstaat een bijzondere episode van
filmdramatiek. Harvey gaat in de kerk kaar
sen branden voor het heil van Manuel's vader,
want hij weet dat deze dat zoo gewild heeft,
en voegt er een kaars voor Manuel zelf bij.
In de schaduw van het kerkschip staat zijn
vader.
Harvey's vader komt tot zijn zoon terug.
Hij wint zijn hart doordat hij zich voortaan
aan zijn vadertaak zal wijden. Deze toe
nadering is eveneens psychologisch en fil
misch geheel verantwoord. Het geheel ver
loopt logisch en overtuigend. Zoo voert ook
dit werk tenslotte tot een happy-end, zij het
niet het traditioneele. Maar ik geef vele van
die traditioneele gelukkige einden hiervoor
cadeau.
Er is in de film nog een prachtige kapi-
teinsrol van Barryanore. De rivaliteit tusschen
hem en den anderen kapitein is van een pa
relenden humor en werkt vaak verlossend
tusschen d psychologische conflicten door. De
zeeopnamen zijn zeer indrukwekkend.
Zoo zijn er vele te waardeeren kanten aan
dit filmwerk, dat in zijn geheel tot de beste
behoort, die in dit genre vervaardigd zijn.
Moge het bij „StoranduiveLs" storm loopen.
De film verdient het.
Beloovering om La Bohème.
De titel en de namen van de beide hoofd
personen geven ons al een zeer duidelijke toe
lichting op den aard van deze film:Inder
daad vormen zang en operascène dan ook een
belangrijke factor, maar toch wijkt „Betoove-
ring om La Bohème" wel eenigermate af van
haar zusters uit het bekende genre. Feitelijk
kan men de film in twee min of meer onaf
hankelijke deelen splitsen de tragische roman
van den zanger en cle zangeres eenerzijds, het
groteske artistenmilieu van eerstgenoemde
anderzijds. Het contrast tusschen beide deelen
komt ons wel wat al te scherp voor; mogelijk
had men door tragiek en humor zuiverder
tegen elkaar af te meten een stemmiger ef
fect bereikt.
Stapt men over dit bezwaar heen, dan blijft
er nog zeer veel aantrekkelijks over. Martha
Eggerth en Jan Kiepuravergasten u in de
eerste plaats op hun
Reniforaiadt
prachtige vocale
ven. Ge krijgt de
groote scènes uit
Puccini's meester
werk te zien en te hooren met de beide ge
vierde artisten in de hoofdrol en ge zult
kunnen constateeren, dat beiden ook wat hun
spel betreft niet geringe verdiensten bezitten.
De stervensscène van Mimi, die de zangeres
vertoikt terwijl zij zelf haar einde nabij weet,
vormt hier het hoogtepunt. Martha Eggerth
toont zich in dit tafereel van haar sterkste zijde
door een uitbeelding, waarin iedere dramati
sche overdrevenheid vermeden is.
De vier gezworenen van de artistenkamer,
eeuwig in trouw, geldgebrek en kibbelarij
vinden in Jan Kiepura, Paul Kemp, Theo Lin-
gen en Oskar Siema een viertal vertolkers, die
voor hun taak geknipt zijn. Elk der komieken
heeft zijn eigen komiekerigheid en toch sluit
het ensemble als een bus. Wat zich daar alle
maal tusschen de hanebalken afspeelt, valt
met geen pen te beschrijven. Dit moet men
zien en mee-genieten om het naar de juiste
waarde te kunnen schatten.
Al met al een film, die ontegenzeggelijk
kwaliteiten bezit en ieder bioscoopbezoeker zal
boeien.
Het bijprogramma bestaat uit de wekelijk-
sche reportages uit binnen- en buitenland en
een grappig cabaretfilmpje.
Martha Eggerth vervult tezamen met haar
echtgenoot, den hekenden zanger-filmacteur
Jan Kiepura de hoofdrol in „Betoovering om
La Bohème
(Rembrandt Theater).
Zangfilm met Lily Pons.
Er worden tegenwoordig veel films ge
maakt waarin de zang een voorname rol
speelt. Verschillende zangers en zangeressen
met klinkende namen zijn bezweken voor de
verlokkelijke aanbiedingen van de filmpro
ducers en hebben, dikwijls met meer stem
dan acteertalent, een poging gedaan om de
zoozeer begeerde filmroem te veroveren.
