ilm deze Week Film-reportage van den oorlog in China. Jezebel". „Broken Blossoms". Een bijzondere vrouw. Laurel en Hardy blijven Litteraire fCantteekeningen. ZATERDAG 22 OCTOBER 1938 H A A R Tl E M'S D A 'G BEAD 8 Deanna Durbin zegt: „Driemaal is scheepsrecht" Frans Hals Deanne Durbin. Deanne Durbin blijft nog een week in het Frans Hals Theater. Haar nieuwe film „De Wildzang" belooft de vorige successen in de schaduw te stellen. In Rotterdam heeft deze film reeds langer dan 10 weken gedraaid. Het is dan ook een alleraardigste film, zuiver amu sement. We kun nen deze film zoo zeer. aanbevelen omdat ze geen oogenblik preten deert meer te zijn dan amusement. Het is een film die denzelfden geest ademt als de hoofdrolspeelster Deanne Durbin; vroolijk, een tikje droef (niet teveel en heelemaal niet erg), maar bovenal kinderlijk en zuiver. We hebben de film reeds besproken. Het succes dat ze behaalt, spreekt verder voor zichzelf. „Driemaal is scheepsrecht" zegt Deanne Durbin, nu ze voor den derden keer blijft. Mis schien zal het wel hermaal of meer wor den. De belangrijkste film in het één-uurs-pro- gramma van Moviac is deze week een uitvoe rige reportage van de luchtaanvallen op Hankau. Het is een van de beste reportages die wij van den Chineeschen oorlog zagen. Men ziet er de bombardementsvliegtuigen der Japanners boven de stad komen. Men ziet de Chineesche luchtafweer in actie bij het nade ren der vliegtuigen, de hevige ontploffingen bij het neerkomen der bommen, de groote branden als gevolg van het zware bombarde ment en men ziet het wegvoeren der dooden en gewon- den en de in pa niek wegvluchten de bevolking. Verder ziet men den leider van het Chineesche verzet, generaal Tsjang-Kai- Sjek, en z'n echtgenoote bij de aankomst in de stad aan de Jangtse en de lange colonnes der Chineesche troepen, die naar het front trek ken, door de straten van Hankau marcheeren. Behalve deze uitstekende filmreportage draait er het buitenlandsch journaal, met de gebruikelijke plechtigheden en sportgebeurte nissen, een goede documentaire film van Ma drid en „Wonderen der zwemkunst", een filmpje met aardige opnemingen van onder- water-zwemmen en schoonspringen, waarin men o.a. de bekende oud-zwemkampioen Johnny Weissmüller kan zien. Een geestige teekenfilm en een Our-Gang- klucht voltooien het programma. Bette Davis als: Bette Davis. John Barrymore. Jezebel in een booze vrouwenfiguur uit den Bijbel. Bette Davis brengt in de film „Jezebel" een dergelijke vrouwenfiguur in reëelen vorm. Julia heet ze. De geschiedenis speelt in het Amerika van vroeger, toen daar duels schering en inslag waren. Volgens de film dan, die men als geschiedschrijver niet altijd zoo ern stig moet opvatten. Julia is een eigenzinnig meisje, ontevreden met haarzelf en de wereld, en derhalve on berekenbaar luimig. Ze wil haar verloofde, een bankier, altijd werk of geen werk tot haar beschikking hebben, zij eischt hem voor zich op, en als dat niet gelukt neemt ze I wraak en draagt PStn-ma een roode japon' v-'tiitidLiittict r hetgeen op een 1 bal waar onge trouwde meisjes in dien tijd in onschuldig witte jurken pleegden te verschijnen de noodige opschudding yeroorzaakt. Julia is wat je noemt dwars tegen den draad in en als haar verloofde genöeg daarvan krijgt verlaat hij haar. Zij meent in haar eigenwaan nog dat hij weer terug zal komen. Inderdaad na een jaar komt hij te ruggetrouwd met een meisje uit het Noorden. Hij en zijn vrouw worden Julia's gast op een plantage, waar de heele familie bijeenhokt omdat in de stad een epidemie van de gele koorts is uitgebroken. De bankier wordt echter op zijn post in de stad geroepen. De gele koorts grijpt tallooze slachtoffers. Het geen verder