.keeitvuriHe ABLER üadedje £au$êem. filmallerlei GARAGE „DEN HOUT" en de 7 dwergen. „De onwelkome gast". „latmu Je." EEN UUR 7. \TF. RDAG 12 NOVEMBER 1938 HAAREEM'S DAGBEAD 8 Rembrandt theater en Palace familie-theater. We schrijven 1938 „Moeder, waar gaat U naar toe?" „Naar „Sneeuwwitje" jongen." „Is dat niet een kindersprookje, pa?" ..Ja jongen", en tot moeder „Kom vrouwlief, laten wc gaan." „Mag ik niet mee. pa?" „Neen, jongen, dan moet je maar eerst zor gen, dat je grooter wordt." „Maar 't is toch een kindersprookje, moe." „Ja. jongen, neen. jongen" en tot Pa „Kom manlief laten we gaan." „Pa?" Ben deur klapt dicht. „Dag moe." En jongenlief nestelt zich in de huiskamer in een fauteuil. De radio schalt. En jongenlief luistert: ..Politiek weekoverzicht". In de bioscoop zitten vader en moeder en kijken naar het sprookje van „Sneeuwwitje en de 7 dwergjes". We schrijven 1938 Na dezen ..proloog" die zich in deze dagen wel dikwijls in huiskamers in Haarlem en omge ving zal afspelen want zooals U weet is de wonderlijke teekenfilm „Sneeuwwitje" niet toegankelijk beneden de 14 jaren het stuk over de film zelf Men moet deze teekenfilm „met eigen oogen" gezien hebben om te kunnen gelooven datde superlatieven, die in de filmrecla me voor „Sneeuwwitje" geslaakt zijn, ditmaal met de werkelijkheid overeenstemmen. Dat is al een gebeurtenis op zichzelf. Zooals de 7 dwergjes op het witte doek tot leven komen, ja. dat is werkelijk iets dat nog langen tijd stof tot napraten en -denken zal geven. Stuk voor stuk worden de mannekens warmbloedige we zentjes. die menschen typeeren en paro dieeren: daar is „Sleepy", de vermoeide, die nochtans zoo. nu en dan raak uit de slof kan schieten en die in zijn schijnbare sluimering een machtig-leuke, zoo onnadrukkelijke humor over zich heeft liggen. Hij is de man-waarom- je-lacht-zonder-dat-ïe-eigenlijk-iets-doet. Hij is de belichaming van de humor, die uit zich zelf leeft. Daar is verder „Doe", het type van een goedigen verstrooiden geleerde, en „Grum py". de „harde" man met een week binnenste en „Happy", de gelukkige, die onder alle om standigheden straalt van welvarendheid, „Sneezy", die altijd verkouden is, en „Dopey", de enfant-terrible onder de dwergen. Sneeuw witje is een lieflijk frêle figuurtje; bepaald on vergetelijk van charme is de scène, waarin het prinsesje met de echo in de waterput samen- zingt en spreekt in het Hollandsch, en de stem is in volkomen harmonie met haar optre den. Ook de Hollandsche conversatie dei- dwergjes doet zeer natuurlijk aan, en men mag niets dan woorden van lof over hebben voor de wijze waarop deze eerste geteekende hoofdfilm volgens het systeem van Oscar van Leer in onze taal nagesynchroniseerd is. Om U eerlijk te zeggen, 'k ben een beetje-bang ge weest voor deze „vertaling" in het Hollandsch, want de hardheid van de Hollandsche taal, zooals wij die gewend zijn uit de nationale speelfilms, past wel allerminst bij de fijne geestige figuren uit de Amerikaansche tee kenfilms. Edoch, het Hollandsch van Sneeuw witje is even teeder als de sfeer van haar we zentje, en het „nationale" discours der dwer gen past wonderwel bij hun karakters. Prach tig is het liedje, dat de koddige baardmanne tjes zingen, als ze van hun werk komen of weer naar de mijn trekken om in de fantas tisch flonkerende gangen hun arbeid met pikhouweel en hamer te verrichten. Van een ongekende lieftalligheid is de scène, waarin Sneeuwwitje metbehulp van de dieren uit het bosch het huisje der dwergjes schoon bezemt. Parelende humor spreekt uit de episode waarin Sneeuwwitje de dwergjes gelast om zich te gaan wasschen. „Anders krij gen ze geen eten". Neen maar dan moet u zien hoeveel voeten het in de aarde heeft al vorens de heeren hun handen in het nat steken! „Grumpy" vertikt 't, want hij moet van „het vrouwvolk" niets hebben. Tenslotte zwicht hij voor geweld. Het laat zich onmogelijk navertellen, hoe. Wel kunnen we zeggen, gaat 't zien en overtuig u. dat 't niet na te vertellen is. Het is kostelijk! 