Tot de prominenten op dit gebied die hier
in slaagden behoort ongetwijfeld Lily Pons,
de bekende zangeres, die o.a. in het Mekka
der Amerikaansehe zangers, de Metropolitan
Opera te New-York triomfen behaalde.
In „Adieu Parijs" of misschien toepasse
lijker nog „De zingende Bruid" krijgt zij rij
kelijk gelegenheid om haar prachtige zang
stem te laten hooren
Zij vervult hierin
de rol van een be
roemde Fransche
opera-ster die juist
op het oogenblik
dat ze in het huwelijk zal treden vlucht. Zij
ontmoet een Amerikaansehe jazz-bandleider
op wien ze verliefd wordt en weet zich als
verste'kelinge te verstoppen op de boot die
Luxer
De bekende zangeres en ster van de Metropo
litan opera te New-York Lily Pons oogst thans
ook op het xoitte doek lauweren. Hierboven
een scène uit haar nieuwe film „De zingende
bruid", haar partner is Gene Raymond.
(Luxor Theater).
hem en zijn drie bandleden weer naar Ame
rika terug brengt.
Het heele gezelschap geraakt echter in
moeilijkheden daar zij geen geldige paspoort
heeft.
Met Amerikaansch flair weten zij echter
aan de autoriteiten te ontkomen en na tal
van avonturen vindt eindelijk een huwelijks
voltrekking plaatsin een taxi, ditmaal
echter zonder storing.
Lily Pons heeft in deze film als partner de
acteur Gene Raymond die vooral bekendheid
verwierf door zijn huwelijk met Jeanette
MacDonald.
De drie bandleden Jack Oakie, Mischa
Auer en Frank Jenks vormen een kostelijk
stel.
Vooral Jack Oakie, een van Amerika's
meest veelzijdige en beste komieken is in
deze rolprent zeer op dreef, hij wordt echter
door Mischa Auer en Frank Jenks als
„Laughing Boy" uitstekend ter zijde gestaan.
„Adieu Parijs" is dan ook een vlotte zang
film geworden, die zeker met de beste rol
prenten op dit gebied kan wedijveren.
Frans Hals
Vroolijke Anny Ondra-film.
Van Anny Ondra gaat als filmspeelster al
tijd weer een onweerstaanbare charme uit.
Niet dat de film daarnaar genoemd is, want
de „onweerstaanbare" is in dit verhaal de zin
gende lady-killer Hans Söhnker, maar Anny,
dat kleine temperamentvolle ding, dat toch
altijd weer opnieuw haar willetje weet door te
zetten en haar doel bereikt, nu eens op kin
derlijk-ernstige wijze, dan weer als een be
wuste vrouw, Anny is de spil van deze film
met Hans Söhnker als een inderdaad zeer
charmanten partner.
De film speelt zich af in Parijs, waar Clau-
dette, (Anny Ondra) aan het hoofd staat van
een groote schoenenfabriek en waar ze door
een bazige tante, die haar met een armen, half
dwazen markies wil laten trouwen, bedild
wordt. Dan is er de rijke kousenfabrikant de
Vallier, die al ja
ren vergeefsche po
gingen doet, zijn
kousen door de
schoenenzaken van
Claudette te doen verkoopen. Op welke.gemak-
kelijke aangename wijze zijn zoon André in
enkele dagen die relatie tot stand brengt, daar
zit 'm nu juist de kracht van den „onweer
staanbare" in. André was tot op een schoonen
dag een gezellig fuiftype, tot hij plots tot het
besef komt, dat dat leven hem toch eigenlijk
niet bevalt. Hij deelt den pipa zijn besluit
mede, om zonder een cent van zijn vader ge
heel in zijn onderhoud te willen voorzien. Hij
is binnen een paar weken tijd, kok, chauffeur
en tuinman, alle drie de keeren aangenomen
door mevrouw en ontslagen door mijnheer. Dan
komt hij als chef de réception in het Palais
de Modes van Madame Midi, maar ook daar
krijgt hij weer last met de liefde, want èn
madame Mimi, èn de mannequins worden ver
liefd op hem.
Het zou jammer zijn het verloop van de ge
schiedenis verder te veretellen, het is veel
aardiger het zelf te gaan zien. Het is een film
die Anny Ondra geeft zooals we haar het
liefste zien en het beste kennen. Hans Söhnker
is een prettige speler met mooie stem, die het
heel aannemelijk maakt, dat de vrouwen zeer
op hem gesteld zijn.
