Kunst zij ons Doel.
SCHAAKRUBRIEK
MK
tip
B
jj
A
A
B
I
ip
s
4
JL
i.
ic
1
i
i.
i
i
A
A
A
A
i!
§jf
A
lil
JU fi
A
@1
s
Pi
A
SA
H
n
E
Wollen Dekens
flAVEBSCHtiLSS^tt
D. Heymans
Aanbesteding Verfwerk
Helena Brouwer-Robert
AFWEZIG
TYPEN
STENO
S BOEKH.
ÏNST.PONT
Flinke Meisjes gevraagd
LINOLEUM
WASSEN/vAl!
Teilnehmer
Nette loopjongen gevr.
gest. Zit- en Slaapkamer
MAANDAG 2 MEI 1938
HAAREEM'S DAGBLAD
13
HET TOONEEL
Het Rotterdamsch-Hofstad Tooneel.
NORA.
Het is niet te verwonderen, dat zoo vele
tooneelspeelsters zich aangetrokken hebben
gevoeld tot Nora. Welke speelmogelijkheden
biedt de rol van dit kindvrouwtje, dat door
haar angst en ontgoocheling rijpt tot vrouw,
aan een actrice van talent! Maar het is ook
een der zwaarste rollen uit de tooneellittera-
tuur. Niet alleen, dat zij het heelestuk door
behalve in de scène tusschen Krogstad en
Christine Linden in III op het tooneel is,
maar en dit is vooral het moeilijke zij
moet ons den overgang en het veel omstreden
besluit van Nora om haar man en kinderen
te verlaten, verklaarbaar maken.
Van de vele actrices, die ik tot nu in Ibsen's
stuk gezien had en dat zijn Rika Hopper,
Mien van der Horst, Greet Lobo, Elsa Basser-
mann en Elsa Mauhs is dat nog nooit aan
één volkomen gelukt. Tot aan het slot van II
leefde Nora voor ons; in m echter, in de slot
scène de „verklaring" zagen wij altijd
weer de breuk in dit overigens geniale too-
neelspel. Dus was het niet Nora, maar Ibsen,
die wij hoorden in zijn pleidooi voor de
vrouw. Alleen de Bassermanns wisten de kloof
bijna te overbruggen, maar toch nog niet ge
heel.
En zie, wat nog geen van haar voorgang
sters heeft bereikt en het waren toch niet
de eersten de besten dat gelukte Zaterdag
Annie van der Lugt Melsertvan Ees. Bij haar
geloofden wij ook aan het slot. Dat is wel het
zeer bijzondere van haar waarlijk grootsche
creatie. Van alle Nora's die ik zag, heeft die
van Annie van der Lugt Melsertvan Ees den
diepsten indruk op mij gemaakt.
Wij waren er reeds eenigszins op voorbe
reid. Had niet een onzer prominente actrices
tot een kennis van haar te Haarlem in de
meest enthousiaste bewondering over het
spel van mevrouw Van der Lugt Melsert ge
sproken en tot hem gezegd: ..Dat móet je
gaan zien. Het is prachtig en prachtig!" En
wanneer een actrice van naam zoo iets zegt
van een harer kunstzusters, dan is dat voor
mij van meer waarde dan wanneer een col
lega-criticus het schrijft. Want wij weten
immers, hoe zelden tooneelspeelsters uitbun
dig zijn in haar lof, als het een confrateres
betreft.
Welnu, het was „prachtig en prachtig".
Nora is Annie van Ees mooiste rol geworden.
Dat zij het kindvrouwtje in haar uitgelaten
heid en jeugd subliem zou geven, ja, dat had
den wij allen wel verwacht. Maar de groote
verrassing was voor ons, dat zij door haar
sterk dramatisch en vooral diep doorvoeld
spel de rol ook verder met zóó overtuigende
zekei'heid opbouwde en ontwikkelde, dat wij
van deze Nora het slot aanvaardden.
Men hoort dikwijls, dat Ibsen's stuk ver
ouderd is en niet meer „past" in dezen tijd.
Als pleidooi voor de „vrije vrouw" moge dat
waar zijn, maar blijft het ..drama", dat Nora
doorleeft, niet van alle tijden? Ik althans
heb Zaterdag dit stuk geen moment „ver
ouderd" gevonden. Integendeel, voelde ik al
door, hoe ver dit drama van den grooten
Noor nog steeds uitsteekt boven alles, wat wij
in den laatsten tijd op het tooneel hebben
gezien. Hoe geniaal is het van bouw, hoe diep
menschelijk is het leed, de ontgoocheling
van Nora!
