Een Fransche film van beteekenis:
leder beeft voor Adele
Sandrock's commando.
„De man met duizend
aangezichtén".
Tarzan neemt wraak.
ZATERDAG 23 J U EI 1938
H A A R i; E M'S DAGBLAD
Het verschil tusschen den
wenschdroom en de wezen-
li|ke film.
Michele Morgan, die met Charles Boyer in „Roes" verschijnt.
Charles Boyer.
„Roes" is een bijzondere film. Bijzonder
omdat ze zoogewoon is. Eens temeer zien
wij nl. de Fransche film den weg terug gaan
uit de wenschdroomenfabriek van Hollywood
naar het leven van de gewone menschen, niet
een driest droevig verschrikkelijk alledagbe-
staan (waarvoor genoemde wenschdroomfa-
briek dan als een pendant zou moeten gel
den) maar een leven met zorgen inderdaad,
met lijden, maar ook met romantiek, herois-
me en poëzie
Misschien zullen er menschen zijn, die niets
aan deze film „Roes" vinden. Zij verwachten
een film vol onwaarschijnlijkheden, en zien
een film met gewone menschen en gewone
gebeurtenissen. Zij verwachten een vamp. een
gevaarlijke vrouw re zien. die mannen ver
slindt (een figuur die in onze verburgerlijkte
dit zij niet in ongunstigen zin bedoeld
samenleving ook zoo langzamerhand een
wenschdroom figuur is geworden als pendant
voor ons plichtmatig leven) en zij zien een
vrouw, een gewone vrouw, die eigenlijk on
danks zichzelf mannen het hoofd op hol
brengt, omdat haar vrouwzijn daarom vraagt,
en die wanneer zij werkelijk liefde opvat
de meesit verstrekkende consequentie daar
van weet te trekken,
welke beteekent dat
lief hebben en lijden
in dit leven vaak aan
l elkaar grenzen. Het is
- in een paar woorden
geschreven. Er zou van
hetzelfde thema als dat
van ..Roes", ook ge
makkelijk een wensch
droom te maken zijn,
en dat is al vaak ge
beurd; dan kwam
plotseling uit de vamp
het engeltje te voor
schijn en dan offerde
de vrouw zich op door
zich voor een trein te
werpen, of door vergif
in te nemen.
Hier niets van al dat fraais, dat het publiek
eens altijd geboden werd. en thans nog vaak
wordt gegeven, omdat de menschen er naar
vragen, naar waar voor hun geld. in het amu
sante. maar ook in het tragische.
In deze film voltrekt zich een gebeuren, dat
door de Amerikanen al vaak tot een eerste
rangs melodrama werd verfilmd, waarbij we
misschien vaak gesnotterd hebben van aan
doening. Na de voorstelling borgen we dan
den zakdoek weg en we hadden ons wekelijk-
sche kwantum emotie gehad, en gingen weer
ons weegs.
Misschien zult u bij „Roes" heelemaal geen
zakdoek noodig hebben. Tranen kunnen gebet
worden. Maar een film als deze treft iets heel
diep in ons, iets dat blijft, en niet oplost zoo
dra we de bioscoopdeur achter ons dicht
slaan. En dat komt eenvoudig omdat deze
film een ervaring is, die ons rijker, mensche-
lijk rijker maakt, zooals elke ervaring dat
doet. een verheugende zoowel als een tragi
sche. Ik kan er steeds weer op wijzen dat het
geheim van de goede Fransche film is dat ze
de menschen na staat, dat ze menschelijk is.
in tegenstelling tot zoovele andere fllmschijn-
prnd neten
Daarmee zij niet
gezegd dat alle ge
beurtenissen in de
film even waar
schijnlijk zijn; in de
details zitten nog onwaarschijnlijkheden.
(Soms schijnt de schaar hieraan niet onschul
dig te zijn).
