Films van deze Wieek „Het Balboekje" „De leugen van Nina Petrovna". „De ontbladerde roos". Mevrouw blijft ontbijten ZATERDAG 26 TÏXAÉT 1938 HAAREEM'S DAGBEXD Harry Baur als Vader Dommiaue. In de film stijgt liet veneaen. de aannaai met de walsende paren, als een visioen om hoog, in vertraagd tempo, tot rust gebracht- door den loop der tijden. (Sterk psycholo gisch verantwoord is hier de wdjze waarop de herinnering verschijnt). En dan ontstaat in Christine de drang om al deze menschen, wier namen op het balboekje geschreven staan, te gaan zoeken om te zien wat er van hen ge worden is, na het eerste bal. Zij heeft dan weer een levensdoel: in den grond is de oor zaak, die haar dwingt om de partners van haar eerste bal, 11a 20 jaar op te zoeken, de drang een rekening te moeten vereffenen, die nooit meer vereffend kan worden. De ideale liefde komt maar Frans Hals eens in het leven, En Christine vindt van den eersten danspartner nog de moeder terug, krankzinnig ge worden en levend in de herinnering aan haar zoon. die zelfmoord pleegde door het neen- Het- is een snaaksche geschiedenis, deze so- ciety-comedie. Een romannetje zonder veel pretentie, maar naverteld in dien kostelijk- humoristischen trant, die den Amerikanen zoo wèl is toevertrouwd. Ons Hollanders ligt dit soort humor zeer goed, het vertoont trouwens een nauwe verwantschap met onze eigen voor liefde voor droge spotternij, en daarom zullen kluchten als deze bij ons. altijd wel een dank baar auditorium vinden. Waarin de aantrek kingskracht van Uncle Sam's „joking" schuilt laat zich niet in enkele woorden samenvatten. Soms is het de factor van het totaal onver wachte, die het werk doet, soms de striemende dialoog, dan weer de groteske hekeling van een of ander befaamde formaliteit, zooals in „Mevrouw blijft ontbijten" de trouwscène met den tot een 1caricatuur van JLlUlXOr bureauoratie ver- Ivormden huwe lijksambtenaar. Het is duidelijk, dat bij een geval als dit laat ste het gevaar van overdrijving of vergroving niet denkbeeldig is, maar daar heeft de fijne smaak van den regisseur ons resoluut voor behoed. Vroeger zou dat misschien anders ge beurd zijn, maar tusschen de „slapstick" co medies van weleer waarin Chaplin wellicht eenige werkelijk komische kunste naar was en de moderne humoristische Amerikaansche film ligt nu eenmaal een periode van groote artistieke evolutie. Van de film „Mevrouw blijft ontbijten" kun nen we volmondig verklarendat zij ons kos telijk geamuseerd heeft, juist door de ge noemde kenmerken, De beide hoofdpersonen, Barbara Stanwyck en Herbert Marshal! vor men een koppel dat met sobere middelen tot voortreffelijke dingen in staat is. Voor Isa Miranda en Fernand Gravet in ,J)e leugen sche filmwerk Een nieuwe Fransche ster: Isa Miranda. Nooit stelt de filmregisseur zich voor een zwaarder taak dan wanneer hij zich begeeft op de afgetreden paden van het sentimenteele liefdesdrama en tracht om op dit al-oude on derwerp een nieuwe visie te vinden die zoo wel hem als zijn publiek bevredigt. Artisten en zij die hiervoor gaarne zouden willen doorgaan, ijverige dienaars van welke kunst men maar wil, zij allen zijn hem voor- geweest en hebben in alle toonaarden een lof lied op de vrouw die zich opoffert voor den man waarvan zij houdt, gezongen. Hij de vermetele regisseur moet op passen niet in her halingen te verval len want dan wordt hij vervelend, hij moet ervoor zorgen niet al te vooruitstrevend te zijn want dan randt hij de delicaatheid van zijn onderwerp Rembrandt Christine, de vrouwdie zich afvraagt wat er met al de danspartners van haar eerste bal is gebeurd.