Amateur Filmauteur De zaak Vrijman in de Eerste Kamer. Kunst in Haarlem en daarbuiten. KREYMBORG WOENSDAG 30 MAART 1938 HAARLEM'S DAGBEAD 3 Kon. Petroleum Mij. Minister de Wilde weigert „eervol" ontslag te verleenen. Hoofd- en bij-intrigues. Vaste lijnen en gelukkige afloopen De oude zaak van den ex-Rijksbouwmeester Vrijman had gisteravond nogal wat senato ren getrokken. Zooals men weet is de heer Vrijman eigenlijk het slachtoffer geworden van een 15 jaar geleden tegen hem ingespan nen strafproces. Hem is. naar het oordeel van vrijwel iedereen, hard onrecht aangedaan. Zoowel financieel als moreel heeft hij moeten lijden onder wat men hem aandeed. Tenslotte kreeg hij, toen eenmaal bleek, dat hij daarop alle aanspraak kon doen gelden, dank zij 'n wet van 1932 schadevergoeding, maar nog steeds bereikte hij niet, dat het hem verleen de niet-eervolle ontslag in 'n eervol ontslag werd vervangen. Herhaaldelijk is over dit in alle opzichten pijnlijke geval in beide takken der Staten-Generaal te doen geweest. Thans gaf opnieuw een verzoekschrift van den heer Vrijman, aanleiding tot een gedachtenwisse- ling en wel aan de hand van hetgeen de com missie in wier handen dit rekest was gesteld, als haar meening kenbaar had gemaakt. Zij meende, dat de kwestie van de schadeloos stelling als voor goed afgedaan moest be schouwd worden sinds er tusschen den heer Vrijman en den Minister van Financiën (toen Jhr. Mr. de Geer) hieromtrent een accoord tot stand was gekomen. Uit dien hoofde had Vrij man een bedrag van f 36.500 op de basis van wachtgeld ontvangen. Maar het in December 1923 bij ministerieele beschikking aan den destijds bij Kon. Besl. benoemden Rijksbouwmeester niet-eervol ver leende ontslag, was niet in een eervol ontslag omgezet en dat laatste nu vond de meerder heid van de commissie toch wel gewenscht. Het was in hoofdzaak over deze conclusie en over wat daarmee samenhing, dat de Minister en de Kamer een levendige gedaehtenwisseling hebben gevoerd. Minister De Wilde stelde zich op het stand punt. dat tenslotte de heer Vrijman door het Gerechtshof in Den Haag tot 6 maanden ge vangenisstraf was veroordeeld wegens door hem, in de uitoefening van zijn ambt ge pleegde valschheid in geschrifte. Nu kan men, niet zonder reden, wel zeggen, dat er voor zijn vergrijp hij had een valsche de claratie voor een leverantie, die niet was ge daan. deugdelijk verklaard de zeer ver zachtende omstandigheid had gegolden, dat hij slechts gedaan had, wat indertijd in zijn tak van dienst gebruik was. Ook het Hof had echter met die verzachtende omstandigheid rekening gehouden en toch een gevangenis straf van 6 maanden uitgesproken. Dus zoo redeneerde Mr. De Wilde zoo'n kleinig heid was dit vergrijp toch niet en waar er heel wat ambtenaren om redenen van gerin- geren aard zonder eervol ontslag worden ont slagen, is het. met dit vonnis voor oogen nu eenmaal niet te verantwoorden, 't ontslag van den heer Vrijman alsnog eervol te ma ken. Zeker, zijn lot was zeer hard geweest, mede als men bedenkt, dat hij V/2 jaar pre ventief had gezeten, toen hem „slechts" 1'3 van dien tijd werd opgelegd. Maar deze om standigheid had dan ook juist bij de latere tegemoetkomingen aan het slachtoffer van deze historie men bedenke wel, dat het zooeven vermelde misbruik niet geschiedde ter eigen bevoordeelïng een belangrijke rol vervuld. Overigens was Minister Oud nog bereid geweest tot rehabilitatie