U KIEST: v-v-v- Nieuwe Dieseltreinen door de Spoorwegen besteld. jubileum van Tiiiy Lus. Concert der H. O. V. 10 CENT MAANDAG 14 NOVEMBER 1938 HA ARE EM'S DX'GBEAD" 8 JdJN/T IN UTTFIEN HET TOONEEL Tooneelgezelschap „DE SCHAKEL", met Renée Jeanne. Al was onze Stadsschouwburg niet tot de laatste plaats bezet wat bij het jubileum van een actrice als Tilly Lus toch eigenlijk hoorde het was toch een „mooie zaal" die Zaterdagavond op allerhartelijkste wijze onze groote tragédienne heeft gehuldigd. Velen hadden misschien gewenscht een ander stuk op het programma te zien dan RenéeJeanne en toch is de keuze van het gezelschap De Schakel, waarvan de jubilaresse dit zeizoen deel uitmaakt, heel gegrijpelijk. Het biedt, met name in het 3e en 4e bedrijf, aan de ver tolkster van de hoofdrol de gelegenheid tot groot spel en daarom is het in een jubileum stuk dan toch in hoofdzaak te doen. Maar nu moet men een actrice als Tilly Lus zijn om ook in het veel zwakkere eerste en tweede be drijf de spanning te brengen die het stuk noo- dig heeft. Reeds haar eerste opkomst geeft die. Wanneer zij lang de ramen op den ach tergrond loop:, flKL men onmiddellijk in haar ntcs Dtmury. Tilly Lus vierde haar veertigjarig tooneel- jubileum in de rol van „Renée-Jeanne". de nerveuze vrouw die bang is voor zichzelf, die een smartelijk geheim met zich meedraagt dat haar van dag tot dag, van uur tot uur foltert. De schuwe blik, de saamgeknepen handen, de heele houding maken die sugges tie volkomen. Deze vrouw- draagt een masker tegenover haar geheele omgeving en leeft in de voortdurende pijnigende angst dat het leven haar dat van het gelaat zal rukken. En meedoogenloos voltrekt zich inderdaad het noodlot: haar jeugdvriendin ontneemt haar alles wat haar dierbaar was, den man voor wien zij leefde, maar dien zij wist nooit te zullen toebehooren. Zoo groot is de kracht waarmede Tilly Lus een dergelijke rol creëert, dat men in het derde bedrijf, waarin zij al leen aan het slot optreedt, haar aanwezig heid voortdurend Is het ware lichamelijk voelt. Toen gaven ook Mien van Kerckhoven Kling en Constant van Kerckhoven hun beste spel in hun niet-begrijpende angst voor de vreemde, vriendin en schoonzuster. Het laatste bedrijf is geheel gebouwd op de biecht van RenéeJeanne. Het is een lange monoloog, waarnaar men met stijgende be wondering en ontroering luistert. Deze vrouw die, steeds dieper teruggrijijpnd in het ver leden, zich zelf martelt door een bekentenis waarvan zij het nuttelooze en vernederende inziet, die strijdt, wetend dat de strijd reeds verloren is. is een diep-tragische figuur. Welk een begenadigde actrice moet men zijn om zonder de minste pathetiek, zoo volkomen van-binnen-uit deze zielige en smartelijke vrouw uit te beelden. Dat was het hoogtepunt van den avond en het publiek uitte zijn be wondering voor dit groote talent dan ook in een buitengewoon hartelijk en langdurig ap plaus. Als eerste spreker trad daarna Dr. Tjebbo Franken, de voorzitter van het Huldigings comité op het tooneel. Wanneer men, zoo zei- de hij, naar goed-Hollandsch gebruik, uw kunst wilde indeelen in 't een of andere vakje, dan zou men wellicht het beste dat der in tuïtieve kunst kunnen nemen. Bij elke rol die u gespeeld hebt, heeft uw intuïtie u den weg gewezen. Maar alleen met intuïtie komt een tooneelspeelster er niet. U bent diep door drongen in het karakter