Maar het moet dan ook zóó gespeeld wor
den. Hoe sterk deed Annie van der Lugt
Melsert ons aldoor het onwrikbaar geloof van
Nora in de liefde van Helmers voor haar
gevoelen. Aangrijpend en ontroerend was zij
in haar steeds groeienden angst, dat Hel
mers zooals zij vast geloofde haar
schuld op zich zou nemen. Dat geloof in haar
man in het „wonderbaarlijke" dus van zijn
liefde beheerschte haar spel geheel en
hierdoor werd het ook verklaarbaar, waarom
de ontgoochelings door Helmers houding in
III zóó groot was. dat zij niet langer bij hem
kón blijven.
Er waren prachtige details in haar spel.
Van welk een charme bijvoorbeeld was het
tooneel met de kinderen in I! En nooit heb
ik het beroemde tooneel met Rank in II
dank zij ook het spel van Theo Frenkel
zoo fijn en mooi zien spelen als Zaterdag
avond. De zeer moeilijke slotscène gaf zij
strak en sober, diep verslagen en toch sterk
bewust. Verkade, die de regie heeft ge
voerd, had hier en dat was zeer verstan
dig veel geschrapt, zooals trouwens ook in
de lange monologen van Helmers in dat be
drijf. Hierdoor werd het slot meer accepta
bel. Maar voox-namelijk danken wij dat toch
aan de volmaakte creatie van Annie van der
Lugt Melsex-t, voor wie de rol van Nora een
mijlpaal in haar artistieke loopbaan mag
worden genoemd.
Zoo dankbaar als de rol van Nora is, zoo
ondankbaar is die van Helmers. De acteur
moet het door zijn spel verklaarbaar maken,
dat Nora haar man boven alles lief heeft en
Ibsen xnaakt het den speler allesbehalve ge
makkelijk, want wat hij hem laat zeggen
klinkt niet bepaald sympathiek. Wij zien
Helmers bijna uitsluitend als een kleinzielig
en egoïstisch mensch. En toch heeft Nora
dien man 6 jaar laxig hartstochtelijk lief
gehad. De speler moet dat geloofwaardig
makenondanks zijn tekst. De eenige ac
teur, wien dit gelukte was Basserxnann.
Ludzer Eringa vermocht het niet. Hij had
zijn figuur er ook allerminst voor mee en
gaf ons Helmers voornamelijk als een stijf,
bedillerig despoot zonder eenige «chax-me. De
slotscène ging ook boven zijn macht als acteur
Hij bleef al te passief en gaf weinig of geen
tegenspel.
Theo Frenkel was een prachtige, indruk
wekkende Bank, in uiterlijk, houding en spel,
Mimi Boesnach een zeer goede Christine Lin
den. Hans van Meerten echter stelde teleur
als Krogstad. Het is waar. dat deze man, die
strijdt voor zijn rehabilitatie als mensch aller
minst een marqué mag zijn, maar als hij de
kamer binnentreedt, moeten wij toch iets
voelen van de schaduw, die over Nora valt.
Met hem treedt het noodlot in Nora's leven.
Wie merkte daar iets van bij deze kleur-
looze Krogstad met zijn vlakke spel?
Maar wij vergaten deze zwakke plekken
volkomen bij het alles beheerschende. prach
tige spel van mevrouw Van der Lugt Melsert—
van Ees. Zij heeft door haar sublieme creatie
deze voorstelling voor ons onvergetelijk ge
maakt.
Er was een verheugend groote belangstel
ling voor deze opvoei'ing van Nox-a. De zeer
volle zaal heeft het spel in ademiooze span
ning gevolgd en na elk bedrijf mevrouw Van
der Lugt Melsert warm gehuldigd.
J. B. SCHUIL.
INTERNATIONALE YREDES CAMPAGNE
Donderdagavond 5 Mei zal de heer F.
Noordhoff, voorzitter van het Haarlemsch
Comité van de Internationale Vredes Cam
pagne in rest. Bnnkmann, het doel en de be
ginselen van de Internationale Vredes Cam
pagne nog eens uiteenzetten.
Werken der Leden, in het
Frans Halsmuseum. Tot 15 Mei.
Groote figurencomposities behooren op
deze tentoonstellingen tot de minder vaak
voorkomende vex'schijningen, zoodat het be
grijpelijk is dat het hooge doek met de Steen
houwerswerkplaats door Waalko Dingemans
hier onze eerste aandacht in beslag neemt.
