's Nachts hoesten SANOSTOL COLDEN BOY MAANDAG 7 NOVEMBER '1938 H A A R E E M'S D X 'G BEAD' I „Kleuren cn Klanken". Revue ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan der Beyncs-fabrieken. Zaterdagavond werd in de groote zaal van het Gem. Concertgebouw de revue „Kleuren en Klanken" opgevoerd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan der Beynes fabrieken. De revue duurde ongeveer 4 uren, van 5 tot 12! En wij moeten reeds dadelijk zeggen, de stamp volle zaal heeft zich onafgebroken kostelijk geamuseerd! De heer H. J. M. Bekkers, directeur van de N.V. Kon. Fabr. v. Rijtuig- en Spoorwagens J. J. Beynes heette de aanwezigen, het perso neel der fabriek enz. en de gepensionneerden hartelijk welkom. Aan het slot werd de direc teur in de revue betrokken. Hij verscheen op het tooneel en werd toegesproken door een persoon, den overleden oprichter der Beynes fabrieken voorstellend; deze hoopte dat de Beynes fabrieken ook na het 100-jarig bestaan nog glorieuze tijden zullen beleven. De hoofddraad van de revue werd gevormd door een romance tusschen Vulcanus, den God der Smeden en de Haarlemsche maagd, welke in het laatste bedrijf bekroond werd met een verloving, waarin dus het samengaan van de belangen der Beynes fabriek en die van de stad Haarlem gesymboliseerd werd. Tusschen de verschillende ontmoetingen van Vulcanus en Tulpe (de Haarlemsche maagd) door werden de eigenlijke nummers van de feestrevue in een bonte rij opgevoerd. Het begon bij ft begin, de vergadering der sa menstellers. Alleraardigst was het tooneelstuk van twee personen, die ruzie kregen over de vraag „of 't nou een mes of een schaar was". Het slot was bijzonder origineel. De samen stelling van het schema verwekte groote hila riteit in de zaal, want hierbij kwamen eenige geïmiteerde personen ten tooneele, die getuige de reacties van 't publiek, treffend met de werkelijkheid overeenkwamen! Geen wonder dat bij deze door het perso neel van Beynes geschreven revue elke gele genheid te baat werd genomen om personen uit de fabriek op bedekte nochtans herken bare manier ten tooneele te voeren en op ge paste, geestige manier in het ootje te nemen. De buikspreker Maestro Visser met zijn pop August was in één woord af. De scène „Liefde bij de Batavieren" toonde man Moerkerk*zal er wel veel toe hebben bij gedragen, dat het geheel voortreffelijk klopte en een dermate vlotte indruk maakte dat men vaak het verschil van deze gelegenheidsrevue met een revue-die-maanden-loopen-moet niet kon bemerken. Voorwaar een feestopvoering, die klonk als een klok. De muzikale illustratie werd op voortreffe lijke wijze door Haarlem's Salonorkest onder leiding van Jac. Stoffer ten uitvoer gebracht. Js vlug te verhelpen door keel, borst en rug flink 'net deze aangename zalf in te wrijven. Behan deling voor het naar bed gaan voorkomt bijna nachtelijke hoestaanvallen. VapoRub (Adv. Ingez. MedJ PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP DINSDAG 8 NOVEMBER 1938. Progr. I Hilversum I. Progr. II. Hilversum II. Progr. Hl: Keulen 8.— Radio P.T.T. Nord 9.20 Keulen 9.50 Parijs Radio 10.20 Radio P.TT Nord of Diversen 10.50 Parijs Radio 11.20 Ned. Brussel 12.35 Parijs Radio of Diversen 2.20 Keulen 3.20 Fransch Brussel. 5.20 Ned. Brussel 6.50 Beromünster 7.Ned. Brussel 7.20 Keulen 7.50 Straatsburg of Diversen 8.35 Ned. Brussel? 