(Marie Bell). woord die Christine. In vader Dominique treft Christine den door haar gedesillusio- neerdcn kunstenaar, die zijn troost in het Geloof heeft gevonden en in het leiden van een knapenkoor zijn kunstzin uitviert. In den eigenaar van een nachtlokal herkent zij den man, die het met haar liefde wellicht tot een eerlijke advocatenpractijk had kun nen brengen. In den berggids meent ze haar geluk terug te kunnen vinden. Doch hetzelfde moment wordt ze zich er diep van bewust dat de alles offerende liefde slechts ééns in het leven kan komen, zoo zoekt zij voort en vindt in den eigenaar van een damescoiffeursalon. een aan lager wal geraakten dokter, een burgemeester van een klein nest danspartners, haar liefheb bers van weleer terug. Op allen heeft de ont goocheling van haar neenwoord een grooten invloed gehad. Zij vindt van den laatsten danspartner diens jongen zoon terug en in deze figuur, het symbool van haar groote, nimmer meer te herstellen verzuim in het verleden, vindt zij zichzelf terug. Zij neemt hem aan als haar eigen zoon. Aan deze film is een groote roep vooruit gegaan. Er komen sterren in voor. een heele serie. Harry Baur. Pierre Blanchar. Fran- qoise Rosary, Pierre R. Willm, Femandel, Rai- mu. RADIS PROGRAMMA Pierre Richard Willin, de berggids. ZONDAG 27 MAART. HILVERSUM I 1875 en 415,5 M, 8.55 VARA, 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwhall'uurtje. 9.30 Gramofoonmu ziek. 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschap pij". 10.00 Causerie „Hoe het verder ging met Alexander Konijn". 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 11.50 Causerie „Waarom organi seert de N.P.B. sociaal werk?" 12.00 Het woord van de week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Gramo foonmuziek. 12.45 De Twilight Serenaders. 1.30 Gramofoonmuziek met toelichting. 2.00 Boek bespreking. 2,30 Het Omroeporkest mmv. solist. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.10 AVRO-Dansorkest 4.40 Sportreportage. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Het Noviteiten-Orkest. 6.30 Sportpraatje. 6,45 Sportnieuws ANP. Gramo foonmuziek. 7.00 Tusschen Zeven en Acht. 8.00 Berichten ANP., Mededeelingen, eventueel Gramofoonmuziek. 8.20 Concertgebouw-Orkest mmv solisten. 9.15 Radiojournaal. 9-30 Revue' programma. 10.40 Orgel en viool. 11.00 Berich. ten ANP. Hierna: het AVRO-Dansorkest. 11.40 —12.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II 301.5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45- 11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Hoogmis. 10.50 Gra mofoonmuziek. 12.15 KRO-Orkest. 1.00 „Schoonheid in de vrije natuur", causerie. I,20 Vervolg concert. 2.00 Vragenbeantwoor- ding. 2.45 Het Bosch' Gemengd Koor en Gra- mofoonplaten 3.25 Inleiding volgende uitzen ding. Hierna:' Radiotooneel. 4.30 Ziekenhalf- uur. 4,55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.20 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie „De gebeden en ceremoniën van het H. Doopsel (II). 8.10 Berichten ANP, Mededee lingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Verzoek programma (gr.pl.). (Om 9.00 Causerie „Reizen in Katholiek Verband"). 10.00 KRO-Orkest mmv. declamator. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog 11.00—11.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.50 BBC-Harmonie-Orkest en solist. 1.50 Het Cellini-Trio. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Medvedeff's Balalaika-Orkest. 3.05 Gramo foonmuziek. 3.35 BBC-Orkest. 4.20 Radio tooneel. 