Wheeler en Wolsey.
Heinz Rühmann
wordt erfgenaam
Harry Baur als parvenu
Twee sensatiefilms
Het afgeloopen
Tooneelseizoen
IIJ
TATER DAG 18 J U N I 1938
EI A ARE EM'S DAGBCAD
8
Rembrandt
Met „Speciaal Verlof" biedt de Ufa ons een
film. die vooral om haar psychologische zijde
van belang is. Men verwachte hier echter geen
zwaarwichtig verhaal, opgebouwd volgens de
theorieen van roemruchte wetenschappelijke
koppen, of een zwaar tendentieus werk. Neen,
wij dalen hier niet zoo diep af in het zielele-
ven van de menschheid. Het is feitelijk maar
een heel simpele geschiedenis, of liever ge
schiedenissen. die we te zien krijgen. Niet veel
meer dan een vluchtige blik op een aantal ka
rakters, zooals de wereld ze stuk voor stuk bij
massa's telt. Maar dit is juist de verdienste
van de film, dat zij
ons met oie korte
levensschetsjes ty
pes schetst, waar
voor wij ons interes
seeren omdat zij menschen zijn. menschen
met hun goede en slechte hoedanigheden, hun
sympathieën en antipathieën, hun ambities,
hun passie.
De handeling verplaatst ons naar 1918. het
laatste jaar van den gTooten wereldbrand. Een
afdeeling manschappen arriveert aan een der
Berlijnsche stations op doorreis van het eene
naar het andere front. De bevelhebbende of
ficier zwicht voor de verzoeken van zijn sol
daten en geeft den geheelen troep speciaal
verlof tot het vertrekuur van den aansluiten-
den trein. De mannen zwermen uit over de
stad en de camera volgt hen in vogelvlucht.
Wij vinden ze afzonderlyk of in groepjes te
rug, de overgelukkige huisvader temidden van
zijn vrouw en kinderen, een tweede op een
razende.n speurtocht naar zijn geliefde, de
derde, die als 'n bom bij zijn moeder binnen
valt, een vierde en vijfde in een obscuur
kroegjeIeder is een kort levensfilmpje
apart en ieder is weer een psychologisch ge
val op zich zelf.
De film is overigens niet van de noodige
spanning gespeend. Het feit, dat de „jongens"
op het kritieke uur nog niet allen op het
perron teruggekeerd zijn vormt daarbij onge
twijfeld de climax. Gelukkig blijkt ter elfder
ure, dat de officier niet ten onrechte op zijn
mannetjes vertrouwd heeft, al kunnen we in
dit geval niet van één, maar zelfs van vier
dubbeltjes op hun kant spreken.
De hoofdrollen worden gespeeld door Inge
borg Theek bekend uit .Mazurka" Fritz
Kampers en Rolf Moebius.
Het voorprogramma omvat het journaal,
een filmpje van de Heidemaatschappij een
avontuur van Popeye en een kunstig mario
nettenfilmpje in kleuren.
llllllfllltll
Peter Pett verkoopt stofzuigers en hij ver
dient zooveel met deze bezigheid, dat hij zijn
vrouw op hun trouwdag alleen maar 'n ca
deautje kan geven door zijn trouwring te
brengen naar de plaats die ze al naar gelang
de omstandigheden de ..Bank" of „Oome Jan"
noemen. Des avonds verdient hij wat extra
geld als kunstfluiter, en hij doet het waar
lijk niet slecht deze Pett. Hoe het ook zij hij
heeft een gelukkig huwelijk en dat is de
hoofdzaak. Zijn Amerikaansche oom heeft
hem namelijk vijf millioen gulden nagelaten
op voorwaarde dat hij gelukkig getrouwd is.
Bij een avondvoorstelling als Pett met zijn
voordrachten het publiek in de zaal en niet
alleen in het cabaret op ht doek amu
seert. wordt de mededeeling van de erfenis
hem door een zekere Blubberboom gedaan.
Deze tracht hem echter de vijf millioen met
de hulp van een schoone juffrouw afhandig
te maken wat echter dank zij de interventie
van Petfs neef Patrick uit Schotland niet
lukt.
Op zijn jacht naar de 5 millioen belandt
Peter Pett behoef ik u nog te zeggen dat
het Heinz Rühmann is? in Amerika.