10.20 Progr. IV: Ned. Brussel 8.Diversen 9.2010.35; London Regional 10.35 Droitwich 1.35 London Regional 1.50. Droitwich 4.15, London Regional 7.50. Droitwich 8.20 London Regional 11.20 Droitwich 11.35. Progr. V. 8.007.00 Diversen. 7.008.00 Eigen gramofoonplatenconcert. Dansmuziek. 1. Way down yonder in New Orleans Nat Gonella. 2. Sweetheart let's grow old together Victor Sylvester. 3. The Japanese Sandman, Joe DaniëLs. 4. Kiss me good-night, M. Winnick. 5. Wild man blues, L. Armstrong. 6. Georgis Medley, Nat Gonella. 7. Add a little wiggle, Ed Lang. 8. Brodway Melody of 1936, Jack Payne. 9. Follow the fleet, Casani Club Orch. 10. Manhattan Shuffle, Ramblers. 11. The man from the South, Nat Gonella. 12. I'll stand bij V. Sylvester. 13. Bei mir bist du schön, M. Winnick. 14. Georgia Bo-do, L. Armstrong. 15. Strange Blues, Nat Gonella. 16. I'll never be the same, Ed. Lang. 17. Duke's Holiday, Ramblers. 18. Sensation Nat Gonella. 8.0012.00 Diversen. JAARFEEST SCHAAKVEREENIGING „HET OOSTEN". Zaterdag hield de schaakvereeniging „Het Oosten" den jaarlijkschen feestavond in het feestgebouw Roxy. De voorzitter, de heer C. Frijn, heette alle aanwezigen hartelijk wel kom: hij wees op de prettige sfeer in deze schaakclub. Daarna sprak de heer P. J. Bijl namens de feestcommissie; hij dankte de leden voor de medewerking. De humorist Harry Meyer oogstte veel suc ces met zijn zelf gesenreven geestige liedjes. Ook zijn levensliedjes vielen zeer in den smaak. Zijn partner, de parodist en imitator Huib Meurs gaf een mooie imitatie van me vrouw Buziau. De heer C. Seheffer gaf eenige fraaie soli op de accordeon. Ook werd gekiend om 30 fraaie prijzen. Na afloop volgde het bal met attracties onder leiding van den heer H. Meyer. De dansmuziek werd verzorgd door de Haarlemsche band „De Jolly Jokers" onder leiding van S. J. Grootegoed. Tenslotte dankte de heer Frijn de artisten en de feestcommissie voor den aangenamen avond. CLOTILDE SAKHAROFF. Onder auspiciën van den impresario Ernst Krauss maakt het beroemde danspaar Clotilde en Alexandre Sakharoff een tournée door ons land. 9 November zullen deze „dichters van den dans" in den Stadsschouwburg te Haarlem optreden. Op de foto zien we Clotilde Sakharoff. Het lekkere levertraan-product!" BROCADES STHEEMAN 8. PHARMACIA (Adv. Ingez. Med.) Nü Sanostol, het levertraanproduct met frisschen sinaasappelsmaak, Sanostol, rijk aan vitaminen, in de voordeelige „familieverpakking" a f. 2.75. Bevat 2V-. maal zooveel als de welbekende flacon a f. 1.40. Sanostol geeft weerstandsvermogen en kracht aan de kinderen, doch ook aan U. Vraagt U eens 'n gratis smaakmonster in Uw apotheek of drogisterij! Doe het heden. Thomas More van Henriëtte Roland Holst leent zich meer voor voordracht dan Sha kespeare's Romeo en Julia. Het werk brengt ean actrice niet in de verleiding te gaan „spelen" om de eenvoudige reden, dat er niets in te spelen valt. Het komt bij de voor dracht van Thomas More bijna geheel op den tekst aan en deze heeft inhoud, kleur en klank genoeg om te boeien. De personen be hoeven enkel plastisch en met verhooging of verlaging van stem te worden aangeduid. Dit werk ligt Nel Oosthout; die Thomas More Zaterdagavond in het gebouw van den Protestanten Bond onder auspieciën van de Volks-Universiteit voordroeg, zeer goed. Zij vermag aan den persoon van More ernst, waardigheid en vooral noblesse te geven en haar voordracht heeft