't Is grandioos! En het danspartijtje, waarbij Dopey op den rug van Sneezy gaat zitten om met Sneeuwwitje te kunnen walsen! We zouden wel aan den gang kunnen blijven met scnetje aan te halen, want ze zijn alle maal even aardig. De film is voorbij voordat men 't weet. En toch duurt 't in werkelijkheid langer dan menige hoofd-speelfilm Sneeuwwitjes stiefmoeder is een huivering, wekkende figuur. Men kan heerlijk griezelen bij haar transformatie van vrouw, die steeds de schoonste in 't land wil zijn en derhalve het befaamde „spiegeltje aan den wand" raad pleegt, in het oude koopvrouwtje dat bij een heks af is en dat Sneeuwwitje de ver giftigde appel te eten geeft. Deze scènes zijn niet van sensatie gespeend en somwijlen van een huiveringwekkende kracht. De achtervol ging van de „heks" door de dwergen-te-hert heeft veel weg van een complete Wild-West- race met klimmerijen en spannende afdalin gen. En de wijze, waarop de oude vrouw in den afgrond stort. Hu! Niet alleen om deze reden is het verstandig gezien dat de film niet toegankelijk werd ge steld voor jongeren dan 14-jarigen. Maar ook om het feit dat een film een film is en een sprookje een sprookje blijft. Een sprookje-in- een-boek-met-plaatjes bouwt de fantasee- rende kinderziel uit in een frêle weefsel van luchtkasteelen, die preludeeren op de werke lijkheid. Ben sprookje-van-de-film leeft al kant en klaar opzichzelf. Een kind gelooft aan Sinterklaas zoolang men het vertelt dat de bisschop te paard over de daken rijdt. Indien men eens werkelijk een paard met den Sint erop over de daken zou laten huppelen, zou juist die realiteit het kind aan het twijfelen brengen. Zooiets is ook het geval met de Sneeuwwitje uit het boek en die uit de film. De film is kostelijk humoristisch, grandioos van opzet, spannend, lieflijk, sensationeel, enfin ze bezit van alles om verwende men schen in drommen tot zich te trekken. Het sprookje is onbevangen, alleen maar onbe vangen. En dat trekt weinig groote menschen, die onbevangenheid. Daarom: De film voor de groote menschen of groote kinderen, zooals u 't noemen wilt. En het sprookje voor de kin deren. Want werkelijk: de onbevangen „Sneeuw witje" uit het boek gaat niet op de vlucht voor de filmster van denzelfd.en naam. Ze hebben allebei hun eigen publiek. En mogen zij, het boek en de film nog heel lang en gelukkig samenleven. In de werkelijkheid net als Sneeuwwitje en haar prins in het sprookje v. H. Het geteekende fïlmsprookje ontstaat niet bij tooverslag! Drie jaren is aan „Sneeuwwitje" gearbeid. Als men zich aan de hand van bovenstaande „werkteekening"' uit Walt Disney's teekenboék realiseert hoe één kabouterkop van de zeven en dan nog slechts voor één plaatje van de kwart miUioen gekleurde prentjes ontstaat, vindt men 3 jaren nog een korten tijd. Nieuwe Nederlandsche film: In de grijze oudheid want de periode van de „stomme" film lijkt wel in een ver verleden weg te zinken triomfeerde Mary Pickford als de oolijke Jerusha Abbott in Jean Web ster's „Vadertje Langbeen". De roem der Ame rikaansche actrice is sinds lang verdwenen, maar Judy zelf en haar Vadertje Langbeen bleven populaire figuren, niet in de laatste plaats in ons eigen land, waar zij op het tooneel veel succes oogstten. En nu is Vadertje Langbeen nogmaals op het witte doek herrezen en ditmaal beleven wij de guitenstreken van Judy niet in een Engelsch weeshuis, maar in een Nederlandsche inrichting met Ne- Ti-* iTT i derlandsche kinde- Jrrans Mals ren en regenten en dusNederland sche spelers! Is het te verwonderen, dat Lily Bouwmeester de eer te beurt viel de rol van Judy Aalders te mogen vertolken? Zeer zeker niet, want na haar wel geslaagd debuut in „Pygmalion" was het te verwachten, dat de begaafde Nederlandsche actrice spoedig meer van zich zou doen hooren. En ongetwijfeld ligt er eenige overeenkomst