4.5Ö Eugene Pini's Tango-orkest. 5.20 Religieuze causerie. 5.40 Pianovoordracht. 6.20 Zang met pianobegeleiding. 6.50 Het Walford Hyden Magyar-Orkest. 7.30 Causerie „Sailing round the world in the „Eighties". 7.508.15 Orgelspel. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M 10.25 Gramofoonmuziek 10.50 Orgelconcert. II.40 Gramofoonmuziek. 11.50 Georges Lau- rent-Orkest. (Om 12.50 Zang). 2.20 Vocaal en semble Bobtchènok. 2.50 Zang. 3.05 Accordeon- voordracht. 3.20 Radiotooneel. 5 50 Zang. 6.50 Radiotooneel 7.35 Zang. 7.50 Uit Keulen: Om- •roeporkest. 8.50 Uit Keulen: Omroeporkest mmv. solist. 10.2012.20 J. Bouillon's dans- orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.50 Solistenconcert. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.05 Trioconcert. 10.50 Vroolijk concert. 11.20 Het Westmark-Orkest. 1.20 Amusementssextet. 2.40 Gramofoonmuziek. 3.20 Amusementsorkest. 6.35 Rijkszending: Re portage. 7.20 Mannenkoor „Concordia". 7.50 Het Omroeporkest. 8.50 Omroeporkest mmv. solist. 10.20—11.20 Emil Roosz' orkest, pianoduo en solisten. BRUSSEL 322 M. 8.25 Gramofoonmuziek. 9.35 Orgelspel. 10.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Zang. 11.20 Gramo foonmuziek. 11.50 en 12.30 Omroepsalonorkest en Gramofoonmuziek. 1.051.20 en 1.35 Gra mofoonmuziek. 2.05 Pianovoordracht, 3.05 Ko ninklijke Harmonie „Apollon". 4.50 Gramo foonmuziek. 5.35 Zang. 6.20 Fluitkwartet Fr. Stoefs. 7.20 Omroeporkest, solisten en de „Vo cal Kings". 9.30 Populair concert. 10.35—11.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 8.22 Gramofoonmuziek. 9.20 M. AJexys' orkest. 9.50 Gramofoonmuziek. 10.20 Orgelcon cert. (Om 10.35 Gramofoonmuziek). 10.50 Ver volg van 9.20. 11.20 Gramofoonmuziek.' 11.50 „Fidélité", operette. 12.30 Choura Kouznet- zoff's orkest. 1.201.35 Pianovoordracht. 1.50 „Grafïn Maritza", operette. In de pauzes: Gra mofoonmuziek. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroepsymphonie-Orkest. 7.35 Cabaretpro- gramma. 8.20 Vervolg concert 9.30 Omroep dansorkest en soliste. 10.2011.20 Gramofoon muziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Diverse orkesten en solisten. 9.20 Be richten. 9.5012.15 Emil Roosz' orkest, piano duo JerochnikKirsch en solisten. (Om 10,05 Berichten) RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. mgez. Med.) MAANDAG 28 MAART 1938. HILVERSUM I, 1875 M. Tevens over den Jaarsveldzeuder op 415.5 1VL Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Orgelspel: 8.30 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding; 10.20 Declamatie; 10.40 Pianovoordracht; 11.10 Vervolg declamatie; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.45 VARA-orkest; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.35 Declamatie; 3.00 Residentie-orkest; 3.45 Declamatie; 4.00 Gra mofoonmuziek; 4.30 Voor de kinderen; 5.05 Gramofoonmuziek; 5.30 VARA-orkest; 6.30 Causerie over Bach's Matthauspassion 7.10 Causerie „Dieren en hun nabootsingen" 7.30 Esmeralda-Septet; 8.00 Herhaling SOS-be- richten; 8.03 Berichten A.N.P.; 8.10 Residen tie-orkest, l-Iaagsch Toonkunstkoor. Matrozen koor en solisten; 11.00 Berichten AN.P.; 11.05 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II. 301 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.); 3.30 Gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen; 9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Christelijke lectuur 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Plet „All Round Sextet"; 2.00 Voor de scholen; 2.35 Gramofoonmuziek; 3.00 Voor tuinllefhebbers, 