Maar het blijven details. En ziet. het
geheele verschil tusschen de wenschdroom-
films, die uit Amerika, Engeland, Duitschland
en evengoed uit Frankrijk komen, en de ware
Fransche films is dat de eerstgenoemden in
de details vaak ware dingen toonen (zie de
societyfllms der Amerikanen bijv.) maar in
hun geheel een geest van schijn ademen, ter
wijl de laatstgenoemden waaronder 'zich
thans ook „Roes" schaart ln hun details
raak onwaarschijnlijk zijn doch in hun geheel
een ware geest ademen. En op dat geheel
komt het m.i. aan. De figuren in „Roes" zijn
zoo door en door menschelijk. De ingenieur
van Charles Boyer is een mensch (terwijl de
figuren, die Boyer in Amerikaansche films
heeft bertolkt, helden uit meisjesdroomen wa
ren) zijn vrouw is een werkelijke verschijning,
die op schoone wijze tot haar recht komt in
de ontmoeting met de „andere vrouw", een
ontmoeting tusschen „de vampier en de en
gel" zooals we die vaak in films tot een schok
kend melodrama hebben zien worden, en die
we zich hier simpel, menschelijk zien voltrek
ken. (En daardoor juist worden we er dieper
door getroffen). Zelfs de mooie jongen met
de kuren, de broer van den ingenieur, bezit
een menschlijken kant. En de „vamp" zelf?
Een menschenkind, dat evenzeer als ieder
ander mensch het probleem van passie en
liefde op te lossen heeft, doch in wier leven
dit probleem heftiger dan bij de meeste men
schen gesteld wordt.
Voor wenschdroomliefhebbers zou het slot
van de film gevormd moeten worden door een
élose-up van een omhelzing van de hij en de
Frans Hals
zij, die elkaar weergevonden hebben, wanneer
de vamp uit hun leven verdwehen is. Inplaats
daarvan zien we den kop van Charles Boyer
alleen, die wanneer zijn broer hem komt
vertellen dat zijn vrouw altijd op hem wach
ten zal antwoordt: „Is het eigenlijk niet
vreeselijk altijd vergiffenis te vinden?"
Ra ter", zegt hij, „later zal ik naar haar
toe komen, als de roes voorbij is".
Buiten klingelen de bellen van de scha
pen in het landschap
In dit einde voelt men het begin van een
nieuw leven, en niet de afgeslotenheid van
het happy-end, waarbij men voldaan op
merkt: „Hè hè, het is gelukkig nog in orde
gekomen".
Nogmaals, van deze film wordt men rijker,
omdat ze een gewone ervaring is en niet een
opgedirkte wenschdroom.
De meeste films dragen de waarheid in hun
wapenschild (titel" en werken als een begoo
cheling, een „roes" op het publiek. Deze film
heet „Roes" maar haar uitwerking is een we
zenlijke.
v. H.
GEKLEURDE FILM VAN HET BEZOEK VAN
HET ENGELSCHE KONINGSPAAR AAN
PARIJS.
In het voorprogramma van het Frans Hals
theater draait een gekleurd film van het be
zoek. dat het Engelschc koningspaar momen
teel aan Parijs brengt. De opnamen zijn in
hun genre zeer geslaagd
NIEUWE UITGAVEN.
Bij de N.V. Uitgeversmij. „De Torentrans" te
Zeist is verschenen: „Practisch Engelsch in
den korst mogelijken tijd" door H. R. Kruger.
Bij H. P. Leopold's Uitgeversmij. N.V. te Den
Haag verscheen „Grondslag en opbouw" door
Herbert Samuel, in de geautoriseerde verta
ling van Yge Foppema.
Bij de N.V. Wereldbibliotheek te Amster
dam zijn verschenen „Het Nederlands van
nu", door Prof. Dr. E. Kruisinga, en „De Mei
doorn" van Jean Tousseuil.