door den heer Vrij man de leiding bij den bouw van een post kantoor te Vlaardingen aan te bieden, wat deze echter had afgewezen. Prof. de Savornin Lohman (c.h.) gaf te ken nen dat in 't licht van alle feiten volledig eerherstel op z'n plaats zou zijn en hij meende, dat nu de ex-Rijksbouwmeester zich niet tot het Ambtenarengerecht kon wenden, aangezien zijn geval zich vóór 't bestaan dier instelling- had voorgedaan, de Kamer in zekeren zin een rechterlijke taak te vervullen had. Immers zoo moet men historisch de positie der Kamer zien t.a.v. bij haar ingediende verzoekschriften om „recht" tegenover de Regeering. Wanneer het niet-eervol ontslag juist geweest was, had men ook niet een schadevergoeding op wacht geldbasis moeten toekennen en bovendien nog dat aanbod i.z. het bouwen van 'n postkantoor moeten doen, indien het onbillijk was is alsnog eervol ontslag gewenscht. Deze redeneering bleek eveneens Jhr. Dr. v. Citters (a.r.) en ins gelijks Mr. Michiels v. Kessenich (R.K.) er op na te houden, terwijl Mr. v. Vessem (nat. soc.) Mr. dr. L. N. Deckers naar W est-Indië. Een studiereis. Naar de Msb. verneemt zal oud-minister mr. dr. L. N. Deckers, dezen zomer een studie reis maken naar West-Indië op uitnoodiging van het Genootschap tot bevordering van de kennis van Suriname en Curacao. Dit genootschap, waarvan voorzitter is de oud-gouverneur van Suriname, staatsraad dr. A. A. L. Rutgers, tracht het doel, dat reeds uit zijn naam blijkt, onder meer te bereiken door het bevorderen van persoon lijke waarneming door vooraanstaande per sonen. Oud-minister Deckers zal zich waarschijn lijk in de maand Mei op reis begeven. De geheele reis zal ongeveer 2V2 maand duren. BLOEI VAN KERSENBOOMEN IN ZUID-LIMBURG. De A.N.W/B. meldt: De kersenboomen in Zuid-Limburg staan in vollen bloei. Tegen het einde van deze week is de bloesem het mooist. Centrale voor Werkloozenzorg. Voortzetting van den arbeid. De Centrale voor Werkloozenzorg. gesticht op initiatief van den Raad van Nederland- sche kerken voor practisch Christendom, schrijft ons: Alhoewel een gelukkige vermindering valt waar te nemen, is de omvang der werkloos heid in den lande helaas nog zoo groot, dat de bestrijding der moreele gevolgen van langdurige werkloosheid dient te worden voortgezet. Dientengevolge werd besloten, evenals vo rige jaren, ook in 1938 een groote landelijke collecte te houden, ten einde de voor besten diging van den arbeid der centrale noodige geldelijke middelen ter beschikking te krij gen. 1-Iet bestuur is dankbaar voor de medewer king. die het nu reeds drie jaar mocht on dervinden en houdt zich overtuigd, dat ook dit jaar de collecte zal slagen gaarne een enquête ingesteld wilde zien. Met den Minister vond de Kamer dit volkomen overbodig, zoodat zij het daartoe strekkende voorstel met algemeene stemmen op die der N.S.B.'ers na (404) verwierp. De Minister verdedigde met vuur en met talent zijn standpunt, o.m. nog opmerkende, dat ook wanneer iemand niet-eervol ontslagen is. toch nog wel barmhartigheid en het laten gelden van „genade voor recht" kan, en soms moet worden toegepast. Dat nu was hier ge beurd; vandaar het aanbod, dat in zekeren zin als een soort „reclasseering" te beschou wen viel. Doch indien men thans het ontslag „eervol" zou maken, zou dat met 't oog op de verhoudingen in het geheele ambtenaren corps hoogst bedenkelijk zijn. De bewindsman, welke voor een goeden gang van zaken