JOE BROWN s DE MAN, DIE BESLAG LEGT ACHT DAGEN Deanna Durbin blijft nog een week Anna May Wong EDDY CANTOR ALS ALI BABA Een uur Filmallerlei Nieuwe Uitgaven ZATERDAG 6 'AUGUSTUS 1938 Ö'AAEEEM'S D agbitad Jean Harlow en Robert Taylor BERT TAYLOR De nog immer betreurde Jean Harlow speelt in „De man, die beslag legt" voor de eerste en tevens laatste maal samen met den jeug digen Robert Taylor wiens populariteit vooral in Amerika nog steeds stijgt. Nog eenmaal toont de platina-blonde filmster welk een bij zonder knappe actrice zij was. Vooral in de brillante lichte comedies zooals „De man. die beslag legt" er een is. was zij volkomen op haar plaats. Haar spel had een aparte charme, die zich bijzonder voor dit soort films leende. Het is daarom prettig te kunnen constateeren dat zij in deze film, die waarschijnlijk de laatste zal zijn, die wij van haar te zien zullen krij gen op bijzondere wijze schittert en ons nog eens te meer van haar lang niet overal er kende talenten overtuigt. „De man die beslag legt" is een van die alleraardigste, vlotte Amerikaansche co- Cinema medies die wel bij zonder geschikt zijn om de zomerwarmte te vergeten. Jean Harlow is verloofd met een Engelsehman een perfecte rol van Reginald One die haar om haar geld wil trouwen. De jongedame in kwestie die zich uitgeeft voor een rijke Amerikaansche weduwe is ech ter even arm als haar verloofde en ook zij ver moedt dat ze een goede partij doet. Plotseling duikt echter de broer van den verloofde op en weet zich brutaal als butler bij haar binnen te dringen, nadat hij eerst een deur waarder, die haar meubelen in beslag wil nemen overhaalt, om maar te verdwijnen daar hij wel op den inboedel zal passen De nieuwbakken butler heeft echter behalve veel fantasie ook nog een verleden. Hij is na melijk voor een kleine overtreding eenigen tijd in de gevangenis geweest en dit is voor zijn familie aanleiding hem een som gelds te bie den als hij wil verdwijnen. Groot is echter de verbazing van zijn broer ais hij de „schand vlek van de familie als butler bij zijn ver loofde vindtHij biedt zijn broer dan 'n hooger bedrag om te verdwijnen wat deze accepteert. De slechte broer Robert Taylor gaf aan deze rol alle relief betaalt echter met dit geld de schulden van het meisje, zoo dat het gedwongen huwelijk niet door behoeft te gaan, daar de verloofde als hij hoort dat zijn aanstaande bruid geen cent bezit, over haast de beenen neemt. De weg voor het ge lukkige slot is dan bereids gceffend en dit laat dan ook niet lang op zich wachten. W. S. van Dijke heeft door zijn regie deze film tot iets aparts in dit genre gemaakt zoodat nie mand er spijt van zal hebben om nog eenmaal de platina-blonde ster van het witte doek te gaan zien De tweede hoofdfilm „De Oesterprinses" is een bijzonder aardige en geestige operette film waarin de bekende Hermann Thimig de hoofdrol vervult, daarbij geassisteerd door den uitstekenden komiek Theo Lingen en de gui tige Gusti Wolf. WERELDGESCHIEDENIS Journaalfilm van het bezoek van Hitier aan Mussolini „Acht dagen wereldgeschiedenis" Is de titel van de film die deze week in het gebouw van den H K, B. in de Tempeliersstraat ver toond wordt en al is die 'titel misschien wat weidsch, wie kan immers in de toekomst zien wat. wereldgeschiedenis zal worden en wat niet? interessant is deze rolprent zeer zeker. De film is eigenlijk één samensmelting van reportages die gemaakt werden tijdens het bezoek van den Duitschen Rijkskanselier Hit- Ier aan Italië. Deze reportages zijn echter ge maakt met een verbluffende vakmanschap en op een grootsch opgezette wijze niet minder dan veertig camera-mannen ver zorgden de opnamen zoodat men er in slaagde een geheel te verkrijgen dat een uit stekenden