Van het bijprogramma, dat heel aantrek
kelijk is, noemen we als bijzonder interessant
en leerrijk de film „Röntgenstralen".
WIJZIGING TRAMDIENST.
Naar men ons mededeelt wordt met ingang
van Maandag 24 Januari a.s. de dienstregeling
der electrische tram gewijzigd. De trams Haar
lem'Leiden gaan weer om het half uur rijden
terwijl de zoogenaamde lokaaltjes Hillegom
Haarlem weder worden ingelascht, zoodat men
nu 4 malen per uur van Hillegom naar Haar
lem kan vertrekken. Ook op het traject Sas-
senheim—Leiden worden lokaaltjes inge
lascht.
HET TOQNEEL
NATIONALE REVUE.
Van de verschillende revues, welke Bob
Peters en Lou Bandy in de laatste jaren ge
geven hebben, is „Schep vreugde in 't leven",
welke hier gisteren voor het eerst in ons Ge
meentelijk Concertgebouw werd opgevoerd, wel
de beste. Er zit vaart in en afwisseling en zij
heeft eenige nummers, die wij in andere revues
te vergeefs zullen zoeken.
Reeds dadelijk in de proloog zit een onge
wone Schwung. Het zijn vooral de Muriloff-
girls, die met hun pittige en aardig uitge
voerde trommelmarsch er het rhythme en
tempo aan geven. Dat Ls een uitstekend revue
nummer. Ook het acrobatische en clowneske
trio Dries Krijn, Guus Brox en Piet Brechts
weet er leven in te brengen. En als dan Lou
Bandy ais het iach-kanon verschijnt, dan is
er de vroolijke stemming in de zaal, die wij nu
eenmaal bij een revue noodig hebben.
Lou Bandy was gisteren avond bijzonder
goed op dreef. Hij was heel vermakelijk in zijn
verhalen van zijn reis met zijn vriend Jansen
in Duitschland en ook in de verschillende
sketches en liedjes toonde hij zich weer de
vlotte revue-komiek, die met zijn publiek pre
cies doet wat hij wil.
De Muriloff-girls hadden dit keer wel een
zeer groot aandeel in het succes. In hun trom
melmarsch gaven zij reeds het bewijs van
goede training, maar nog meer in hun acro
batische toeren op de kunstrijwielen, die met
groote zekerheid en vlugheid werden uitge
voerd. Na de pauze kwamen zij nog met een
xylofoon-nummer, dat by het publiek zeer in
sloeg.
Een goede aanwinst voor de Nationale Revue
zijn de acrobaten Guus Brox en Piet Brechts,
die een nieuwe noot in deze revue brachten.
Vooral Guus Brox bleek een clown met op
merkelijke parodistische gaven. Hij heeft de
zaal doen schateren als het moderne vroolijke
weeuwtje en misschien nog meer na de pauze
in „Three o'clock in the morning", waarin
zijn spel met de „vreemde" hand werkelijk
zeer komisch was.
Bob Peters maakt altijd veel werk van de
aankleeding van zijn revues en de finales
gaven dan ook frissche, kleurige costuums en
aardige dansen te zien. Beppie de Vries is dit
jaar voor het eerst bij de nationale revue ge
ëngageerd, maar zij had gisteren met haar
zingen nog al erg met de zuiverheid te kam
pen, zoodat haar optreden geen succes werd.
Wiesje Bouwmeester, Clairette Hammé,
Matthieu van Eysden en Frans Bogaert as
sisteerden Lou Bandy in zijn sketches en zij
deden het met opgewektheid en entrain. Een
enkel nummer zooals „de vroolijke Com
pagnie" had naar mijn meening gerust ge
schrapt kunnen worden, maar over het alge
meen was het een fleurige, opgewekte en vroo
lijke revue, die er op dezen eersten avond dan
ook uitstekend inging.
„Schep vreugde in 't leven!" brengt wat
de titel belooft. Wij mogen dus verwachten,
dat ons gemeentelijke Concertgebouw van
avond en morgen stampvol zal zijn.
J. B. SCHUIL.
BACHCONCERT.
Het 'bestuur van de Bachvereeniging deelt
mede, dat voor het geval de nationale feestdag
valt op 25 Januari, het Baehconcert. op dien
dag vastgesteld, tot nader datum zal worden
uitgesteld.