3.40 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Gramofoonmuziek; 5.15 Voor de kinde ren; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten; 7.15 Vervolg vragenuur; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling SOS-berichten. Sportnieuws; 8.15 Christe lijke Muzïekvereeniging „Kamper Harmonie" A.M.D.G.; 9.30 Causerie „Nederland in de we reldgeschiedenis"; 10.15 Berichten A.N.P.; 10.20 Solistenconcert; 10.45 Gymnastiekles; 11.00 Vervolg concert; 11.30 Gramofoonmu ziek,; c.a. 11.50 Schriftlezing DROITWICH' 1500 M. 11.20 Orgelspel; 12.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Religieuze causerie; 12.45 Orgelconcert; I.20 Gramofoonmuziek; 1.50 Jack Leonardi en zijn orkest; 3.20 A. Salisbury en zijn or kest; 4.20 Orgelspel; 4.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Charles Bril] en zijii orkest; m.m.v, so liste; 6.20 Berichten; 6.40 Gramofoonmuziek, 6.50 auserie „Instruments of the orchestra"; 7.20 Revue-programma; 8.20 Filmpraatje; 8.50 Ray Ventura et ses Colléglens; 9.20 Berich ten; 9.40 Buitenlandsch overzicht; 9.55 Lau rence Turner Strijkkwartet, m.m.v. soliste; II.05 Declamatie, 11.20 Maurice Winnlck en zijn orkest; 11.50 Dansmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 7.55, 9.10 en 11.35 Gramofoonmuziek; 12.50 Zang; 1.05 Gramofoonmuziek; 1.25 Radiotoo neel; 2.05 Pianovoordracht; 2.20 Zang; 3.20 Vioolvoordracht; 4.20 Cantrelle-orkest; 7.35 Zang; 7.50 Orkestconcert m.m.v. solisten, de- claamtie en radiotooneel; 9.50 Gramofoon muziek. KEULEN, 456 M. 5.50 Omroepkleinorkest; 7.50 Blaasensemble van de Silezische Orkestvereeniging; 11.20 Militair orkest; 12.35 Nedersaksisch Sympho- nie-orkest, m.m.v. solist; 1.30 Schrammel- ensemble en solist; 3.20 Omroeporkest; 4.30 Hans Bund's orkest (Gr.opn.); 6.30 Landes- orkest Gouw Westfalen-Noord. In de pauze: Cabaretprogramma; 8.00 Westduitscli week overzicht; 8.20 Omroeporkest; 9.35 Gramo foonmuziek; 9.50 Omroeporkest en pianoduo. BRUSSEL 322 M. .11.20 Gramofoonmuziek; 11.50 Omroep salonorkest; 12.30 Omroepdansorkest; 12.50 Gramofoonmuziek; 4.20 Omroepdansorkest; 5.50, 6.20 en 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Om- roepsymphonie-orkest m.m.v, soliste; 9.50 Gramofoonmuziek. BRUSSEL, 484 M. 11.20 Gramofoonmuziek: 11.50 Omroepdam orkest: 12.30 Omrnensalnnorkest: 12.50 Gra mofoonmuziek; 4.20 en 4.50 Jean Omer's or kest; 5.35 Omroepsalonorkest; 5.50 Gramo foonmuziek; 6.00 Vervolg concert! 6.35 en 7.20 Gramofoonmuziek; 7.35 Operette .Ri chard, Coeur de Lion"; 9.10 en 9.30 Gramo foonmuziek; 9.50 Dansmuziek (Gr.pl,), Uitgifte van Jubileumpostzegels. 's GRAVENHAGE, 25 Maart. In venband met het feit, dat het in September a.s. veer tig jaar geleden is, dat Koningin Wilhelmina de regeering heeft aanvaard zal in dien tijd een serie jubileumpostzegels verschij nen. Deze zegels zullen aller een gelijke 'beel tenis dragen van Hare Majesteit en in Ne derland verschijnen in de waarden V/2, 5 en 12Vh cent. Ook in de overige gebiedsdeelen van het Rijk zullen jubileum-zegels met deze zelfde beeltenis worden uitgegeven. WatNed.