Rembrandt
Deze laatste film van Adèle Sandrock is ze
ker niet de minst goede. We zien hier de oude
dame in haar volle kracht. Er is altijd iets
ontroerends in de gedachte, dat hij of zij, die
we op het witte doek in volle actie zien bewe
gen en leven, niet meer in het werkelijke le
ven is. Het verscheiden van een Valentino,
Jean Harlow, Renate Müller, treft natuurlijk
sterker, dan het heengaan van een oude ac
trice, als Adèle Sandrock was. maar toch treft
het. De titel van de film onder het commando
gezicht van Adèle Sandrock spreekt al boek-
deelen en de filmliefhebbers weten daardoor
al direct waar ze aan toe zijn. Het ls met Adèle
(op de film) al niet anders dan met andere
bullebakken in het leven, ze kunnen zich in
hun heerschzucht handhaven tegenover ieder
een, die in hun macht en kracht geiooven,
maar komt er iemand, die zijn krachtigen wil
tegenover die van
bovengenoemden
bullebak stelt, dan
gebeurt het niet zel
den, dat hij tot zijn
eigen verbazing retireert. In deze film is Adèle
directrice van een tooneelgezelschap, dat ze
zelf regisseert. Ze Iaat nog steeds spelen in den
stijl van een vijftig jaar geleden, volop drama
tisch en drakerig. Wanneer haar acteurs niet
naar haar opvatting spelen, dan doet zij het
voor met alle pathos waarover zij beschikt,
gemengd met haar commandostem. Vermake
lijk is het haar „Heb mij lief!" de zaal te hoo-
ren indonderen. Haar begaafde kleinzoon kan
zich heelemaal niet vereenigen noch met haar
regie noch met de keuze van haar stukken,
maar hij durft zich niet verzetten, tot de re
censie van een belangrijk criticus, die vernie
tigend is, hem den moed geeft zijn grootmoe
der te zeggen, hoe hij over een en ander denkt.
Grootmoeder is er ondersteboven van en geeft
Erich, den kleinzoon, een klap in het gezicht.
Opmerkelijk goed is ook hier weer haar spel.
zoo in en in menschelijk! Men ziet haar schrik
ken van haar onbeheerschte daad en haar
verdriet dat ze dat heeft gedaan, terwijl de
jongen haar oogappel is. Trouwens er komen
telkens van die zeldzaam fijne trekjes in haar
spel, een enkele schouderbeweging, een kijken,
een vertrekken van haar mond, daarmee weet
ze meer te zeggen, dan een ander met een
heele zin.
Georg Alexander is de afbrekende criticus en
Marianne Hoppe zijn dochter, die verliefd is
op Erich. Georg Alexander is als in al zijn rol
len uitstekend en op en top gentleman, terwijl
Marianne Hoppe een allerliefste, geestige ac
trice is. Het is een film, die we om al zijn goede
kwaliteiten gaarne aanbevelen
Het voorprogramma is zeer actueel met zijn
bezoek van het Engelsche koningspaar aan
Frankrijk, zijn reportage van de sportweek in
Haarlem, enz. enz.
„Londen bij Nacht" is de veelbelovende titel
van de film die deze week de hoofdschotel
van het Luxor programma vormt ende
titel stelt ditmaal niet teleur, want er gebeu
ren des nachts vreemde dingen in de mistige
Engelsche hoofdstad. Om te beginnen is er
een geheimzinnige man met een paraplue en
iedereen die met hem in aanraking komt
Enfin, u begrijpt het wel, in een thriller ge
beuren er natuurlijk de noodige moorden. Ver
der wandelt in de mist een journalist met zijn
hondje en het is merkwaardig hoe deze vlotte
Engelsche reporter
als het ware tel
kens met zijn „neus
in de boter" valt. Hij
wordt in een uiterst
mysterieuze moordzaak gewikkeld, ontmoet
een allercharmantst meisje, is de beste vrien
den met inspecteurs van Scotland Yard en ziet
zelfs de vader van het charmante meisje voor
zich te winnen. Hij doet overigens blijkbaar
meer aan detective werk dan aan schrijven,
maar dat is misschien een van de Engelsche
persgeheimen om aan sensationeele crimineele
Luxor
Adèle Sandrock in de film Teder beeft voor
mijn commando".
(Rembrandt).
Een beeld uit de film Londen bij nacht".
(Luxor).
artikelen te komen. Hoe dan ook de man met
de parapluie wordt steeds stoutmoediger en
ook de held en de heldin ontsnappen eenmaal
ternauwernood terwijl als de oplossing nabij
is de misdadiger haast nog kans zag om het
„happy end" in gevaar te brengen maar ge
lukkig dat de journalist hem te slim af is en
zoo eindigt dan alles zeer goed en wei.
