fUmUkstHUseutH Tarantella „Meisjes van 17". „40 jaren Een uur film-allerlei. Jeanette MacDonald in Twee hoofdfilms. Kathe von Nagy gaat Litteraire Kantteekeningen. ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1938 HAAREEM'S DAGBCAD 8 Carl Ludwig Diehl als Leeraar over een klas van Carl Ludwig Diehl, de „gentleman" uit Neu- babelsberg, speelt in de film „Meisjes van 17" (die oorspronkelijk „Liefde kan liegen" Lie- be kann lügen heet, 'n zeer goede titel, maar de Nederlandsche titelvertaler zal gedacht hebben dat „Meisjes van 17" het publiek hier meer trekt) de rol van ar. Ivan Andersson, een nieuwe leeraar op een meisjesgymnasium. In de klas met 17-jarigen, die hij de schoonheid van de Duitsche literatuur moet bijbrengen, zit een meisje, ja er zitten er meer, maar dat eene meisje geraakt onder den indruk van Dr. Andersson. Terwijl de anderen in woord en daad wegloopen met hun charmanten nieu wen leeraar blijft Kerstin Dahlberg afzijdig en stil. Dr. Andersson's hart blijkt ook ge troffen te zijn, doch hij geeft niet toe aan de roepstem van zijn hart, en na overleg met een vrouwlijke collega, die hij van vroeger af reeds kent (een lieve rol van Dorothea Wieck. die na haar omzwervingen in de mondaine films, revue, liefdesgeschiedenissen enz. weer terug schijnt te keeren naar het filmmilieu, waar uit haar grootheid sedert „Madchen in Uni form" stamt nl.: het schoolleven, hoewel ze in deze film nog niet bepaald veel kansen krijgt om zich te laten gelden, ze fungeert louter als afzijdige raadgeefster en doet dat uit den aard van haar we zen zeer innemend) besluit hij de kleine Kerstin. te ontgoochelen door haar als leeraar ruw te bejegenen. Ker stin ontvangt liefdesbrieven, en aan den stijl meent zij te kunnen zien dat ze van Dr. An dersson zijn. De liefde van haar leeraar eener zij ds en zijn ruwe optreden anderzijds maken haar in de war en brengen haar uit haar even wicht. Doch de liefdesbrieven zijn niet van Dr. Andersson! En toch eigenlijk wel. Hoe het nu precies in elkaar zit. zullen wij u hier niet verraden Maar dat ook hier de liefde zoo sterk blijkt dat alle oogenschijnlijk onover winnelijke beletselen wijken is geen geheim voor hen. die weten dat de makers van films als deze er tenslotte op uit zijn het publiek tevreden te stellen. Welnu, u verlaat als een tevreden mensch het theater. Temeer waar u nog eenige scho tels vooraf krijgt. Zeer goed nieuws van de Jubileumfeesten van de koningin o.a. En ook een helderziende op het tooneel. To Rhama vertelt u, wanneer u hem een brief geeft, pre cies wat voor een persoon of hem geschreven heeft door den brief alleen te betasten en niet te bekijken. En als u hem een briefje geeft, waarop u tijd en plaats van een willekeurige gebeurtenis schrijft, beschrijft de helderzien de deze, na in trance te zijn gegaan. Inder daad verbluffende staaltjes! De moeite waard voor hen, die er van houden. Frans Hals De Nationale film g e p.ro I o n g e e r d. Ook het Ludowsky Ballet blijft nog. Het is verheugend dat de directie van Rem brandt zich wegens den grooten toeloop van het publiek genoodzaakt heeft gezien om de nationale film „40 jaren" te prolongeeren. En een groot deel van dat succes kan gevoegelijk op rekening worden geschreven van het aller aardigste voor-programma, dat deze week ook zeer bij het publiek in den smaak is gevallen. En het is daarom een goede gedachte om het Ludowsky-ballet ook te prolongeeren. Dit .fijnzinnige ballet heeft in de afgeloo- pen zeven dagen vele lauweren ge oogst. Rembrandt Het komt er bij een film van het gehalte ..40 jaren" op aan hoe ze „opgediend" wordt. En in Rembrandt is dat op een voortreffelijke wijze geschied. Getuige het onloochenbare publieke succes van de film in