indruk geeft van de macht en de kracht van het huidige Italië. De geweldige manoeuvres van leger, vloot en luchtmacht die Mussolini aan zijn gast liet zien zijn zeer goed verfilmd, vooral bij de manoeuvres van de Italiaansche vloot in de nabijheid van Napels zijn vaak bijzonder knappe opnamen gedaan. Overigens ligt hier ook de zwakke plek van deze film want het eindelooze vertoon van militaire parades slechts nu en dan afgewis seld met juichende menigten die den Führer geestdriftig bejubelen, werkt op den duur eenigszins monotoon. Een kleine verkorting van het militaire ge deelte zou dan ook den Indruk eerder verste vigen dan verzwakken Men ziet nu zoo veel dat men moeite heeft om het vertoonde te verwerken. Overigens is het opmerkelijk te constateeren met welk een bijzonder groot enthousiasme het Italiaansche volk Hitler heeft ontvangen. Weliswaar is bij deze ont vangsten de hand van bovenaf wél te her kennen, maar men ontkomt aan den anderen kant toch niet aan den indruk dat deze per fect georganiseerde feestelijkheden door de Italianen intens werden meegeleefd. Een absoluut nadeel van de film is dat de gesproken tekst geheel Itallaansch is. zoodat hiervan veel verloren gaat. Een indrukwekkende reportage van een be zoek waarvan wij de beteekenis voor de we reldgeschiedenis nog onmogelijk kunnen voor zien maar die in ieder geval als belangrijke gebeurtenis van dezen tijd onze aandacht ten- volle waard ls. aldus zou men den slotindruk hiervan het best kunnen samenvatten. In het voorprogramma verdient speciale vermelding een filmpje dat tot titel heeft: „De strijd tegen den tijd" waarin de belang rijkste autoraces van het afgeloopen seizoen op origineele wijze zijn verfilmd. Frans Hals Het zal. althans voorloopig, wel niet voor komen. dat een film, waarin Deanna Durbin. de jonge ster. de of één der hoofdrollen ver vult, niet geprolongeerd moet worden. De vorige week heb ben we over deze film in het alge- meen en over Deanna in het bij zonder, al een bijzonder gunstig oordeel ge schreven. zoodat dit niet herhaald behoeft te worden. Deanna en haar beide filmzusjes en allen die er verder aan te pas komen, zijn desnoods een avond aan strand en zee waard, vooral omdat we nu, in dezen echten zomer tijd een beetje royaler met onze mooie zomer avonden. die ons anders bij heel kleine beetjes worden toebedeeld, kunnen omspringen. in „De Schaduw van het Oosten" Het is reeds dikwijls betoogd dat Oost en West elkaar nooit zullen kunnen benaderen. „Oost blijft Oost en West blijft West", zegt men wel en men behoeft niet overtuigd te zijn dat het altijd zoo blijven zal, een feit is dat het voor de meeste menschen op het oogen- blik nog geldt. Wanneer een jong kapitein van een groot schip uit het Boston van 't begin der negen tiende eeuw in Sjanghai met een Chineesche trouwt, en haar in zijn eigen wereld wil bren gen, zullen daarbij groot e moeilij kheden ont staan. Zoo ge beurt "het ook in deze film. Het blijkt dat de jonge zeekapitein zich teveel door het fasci- neerende van het exotische heeft laten lei den, toen hij zich de Chineesche tot vrouw koos. En wanneer dan blijkt dat hij weer ge negenheid heeft opgevat voor een vroegere Bostonsche liefde, waaraan hij echter niet toe wil geven, offert de Chineesche zichzelf aan hun beider geluk op. En hierin blijkt zij nog eens geestelijk en moreel de meerdere te zijn van heel de Amerikaansche omgeving, als ze bereid is rustig den dood in te gaan voor het geluk van wien haar lief is. Anna May Wong, de bekende Chineesche actrice domineert in deze firn met haar be- heerscht en toch vaak weer gevoelig spel. Naast haar staan nog een aantal goede acteurs en actrices, maar oo>k hier is de Chineesche hen de meerdere. Zij