En niet alleen Peter Pett doch de geheele
film wordt Amerikaamsch. Heinz Rühmann
klimt namelijk tegen het einde van de film
op den top van het dak en blijft daar even
balanceeren herinnert u zich nog die Ame
rikaansche komiek met dien bril, die het ook
altijd deed? om tenslotte door neef Patrick
gered te worden.
Die neef Patrick speelt trouwens even voor
treffelijk als Peter Pett zelf en in de verdere
rolbezetting treft ge vele bekende Duitsche
sterren waarvan vooral Oskar Sima als
Blubberboom zeer goed is.
Ik vergat u nog te zeggen wie neef Patrick
is, of wist u het al? Het is. kon het anders
Heinz Rühmann en het is alleen maar jam
mer dat hij slechts twee rollen in deze film
speelt.
Het komiekenpaar Bert Wheeler en Robert
Woolsey kunnen we deze week zien in de
klucht „Hoe langer hoe gekker".
„Hoe langer hoe gekker" („Silly Billies"),
zich afspelend in het oude Indianengebied
als de Goldrush naar Californië juist begon
nen is. met beide komieken als 'n paar kwak
zalvers, met al de schilderachtige bijzonder
heden uit
cavalerietroepen, enz. Om de een of andere
reden zijn vroeger de komische mogelijkhe
den, die schuilen in het thema „uit de dagen
van de voortrekkers", door de filmproducers
overhet hoofd gezien. Nadat wijlen Will Ro
gers jaren geleden de 2-acter „Twe Wagons
Both Covered" had gemaakt, zijn de be
proevingen en de tegenspoed van de pioniers
niet meer gebruikt als basis voor filmhumor.
Met groot succes echter is men er nu in ge
slaagd een groote komische film op dit thema
op te bouwen.
Zij trekken kiezen onder de bedreiging van
geweren van bandieten, leveren een chloro-
form-gevecht tegen Indianen, worden gevan
gen genomen en bij een roodhuidenstam in
gelijfd. zakken in het drijfzand, worden bijna
gelyncht, kortom, verleenen met hun karak
teristleke bokkesprongen het praedicaat hu
mor aan deze film.
Alst weede hoofdnummer wordt vertoond
de spannende film „Paniek in de Studio".
Ziehier dan weer eens een komische film
het talent van Rühmann tenslotte waardig
Een geschiedenis, die in onwaarschijnlijk
heid mets voor de dolste klucht onderdoet
maar die daarbij met zooveel eenvoudige
daardoor juist zoo geraffineerde humor
gekruid, dat ge u verbaasd afvraagt hoe de
Duitsche filmindustrie die niet altijd met
haar komische
films even geluk
kig is, zulk een in
alle opzichten voor
treffelijke comedie,
waarvan de dialoog zelfs bijzonder geslaagd
is, heeft kunnen vervaardigen zonder te ver
vallen in eenige hinderlijke overdijving.
Madame X is een filmwerk van bijzondere
kwaliteiten. Gladys George beeldt een moeder
figuur uit. die ons zeer ontroert. Zij is de
vrouw van een bekend Fransch advocaat
(Warren William) die meer oog heeft voor zijn
zaken dan voor zijn vrouw, zoodat zij het in
avonturen gaat zoeken. Zij blijft echter zich
zelf, doch juist op den weg terug naar haar
man grijpt het grimmige noodlot in. Een min
naar van haar wordt in haar bijzijn vermoord,
en hevig overstuur komt ze thuis, waar haar
zoontje ziek en haar man verbolgen is. Hij
wijst haar de deur. En zij gaat dan een lange
lijdensweg door de groote stad. Te laat be
merkt de advocaat tot inkeer gebracht door
een vriend dat hij het vonnis van een rech
ter over zijn vrouw heeft uitgesproken inplaats
van haar menschelijke vergiffenis te schenken
en de schuld aan zijn eigen onattentie te ge
ven. Zijn vrouw is onvindbaar, opgeslokt door
het grootstads leven, waarin zij aan lager wal
raakt. Jaren ver
vliegen. Zij begaat
een moord, om den
man, wien zij per
ongeluk verteld
heeft wie zij is, te beletten hiervan gebruik te
maken. De geschiedenis bereikt een tragische
climax, wanneer de jonge advocaat Fleuriot,
voor zijn eigen moeder pleit, zonder dat hij
het weet. De geheele film is doortrokken van
een tragische geest die echter nooit in 't me
lodramatische ontaardt. Een gevoelvolle film,
die zeer de moeite waard is.