de verantwoording te dragen heeft, verklaarde dan ook en hij bleek Prof. Kranenburg (v.d.) overtuigd te hebben van de juistheid zijner redeneering dat hij niet bereid was om alsnog 't ontslag van 1923 „eervol" te maken. Het baatte dus niets, dat de hierop gerichte conclusie (de andere nam de Kamer met 40—4 aam er met 3410 doorging. Tegen stemden Mr. Sasse v. IJsselt (R.K.), Mr. Pollema (c.h.). de voorzitter (c.h.), de li beralen. Prof. Kranenburg (v.d.) en de nat. socialisten. E. v. R. Diefstal uit auto. Voor 300 goederen gestolen. AMSTERDAM. 29 Maart. Een reiziger in verschillende artikelen voor drogisten heeft bij de politie van het Bureau P. Aertszstraat aangifte gedaan dat uit zijn auto voor driehonderd gulden aan goederen is gesto len Daar de man zoowel in Haarlem als in de hoofdstad zijn afnemers had bezocht, kon hij niet met zekerheid opgeven waar de diefstal was gepleegd. De politie heeft reeds een man, dien zij van den diefstal verdenkt, aangehouden, doch deze beweert de bij hem aangetroffen artike len van iemand uit Haarlem te hebben ge kocht. Het onderzoek wordt vortgezet. MINISTER MARCK NAAK BRUSSEL VERTROKKEN. 's-GRAVENHAGE, 29 Maart. De Belgische minister van het Verkeerswezen, de heer Henri Marck en zijn gezelschap zijn heden middag om 2.36 van het Station Hollandsche Spoor naar Brussel vertrokken. De secretaris van de Belgische legatie, baron Ruzette en de gezantschapsattaché, de heer Baert, deden hen uitgeleide Het Museum Mesdag. Corot. Het Amsterdamsche Gemeentebestuur is van zins dezen zomer een groote tentoonstelling te doen organiseeren van Fransche schilder kunst uit de periode van 1800 tot heden. Een zusteronderneming dus van de Engelsche ten toonstelling, die twee jaar geleden het zomer feest in het kunstleven der hoofdstad heeft gevormd. Het kan prachtig worden, ook 'dit jaar, en zeker zullen de Nederlandsche kunst liefhebbers er zich nog in vlugger tempo tehuis gevoelen, want de relaties tusschen de Fran sche en de Hollandsche kunst, juist in de aan gewezen periode, zijn inniger en langduriger dan met welk ander buurvolk ook. Fransche schilderkunst is in ons land zelf nog in vrij aanzienlijke mate te vinden. Het zou daarom niet onverstandig zijn als wij, vóór het zomer is, onze openbare verzamelingen nog eens vluchtig doorliepen, dan staan wij weer ver trouwder tegenover de groote meesterwerken die de Fransche Musea, naar het schijnt wel over eenigen tijd aan de Amstelstad uit willen leenen. Wij komen er inderdaad te weinig toe ons eigen openbaar bezit te waardeeren en zoo er in de musea niet zoo nu en dan tam-tam ge maakt werd en een of andere speciaal-show op uitzonderlijke, eenigszins aan Barnum en Bailey herinnerende wijze werd geënscèneerd zou het aantal bezoekers aan de permanente collecties nog geringer zijn. De musea die hun aantrekkingskracht in de eigen, vaste bezit tingen zoeken moeten, leiden een deftig, inge togen bestaan en vertoonen hun schatten slechts aan de weinigen die niet door speeches, eerewijn of aanwezigheid van autoriteiten be hoeven te worden aangelokt. Toch zou ik mijn lezers durven aanraden, zich zoo nu en dan onder die weinigen te scharen en op een vrijen dag eens het Haagsche Mesdag Museum in de Laan van Meerdervoort op te zoeken Juist met het oog op de komende expositie in de hoofdstad, zou dat een goede voorbe reiding zijn. Al omvat dat vorstelijk legaat aan den staat der Nederlanden niet