vooral maakte de film tot wat het geworden is: een ontroerend drama. Spsiaroe^theater NIEUWE UITGAVEN. Bij de Uitgeversmaatschappij W. L. en J. Brusse N.V. te Rotterdam is verschenen „Het gezond verstand ben ik", de levensgeschiede nis van den automobielkoning Henry Ford, door Upton Sinclair, vertaald door Wilha. F. H. ter Brugge. ten pcaddiye. peceiflage lean den tnadecnen tijd; Een geestige film, boeiend van begin tot eind, de hoofdfilm die nu in het Rembrandt Theater gaat: „Ali Baba komt naar Filmstad". Boeiend in de eerste plaats door het geestig spel van Eddy Cantor, den uitmuntenden ac teur vol humor, die zijn groote, donkere oogen in hun kassen doet rollen en den eenen raken zet op den anderen laat volgen om telkens weer de dwaasheden op verschillend gebied van onzen modernen tijd aan de kaak te stellen: verkiezingsdwaasheden, economi sche dwaasheden, muzikale dwaasheden en zooveel meer andere. Eddy Cantor moet uit het oorspronkelijke scenario van ..Ali Baba" verschillende scènes hebben geschrapt en zelf de hiaten hebben aangevuld met de dwaasheden, die Rembrandt zijn vruchtbaar brein alleen kan bedenken. Wel, hij mag dat doen. de acteur, die met zooveel fan tasie speelt. Welk een kostelijke vondst is die van het toovertapijt, waarop Eddy door het luchtruim vliegt en dat rijst als het woord inflatie wordt uitgesproken en daalt op het woord deflatie! En wat een staaltje van filmtechniek, als we dat tapijt het luchtruim zien doorklieven en Eddy en zijn vijand er een gevecht op leven en dood op leveren, tot tenslotte het tapijt in brand raakt en, met Eddy alleen er op, doorvliegt en steeds meer door het vuur ver teerd wordt Lezers, laat u deze kans in de komende bioscoopweek niet ontnemen. Gaat Eddy Can tor zien als arme slokker, gratis reizend in een goederenwagen; als vluchteling voor een troep Arabieren, die in werkelijkheid filmfiguran ten zijn; als kameelrijder; als eerste minister en adviseur van een Oostersch vorst. Maai' altijd en steeds weer: geestig en amusant! *dÊÊËk ALS VLIEGENIER Luxor Ieder kent zoo langzamerhand wel het recept voor een Joe Brown-film: Een onhan dige. goedhartige, goedlachsche dwaas, die met een argelooze domheid begint met alles in de war te sturen, waar hij maar eenigszins bij betrokken is. Hij is eigenlijk bang als een wezel, maar door zijn begrensdheid van geest, ziet hij alleen het dichtsbijzijnd gevaar, en gaat er voor achteruit, terwijl hij zich in de meest hachelijke avonturen stort met een blijmoedige nieuwsgierigheid, als de bakvisch naar haar eerste danspartij gaat. Dat hij niettegenstaande al deze negatieve hoedanig heden uit elke film als een held treedt, die inderdaad ware heldendaden verricht, dankt hij aan zijn gelukkig gesternte en aan zijn domheid, die er hem, voor behoedde, de ware afmetingen van het gevaar te zien. Hij is dan ook al- tijd stom verbaasd als de menschen hem als een held huldigen, maar laat zich al heel gauw met een zelfvoldane arrogantie, de eer welgevallen. In „De Vliegende Zot" is het al niet anders, maar door al de dwaasheid heen, moet men toch de grootste bewondering hebben voor de prestaties van den werkelijken Joe Brown. Hij munt in alle soorten van sport uit en in deze film toont hij zich een vliege nier van klasse. Joe Brown schijnt, in tegen stelling met de meesten van zijn collega's, voor de gevaarlijke karweitjes geen stunt te gebruiken, maar alles zelf te doen. Zijn evo luties op de vleugel van zijn vliegtuig, het manoeuvreeren er mee, de sprong op zooveel meter hoogte uit de machine, dat alles vervult met ontzag voor zijn moed en zijn sportiviteit. Natuurlijk schalt ook zijn roep eenige malen door de zaal. Het is een prettige film, die veel genoegen geeft. De