Harry Baur zien we in de tweede hoofdfilm
Cinema
als parvenu. Een rol, die hem best afgaat. In
Fransch Marokko
wordt werk verricht.
Ook voor arme
avonturiers met
durf komen er kan
sen en zoo brengt
menige arme drom
mel het in deze ko
lonie tot rijk parve
nu. Onder hen is
ook de parvenu, die
Harry Baur uit
beeldt. Een prach
tige typeering geeft
Baur ook hier weer.
In zijn spel met een
jongere vrouw als
gade hebben wij hem reeds vaak kunnen
waardeeren. En ook thans vinat hij in het
conflict van zijn zakelijke orienteering en het
liefdesverlangen, dat diep in z'n vrouw voort-
brandt en uitwegen zoekt, vele treffende mo
menten om 't beste te geven dat in hem is. Tot
een happy end brengt hij het ditmaal niet.
Maar het einde is mderdaad het beste zoo.
Voor wie de figuur van Harry Baur aantrek
kingskracht bezit is deze film zeer te ge
nieten. Een serie typische Harry Baur creaties
is met één vermeerderd.
Harry Baur
men nu nog weet. dat ze al honderd jaar
geleden gestorven is en dat ze met het krie
ken van den dag weer in haar kist gaat, dat
Sandor. haar helper een zeer lugubere figuur
is en dat Gloria Holden met haar strak ge
lijnde. droefgeestige, onbewogen gezicht en
haar afgemeten, toonloonze stem een inder
daad hypnotiseerende verschijning is. clan
begrijpt men, dat ook deze film vol spanning
Wie deze week naar Luxor wil gaan, kan
dat niet op de gewone gangbare manier doen:
„Zullen we vanavond naar de bioscoop
gaan? Goed, waarheen, naar Luxor? en dan
ijskoud op weg naar Luxor tijgen. Neen, hij
moet zich en zijn familie wel degelijk pre
pareeren. Om te beginnen moet hij zich
stalen zenuwen aan meten voor dien avond,
verder moet hij zich voorbereiden op hart
kloppingen in de keel en parelende zweet
druppels op het voorhoofd. Of is het niet om
het te besterven van angst, wanneer je het
meemaakt, zooals in „De Raaf", dat in de
slaapkamer van een meisje, gelijk met het
inwaaien van een ruit, een geheimzinnig luik
zich in die kamer opent, waaruit even een
griezelige hand steektl Even later gaat de
slaapkamer van dat
zelfde meisje, door
geheime kracht
Luxor
dreven, met alles
wat er zich in be
vindt (het meisje incluis) kalm en statig
naar beneden naar onderaardsche gewelven.
De ellende van het arme kind is nog niet ten
einde, met haar verloofde wordt ze in een
vertrek gedreven,
waarvan de muren
zich langzaam maar
zeker naar elkaar
toeschuiven, waar-
tusschen de twee
zoo straks, als niet
op het laatste mo
ment de reddende
hand kwam, ver
pletterd zouden
worden. En dan die
vreeselijke gillen, die
je door merg en
been gaan! En dat
heele drama omdat
een krankzinnige
dokter verliefd is op
meergenoemd
meisje!
Het tweede hoofd
nummer Dracula's Boris Karloff.
Dochter is zoo mogelijk nog mysterieuzer en
griezeliger. We betreden daar behalve het rijk
der levenden, ook het rijk der on-dooden. De
dochter van Dracula, de man, die 500 jaar
<ng een vampierleven heeft geleid, is erfe
lijk belast met de vampiereigenschappen. Zij
tracht er zich tegen te verzetten, maar steeds
hebben haar duivelsche instincten de over
hand, waardoor ze telkens weer op geheim
zinnige wijze haar slachtoffers maakt. Als
Abonnements-, Schooi
en Volksvoorstellingen
Geloof en Wetenschap,
N. Haarl. Kunstkring
Op den laatsten avond van „Geloof en
Wetenschap" deelde de voorzitter, mr. F.
Vorstman mede, dat de aanvraag van de le
den voor tooneelvoorstellingen steeds steeg,
ondanks dat in dit seizoen reeds 6 avond
voorstellingen en één kindermatinée waren
gegeven. Zoo'n verblijdende mededeeling
wijst toch zeker op een stijgende belangstel
ling voor het tooneel, zou men zoo zeggen. Ook
de °bloei van den nieuwen Haarlemschen
Kunstkring, die bij zijn tien opvoeringen
steeds op stampvolle schouwburgen kan re
kenen en het groote animo voor de tooneel-
voorstelling van de leden van Kunst aan het
Volk zouden ons hoopvol kunnen stemmen.