in het bloemenmeisje van Shaw en het vonde lingetje van Jean Webster, al moeten we hier dadelijk aan toevoegen, dat beide stukken in litterair opzicht hemelsbreed van elkaar ver schillen. Men kan zich echter gemakkelijk voorstellen, dat Judy Aalders—Abbott een kolfje naar de hand van Lily Bouwmeester is Lily Bouwmeester en Paul Storm in de nieuwe Nederlandsche film: „Vadertje Langbeen". (Fraris Hals). en zij is er dan ook uitstekend in geslaagd dit levendige, spiritueele figuurtje te doen her leven. Judy temidden van haar medevonde lingetjes in Stichting Wendelaar, Judy in haar opstandigheid tegen de z.g. weldadige regen ten en directrice, in haar origineele teekenin- gen, gedichten en invallen, in haar innige vereering voor haar onbekenden weldoener, in haar liefdesprobleemLily Bouwmeester vertolkt dat alles met talent en geest en wij volgen het verhaal geboeid en geamuseerd ook al weten velen onzer het verloop der gebeurte nissen. Lily Bouwmeester is niet de eenige, die voor de vroolijkheid zorgt, hoewel zij natuurlijk wel het leeuwenaandeel in de humor heeft. Er zijn ook anderen, die recht hebben in dit opzicht genoemd te worden: Gusta Chrispijn-Mulder als de grotesk aandoende directrice mevrouw Lippens, Sara Heyblom als de hevig op „stan ding" gestelde zuster van Vadertje Langbeen, Lau Ezerman als de flegmatieke bediende van laatstgenoemde en Heieen Pimentel als het flirt-grage kamergenootje van Judy. Paul Storm lijkt ons als Vadertje Langbeen soms wel te onbeweeglijk en uitgestreken, maar hij is niettemin door de wei-overwogen rust en teruggetrokkenheid, die zijn spel ken merken, de sympathieke figuur, die wij uit het boek kennen. Emma Morel is een lieve figuur als de veel-begrijpende en veel-vergevende regentesse mevr. van Dedem. Lily Bouwmeester c.s. zullen in de komende dagen ongetwijfeld vele stadgenooten Frans Halswaarts trekken en eveneens staat het vast, dat men er tevreden vandaan zal komen. Een uitgebreid binnen- en buitenlandsch journaal en een Interessant filmpje over groei en bloei van eenige bloemsoorten completed"- ren het programma. De „onwelkome gast" uit de nieuwste film van den populairen Jack Holt is een wees jongetje, en Jack Holt is een zeer bijgeloovige race-paardenfokker. Nu kan een man wiens voornaam- Spaarrae-tfaeater ste bron van inko men op de race-banen ligt zonder bezwaar bijgeloovig zijn, en het is zelfs zeer begrijpelijk dat hij dat is, maar wanneer hij nu gelooft dat al wat wees is. van een ouderloos paard af tot het tooneel- stuk „De twee weezen", waarin hij geld ge stoken en verloren had, hem ongeluk aan brengt, maakt dat de zaak ingewikkelder. In het begin is de jeugdige gast, die eenigen tijd op de ranch zal doorbrengen, echter nog wèl welkom; dat komt omdat de vrouw van den fokker een knappe rol van Mona Barrie die zich het lot van den jongen heeft aangetrokken, voor haar man geheim houdt dat de jongen in het weeshuis woont. Dan be ginnen de moeilijkheden. Maar het komt weer in orde als de jongen na veel verwikkelingen een race voor den op den rand van een bankroet staanden fokker wint. Waarna het happy-end niet lang meer op zich wachten laat. Het tweede hoofdnummer is een spannende vlieg-film, getiteld „Vleugels boven Honolulu". ZONDAG 13 NOVEMBER. HILVERSUM I 1875 en 415,5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.15 Hoogmis. 11.55 Geheelonthouderspraatje. 12.15 KRO-orkest. (1.00—1.20 Causerie „De klassen zijn te groot"). 2.00 Godsdienstonder richt voor ouderen. 2.30 „Hoe de kerk zingt in de Advent", causerie met. gramofoonillus- tratie. 3.10 Pianovoordracht en gramofoon muziek. 3.55 Gramofoonmuziek. 4.15 Zieken- lof4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek. (gr.pl.) 6.20 Nederduitsch Hervormde Jeugd dienst. Hierna; Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Be richten ANP; mededeelingen. 8.15 KRO- Operette-orkest en solist. 