tweede attractie van bet programma is de Prijsvraag der Metro Goldwyn Mayer, die, hoewel niet gemakkelijk, bij goede oplossing vele begeerenswaardigheden in zich heeft. Eddie Cantor als Ali Baba. Het is een zeer gevarieerd programma dat het nieuwe theater „Moviac" den toeschou wers in den tijd van een uur laat zien. Zoo hebben wij in het programma allereerst uit gebreide buitenlandsohe film-reportages en enkele kijkjes in Nederland. Verder is er een film over cowboy-rijkunst in Ohio, opnamen van een of ander cowboyfeest, waar in men deze vaar dige ruiters ziet lasso-werpen, vech- doet watertanden. ten met stieren, rijden op ongetemde paar den, enfin, een film die iederen paardenlief hebber doet watertanden. Deze meer documentaire films worden af gewisseld door eenige komische films en wel „Alle hens aan dek", een muzikaal filmpje „Vuurwerk", een klucht met „de jochies" u weet wel: die Aimeriaansche schooiertjes met hun hond en tot slot een teekenfilm, getiteld „De Nachtclub". EAD8C. PROGRAMMA ZONDAG 7 AUGUSTUS. HILVERSUM I 1875 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gra mofoonmuziek. 10.00 Filmuitzending. 10.39 Berichten. 10.40 Declamatie. I. d. pauze- Gra mofoonmuziek. 11.00 Esmeralda-Septet. 11.30 Arbeiders Zangvereeniging „Morgenrood" en Gramofoonmuziek. 12.00 Het woord van de week. 12.05 Gramofoonmuziek. 12.15 Het Ko- vacs Lajos orkest 12.45 Orgelspel. 1.05 Kovacs Lajos' orkest. 1.30 Causerie „Wat Indië leest". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Pianovoordracht. 3.00 Residentie-orkest en soliste. In de pauze: Gramofoonmuziek. 4.30 Sportreportage. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Berichten ANP.. Gramofoon muziek 6 30 Nederduitsch Hervormde Kerk dienst. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.40 Causerie .Vrucht dragen". 8.00 Berichten ANP., mede- deelingen. 8.15 Residentie-orkest en soliste. 9.30 AVRO-Musette-ensemble en solist. 10.00 Ra- diotooneel. 10.25 De AVRO-Girls met orgelbe geleiding. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Dansmuziek iGrpl.) HILVERSUM II 301.5 M, en 415.5 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO 5.00 NCRV. 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 H. Mis. 12.15 KRO-orkest (Opn.). (Van I.00—1.20 Boekbespreking). 2.00 Reportage. 2.15 KRO-Melodisten en solist (Opn.) 3.15 Gramo foonmuziek. 4.00 Lof. 4.555.00 Gramofoon muziek. 5.05 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna tot 7.45 Gewijde muziek (Gr.pl. i 7.50 Causerie ..Bestrijding der jeugdwerkloosheid in 1937". 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gra mofoonmuziek. 8.30 Koninklijke Militaire Kapel. 9.00 Radiotooneel. 9.15 Vervolg concert. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.35 Militaire Kerkdienst. 1.20 Yascha Krein's Zigeuner-orkest. 1.50 Jan Berenska's orkest. 2.35 Het Celebrity-Trio. 3 05 Het Colom bo-Octet. 3.35 Fluitvoordracht 3.55 Het Viani- Sextet. 4.20 Liedjes aan den vleugel. 4.40 Wyn- ford Reynold's Octet. 5 20 Boekbespreking 5.40 Viool en piano. 6.15—8.15 Radiotooneel. 8 20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheïdsoproep.9.10 Be richten. 9.25 BBC-Harmonie-orkest. 10.10 Het BBC-orkest, 10.50 Epiloog. 11.20 Berichten. RADIO-PARIS 1648 M. 8.10. 9.00, 9.50 en 11.25 Gramofoonmuziek. II.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 1.50 Zang. 4.05 Accordeonsoli 4.20 Koor van de Kathedraal te Straatsburg. 6.20 Gramofoon muziek. 7 05 Zang. 7.50 Willy Pradys' orkest. 8.35 Uit Viehy: ,,La damnation de Faust". 12.05—12.20 Dansmuziek. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.50 Omroeporkest, -koor en solisten. 9.35 Gramofoonmuziek. 