de geheele periode van vijf kwart-eeuwen, die men te Amsterdam vertegenwoordigd wil zien. men zal er veel vinden, dat representatief is voor de rijkste jaren der romantische landschaps kunst. waarmee onze eigen ljunst zoo nauw verwant geweest is. Mesdag, zelf schilder, heeft bij het aanleg gen van zijn verzameling, op de schilder kunstige qualiteiten van wat hij verwierf, den nadruk gelegd. Hij ging daarbij vrij en onaf hankelijk te werk en was tehuis in zijn materie zoodat zijn bezit een éénheid van karakter en hoedanigheid bezit als bij weinig andere ver zamelingen van particulieren wordt aange troffen. Zijn voorliefde had. naast de kunst zijner Haagsche tijdgenooten, de school van Barbizon, die zeker dezen zomer ook te Am sterdam met belangrijke dingen herleefde be langstelling zal vinden. Wie Barbizon zegt. denkt aan Corot. Millet Rousseaux en Dupré. Daubigny Troyon en de lange reeks mindere goden uit hun gevolg. Het is daarom, dat wij deze week een doek van Corot uit Mesdag's verzameling reproduceeren. Corot, le bon père Corot. staat, uit zijn groep, misschien nog het sterkst geworteld in de kunst van vandaag, in de waardeering der jongeren het hoogst aangeschreven. Terwijl een veertig jaar geleden Millet een hoogte punt in de vereering van schilders en lief hebbers bereikt had. thans door velen reeds uit-den-tijd gevonden en nog slechts in zijn teekeningen en etsen als groot meester geëerd wordt heeft voor Corot die waardeering een zwenking binnen de eigen productie vertoond, die curieus maar. toch ook weer verklaarbaar is. Had men toen. zoo tegen 1900. voor Corot's Vorderingen van de S. A. de Pétrole de Grosnyi ontzegd. De Haagsche Rechtbank heeft Dinsdag uit spraak gedaan in de civiele procedure, inge steld door de Belgische S.A. de Pétrole de Grosnyi tegen de Koninklijke Petroleum Maatschappij. Eischeresse vorderde 73.272. op grond van een overeenkomst, waarbij de Koninklijke zich zou hebben verplicht, 4.26 pCt. van de winst uit de Russische aankoopen aan deze Belgische vennootschap af te staan. De rechtbank heeft deze vordering ont zegd, zoo meldt de Tel. KOERSEN NEDERLANDSCH CLEARING- INSTITUUT. 's-GRAVENHAGE, 29 Maart. Koersen voor stortingen op 30 Maart 1938 tegen ver plichtingen luidende inReichsmarken 72.50, lires 9.39, peseta's 10.50, Turksche ponden 1.44. LANDGOED „DER HIRTLER" DOOR DE GEMEENTE DOORN GEKOCHT. De Dinsdagmiddag gehouden raadsverga dering der gemeente Doorn heeft besloten tot aankoop van het Landgoed „De Hirtler" aan den straatweg tusschen Doorn en Driebergen voor een bedrag van 75.000. Het landgoed, dat een oppervlakte beslaat van 80 H.A.. zal gedeeltelijk in exploitatie worden gebracht en gedeeltelijk als bosch gereserveerd worden. KON. MILITAIRE ACADEMIE. 's-GRAVENHAGE, 29 Maart. De minister van Defensie brengt ter kennis, dat in 1938 voor toelating als cadet tot het eerste studie jaar der Kon. Miliaire Academie worden open gesteld 1. voor het leger in Ned.-Indië: ten hoogste 53 plaatsen verdeeld als volgt: 2331 plaatsen voor de infanterie; 12 plaatsen voor de cavalerie; 1318 plaatsen voor de artillerie; 45 plaatsen voor de genie; 45 plaatsen voor rnilit. administratie. 