dit theater. Het heeft er storm geloopen. En er is alle reden om te verwachten dat het succes deze week zal voortduren, want het Ludowskyballet blijft ook. en de film „40 jaren" zelf wij schreven het reeds herhaaldelijk uitvoerig is tot nog toe één der best geslaagde Nederland sche films, zeer onderhoudend; een vlotte vluchtige terugblik op het leven van twee Ne derlandsche families gedurende de 40 jaren van het bewind van Koningin Wilhelmina. Ben van Eysselstein, de auteur van vele too- neelstukken en o.a. van den roman „Tusschen Zuiderkruis en Poolster" schreef het scenario en Edmond Greville voerde de regie. In de hoofdrollen spelen: Cees Laseur, Ank v. d. Moer, Mathieu van Eijsden en Lily Bouw meester. Zeer veel succes oogstten ook de nieuwe filmjournaals, in het bijzonder die over de feesten te Amsterdam. Het bïnnenlandsch journaal in Moviac's uurfilmprogramma is deze week wel bijzonder actueel. Het is namelijk geheel gewijd aan de feestelijkheden ter gelegenheid van het regeeringsjubileum van H.M. de Koningin. Zoo Met men bijvoorbeeld reportages van den f eestelij ken intocht van de Koninklijke Fa milie in Amster dam, de vl oc tdemo ns tra tie in Scheveningen, den prachtigen jiuibi- leum-optocht met een groot aantal praalwagens die dezer dagen in Den Haag werd gehouden en niet te vergeten de allegorische optocht in Haarlem. Behalve het Engelsehe journaal wordt een filmpje vertoond van de stad Weenen, dat een uitstekenden kijk geeft op het leven in de muziek-stad aan dien Donau, die zoo mooi en zoo blauw is. Een aardige vondst is bij voorbeeld de manier waarop de populariteit van de walsen van Strauss wordt uitgebeeld. Dan wordt namelijk één der melodiën van den walskoning in gedeelten achter elkaar gespeeld en gezongen door een orkest, een kind dat piano studeert, een strijkje, een straatmuzikant, een muziekkorps, een „Schrammel-kwartet", een zangeres, en een mannenkoor. Een komische film, getiteld „De verlovings receptie" completeert het programma. Uithef CLARK GABLE. Caricatuur van Nino Za. 99 99 Luxor Ofschoon de „Tarantella" vervaardigd werd naar de operette van „The Firefly" van den bekenden componist Rudolf Frimï. kan men deze film toch bezwaarlijk onder de catego rie „operettefilms" rangschikken. Want op den keeper beschouwd staat de roman hier op het eerste plan en komt het operette-deel pas in de laatste plaats. Die roman is een avontuurlijk verhaal uit den Napoleontischen tijd en verplaatst ons naar Spanje, waar de midden in de intriges van spionnage en contra-spionnage terecht ko men. De knapste spionne der Spanjaarden is de danseres Nina Maria. De moeilijkste op drachten weet zij te vervullen en haar optre den brengt de Fransche legerleiders tot wan hoop. Er zou wellicht in den gang van zaken niets veranderd zijn, als een zekere Don Diego niet het pad der bekoorlijke senorita gekruist had. Nina en Don Diego vatten een innige liefde voor elkaar op en het ziet er aanvan kelijk werkelijk naar uit of niets het geluk van de beide jonge menschen in den weg kan komen. Helaas wordt men spoedig gewaar, dat beiden volkomen tegengestelde belangen dienen. Het wordt een conflict tusschen de liefde voor elkaar en den plicht jegens de res pectievelijke vaderlanden Spanje en Frank rijk. De laatste factor zegeviert, maar de twee menschen begrijpen elkaar en als de oorlog die uitermate suggestief in de film weerge geven is voorbij is, sluiten zij het verbond voor het ie ven. De operette-tafereelen illustreeren de film op buitengewoon aantrekkelijke wijze. De geestigste is die, waarin wij Nina Maria Jeannette MacDonald) in een met muilezels bespannen reiskoets door het Spaansche land schap zien trekken, te paard begeleid Don Diego (Allan Jones), die