PERSONALIA
Onze vroegere stadgenoot de heer J. van
Gessel thans woonachtig te 's Gravenhage is
benoemd tot referendaris 2e klasse bij de
P. T. T.
RADS®.
PROGRAMMA
ZONDAG 23 JANUARI.
HILVERSUM I 1875 M. en 415,5 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30
VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Sportnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje 9.30 Gramofoonmuziek.
9,45 Lezing „Van Staat en Maatschappij". 10.00
Bach-Cantate. 10.40 Declamatie en Gramo
foonmuziek. 11.00 „Fantasia" en Arbeiders-
Mandolineclub „P.A.L.V.U." 12.00 Het Woord
van de week. 12.05 Gramofoonmuziek. 12.30
Omroeporkest en Gramofoonmuziek. 1.30 Cau
serie „Kunstzinnig leven in de Indische Ste
den". 1.50 Orgelspel. 2.00 Boekbespreking. 2.30
Mannenzangvereeniging „Inter Nos". 3.05 De
Staalmeesters en solist. 4.30 AVRO-Dansorkest.
4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Causerie „Gesprek
ken met luisteraars". 5.30 Voor de kinderen.
6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. Gra
mofoonmuziek. 6.30 Vocaal ti'io „Saheti". 6.40
Toespraak. 6.45 Vervolg vocaal trio. 7.00
Nederd. Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten
ANP. Mededeelingen. 8.15 Musette-Ensemble,
koor en solisten. 9.00 Radiojournaal. 9.15 Om
roeporkest en solist. 10.00 Radiotooneel. 10.20
Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten ANP. Hier
na: AVRO-Dansorkest. 11.40—12.00 Orgelspel.
HILVERSUM II 301 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00
NCRV, 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9,30 Orgelconcert. 10.30
Evangelisch Luthersche Kerkdienst. Na afloop:
Gewijde muziek (Gr.pl.) 12.15 De KRO-Melo-
disten (Van 1.00—1.20 Boekbespreking). 2.00
Godsdienstonderricht. 2.30 Gramofoonmuziek.
3.00 KRO-orkest en soliste. (Om 3.30 Gramo
foonmuziek). 4.15 Gramofoonmuziek. 4.30 Zie-
kenhalfüur. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Christ.
Zangvereeniging „Excelsior-Halleluja" en
orgel. 5.30 Nederd. Hervormde Kerkdienst.
Hierna: Vervolg van 5.00. 7.45 Sportnieuws.
7.50 Lezing „Godsdienst en Sexualiteit". 8.10
Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Berich
ten. 8.30 Operette-uitzending (Gr.pl.) 10.40
Berichten ANP. 10.50—11.10 Epiloog.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Crystal Palace orkest en soliste. 1.50
Het Bridgewater kwintet. 2.20 Voor tuinlief-
hebbers. 2.40 BBC-orkest, -koor en solisten.
3,40 Gramofoonmuziek. 4.20 Religieuze cau
serie. 4.40 Ch. Ernesco's kwintet en solist. 5.20
Religieuze causerie. 5.40 Strijkkwartet. 6.05
Filmpraatje. 6.20 Orgelspel. 6.50 BBC-Theater-
orkest. 7.35—8.10 Pianovoodracht. 8.20 Kerk
dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich
ten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 Stedelijk orkest van
Wortliington en solist. 10.50—11.20 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Or
gelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50
Vlsciano-orkest en Zang. 3.20 Accordeon-
muziek. 3.50 Het Dubruille-orkest. 5.20 Pas-
deloup-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Opera-concert.
11.201.20 Jo Bouillon's dansorkest.
•KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Solistenconcert. 8.50
Gramofoonmuziek. 10.10 Keulsche Blaas-
muziekvereeniging. 11.20 Omroeporkest. 12.25
Militair orkest, W. Noack's orkest en piano
trio. 1.20 Omroepsextet. 3.20 Ornroep-Amuse-
mentsorkest, orkest van den Rijksarbeidsdienst
en solisten. 4.50 Omroepdansorkest. 5.20 Zang.
6.25 Pianovoordracht. 7.20 „Fra Diavolo", opera.
10.05—'11.20 Egon Kaiser's dansorkest. mmv.
soliste en Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Oude muziek.