2. voor het leger in Nederland: 12 plaatsen voor de genie. In het bijzonder wordt onder de aandacht gebracht, dat voor de overige wapens en het dienstvak der militaire administratie van het leger in Nederland voor het eerste studiejaar geen plaatsen worden opgesteld. De toelating voor die wapens en dat dienstvak geschiedt uitsluitend tot het tweede studiejaar der K. M. A. en wordt alleen opengesteld voor leer lingen, die met gunstig gevolg bepaalde scho len voor reserve-officieren hebben doorloopen. EEN BONTDIEVEGGE. 's-GRAVENHAGE. 29 Maart. Omstreeks het middaguur vervoegde zich vandaag een Fransch sprekende dame van Russische na tionaliteit, wier leeftijd ongeveer bij de veer tig te schatten is, in een bontzaak aan het Noordeinde. klaarblijkelijk met het doel iets te koopen. Van de gelegenheid, dat de winke lier zich even uit de winkelruimte verwijderde, maakte de koopster gebruik om haar slag te slaan en heen te gaan. Op aanwijzing van den winkelier heeft een agent van politie de dame, die zich nog slechts enkele passen had kunnen verwijderen, aangehouden. Zij bleek onder haar mantel niet minder dan vijf zilvervossen ter waarde van ongeveer 500 te hebben medegenomen. De politie heeft de vreemdelinge in bewaring gesteld. zilverige landschappen in de teere nuancee ringen waaraan een klein kleurig nootje rood of blauw een speelsch accent gaf. een haast buitensporige bewondering en negeerde men daarentegen zijn figuurschilderijen vrij wel., thans zijn de laatste erkend als tusschenscha- kels tusschen Corot's en onzen tijd, de schil der zelf als voorlooper, onbewust dan. van moderner neigingen en is dienovereenkomstig zijn historische belangrijkheid steviger beves tigd dan tevoren. Het is onjuist te zeggen dat Corot autodidact was. Hoewel hij pas op zijn 26e jaar van zijn vader verlof kreeg, te gaan schilderen, heeft hij van met hem bevriende jonge artisten vlug de handgrepen van het vak opgestoken. Maar hij was niet schoolsch ontwikkeld en ging graag zijn eigen gang. rustig doorwerkend en experimenteerend met het zelfvertrouwen dat zijn eigen ernst en de bestaanszekerheid hem door zijn vader verstrekt, hem bezorgd hadden. Van moeders, zoowel als van vaders kant stamde de in 1796 te Parijs geboren schilder uit het Fransche Zuiden, het wijn- land van Bourgogne en het Pays de Vaud. Misschien vandaar zijn steeds zonnige ernst bij en voor het werk. licht en zon zoekend op zijn manier, waar de romantici van zijn tijd het licht nog brachten in hun werk door felle tegenstelling met diepe bruinen en zwaar op gebrachte verflagen, op de academische manier van dien tijd. Corot's kleur is bijna altijd transparant en dun in de verf. naar hijzelf verklaarde zou hij steed:' wit menrre- door iedere t^ gebruiken kleur Vandaar zijr teer heid in ae nuances die echter den vasten vorm nooit buitensluit. Integendeel: een zijner prin- cipes*w5s van jongs af aan dat men allereerst Natuurlijk moet iedere film een intrigue hebben. Met een idee alleen komt men er niet. Een idee is als een klomp klei, waaruit de figuur gemodelleerd moet worden. Zooals men het beeld ziet ontstaan, zoo moet men dc intrigue zich zien ontwikkelen uit het idée. De filmauter moet zich bepalen tot schrijven, maar hij moet er voortdurend op bedacht zijn zóó te schrijven dat de lezer het verhaal voor zich ziet. Eerste eisch is dus: vertel nooit iets dat je kunt laten zien. In ouderwetsche tooneel- stukken vertelde in het eerste bedrijf de huis knecht aan het kamermeisje, waarom mijn heer zoo somber was en 's avonds zoo laat thuis kwam. Het filmpubliek wil den jongen man somber zien zijn en laat thuis zien komen Tweede eisch: schep een paar