Vex-moedelijk is het op het atelier ter Acade
mie in elkaar gezet en dan kan men ge
loof ik, wel aannemen dat het de goedkeu
ring der professoren heeft weggedragen.
Dingemans toont zich hier. zooals wel te ver
wachten was, een serieus en habiel teekenaar
en als schilder een wel ondex-legd vakman,
bij wien de grond voor een artistenloopbaan
gelegd mag worden geacht. Op een terrein
in de open lucht arbeiden steenhouwers, van
wie vooral bij de grootste figuur houding en
actie goed zijn gegeven.
In den open achtergrond, in de lucht voor
al. treft een rustig-beschaafde schilderwijze
met fijne nuanceering. Of de materie der
verschillende steensoorten, de hardheid er
van, overal volkomen werd uitgedrukt, zou
misschien bediscussieerd kunnen worden,
maar de totaalindruk van het werk blijft die
eener kundige en aangename prestatie, waar
mee men den jongen schilder feliciteeren
mag. Dat er eenigszins de lucht van het
Academisch onderwijs om heen zweeft is
geen bezwaar. Een goede noot is dat men
bij het zien er van zich sooi'tgelijke wer-k-
stukken uit den studietijd van artisten als
Van Looy en De Josselin de Jong herinnei't
en zij zijn gx-oote mannexi geworden.
Op den korten achterwand fungeert als
knallend middenstuk een doek met zonxie-
bloemen van des schilders xnoeder, mevrouw
Dingemans-Numans. De knal is nu eenmaal
de schuld van de bloemen, die tezamen
en in vereeniging voor iedere nabuurschap
gevaax-lijk plegen te zijn. Maar zoo wij een
vorig maal, bij haar eigen expositie in dit
lokaal, van de schilderes schreven dat haar
bloemen eer geteekend dan geschilderd zijn,
dan kan dit gx-oote schilderij, van reeds iets
ouder datum, bewijzen dat ook het schilde
ren haar liggen kan. Dit mooie doek uit haar
oeuvre verdraagt iedere détailbeschouwing,
het is een echt-schilderlijke interpretatie van
de felle bloem in al haar wentelingen.
Tot de belangrijke doeken ter expositie
kan men Vei-wey's Stadsgezicht rekenen, dat
misschien nog van dwingender kracht zou
zijn zoo de aandacht in den voorgrond bij
de brugconstructie ietwat minder verbrok
keld werd. De huizenrij in het fond is zeer
mooi. Een zeer gelukkig bloemenstilleven,
pioenrozen, zond P. van Egmond in, en ook
zijn vriend Janus Wagemaker is met eexi
Boerenerf, dat vol is van pittige kleurzetjes,
zeer goed vertegenwoordigd. Van een gansch
andere geaardheid, maar in zijn soort uit
nemend, is het geestige portretje van dexi
schilder Kanxp door xxxevr. Woutersen van
Doesburgh en Kamps eigen Kerkingang te
Monnikendam heeft zijn gewone serieuse
qualiteiten. Gex-brands' Chrysanten zijn van
een verbijsterende vormrealiteit en misschien
daardoor een beetje te scherp voor de zit
tende vrouw er achter, doch als geheel toch
een mex-kwaardig doek. Stillevens zijn er, als
gewoonlijk, oveiwloedig en in soorten: wei
nige hebben de rustige, zoo ge wilt ouderwet-
sche distinctie van dat met den dierensche-
del en de papaverbollen door M. van der
Burg. Iets er van zit ook in Joh. Petri's
Pioenrozen. Rees, met Gladiolen, geraakt tot
een gelukkige beheerschtheid in den opzet en
een meer kleui-krachtige peinture dan jaren
geleden, toen een gezocht modernisme hem
zwakker maakte dan noodig was.
Wesseling's stilleven met appelen en prei
zal mettertijd, als de nu nog wat rauwe kleur
zich gezet heeft, zeker een mooi gebonden
lcleurenensemble te zien geven. Weinig opval
lend, maar zuiver zijn de kleine inzendingen
van C. Kloes en j. Rusman; zuiver en rustig
is ook het berglandschap van Spaling.
G. Huysser heeft hier eexi xnooi en even
wichtig gezicht op Carthago; mevr. Giesberts
een Gezicht op een oud stadje, met vooral,
een rnooien voorgrond. Het mysterieuse licht
in een aquarium heeft L. van Dijk in een
aquarel weergegeven de zilvergrijze haren
van den ouden koopman door S. de Heer
schynen met electriciteit geladen, naast de
knap geschilderde pijp, die gedoofd is. Fi
guur en pose doen aan een oud academie
model denken zooals wijlen Professor Wijn-
veld ze placht te stellen.