Maar dan staat daar als schril contrast te
genover. de steeds verminderende belang
stelling voor de Volksvoorstellingen. Wat is
de oorzaak, dat het bezoek aan de volksvoor
stellingen aldoor terugloopt, zoozeer zelfs, dat
de vraag rijst of 't nog zin heeft met 't
van deze voorstellingen door de gaan. De 9
volksvoorstellingen in dit seizoen werden in
totaal bezocht door 2932 personen, dat be-
teekent dus. dat er per voorstelling gemid
deld 415 leege en 32a bezette plaatsen wa
ren. Het maximum aantal bezoekers was 470
en wel bij een voorstelling van „Mijn zoon de
Minister".
Was die geringe belangstelling aan de keuze
der stukken te wij ten?Wij zouden 't niet gaarne
durven beweren. Mijn zoon de Minister ging
4 maal en had gemiddeld het grootst aantal
bezoekers. Verder gingen De Sabijnsche Maag
denroof met Jan Musch in de hoofdrol.
Hilariteit in de Rechtzaal metAnmev Ees,
Des Duivels prentenboek. het beste
Hollandsche blijspel der laatste jaren.
Carrière en De Tijd en de Familie Conway,
stukken dus die tofth overal publiek vermoch
ten te trekken.
Wat is de oorzaak, dat deze voorstellingen,
waarvoor de prijzen eerder lager dan hooger
zijn dan bij Geloof en Wetenschap. Kunst aan
het Volk en den Nieuwen Haarlemschen
Kunstkring geen publiek meer trekken en die
andere georganiseerde voorstellingen
wel? Komt het wellicht, doordat velen zoo
als mij dikwijls is gebleken in de meening
verkeeren, dat het moeilijk is plaatsen vooi
de volksvoorstellingen te verkrijgen en zij
denken er lang voor in de rij te moeten staan?
Maar die tijden zijn helaas al lang voor
bij. Schrikt de naam „volksvoorstelling" een
deel van het publiek misschien af? Maar dat
deed het toch vroeger, toen bijna elke volks
voorstelling uitverkocht was, niet. Misschien
weten mijn lezers het antwoord te geven, ik
weet het niet. Alleen blijkt er al weer uit. dat
verlaging der toegangsprijzen niet het heil
brengend middel voor het tooneel is. Want
lager dan bij de volksvoorstelling en de invi
tatie-voorstellingen die toch ook maar
matig bezocht werden ikan het toch onmo
gelijk.
RADBC
PRDERAMMA
Heinz Rühmann.
ZONDAG 19 JUNI.
HILVERSUM I 1875 M. en 415,5 M.
8.30 KRO 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.05
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek
(gr.pl.). 9.50 Vrij-Evangelische Kerkdienst. Na
afloop: Gewijde muziek (gr.pl.) 12.15 KRO-
orkest. (1.001.20 Boekbespreking). 1.50 Cau
serie „Het oor der wereld". 2.00 Vragenbeant-
woording'. 2.45 Gramofoonmuzlek. 2.50 Gramo-
foonmuziek en Causerie „Landbouwkundige
Missie-Actie". 3.20 Gramofoonmuziek. 3.30
KRO-Melodisten. 4.30 Ziekenhalfuurtje. 4.55
5.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Orgelconcert. 6.00
Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. Na af
loop: Gewijde muziek fgr.pl.) 7.45 Sport
nieuws. 7.50 Causerie „De Middenstander als
Bankier". 8.10 Berichten ANP, Mededeelingen.
8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 KRO-orkest. KRO-
Melodisten en solisten. 9.30 De Koninklijke Mi
litaire Kapel. 10.3u Berichten ANP. 10.40 Epi
loog. 11.0011.30 Esperantolezing.
HILVERSUM II 301,5 M.