dat u moest uitbeel den, u hebt het belééfd. En iedereen weet welk een studie, hoeveel hard en ingespan nen werk ook u heeft gewijd aan elke rol die u te spelen kreeg. Ik zou over uw kunst kun nen uitweiden, zeide Dr. Franken, maar lie ver doe ik dat rustig aan mijn schrijftafel dan hier op de planken. Spreker besloot met een herinnering aan zijn studententijd, toen hij als lid der „Mannenbond voor Vrouwen kiesrecht" vaak gehoond werd. Nu is hij ech ter nóg blij dat hij toen reeds geijverd heeft voor de rechten der werkende vrouwen, waar van Tilly Lus zulk een prachtig voorbeeld is. Tenslotte bood hij namens het Comité een enveloppe en bloemen aan. In de olaats van den heer Schuil die ver hinderd was dezen avond bij te wonen en in naam der Afd. Haarlem van het Nederlandsen Tooneelverbond, viel mij vervolgens de eer te beurt. Tilly Lus toe te spreken, waarna de heer Pauw zijn dankbaarheid uitsprak voor de hartelijkheid en de belangstelling der ju bilaresse voor de jonge collega's. De zaal die de redevoeringen herhaaldelijk door blijken van instemming had onderbro ken, bracht Tilly Lus daarna staande een warme ovatie. Het was een mooie avond en een waardige hulde voor het groote talent eener groote actrice. P. H. SCHoDER. WEEK-ABONNEMENTEN dienen uiterlijk Woensdags avonds betaald te zijn, daar de bezorgers op Donderdag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE. „POSTAAL GENOEGEN". ..DE NIEUWE TYPISTE" Zoowel de milde temperatuur buiten als de rieten stoelen, die sinds jaar en dag de turn zaal van het Gemeentelijk Concertgebouw sieren binnen, maakte, dat de aanwezigen in een opgewekte en bijkans zomersch-vroolijke stemming het oogenblik afwachtten waarop het doek niet langer het tooneel aan de nieuwsgierige blikken zou onttrekken ten toe ken dat de opvoering van „De Nieuwe Typiste" door de tooneelvereeniging „Postaal Genoegen" begonnen was. Zoodat de echter blijspel-sfeer reeds nog vóór de eerste zinnen der acteurs en actrices over het voetlicht de donkere zaal in klonken, aanwezig was. En dat die sfeer verder den heelen avond door gebleven is, ja dat is niet te danken aan de zomersche illusies van het weer en de rieten stoelen doch uitsluitend aan de presta ties van de acteerende leden van „Postaal Genoegen", die zich en dat is werkelijk geen gemeenplaats of holle frase zonder meer dezen avond van hun allerbeste zijde hebben laten zien. Er werd tooneelgespeeld met een ijver en 'n lust en in een tempoeen beter tooneel- stuk waardig. Want hoewel niemand en Uw recensent wel allerminst, zal willen en kunnen ontkennen, dat de opvoering voor Postaal Ge noegen en haar regisseur Karei Esseling een groot succes is geworden, toch heeft het blij spel van Q. Hersman te veel zwakke punten dan dat men het met de keuze van dit stuk vol onwaarschijnlijkheid in alle opzichten eens kon zijn. Men hoeft aan een blijspel geen al te hooge eischen te stellen doch dit geeft den auteur toch ook weer geen vrijbrief om alle logica nu maar als overbodige ballast over boord te werpen. Een tooneelstuk is geen luchtballon en men ontwijkt de misschien een tonige rotspunten van den psychologisch ver antwoorden ontwikkelingsgang niet door maar met den moed der wanhoop op het „blije einde" af te stevenen. Het heele stuk had b.v. meer aan overtui gingskracht gewonnen als de soubrette Lisette Dupré, die onder een aangenomen