Het flesschenstilleven van Heuperman is
hier en daar interessant van kleur, doch de
uitgeholde bodem van een wijnflesch dient
toch nog altijd in en niet buiten de flesch
gegeven te worden. Het damesportret door
Clara Klinghoffer behoort hier tot die dingen,
die een perfecte métiex-kennis verx-aden en
meer zijn dan min of meer geslaagde probeer
sels. Kex-khoffs portx-etstudle zagen wij op zijn
laatste tentoonstelling op de Hoofdwacht.
Men zal er gemakkelijk den vroegeren secre
taris van Kunst zij ons Doel in herkenxxen.
Het damesportret door Henrietta Marcus en
dat door J. P. C. van Os zijn contrastan; het
laatste is geweldig, het-eerste bescheiden. Met
mijn afkeer van alle geweld, prefereer ik het
eerste. De Zomeravond op de Veluwe heeft
Miolee aan het droomen gebracht: hij zond.
geloof ik, wel eens pittiger werken ter exposi
tie. Fenny van Maria Rompelman is een
vreemd meisje: zij kijkt van achter haar jurk
als van achter een schutting omhoog, maar
haar kop komt niet uit de jurk. Vermoedelijk
heeft de schilderes kop en lichaam in twee
tempo's geschilderd en alleen aan het kopje
haar genegen aandacht geschonken. De blau
we Kimono van mevr. Ruysenaars is opee
wekt van kleur en wat mejuff. Verheus ons
van Villefranche-sur-Mer' te vertellen heeft is
voorloopig nog wel iets te iel en te weinig.
Heynme Vis zond een dorpsgezicht in
Doorn met op de verlaten straat een politie
man of maréchaussé in een eenigszins ver
ouderd costuum, en in een houding die hem
een ministerieele overplaatsing naar een kip
penhok zou kunnen bezorgen. Het dorps
straatje van Heyne Vis zou er bij winnen. De
Wijn tenslotte heeft zijn niet onfijn stilleven
in een omraming geplaatst, die heel mooi is,
maar de aandacht van de schilderij aftrekt.
Van de plastieken trof ons het meisjes
kopje van Truus van Someren Greve om de
zachte contouren die in de expressie toch niets
vaxx de duidelijkheid en charme deden verlo
ren gaan.
J. H. DE BOIS
Oplossingen, bijdragen, vragen, enz. te zen
den aan den Schaakredacteur van Haarlem's
Dagblad, Groote Houtstraat 93, Haarlem.
PROBLEEM No. 955.
(No. 8 van den wedstrijd, 48e ladder).
Mat in twee zetten.
Stand der stukken
Wit: Ka7, De3. Tg6. Lh6, Pc8, Pel, c5. d2. e4.
Zwart: Ke5, Dhl, Ta4, Th4. Lbl, Pf6, Pg3,
a6, e6.
„Een probleem zal klassieke schoonheid be
zitten, als een rustige inleldingszet. ontdaan
van overdreven schitterxng. aanleidixxg geeft
tot een rijk en natuurlijk gevormd, zuiver va
riantenspel."
Prof. JOH. BERGER.
PARTIJ No. 932.
Gespeeld in den vierkamp, met dubbele
ronde, te Weenen 21 Mei 1937.
Wit: Zwart:
Prof. A. Becker. Dr. W. Weil.
GROOTE SCHADE DOOR DE AARD
SCHOKKEN IN TURKIJE.
In Axxatolië worden nog voortdurend ern
stige aardschokken geregistreerd, zelfs in
streken, die tot nu toe voor onheil gespaard
waren gebleven.
Deze aardschokken hebben een paniek ver
oorzaak te Adana en omstreken. De mate-
rieele schade, de laatste dagen aangericht, is
zeer aanzienlijk. 6700 huizen werden bescha
digd, terwijd 4000 zijn ingestort. In aangren
zen den gebieden hebben 6000 huizen ernstige
schade opgeloopen.
Alle werkenden zullen 2 procent van hun
salaris over een maand afstaan.
k
Si
té
m
m
DöRY-VERDEDIG ING.
