Marie Walewska. De Burcht der Stilte. Opnieuw Pygmalion. ZATERDAG 26 FEBRUARI 1938 HAAREEM'S DXGBEXD' 8 Greta Garbo en Charles Boyer. In „Marie Walewska" speelt Greta Garbo voor de eerste maal tezamen met Clharles Boyer die in deze bizondere film de rol van Napoleon vervult. De geschiedenis van Marie Walewska en Napoleon is in het algemeen nog weinig be kend en men mag aannemen dat juist daarom Greta Garbo, die zich zelf ook graag in een mysterieuse waas hult zich tot deze figuur voelde aangetrokken. Van Marie Walewska wordt gezegd dat zij de eenige vrouw is ge weest die werkelijk Napoleon heeft bemind en al moe- ten we dergelijke opmerkingen ge heel voor rekening van de geschiedschrij vers laten, toch blijkt er in ieder geval uit dat deze romance een belangrijker plaats in het leven van Napoleon heeft ingenomen dan men vroeger vermoedde. Maar, en dit dient men niet te vergeten „Marie Walewska" was een episode in het leven van Napoleon, de keizer aller Franschen, de meest bekende figuur van zijn tijd. De film is dan ook niet een episode uit het leven van ..Marie Walewska", maar een geschiedenis die zich afspeelt rondom één centrale figuur: Napoleon. Nu wordt het ook begrijpelijk dat een groot deel van de buitenlandsche en ook van de Nederlandsche filmpers deze rolprent niet een van Garbo's meest geslaagde noemde. Het is Napoleon (Boyer) die de film dient te beh-eer- schen wil zij op eenige historische juistheid bogen. En nu heeft Greta Garbo wel veel partners gehad maar nog nooit een Boyer, die, spelende zooals hij dat in „Marie Wa lewska" doet tot de allergrootsten van het witte doek moet worden gerekend. Zijn creatie van Napoleon is in alle opzichten buitenge woon, deze uitbeelding is diep menschelijk, vol fijne, psychologische trekjes die verraden dat Boyer de figuur van den grooten Corsicaan tot in de kleinste details heeft bestudeerd. Dit alles temeer daar Boyer's uiterlijk niet veel op de Napoleon onzer verbeelding lijkt. Greta Garbo stond hier voor een moeilijke taak. De Poolsche Laczinska, op 20 jarigen leeftijd gehuwd met den 70-jarigen graaf Walewska moet zich voor haar vaderland op offeren om den zegevierenden veldheer te be wegen Polen te steunen in zijn strijd om de onafhankelijkheid. Veilig kan men dus wel aannemen dat de liefde bij gravin Walewska eerst allengs gegroeid is en niet direct aan wezig was. Niemand is er ooit in geslaagd om pre cies in woorden uit te drukken waarop de eigenaardige aantrekkingskracht van Greta Garbo op een zeer groot deel van het publiek berust. Na het zien van „Walewska" ziet men in ieder geval dat ook haar talent grenzen heeft. Er zijn Garbo-bewonderaars die elke film van ■hun ster prachtig vinden en er geen kwaad woord willen hooren; voor hen moet „Marie Walewska" een teleurstelling zijn omdat Boyer er in geslaagd is Greta Garbo van haar een zame kroon te berooven. Niet door haar van haar troon te stooten, doch door zich zelf de kroon op het hoofd te plaatsen, hetgeen voor een Napoleon niet vreemd is.... Overigens behoeft deze teleurstelling niet groot te zijn, want juist door het prachtige tegenspel van Boyer is „Marie Walewska" een filin geworden, mede dank zij Clarence Brown's uitstekende regie, die vele voortreffe lijke kwaliteiten bezit en die boeit van het begin tot het einde. In de bijrollen valt een mooie rol van Regi nald Owen als Talleyrand op, ook de overige spelers Leif Erickson, Alan Marshal, Mary Whity en zoowaar Roland Varno (20 seconden) sluiten zich goed bij het geheel aan. Doch boven alles blijft dit de film van Boyer en Garbo, twee artisten van ongewoon for maat T duidelijk, dat de onversaagde spion zijn heelen I voorraad list en bravour moet aanspreken om dat doel te bereiken en dat hem heel wat „narrow escapes" te wachten staan. Dat deze man zijn oog- Rembrandt merk vroeg of laat verwezenlijkt zal zien ligt vrijwel voor de hand, maar wat daaraan alle maal vooraf gaat en op welke wijze hij zijn beslissenden slag slaat, daarover willen wij ons in stilzwijgendheid hullen om de adspi- rant-bioscoopbezoekers