- Indië betreft, in de waarden 2, 10, 15 en 20 cent. Het ontwerpen van den julbileumzegel is op gedragen aan een Nederlandschen kunstenara De zegels zullen zonder bijslag worden ver kocht. NED. PROTESTANTENBOND. Voor de afdeeling Heemstede-Bennebroek van den Ned. Protestanten Bond houdt ds. N. Padt uit Zutphen Maandag 28 Maart een lezing over het onderwerp „Het Vrijzinnig Protestantsch beginsel". Een beeld uit de Fransche film „De ontbla- derde roos". (Giuema Palace)t him rekening komt het leeuwenaandeel in het succes van het stuk en wie door hun geestig samenspel niet geboeid wordt, die moet wel als een hopeloos geval beschouwd worden. Barbara Stanwyck en Herbert Marshall worden geassisteerd door verscheidene uit stekende Amerikaansche komieken. Het voorprogramma bevat de binnen- en buitenlandsche journaals, alsmede een korte klucht. Een gevoelig Fransch filmwerk. Een Amerikaansche societycomedie met Herbert Marshall en Barbara Stanwyck. Het rcgeeringsjubileum van de Koningin. Een bijzonder Fransch werk. Filmische realiseering van een menschelijke gedachte Een Balboekje valt open, tevoorschijn ge komen uit oude paperassen, die veihrand zul len worden. Want Christine's man, metwien zij niet uit liefde doch uit begeerte brouwde, is heengegaan. En met het balboekje wordt het verleden ontsloten. Christine's gedachten gaan terug naar de partners van haar eerste bal. Wat zou er van hen allen geworden zijn? Van hen, die betooverd werden door haar schoonheid en wier ontmoeting met haar op het bal tot ontluikende liefdes, vurige liefdes verklaringen endiepe ontgoochelingen hadden, geleid. Want zij verbond haar schoon heid aan de rijkdom en huwde een gefortu neerd man. Christine zelf is Marie Bell. Maar al deze sterren wijden zich in hun kunstenaars schap aan de filmische uitdrukking van een gedachte, een symbool. Julien "Duvi- vier heeft deze gedachte verwzenlijkt en op zoo'n goede manier, dat we hem er dankbaar voor mogen zijn. Want met deze film wordt ons iets geschonken: een mijmering, een terugblik in het verleden, die velen van ons zouden willen realiseerenZij zullen in deze film vele trefpunten gewaarworden, die met hun eigen leven samenvallen. Deze film „Het balboekje" heeft wezenlijke waarde. Wij zouden er honderd uit over kunnen ver tellen. over allerlei opmerkelijke dingen, die erin voorkomen, over de goede regie, de muziek, de wijze waarop de acteurs de ver schillende personen voor ons doen leven, de filmische trouvailles maarde meeste uwer zullen de film, wanneer zij deze recensie lezen, nog niet gezien hebben. We kunnen die finessen misschien beter voor een be spreking achteraf bewaren. Met deze regels zij u een totaalindruk van dit Fransche film werk gegeven. In de hoop dat deze ertoe leiden zal dat velen deze film ik zou niet willen zeggen: gaan zien maar tot zich zullen nemen, als iets dierbaars van het leven zelf, iets eigens van de mijmeringen die ons allen van tijd tot tijd overkomen. Een balboekje gaat open, Een wereld gaat open. Een wereld vol van leven, vol van nieuwe mogelijkheden. Zij wordt ons ontsloten door de kunst die „film" heet. Een kunst die boeit, omdat zij waarachtig is Deze film, die door George Pallu opnieuw verfilmd is, heeft in zich heel mooie fijne ta fereeltjes, die u het, hier en daar wat gerekte en soms wat vreemd aandoende, gaarne zul len doen vergeten. De film vertelt van een rijk jongetje, dat in het kijfachtige gezin van zijn ouders wat eenzaam is, tot een nieuw linnen- meisje haar intrede doet. Dat jonge meisje, Maria Theresia, heeft direct het teere zieltje van het jongetje juist aangevoeld en begre pen. Tusschen deze twee ontstaat een hechte band, tot Maria Theresia om een niet ge pleegd vergrijp ontslagen wordt. De kleine Jean is troosteloos. Op een dag' ziet hij de kans schoon van huis weg te loopen om Maria Theresia op te gaan zoeken. Hij komt in ver keerde handen en wordt door een luguber individu gestolen. Hij wordt bijtijds gered, doch het avontuur heeft hem zoo aangegrepen, dat zijn leven in gevaar