11.20 Weensch Philharmonisch orkest en solisten. I.30 Het Dresdener orkest, militair orkest en sportreportages. 3.20 Fritz Weber's orkest. 3.50 Gramofoonmuziek en sportreportages. 6.20 Het Kunkelkwartet. 7.05 Gramofoonmuziek. 8.30 Rob. Gaden's orkest. 9.20 „In dem Herzen hör' ich 's klingen", operette. 10.50 Populair concert en dansmuziek. 12.203.20 Omroep- kleinorkest, dansorkest en solisten. BRUSSEL 322 M. 9.00 en 9.40 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgel spel. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Belgisch Vocaal-Trio. 12.20 Gramofoonmuziek. 1250 Omroepsalonorkest. 1.50—2.05 en 2.35 Gramo foonmuziek. 3.50 J. Schnyders' orkest. 5.05 Gra mofoonmuziek. 5.50 Omroepsalonorkest. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Gitaarsoli. 8.20 Piano voordracht. 8.35 Zang. 8.50 Pianovoordracht. 9.20 Orkest, Caecilia-koor en solisten. 11.20 12.20 Dansmuziek. BRUSSEL 484 M. 484 M. 9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys' orkest mmv. solist 11.35 Zang. II.50 Vervolg orkestconcert. 12.2012.50 Gra mofoonmuziek, 1.00 en 1.30 Omroepkleinorkest. 2.002.35 en 2.50 Gramofoonmuziek. 3.50 Sar- ba-orkest. 4.20 Zie Radio-Paris. 5.20 L. Hirsch' orkest. 6.35 Omroepkleinorkest en soliste. 7.35. 8.20 en 9.05 Gramofoonmuziek. 9.20 Sympho- nieconcert mmv. soliste. 11.00 Jo Bouillon's dansorkest en .The Lanigiro's". 11.50—12.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.30 Otto Kermbach en R. Reddemann met hun orkesten. Hawaiian-Sextet en Accordeon duo. 10.20 Berichten. 10.50 Gevarieerd con cert (Opn i. 'Van 11.0511.20 Berichten). 1.15 Tijdsein. 1.262.20 Nachtconcert. RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Msd.) MAANDAG 8 AUGUSTUS 1938. HILVERSUM I, 1875 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.30 ber), 10 00 Morgenwijding, 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Aeolian-orkest (opn.). 11.15 Orgel en viool, 12.00 „The Romancers": om 12.15 Berichten; iVan 12.45 Grainofoonplatcn 2.00 Zang en piano; 2.30 Kovacs Lajos' orkest; 3.15 Re portage; 3.40 Ensemble Jetty Cantor; 4.30 Causerie „Music-Hall" (met gr.pl.); 5.30 Or gelspel; 5.45 Ensemble Jatty Cantor; 6.30 Gra- mofoonplaten (met inleiding), 7.00 Imre Ma- gyari's orkest; 7.30 Declamatie; 8 00 Berich ten A.N.P.. Mededeelingen; 8.15 Gramofoon muziek: 9.00 Zang en piano; 9.20 Het Kovacs Lajos-orkest en solisten: 10 40 Sportreportage, 11.00 Berichten A.N.P. 11.05 Todose Iliescu's orkest; 11.30 Alfredo Spezialetti's orkest. HILVERSUM II 301.5 en 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie: 8.15 Ber., gra mofoonmuziek; 9.30 Gelukwenschen)10.30 Morgendienst; 11.00 Christ, lectuur; 11.30 Gra mofoonmuziek (12.00 Ber.); 12.50 Reportage; I.20 Orgelconcert; 2.20 Gramofoonmuziek; 2.25 Zang en piano: 3.25 Gramofoonmuziek; 3.45 Bijbellezing: 4.45 Gramofoonmuziek; 5.15 Kinderuur; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Vra genuur: (7.00 Ber.); 7.45 Reportage, evtl. gra- mofoonplaien; 8.05 Berichten A.N.Ï®., Herha- ing SOS-berichten; 8.15 Reportage (opn.); 840 Arnhemsche orkestvereeniging; 9.00 Cau serie ..Hoe leven jonge menschen alleen in Amerika?" 9.30 Vervolg concert; (10.00 Be richten A.N.P.)10.30 Gramofoonmuziek, c.a. II.50 Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.20 Sopraan en bariton; 11.50 Gramofoon muziek; 12.20 Orgelspel; 12.50 Dansmuziek (gr.pl.); 1.35 Voordracht; 1.50 Kon. Marine- Stafmuziek: 2.35 Roland Powell's kwintet; 3.05 Gramofoonmuziek; 4.20 Viool en piano; 4.50 Muzikale causerie (met gr.pl.); 5.20 Zang; 5.40 Alfredo Campoli's Salonorkest; 6.20 Be richten; 6.45 Pianovoordracht, 7.20 Gevarieerd programma; 8.05 Pianosoli; 8.20 Amerikaan sche humor: 8.50 BBC-Symphonie-orkest en solisten; 9.50 Pianovoordracht; 10.05 Actueele causerie: 10.45 BBC-Harmonie-orkest; 11.35 Norman Newman en zijn Band; 11.50 Dans muziek (gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 8.10. 