9.00 Gramofoonmu ziek. 9.20 Calvet-kwartet en gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40—11.00 Epiloog. HILVERSUM H 301,5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6 30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 VARA-Kalencer. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Sportnieuws. 10.00 Bach-cantate. 10.40 Decla matie en gramofoonmuziek. 11.00 VARA-orkest en VARA-Kinderkoor ,.De Krekeltjes". 1200 Het woord van de week. 12.05 AVRÖ-Aeolian- orkest. 12.45 Schilderijbespreking. 1.00 Gra mofoonmuziek met toelichting. 1.30 „Van hoeveel kan men in Indië leven?" causerie (opn.) 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boeken halfuur. 2.30 Pianoduetten en gramofoonmu ziek. 3.30 Declamatie. 3 50 Orgelconcert. 4.10 AVRO-Dansorkest. 4.40 Schaaknieuws. 4.55 Sportnieuws ANP. 6.00 Causerie „Gesprekken met luisteraars". 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP, gramo foonmuziek. 6.30 Gramofoonmuziek. 6.40 Wij dingswoord. 7.00 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Radiojour naal. Mededeelingen. 8.20 Omroeporkest en solisten. 9.15 Radiotooneel. 9.35 AVRO-Amu- sementsorkest en het duo „JA". 10.20 Lucht vaartcauserie. 10.35 Disconieuws. 11.00 Berich ten ANP. 11.10 Dansmuziek, (gr.pl.). 11.40 12.00 Orgelspel. DROITWICH 1500 M. 12.35 Orkest van de Munn en Felton-fabrie- ken. 1.20 Gramofoonmuziek. 1.50 Het Alcor Trio. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2 40 BBC-orkest. 3.40 Troise en zijn mandoline-orkest. 4.20 Cau serie „The validity of religious experience". 4.40 Tom Jenkins en zijn orkest 5.20 Causerie over Engelsche kerkschatten. 5.40 Pianovoor dracht. 6.00 Intelligentie-test. 6.30 Yascha Krein en zijn Zigeunerorkest. 7.00 BBC-Har- monie-orkest 7.308 10 Reginald King en zijn orkest. 8.15 Kerkdienst. 9 05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel. 9.55 BBC-Theaterorkest, -koor en solisten. 10.40 Gramofoonmuziek. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Ellis-orkest. 10.25 Zang. 10.40 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.20 Zang. 1.35 Visciano-orkest. 3.20 Fred Adison's orkest. 3.50 Chansons. 5.20 Gramofoonmuziek. 5.25 Duetten. 5.40 Accordeonsoli. 5.50 Zang. 6.05 Gramofoonmuziek. 7.20 Laurent-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Symphonieconcert mmv. so listen. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Jo Bouillon's orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.50 Solistenconcert. 8.35 Populair programma. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.35 Zang en piano. 11.20 Schupo-orkest. 12.30 Hans Bund's orkest, H. Munsonius' kwartet en soliste. 1.20 Populair concert. 3.20 Omroep orkest. 5.50 Jeugdconcert. 7.30 „Die Dubarry", operette (opn.). 9.5011.20 Omroepkleinorkest, -mannenkwartet en solisten. BRUSSEL 322 M. 9.00 en 9.40 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan Steur's Musette-ensemble en soliste. 11.20 Zang. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.20 en 1.30 André Felleman's orkest. 2.35 Gramofoonmu ziek. 3.20 Militair concert. 4.20 Zang. 5.50 en 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Pianovoordracht. 8.20 Omroeporkest en solisten. 10.30 Omroep- dansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 en 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Har monie-orkest en gramofoonmuziek. 11.50 Mar- ceau Burton's Musette-ensemble en solist. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 en 1.30 Omroepsalon- orkest en gramofoonmuziek. 2.20, 2.50, 3.15, 4.00 en 5.05 Gramofoonmuziek. 5.30 Lucien Hirsch' dansorkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 „Le barbier de Séville", opera. 11.4512.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Radiotooneel. 8.00 „La finta giardiniera", opera (opn.). 9.20 Berichten. 9 35 Sportrepor- tage. 9.50 Strijkkwartet. 10.05 Berichten. 