de grappige ezel-se renade zingt. Mensch en dier deinen met het rhytme van de melodie mee en het komische effect van het tooneel wordt nog verhoogd door den kleinen jongen op den bok (de acht jarige Robert Spindola), die met zijn blok fluit voor aanpassend accompagnement zorgt. Uiteraard komen er behalve de ezel-sere nade nog verscheidene aardige liedekens in de film voor. Eenige zingt Jeannette MacDonald alleen, andere tezamen met Allan Jones. De gevierde Amerikaansche beschikt nog altijd over een prachtig stemgeluid. Bovendien zien we haar als danseres. In het voorprogramma zijn, zooals duidelijk is, de' jubileumfeesten troef. De geweldige drukte in de hoofdstad, het indrukwekkende défilé voor het Paleis, de tocht van H.M. de Koningin door de Jordaan, van dat alles krij ger: we een uitstekend beeld. Ook de vloot revue op het IJ en de tewaterlating van de „Oranje" zijn door de filmcamera vastgelegd. Spaarne» theater Door de twee hoofdfilms die deze week in het Spaarne-Theater draaien „Op leven en dood" en „In levensgevaar" kan men zich den heelen avond genoeglijk laten bezighouden. Nemen wij de eerste: ,Op leven en dood". Een Wild-West- film wonderlijk genoeg Fransch sprekend. Een verhaal van concurrentie tusschen de twee grootste graanbezitters van de streek. Wan neer de een niet binnen een week z'n afgeloo- pen contract vernieuwt, vervallen z'n bezit tingen aan den ander. Gevolg: moordaanslagen om de verlenging van het contract te voor komen. In de tweede film „In levensgevaar" zijn eigenlijk maar vier personen van beteeke- nis: de jonge taxateur, z'n baas, het meisje en haar oom en voogd. Om de inhoud in een paar woorden te zeggen: de zaken van den oom gaan slecht en hij haalt den baas-taxa teur over hem te helpen de brandverzekering op te lichten. Het meisje en de jongeman weten natuurlijk van niets, maar de laatste begint lont te ruiken. Evenwel, het veel te hoog getaxeerde pakhuis wordt in brand ge stoken en de schuldigen komen in de gevan genis. Natuurlijk krijgen het meisje en de jongeman elkaar. In het voorprogramma draaien twee ko mische twee-acters en een Popeye-film. In deze Fransche film van Robert Siodmak, is Kathe von Nagy een energieke, onderne mende journaliste, die voor haar blad arti kelen wil schrijven over het lot van de meis jes, die als blanke slavinnen naar Zuid Amerika worden vervoerd. Haar doel is het geheele complot van de handelaren in blanke slavinnen te ontmaskeren. Zij trekt de con sequenties zoo ver, dat zij, evenals die meis- jes, eerst dansles g-1* J gaat nemen bij Ma IjlHeima I dame Estella, die haar dansmeisjes prachtige engage menten in Zuid Amerika voorspiegelt. Na een voorsteling in een cabaret worden alle meis jes tot hun groote vreugde door den Ameri- kaanschen manager van Mme Estaella ge- engageerd. Korten tijd daarna embarkeeren zij op de Santos.' De journaliste Marion Ba ker is vastbesloten de reis mee te maken, hoe wel een collega van haar, Henri Voisin, het tot haar bestwil tracht te verhinderen. Die poging moet hij bijna met den dood bekoo- pen. Daar blijkt dat Marion haar plan vol, voeren wil, voelt Henri zich genoodzaakt de reis ook mee te maken, omdat hij voorziet, dat Marion in groote gevaren zal geraken, waabij zij zijn hulp noodig kan hebben. Het slot is, dat de heele bende ontmaskerd kan worden en de meisjes gespaard worden ZONDAG 11 SEPTEMBER. HILVERSUM I 1875 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Neder- duitsch Hervormde Kerkdienst. 11.50 Toespraak „Nog twee weken". 12.00 Het woord van de week. 12.05 Orgel en viool. 12.30 Schilderijbe spreking. 12.45 De Twilight Serenaders. 1.30 Causerie. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boeken halfuur. 2.30 Vioolvoordracht met pianobege leiding. 