belangwek kende menschen, breng ze in een serie moei lijkheden die onoverkomelijk schijnen, haal ze er op logische en spannende wijze uit en maak ze gelukkig. Als u weer eens in de bioscoop zit, let er dan eens op dat heel vaak door een film twee draden loopen: de hoofdintrigue en de bij-intrigue. Deze draden kruisen elkaar tel kens. De hoofdpersonen kunnen niet voort durend „op" zijn. En terwijl de hoofdrol zijn roes uitslaapt of met een vliegtuig ondeiweg is, moet er toch ook wat gebeuren. Welke intrigues trekken het meest? De arme jonge man die succes heeft in zijn leven; As- schepoester die na tallooze moeilijkheden den Prins van haar hart vindt; de verloren zoon die na allerlei lotswisselingen tot zijn ouders en het meisje dat hem altijd heeft liefgehad terugkeert: de zelfopoffering (als u maar oppast voor sentimentaliteit!) de liefde natuurlijk, in allerlei schakeeringen en variaties; het huiselijk leven (herinnert u zich Dodsworth nog?); wraak die tenslotte door liefde wordt teniet gedaan; persoonsge- lijkheid met als gevolg persoonsverwisseling; de misdadiger die één goede daad -doet ten koste van zijn leven en zoo alles weer goed maakt; avonturen, op duizend manieren uit gewerkt; de ontdekking van een misdaad (liefst met huanor en niet met gruwelijk heden doorspekt); de comedie-met-gedachte (Mr Deeds goes to tower, hier vertoond on der de titel: O.K.. Mr. Deeds); historische personen, menschelijk uitgebeeld;; rassen- strijd (Bengaalsche lanciers) enzoovoorts, en- zoovoorts. Frances Marion is ervan overtuigd dat een origineele intrigue voor een goede film niet noodzakelijk is. Wie er in slaagt een be staande intrigue-soort die al populair is ge worden op een origineele en frissche wijze uit te werken heeft meer kans zijn stuk te verkoopen dat hij die met iets totaal nieuws aan komt dragen. Nieuwe behandeling van stof die geschikt is gebleken, nieuwe situaties, nieuwe karakters, daarnaar zoekt iedere film maatschappij. Wat voor het karakter gold. geldt ook voor de intrigue: houd vast aan uw oorspronke- lijken opzet. Wat in den beginne een lichte comedie was, mag niet eindigen als een drama. Wie aanvangt met een armen jongen, die verliefd wordt op een rijk meisje, mag niet besluiten met de zelfopoffering eener moeder. Probeer nooit een scène in te voegen, om- dat-ie-zoo-aardlg-is, als hij niet in het ver haal past. Noteer hem en bewaar hem voor een volgend scenario. den vorm volkomen beheerschen moest voor men tot de eigenlijke schilderij kon overgaan. Hij heeft zijn kleurbegrip met kalmen ernst doorgevoerd en misschien is hij daardoor door zijn collega's wel eens met niet begrijpende oogen aangekeken, maar het einde van het lied was dat hij dichter dan één van hen. zou komen te staan bij wat de jeugd van later zou waardeeren. bij Jongkind. Boudin en de lumi- nisten. Zonder ophef is hij zijn weg gegaan, ernstig, respectabel mensch, buitengewoon hartelijk voor zijn minder fortuinlijke vrienden. Hoe hielp hij Daumier niet op onop zichtige wijze tijdens diens ouderdomsmisère Maar steeds had hij onafgeleid zijn eigen inzichten gevolgd, waar het zijn werk betrof, bij alle hoogstaande vereering die hij voor dat der anderen had. Bekend bleef een gezegde van hem; „U faut mieux n'être rien que d'être l'echo d'autres peintres" "het is beter heelemaal niets te zijn dan de echo van andere schilders te wezenOndertusschen had hij een groot hart. Toen