10.20 11.20 Otto Dobrindt's orkest (opn.). MAANDAG 14 NOVEMBER 1938. HILVERSUM L 1875 en 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Uitzending van het Grifformeard Frysk Selskip, 12.00 Berichten. 12,15 Gramofoonmuziek. 1.00 Orgelspel. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoon muziek. 3.00 Keukenwenken. 3.30 Gramofoon muziek. 3.45 Berichten, hierna Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuurtje. (7.00 Be richten). 7.45 Bijbelsche causerie. 8.00 Berich ten A.N.P.. herhaling SOS-berichten. 8.15 Re portage. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.25 Utrechtsch Stedelijk Orkest, m.m.v. soliste. 10.15 Berichten A.N.P., actueel programma. 10.45 Gymnastiek les. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.50 Schriftle zing. HILVERSUM 301.5 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om c.a. 8.15 berich ten). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmu ziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Pianovoor dracht. 11.00 Declamatie. 11.25 Het Lyra-trio. 12.10 Orgelspel. (Oir. c.a. 12.15 berichten). 12.30 Ensemble Friedl Schick en solist. 1.15 Gramo foonmuziek. 1.45 Vervolg concert. 2.30 Cause rie over Benjamin Franklin. 3.00 Omroeporkest. (Om c.a. 3.45 Berichten). 4.00 Zang met piano begeleiding. 4.30 Disco-causerie. 5.30 De Pal- ladians. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.45 AVRO- Amusementsorkest en het duo „Ja". 7.30 Cau serie „125 jaar onafhankelijkheid: De Fransche overheersching en het herstel van Oranje in 1813". 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen. 8.15 Opera „Cavalleria Rusticana". (Opn.) 9.30 Ra diotooneel. 10.15 Omroeporkest en solist, 11.00 Berichten A.N.P. Schaaknieuws. 11.25 The Brighton Syncopaters. (11.30 Sportreportage). DROITWICH 1500 M. 11.25 Orgelspel. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Orgelcon cert. 1.20 Militair orkest. 2.00 Declamatie. 3.20 Geiger en zijn orkest. 4.15 Pianovoordracht. 4.35 Gramofoonmuziek. 5.20 Sopraan en cello. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 Berichten. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.20 Het BBC- Variété-orkest en solisten. 8.10 Causerie „Eve ryman and the crisis". 8.30 Eddie Carroll en zijn orkest en solisten. 9.10 Vroolijke voordracht. 9.20 Berichten. 9.45 Politiek overzicht. 10.00 Ra diotooneel. 11.20 Fransche causerie „Petite his- toire littéraire de l'Entente cordiale". 11.35 Nor man Newman en zijn Band. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Can- trelle-orkest. 12.35 Zang. 1.05 Jean Granger's orkest. 2.35 Zang. 2.50 en 3.30 Gramofoonmuziek 3.35 Zang. 3.50 Gramofoonmuziek. 5.05 Piano- voordracht. 5.25 Gramofoonmuziek. 6.35 Altviool voordracht. 7.20 Derveaux-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Orkestconcert m.m.v. solisten. 10.50 en 11.20 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest. 7.50 Schrammelensemble en een trio. 11.20 Het Bonner Kamerorkest. 12.35 Nedersaksen-orkest en solist. 1,30 Populair concert. 2.50 Gramofoon muziek. 3.20 Omroepkleinorkest. 5.50 Pianovoor dracht. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Omroepor kest en solist. 8.05 Westduitsch weekoverzicht. 8.25 Gevarieerd programma. 9.35 Gramofoonmu ziek. 9.50 Leo Eysoldt met zijn orkest, solist, pianoduo en vroolijk instrumenteel kwartet. BRUSSEL 322 M. 12.20 en 1.30 Gramofoonmuziek. 5.20 Gramo foonmuziek. 6.50 en 7.20 Het Omroepsalonorkest. 8.20 Cabaretensemble „De blauwe Vogel", en het Omroeporkest. 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 1.00 en 1.30 Het Om roepkleinorkest. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek 5.45 en 6.35 Het Omroepkleinorkest. 7.05 Piano voordracht. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Het Omroepdansorkest. 8.50 Cabaretprogramma. 9.50 Het Omroepkoor. 10.30 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Cello en piano. 8.05 Berlijnsch Philharmo- nisch orkest. (Opn.) 8.20 Hoorbericht. 