11.20 Carillonbespeling. 11.40 en 12.20 Gramo
foonmuziek. 12.50 Omroepsalonorkest. 1.50
2.05 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.35 A. Felle-
man's orkest en Accordeonmuziek. 5.35 Om
roepsalonorkest. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.20
Trio Jet Alpaerts. 8.20 Bonte Avond. 10.30 Fr.
Temmerman's orkest. 11.3512.20 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL 484 M.
9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys'
orkest (In de pauze's: Vioolvoordracht, accor-
deonsoli en gramofoonmuziek). 12.20 Gramo
foonmuziek. 12.50 Omroepkleinorkest. 2.00
2.35 Gramofoonmuziek. 2.50 Zang. 3.05 Gra
mofoonmuziek. 3.20 Conservatorium-orkest en
solist. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroep-
kleinorkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 „Tip-
Toes", operette. 10.30 Gramofoonmuziek.
11.2012.20 Jean Omer's orkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.20 Verzoekconcert ten bate van de Winter
hulp. 9.20 Berichten. 9.35 Wintersportnieuws.
10.05 Weerbericht. 10.2012.15 Egon Kaiser's
orkest, mmv. solisten en Gramofoonmuziek.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. ingez. Med.)
MAANDAG 24 JANUARI 1938.
HILVERSUM I, 1875 M. (Tevens over de
Jaarsveldzender op 415,5 M.)
Algemeen programma verzorgd
door de A^TEtO.
8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonplaten; 10.30 Ensem
ble J. Kroon; 11.00 Declamatie; 11.30 Vervolg
concert; 12.30 Gramofoonmuziek; 1.30 Orgel
spel; 1.45 Lyra-Trio; 2,30 Declamatie met
pianobegeleiding; 3.00 Omroeporkest en so
list; 4.30 Causerie „Music Hall" (met gr.pl.);
5.30 Kovacs Lajos' orkest, en gramofoonmu
ziek; 7.00 AVRO-Dansorkest; 7.30 Causerie
„Reisindrukken uit Zuid-Afrika"; 8.00 Be
richten A.N.P. Mededeelingen; 8.15 Het Om
roeporkest en solist; 9.10 Causerie „De Wa
jang"; 9.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Berich
ten A.N.P. Hierna tot 12.00 dansmuziek (Gr.-
platen).
HILVERSUM II. 301 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek
(Gr.pl.); 8.30 Gramofoonplaten; 9.30 Geluk-
wenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Mor
gendienst; 11.00 Christelijke lectuur; 11.30
Gramofoonmuziek; 12.00 Berichen; 12.15
Gramofoonmuziek; 12.45 Amsterdamsch Ka-
mermuziekkwartet; 2.00 Voor de scholen;
2.35 Gramofoonmuziek; 3.00 Keuken wenken,
3.30 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45
Viool en piano; 5.15 Voor de kinderen; 6.15
Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuur; 7.00 Be
richten; 7.15 Vragenuur (vervolg); 7.45 Re
portage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling
SOS-berichten; Sportnieuws; 8.15 Staf mu
ziek 5e R. I.; 9.30 „Hoe verdedigen wij ons
land", causerie; 10.10 Berichten A.N.P.; 10.15
Orgelconcert; 10.45 Gymnastiekles; 11.00
Vervolg orgelconcert; 11.30 Gramofoonmu
ziek. Na afloop: Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M.
11.05 Orgelspel; 11.30 Actueele causerie;
12,05 BBC-Northern-Ireland-orkest; 12.50
Orgelspel; 1,20 Gramofoonmuziek; 1.50
Bronkhurst-Trio; 3.20 A. Salisbury's orkest;
4.20 Orgelspel; 4.50 Gramofoonmuziek; 5.20
Isidore Schwiller's Strijksextet en het Lon-
densch Fagottrio; 6.20 Berichten; 6.40 Strijk
kwartet; 7.00 Muzikale causerie; 7.20 Caba
retprogramma; 8.20 Filmpraatje: 8.50 Ra
diotooneel; 9.20 Berichten; 9.40 Buiten-
landsch overzicht; 9.55 Teddy Joyce's Da
mesband en solisten; 10.35 BBC-Orkest; 11.20
Alec Freer en zijn Band; 11.50 Dansmuziek
(Gr.pl.)
RADIO PARIJS, 1648 M.
