Lily Pons als Broadway's zangvogel Hotel de la Poste. Giovanni deveroveraar Fernandel in een Fransche klucht. „Vingerafdrukken". INGEZ1MKÜ /TUKKIN ZATERDAG 2 JULI 1938 HAARLEM'S DAGBLAD 8 Luxor v J 1 Lily Pons als het Vogelmeisje" Wanneer we den inhoud van „De Zangvogel van Broadway" de hoofdfilm die op het oogenblik in Luxor gaat. in bijzonderheden zouden willen vertellen, zouden wij zeker wel een kolom noodig hebben. Het is de geschiedenis van de Fransche zan geres Suzette, die in een Parijseh cabaret op treedt, maar hooger aspiraties heeft: zij wil operaster worden. Op zeer vermakelijke en origineele wijze, die ons zelfs in de wouden van Afrika brengt, weet Conny Davis, reclame manager van den rijken, exentrieken Ameri kaan Blynn, steunpi laar van deNew-York- sche opera, haar met dezen in aanraking te brengen. Hij legt het nl. zoo aan, dat Blynn op een jachtpartij op groot wild in Afrika een „vogelmeisje" ontdekt, dat een prachtige stem heeft, maar een soort vogeltaal spreekt-. Hij neemt haar mee naar Amerika en laat haar door een beroemden zangpaedagoog les geven En zoo is voor Suzette de weg naar de opera gebaand. Tenslotte komt het er toch niet van. door allerlei vermakelijke omstandigheden, die ons ook even een blik doen slaan in Ameri- kaansche opvattingen van zaken doen en dan spreekt natuurlijk ook de liefde eer woordje mee. Deze grootsch opgezette R.K.O.-radio film geeft Lily Pons alle gelegenheid, haa: stemmiddelen te doen bewonderen in ver schillende aria's. En het uitmuntende spel van de komieken Jack Oakie, Edward Eve rett, Horton en Eric Blore maakt deze rol prent tot een steeds boeiende amusements film. Menige schaterlach klinkt dan ook uit de zaal op. Een kleinere film. die vóór „De Zangvogel van Broadway" wordt gedraaid is eveneens hoogst komisch van inhoud, zoodat wij voor deze bioscoopweek een vroolijk Luxor-pro- gramma kunnen aankondigen. te gebruiken, als dat in verband met avontu rierster niet te tegenstrijdig klonk. William Powell heeft zijn eigen bijzondere plaats in elke film. waarin hij speelt, of hij nu een hoofd- of een wat minder belangrijke rol heeft. Elke speler heeft zijn juiste plaats ge kregen in deze film. die door den regisseur Boleslawski met schwung en charme gere gisseerd is en waarvan de dialogen dikwijls sprankelend van geest en prettig vlot zijn. Gij kent Harry Baur uit vele voortreffelijke Fransche films en ongetwijfeld herinnert ge u nog een van zijn grootste successen: „Les yeux noirs". Zijn tegenspeelster uit die film Simone Simon is intusschen voor de verlok kingen van de Hollywoodsche producers be- bezweken en dat is erg jammer niet alleen voor de Fransche filmindustrie maar ook voor de pittige Simone zélf. daar haar specifieke talent in Amerika niet altijd erg goed begrepen wordt en wat dat beteekent hebben een Jannings, en onlangs nog een Lilian Harvey kunnen onder vinden. Nu is het merkwaardig dat Harry Baur in ..Hotel de la Poste" weer de rol van een lief hebbende vader speelt die zijn dochter tracht te beschermen tegen een jong officier die aan vankelijk den indruk maakt het met de lief de niet zoo nauw te nemen. opgevat en ging tenslotte toch mee. Toen haar vader dit hoorde reisde hij haar onmiddellijk achterna en wie zou dit anders zijn dan Harry Baur? De vader krijgt ruzie met den luitenant, deze op zijn beurt met den kolonel en tenslotte ont staat er ook een scheiding tusschen de ge liefden, zoodat het aan dramatische spannin gen niet ontbreekt. De Russische sfeer is door regisseur Tour- jansky bijzonder goed getroffen en het eenige wat in deze film een weinig vreemd aandoet is het gebruikelijke gelukkige einde. Wat niet wegneemt dat Baur's magistrale spel en Victor Tourjansky's prachtige regie van „Hotel de la Poste" een film gemaakt hebben die met gul den letters in het eereboek der Fransche