naam, bij den uitgever Diederik Grolmeyer op kantoor komt zich inderdaad als een uitstekende werk kracht had ontpopt. Zij houdt van den zoon van Grolmeyer en deze heeft haar dan ook aan het baantje geholpen. De oude Grolmeyer wil niets van een huwelijk van zijn zoon met een soubrette weten doch dank zij de krijgslist der gelieven om het meisje als typiste op het kantoor te laten werken komt alles tenslotte nog terecht. Het meisje, dat de ouders van August Grolmeyer oorspronkelijk voor hem bestemd hadden en dat eveneens als typiste op Grolmeyer's kantoor komt, wordt verliefd op den romanschrijver Constant van Penlef zoodat het einde komt met twee gelukkige paren terwijl de oude Grolmeyer wel twee schrijfmachines maar geen typistes meer heeft. „Postaal Genoegen" heeft er onder de regie van Karei Esseling van gemaakt wat er van te maken viel en er is dan ook meermalen harte lijk gelachen. Vooral de heer E. Hugtenburg als de schrijver Constant van Penlef was uitste kend op dreef doch ook de beide Grolmeyrs. de heeren F. H. van Landsheer en Kraneveld speelden hun rollen voortreffelijk. De kleinere heerenrollen werden door de heeren C. de Graaf en C. Hugtenberg eveneens aardig getypeerd. De damesrollen waren over het algemeen niet zoo sterk bezet, vooral mej. J. W. Diekman, die de soubrette Lisette Dupré voorstelde miste nog teveel die losheid, welke het spel van de heeren juist zoo aantrekkelijk maakte. De dames A. HolsterElfers, Jansen en Waalen wijn hadden den juisten blijspel-toon beter te pakken. Dat de voorstelling zoo'n groot en welverdiend succes had is zeker voor' een groot deel aan de regie van Karei Esseling te dan ken. Het is te betreuren, dat zijn werkzaam heden dezen regisseur eerlang naar Indië zul len roepen want het Haarlemsche amateur- tooneel verliest in hem een regisseur van wien terecht nog veel kon worden verwacht. De directeur van het postkantoor, de heer J. H. T. Pfaff en de eere-voorzitster van „Pos taal Genoegen" mevrouw R. J. PfaffReudler. woonden dezen welgeslaagden avond, die met een gezellig bal werd besloten, bij. B. K. MUZIEK. Onze H.O.V. trof het voor haar eerste Zon dagnamiddagconcert van dit seizoen niet bij zonder met het weer, dat door zijn uitzonder lijke zachtheid uitlokte tot wandeling in bosschen en duinen en niet minder tot een be zoek aan de velden waarlangs het befaamde bruine monster rolt. Dit in aanmerking genomen, viel het aan tal bezoekers in onze concertzaal zeker niet tegen. Het programma was dan ook wel aan trekkelijk, wat bont misschien en wat weinig systematisch gerangschikt, maar juist daar door weer veel afwisseling biedend. En bij de afwerking van dat programma volgde ons orkest terstond het goede spoor waarin de ervaren gids Ed. van Beinum het verleden week geleid had: het schonk onder Marinus Adam's leiding ons een correcte en zuivere vertolking van Mozart's Es dur-Sym- phonie. Behalve een kleine teruggang van het tempo der finale, dien ik meende waar te nemen was er al heel weinig op af te dingen; veeleer moge de loftrompet schallen, inzon derheid over de blazers en daarvan weer in zonderheid over de bespelers van fluit en cla rinet. Wat klonk dat Trio der Menuet mooi en rein! Het begin van Lalo's „Symphonie espagnole" voldeed niet in dezelfde mate. De violiste Lida Langerveld pakte de solopartij aanvankelijk een beetje al te onstuimig aan. zoodat