1. d2d4
2. Pgl—f3
Pg8—f6
Pf6e4
Bovenstaande openingszetten vormen de
door Baron Ladislaus Döry gevonden verdedi
ging. Die speelwijze was gekozen als thema
van den vierkamp. De correctheid van den
bx-utalen zet met het Paard is nog een strijd
vraag. Ongetwijfeld is die zet (Pf6—e4) in
strijd met belangrijke' openingsregels, want
zonder noodzakelijkheid wordt voor ae twee
de maal gespeeld met een reeds ontwikkelden
officier, terwijl deze zeer vroegtijdig in het
centrum wordt geplaatst. Echter is er sprake
van een nieuwtje dat beide spelers dwingt tot
zelfstandig denken, want geen gebaande we
gen liggen voor hen open. Er kunnen derhalve
partijen ontstaan, welke rijk zijn aan combi
naties. Voor hen, die ïxiet uitsluitend schaak
spelen om den uitslag, zijn de voordeelen van
een dergelijken strijd belangrijk.
3. Lel—f4
Kan de Döry-verdediging weerlegd worden?
Ook op grond van dezen vierkamp en zijn
theoretische resultaten, waarschijnlijk niet,
ofschoon Zwart natuurlijk meestal een moei
lijk spel heeft. In dezen wedstrijd werd als
weerleggingspoging vier maal 3. Pf3—d2 ge
speeld, wat direct tot groote verwikkelingen
leiden kan, bijv. 3.d7d5; 4. Pd2xe4,
d5xe4; 5. Pblc3, Lc8—f5; 6. g2—g4!, enz. De
tekstzet daax-entegen, stx-eeft naar rustige ont
wikkeling. Ook bescheiden, maar misschien
een tikje zwakker, is 3. Pbld2, d7d5 (werd
twee maal gespeeld) of ook 3. c2c4 (drie
maal gespeeld), welke variant na 3.
e7—e6 overging in een variant, die afkomstig
is van Dx\ Balogh in de opening 1. d4, Pf6: 2.
Pf3, e6; 3. c4, Pe4.
3 .d7d5
In aanmerking komt 3.c7c5,
zooals blijkt uit de partij PodhorzerWeil.
4. d4—<15, Dd8b6; 5. Ddl—cl, e7—e6; 6.
c2c4, Lf8e7; 7. Pbl—d2, Pe4xd2; 8. Dclxd2,
d7d6; 9. e2—e4, e6—e5; 10. Lf4—e3, f7—f5
en Zwart is goed door de openixxg heen ge
komen.
4. e2e3 Pb8—d7
De daarmede ixxgeleide methode van op
bouw wordt weerlegd. Beter is 4.
Lc8—g4 wat in de partij BeckerKeres goede
gevolgen had. Wit speelde namelijk in plaats
van 5. h2h31, onvoorzichtig 5. c2—c4 waar
na volgde: 5.e7e5!6. Lf4xe5,
Lf8—b4^; 7. Pbl—c3, Pe4xc3: 8. Ddl—b3.
Pc3xa2f; 9. Kei—dl. d5xc4: 10. Lflxc4, 0—0
en Zwart heeft de leiding.
5. Lfld3 Pd7—f6
6. c2c4 c7c5
Na 6.ele6 zou 7. Pf3—e5
(Lf8b4r; 8. Keie2!) volgen waarna f2f3
of c4c5 dreigt. Na 6.Lc8g4 is 7.
Ddlb3 sterk.
7. 0—0 c5xd4
Beter was 7.e7e6
8. Ld3xe4! d5xe4
Na 8.Pf6xe4; 9. Ddlxd4 hangt de
zwarte centrumstalling in de lucht, b.v.
9.e7e6 of 9.Pe4—f6; 10.
Tfl—dl, enz.
9. Pf3xd4
Dreigt Pd4b5, exiz.
9. a7—a6
10. Pbl—c3 Dd8—a5
Zwart is in bedenkelijk temponadeel ge
raakt; bovendien dreigt 11. Ddlc2. met
winst van pion e4. Een betere zet dan de
tekstzet is er niet, welke e7e5 dreigt.
11. Pd4b51?
Wit kan de verleiding om te combineeren
(zie vooral zijn volgenden zet) niet langer
weerstaan. De rustige zet 11. Lf4g3! zou het
stellingsvoordeel van Wit duidelijk hebben
vastgehouden, b.v. 11.ele5; 12.
Pd4b3, Da5c7; 13. Pc3—d5!, Pf6xd5; 14
Ddlxd5, met pionwinst.
11.a6xb5?
Na dezen voor de hand liggenden zet, is er
voor Zwart geen redding meer. Hier meest
11.e7—e5! geschieden, oijv.: 12.