zijn eigen kunst veel echo's had te voorschijn getooverd liet hij dien straffen stelregel niet steeds hooren als een onfortuinlijke schilder die in zijn kielzog voer. bij hem om raad of correctie kwam. Men zegt zelfs dat Corot nog al eens doekjes van die collega's voor ze afmaakte en signeerde om ze uit den brand te helpen. Als Corot in Parijs, bijna tachtig jaar oud sterft is niet al leen een groot en zuiver schilder, doch tevens een braaf mensch uit de kunst verdwenen Ik vrees dat zijn teerheid in ons plaatje een beetje verloren gaat. maar hoop dat het voor gaande aanleiding is het origineel in Den Haag (en andere b.v. in het Rijksmuseum) te gaan bekijken. J. H. DE BOIS. Neem geen langen aanloop, maar spring meteen midden in de situatie en bouw dan langs logischen weg een climax op. Komt het hoogtepunt van uw verhaal teveel in het be gin. dan blijkt daaruit dat u niet op de juisie plaats bent begonnen. U moet dan óf een nog treffender, amusanter en boeiender si tuatie scheppen, of uw verhaal op een vroe ger tijdstip inzetten. Welke conflicten boeien het bioscooppu bliek? Volgens de schrijfster in de eerste plaats: conflicten tusschen twee menschen. Dan de strijd van den mensch tegen de natuur (vliegtuigen en schepen in den storm bijv.) Bijzonder geliefd maar uiterst moeiiljk te behandelen is de innerlijke strijd in een figuur: liefde en plicht, verlangens en principes die met elkaar in botsing komen. Maar wat u ook kiest, maak het uw held niet gemakkelijk. Hoe meer hij moet doqystaan des te sterker zal hij zich moeten toonen en des te sterker zal de film worden. Stapel ge rust de eene zwarigheid op de andere, drijf hem in een hoek, waaruit ontsnappen onmo gelijk lijkt. Laat hem maar vechten met zijn verstand en desnoods met zijn vuisten. Laat hem alles maar op het spel zetten. Alleen: wat hij wint moet dan ook werkelijk de moeite waard zijn. Als u de karakters en de intrique helder en volledig voor uw geest hebt staan, begin dan te schrijven. Schrijf zooals u schrijven zoudt voor een tijdschrift dat boeiende korte verhalen publiceert. Maar houd daarbij vast aan dit principe: zooveel als maar eenigszins mogelijk is moet de handeling beschouwd worden van den hoofdacteur uit. Schrijf dus niet: ,,de schurk trok zijn mes en wierp zich met onstuimige kracht op Jim", maar: „Jim sprong op en weerde den schurk af, die zijn mes had getrokken en zich op hem wierp". Het lijkt onbelangrijk, maar steeds van den hoofdpersoon uit dènkende en schrijvende krijgt u een grootere eenheid in uw ver haal. Vergeet niet dat het publiek verstrooiing- zoekt, dat vele bioscoopbezoekers weten wat armoede beteekent. Laat daarom uw verhaal niet spelen in een achterbuurt of op een zol derkamertje. tenzij u er wat anders tegen over kunt stellen; een huis waar iedereen graag zou willen wonen, een land dat ieder- gecn genoeg zou bezoeken. Natuurlijk zorgt u voor een gelukkigen af loop. Noodzakelijk is dat niet. („Ik ben een vluchteling" bijv. eindigde diep tragisch en was des ondanks een succesfilm), maar wenschelijk wel. Het pubüek moet zeker zijn dat de toekomst voor de hoofdpersonen een en al zonneschijn zal wezen. Hebt u bijv. een geschiedenis bedacht van een pantoffelheld- je, die alle moeite doet zooveel te verdienen dat hij zijn schoonmoeder niet meer in huis hoeft te houden, dan moet u niet eindigen met hem het begeerde geld na allerlei teleurstellingen te laten verwerven. Wij