8.55 VARA, 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00
VARA. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40
Causerie „Van Staat en Maatschappij" 9.59
Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Doops
gezinde Kerkdienst. 11.50 Causerie „De Bonds-
reizen van de V.C.J.B.". 12.00 Het woord van de
week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Aeolian-orkest
en soliste. 1.15 Gramofoonmuziek. 1.30 Orgel
spel. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Het Koninklijk
Hengelo'sch Mannenkoor. 2.50 Gramofoonmu
ziek. 3.00 Het Residentie-orkest en soliste. In
de pauze: Gramofoonmuziek. 4.30 Gramofoon
muziek. hierna: Sportnieuws ANP. 5.00 Gra
mofoonmuziek. 6.00 Noviteiten-orkest. 6.30
Sportuitzending. 6.45 Sportnieuws ANP. 6 50
Schaaknieuws, gramofoonmuziek. 7.00 De
Ramblers, het Esmeralda-septet en declama
tie. 8.00 Berichten ANP, Mededeelingen. 8.15
Het Kovacs Lajos-orkest en solist. 9.00 Radio-
tooneel. 9.30 Zang. 10.15 Causerie ..En nu
volhouden". 10.15 Radiojournaal. 10.40 Gra
mofoonmuziek. 10.50 Schaaknieuws. 11.00 Be
richten ANP, hierna tot 12.00 Het Omroep
orkest.
DROITWICH 1500 M.
12.50 Spellingwedstrijd. 1.35 Jan Berenska's
orkest. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 Medve-
deff's Balalaika-orkest 2.05 Gramofoonmuziek.
3 35 BBC-Harmonie-orkest en soliste. 4.20
Causerie „The World Congress of Faiths". 4.40
Alfredo Campoli's Salonorkest 5.20 Religieuze
boekbespreking. 5.40 Zang en harp. 6.05 Film
praatje. 6.20 BBC-koor en -orkest mmv. solis
ten. 7.00 Orgelspel mmv. solisten 7.35—8.10
Mantovani's Tiplca-orkest. 8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheldsoproep. 9.10 Berichten. 9.25
Variété-programma. 9.55 Verkorte opera „Mar
tha". 10.55—11.20 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M
8 10 Gramofoonmuziek 12.40 Orgelconcert
1.00 Het Luclen Goldy-orkest. (Om 1.50 Zang).
3.20 Het Gras-orkest. 5.50 en 6.05 Chansons.
6.20 Gramofoonmuziek. 6.35 Eddie Foy's Jazz
orkest. 8.35 Chansons. 8.50 Symphonieconcert.
11.201.2o Jo Bouillon's orkest.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.35 Orgelconcert. 10.35
Gramofoonmuziek. 11.50 Keulsche Bachver-
eeniging. 12.20 Dresdner orkest en solist. 2.20
Populair concert. 3.20 Gevarieerd concert en
sportreportages. 7.30 Gramofoonmuziek. 8.20
Omroeporkest en solisten. 10.50 Egon Kaiser's
dansorkest, Kre pel a-sextet en Orgelspel (gr.
opn.). 12.303.20 Gevarieerd concert.
BRUSSEL 322 M.
9.25 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelspel. 11.20
Fluitvoordracht en Gramofoonmuziek. 12.20
Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 José Schny-
ders' orkest. 1.50—2.20 en 2.50 Gramofoonmu
ziek. 3.05 Militair concert. 4.05, 5.20 en 5.50
Gramofoonmuziek. 6.35 en 7.20 Omroeporkest.
8.20 Omroepsymphonie-orkest en gemengd
koor mmv. solisten. (9.059.20 Reportage).
10.00 Gramofoonmuziek. 10.30 Dansmuziek
(gr.pl.) 11.2012.20 Het John Rutten-orkest.
BRUSSEL 484 M.
9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys'
orkest. 10.50 Pianovoordracht. 11.05 Vervolg
concert. 11.50 Zang. 12.05 Vervolg concert.
12.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Omroepklein-
orkest. 12.50 Gramofoonmuziek. 1.30 Omroep-
kleinorkest. 2.202.35 Harmonica-voordracht.
2,50 Gramofoonmuziek. 4.20 Cellovoordracht.
5.05 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroep-
salonorkest en solisten. 9.05 Omroepklein-
orkest en soliste. 10.30 Jean Omer's orkest.
11.2012.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8.20 Gevarieerd concert. 10.20 Berichten.
10.40 Sportreportage. 10.50 Zie Keulen. (11.05
11.20 Berichten). 1.15 Tijdsein. 1.262.20 Om-
roepkleinorkest en solisten.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 20 JUNI 1938.
HILVERSUM I, 1875 en 415.5 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie; 8.15 Berich
ten. gramofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen.
9.45 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst.