film industrie verdient te worden ingeschreven. De andere hoofdrollen worden op verdienstelijke wijze door Jeanlne Crispin, Gengees Regaud en Charles Dechamps vertolkt zoodat deze per fecte film om meer dan een reden een aanbe veling verdient. William Powell, Joan Crawford en Robert Montgomery in ,.De verdwijning van Mrs. Cheyney". In Palace met de twee hoofdfilmen „De verdwijning van mrs. Cheydney" en ..Giovanni de Veroveraar" is de verdwijning niet zoo ge heimzinnig, en Giovanni nog geweldiger dan de titels zouden doen vermoeden. De laatste film, waarin Louis Trenker de hoofdrol speelt en tevens de regie voert, speelt in het Romein- sche rijk in de 15de eeuw. Door wilde hor den wordt een burcht bestookt, die met kruit en kokende olie wordt verdedigd. De zoon van den slotvoogd, dien we eerst als een onge veer vijfjarige hebben gezien, komt na twin tig jaar weer in de film als een held, die rechtmatig bezit wil nemen van de burcht als de hertog Giovanni Lombardo. Zooals in dien tijd te doen gebruikelijk was. werden geregeld hevige gevechten geleverd, het meest van man te gen man, en Gio vanni is dan ook voortdurend op 't oorlogspad, vooral tegen zijn doodsvijand Mala testa. In den laatsten tijd vallen beide aanvoerders. De film is knap van regie en Louis Trenker is een held. die niet gemakkelijk te verslaan zal zijn maar wij voelen ons meer aangetrokken tot films als „De verdwijning van Mrs. Chey ney", deze echt Amerikaansche film, die spelers als Joan Crawford, William Powell, Robert Montgomery, Frank Morgan, om de voornaamsten te noemen samenbrengt en hen ieder in hun genre, laat geven, wat ze in deze speciale rol geven moeten. Alles zooals zij het doen, is volkomen logisch en verant woord gezien hun respectieve persoonlijk heid. Joan Crawford doet door haar uitbeel ding absoluut gelooven aan een beminnelijke, eerlijke, bijna zouden we schrijven, hoog staande avonturierster, om een zacht woord Cinema Frans Hals Harry Baur. Jeanine Crispin is de dochter en ze is on getwijfeld de vereering van den knappen luite nant waard al kan ze ons de bovengenoemde Simone Simon niet heelemaal doen vergeten. Dit neemt echter niet weg dat Harry Baur onder de knappe regie van Victor Tourjansky weer alle gelegen heid krijgt om zijn groot talent te ont plooien. En dat al leen is eigenlijk al voldoende om een film boven het gemiddelde te doen stijgen. En in deze Russische geschiedenis toont Baur zich weer op zijn best. Hij is eigenaar van een kleine uitspanning en het is hier dat zijn dochter voor het eerst met den officier kennis maakt, die van zijn kolonel opdracht heeft gekregen om het knappe boerenmeisje mee naar de stad te nemen. De officier wordt echter zelf verliefd op zijn gastvrouwe hij vertoeft in de uitspanning onder voorwend sel plotseling ziek te zijn geworden en be sluit alleen naar St. Petersburg terug te kee- ren. Het meisje had echter liefde voor hem Fernandel is geen nieuwe verschijning aan 't firmament van den Franschen filmsterren hemel. We hebben hem in talrijke rollen ge zien, doch alvorens hij zich voor de filmlens tot raskomiek ontplooide ging er eenigen tijd mee heen. Laatstelijk speelde hij nog een voortreffelijk rolletje als kapper in de film „Balboekje". En nu plotseling tot hoofdrol vertolker gebombardeerd! In de Fransche komische film „30 dagen corvee". Wel, het is eigenlijk heelemaal geen corvée, want een beter baantje dan oppasser van de carica- tuur van den kolonel uit deze film is nauwe lijks denkbaar. Ignace (zoo heet Fernandel in deze film) mag alles, als hij maar blijft toezien en toehooren enmaar niets zegt Want het gezin van den kolonel staat eenïgs- zins op losse schroeven en als de onzin er niet zoo dubbeldik op lag zou men de film ietwat frivool kunnen noemen Nochtans ont- plooit Fernandel's komische talent zich Rembrandt in deze min °f meer ___J lichtzinnige omgeving van het kolonelshuis op een kostelijke manier. Er valt heel wat te lachen om Fernandel. Hij heeft een iet wat sullige manier van optreden, die con- trasteerend met een eraan gepaarde schran derheid, en gemixed met het radde van de Fransche taal en de mimiek van het gezicht in de nerveuse gebaren, een lachwekkend resultaat heeft, soms onweerstaanbaar. Er wordt een ietwat onschuldig loopje met het leger genomen, want Fernandel verschijnt nog eens per vergissing als kolonel, en deze vergissing pakt bijzonder goed uit, want na zijn 30 dagen corvée krijgt hij „levenslang"! Zij die van het genre van een beetje losse Fransche klucht houden en de dubbeldik op- gedischte onzin niet au serieux nemen, zullen zich met Fernandel's corvée best amuseren. Vooraf gaat o.a. een aardig teekenfilmpje met een come-back van de „Three little pigs and thee Big Bad wolf". 1 j Fernandel in een der vele komische scènes. Een vroolijke detecfive-story. „Vingerafdrukken" is de titel van de gees tige detective-film die deze week in het Spaarne-Theater draait. De hoofdrolspelers zijn Cary Grant, de handige rechercheur en Joan Bennett, het niet minder handige meisje uit de groote manicuur- en kappers zaak, dat later journaliste wordt, en als dat haar niet meer bevalt weer manicuurster en aan het eind echtgenoote van den recher cheur natuurlijk. „Vingeraf- drukken" u eigenlijk geen echte detec- 'ive film. Het gegeven van de opsporing van een of andere gestolen paarlsnoer enz. en de arrestatie van eenige bandieten plus de ver zekeringsdetective die een oplichter is en met de dieven van het bij zijn maatschappij ver zekerde paarlsnoer in contact stond, wordt namelijk geheel op den achtergrond gescho ven. Hoofdzaak is het uitermate geestige spel en levendige dialoog van Joan Bemiett en Cary Grant in het bijzonder, maar ook van de andere spelers zooals de detective der verzekeringsmaatschappij (Walter Pidgeon). Misschien is dit wel de beste oplossing. We hebben al zooveel spannende detective-ge schiedenissen op het witte doek gezien, dat wij zoo langzamerhand oververzadigd raken en dan is 't een verademing eens een film te zien waarin het detective-gegeven nu eens niet au serieux genomen wordt. Gevaarlijke zone Voert uw huwelijksweg ten leven, öftot het compromis? „Jullie getrouwde menschen zijn geweldig zwaar op de hand" zei me onlangs een onge trouwde vriendin. „Ik begrijp niet, waarom jullie elkaar altijd volmaakt wilt hebben! Laat elkaar vrij, doe je best en verder soe- dah." „Goed" zei ik, „daar ga ik vandaag den dag eens mee beginnen. Want 't idee, dat je daar oppert is gloednieuw: 't was werkelijk nog nooit in m'n hoofd opgekomen, dat dat kon." „Zoo? Dat zal wel! Nu. als je 't weet, pas het dan toe. Een kameraadschappelijke verhou ding; ieder z'n eigen zin, ieder z'n eigen ter rein. Zoo hou je 't het langste uit, als je dan toch met alle geweld getrouwd wilt zijn." Toen zweeg ze, en ik ook maar,. Want hoe kun je aan een buitenstaander, hoe sympa thiek overigens, uitleggen, dat 'n „kameraad schappelijke verhouding" in den zin van el kaar maar zooveel mogelijk vrijlaten om der wille van den lieven vrede, eigenlijk niets met een huwelijk te maken heeft? Hoe kun je aan iemand, die het zelf niet bij bittere èn glorieuze ervaring weet, iets ver tellen over dat strijdperk vol moeizame over winningen en belachelijke kleine nederlagen, dat allegaartje van vreugde en gemis, van goede voornemens en mislukkingen, dat ieder huwelijk nu eenmaal is. wil 't eenigszins den nobelen naam „huwelijk" waard zijn? Hoe kun je, om maar een kleine onderdeel te noemen, met een buitenstaander spreken over de „gevaarlijke zóne", die dwars door het leven van iederen dag heensnijdt en waardoor de verhouding man-vrouw zich mis schien wel 't scheipst onderscheidt van alle andere