9.00 10.10 en 12.35 Gramofoonmuziek; I.50 Zang, 2.05 Gramofoonmuziek: 3.05 Dito, 4.20 Zang. 4.35 Gramofoonplaten; 5.20 Bailly- orkest: 6.20 Gramofoonmuziek; 7.20 Zang; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.35 Cellovoordracht: 8.50 Gramofoonmuziek; 9.05 Orkest- en koor concert (tot 11.35). KEULEN 456 M. 6.50 Gramofoonmuziek; 7.30 Omroepschram- mel-ensemble; 8.50 Gouworkest Silezië; 12.20 Politie-muziekcorps; 1.35 Nedersaksen-orkest en solist; 4.20 Bonner Kamerorkest: 6.35 Viool en piano: 7.20 Gramofoonplaten: 8.30 Leobe- ner Mannenzangvereeniging en Vrouwenkoor 9.00 Westduitsch weekoverzicht; 9.20 Het Salz- burger Mozart-orkest; 10.50 Omroeporkest pianoduo, en vocaal sextet; 12.20 Gevarieerd concert. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 12.50 en 1.30 Om roepkleinorkest; 1.50 en 5.20 Gramofoonmu ziek: 5.35 Pianovoordracht: 5.50 Gramofoon muziek: 6.50 Pianovoordracht: 7.00 en 7.10 Gramofoonmuziek; 8.20 Omroepkleinorkest; 9.20 Concert uit Knokke, m.m.v. soliste; 11.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek 1.00 E. Loiseau's orkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 5.20 Fud Can- drix's orkest; 6.35 Omroepsalonorkest; 7.05 Harmonica-voordracht: 7.35 Gramofoonmu ziek: 8.20 Omroepsalonorkest; 10.30 Gramo foonmuziek "FTTSCfn y NDSENDER 1571 M 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Berichten; 8.30 Radiotooneel; 9.20 Kamermuziek: 10.20 Be richten: 10.50 Trio-concert; 11.05 Berichten; II.20 Omroepkleinorkest en solist; 12.20 Nacht concert (opn.) 1.15 Tijdsein). SCHILDERKUNST Werk van Piet van Wijngaert bij Boskamp in Overveen. Er is in de kunstzaal van genoemde firma een vrij groote verzameling werken van dezen artist saamgebracht (de catalogus telt een 45-tal nummers) die tot verschillende ar- beidsperioden van den maker behooren en die, zonder nu bepaald representatieve wer ken uit eenige periode te bevatten, als en semble toch van Van Wijngaerdt's aard en wezen wel een voldoend juisten indruk ach terlaten. Er is zelfs in de al te vlug losge laten aanzetten bij dezen schilder een uit bundigheid van schilder-plezier op te merken die steeds voor het werk zal blijven innemen en die ze bij uitstek geschikt maken kan, in een modern interieur een decoratieve roeping te vervullen, en een wand te verlevendigen, die een sterke kleurnoot behoeft om niet aan te voorbedachten eenvoud te overlijden. Zoo bezien is er in een betrekkelijk kleine ruimte teveel gelijkwaardigs bijeengebracht en stel ik mij voor dat iets minder gevuld zijn der wanden, de decoratieve werking der af zonderlijke stukken zou ten goede komen. Wat niet wegneemt, dat men die qualiteit ge makkelijk ook in de volte herkent, wanneer men de aandacht op een enkel werk concen treert. De vele bloemschilderingen, die de verzameling bevat, leenen zich daartoe uit stekend. Van Wijngaerdt heeft wij hebben dat hier reeds meermalen kunnen neerschrijven een prachtig palet, sterk en weelderig Ls zijn kleur die nergens, zelfs in de fijnste nuances niet, bloedloos is. Men kan vinden dat hij het vaak op die aangeboren hoe danigheid te veel laat aankomen, maar dat. hij een geboren schilder is, betwist niemand. Dat bewijzen zelfs de minst voldragen din gen, die toch altijd iets bevatten van een feestelijke improvisatie. Uit vroeger tijd vindt men hier een paar voor zijn doen kleine werkjes (bloemstukken eveneens) die de rijp heid van oude kunst bezitten zonder het élan van zijn diepe kleur verloren te hebben. Maar men mag verwachten dat een stilleven als dat met de „Seringen" (35) eerder pakt en