11.00 Christelijke lectuur; 11.30 Gramofoon
muziek: 12.00 Berichten; 12.15 Gramofoon
muziek; 12.30 De Gooilanders. In de pauze:
Gramofoonmuziek; 2.00 Gramofoonmuziek:
2.15 Pianovoordracht. In de pauzes: Gra
mofoonmuziek; 3.00 Causerie over kamerplan
ten. 3.40 Gramofoonplaten3.45 Bijbellezing
4.45 Gramofoonmuziek; 5.15 Kinderuur; 6.15
Gramofoonmuziek; 6.30 Vragenuur. (7.00 Be
richten); 7.45 Reportage, eventueel gramo
foonmuziek; 8.05 Berichten A.N.P., herhaling
SOS-berichten; 8.15 Stafmu2iek van het 5de
Regiment Infanterie: 9.00 Causerie ..Psycho
analyse en Christendom": 9.35 Vervolgcon-
cert; 10.00 Berichten A.N.P.: 10 05 Amster-
damsch Trio; 10.45 Gymnastiekles; 11.00
Gramofoonmuziek c.a. 11.50 Schriftlezing.
HILVERSUM II 301.5 M.
Algemeen programma .verzorgd
door de VARA. 10.00—10.20 v.m.
VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 berich
ten). 10.00 Morgenwijding; 10.20 Declamatie;
10.40 Gramofoonmuziek; 11.10 Vervolg de
clamatie; 11.30 Orgelspel; 12.00 Gramofoon
muziek. (Om 12.15 berichten); 12.45 VARA-
orkest en gramofoonmuziek; 2.00 Gramofoon
muziek; 3.10 Declamatie; 3.30 Pianovoor
dracht en gramofoonmuziek; 4.00 Orgelspel
en gramofoonmuziek; 5.00 Voor de kinderen;
5.30 Gramofoonmuziek; 6.00 „Fantasia?; 6.30
Muzikale causerie; 7.05 Sportpraatje; 7.30
Gramofoonmuziek: 8.05 Herhaling SOS-be-
richten; 8.07 Berichten A.N.P.; 8.15 VARA-
orkest; 9.00 Joego-Slavische volksmuziek (gr.
opn.); 9 30 Causerie „Zomerpostzegels"; 9.35
De Ramblers; 10.00 Berichten A.N.P.; 10.05
Vindobona-kwartet. m.m.v. solist; 10.40 Po
pulaire muziek; 11.00 Schaaknieuws; 11.05
Gramofoonmuziek.
DROITWICH. 1500 M.
11.25 en 12.50 Gramofoonmuziek; 12.20 Re
ligieuze causerie; 12.45 Orgelconcert; 1.20
Dansmuziek (gr.pl.); 1.50 Het Harp-trio; 3.20
A. Salisbury's orkest; 4.20 Orgelspel; 4.50
Gramofoonmuziek; 5.20 Reportage; 5.30
Charles Brill's orkest m.m.v. soliste; 6.20 Be
richten; 6.40 Pianovoordracht; 7.00 Muzi
kale causerie; 7.20 Populair programma; 8.05
Orgelspel; 8.40 Causerie „The wild life around
us"; 9.00 Zang: 9.20 Berichten; 9.40 Buiten-
landsch overzicht; 9.55 BBC-orkest m.m.v.
solist; 11.00 Declamatie; 11.20 Maurice Win-
nick en zijn orkest; 11.50 Dansmuziek (Gr.
platen).
RADIO PARIS, 1648 M.
8.10, 10.10 en 12.35 Gramofoonmuziek; 1.50
Zang; 2.05 Gramofoonmuziek; 3.05 Piano-
voordracht; 3.20 en 4.20 Zang; 4.35 Piano
voordracht; 5.20 Cantrelle-orkest; 8.35 Uit
zending uit het Théatre National de l'Opéra.
KEULEN, 456 M.