3.00 Het Omroeporkest ramv. solisten en gramofoonmuziek. 4.30 Gramofoonmuziek. 5.30 Kinderuurtje 6.00 Esmeralda. 6.30 Sport- uitzending. 6.45 Sportnieuws ANP. gramofoon muziek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.30 Noviteiten orkest mmv. solisten. 8.00 Berichten ANP. en mededeelingen. 8.15 Het Residentie-orkest mmv. soliste. 9.15 Radiojournaal. 9.30 Het Amu sementsorkest mmv. de AVRO-Girls en de „International Three". 10.30 Gramofoonmuziek. 1100 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Het AVRO-Aeolianorkest (e.o.). HILVERSUM II 301.5 en 415,5 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV. 12.15 KRO, 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 830 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.20 Doopsgezinde kerkdienst. Hier na: Orgelconcert. 12.15 KRO-orkest. (1.001.20 Boekbespreking). 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 KRO-orkest mmv. soliste. 4.00 Gramofoonmuziek, 4.15 Ziekenlof. 4.555.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Gerefor meerde Kerkdienst. Hierna: Orgelconcert. 7.15 Gewijde muziek (gr.pl.). 7 45 Causerie namens de Nationale R.K. Commissie voor de Jeugd- werkloozenzorg. 8 05 Berichten ANP en mede deelingen. 8.15 Reportage ter gelegenheid van het 40-jarig Regeeringsjubileum van H.M. Ko ningin Wilhelmina (gr.oDn.) 9.30 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.35 Het Wal ford Hyden Zigeunerorkest. 1.20 Militair orkest. 1.50 Ch. Ernesco's kwintet. 2.20 BBC-Schotsch orkest. 3.20 E. Pini's Tango- orkest en soliste. 4.00 Planovoordracht. 4.20 Zang. 4.50 De Alphas. 5.20 Archeologische cau serie. 5.40 Het Stratbon strijkkwartet. 6.20 Filmpraatje. 6.35 Gilb. Stacey's sextet. 7.10— 8.10 BBC-orkest 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefda- digheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotoo neel met muziek. 10.10 Mantovani's Tipica- orkest. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 8.10 Gramofoonmuziek 10.05 Pontificale Mis (uit Tsjecho-Slowakije). 12.05 Orgelconcert. 12 40 Gramofoonmuziek. 1.50 Zang. 2.05 Gra mofoonmuziek. 3.20 Het Warms-orkest 4.20 Zang. 4.35 Pianovoordracht. 4.50 Zang 5.05 Cellovoordracht. 5.20 Variété-programma. 7.52 Willy Pradys' orkest. 8.35 Zang. 8.50 Orkest concert mmv. solisten, en declamatie. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Dansmuziek. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 9.50 Gramofoonmuziek. 11.05 Het Westduitsch Strijkkwartet. 11.50 Parade. 4.20 Omroep-Amusementsorkest. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.00 Pianovoordracht. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.35 Omroeporkest en solis ten. 10.35 Gramofoonmuziek. 10.50 Omroep- kleinorkest en het Walter Raatze-kwintet. 12.303.20 Omroepdansorkest en solisten, man doline-orkest en het Omroeporkest. BRUSSEL 322 M. 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 en 1.302.20 A. Felleman's orkest. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.05 Het koor „De Marxkring". 3.35 Gramofoonmu ziek. 3.50 Vervolg koorconcert. 4.20 en 5.35 Gramofoonmuziek. 5.50 en 6.20 Omroepdans orkest. 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Om- roepkleinorkest, gemengd koor en solist. 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Populair con cert. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Het Ed. Loi- seau-orkest. 10.50 Bioscooporgelspel. 11.05 Ver volg concert mmv. solist. 11.35 Pianovoordracht. 11.50 Vervolg concert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroeporkest. 2.202.35 Zang. 2.50 en 3.10 Gramofoonmuziek. 5,20 en 6.00 Lucien Hirsch en zijn orkest. 6.25 Gramofoon muziek. 6.35 Zang. 6.50 en 7.35 Gramofoon muziek. 