bezieling genoeg om deze groote, geestelijk-heroïsche figuur ook te doen leven. Vooral in het gesprek met den Bisschop van Cranmer en den Hertog van Norfolk steeg Thomas More in zijn vastbeslo tenheid en geestelijke rust tot groote hoogte en wist Nel Oosthout toch ook 'bewogenheid in haar voordracht te brengen door contrast werking met haar scherp typeeren van Cranmer en Norfolk. Voor het lyrische mist de stem van Nel Oost hout den gewenschten milden klank en daar door maakten de prachtige strophen aan het slot van I en II door Dance en Mercy ge zegd veel minder indruk. En dan is er nog iets, dat de voordracht van deze deelamatrice schaadt en wel onduidelijkheid door onvol doende articulatie en het niet genoeg „voor in den mond spreken". De accoustiek in het gebouw van den Protestanten-Bond is vooral wanneer de zaal slecht bezet is zooals Zaterdag alles behalve ideaal en het ver huizen van een groot deel van het publiek naar de voorste rijen was wel een bewijs, dat de tekst door velen niet voldoende verstaan werd. Zooals altijd bij het optreden van Nel Oost- hout, speelde tot verhoogïng van de stem ming de heer Albert van Doorn eenige cello-soli tusschen de bedrijven. Hij speelde zelfs ook tijdens de voordracht, wat mij niet altijd gemotiveerd leek en dikwijls zelfs eer der afleidde dan den indruk versterkte. Het deed ook eenigszins komisch aan in het pro gramma te lezen: „Regie van Albert van Doorn". Dit lijkt mij nog al pretentieus bij een voordracht van een werk als Thomas More, waarbij men toch bezwaarlijk van regie kan spreken. J, B, SCHUIL. AGENDA Heden: MAANDAG 7 NOVEMBER Gemeentelijke Concertzaal: Generale repeti tie voor de uitvoering van „Der Fliegende Hollander", 7.30 uur. Frans Hals Theater: „De Parijsche Ondeugd" 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: „De avonturen van Robin Hood", 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor Sound Theater: „Mannequin" 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace Familie Cinema: „Parnell" en „Een vrouw met fantasie", 2 en 8.15 uur. Spaarne Theater: „Het lied van de Prairie" en „Zijn laatste voorpost". Moviac Uurfilm Theater: Doorloopende voorstellingen, 2.30—11 uur nam. Teyler Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags. Toegang vrij. DINSDAG 8 NOVEMBER Gem. Concertzaal: „Der Fliegende Hollan der". Haarl. Gem. Koor o.l.v. Jan Booda. 8 u. R.K. Kerk. Kleverparkweg 17: De kern van de Kath. vroomheid". 8.30 uur. Bioscoopvoorstellingen 's middags en des avonds. Palestina Diorama's, Schotersingel 117a. Geopend eiken werkdag (behalve Vrijdags), van 3—5 en 7—9 uur. hKSJN/T EN LETUREN HET TOONEEL CENTRAAL TOONEEL Wij hadden onzen Stadsschouwburg voller verwacht, nu Het Centraal Tooneel hier Za terdag' voor het eerst met „Golden Boy" kwam het stuk, dat in de voortreffelijke opvoering onder Laseur's regie in Amsterdam een zoo groot succes heeft gehad. Want als moderne voorstelling behoort het tot het beste, dat wij in de laatste jaren op onze planken hebben gezien. „Golden Boy" zou moeilijk ergens anders dan in Amerika geboren kunnen zijn; het heeft alle elementen van een goed Ameri- kaansch stuk. Het is kei-hard, wat niet wil zeggen, dat het alle gevoel uitsluit, het is ge spannen van dialoog, staat ver van alle sen-ti- mentaliteit en is, ondanks zijn 12 tafereelen toch strak van bouw, zoodat wij er geen enkel tooneel uit