6.50 Gramofoonmuziek; 7.30 Omroepklein-
orkest; 12.20 Nedersaksen-orkest; 2.30 Popu
lair concert; 4.20 Kurhessisch Landesorkest,
6.40 Gevarieerd ocncert; 7.30 Gramofoonmu
ziek; 8.20 Mandoline-orkest; 9.20 Kurorkest
Bad Salzuflen. m.m.v. solist; 10.50 Omroep
orkest m.m.v. solist; 12.20 Omroeporkest en
-kleinorkest.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 Omroepsa-
lonorkest; 1.30 Omroepdansorkest; 1.50, 5.20
en 6.50 Gramofoonmuziek; 7.20 Pianovoor
dracht; 8.20 en 9.20 Omroepsalon- en dans
orkest m.m.v. soliste; 10.30 Gramofoonmuziek
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 en 1.30 Geo
Bogaerts orkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20
en 5.50 Omroeporkest en soliste; 6.35 Altviool-
voordracht; 7.05 Zang; 7.35 Gramofoonmu
ziek; 8.20 Omroeporkest; 8.50 Radiotooneel;
10.00 Vervolg concert; 10.30 Gramofoonmu
ziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Walter Kllsche's orkest en solisten;
8 20 Omroepkleinorkest, de Stuttgarter Volks
musik. pianoduo en solisten; 9.20 Duitsch-
land-echo; 9.35 Berlijnsch Philharmonisch
Strijkkwartet; 10.20 Berichten; 10.40 Repor
tage; 10.50 Blaaskwintet; 11.05 Berichten;
Men zou tot de conclusie moeten komen, dat
alleen voorstellingen georganiseerd door ver-
eenigingen nog kans hebben veel publiek te
trekken. Misschien zou een nieuwe regeling
noodig zijn om de belangstelling voor de
volksvoorstellingen weer op te wekken. Zou de
pachter van onzen Schouwburg zich niet eens
in contact kunnen stellen met vakvereenigin-
gen of vereenigingen van cultureelen aard.
zooals Kunst aan het Volk, Volksuniversiteit
enz.? Het zou toch jammer zijn, wanneer een
oorspronkelijk zoo mooi instituut als dat
der volksvoorstellingen geheel zou verloopen.
Wat organisatie vermag, hebben de school
voorstellingen in de laatste 2 seizoenen be
wezen. Ook van de schoolvoorstellingen meen
de men, dat zij uit gebrek aan belangstelling
niet langer zouden kunnen worden gegeven.
Hoe heel anders is het geloopen, sinds ze be
hoorlijk worden voorbereid en zijn georgani
seerd. Nooit was de toeloop voor deze jeugd-
matinees zoo groot als in het afgeloopen sei
zoen. Boefje en Gysbreght van Aemstel kon
den twee maal voor stampvolle zalen worden
gespeeld en voor de opvoering van De Vrek
moesten helaas 200 jongelui worden te
leurgesteld. Misschien, dat bij een goede voor
bereiding het bij de Volksvoorstellingen ook
zoo zou kunnen gaan.
De abonnementsvoorstellingen werden ook
dit seizoen goed bezocht, al was de belang
stelling niet zoo groot als vorige jaren. In de
eerste serie werden gegeven:
Terug naar Methusalem door De Amster-
damsche Tooneelvereeniging.
Groote Liefde door ..Het Masker".
Dr. AB C. door Het A.B.C.-Cabaret.
Lodewijk XI door Het Gezelschap Jan
Musch.
De Koning gaat voor door Het Centraal
Tooneel.
De Lach der Goden door Rott. Hofstad
Tooneel.
en in de 2de serie:
„Nee. dochter, nee" door Het Centraal Too
neel.
Hilariteit in de Rechtzaal door Het Rott.
Hofstad Tooneel.
Job heeft geduld door Het Gezelschap Jan
Musch.
Jean door Het Masker.
„Daar zit muziek in" door Het A.B.C.-Caba
ret.
Het Lied van het Meisje en den Moordenaar
door De Amsterdamsche Tooneelvereeniging.
In het tooneeloverzicht in ons blad van 4
Juni schreven wij reeds, dat door het eenzij
dig repertoire der meeste gezelschappen
die in dit seizoen een groote voorkeur toon
den voor amusementsstukken de directie
van onzen Schouwburg onmogelijk een groo-
tere plaats aan ernstige tooneelspelen heeft
kunnen inruimen.
De R.K. Ver. Geloof en Wetenschap liet
voor haar leden in dit seizoen opvoeren:
De Witte Ziekte door Het Rott. Hofstad
Tooneel; Het Wonder in de Bergen door Het
Gezelschap Jan Musch; Echtpaar van Mid
delbaren Leeftijd door Het Nieuw Schouwtoo-
neel; Scrooge en Marley door De Nederland -
sche Tooneelgroep; Professor Dr. Pratorius
door Het Centraal Tooneel en De Arme Mil-
lionnair door Het Gezelschap Saalborn
Voor de jeugd werd nog gegeven „Robinson
mag niet sterven" door Het Kompas.