gebeurt vormt den sluitsteen van dit verhaal. De kwade vrouw, die door haar gestook zelfs haar broertje ertoe dwingt te duelleeren, vindt in den strijd om het leven van een ander een opgave, die haar loutert. Bette Davis speelt de tragische Jezebel-figuur met het sentiment, dat we van haar gewend zijn, Margaret Ljndsay speelt de fijne figuur van de bankiersvrouw. De bankier zelf is Henry Fonda. Als tweede hoofdfilm draaid „Bulldog Drummond neemt revanche", een spannende geschiedenis. Zooals men weet is deze „Bull dog Drummond" een amateur-detective., ont sproten aan het brein van een schrijver van spannende verhalen. En het zijn zulke detec tives, die ons op het witte doek het meeste genoegen verschaffen. Drummond staat oo het punt in het huwelijk te treden, maar wordt op het laatste moment weer in een spannende geschiedenis betrokken. Het gaat om een gevaarlijke springstof, die agenten van een vreemde natie in handen probeeren te krijgen. Er ontspint zich een achtervolging in tram en boot, verscheidene moorden worden ge pleegd, een vliegtuig stort omlaag, enfin er gebeurt van alles dat men van een sensatie film verwacht. Ook de humor is niet vergeten. Regnaid Denny, de held uit vele stomme films, zorgt in deze film voor menig komisch mo ment, dat de spanning aangenaam onder breekt. Dolly Haas in: Het is reeds enkele jaren geleden dat Hans Brahm's verfilming van den bekenden roman ..Broken Blossoms" de filmwereld verbaasde. Die verfilming leek toen een gewaagde onder neming. In de eerste plaats omdat reeds in het „stomme" tijdperk de groote Amerikaan- sche film-pionier A. W. Griffith deze stof in een film behandelde, met de in dien tijd beroemde gelsche film in vergelijking met haar Ame- rikaansche voorgangster geen hooge verwach tingen koesterde. Ten tweede omdat de hoofd rol in dit Londensche drama toevertrouwd is aan Dolly Haas, de filmspeelster die tot dusver slechts was uitgeblonken in onbenul lige blijspelletjes. Edoch Dolly Haas leverde in „Broken Blossoms" een creatie die ongelooflijk mocht heeten. Het kan goed zijn. deze film nu nog eens te gaan zien. De tragedie van het meisje uit een der Londensche achterbuurten doet misschien ietwat verouderd-romantisch aan. maar dat neemt niet weg dat het verhaal het nog steeds „doet". Het prachtig doorleefde spel van Dolly Haas treft keer op keer en ook haar tegen speler Emlyn Williams maakt van den jongen Chinees een geheel aanvaardbare figuur. „Broken Blossoms" is een film die men niet licht kan vergeten. Wij kunnen het dan ook aanbevelen haar nog eens te gaan zien. Rembrandt Pola Negri heeft het, op de film althans, nooit bijzonder makkelijk. Het is of het Lot een duivelsch spel met haar speelt. Aan den eenen kant siert het haar met de aangenaamste ga ven, die een vrouw maar kan begeeren. Ze is jong, schoon, charmant, goed en daarbij zeer begaafd. Daarmee zou ze volop tevreden kun nen zijn. Maar aan de andere zijde van de bladzijde staat de tragiek van haar bestaan. Het is waar, haar geheele type geeft de vrouw, die zich opoffert tot krankzinnig wordens toe. Nu eens is het een vriend, die haar daartoe brengt, dan weer, zooals in deze film, haar zoon, die zij in blinde liefde heeft opgevoed. Juist doordat die liefde zoo blind was, zag zij niet, dat ze den jongen, dien ze niets kan wei geren naar den afgrond stuurde. In „Een bijzondere Vrouw" is Pola Negri een beroemde zangeres, die als onbekend koor meisje haar carrière begon. Ze heeft in dien jongen tijd een vriend die haar verlaat. Een zoon is de levende herinnering aan dien tijd. Het is een leuke vlotte jongen, die alles van zijn. nu veel geld verdienende mama kan krijgen. Z'n bij zondere voorliefde heeft het auto-ra cen, daarnaast