Lf4xe5, a6xb5; 13. Pc3xb5, Lc8—d7; 14
Pb5—c7t, Ke8d8; 15. Pc7xa8, Da5xe5!: 16.
Ddld4, Lf8d6 met kansen voor beide
spelers.
Na 14. Lc8g4 heeft Wit keuze
tusschen 15. f2— f3. e4xf3; 16. g2xf3. Lg4—h3;
17. Pb5c7t, gevolgd door Pc7xa8 of 15.
Le5xf6. Lg4xdl16. Lf6xd8. Ldl—e2: 17.
Tfl—el (eventxxeel gevolgd door Pb5c7t).
15. Tflxdl Ta8a4
16. Pb5c7t Ke8—e7
17. Le5d6r Ke7—d7
18. Ld6xf8, Kd7xc7
19. Lf8xg7 Th8g8
20. Lg7xf6 Ta4xb4
21. Lf6e5f Kc7c6
22. Tal—cl Lc8—h3
23. Tdld6t Kc6c5
24. Le5g3 Lh3—e6
Niet 24.Tg8xg3 wegens 25.
Td6—d5i", gevolgd door h2xg3.
25. Td6d4 Tb4xc4
Ook 25.Tb4b2; 26. Td4xe4,
Tb2xa2; 27. Te4h4 helpt niet meer.
26. Lg3d6T Kc5—b5
27. a 2a4~M Kb5—c6
Op Tc4xa4 volgt Telc5t.
28. Tclxc4^ Le6xc4
29. Td4xc4t Kc6xd6
30. Tc4xe4 Tg8c8
en Zwart gaf tevens op.
OPLOSSING PROBLEEM No. 941.
(No. 6 van den wedstrijd, 47e ladder)
Stand der stukken:
Wit: Kei, Dd2, Th5, Lc5, Lc8, Pa3, Pe4, b4,
b7, f2.
Zwart: Ka6, Pb8, Pg4, a4, c4, c6, d3, e2.
(D. Przepiorka, Warschau).
1. Pe4—f6,
Pg4xf6; 2. Th5h6, enz.
Pg4xf2; 2. Pf6—d7, enz.
P. anders; 2. f2 of TxPaard.
een dreigtempoariezet).
Goed opgelost door: H. J. S. Beck en H. S.
Bogaardt, beiden te Bloemendaal; E. J. Ak
kerboom, J. J. H. Bauer, A. F. Blokker, H. en
J. Blokker, J. Buixxa, C. v. Dort, H. W. v. Dort,
A. G. v. Eis, J. Hillebrand, R. Hommei's, F. W.
Hoogerbeets, J. ten Hove, C. Hovingh Jr., G.
Huizixig Jr., H. Jonkers, C. Koster. A. C.
Krijn, Mart. J. Lürsen, A. J. Mooy. A. K. v.
Oeffel, P. J. F. v. Oeffel, Joh. B. Pennock, J. J.
Sm.
km.
v
m
12.
b2r—b4!
Da5d8
Op 12.Da5xb4 volgt 13. Pc3xb5,
ele5; 14. Pb5c7t, Ke8e7; 15. Lf4xe5 en
Wit dreigt niet alleen Toren winst, maar ook
Damewinst (Le5xf6i-, gevolgd door Pc7d5*)
Op 12. Da5b6 kan volgen 13.
Pc3xb5, Lc8g4; 14. f2—f3, e7—e5!15.
Lf4xe5 Db6xe3*: 16. Kgl—hl, Ta8— d3
dreigde mat in twee zetten); 17. Pb5c7t
Ke8—e7; 18. Le5xf6^. g7xf6. Pc7—dó- en Wit
is in het voordeel.
13. Pc3xb5 ele5
14. Lf4xe5 DdSxdl
Piers, P. Rotteveel, A. Veei-man, J. Voigt en C.
Warlé, allen te Haarlem; F. D. Kat, te Heem
stede; H. F. Antonlsse. J. Germeraad en K.
Siegerist. allen te Santpoort (allen drie
punten).
CORRESPONDENTIE.
Bloemexidaal. J. V. Na 1. Pa3xc4, Pg4h2;
2. b4—b5+ volgt Ka6xb5, waarna geen mat.
Drouwen (Dr.) B. v. R. Bij 3-zetters kan
niet volstaan worden met het vermelden van
den sleutelzet alléén; 1. Pa3xc4 faalt na
1.Pg4h2.