de tonen van haar instrument vooral op de g- en d-snaar geforceerd klonken en gaf in het Allegro non troppo voortdurend iets te veel op het punt van portamento's en vibrato's. en in de orkestpartij was minder klaarheid dan wenschelijk mocht heeten. Maar in de volgende drie hoofddeelen werd de vertolking gaandeweg beter. Na het Andante brak zelfs een spontaan applaus los, maar dat was voorbarig, want de finale is als de klap op de vuurpijl en bij een echt vuurwerk klapt men toch ook in den regel niet vóórdat de vuurpijl dat gedaan heeft. Nu. in die finale dan gaf de soliste talrijke staaltjes van brillant vioolspel te hooren; Adam en het orkest werkten, evenals in de beide voorafgegane gedeelten, zeeer deugdelijk met haar samen en dus was het eindresultaat: veel bijval. De herhaling van Hendrik Andriessen's Va riaties over een Thema van Kuhnau deed ons weer de kwaliteiten van het strijkers ensemble bewonderen. Andriessen's harmonische men gelingen en veranderingen klinken soms zeer gedurfd, maar toch zelfs voor een meer op klassieke harmonieën ingesteld oor lang niet altijd afstootend. Zijn liefde voor parallel gangen schijnt weieens tot een soort van „manier" te worden. In de fuga openbaart zich de componist als grondig kenner van de strenge regels der klassieke muziek. Met Saint-Saëns' „Suite algérienne" kwa- BRANDSTOFFEN e+i fyéé*t OMUM/J (Adv. Ingez. Med.) men we, evenals in de „Symphonie espagnole" op exotisch gebied. Het spannende Voorspel, de drukke „Moorsche rhapsodie", de wellui dende „Avondmijmeringen" (met meerdere goede solistische momenten) en de schette rende ..Fransehe militaire marsch" gaven een rijke verscheidenheid van indrukken, waarvan het resumé of de slotindruk zeer gunstig was. K. DE JONG. VREEMDELINGEN TE HAARLEM De politie verzoekt ons plaatsing van het volgende: Als gevolg van het Koninklijk Besluit van 14 October 1938, Staatsblad no. 252, is een ieder, die aan een vreemdeling nachtverblijf ver schaft, verplicht daarvan, hetzij mondeling hetzij schriftelijk, kennis te geven aan het Hoofd van Politie der gemeente, waar het nachtverblijf verschaft wordt, of aan een door dat Hoofd van politie aangewezen amb tenaar, onder opgave van den naam en voor naam, nationaliteit, woonplaats, datum en plaats van geboorte, zoomede, voor zoover een Nederlandsch visum is verleend, van een korte omschrijving van het daarbij bepaalde, alle welke gegevens moeten worden ontleend aan het desbetreffende paspoort. Wanneer de vreemdeling niet in het bezit is van een te zijnen name gesteld paspoort, is degene, die nachtverblijf verschaft, verplicht daarvan het zij mondeling, hetzij schriftelijk kennis te ge ven aan genoemd Hoofd van Politie of aan den door dezen aangewezen ambtenaar, onder op gave van de gegevens, in den vorigen zin ver meld, zoo mogelijk ontleend aan andere iden titeitspapieren van den vreemdeling. Hij, die er zijn beroep van maakt aan per sonen nachtverblijf te verschaffen, ls boven dien gehouden in het register, bedoeld bij ar tikel 438 van het Wetboek van Strafrecht, ten aanzien van de vreemdelingen, wien hij een nacht onderdak heeft verschaft, de in het eerste lid genoemde gegevens aan te teekenen of te doen aanteekenen. De kennisgeving, bedoeld in het eerste lid. behoort te geschieden: door hen, die er hun beroep van maken aan personen nachtverblijf te verschaffen: binnen den