zouden kunnen missen. Het is een voorbeeld van een modern tooneelspel, boeiend vol handeling en het gaat in zijn karaktertee- kening tot het rauwe toe. Men zou het wreed kunnen noemen, wanneer het tenslotte niet door een mooie gedachte werd gedragen en de vader van Joe Bonaparte den Golden Boy er niet was in al zijn zachtheid en mildheid als een prachtige, verzoenende figuur. En tusschen deze tafereelen van harde business, geldjacht en rauw materialisme bloeien twee tafereelen op die in het park van zoo teere, ontkiemende liefde, dat zij doen denken aan twee zacht-gele rozen midden in een zwart sintelveld. Het is geen sympathiek gezelschap, waarin de schrijver Clifford Odets ons brengt, maar hij had dit noodig om de verwording van den golden boy, die zijn ziel verkoopt, te tee kenen. En men zal moeilijk kunnen ontken nen, dat het boksers-milieu Voortreffelijk geteekend is. Alle figuren uit deze harde zakenwereld, waarin de bokser alleen maar een machine om geld te verdienen is, leven, voor ons in hun meedoogenlooze zakelijkheid. In den dialoog, die aldoor raak en scherp is, is geen woord te veel en deze herinnert soms zelfs even aan den tijd van het expressio nisme. Tegenover dit boksersmilieu staat het Jood- sehe gezin van den ouden Mr. Bonaparte, met in het midden de milde, zachte figuur van den vader. Ook deze tafereelen treffen door levendige 'dikwijls zeer geestige teeke- ning. En daartusschen staan de twee tafereelen in het park, waar de liefde tusschen Joe en Lorna opbloeit, tafereelen, die ook door het spel van Joan Remmelts en Rie Gilhuys tot juweeltjes worden. Hoe zeer Rie Gilhuys in de laatste jaren gegroeid is, hebben wij vooral (Adv. Ingez. Med.) in deze twee tooneelen gevoeld. Het was zoo zuiver van toon, zoo gevoelig en teer, dat het diepen indruk maakte. En zij kreeg bijzonder fijn tegenspel van Remmelts, even zuiver en gevoelig van expressie, zoodat zij beiden in dit harde stuk uitstegen tot de hoogte van het immaterieele en ons daardoor sterk ont roerden. De heer Schroder heeft in September na de voorstelling te Amsterdam reeds uitvoerig over stuk en opvoering geschreven en ik be hoef daar dus niet op terug te komen. Ook hier trof de vertooning sterk door het prach tige nauwsluitende samenspel, waarin in het bijzonder de stille, milde figuur van de oude Bonaparte, zoo innig en mooi gespeeld door Cees Laseur, sterk ontroerde. Golden Boy had ook hier een heel groot succes, dat duidelijk uitkwam in het zeer enthousiaste en langdurige applaus aan het slot. J. B. SCHUIL. THOMAS MORE NEL OOSTHOUT A CONTANT PRIJZEN en toch vanaf 1.— per week. Dat vindt U alléén bij DE KLEEDING VERKOOP CENTRALE SCHAGCHELSTRAAT 19 C. naast Slager's Verfhandel. - TELEF. 17273 (Adv. Ingez. Med.) ons dat het vroeger ten minste door den bril van het heden bekeken nogal komisch toeging. Jonkvrouwe Pucilla beleefde in een draagstoel een minder prettig avontuur, dat onder de toeschouwers echter lachsalvo's ont ketende. De dichter, die 't dichten niet kon la ten, was een prachtig geslaagde figuur. Hij nam met zijn „puntdichten" menigeen er tus schen en dat sloeg bij een ieder, waarschijnlijk ook bij de slachtoffers zelf, in. Leerlingen van Hacob Jamei zongen lie ver „Het meisje uit het Koor" dan „In berg en dal". Prachtige types waren deze twee „meiskes". De onweerstaanbare mama van „Crissie" (die op de H. B. S. was geweest