de sensatie van het onverwachte niet te ontnemen. Eenigszins vreemd doet in deze film de tee- kening van het Duitsche militaire milieu aan, welke bij tijd en wijle bij het „Gemütliche" af is. Van den bekenden martialen geest van het oude keizerlijke leger hier weinig overge bleven, Misschien ook hebben de vervaardi gers niet speciaal het Duitsche leger voor oogen gehad, maar een legermilieu in het al gemeen. daar het verhaal immers uit de pure menschelijke fantasie is voortgesproten. Met dat al blijft „De spion der lanciers" een opmerkelijke film, vol spanning, origineele vondsten en humor. En gespeeld in een tempo, dat volkomen past in het karakter van het stuk. Van de vele medespelenden noemen wij George Sanders den spion Lionel At will, Peter Lorre en Joseph Schildkraut. De vrou welijke hoofdrol werd toevertrouwd aan de nog immer charmante en temperamentvolle Dolo res del Rio. In het voorprogramma is een opwindend Amerikaansch „hengelpartijtje" opgenomen en een teekenfilm. waarin Betty Boop weer eens van haar doet spreken. NIEUWE UITGAVEN. Bij de Uitgeversfirma G. F. Callenbach N.V. te Nijkerk is verschenen „Onder vier oogen", gesprekken met jongens van ongeveer acht tien jaar, met een voorwoord van ds. A. T. W. de Kluis. Annabella, onder regie van l'Herbier. Men moet tegenwoordig wil men uit de stroom van films een bepaalde film om haar bijzondere kwaliteiten naar voren halen eenvoudige woorden gebruiken. Te vaak en te vlug wordt met name in de filmannonces ge schermd met woorden als subliem, meester lijk en geniaal. En het is om deze reden dat ik ter onderscheiding voor de film van Marcel 1' Herbier „De burcht der stilte" ter kwalificeering geen krachttermen wil ge bruiken. We zouden slechts willen zeggen: gaat u er heen. Het is geen vergeefsche gang. De film is de filmische verbeelding van het leven eener martelaresse. De verbeelding van het leven eener vrouw, die zichzelf offert voor het leven van an deren, voor de vrij heid van het va derland. Het is de aard van het film gesymboliseerd het leven van dat vrouwzijn, dat in deze wordt; de offeringsgezindheid van het gezin en ook in het leven groote gezin, dat volk heet. In deze film speelt zich dit eeuwige thema af tijdens de Russische onderdrukking van Polen, doch het had even goed in andere situaties, nu en vroeger, getransporteerd kun nen worden. Viana's vader is door de Russen gefusil leerd. Als haar kans komt zich te wreken neemt zij die, in weerwil van het gelukkige liefdeleven, dat haar wacht, maar het is zoo als zij zegt, wanneer zij de bom in een bou quet bloemen verborgen in haar handen draagt, „alsof zij en hij baar vader om toe stemming voor hun huwelijk gaan vragen" Wij krijgen den indruk dat 1' Herbier zoo'n scène zonder tendenz ziet. Hij toont het ons met de oogen van een kunstenaar. Viana's geliefde wordt gearresteerd en naar „De stille brucht" gebracht, het verschrikkelijk oord: de strafgevangenis in de steengroeven. Viana trouwt met den man. die het commando voert over de gevangenis, in de hoop haar geliefde te kunnen redden. Deze gebeurtenissen vol trekken zich zoo levenswaar en overtuigend, Hiermede beginnen de verwikkelingen. Een reeks van verrassende gebeurtenissen heeft plaats. Er dreigt een oproer uit te breken on der de paarlvisschers, hetgeen door Stevens op manmoedige wijze verhinderd wordt, waarbij Blake hem van een wissen verdrinkingsdood redt. Er worden eenige malen pogingen ge daan, om Stevens van zijn parels te berooven. Tenslotte is dokter Hardy de eenige, die den toestand nog doorziet. De ontknooping zullen wij u niet vertellen; dat moet men zelf maar gaan zien. Als tweede hoofdfilm wordt vertoond: „De Peking-zaak", een eveneens zeer spannende film, die speelt in de Chineezenwijk van New- York. fco-e h Greta Garbo en Charles Boyer spelen voor de eerste maal tezamen in een episode uit het leven van Napoleon „Ma>'ie Walewska". (Luxor Theater). De bekende Fransche flimactrice Annabella vervult de hoofdrol in de Marcel l'Herbier's „De Burcht der Stilte". (Frans Hals