Met dit al is „Londen bij Nacht" een van de
meest spannende rolprenten geweest die we
den laatsten tijd gezien hebben. De sfeer is
bijzonder goed getroffen en Geo Marthy en
Rita Johnson vervullen de hoofdrollen op per
fecte wijze maar we zouden tekort aan de man
met de geheimzinnige parapluie alias Leo G.
Carrol die nu een werkelijk waardig opvolger
van den onvergetelijken Lou Chaney blijkt
te zijn.
Het tweede hoofdnummer „Vrouwen zijn
lastig" doet in spanning voor „Londen bij
Nacht" weinig onder en dat zegt eigenlijk al
genoeg. De film laat de strijd zien van de po
litie tegen een bende „racketiers", misdadi
gers, die geld probeeren af te persen van han
delaren, en onder allerlei bedreigingen er
meestal in slagen dit geld te krijgen ook. Het
is typisch dat Amerika dergelijke films zoo
veel maakt, het kwaad schijnt daar inderdaad
zeer groot te zijn en men tracht op deze ma
nier de publieke meening te beinvloeden en
de macht van de onderwereld tegen te gaan.
Merkwaardig is het ook dat hier eveneens een
journalist de hoofdrol speelt en 'n groot aan
deel heeft in de gevangenneming van de
bende, zij het dan ook dat hij door een be
koorlijke vrouwelijke collega wordt geholpen.
Stuart Erwen, Florence Rice en Paul Kelley
spelen de voornaamste rollen voortreffelijk,
zoodat de liefhebbers van spannende thrillers
en wie is daar geen liefhebber van0 we
ten waar ze eenige uren kunnen „griezelen".
PROGRAMMA
ZONDAG 24 JULI.
HILVERSUM I 1875 M. en 415,5 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 6.30
VPRO, 8.00—12.00 AVRO
8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Viool, piano en gramo
foonmuziek. 10.39 Berichten. 10.40 Declamatie
en gramofoonmuziek. 11.00 VARA-orkest en
-Kinderkoren. 12.00 Het woord van de week.
12.05 Ensemble Jetty Cantor en gramofoon
muziek. 1.30 Causerie „In een opium-fabriek".
1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur.
2.30 Omroeporkest, solist en gramofoonmuziek.
4.00 Gramofoonmuziek. 4.15 Stan Brenders'
Jazz-orkest. 5.00 Meisjeskoor „Jong Leven" en
gramofoonmuziek. 5.30 De Ramblers. 6.00
Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP, Gra
mofoonmuziek. 6.30 Nederduitsch-Hervormde
Kerkdienst. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.40 Wij
dingswoord. 8.00 Berichten ANP, Mededeelin-
gen. 8.15 Residentie-orkest en solisten. 9.05
Radio-journaal. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.00
Radiotooneel. 10.20 John's Hawaian Serenaders
en solist. 11.00 Berichten ANP hierna tot 12.00
Dansmuziek (gr.pl.)
HILVERSUM II 301.5 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO 5.00 NCRV. 7.4o—
11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.00 Hoogmis. 11.45 Gramofoonmuziek. 12.15
Causerie „Het geheim van de groote match".
12.20 KRO-orkest. (1.00—1.20 Boekbespreking).
2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30
De KRO-Melodisten en solist. 3.00 Gramofoon
muziek. 3.45 Kamermuziekensemble en gramo
foonmuziek. 4.30 Voor de zieken. 4.55 Gramo
foonmuziek. 5.05 Gereformeerde Kerkdienst.
Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.50 Causerie.
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gra
mofoonmuziek. 8.30 De KRO-orkesten. 9 30
Radiotooneel. 9.45 Vervolg concert. 10.30 Be
richten ANP. 10.40—11.00 Epiloog.
DROITWICH 1500 M.