is. Heel zijn verlangen gaat uit naar Maria Theresia; wanneer deze eindelijk terugkomt, begrijpt de toeschouwer, dat Jean zijn ziekte te boven zal komen, al blijft de dreiging nog eenigen tijd hangen. Aan zijn ziekbed leest het meisje hem voor uit het boek, dat het leven en het sterven van de heilige Thérèse beschrijft. Thérèse, die haar heilige is, en die haar in haar verdriet en haar nooden altijd bijstaat. Het boek is ge ïllustreerd en telkens maken de foto's zich uit liet boek los en worden levende menschen voor hen die luisteren in, en kijken naar de film. Ook uit fotografisch oogpunt is het een zeer geslaagde film en vooral de kleine Jean is soms aandoenlijk en teer en altijd waar. In het voorprogramma draait o.a. een Vita- phone filmpje „Miniatuursterren". Met alle waardeering, die we voor de prestaties van deze kleine artisten hebben, doet het toch wel tegelijk vreemd aan, om hummels van vier tot hoogstens tien jaar een liefdeslied te hoo- ren zingen of een cabaretnummer te zien dansen of voordragen met alle allures van de of den volleerde(n) cabaretster. Het is bij zonder en misschien heel knap, maar wij zien liever jongens en meisjes van dien leeftijd, die met voetbal, hoepel, knikkers of pop spelen. Cinema van Nina Petrovna". De regie over dit Fran- voerde Tourjansky. (Rembrandt Theater). aan, hij moet en dit vooral voorzichtig zijn om niet te vervallen in sentimentaliteit. Men zou op dit thema 'voort kunnen borduren tot in het oneindige en steeds zou men weer nieuwe dingen ontdekken die liet risico van. een dergelijke verfilming zouden vergrooten. Welke weg hierbij te bewandelen? Ongetwijfeld heeft ook Victor Tourjansky, de regisseur van „De leugen van Nina Pe- trowna" zich met deze vraag bezig gehouden. Tourjansky's oplossing is een film geworden waarin hij zich en men moet het met '11 lichte teleurstelling constateeren niet heeft kunnen verheffen boven die middelmaat. Wèl en dat is een zeer voornaam feit heeft hij zich nogmaals doen kennen als een boeiend en suggestief verteller. De geschiedenis die zich voor uw oogen ont rolt verveelt geen oogenblik. Met de filmische beelden vertelt de regisseur de tragedie van Nina Petrowna. Beheerscht, zonder overdrij ving en met feillooze zekerheid een climax be reikend die, en van hoeveel rolprenten kan men dat zeggen, zeker aanvaardbaar is. Tegen den achtergrond van liet charmante luchthartige Weenen uit vroeger dagen speelt zich de liefdesgeschiedenis van Nina Pe trowna en de jonge luitenant Franz, af. Na tuurlijk is er gelegenheid te over om Weensche vroolijkheid en uniformenglans uit den tijd van het oude Keizerrijk op het doek te brengen. Tourjansky maakte hiervan ruimschoots gebruik. De film speelt niet in een sombere sfeer waarin het onafwendbare noodlot den ganschen tijd dreigt, neen en dat maakt het contrast juist schrijnender, in deze rolprent zijn de luchthartigheid en de dramatiek nauw verweven. Isa Miranda een nieuwe Fransche filmver- schijning en Fernand Gravet vervullen de hoofdrollen in „De leugen van Nina Pe trowna" en zij doen dat voortreffelijk. Het is merkwaardig dat deze Fransche rol prent de Weensche sfeer zoo goed getroffen heeft en dat de Fransche spelers zich hierbij zoo goed hebben kunnen aanpassen. Al mag Tourjansky er dan niet in geslaagd zijn om een film te maken die op uitzonderlijk hoog peil staat, niveau heeft zijn werk in ieder geval wèl en, wat waarschijnlijk de bedoeling was, liet publiek zal „De leugen van Nina Pe trowna" zeker niet willen missen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14