willen de schoonmoeder met pak en zak naai den trein zien gaan en u moet er ons, toe schouwers, van overtuigen dat ge vast en zeker niet terug zal komen ook Wees voorzichtig met het toeval. Toevallig heden irriteeren het publiek. Als uw verhaal af is, lees het dan nog eens critïsch door of er soms toevalligheden in staan. Ontdekt u er een, verander dan de situatie zoo. dat het toeval geen toeval meer is. Wordt de schurk ontdekt doordat de werkster in de prullen mand een brief vindt die zijn schuld bewijst, dan is dat toeval. Maar als het publiek die werkster al kent als een buitengewoon nieuwsgierige vrouw die overal snuffelt waar ze maar kan. dan is het toeval aanvaard baar geworden; het is geen toeval meer. Als u dan ook nog aannemelijk weet te ma ken dat een geraffineerde schurk zoomaar gevaarlijke brieven in de prullemand gooit in plaats van ze te verbranden, dan is deze scène een succes. En zoo moet iedere scène scène een succes. En zoo moet iedere scène, ieder tooneel. iedere situatie behandeld wor den. Begint u maar vast! P. H. SOHiRöDER. ADVERTEERDERS DOOR COLPORTEURS MISLEID. •s-GRAVENHAGE. 29 Maart. Twee jonge lieden. de gebroeders N.. hadden een gids uit gegeven met standaardgegevens over het Staatsbedrijf van P.T.T.. waarvoor zij probeer den advertenties te krijgen van groote winke liers hier ter stede. Het uitgeven van den gids was al ongeoorloofd, daar van de P.T.T zelf zulk een editie reeds was verschenen en de broers, zonder zich om het auteursrecht te be kommeren." de gegevens hieruit eenvoudig co- pieerden. Nog ongeoorloofder was dc wijze, waarop zij de advertentie-contracten probeer den af te sluiten. Zij beweerden n.l„ dat de gids door het P.T.T.-bedrijf zelf werd uitgege ven en dat het boekje huis aan huis gratis werd verspreid. Indien de winkeliers uit zich zelf meenden, dat de gids een officieele P.T.T.- uitgave was. lieten de beide colporteurs hen in dien waan. De gids met advertenties werd inderdaad uitgegeven, doch de oplage bedroeg niet meer dan 1000 exemplaren. Een wantrouwend winkelier wendde zich tot den chef van den Persdienst der P.T.T., den heer Pater, die hem mede deelde. dat deze uitgave niet doorzijn bedrijf was geschied en bovendien met hef. oog op de auteursrechten ongeoorloofd was. De zaak werd in handen van de justitie gegeven en beide broers moesten zich voor de Haagsche Rechtbank wegens oplichting verantwoorden. Zij waren niet verschenen, doch hadden bij de politie een volledige bekentenis afgelegd. De eisch tegen beiden luidde twee maanden gevangenisstraf voorwaardelijk en een geld boete van f 25 subs. 25 dagen hechtenis. Uitspraak 12 April. Veertig; jaar Israëlietische krankzinnigenverpleging. Opening van nieuw recreatiegehouw door minister Van Boeyen. APELDOORN, 29 Maart. Het was 2 Maart 3-1. veertig jaar geleden, dat de Vereeniging „Centraal Israëlietisch Krankzinnigengesticht in Nederland", gevestigd te Amsterdam, werd opgericht. Vandaag is op deze inrichting „Het Apeldoornsche Bosch"-dit. jubileum gevierd, ter gelegenheid waarvan het nieuwe groote ont- spanningsgebouw door den Minister van Bin- nenlandsche Zaken is geopend. Gewone kleeding is meest massa-werk. Waarborg-kleeding is kleermakerswerk. Ge wone kleeding wordt bij duizenden tegelijk gemaakt. Waarborg-kleeding is apart van bewerking en apart van stoi. alléén bij (Adv. Ingez Med.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 5