12.40 Fred Hartley's sextet en solist. 1.20
Callender's Senior-orkest. 2.05 Het E. Colombo-
Octet. 2.35 Orgel en zang. 3.05 I. Schwiller'§
strijksextet 3.35 Gramofoonmuziek. 4.20 Piano
voordracht. 4.50 De Karl Caylus Players. 5.20
Religieuze causerie. 5.40 Het Kutcher-strijk-
kwartet en solist. 6.30 Declamatie. 6.50 BBC-
Variété-orkest en solist. 7.358.10 Zang 8.15
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Be
richten. 9.25 Orkest van de Garde-Républicaine
en het BBC-Harmonie-orkest, 10.20 Zang. 10.50
—11.20 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M
8.10 Gramofoonmuziek 11.50 Orgelconcer
12.35 Koorconcert. 2.05 en 2,20 Gramofoon
muziek. 4.05 Duetten. 4.20 Radiotooneel. 5.20
Het Gras-orkest. 6.50 Het orkest „Catalunya".
7.50 Chansons. 8.35 Zang. 8.50 Cellovoordracht.
9.25 Zie Droitwich. 11.2012.50 Dansmuziek.
KEULEN 456 M.
6.20 Havenconcert. 8.50 Omroepkoor en so
listen. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.20 Militair
orkest. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.20 Het
Rhein-Mainische Landesorkest. 2.30 Rijkszen
ding, gewijd aan het Duitsche Turn- en Sport-
feest. 6.20 Vroolijk programma. 7.20 West-
duitsch strijkkwartet. 8.309.15 Gramofoon
muziek. 9.20 Rijkszending, gewijd aan het
Duitsche Turn- en Sportfeest. 10.50 Fred
Bert's orkest, solist en Orgelspel (gr., opn.).
12.203.20 Gevarieerd nachtconcert.
BRUSSEL 322 M.
9.40 Gramofoonmuziek. 10.05 Orgelconcert.
10.50 Gramofoonmuziek. 11.05 Reportage. 12.50
en 1.30—2.20 A. Felleman's orkest. 2.35 Gramo
foonmuziek. 3.20 Orgelconcert. 4.05 Dubbel-
mannenkwartet „Animato". 5.20 Omroepdans-
orkest. 7.20 en 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20
Concert mmv. soliste. 11.00 Gramofoonmuziek.
11.20—12.20 Dansmuziek.
BRUSSEL 484 M.
9.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Reportage.
12.50 Gramofoonmuziek. 1.05 en 1.30 Het Luc
Darcy-orkest. 2.202.35 en 2.50 Gramofoon
muziek. 5.20 en 6.00 Lucien Hirsch en zijn or
kest. 6.20, 7.10 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20
Omroepsymphonie-orkest. 8.50 Radiotooneel.
9.35 Vervolg concert. 10.30 A. Felleman's or
kest. 11.20—12.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8.30 Gevarieerd programma. 10 20 Berich
ten. 10.35 Sportoverzicht. 11.05 Berichten. 11.20
Zie Keulen om 10.50. 1.15 Tijdsein. 1.262.20
Omroepdansorkest.
RADIO MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38. TELEFOON 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Medj
MAANDAG 25 JULI 1938.
HILVERSUM I, 1875 en 415.5 M.
Algemeen programma verzorgd
door de AVRO.
3.00 Gramofoonplaten. (Om 8.30 Ber.); 10.00
Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek: 10.30
Ensemble Jonny Kroon; 11.15 Declamatie:
11.40 Vervolg concert. (Om 12.15 Ber.) 12.30
Gramofoonmuziek; 2.00 Orgelspel; 2.30 Decla
matie; 3.00 Omroeporkest: 4.00 Pianovoor
dracht: 4.30 Disco-causerie; 5.30 Versterkt
Kovacs Lajos orkest en solist; 6.50 Solisten
concert; 7.40 Interview; 8.00 Ber A.N.P. Me
dedeelingen; 8.15 De Twiljght Serenaders'
9..00 Interviews; 9.25 Omroeporkest en solist'
10.00 Gramofoonplaten; 10.15 Omroeporkest;
11.00 Ber. A.N.P. hierna tot 12.00 Harry Cal
ling's dansorkest.
HILVERSUM II. 301.5 M.
N CRV - Uitzen din g.