Theater). wars van alle avontuurlijke sensatie, dat we beter kunnen nalaten de geringste poging te wagen hen in het korte bestek van deze re censie aan te duiden. Annabella schenkt ons een creatie, die we niet licht zullen vergeten. Pierre Renoir overtuigt ons als de gevange niscommandant. L'Herbier verstaat de kunst de spanningen in de film, niet onderhevig aan onontknoop- bare situaties, maar voortkomend uit de ge moedsbewogenheid der menschen te reali seer en. zóó dat ze ook ons gemoed bewegen, en niet onze sensatielust bevredigen. Alle films zijn tegenwoordig sprekend. Ve len lijken sprekend op elkaar. Maar er zijn weinigen, die voor zich zelf spreken. In deze film „De stille burcht" is veel stilte, droeve stilte, onheilspellende stilte, verwachtende en spannende stilte. En tóch spreekt deze film voor zichzelf, haar eigen zielsbewogen taal. En wij, toeschouwers in de zaal, worden er stil van. „Het geheimzinnige eiland". Film van de Stille Zuidzee. De spannende Warner-Bïos-film „Het ge heimzinnige eiland" die ]aet Spaarne Theater- deze week als eerste hoofdfilm geeft, speelt in een paarlvisscherskolonie in de Stille Zuidzee. De geschiedenis speelt zich af tusschen de enkele blanken, die, ver van de beschaafde wereld, hun avontuurlijk leven slijten tusschen de inboorlingen Daar woont de bezitter van de paarlvisscherij Val Stevens die op het eiland is te rechtgekomen, omdat de Amerikaansche politie hem zoekt, al blijkt later, dat hij onschuldig is; daar wonen ook zijn vrouw Lucille, haar half-idiote va der, en de filosofeerende dokter Hardy. En dan komen er door een schipbreuk, als eenige overlevenden, de kapitein Deever en een jongeman Eric Blake bij. Een der beste Hollandsche filmproducten. Het. groote succes dat de Nederlandsche verfilming van Show's „Pygmalion" behaald heeft ligt nog te versch in het geheugen dan dat het noodig is dat wij hier er nog eens speciaal de aandacht op ves- tigen. Lilly Bouwmeester heeft haar bekendheid voor een groot deel aan „Pygmalion" te dan ken en dat zelfs buiten onze grenzen haar vertolking algemeen werd geroemd stemt tot groote tevredenheid en voldoening al heeft onze Hollandsche filmindustrie na dit suc ces geen rolprent meer kunnen produceeren "e „Pygmalion" evenaarde. De regie van Ludwig Berger, het uitsteken de spel van Johan de Meester, Eduard Ver kade en zoovele anderen, zij maken het zien van „Pygmalion" tot een onverdeeld genoegen, ook al hoort men „Abraham is een olifant" voor de tweede maal. Spannende spionnagefilm. De spion der lanciers. Het spionnagebedrijf blijkt voor de film producenten nog altijd, een uiterst vruchtbaar exploitatie terrein te zijn. Den laatsten tijd zijn er tenminste heel wat films aan de markt verschenen, die dit even riskante als avon tuurlijke bedrijf tot onderwerp hadden en naar het schijnt is men in deze stof nog geenszins ,.au bout de son latin". Waarin de film „De spion der Lanciers" zich van haar voorgangers duidelijk onderscheidt is, dat hier de .spionnage niet een onderdeel van het ge heel vormt doch van het begin tot het einde in het stuk domineert, zoodat zelfs de tradi- tioneele liefdeshistorie er voor heeft moeten wijken. Men volgt de-wederwaardigheden van den Britschen officier der „Intelligency Ser vice op den voet, trekt mèt hem langs de angstige kronkelpaden van zijn beroep en on dergaat al de emoties, die het lot hem telkens weer bereidt. Merkwaardig is deze film in de eerste plaats om het feit, dat zij ons een indruk geeft van de tallooze listigheden, die bij de .spionnage worden toegepast. Al heel spoedig na het be gin verkeert men in de spionnagesfeer, als men er getuige van is, hoe luitenant Bruce de opdracht krijgt een gevangen Duitschen offi cier, die toevalligerwijs veel op hem lijkt, nauwkeurig te bestudeeren. zoodat hij zich naderhand in Duitschland voor dezen man kan uitgeven met het doel de geheime legerplan- nen van den vijand machtig te worden. Het is PROGRAMMA Dolores del Rio en George Sanders in de spannende film „De spion der lanciers". (Rembrandt Theater). ZONDAG 27 FEBRUARI. HILVERSUM I. 1875 M. en 415,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8 55 Gramofoonmuziek. 