beoefent hij andere sporten èh daarmee is het uit. Een leventje van plezier uitgaan en veel geld verterenmama is er goed voor! En maar steeds fourneert mama het geld, hoewel ze door zoon's uitgaven lee- lijk naar een bankroet loopt. De jongen is een lieve charmeur, maar een egoist, zooals derge lijke typen worden. Op een noodlottig oogen blik verliest zij haar stem en weet dat ze nooit meer zal kunnen zingen. Om speelschulden van den jongen te kunnen dekken, aanvaardt ze, met die wetenschap een contract met haar manager voor Amerika en om dat ongedaan te kunnen maken, neemt ze het huwelijksaanzoek van een millionnair aan, van wien ze heelemaal niet houdt. Als ze de omstandigheden niet lan ger aan kan, bekent ze, dat ze nooit meer zal kunnen zingen. De zoon, voor wien ze bereid was, zich te of.feren is zoo ontdaan over z'n moeder, dat hij wanhopig roept: „ik dacht, dat ik trotsch op mijn Moeder kon zijn, en.ze is een bedriegster!" Hij denkt dat niet te kun nen overleven en grijpt naar het pistool. Daar hij een beter auto-renner, dan schutter is, blijft z'n leven na operatie- gespaard en komt aan het slot toch nog het geluk voor Pola Negri, omdat ze zich verzoent met den eenigen man van wien ze houdt, met den vader van haar zoon. Pola speelt of ze niet uit de film verdwenen is geweest, het is nog steeds first class. Haar filmzoon Hermann Braun is een jong talent met prachtige momenten, een prettige ver schijning. Opmerkelijk goed is Josefine Dora als de.manhaftige, goede Theresia. de trouwe huishoudster van Pola. Waar alle andere spe lers ook heel goed zijn, valt er voor de Pola- aanfoidders veel te genieten. Op het tooneel zingt de bekende jongens sopraan Joe Petersen, zonder dat het myste rie, dat om die sopraan hangt, tot klaarheid gebracht wordt. De liedjes met dê toegift, het bekende „Daddy", vielen zeer in den smaak, al was het geluid, door de microfoon soms wat stenk. HET ONTSLAG VAN DEN DIRECTEUR VAN GEMEENTEWERKEN TE BERGEN OP ZOOM Naar wij vernemen zal in de zaak van den wegens het publiceeren van zijn brochure „De heilige drie-eenheid" ontslagen directeur van gemeentewerken, ir. J. van Roessel, beroep worden ingesteld bij de commissie van scheids lieden te Bergen op Zoom en zoo noodig daarna bij den Centralen Raad van Beroep te Utrecht Mr. dr. W. J. C. A. Nijgh te 's Gravenhage za) voor ir. van Roessel als raadsman optreden. DOODELIJKE AANRIJDING. Toen Vrijdagmiddag de bejaarde landbou wer L. Dekker, wonende te Ossesluis, ge meente de Wijk uit een autobus stapte, is hij door een uit de tegenovergestelde richting komende vrachtauto gegrepen en op slag ge dood. Stan en Oliver, de twee vroolijke vagebon den, kunnen nog geen afscheid nemen van het feestvierende Luxor Theater. Ze schijnen zich om het succes, dat ze bij de bezoekers hebben, zoodanig te verheugen, dat ze besloten zijn, ook deze week nog hun mede- 1 werking te verleenen, ter her denking van het dertigjarig jubileum van den directeur-eige naar, den heer Hartman, als bioscoop-exploi tant. We hopen voor het filmbedrijf in bet al gemeen, dat de nieuwe combinatie van Oliver met den anderen partner, een even gelukkige zal zijn, als die van Stan en Oliver was. Het zal ons vreemd vallen, de twee onaf scheidelij ken van het witte doek, niet meer getweeën te zien. In het voorprogramma is o.a. de nieuwste dans, de ..Lambeth Walk" te zien. Hierbij ge lukkig niet die doodgravers gezichten, die bij de tegenwoordige dansen schijnen te hooren, waarbij dat kleine zinnetje uit „de kleine Johannes" 'van Frederik van Ee-den mij altijd in de gedachten komt: „Dansen is een ernstige zaak, Johannes!" PROERAMMA ZONDAG 23 OCTOBER. HILVERSUM I 1875 en 415,5 M. 8.30 KRO, 9.30 NCRV. 12.15 KRO, 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 9.50 Nederduitsch Hervormde Kerk dienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 12.15 Voor Middenstanders. 