7.50, 8.55, 10.40 en 11.20 Gramofoonmuziek
12.20 Blareau-orkest en zang; 3.05 Cello
voordracht; 3.20 en 4.20 Zang; 4.35 Vioolvoor
dracht; 5.20 Cantrelle-orkest; 8.35 Zang; 8.50
Nationaal Orkest; 11.10 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 Qstland-er-
kest; 11.20 Fabrieksorkest; 12.35 Nedersak-
sisch Symphonie-orkest en solisten; 1.35 Om-
roepschrammel-ensemble; 3.20 Gramofoon
muziek; 4.30 Omroepkoor en orkestleden; 6.30
Orkest van het Lippisch Landestheater; 8.20
Westduisch weekoverzicht; 9.00 Vioolvoor
dracht; 9.55 Omroeporkest en solisten.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepor
kest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Omroep
salonorkest; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Ca
baretprogramma en gramofoonmuziek; 10.30
Gramofoonplaten.
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepor
kest; 1.30 Omroepdansorkest; 1.50 Gramo
foonmuziek; 5.20 Omroepdansorkest; 6.35
Septet-concert; 7.10 en 7.35 Gramofoonmu
ziek; 8.20 St. Romboutskoor en solist; 6.55
Radiotooneel; 10.30 en 10.50 Gramofoonmu
ziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.20 Gevarieerd concert; 8.20 Berichten;
8.35 Concert door strijkkwintet; 9.20 Berich
ten; 9.40 Wintersportnieuws; 9,55 Blaastrio;
10,05 Weerbericht; 1C.20 Gramofoonmuziek
De guitige Anny Ondra, die wel eens de vrou
welijke Charlie Chaplin genoemd wordt, be
leeft deze week weer nieuwe komische avon
turen in „De Onweerstaanbare".
(Frans Hals Theater),
De werkloosheid in liet
Transportbedrijf.
Nam in 1937 voortdurend toe.
Er is nog lang niet in alle bedrijven van op
leving sprake, vooral niet in het transport
bedrijf, wat wel blijkt uit de toeneming der
werkloosheid. Het beste kan dit wel afgeleid
worden uit de bedragen welke de afdeeling
Haarlem van den Centralen Bond van Trans
portarbeiders aan haar werklooze leden over
het jaar 1937 heeft uitgekeerd, namelijk aan
de te Haarlem woonachtige leden in totaal een
bedrag van f 171.567.70. Over 1936 werd uitge
keerd een bedrag van f 164.551,74 zoodat over
het afgeloopen jaar ruim zeven duizend gul
den meer door deze organisatie werd uitge
keerd dan over 1936.
Aan de te Heemstede wonende leden werd
over 1937 uitgekeerd f 16.815.65, zoodat de to
tale uitkeering aan de werklooze leden over
het vorig jaar bedroeg f 188.383.35.
N. O. G.
De afdeeling Haarlem vanhetNederlandsch
Onderwijzers Genootschap houdt Woensdag
avond 26 January a.s. een ledenvergadering in
Hotel Lion d'Or.
EENVOUDIG EN APART.
Welke vrouw zou niet gaarne willen, dat
deze beide woorden op haar kleeding van toe
passing waren? Eenvoudig en apart! Meer
woorden zijn er niet noodig om uit te drukken,
hoe de kleeding van de elegante vrouw moet
zijn. Eenvoudig (dus niet opvallend door
kleur, stof of model) en apart (maar toch ge
kenmerkt door dat persoonlijk tintje, dat
iedere vrouw van smaak aan haar kleeding
weet te geven).
Voor de mooie japon op onze afbeelding
heeft men 6 meter materiaal van 90 centi
meter breedte noodig en zoo men wollen stof
kiest: V/2 meter van 130 centimeter.
Het patroon is te verkrijgen in maat 50:
bovenwijdte: 120 centimeter; taillewijdte:
138 centimeter. Door het al of niet aanknip
pen van naden kan men het patroon passend
maken voor het eigen figuur.
Het aparte van deze japon wordt gevormd
door den breeden kraag, die gegarneerd is met
zijden tres in dezelfde klem- van de japon. De
middenbaan van den rok, zoowel voor als ach
ter, loopt door in de blouse. De rok bestaat
uit 6 banen.
Prijs van het patroon 26 ets.
Het is van Maandag af gedurende een week
te verkrijgen bij de bureaux van dit blad.
Gr Houtstraat 93 en RnenrinvUeir. -57