9.00 Voetbalnieuws. 05 Tuinbouwpra-atje. 9.30 Gramofoonmu ziek. 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschap pij". 10.00 Zondagsschool. 10.30 Doopsgezinde Kerkdienst. 12.00 Hex woord van de week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Aeolian-orkest. 1.30 Boek bespreking. 2.00 Sportreportage. 2.15 Gramo foonmuziek. 2.25 Reportage Voetbalwedstrijd. 4.15 Gramofoonmuziek. 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Causerie „Gesprek ken met luisteraars". 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Noviteiten-Orkest. 6.30 Sportreportage, 6.55 Sportnieuws ANP. 7.00 „Tusschen Zeven en Acht", gevarieerd programma. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.20 Gramofoonmuziek en Cabaretprogramma. 9.30 Radiojournaal. 9.45 Radiotooneel. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.15 Bacheantate. 10.45 Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dans orkest. 11.40—12.00 Orgelspel. HILVERSUM H. 301,5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45— 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.30 Hoogmis, 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 De KRO-Melodisten en solist. 1.00 Boekbe spreking 1.20 Gramofoonmuziek. 2.00 Vragen- beantwoórding. 2.45 Gramofoonmuziek. 2.50 KRO-Orkest en solisten. 3.35 Gramofoonmu ziek. 3.50 Vervolg concert. 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr. pl.). 5.30 Orgelconcert. 5.50 Evangelisch--Luthersche Jeugddienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie „Maria". 8.10 Berichten ANP Mededeelingen. 8.25 Gramo foonmuziek. 8.30 KRO-orkest. KRO-koor en solist. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 De KRO- Melodisten en solist. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.50 Het Govan Burgh-Orkest en solist. 1.50 De Westminster Players. 2.20 Voor tuinlief- hebbers. 2.40 Reg. King en zijn orkest. 3.20 Het New Metropolitan-Symphonie-Orkest. 4.20 „Building the Church", causerie. 4.40 Gramo foonmuziek. 5.20 Causerie „From Johnson to Chesterton" 5.40 Het Kutcher-Strijkkwartet en solist. 6.35 Causerie „Family Papers". 6.50 Het R. Crean-Orkest. 7.40—8.10 Radiotooneel. 8.15 Kerkdienst .9,05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Causerie „The Battle of Majuba Hill, 1881". 9.45 BBC-Koor en -Theater-Orkest en solisten. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIJS 1648 M. 8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgel concert. 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Pascal- Orkest en zang. 3.20 Xylofoonvoor dracht. 4.05 Zang. 5.20 Pasdeioup-Orkest. 7.50 rred Adi- son's orkest. 8.35 Zang. 8.50 Symphonieconcert. 11.20—1.20 J. Bouillon's dansorkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Omroepsextet. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.10 Koorconcert. 11.20 Omroeporkest, -koor en solisten. 1.20 Piano duetten. 3.20 Omroep-Amusementsorkest en solisten. 6.30 Gramofoonmuziek. 7.2011.20 Carnavalsprogramma. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelspel en zang. 11.20 Zang. 11.35 Gramofoonmuziek. 11.50 Vervolg zang. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.302.05 Omroepsalonorkest. 2.20 Sportrepor tage. I. d. pauze: Gramofoonmuziek. 4.20 Gra mofoonmuziek. 5.35 Omroepsalonorkest. 6.20 Vocale duetten en Gramofoonmuziek. 7.20 Vioolvoordracht. 8.20 Omroepkleinorkest. de Kilima Hawaians en solisten. (Om 9.05 Repor tage). 10.30 Frank Temmerman's orkest. 11.35 12.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 Orgelconcert en zang. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.05 Het Belgisch Saxofoonkwartet. 11.20 Gramofoon muziek. 11.25 Max Alexys' orkest. 11.50 Gramo foonmuziek. 12.10 Harmonicavoordracht. 12.20 Vervolg van 11,25. 12.50, 1.30, 2.20 en 2.35 Gra mofoonmuziek. 2.45 „Walzer aus Wien", ope rette. 7.35' Gramofoonmuziek. 8.20 Omroep orkest en -koor mmv. solisten. 