Haarlem. B. A. Na 1. Dd2—b2, d3—d2t; 2.
Db2xd2 volgt Pg4—h2, waarna geen mat. K.
K. 1. Th5—f5 faalt na 1.Pg4—h2 (2.
b7b8t kan niet gespeeld worden). B. K. Zie
corr. met J. V. te Bloemendaal.
Haarlem. Joh. K. Jr. 1. T'n5d5 faalt na
1.Pg4h2. Joh. L. 1. Th5—h3 faalt
na 1.Pg4eö. Mart. J. L. Ja, één on
zer oplossers heeft 1. Pd6 ingezonden (zie
Santpoort). C. S. G. N. 1. Pa3xc4 faalt na
1.Pg4—h2. Joh. v. d. P. Zie corr. met
Joh. K. Jr., W. P. en J. S. 1. Pe4g3 faalt na
1.Pg4xf2.
J. v. d. W. l. Pe4c3 faalt na 1.
Pg4—f6: op 2. Th5h6, f-Paard onv. volgt
niet mat door 3. b4b5, wegens 3.
Ka6aó.
C. F. W. 1. Lc5d4 faalt na 1.
Pg4—e5, Heemstede. L. A. P. en C. de V. 1.
Pa3xc4 faalt na 1.Pg4h2.
Santpoort. Mej. D. M. G. 1. Pe4d6 faalt
na 1.Pe4—f6.
H. F. Z. Zie corr. met Heemstede.
H.M. DE KONINGIN HEDEN NAAR
VLISSINGEN VERTROKKEN.
APELDOORN. 2 Mei. H.M. de Koningin
is hedenochtend om 10.40 uur per auto van
het paleis Het Loo naar Arnhem vertrokken.
Vandaar zal H.M. de reis per treixx voortzet
ten naar Viissingen. waar H.M. hedennamid-
dag tegenwoordig zal zijn bij de onthulling
van het borstbeeld van wylen Z.K.H. Prins
Hendrik.
Onze beste Vader, Behuwd- en Grootvader
STEPHEN WILLEM DE CLERCQ
is hedennacht onverwacht, kalm van ons heengegaan,
in den ouderdom van 59 jaar.
Bad Wiessee:
F. DUYOKINCK SANDER
DE CLERCQ
G, DUYCKINCK SANDER
Boeloelawang:
Berlijn:
G. W. A. DE CLERCQ
E. J. DE CLERCQ—VERHAGEN
E. DONZUSODE CLERCQ
Dr. C. B. DONZUSO
A. DE CLERCQ
en Kleinkinderen
De crematie zal geschieden te Westerveld op Dinsdag
3 Mei na aankomst van trein 10.41 uur.
Eenige en Algemecne kennisgeving.
Bloemendaal, 29 April 1938
„de Boekhorst"
door ons gestoomd zien er steeds
KEURIG HELDER uit. De be
handeling in onze fabriek is dan
ook iets bijzonders.
1-PERS. WOLLEN DEKEN 0.65
2-PERS WOLLEN DEKEN 0.75
PRAKTIJK HERVAT
Arts
ROLLANDSLAAN 35
HET KANTOOR van
Mr. K. van Giffen
advocaat exr procureur te Haarl.,
is VERPLAATST van Wilhel-
minastraat 41 naar de
Wilhelminastraat 66
Door het Bestuur van de Coöp.
Woningvereeniging voor Ge-
meentepersoneel te Haarlem zal
worden aanbesteed:
Het verfwerk ten behoeve der
77 woningen, gelegen aan- cn
nabij de van Beresteijnstraat,
Nobletstraat, Zomcrkade enz.
te Haarlem.
Bestek en voorwaarden ver
krijgbaar bij den portier van het
Bouw- en Woningtoezicht Kruis
straat 45, tegen den prijs van
0.50.
Inlevering der biljetten vóór of
op Maandag 16 Mei uiterlijk na
middag 3 uur. aan het bureau
Bouw- exi Woningtoezicht Kruis
straat 45, Kamer no. 1, met dui
delijke vermelding op het adres:
„Verfwerk Coöp. Woningvereeni
ging voor Gemeentepersoneel".
De opening der biljetten zal
publiek plaats hebben op dien
dag des avonds te 8.30 uur. in
het kantoor der Vereeniging vaxx
Oorschotstraat 9 A.
BOSCHLAAN 9 (Haarlem Zuid)
van 4 tot en met 8 Mei.
Aanv. 3 en 5 Mei.
lesg. 10.- totaal
Clubles ƒ3.50 p. mnd.