12.35 KRO-orkest. (1.001.20 Boekbespreking). 2.00 Vragen- beantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Pianovoordx-acht. (3.15—3.30 Gramofoonmu ziek). 3.454.00 en 4.05 Gramofoonmuziek. 4.30 Ziekenhalfuui'tje. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Het Pax'kkerkkoor en orgelspel. 6.00 Gereformeerde Kerkdienst (H.V.). Hierna; Orgelconcert. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Be- richten ANP, Mededeelingen. 8.15 „Gaspa- rone", opei-ette. 10.00 Wereldconcert uit Ca nada (opn.). 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epi loog. 11.0011.30 Esperantolezing. HILVERSUM H 301,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO. 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 VARA-Kalender. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 12.00 Het woord van de week. 12.05 Filmrubriek. 12.30 De Koninklijke Militaire Kapel. 1.30 Causerie „Wat er in Indië gebeui-t". 1.50 Reportage voetbalwedstrijd. 2.40 Het Lener-kwartet. In de pauze: Boekbespreking. 4.00 HET AVRO-Aeolian-orkest. 4 50 Gramo foonmuziek en sportnieuws ANP. 5.00 De Ram blers. 5.30 voor de kinderen. 6.00 Gramofoon muziek. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Berichten ANP. hierna: Gramofoonmuziek. 7.28 Voor schakers. 7.30 Noviteiten-orkest en solisten. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, Mededee lingen. 8.20 AVRO-Amusementsorkest. 9.00 Radiotooneel. 9.15 Omroeporkest, solist en koor van de Italiaansche Opera. 10.00 Vervolg van 9.00. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.20 „De Vagebonden". 11.00 Berichten ANP, 11.10 Dansmuziek (gr.pl.) 11.4012.00 Orgelspel. DROITWICH 1500 M. 12 20 Harry Davidson en zijn orkest. 1.20 Het Celebrity Trio. 1.40 Troise en zijn Banjo orkest en solist. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest. 3.40 Charles Ernesco en zijn kwintet en solist. 4.20 Causerie over moreele her-bewapening. 4.40 Eugene Pini en zijxx Tango-orkest en soliste. 5.20 Religieuze cau serie. 5.40 Zang. 6.15 Filmnieuws, 6.30 BBC- orkest. 7.10 Het Parijs Saxofoonkwartet. 7.30 8.15 Radiotooneel. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radio tooneel. 9.55 BBC-Mannenkoor en solist met pianobegeleiding. 10,20 Fred Hartley en zijn sextet en solist. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M 3.10, 9.00 en 9.50 Gramofoonmuziek. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 3.20 Duoconcert. 4.05 Zang. 4.20 Radiotooneel. 5.20 Het Pascal-orkest. 7.50 Wereldconcert uit Canada. 8.35 Zang. 8.50 Operette-uitzending. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Dans muziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Declamatie. 8.00 Gramofoonmuziek. 9.20 Berichten. 9.50 Viool en piano. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Solistenconcert. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.35 Trioconcert. 11.20 Walter Raatzke's orkest, Jungherr's accordeon orkest en pianoduo. 1.20 Populair concert. 2.40 Gramofoonmuziek. 3.20 Omroep-Amusements- orkest, vocaal kwartet en solisten. 7.30 2e acte van de opera „Gloria". 8.30 Omroeporkest en -koor. 9.5011.20 Karl Klaus' orkest en soliste. BRUSSEL 322 M. 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel. 11.20 Cello en zang. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroepsalonorkest? en gramo foonmuziek. 1.502.20 en 2.35 Gramofoonmu- ziek.3.40 Koor ,De Vereenigde werklieden" en gramofoonmuziek. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 Omroepsalonorkest. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Pianovoordracht. 8.20 Bont programma. 10.30 Populair concert. 11.2012.20 Dansmu ziek (gr.pl.). BRUSSEL 484 M. 9.20 en 12.20 Gramofoonmuziek. 12.40 en 1.30 Omroepkleinorkest. 2.202.25 en 2.50 Gra mofoonmuziek. 3.20 Koor „Les Unis et Libres d'Anderlues". 3.35 Klarinetvoordracht. 3.50 Vervolg koorconcert. 4.05 en 5.00 Omroep kleinorkest. 5.30 en 6.00 Lueien Hirsch en zijn orkest. 7.50 Zie Radio-Paris. 8.20 Herdenkings programma. 9,20 Het Brusselseh instrumen taal ensemble en solist. 10.30 Jean Omer en zijn orkest en solist. 11.2012.20 Gramofoonmu ziek. RADIO MOORS N. V. KRUISSTRAAT 38, TELEFOON 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Msd.) MAANDAG 24 OCTOBER 1938. HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Geukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. (12.00 Berichten). 12.30 Be richten, hierna het Amsterdamsch Salonorkest en gramofoonmuziek. 2.00 Uitzending voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Tuin bouwpraatje. 3.40 Gramofoonmuziek, berichten. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gramofoonmuziek 5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vra genuur. (7.00 Berichten). 7.45 Reportage, even tueel gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P. herhaling SOS-berichten. 8.15 All Round Sex tet. 8.45 Interview 9,00 Vervolg concert. 9.30 Causerie „Nederland-Waterland'.' 10.00 Be richten A.N.P. 10.05 Orgelspel. 10.45 Gymnas tiekles. 11.00 Gramofoonmuziek, c.a. 11.60 Schriftlezing. HILVERSUM n 415.5 M. Algemeen programma verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 VAR A-kalender. 8.15 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Gramofoonmuziek. 11.00 Declamatie. 11.20 Orgel en zang. 12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.15 berichten). 12.45 VARA-orkest. 2.00 „Fan tasia". 2.45 Declamatie. 3.15 Cello en piano. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.30 Orgelspel. 6.00 De Ramblers. 6.30 Muzikale causerie, met zang en piano. 7.00 Debat over vegetarisme. 7.30 Zang en piano. 8.00 Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten ANP., 8.15 Utrechtsch Stedelijk Or kest. 9.10 Declamatie. 9.25 VARA-orkest. 10.10 Berichten A.N.P. 10.15 Klarinet, viola en piano. 10.40 Esmeralda. 11.10 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 11.20 Het Cellini-trio. 12.10 Gramofoonmu ziek. 12.20 Religieuze causerie. 12.45 Orgelcon cert. 1.20 BBC-Schotsch-orkest. 2.00 Declama tie. 3.20 Reportage. 4.15 Viool en piano. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Zang. 5.40 Het Bernard Crook-kwintet 6.20 Berichten. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Raadseluitzending. 7.20 Variété programma. 8.10 Causerie „Men talking". 8.30 Ben Frankel en zijn orkest, en soliste. 9.20 Be richten. 9.45 Buitenlandsch overzicht. 10.00 BBC-zangers en -orkest en solisten. 11.05 Fran- sche causerie „Le roi soleil". 11.20 Johnny Ro sen en zijn Band. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 8.10, 9.00, 10.10 en 11.20 en 12.35 Gramofoon muziek. 1.50 Zang. 2.05 Gramofoonmuziek. 3.05 Pianovoordracht. 3,20 Gramofoonmuziek. 5.20 Ellis-orkest. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Dito. 8.35 Zang. 8.50 Selectie „Amphitryon 38", ope rette. 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 SA-orkest. 7.50 Omroepschrammelensemble en soliste. 11.20 Fabrieksorkest. 12.35 Het Nedersaksen-orkest en soliste. 1.30 Populair concert. 2.50 Gramo foonmuziek. 3.20 Riiksa rbeidsdienstorkest. 5.30 Zang en piano. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Kwartetconcert. 8.00 Westduitsch weekover zicht. 8.20 Omroeporkest. 9.35 Gramofoonmu- ziek. 9.50 Omroep-Amusementsorkest. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Het André Felleman-orkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroepdansorkest m.m.v. soliste en gra mofoonmuziek. 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek 8,20 en 9.20 Omroeporkest en -koor. 10.30 Jazz- en dansmuziek (Gr.pl.) BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om roepsalonorkest, 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 en 5.40 Omroepsalonorkest. 6.05 en 6.35 Gramo foonmuziek. 7.05 Pianovoordracht 7.35 Gramo foonmuziek. 8.20 Omroepsymphonie-orkest en solist. 9.20 Radiotooneel. 10.10 Omroepsympho nie-orkest m.m.v. solist. 10.30 Zang met toe lichting. 11.05 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Kamei-muziek (Opn.). 8.20 Hoorbeirch- ten. 9.20 Berichten. 9.50 Trioconcert. 10.05 Be richten, 10.20 Zweedsch-Noorsch concert (Opn.) II. M. van Randwijk. Een zoon begraaft zijn vader. Njjkerk. G. F. Callenbach N.V. „De maan klom langzaam in den koepel van het pleintje. De huizen stonden als toeschou- wers rondom de ruimte geschikt. Midden op besnuffelden twee honden elkaar. Er kwamen menschen met boodschappentasschen langs en tegen elkaar hangende paartjes op de fiets. Een auto, die er even binnenschoot, was een on wezenlijk ding. Het snorde wat rond als een wesp in een kamer en stoof" dan ineens weer weg naar buiten. Het koortje van de Heilsol daten klonk als een kamermuziekje, gemoe delijk en monter. Er dreef een doezelige ver moeidheid over Philip heen, als olie op het water". (Pag. 64). Gemakkelijk zou het zijn meer fragmenten uit dit boek aan te halen, die konden bewij zen dat de schrijver over een eigen visie en een eigen gevoeligheid beschikt. Met meer dan de verplichte verslaggeversbelangstelling heb ik het gelezen en den doorzettenden lust bewon derd, waarmee hij een uiteenrafeling van het doen en laten van Philip, zijn hoofdfiguur, te boek stelt. Men zou misschien geneigd zijn de belangrijkheid van die figuur voor een zoo om vangrijke teekening te ontkennen, indien men over het hoofd zag dat de schrijver Philip, be halve individueel ook in zijn milieu schildert. Een milieu, waarin de lezer zich heeft in te denken, wanneer hij van het boek ten volle genieten wil. Wij stellen den lezer eerst even de hoofdfi guur van den schrijver voor: „Tot zijn dertigste jaar koerste Philip Ha gendoorn boven de maatschappij als een vlie ger die geen landingsterrein vinden kon. De kennissen die hem vanaf hun meer of minder behaaglijke plaatsen gadesloegen vroegen zich af: wat wil die goozer nou? Een antwoord was nog niet gegeven, hoewel er op gewacht werd. Nadat hij met moeite de driejarige H.B.S. overwonnen had, kwam Philip in het bedrijf van zijn vader. De bedoeling was, dat hij, oud ste zoon en stamhouder, naam en zaak van pijn ouders een étappe verder zou brengen in de hiërachie der geslachten. Na een jaar had had hij er genoeg van. Terwijl hij de eerste beginselen van het boekhouden te leeren had, schreef hij gedichten en wanneer zijn vader hem op den handels cursus dacht, zwierf hij in het maanlicht, vaak zonder, vaker met een meisje. Aangezien hij niet terug wilde paar de H. B.S. waar hij, gelukkig (voor beiden, leeraren en leerling) vandaan was, leerde hij voor on derwijzer, een eerzaam ambt. en geschikt het zoo gewichtig te zien als men zelf wilde. Vandaar dat de oude' heer Hagendoorn er vx-ede mee had". „Philip studeerde toen Nederlandsch, vergat daardoor zijn verzen schrijven en begon on derwijl (de vader weet het de moderne litte ratuur en de klauwen van Satan) afzijds het goede pad wonderlijke dwaaltochten te ma ken. Nog vóór hij ontslag genomen had, leerde hij op een week-end-conferentie van