10.30 Omroep- dansorkest mmv. vocaal duo, 11.20 Gramofoon muziek. 11.5012.20 Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Militair orkest, Omroeporkest, -Amuse mentsorkest, Otto Kermbach en Barnabas von Geczy met hun orkesten en solisten. 9.20 Be richten. 9.50—12.15 Will Glahe's dansorkest. en Orgelspel (gT.pl.). (Om 10,05 Berichten). RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 28 FEBRUARI 1938. HILVERSUM I 1875 M. (Tevens over den Jaarsveldzender op 415.5 M.) Algemeen programma verzorgd door de VARA, 10.0010.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.20 Declamatie; 10.40 Gramofoonmu ziek; 11.10 Vervolg declamatie; 11.30 Piano voordracht; 12.00 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelspel; 1.15 Gramofoonmuziek; 2.00 Fluit, piano, en gramofoonmuziek; 2.30 Declamatie: 3.00 Zang en gramofoonmuziek; 3.30 Esme- ralda-Septet; 4.30 Voor de kinderen; 5.00 Gramofoonmuziek; 5.30 The Ramblers; 6.00 Amateurs-uitzending; 6.30 Muzikale cause rie. (Met gram.pl.)7.00 „Tien jaar Kootwijk- Bandoeng", causerie; 7.30 Viool en piano; 8.00 Herhaling SOS-berichten; 8.03 Berich ten A.N.P.; 8.10 VARA-orkest, m.m.v. solisten. 7.40 Radiotooneel; 9.10 Vervolg concert: 9.40 Sportreportage; 10.00 Berichten A.N.P, .10.05 Residentie-orkest, m.m.v. solist. (In de pauze: Zang); 11.50 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 301 M. NCRV - U itzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (G.rplJ8.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek: 10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur 11.30 Gramofoonmuziek; 1.2.00 Berichten 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Amsterdamsch Salonorkest en gramofoonmuziek; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoonmuziek; 3.00 Tuinbouwpraatje; 3.40 Gramofoonmuziek; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Gramofoonplaten; 5.15 Kinderuur; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Vra genuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vragen uur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-berichten. Sportnieuws; 8.15 Christelijk Harmoniecorps „Prinses Juliana' 9.30 „Moderne stedenbouw", causerie; 10.10 Berichten A.N.P.; 10.15 NCRV-orkest; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Vervolg concert; 11.30 Gramofoonmuziek. Na afloop: Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Orgelspel; 12.10 Gramofoonmuziek: 12.20 Religieuze causerie; 12.45 Orgelconcert; I.20 Gramofoonmuziek; 1.50 Het Norbert Wethmar Trio; 3.20 A. Salisbury en zijn or kest; 4.20 Orgelspel; 4.50 Gramofoonmuziek 5.20 Zang; 5.40 Het Walford Hyden Magyar Orkest; 6.20 Berichten; 6.40 Gramofoonmu ziek; 6.50 Caserie „The instruments of the orchestra"; 7.20 Variété-programma; Causerie „The cinema: The structure of the industry"; 3.50 Radiotooneel; 9.20 Berichten 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Tenor piano; 10.20 Het Haigh Marshall Strijkor kest. m.m.v. soliste; 11.20 Bram Martin zijn dansorkest; 11.50 Dansmuziek (gr.pl.) RADIO PARIJS, 1648 M. 7.50 en 8.55 Gramofoonmuziek10.40 en II.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Visciano-or- kest en zang; 3.05 Pianovoordracht; 3.20 en 4.35 Zang; 5.20 Giardino-orkest; 8.35 Viool voordracht; 8.50 Nationaal Orkest, Raugel- koor en solisten; 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN, 456 M. 5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 Omroep- schrammelensemble; 11.20 Omroeporkest 11.35 Carnavalsreportage; 2.50 Gramofoon muziek: 3.20 Emanuel Rambour's orkest; 5.40 Omroeporkest, vroolijk instrumentaal kwar tet, pianoduo en vocaal sextet; 7.50 Carna valsprogramma; 9.35 Hermann Hagestedt' dansorkest en solisten. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 en 1.30 Om roeporkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Om roepsalonorkest; 6.50 en 7.20 Gramofoonmu ziek; 8.20 Cabaret-programma; 10.30 Gramo foonmuziek. BRUSSEL, 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 en 1.30 José Schnyder'.s orkest; 1.50 Gramofoonmuziek 5.20 en 6.00 André Felleman's orkest; 6.35 Gramofoonmuziek en vocaal duetten; 7.35 Gramofoonmuziek: 8.20 Omroepsalonorkest en solisten; 9.05 Omroepsymphonie-orkest en solist; 10.30 en 10.50 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Radiotooneel met muziek; 9.20 Be richten: 9.35 Sportreportage: 9.50 Hobo, vio la en cello; 10.05 Berichten: 10.20 Hermann j Hage'stedt's dansorkest, trompettercorps I solisten. CONCERT DER H. O. V. Twee „Eerste uitvoeringen" bracht het le denconcert van 25 Februari. Aan de vertol king van wijlen Julius Röntgen's „Ouverture voor een oud-Hollandsche Blijspel" was het noviciaat te bemerken: de ontbolstering was nog geen feit. De oud-Hollandsche boert ver- eischt geen fluweelen handschoentjes, maar ruwheid komt haar werking nog minder ten g-oede. Het betrekkelijk korte stuk vertoont de blauwe ruiten van een kiel en ook stof van oudere herkomst, verder ook wel een en ander dat uit de textielfabrieken van Brahms en Mahler afkomstig schijnt de muzikale Röntgenologie gelijkt vaak op een anthologie! dat alles is echter met frissche vlotheid verwerkt en vliegt voorbij in een vaart, die ons nauwelijks tijd tot muggenzifterij gunt. In de doorwerking en bij de mooie, kort vóór het einde intredende orgelpunt wordt het patroon „fast zu ernst" voor een blijspeldoek, vorm en omlijsting verraden echter de hand van den door-en-door vakkundige. Dit laatste zou men t. o- van de „Suite no. 2" van Hans Dunge niet kunnen zeggen. Hier schijnt alles ordeloos. Het „Prélude" begint in conservatieven trant, die door dissoneerende en gillerige onderbrekingen zonder voelbare noodzakelijkheid verstoord wordt. Dit eerste, abrupt eindigende stuk is, zooalselk Prelude, een Prélude a l'après. en dat „après" komt met een Recitatief der hobo, dat een te waardee- ren melodisch element in de Suite brengt. Me lodisch blijft ook het onmiddellijk volgende Duo, maar dit is minder te waardeeren, want de vriendelijkheden, die twee, Vrijdagavond door G. Mulder en J. Eggelte bespeelde duet- teerende violen elkaar zeggen, zijn zoo onbe langrijk en banaal dat zelfs de voordeelen der strenge tonaliteit er den hoorder niet voor winnen kunnen. Het 3de deel, de Finale, doet zich voor als een opvolging van rauwe gelui den, wulpsche wiegingen, een vioolsolo, een episode voor contrabassen, een beetje „Tann- hauser"-Ouverture en een daverenden knal. Dat alles zijn opvolgingen, maar die vormen daarom voor gewone begrippen nog geen .Suite". In het Concertstuk voor viool en orkest van Henriette Bosmans zit heel wat meer eenheid. Een thema dat wel niet zeer melodisch of pak kend is, doch voor verwerking uitstekend ge schikt blijkt vormt de grondstof voor de drie in elkaar overgaande deel-en. De vorm is niet scherp omlijnd en was mij bij deze auditie nog niet geheel duidelijk; thematische verwerking, orkestratie en behandeling van het solo-in strument doen 't groote talent der componiste opnieuw kennen. Talent en temperament; dit laatste spreekt uit vele momenten in eerste en laatste deel, waar het, ondanks de medewer king van tam-tam en tam-boerijn nogal wild toegaat. Het is voorzeker een interessant stuk en Hans Byvamck speelde de solopartij met prachtigen, het orkest steeds overheerschen- d-en toon, met warmte en technisch meester schap en met nimmer falend geheugen: een prestatie van belang, waarvoor hij nevens de componiste langdurige hulde in ontvangst had te nemen. Dat zij in deze hulde ook den diri gent Frits Schuurman betrokken was volko men verdiend. Ik hoop in de gelegenheid te zijn het Concertstuk Zondagmiddag a.s. nog maals te hooren. Dvorak's Sympbonie „Aus der neuen Welt", met welker interpretatie Schuurman onlangs in Gera zulk een groot succes oogstte, nam het tweede deel van den avond in beslag. Ze werd frisch en met opmerkelijke zuiverheid gespeeld, zoodat het werk ondanks zijn lengte weer van begin tot eind boeide en prettige in drukken naliet. K. DE JONG. Lily Bouwmeester in de bekende Hollandsche verfilming van Shauys „Pygmalion". (Cinemi PalaceJU

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14