8.20 Omroeporkest en -koor mmv. solist. 10.30 Jean Omer en zijn orkest. 11.20 12.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Oude muziek. 8 20 Berichten. 8.35 On bekend. 10.20 Berichten. 10.40 Pianovoordracht. 11.05 Berichten. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20—2.20 Nachtconcert (gr. opn.). (1.151.26 Tijdsein). RADIO MOORS N.V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 12 SEPTEMBER 1938. HILVERSUM I 1875 M. Algemeen programma verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Ber.), 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie, 10.40 Cello en piano. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Or gelspel. 12.00 „Esmeralda". (Om 12.15 Berich ten) 12.45 VARA-orkest; 1.30 Gramofoonmu ziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3,30 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.05 Gramofoonmuziek. 5.45 Orgel en zang. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Muzikale cause rie en gramofoonmuziek. 7.10 Causerie „1938 Het begin der kortegolfperiode". 7.30 Trio concert. 7.50 Gramofoonmuziek. 8 'Ing sos-berlchten 8.03 Berichten A.N.P. 8.10 VARA-Orkest 3 45 Declamatie. 9.00 Vervolg concert. 9.30 „Fantasia". 10.00 Berichten A.N.P. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.30 Accor deonsextet. 10.50 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 301,5 en 415.5 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen)10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gra mofoonmuziek. 12.30 De Gooilanders. In de pauze: Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scho len. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Vragenbe antwoording over kamerplanten. 3.40 Gra mofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramo foonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Oramofoon- foonm. 5.15 Kinderuurtje. 6.20 Gramofoon muziek. 6.30 Vragenuur. (7.00 Berichten). 7.45 Reportage, eventueel gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P,, herhaling SOS-berichten. 8.15 Leger des Heils-samenkomst. 9.15 De Ve delaars. 10.00 Berichten A.N.P. 10.05 Zang met pianobegeleiding. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Kamermuziek 11.25 Gramofoonmuziek c.a. 11.50 Schriftlezing. DROITWICH. 15I>0 M. 11.25 Zang. 11.50 Orgelspel. 12.20 Gramofoon muziek. 12.55 BBC-Welsorkest, m.m.v. solist. 1.50 Dansmuziek (Gr.pl.) 2.35 Pianovoordracht 3.20 L. Voselli's Hongaarsch orkest. 4.05 Zang aan den vleugel. 4.20 Gramofoonmuziek. 4.35 Causerie „The Mad Mullah of Somaliland". 4.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Fluitvoordracht. 5.40 Fred Hartley's Sextet en solist. 6.20 Be richten. 6.45 Zang en piano. 7.20 Jay Wilbur's Band en solisten. 8.05 Pianosoli. 8.20 Cause rie „Birth of a hurricane". 8.35 BBC-Svmpho- nie-orkest en solisten. 9.40 De BBC-Zangers. 10.00 Berichten. 10.25 Causerie „The past week". 10.40 BBC-orkest. 11.30 Mevr. Wilf Hamer en haar Band. 11.50 Dansmuziek (Gr.- platen). RADIO PARIS 1648 M- 8.10, 10.10 en 12.35 Gramofoonmuziek. 1.50 Zang. 2.05 en 3.05 Gramofoonmuziek. 4.20 Het Belgisch kwartet A. Clavier. 5.20 Het Giar- dino-orkest. 6.20 Pianovoordracht. 6.35 Gra mofoonmuziek. 7.20 Zang. 7.35 GrpnWoonmu- ziek. 8.35 Zang. 8.50 Opera „Orpheus". 11.35 Radiotooneel in het Esoeranto. KEULEN 456 M. 6.50 en 7.30 Gramofoonmuziek. 8.50 Trio concert. 12.20 Nedersaksenorkest m.m.v. so list. 2.20 Concert. 5.20 Omroeporkest m.m.v. solisten. 7.20 Sluiting van het Partijcongres. 9.30 Omroeporkest. 10.35 Gramofoonmuziek. 10,50 Omroep-Amusementsorkest. 12.20 Tap toe. 1.05 Omroeporkest en solisten (Gr.opn.) BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om roeporkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.20 Popu lair concert. 