Aanvang 5 Mei.
Clubles ƒ4.50 p. mnd.
Aanvang 9 Mei.
Prosp. gratis. O. Gracht 71-
voor den mangel. Adres Stoom-
wasscherlj De Vlijt, Amsterdam-
schevaart 194.
Net werkmeisje
gevr. Loon 7 p. w. Zondags vrij.
Gr. Houtstraat 4.
BESCHAAFD MEISJE
gevr., v. d. dag, in klein gezin,
van 8 tot 5 of 8 uur. Zelfst. kunn.
werken. Werkster aanw. Aanm.
Heemst, dreef 108.
Noodhulp Keukenmeisje
gevraagd, ged. vacantie der te
gen w, Volkomen bekend met fij
ne keuken. Half Mei of eerder.
Br. no. 402 Wensing's Adv. Bur.
Tempeliersstraat 32.
EEN MOOIE SORTEERING
en VLOERBEDEKKING
in de Magazijnen van
VjV JANSWGJ7-_KPUSST022
DIENSTBODE
gevr., voor d. en n., in klein ge
zin. Goed kunn. koken en netjes
werken. Br. no. 40o Wensing's
Adv. Bur. Tempeliersstraat 32.
f. warmes Mittagessen ges. 'gute
deutsche Küche) von l Uhr—
212 Uhr. Laan van Rozenburg 7,
Heemstede
Nette Loopjongen
gevr. bij COR AKKERMANS,
Zahdv.laan 59, Heemstede.
liefst bekend met dx-ogisterij.
Aanm. tusschen 8—9 uur Dro-
glsterij AVO, Zijlweg 104.
Echtpaar of eenv. Dame(s)
gratis wonen aangeb. in land-
buis bij CASTRICI'.M d. Heer al
leen. 40 j„ b. b. h. h„ in ruil v.
bediening, per l Juli. Br. no.
79965 BOLREK. Amsterdam
Te Huur
Huis waarin Drogisterij
gevestigd is geweest. Huurprijs
40 p. m. Te bevr. Atjehstr.105
Te Huur
Atjehstraat
Keurig onderhouden Midden-
standsworüng. Huurprijs 35.—
p. m. Te bevr. Atjehstraat 105.
jjgp,
m
üliliii
Meerdere kamers
verwarmd door
één Haard!!
NU is het de tijd, om in de
e.v. maanden in Uw huis cen
trale verwarming te laten
maken. ONZE A R I S T O
HAARDCENTRALE ls Ideaal:
in uw huiskamer het gezelli-
gehaardvuur m. goede lucht-
verversching; de overige ka
mers prettig verwarmd door
radiatoren.
Voor 3 kamers
reeds vanaf f 275
Een interessante brochure
over deze moderne verwar
ming zenden wij gaarne op
aanvx-aag. Model-installatie
in onze zaak te bezichtigen.
cen£
outsfrgg
aarfem
Openbare Scholen
HEEMSTEDE.
Aanmelding van nieuwe leer
lingen voor den op 1 September
a.s. aanvangenden nieuwen cur
sus aan de Openbare scholen
voor Lager Onderwijs aan den
Voorweg, de Hcemsteedsche
Dreef en den Crayenestersingel
kan geschieden ter Secretarie,
2e Afdeeling (tel. 28289).
Deze scholen leiden o.m. de
kinderen op voor toelating tot
de scholen voor Middelbaar en
Voorbereidend Hooger Onder
wijs.
De léerlingen moeten vóór 1
October a.s. den leeftijd van zes
jaren bereikt hébben.
Eveneens kunnen nieuwe leer
lingen voor de Openbare UL.O.
school aan den Bronsteeweg
worden aangemeld.
Voor beschaafde dame wordt
aan Julianalaan b. d. Zijlweg in
kl. gezin z. k.
aangeb., badk. en telef. aanwez.
Br. no. 9108 bur. van dit blad
Wyrxhuys .de Guide Oruyf
„Slechte dranken
drinkt men vaak
„Maar nooit uit
„Neêrland's Oudste
Zaak
Prima Witte
Bordeauxwijnen
1.25 - 1.50 - 1.15 - 2.00 - 2.25.
Gewasjaren ('28) 2.00
('26) 2.25, 2.50 ('24) 2.50,
2.75: ('23 2.75, 4.50, 5.00, 5.50.
('21) 5.'50; ('13) 10.00 ('12)
10.00
Tafel-, Visch- en
Avondwijnen.