om 't dak te repareeren) trachtte op een kordate manier de baas op het bazenkantoor te bewe gen zoonlief aan 't werk te zetten. Een prach tig ballet, in de kleurige aankleeding waar-1 van de artistieke smaak van den regisseur der revue gierman Moerkerk duidelijk te herken nen was, vormde het besluit van het eerste deel. Na de pauze kreeg de onwennige nieuweling op de smederij eenige gevoelige tikken op zijn vingers, die hem tot huilen en het publiek tot onbedaarlijk lachen bewogen. Het feit dat Beynes' wagens in alle deelen van de wereld rijden bezorgde ons de kostelijke scène van de bergklimmerij in Zwitserland, waarin met een minimum aan tooneelmidde- len dank zij het kostelijk spel van den gids en de dame een maximum aan effect werd be reikt. De xylofonist. die we reeds eerder met zijn dochtertje hadden gezien, toonde zijn vaardigheid. Twee treinreizigsters uit 1850 kre gen het te kwaad met een gemoedelijken con ducteur. In de spreekkamer werd gedemon streerd dat de romantiek in dezen zakelijken tijd nog wel lean voortleven. In een pantomi me werd ons het „Mysterie van no. 100" ont huld, dat een humoristisch licht wierp op „den goeden ouden tijd". Een „snoezig" jongetje declameerde en daarna kwam een actueele scène. Een arbeider van de fabriek kreeg een nachtmerrie, dat het bedrijf Haarlem zou ver laten. Deze nachtmerrie verkeerde echter in een prettigen droom, waaruit bleek dat 't be drijf" in Haarlem bleef. Na een treffende straatzangersscène, welke ons sterk aan de „Drei Groschen Oper" herinnerde, kreeg een conducteur van de paardentram het aan den stok met eenige onwillige paarden. Daarop zette de finale, die we reeds hiervoor bespraken de kroon op de in alle opzichten geslaagde feestrevue. De scènes waren stuk voor stuk aardig en zaten vol met trouvailles. De regie van Her- Zoo dreef Duimelijntje vele, vele steden voorbij. Kleine vogels zaten in de bosschen en zagen baar voorbijgaan. En net meisje hoorde ze zingen: „O, wat gaat daar een lief, klein meisje voor bij......!" Ze moest er zelf om lachen. Steeds verder en verder dreef het blad weg. Tenslotte voerde het water Duimelijntje naar vreemde landen, waar alles weer heel anders was, dan zij tot nu hadi (Wordt vervolgd). Duimelijntje voelde plotseling beweging in het blad komen. Haastig liep zij naar den rand. Ja hoor, ze dreef weg van de plaats, waar de padden haar veilig meenden. En daar de visschen het blad in het stroomend water hadden gebracht, was zij spoedig heelemaal gerust gesteld. Want na enkele oogenbiikken was zij al zoover weggedreven, dat de leelijke padden haar vast niet meer vinden. Toch was Duimelijntje minder alleen dan zij gedacht had. De visschen hadden hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen. Stil hadden ze geluisterd naar hetgeen de padden tegen het meisje hadden gezegd. En toen zij weg waren, staken zij de koppen rond het plompeblad boven water, om de bruid van de' pad te zien. zoo zeide de aanvoerder der I Nauwelijks echter hadden zij het ranke en teere meisje gezien, of i zij waren het er over eens, dat deze bruiloft niet toegelaten mocht worden. Maar wat konden z\j doen? Haastig beraadslaagden de visschen. En al spoedig was er raad geschaft. „We knagen de I stengels door, dan drijft het blad met het meisje vanzelf weg", visschen. Zoo gezegd, zoo gedaan!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 6