5.20, 6.50 en 7.20 Gramofoonmu ziek. 8.20 Cabaretprogramma. 10.30 Gramo foonmuziek. BRUSSEL 484 M 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om- roepsalonorkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.20 Populair concert. 5.20 en 5.50 Gramofoonmu ziek. 6.35 Omroepsalonorkest en soliste. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Operette „Fidélité". 8.50 Omroepsymphonie-orkest en solist. 10.10 en 10.30 Gramofoonmuziek. >EUTSCHLAN1>SENDER 1571 M. 7.20 Zie Keulen 9.20 Berichten. 9.30 Om roeporkest m.m.v. solist. 10.20 Berichten". 10.40 Solistenconcert. 11.05 Berichten. 11.20 Gramo foonmuziek. 12.20 Taptoe. 1.05 Gramofoonmu ziek. 1.15 Tijdsein. 1.26 Nachtconcert. voor het ellendige lot, waartoe de bende haar bestemd had. ,De Weg naar Rio" houdt den toeschouwer in één voortdurende spanning, er wordt dik wijls geraffineerd gespeeld. Kathe von Nagy is een journaliste, zooals iedere redactie graag zou bezitten en Henri Voisin, uitstekend ge speeld door Jean Pierre Aumont doet niet voor zijn collega onder. De dialoog tusschen die twee is geestig en wordt puntig gelanceerd. Een film met gang en vaart en met uitste kende artisten. Het Fransch wordt uiterst rad gesproken en is daardoor voor ons niet altijd te volgen. Maar een film, die sterk aan te bevelen is. Joe Brown in „Kom je ook bij de Brandweer" maakt weer op de bekende manier zijn nooit falende grappen. Hij vliegt, hij holt, hij trapt, hij slaat, hij vangt en als nieuwste sensatie, hij bluscht branden met zijn zelf uitgevonden brandbluschbommen. Het is weer een knaleffeca! Stefan Pollatschek. Vlammen en kleuren (Het Leven van Vin cent van Gogh), Wereldbiblio theek, Amsterdam. Het is spijtig te moeten erkennen dat het mij niet gelukt is eenige waardeering te ver zamelen voor deze uitgaaf van de Wereld bibliotheek, die juist ten opzichte van de Hollandsche Van Gogh-litteratuur zich zoo verdienstelijk heeft gemaakt. De uitgaaf der brieven gewisseld tusschen de broeders Theo en Vincent, die van Vincent's brieven aan Van Rappard, degelijke studies over den schil der door Havelaar en Van Beselaeredat alles danken wij aan deze uitgeverij, die nu met een vertaling eener door den Oostenrij ker Pollatschek saamgeflanste „histoire ro- mancée" haar lezers gelukkig hoopt te ma ken. Pollatschek is niet de eerste scribent die zich op het trieste leven van Vincent gewor pen heeft om er een boekje van te maken, en. hij zal ook de laatste wel niet blijven. Of hij van de beteekenis van Van Gogh's „werk" voor de evolutiein de schilderkunst eenige notie heeft, mag betwijfeld worden. Dat is voor die heeren van de geromantiseerde historie trouwens bijzaak. De vette kluif ligt voor hen in het gekwelde leven van hun slachtoffer en Van Gogh is al een bijzonder willig object voor hun schrijf-wellust. Wat is aanlokkelijker dan te kwebbelen over een onmaatschappelijk idealist, een zielsziek, geniaal aangelegd mensch die een wereld beroemdheid werd! En wat is gemakkelijker, als de stof daarvoor gratis voor niemendal al verkrijgbaar is in de bergen geschriften, authentieke en fantastische, over den schilder van Aries in het licht gezonden. Onze Oosten rijker maakte daar niet slechts een dankbaar, doch naar mijn smaak zelfs een brutaal ge bruik van. Wat staat er in dit „Vlammen en Kleuren" bitter weinig, wat nu eigenlijk van den heer Pollatschek zelf afkomstig is. Be halve dan de tallooze fouten in namen en feiten, waarvan wij er straks eenige zullen opnoemen. Dat de door Theo's weduwe uitgegeven Brieven van Vincent en haar prachtig-sobere, met eerbied en liefde gestelde levensbeschrij ving van den zwager een schat van gegevens aan den romancier verstrekt hebben, spreekt van