S.00 Schriftlezing meditatie; 8.15 Ber., gra
mofoonmuziek: 9.30 Gelukwenschen) - 10 30
Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur: 11.30 Gra
mofoonplaten; 12.00 Ber.; 12.15 Gramofoon
muziek: 12.30 Kwintet en gramofoonplaten:
2.00 Gramofoonplaten2.15 Zang, piano en
gramofoonplaten; 3.00 Gramofoonmuziek; 3.45
Bijbellezing; 4.45 Gramofoonmuziek; 5.15 Voor
de kinderen; 6.15 Gramofoonplaten; 6.30 Vra
genuurtje: 7.00 Ber.; 7.15 Vervolg vragenuur
tje; 7.45 Reportage, event, gramofoonmuziek:
8.05 Ber. A.NP. herh. SOS-ber.; 8.15 Leger
des Heilssamenkomst; 9.15 Gramofoonmuziek.
10.00 Ber. A.N.P., 10.05 Hollands Kamermu
ziekensemble en gramofoonmuziek; 1120 Gra
mofoonplaten; 11.50 Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M.
11.50 Gramofoonmuziek: 12.20 Orgelconcert
12.50 Sportreportage. 1.00 Dansmuziek (gr.pl.)
I.40 Sportreportage. 1.55 Het Roy-Cadence-
sextet; 2,35 Sportreportage, 6.20 Ber. 6.45
Sportreportage; 7.00 Medvedeff's Balalaika-
orkest; 7.20 Populair programma; 8.05 Orgel
concert; 8.30 Radiotooneel; 9.10 „Perseus en
Andromeda", opera, 10.05 „The Past Week",
causerie; 10.20 Ber.; 10.45 Buitenlandsch over
zicht; 11.00 Alfredo Campoli's Salonorkest;
II.35 Billy Thorburn en zijn Band; 11.50 Dans
muziek (Gr.pl.)
RADIO-PARIS 1648 M
8.10, 10.10 en 12.35 Gramofoonmuziek; 1.50
Zang; 2.05, 305 en 4.20 Gramofoonplaten; 4.35
Zang; 5 20 Gramofoonmuziek: 6.05 Pianovoor
dracht: 6.20 Gramofoonmuziek; 7.35 Zang;
8.35 Pianovoordracht; 8.50 Uitzending uit
Vichy.
KEITEN. 456 M.
6.50 Gramofoonmuziek; 7.30 Omroepklein-
orkest; 8.50 Amusementsorkest: 12.20 Neder-
saksenorkest en solist; 2.30 Populair concert:
4.20 Landesorkest Gouw Baden; 6.40 Vocaal
en instrumentaal concert; 7.50 Gramofoon
muziek: 8.30 Solistenconcert; 9.20 Vliegeniers
orkest; 10.35 Gramofoonmuziek; 10..50 Om
roeporkest en -koor en solist; 12.20 Nacht
concert (gr. opn.)
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gramofoonplaten; 12.50 en 1.30 Max
Alexys' orkest: 1.50. 5.20 6.50 7.20 en 8.20 Gra
mofoonmuziek: 9.20 en 10-30 Omroepsvmpho-
nie-orkest en solist: 10.50 11.20 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL. 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek: 12.50 en 1.30 Luc
Darcy's orkest; 1.50. 5..20 6.35 7.05 en 7.35
Gramofoonmuziek: 8.20 Radiotooneel; 8.50
Symphonie-concert en solist; 10.30 Cabaret
programma.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M
7.50 Gramofoonmuziek 8 30 Blaasorkest'
9.20 Cantate-uitzending; 10.20 Ver. 10.50
Blaaskwintet en solist; 11.05 Ber. 11.20 Om-
roepkleinorkest en solisten; 12.20 Nachtcon
cert; 1.15 Tiidsein.
Bing Crosby zingt in pennies from Heaven'*.
(Palace).
De naam Tarzan had Vrijdagavond een
groot aantal bezoekers naar Palace-Cinema
getrokken en waarschijnlijk niet alleen deze
naam, maar ook de omstandigheid, dat twee
Olympische kampioenen een rol in de film
„Tarzan's Wraak" vervullen: Glenn Morris
beeldde Tarzan uit en Eleanor Holm het rijke
Amerikaansche meisje dat met haar ouders
naar donker Afrika komt en dan verschillen
de avonturen beleeft en „kennis maakt" met
Tarzan, die haar redt uit de handen van
haar belager.