termijn of voor de tijdstippen en op de wijze, door het Hoofd van Politie te bepalen, of, ontbreekt zoodanige bepaling, binnen 24 uur en door andere per sonen: binnen 24 uur. Overtreding van het bepaalde in dit arti kel wordt gestraft met hechtenis van ten hoog ste een maand of geldboeten van ten hoogste vijfhonderd gulden. (United Press) ZELFWERKEND WASthMIDCEL OVERAL VERKRIJGBAAR! N.V HET KLAVERBLAD HAARLEM (Adv. Ingez. Med.) PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP DINSDAG 15 NOVEMBER 1938. Progr. III: Keulen 8.Diversen 9.20, Kiaulen 9.50. Parijs Radio 10.20, Diversen 10.50 Parijs Radio 11.20, Ned. Brussel 12.35, Parijs Radio 2.20. Keulen 3.20, Diversen 4.20, London Regional, Ned. Brussel 5.20, Fr. Brussel 6.50. Ned. Brussel 7.20. Keulen 7.50, BZeromünster 9.20, München 9.50. Progr. IVNed. Brussel 8.Diversen 9.20 London Regional 10.35, Droitwich 1.10, Lon don Regional 2,20, Droitwich 4.15 London Re gional 7.50, Droitwich 8.20, London Regional 9.45, Droitwich 10.—. Progr. V: 8.007.00 Diversen. 7.008.00 Eigen gramofoonplatenconcert. Klassiek programma. 1. Sonate mr. 42 in A Major, Y. en H. Menuhin. 2. Hongaarsche dansen nr. 5 en 6, Staatskapel v an Berlijn. 3. Cavatina van Raff, Paul Godwin. 4. Fakkeldans van Meyerbeer, Berl. Philh. Orkest. 5. Cappricio Espagnol, Ass. des Concerts Lamoureux. 6. Liebesfreud en Liebesleid van Kreisler, Vasa Prihoda. 7. Polonaise in A dur v. Chopin, Staatskapel v. Berlijn. 8. Berceuse de Jocelijn, Paul Godwin. 9. Liebestraum. Edward Isaacs. 10. Moment Misical van Schubert, Wilhelm Kempfff 8.0012.00 Diversen. (Van een G. P. D.-redacteur). Terecht weerklinkt er trots in de stem van Ir. W. Hnpkes, één der 3 dnecteuren van de Nederlandsche Spoorwegen, wanneer hij, in aan sluiting op de nieuwe order tot dén bouw van 18 Dïesel-electrische treinstéllen van 5 rijtuigen elk, daaraan kan toevoegen, dat sinds 1934, toen de zoo snel populair geworden Diesels voor het eerst in gebruik werden genomen in totaal een bedrag van 52 millioen gulden besteed is aan den aankoop van nieuw, gestroomlijnd materieel en aan de electrificatie van het middennet. Waar deze electrificatie 18.6 millioen gulden heeft ge kost, leert een eenvoudig rekensommetje, dat dus een bedrag van 33.4 millioen gulden omgezet is in nieuw materieel, hetgeen neerkomt op ruim 8 millioen gulden per jaar. Het mag, aan de hand van bovengenoemde cijfers, heusch wel eens gezegd worden, dat de Nederlandsche Spoorwegen in de laatste jaren een service geven, die men welhaast in geen en kel land van Europa vindt. Niemand minder dan Prof. F. Westendorp heeft in een publicatie over de toekomst van den IJzeren Weg gezegd, dat sedert 1 Mei 1938 het reizigersverkeer in Neder land sneller afgewikkeld wordt dan in eenig an der land en dat de gemiddelde snelheid, welke op de Nederlandsche lijnen behaald wordt, evenmin door het buitenland geëvenaard wordt. Waaruit Prof. Westendorp de conclusie trekt, dat het reizend publiek in ons land, aangewezen op de Spoorwegen, reden heeft om tevreden te zijn. De heer Hupkes heeft echter reden om aan te nemen, dat men over het algemeen ook tevreden is over de Diesels en de electrische treinen. Want de ervaring heeft geleerd, dat het publiek zich in de nieuwe treinen keurig gedraagt. Slechts sporadisch heeft er beschadiging plaats in of aan de rijtuigen, en dit schrijft hij in de eerste