menschelijke verhoudingen. De gevaarlijke zóne ieder, die zelf ge trouwd is gelukkig of schijnbaar vreese- lijk ongelukkig begrijpt onmiddellijk wat ik bedoel. „Hoe komt het toch", klaagt een vrouwtje, dat nog kort geleden met de allerbeste voor nemens bezield, in het huwelijksbootje is ge stapt, „dat ik zoo uitstekend koffie kan zetten voor iedereen die maar op visite komt, en dat er juist als m'n man alleen thuis is, een on gelukje gebeurt met den koffiemolen of de zeef? En.... is 't niet gek?iederen dag zit ik een half uur voor hij thuiskomt met de PRCERAMMA Luis Trenker als Giovanni de veroveraar. (Palace Familie Theaterj. ZONDAG 3 JULI 1938. HILVERSUM II 301.5 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuurtje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 Causerie „Van Staat- en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Nederduitseh Hervormde Kerkdienst. 12.00 Het woord van de week. 12.05 De Nederlandsche Mozart-Gemeente. 1.00 Reportage. 1.40 Orgel spel. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Boxtel's Man nenkoor. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.00 Het Re sidentie-orkest en solist. In de pauze: Gra mofoonmuziek. 4.30 Sportreportage. 5.00 Meis jeskoor „De jonge stem" en solisten. In de pauze: Gramofoonmuziek.. 5.30 Gramofoon muziek. 6.00 Noviteiten-orkest en de VARA- mount-Girls. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Sport nieuws ANP.. Gramofoonmuziek. 7.00 Mannen- kwintet- ..Votum Nostrum" en solisten. 8.00 Be richten ANP. 8.15 Het Residentie-orkest en soliste. 8.55 Radiojournaal. 9.10 Luisterwed strijd. 9.30 AVRO-Musette-orkest en soliste. 10.00 Toespraak en Gramofoonmuziek. 10.15 Omroeporkest en solisten. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Kovacs Lajos' orkest. HILVERSUM I 1875 M. en 415,5 M. 3 30 KRO. 9.30 NCRV. 12 15 KRO, 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (Gr.pl.) 9.50 Nederduitseh Hervormde Kerk dienst. Na afloop: Orgelconcert. 12.15 KRO- orkest. 1.00 Boekbespreking. 1.20 Vervolg con cert. 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramo foonmuziek. 3.00 Causerie .Het resultaat van de Koloniale Missie-Week". 3.15 KRO-Melo- disten. 4.00 Ziekenlof. 4.555.00 Gramofoon muziek. 5.505 Gewijde muziek (Gr. pl.)5.50 Gereformeerde Kerkdienst. Na afloop: Ge wijde muziek (Gr.pl.) 7.45 Berichten. 7.50 Mis siepraatje. 8.10 Berichten ANP. Mededeelin- gen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 KRO-Melo- disten en solisten. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.40 L. Voselli's Hongaarsch orkest. 1,20 Het Bickershaw Colliery orkest. 2.05 Gramofoon muziek. 2.35 Het Wethmar-Trio. 3.05 Harold .Sandler's Weensch Octet. 3 35 John Reynders' j orkest. 4.20 Zangvoordracht. 4.50 De „Aphas". 5.20 Radiotooneel. 5.50 Willie Walker's Octet 6.20 Filmpraatje. 6.35 BBC-Harmonie-orkest. 7.208.10 Alfredo Compoli en zijn orkest. 8.15 Kerkdienst. 9 05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Be richten. 9.25 Causerie over de Canterbury- Kat-hedraal. 10.10 Solistenconcert. 10 50 Epi loog. 11.20 Berichten. RADIO-PARIS 1648 M 9.50 Gramofoonmuziek 11.50 Orgelconcert 12.40 Gramofoonmuziek. 12.50 Pasc al-orkest. (Om 1.50 Zang). 4.05 Duetten. 6.20 Blareau- orkest. 7.50 en 8.05 Zang. 8.35 Chansons. 8.50 „La jolie parfumeuse". operette. 11.201.20 Ray Ventura en zijn orkest. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Solistenconcert. 9.50 Gevarieerd programma. 10.35 Gramofoon muziek. 11.45 Kamertrio voor oude muziek. 12.20 Westmark-orkest. 2.20 Populair con cert. 4.20 Gevarieerd concert. 6.20 Amuse- ments-orkest. 7.30 Gramofoonmuziek. 8.50 „Rosamunde", opera. 10.50 Ad. Lutter en U. F. Krolop met hun orkesten en solisten. 12.20 3.20 Gevarieerd Nachtconcert. BRUSSEL 322 M. 9.40 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelspel. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Carillonbespeing. 12.20 en 1.302.20 A. Felleman's orkest. 2.35 Gramo foonmuziek. 3.05 Pianovoordracht. 3.35 Man doline-orkest. 5.05 en 5.50 Gramofoonmuziek. 6.35 Vioolvoordracht. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Bonte Avond. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.20—12.20 Fud Candrix' orkest. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Vioolvoor dracht. 11.05 Het Sarba-orkest. 11.35 Piano- voordracht. 12.00 José Schnyders' orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 ep 1.30 Vervolg or kestconcert. 2.202.35 en 2.50 Gramofoonmu ziek. 3.20 Orgelconcert. 3.50 en 5.15 Gramo foonmuziek. 5.20 en 6.00 Het Lucien Hirsch orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroep- symphonie-orkest en solisten. 9.00 Radiotoo neel. 9.40 Vervolg concert. 10.3011.20 Het Om- roepdansorkest en solist. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.20 Erwin Steinbacher's orkest. 10.20 Be richten. 10.40 Hoorbericht. 10.50 Ad. Lutter en U. F. Krolop met hun solisten (Van 11.05 11.20 Berichten). 1.15 Tijdsein. 1.26—2.20 Mili tair orkest. RADIO MOORS N. V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 4 JULI 1938. HILVERSUM I, 1875 en 415.5 M. Algemeen Pro gramma, verzorgd door de VARA. 10.0010.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Gramofoon muziek. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Zang en pianobegeleiding. In de pauze: Gramofoonmuziek. 12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.15 Berichten). 12.301.45 Esmeralda-Septet en solist. 2.00 Gramo foonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.30 Esmeralda-Septet. 6.00 Orgelspel. 6.30 Muzikale causerie. 7.10 Causerie ..Schijn en werkelijkheid in het heelal". 7.30 Zang en pianobegeleiding. 8.05 Her haling SOS-Berichten, berichten ANP. 8.15 De Ramblers. 8.45 Operctteconcert. 9.15 VARA-Orkest. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.30 Fantasia» 11.00—12.00 Gramofoommudek» HILVERSUM, II. 301.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gra mofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramo foonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke Lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelspel. 1.30 Gra mofoonmuziek. 2.00 Zang en pianobegeleiding. In de pauze: Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbel lezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuur. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. (7.007.15 Be richten). 7.458,00 Reportage, eventueel gramo- faonmuziek. 8.05 Berichten ANP, herhaling SOS- Berichten. 8.15 Arnhemsche Orkestvereeniging. 9.00 Causerie „Vergankelijkheid en Eeuwigheid van Rome". 9.30 Vervolg concert. (10.0010.05 Berich ten ANP). 10.30 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymna stiekles. 11.00 Gramofoonmuziek. ca. 11.5012.00 Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Zang. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.20 Cause rie over kerkgeschiedenis. 12.45 Orgelconcert. 1.20 Gramofoonmuziek. 1.35 Sportreportage. 1.50 Gra mofoonmuziek. 2.20 De Marine-Stafmuziek m.m.v. solist. 3.20 Arthur Salisburv en zijn orkest. 3.50 Pianovoordracht. 4.20 Orgelspel. 4.50 Viool en piano. 5.20 Het Leslie Bridgewater Kwintet. 6.05 Sportreportage. 6.20 Berichten. 6.45 De BBC- Singers. 7.20 Cabaretprogramma. 8.05 Orgelspel. 8.30 Zang en piano. 9.20 Gevarieerd programma. 10.05 Weekoverzicht. 10.20 Berichten. 10.45 Zang met luitbegeleiding en virginaal. 11.20 Syd Wyner en zijn Band. 11.5012.20 Dansmuziek (Gr. pl.). RADIO PARIS. 1618 M. 8.10, 8.559.05, 10.10. en 12.35 Gramofoonmuziek. I.50 Zang. 2.05 Gramofoonmuziek. 3.05 Pianovoor dracht. 3 20 Zang. 4.20 Pianovoordracht. 4.35 Zang. 5.20 Gïardino-orkest. 8.35 Pianovoordracht. 8.50 II.05 Relais. KEULEN, 456 M. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.30 Schrammelensemble. 8.50 Amusementsorkest. 12.20 Nedersaksen-orkest, en soliste. 2.30 Populair concert. 4.20 Omroeporkest en solisten. 6.20 Pianovoordracht. 7.30 Gevarieerd concert. 9.20 Westduitsch weekoverzicht. 9.40 Gra mofoonmuziek. 10.50 Amusementsorkest, vocaal sextet en solist. 12,203.20 Omroeporkest en so listen. (Gr. opn.). BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 12,50 en 1.30 Om roeporkest. 1.502,20 Gramofoonmuziek. 5.20 Om- roepdansorkest. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Gra mofoonmuziek met mandoline-intermezzi. 8.23 Om roeporkest en soliste. 9.20 Omroepsymphonie-orkest en solist. 10.5011.20 Gramofoonmuziek. 484 M12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om- roepsalonorkest. 1.50—2.20 Gramofoonmuziek. 5.20 en 6.00 Fud Candrix' orkest. 6.35 Omroepsalon- orkest. 6.50 Zang. 7.05 Vervolg concert. 7.35 en 8.20 Gramofoonmuziek. 8.30 Omroepkoor. 8.40 Gramo foonmuziek. 8.50 Cabaretprogramma. 10.00 Vervolg koorconcert. 10.10 en 10.3010.50 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Jerochnik-orkest en solisten (Gr. opn.). 8.20 Oswald Heyden's orkest. 9.20 Gevarieerd maand- overzicht. 10.20 Berichten 10.50 Pianoduetten. 11.05 Berichten. 11.20 De Kapel Schneider. 12.20 Omroep orkest en solist (Gr. opn.). 1.15 Tijdsein. 1.262.20 Het Wendling-kwartet (Gr, opn.). thee klaar en juist dien eenen dag, dat hij precies op tijd komt, is de thee niet klaar. Enheusch, je kunt me gelooven: ik zorg altijd, dat ik er verzorgd uitzie, als is 't om acht uur 's morgensen laat ik nu één keer tje nog 's middags om vier uur bezig zijn met het opruimen van een stoffige kast.... nou, je begrijpt 't al: daar staat hij opeens voor m'n neus mét twee vrienden! Ja, hoe komt dat? Daar hebben we alle maal al heel vaak over gepeinsd. Hoe komt het. dat we 't anderen veel beter naar den zin kunnen maken dan dien eenen mensch, die ons het naaste staat? Dat het ons naar ver houding zoo veel gemakkelijker valt te schip peren, sierlijk om de moeilijkheden heen te zeilen in onze verhouding tot anderen en dat het zoo erg moeilijk is, steeds het juiste ac cent te vinden in onze verhouding tot elkaar? Hoe komt het, dat we al onze andere mede- menschen zoo prettig en „ruim" kunnen ne men, zooals ze zijn met hun vele eigenaar digheden en misschien wel onhebbelijkheden en dat we alles in onze verhouding tot elkan der zoo haarfijn uitzoeken? Dat we die schijnbare kleinigheid, die ons in zijn optreden, zijn houding, zijn uiterlijk pijnlijk heeft getroffen, niet maar zoo ter zijde kunnen schuiven maar eenvoudig moe ten uitspreken? Dat komt, omdat de „ge vaarlijke zóne", het terrein van hoogspanning, midden in ons huwelijksleven ligt. En dit is heelemaal niet „gek" of betreurenswaardig, maar volkomen logisch. Immers bij al die andere verhoudingen is ons hart niet of slechts gedeeltelijk betrok ken. Een dochter, die haar ouden vader ver zorgt, tracht haar plicht te doen, neemt zijn lastigheidjes op den koop toe en zoekt aan vullingvan haar leven buitenshuis. Een huis houdster probeert een basis, een compromis te vinden om met „den baas" te kunnen om springen; lukt het tenslotte niet. dan zoekt ze een ander baantje. Twee vriendinnen, die samenwonen, geven en nemen zoolang 't haar aanstaat, later gaan ze, meest als goede ka meraden ,toch weer uiteen. En ze zijn wel zoo verstandig, elkaar's ge- weligheid j es zoolang te ontzien. Maar een huwelijk is een heel ander ding. 