pacifis ten Tine Cramaats kennen, waarmee hij sinds dien dagelijks enkele uren overhoop lag en die hij trouwde". Als het spel begint zijn Philip en Tine in Zwitserland en bereidt men in de zaak van zijn vader het feest voor, waarmee het veer tigjarig bestaan der firma gevierd zal worden. De oude Hagendoorn heeft zijn grossierdei'ij in koloniale waren van den grond af opgewerkt, heeft het gelukje gehad van een Indische erfe nis en verder zijn zaken naar eigen levensin zicht, dat wil hier zeggen: op positief christe- lijken grondslag, gedreven. In heel zijn levens wandel hebben de kerk, de weldadigheid en het ingetogen begrip van eigen onbeduidend heid tegenover leidende hoogere macht een alles overheerschende rol gespeeld en de groote schaduw, die over het feest zal vallen, zal de afwezigheid zijn van hem, dien hij zich als op volger in zaak en levenswandel gedacht heeft. Philip komt echter nog tijdig uit Zwitserland terug om het feest, met alles wat daarmee ver bonden is, mee te vieren. En er vrij critisch te genover te blijven staan, waardoor in de fa milie een onzekerheid blijft duren, die de oude heer in een eerste opwelling van vreugde reeds opgelost waande. Het wordt een stil duel tusschen den zoon i den vader. En hoewel de laatste het aflegt en kort na den feestdag aan zijn leven door een beroerte een eind wordt gemaakt, is hij in zijn weinig-gecompliceerd-zijn gaver en ster ker figuur dan de zoon, die het misschien wel goed bedoelt, maar aan kracht te kort schiet wat hij aan philosophische beschouwing te veel heeft. Zonder nu bepaald een fraseur te zijn, is Philip toch een te twijfelzieke redeneerder n ons niet een weinig te vermoeien. In hem, zoowel als in enkele der voornaam ste dispuutgenooten is een vaagheid in de tee kening geraakt, die misschien aan het zich- niet-willen-beperken van den auteur te wijten is. De disputen tusschen Philip en zijn broer Conrad, den officier, tusschen Philip en het meisje uit de volkstuintjes, zijn topzwaar en zouden kunnen doen vermoeden dat „Een zoon begraaft zijn vader" jong werk is, waarin be toog en gedachte over elkaar heen rollen en de juiste maat veronachtzaamd is. Een prachtige stof voor een korte en aangrijpende novelle lijkt hier opgeblazen tot een boek, dat onge twijfeld qualiteiten bezit die den lezer naar volgend werk van den auteur benieuwd ma ken. Ik geef echter toe dat misschien juist voor de lezers die aan de Hagendoorns verwant zijn zulk een stof niet uitgesponnen genoeg wezen kan. Maar aesthetisch lijkt me dat een zwak plekje op deze overigens interessante ver schijning. Mr. E. Elias. Van den Hagenaar en zijn Stad. A'dam, Andrles Blitz. Den lezers van Haarlem's Dagblad behoeven wij Mr. Elias niet voor te stellen. Weinigen onder hen zullen zijn korte schetsen, aan het leven van iederen dag ontleend, in onze krant overslaan. En tot hun genoegen zullen zij in dezen bundel een aantal goede bekenden terug vinden. Misschien zullen slechts enkelen er van doordrongen zijn hoe verdienstelijk het is in die kort aangemeten stukjes steeds frisch, beschaafd en geestig te zijn en naar den vorm steeds uitmuntend van verhoudingen, juist van formaat, van verloop, van besluit. Een soort journalistiek die in een keur van haar produc tie veilig tot de litteratuur mag gerekend wor den. In Piet van dei' Hem vond de schrijver bij deze keuze een hem verwant en niet on- waax-dig illustrator. J. H. DE BOIS. PACHTKAMER Tot leden der pachtkamer bij het Kanton gerecht te Haarlem zijn voor den tijd van vijf jaar benoemd de heeren D. Biesheuvel Azn., te Spaarndam, (Gem. Haarlemmerliede en Spaarnwoude) en G. M. Reinders Folmer te Heemstede

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 12