zelf en zou niet in het minst bezwaarlijk zijn, zoo ze met dezelfde omzichtigheid ver werkt waren. Het tegendeel is echter het ge val en de verhaaltrant van onzen auteur doet herhaaldelijk denken aan de dienstbode die 's morgens aan den melkboer vertelt, wat er boven bij het „volk" gebeurd is. Pollatschek heeft die brieven meer met de schaar dan met het hart gelezen, maar er wordt tenminste bij verteld dat hij ze gele zen heeft. En van nog veel meer, waarvan niet gesproken wordt, heeft hij kennis geno men enheele stukken over-genomen. Het geval met het afgesneden oor kan de lezer precies zoo in Gauguin's „Avant et après" vinden. In „La folie de Van Gogh" kan hij zijn medische wijsheid hebben opgediept, die hij den dokter Gachet laat uitkramen, welke geneesheer wel nergens als zoo'n vervaarlijke uil beschreven zal staan. Maar dat zijn alles vrijheden d.ie de roman cier zich desnoods kan veroorloven. Als hij maar niet zoo'n intens-burgerlijken, onar- tistieken kijk op kunst en kunstenaars had. In het hoofdstuk De Meesters (pag. 188 vlg) laat hij in een „Café France" op Montmartre de grootste schilders van dien tijd bij elkaar komen en onderling gesprekken voeren, die duidelijk bewijzen dat hij van de mentaliteit der „meesters" slechts een zeer ver verwij derd begrip heeft. Dit is misleidend voor den leek die al die fraaiigheid voor zoete koek opeet, terwijl het ten tooneele voeren van met naam en toenaam vermelde, bekende personen, in dialogen die er als echt uitzien, maar het niet zijn, hem een indruk van his torische waarachtigheid geeft. De, geromanti seerde levensbeschrijving van menschen, die in eenig opzicht groot geweest zijn, is mijns inziens een prul-genre in de litteratuur. Op enkele uitzonderingen na wordt het beoefend door tweedehandsch schrijvers, die over meer handigheid dan kennis beschikken en wier durf grooter is dan hun verantwoordelijk heidsgevoel. Voor de oppervlakkigen bereiden zij een smakelijk kostje, waarvan de voedings waarde nihil is. Met mijn geringe genegenheid voor het genre zou het overbodig kunnen zijn, dit boek verder te lijf te gaan. Maar de zorgeloosheid waarmee het is uitgegeven mag toch niet, als bewijs voor mijn tegenzin, ontbreken. Dat de schrijver voortdurend de schilders Monet en Manet door elkaar haalt is te duidelijk, dan dat men aan zich steeds her halende drukfouten heeft te denken. Ven die laatste wemelt het trouwens, en het verbaast mij dat de Hollandsche bewerker die niet ge corrigeerd heeft. Want dat de Hollandsche schilder Isaacson almaar Isaacsohn genoemd wordt (foutief uit Gauguin overgeschreven!) dat de leider van de Brusselsche beweging Octave Mauve genoemd wordt, terwijl de man Maus heette, moest den Hollandschen uitge ver voorzichtig hebben gemaakt. Dat Du- ranty hier Daranty, Burty hier Burby heet enz., enz. willen wij dan wel zoo vriendelijk zijn alles op rekening der druk- en over schrijf fouten te zetten, maar een serieusen indruk van het werk geeft het niet. En met die kenschets van het boek besluiten wij de aankondiging: het is uitermate onserieus en oppervlakkig. Joseph Bédier t. In Joseph Bédier, die de vorige week te Parijs overleed, hebben de Fransche letteren een uitmuntend kenner en de studeerenden een hoogstaand geleerde verloren. Leerling en opvolger van den beroemden Gaston Paris, heeft Bédier kans gezien diens roem te evenaren als onzelfzuchtig, smaakvol man der wetenschap, wiens naam ook in Holland bij de Fransch-studeerenden groote bekend heid verwierf, al was het alleen maar door de groote geïllustreerde uitgaaf van de Histoire de la littérature frangaïse, die hij in samen werking met Paul Hazard het licht deed zieh. J. H. DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14