De Nieuwe Haarlemsche Kunstkring heeft
zijn keuze laten vallen op: Atlas-Hotel door
Het Nieuw Schouwtooneel; De Arme Million-
nair door Het Gezelschap SaalbornParseB
Het Wonder in de Bergen door Het Gezel
schap Jan Musch; Dr. Platon Kretsj, Chi
rurg door De Nederlandsche Tooneelgroep en
Zijne Eminentie doet zaken door Het Rotter-
damsch Hofstad Tooneel.
„Kunst aan het Volk" liet in haar kring op
voeren Groote Liefde door „Het Masker" en
de afdeeling Haarlem van Het Nederlandsch
Tooneelverbond bood dit seizoen haar leden
2 gratis-voorstellingen aan en wel van Can
dida en De Tijd en de Familie Conway, beide
door Het Rotterdamsch Hofstad Tooneel.
De ondervinding, dat het publiek hoe lan
ger hoe meer de voorkeur geeft aan „abon
nementsvoorstellingen" waarschijnlijk ook,
omdat het dan op gezellig-volle schouwbur
gen kan rekenen heeft de directie van
onzen Stadsschouwburg doen besluiten om
zoo eenigszins mogelijk het aantal abonne
mentsvoorstellingen in het volgende seizoen
uit te breiden. Laten wij hopen, dat zij hier
in zal slagen en zij door een gelukkige stuk
ken-keuze het publiek in steeds grooter ge
tale weer naar den schouwburg zal weten te
leiden. Dat op 30 abonnementsvoorstellingen
van de schouwburgdirectie en verschillen
de vereenigingen samen onze schouwburg
zoo goed als uitverkocht was in dit seizoen,
is toch een bewijs, dat er nog altijd wel
liefde is voor het tooneel bij een groot deel
van het publiek.
J. B. SCHUIL.
B. N. A. op de bres voor landelijke
bouwkunst.
De Bond van Nederlandsche Architecten B.
N. A. hield een druk bezochte ledenvergade
ring te 's-Hertogenbosch in hotel Lohengrin.
De voorzitter, de heer H, van der Kloot
Meyburg. deed mededeeling over de herzie
ning van de woningwet, waarover een com
missie van den B.N.A. een rapport heeft sa
mengesteld en over het voornemen van het
bestuur van den B.N.A. het Initiatief te ne
men tot het instellen van een gemengde com
missie ter bestudeering van het vraagstuk
der brandvoorschriften. De bedoeling is daar
bij zooveel mogelijk tot uniforme brandvoor
schriften te komen.
De aandacht van de vergadering werd ge
vraagd voor een meer r^tioneeler prijsbepa
ling van bestekken, voor het beperken van
de stelposten in de bestekken van daarvoor
wegens hun aard in aanmerking komende
werkzaamheden en leveranties en over de
toepassing van de A.A.V.
De voorzitter wekte de leden van den B.
N. A. op zooveel mogelijk de A.A.V. van toe
passing te verklaren bij de door hen uit te
voeren bouwwerken. Bijzondere aandacht
gaat de B.N.A. schenken aan de landelijke
bouwkunst, waarvan helaas hoe langer hoe
meer specimina verloren gaan. In samen
werking met den bond .Heemschut" heeft de
B.N.A. een commissie ingesteld, welke zich
voorstelt een organisatie te ontwerpen voor
het inteekening brengen van het boerenhuis
en typische bouwwerkjes van bedrijven op
het platteland, zooals een hoefsmidse e.d.
Daarnaast zal ook aandacht worden geschon
ken aan het verkrijgen van waarborgen,
waarbij het zoo lang mogelijk behoud van de
beste boerderijen, hofsteden e.d. welke voor
het Iandschapsschoon van belang zijn. kan
worden verzekerd. Hierna werd het jaarver
slag over 1937 besproken en goedgekeurd
evenals de financieele verantwoording van
den penningmeester.
De vergadering behandelde voorts eenige
huishoudelijke zaken, te weten een gedeelte
lijke wijziging van de statuten en het huis
houdelijk reglement. In het college van ad
vies, inzake de keuze van een architect, een
lichaam, dat ingesteld is door samenwerking
van den B.N.A.. het genootschap Architec-
tura et Amicitia te Amsterdam en de ver-
cenlging bouwkunst en vriendschap te Rot
terdam. werd gekozen de heer ir. J. Gralama.
Tot lid van de commissie van onr rwijs,
werd herkozen de heer B. J. Koldew°"