aan een wand eer zijn versierende plicht zal vervullen. Waar wij in ons blad reeds vaker van Wijn gaerdt's kunst waardeerend mochten bespre ken, mogen wij deze expositie, die op het werk geen nieuw uitzicht opent, met een korte aan kondiging recht gedaan achten. Het komt mij trouwens voor dat het ditmaal den schilder niet te doen geweest is om een keur uit zijn werk naar Bloemendaal te brengen, doch dat hij de samenstelling in zomersche zorge loosheid een weinig aan het lot heeft overge laten. J. H. DE BOIS. Jubileumfilm aan eere-comité overgedragen. Jhr. ir. Van Lidth de Jeude spreekt waardeerende woorden. Vrijdag heeft in een eenvoudige bijeen komst, welke een intiem karakter droeg, de overdracht plaats gehad van de „jubileum film 1898—1938". Deze film werd door den productieleider, den heer Guus Ostwalt, na mens de werkcommissie aan het eere-comité overgedragen. De voorzitter van het eere-comité, jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, oud-minister van waterstaat, hield een korte toespraak, waarin hij woorden van groote waardeering sprak tot allen, die aan het totstandkomen van de film hadden meegewerkt. In het bijzonder richtte de heer van Lidth de Jeude zich tot den regisseur, Gréville, tot den productieleider, tot den heer van Stave ren en tot den schrijver van het scenario, den heer van Eijsselsteijn, die zich allen op bij zondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor dit nationale werk. De voorzitter aanvaardde gaarne de film en beschouwde deze als een symbool van de Nederlandsche eenheid, die onder het regee- ringsbeleid van koningin Wilhelmina her haaldelijk op zoo treffende wijze tot uiting is gekomen. Spr. was overtuigd, dat het Neder landsche publiek deze film ook als zoodanig zou aanvaarden. Bij de N.V. tot verspreiding van goede en goedkoope lectuur is verschenen „Machten van dezen tijd" door Dr. Jan Romein. Bij de uitgeverij J. Ploegsma te Zeist is van Dr. J. D. Bierens de Haan verschenen „Het rijk van de geest". Bij de fa. Bosch en Keuning te Baarn ver schenen „Als verliefde menschen brieven schrijven" door A. Roospenberg, „De vogels van zee en strand" door Jan P. Strijbos, en „Actie in de plantenwereld" door Dr. W. M. Kruseman. No. 10 van „Tijdseinen" is bij de N.V. Druk kerij C. Blommendaal te Den Haag versche nen: „Twintig jaren volksiaad door Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman en als no. 11: „Na dertig jaren om de eenheid en de vrijheid" door J. R. Snoeck Henkemans. Van Herwig's practische Tuinencyclopedie zijn aflevering 4 en 5 verschenen. Van Ed. Hartog verscheen „Kamergym nastiek" in de serie, practische gids voor me dische en hygiënische vraagstukken (N.V. Arbeiderspers te Amsterdam). Bij de N.V. N. Samson te Alphen a. d. Rijn is van J. W. A. C. van Loenen verschenen „De geemeentewet en haar toepassing", tweede herziene druk, eerste vervolg. Bij A. W. Sythoff's Uitgeversmij. is ver schenen „Bijbel voor jongeren" onder toe zicht van Prof. Dr. H. Th. Obbink en Prof. Dr. A. H. Brouwer, samengesteld door T. van Buul, oud en nieuw Testament. Bij de fa. Van Holkema en Warendorf N.V. te Amsterdam is het tweede deel verschenen van „Het leven van onze voorouders" door B. C. RoeverDozy, derde geheel opnieuw bewerkte druk. Bij W. L. en J. Brusse N.V. Rotterdam 1938 is verschenen „Het gezond verstand ben ik", de geschiedenis van Ford door Upton Sinclair. In de reeks Elkerlyc-boekjes, de serie waar van maandelijks een deeltje uitkomt als sup plement bij de afleveringen van het maand blad voor Chr. Letterkunde „Elkerlyc" (Bosch en Keunig te Baarn), verscheen een verzen reeks van Willem de Mérode onder den titel „De Levensgift"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 10