't Heeft iets weg van al die andere verhoudin gen en tóch staat het apart. Om de eenvou dige reden, dat het géén compromis i s. Géén manier om zóó te schipperen, dat het leven zoo prettig en gezellig mogelijk wordt. Géén aangename tijdpasseering. Géén contract tot wederopzeggens toe. Wie het huwelijk zóó ziet en beleeft, leeft misschien gemakkelij ker, maar berooft twee levens van hun glans en mogelijkheden. Want weet u, wat het wonderlijke is? Dat getrouwde menschen niet meer ieder op eigen houtje geestelijk kunnen groeien, doch alleen nog maar samen endoor elkander. In en door de gevaarlijke zóne, nét zoolang tot het gevaar heelemaal is overwon nen (hetgeen bij de meesten onzer wel zoo ongeveer samenvalt met de gopden bruiloft of daaromtrent.) En daarom mogen we wel eens mopperen over „het juk", maar we moeten toch altijd dankbaar zijn, dat het zich van tijd tot tijd als „juk" doet gevoelen, ten bewijze, dat het er tenminste nog is. Zoodra de hoogspanning van innerlijke vreugde en innerlijk leed, ontbreekt, nu.... dan is er ergens een steekje los. Eén van tweeën heeft dan beslist het hoofd in den schoot gelegd; de man is ineengekrompen tot pantoffelheld, de vrouw verschrompeld tot een slaafsch doetje, óf beiden zijn als bij afspraak begonnen, de „gevaarlijke zóne" te vermijden. 't. Hoog geroemde compromis is geboren en het lastige, wonderschoone ding, dat „hu welijk" heet, sterft een roemloozen dood. Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven DE WINKELSLUITING OP ZATERDAGAVOND. Geachte redactie, Een winkelbediende komt er tegen op in uw iblad van Woensdag 29 Juni dat de win keliers niet eerder willen sluiten dan 10 uur op Zaterdagavond. Vol verlangen kijkt hij naar andere arbeiders, die om 1 uur al vrij hebben. Menschen, die geadviseerd hebben, worden eenvoudig egoïsten genoemd, omdat de winkelbediende niet zijn egoïstische genoe gens „als de anderen" wat nog maar de vraag is kan botvieren. Er is de laatste 20 jaren al veel voor de arbeiders, ook voor het winkelpersoneel, ge daan. Ik noem werktijdenbesluit en de Zon dagsluiting! Is dit niet genoeg? Kan de win kelbediende niet op Vrijdag koopen! Ik schrijf dit alles, omdat den inzender van het inge zonden stuk ook de keerzijde van de medaille getoond moet worden! Het is niet alles goud wat er blinkt bij anderen. Allerminst bij den winkelier, dien men dan nog middenstander durft noemen! Maar weet, winkelbediende, dat de middenstander steeds meer verpaupert en op hooge lasten zit, waar gij niet aan durft denken! Dat hij vastzit aan dure en lastige handelsbelemmerende bepalingen, die vrijen handel en welvaart tegenhouden! Zoudt gij die lang niet zooveel zorg hebt als die nering doende middenstander, hem dan ook niet eens winst gunnen! Want winst is noodig om de zaak drijvende te houden en let wel u ook uw loon te betalen. Bedenkt: als uw chef verdient, gaat het u ook goed! Als ge maar niet zoo geplaagd werd door die jalouzie op anderen, dan zoudt ge 100 pCt. gelukkiger zijn! Ge moet ook eens denken aan een con ducteur van spoor en traan, een verpleegster, een apotheker, een dokter niet te vergeten, die nog laat in den avond komt om u te hel pen, als ge ziek zijt! Denk eens aan den zeeman, den vuurtorenwachter, den marco nist, den sluiswachter. En stel nu eens, dat gij genieten kunt van alle instellingen, die zoo ge zegt, door anderen bezocht worden. Denk dan eens aan het personeel, dat daar bedient. Denk eens aan uw vrouw, die ook op Zondag zelfs moet werken, om het den egoïst aangenaam te maken, aan de politie en aan zoovele anderen. Nog iets anders: de geest van de actie vrijheid waardt rond de wereld. Als het ruil verkeer en de handel vrijer waren, zou er meer welvaart zijn! Egoïsten zijn het alleen die dit tegenspreken! Kleinzieligheid regeert alleen nog maar de wereld. Is het wonder, dat ook een winkebediende dan bezield wordt door zulke phillsterij? Allen aan het werk en een stuk van onzen vrijen tijd geofferd voor het welzijn van onze stad. waar we leven, waar we werken' Met dank voor de plaatsing, EEN WINKELIER. (Van redactiewege bekort).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14