9.20 Be richten. 9.50 Trioconcert 10.05 Berichten. 10.20 Gramofoonmuziek. Het nieuwste product van sensatie is de vïie gende menschen in de film „De zoon van Tarzan". heeft een aardje naar zijn vaartje. Voor avontuurlijke romantische geesten zijn de beide hoofdfilmen in Luxor precies, wat zij hebben moeten. Zij zullen kunnen rillen en beven bij de geweldige avonturen, die Clyde Beatty en Baru in „De zoon van Tarzan" be leven bij bun pogingen om Baru's zuster, die in Joba, een stad in onbekend Afrika, als go din wordt vereerd, te bevrijden. Het is niet na te vertellen, waar dat tweetal wel niet door heen moet, om tot de zuster door te dringen. Ze zijn nog niet op de helft van hun beleve nissen, wanneer ze haar gevonden hebben. Dat Clyde dierentemmer is. komt hem in Joba prachtig van pas, dat redt hun. evenals het oewonderenswaardiae bevechten van leeuwen van den kleinen Baru, eenige malen Luxor het leven en daar aan danken we dan ook het gelukkige einde van de film, dat ons Clyde. Baru en zijn zuster als een blij gezinnetje toont. Voor het eerst hebben we de clroom van zoovele technici over zooveel jaar gezien, zij het dan op de film, namelijk vliegende men schen. Het kost ons eenige moeite in Baru den zoon van Tarzan te zien. Tarzan met zijn ti tanengestalte zou, wat het uiterlijk betreft, zich denkelijk niet verheugd hebben over de zen, kleinen, dikbuikigen zoon. In Cowboy-Romance valt er ook enorm veel te beleven. Ook in deze film een aaneenschake ling van spanning. Hier krijgt de reizende dokter Tom ongezocht de gelegenheid om een bende, die onder aanvoering van Stone de bewoners van Elandshoorn terroriseert, on schadelijk te maken. Tom is een onverschrok ken, moedige kerel, die door zijn doortastend optreden veel ellende voorkomt en behalve den dank van heel Elandshoorn ook de hand van Betty, het schoonste en liefste meisje van de streek verkrijgt. Er wordt in deze film ongemeen goed paard gereden en door de hoofdrollen vooral, uitste kend gespeeld. De achtervolgingen door de woeste streken zijn, ook uit fotografisch oog punt, bijzonder geslaagd. Behalve het gebruikelijke journaal bevat het eén-uurs-programma van Moviac deze week o.a. „Wilde Paarden", een filmpje dat aller eerst eenige opmerkenswaardige opnemingen toont van de wilde paarden in de Amerikaan sche prairie, en dat vervolgens de wijze waarop de allereerste dres- Moviac suur bij de nog on getemde dieren plaats heeft in beeld brengt. In een mu ziekfilmpje „Klompendans" ziet men in kleederdracht het ballet van dien naam uit de bekende operette „Czaar und Zimmer- mann", terwijl men in een ander alleraardigst show-filmpje „Alice in Wonderland" een tra- vestiale Joan Bennett kan aanschouwen. Felix de kat treedt op in de geestige teekenfilm „Tea time". Het programma besluit met een aardige, ietwat luchtig-moraliseerende film „Hou je be daard"; het brengt een dag uit het leven van een zakenman in beeld, eerst wanneer iedereen elkaar afsnauwt en het leven zuur maakt en daarna hoe het dienzelfden dag geloopen zou zijn wanneer men wat vriendelijker en toe geeflijker tegenover elkaar zou zijn. Hou je kalm zegt de conférencier aan het slot en wees verdraagzaam voor uw medemen- schenEn dan is het uur om en men staat weer op straat. Misschien denkt men hier nog wel eens aan. LAAGSTEE EL A STING KLASSE Cojnf. 4 pers. Cabrio-Cöach i. 1485.- Wagenweg 166—168 - Tel. 12138 (Adv. Ingez. Med.) Gestrand Zweedsch schip weer vlot gekomen. De sleepbooten „utrecht" en „Stentor" van Wijsmuller hebben Vrijdagmiddag omstreeks half vijf het bij Bakkum gestrande Zweed- sche stoomschip „Venersborg" vlot ge sleept. De „Nestor bevond zich eveneens ter plaatse. De „Venersborg" is op eigen kracht naar IJmuiden opgestoomd, vanwaar het opvaart naar Amsterdam. Daar zal door duikersonder- zoek worden vastgesteld, of het schip schade heeft opgeloopen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14