Eleanor blijft tenslotte bij Tarzan, hopend
op dagen van schoonheid en geluk in de on
gerepte Afrikaansche wouden.
Het spreekt vanzelf dat de twee Olympische
kampioenen koene staaltjes van hun zwem
kunst te zien geven.
Buitengewoon interessant zijn de tafereelen
in deze film, die de wilde dieren te zien geven
in hun natuurlijke
Cinema
omgeving.
Het publiek toon
de zich ten zeerste
ingenomen met deze
nieuwe Tarzanfilm en genoot bij elk bewijs
van Tarzans moed, behendigheid en kracht.
Er is nog een hoofdfilm in de Cinema:
„Pennis from Heaven", met Bing Crossby
in de hoofdrol, den uitmuntenden zanger
van „sentimental songs" die zich ook een
voortreffelijk acteur toont.
Eleanor Holm in de film „Tarzan neemt
wraak".
Palace) t-
Buitengewoon goed samenspel geeft deze
film te zien, die zoo uitmuntend de spheer
doet gevoelen om deze menschen, den ar
men angzer, den steeds berooiden groot
vader en zijn pittig, hartelijk kleinkind,
die allen, ieder op zijn en haar eigen wijze
afkeerig zijn van allen dwang en hun eigen
leven willen leven zonder daarin door an
deren te worden gehinderd.
Aardige tooneelen geeft ..Pennies from
Heaven, vol humor en vroolijkheid Een at
tractie is nog dat Louis Armstrong er met
Swing Band in optreedt.
Mooie opnemingen van de Haarlemsche
Sportweek volmaken het programma, dat
deze bioscoopweek zeker veel menschen naar
de Cinema zal trekken.
Spaamctlieater
Twee spannende hoofdfilms.
Luchtvaartfilms mogen zich nog altijd in
een groote populariteit verheugen. „Een pi
loot verdween", de film, die deze week in het
Spaarne-Theater draait is, ondanks den ti
tel. nu eens geen film ter verheerlijking van
record- en stuntvliegers. Integendeel.
Nadat de hoofdpersoon op een van z'n
vluchten bij een ongeluk den dood van zijn
medewerker heeft veroorzaakt, wil hij zich
gaan toeleggen op de verkeers-luchtvaart.
Hij kan
echter niet
de veilig
heid van
de passa
giers vóór persoonlijke belangen stellen en dat
moet hij met den dood bekoopen.
Het ontbreekt niet aan dramatische span
ning.
Van de luchtvaart naar de wildernis
het is slechts één stap. Vooral wanneer de
tweede film „SO.S.-clipper eiland" is de
titel er van begint met het verongelukken
van een groot luchtschip dat bestemd is voor
een dienst van Amerika op Australië.
Een regeerings-detective moet met hulp van
een assistent, een paard en een hond. het
raadsel van Clipper-eiland oplossen. Of hij
daarin slaagt weten wij nog niet, want de
film bestaat uit twee deelen. waarvan de
tweede de volgende week wordt vertoond.
NIEUWE UITGAVEN.
Bij J. Philip Kruseman zijn verschenen:
„Billie Bradley's vacantieavonturen" door Ja-
net D. Wheeler, „Noodlottig Alibi" door Geor
gette Heyer, „Ann's groote' strijd" door Helen
Topping Miller en „De persfotograaf als speur
der" door George Harmon Coxe.
Oorlog als ziekte.
Onder dezen titel verscheen van de hand
van dr. Emil Flusser een geschrift, waarin
deze de oorzaken, de verschijnselen, de com
plicaties, de behandeling en de prophylaxis
van de ziekte „oorlog" beschrijft. De schrijver
tracht aan te toonen, dat de doktoren het
vermogen en dientengevolge den plicht hebben
deze ziekte op dezelfde wijze uit te roeien als
zij dat gedaan hebben met andere plagen, die
de menschheid teisterden.
Prof. Albert Einstein schreef een voorwoord
/oor het boek. dat bewerkt werd doo"- C van
Emde Boas, psychiater te Amsterdam
Uitgeefster is de Maatsch. Contact te Am
sterdam.