plaats toe aan het feit, dat de passagiers tegenwoordig van behoorlijk ingerichte, verlichte en verwarm de treinen gebruik kunnen maken De heer Hupkes wijst ook op de buitengewoon gunstige resultaten, welke men met de Diesel- treinen heeft verkregen. In 1936 en '37 waren de 3-wagenstellen op het middennet ingezet, waar bij de snelheid tot 100 K.M. per uur opgevoerd werd. Reeds toen mocht geconstateerd worden, dat de Diesels zich prachtig hielden. En die mee ning werd versterkt na de in dienst stelling dei- Diesels op de trajecten van Amsterdam, Rotter dam en Den Haag naar het Noorden, het Oosten en het Zuiden van ons land. Zoo bleek, dat met een tot 120 K.M. per uur opgevoerde snelheid in de maanden Juli tot October deze treinen 420.000 K.M. konden afleggen tusschen twee al- geheele inspecties in, terwijl bij de aanschaf fing geëischt was dat dit 340.000 K.M. zou moe ten zijn. Ook over de Maybach-motoren spreekt Ir. Hupkes met zeer veel lof. Na de aangebrach te wijzigingen heeft men motoren verkregen, die ruim 100.000 K.M. loopen vóór revisie noodig is. En reeds zijn er verschillende motoren, die over de 400.000 K.M. geloopen hebben en die, zooals bij revisie blijkt, nog steeds in uitstekenden staat verkeeren. Voor de 18 nieuwe treinstellen is natuurlijk uitgegaan van de ervaringen, opgedaan met de 3 wagenstellen, die zulk een succes op de groote trajecten zijn. Ook de 5-wagenstellen, ook weer in stroomlijnvorm gebouwd en uitgerust met automatische koppeling, zullen, zoo noodig ge combineerd met de huidige 3-wagenstellen, in Mei 1940 op deze groote trajecten ingeschakeld worden. Naar Ir. Hupkes voorziet, zal men al het materieel op deze trajecten wel noodig heb ben. Blijven er enkele treinen over, wel dan zullen die op andere lijnen ingezet worden. Bij het nieuwste Dieselmaterieel heeft de Spoorwegdirectie gemeend, zich wederom alleen op tweede- en derdeklasse rijtuigen te moeten toeleggen. Maar daarnaast zullen zij die eerste klasse reizen, toch ook daartoe in de gelegen heid gesteld worden. In het tweede-klas rijtuig zullen zich twee compartimenten eerste klas be vinden. Een geheele rijtuig zou op de lange tra jecten niet verantwoord zijn. De tweede klas-passagiers zullen in 5 wagen stellen allen in 1 rijtuig ondergebracht worden. Gecombineerde tweede- en derde-klas-rijtuigen zullen er niet komen. De coupés bevinden zich ter weerszijden van de middengang, terwijl en kele compartimenten nog in hun geheel naast de gang komen, dit laatste om tegemoet te komen aan de wenschen van die passagiers, die in een afgesloten compartiment willen reizen. Voorts zal een 5-wagenstel 3 rijtuigen 3de klasse be vatten. Hier liggen alle coupés ter weerszijde van de middengang. Het 5de rijtuig is de zoo genaamde motorwagen, waarin zich tevens de bagageruimte en de keuken bevinden. In totaal zijn hier 3 motoren van 600 P.K. elk opgesteld, welke in staat zijn den trein een maximumsnel heid van 160 K.M. per uur te geven. De Spoorwegdirectie houdt er in de toekomst rekening mede, dat de huidige maximumsnel heid, welke 120 K.M. per uur bedraagt, mis schien nog opgevoerd kan worden. Vandaar deze 160 K.M.-grens. Voor eetgraere reizigers. Op het oogenblik kan men in de Nederland sche treinen niet dineeren. Een broodje, een kop koffie of een koelere drank kan men in de elec trische treinen wel bestellen. Gesterkt door het feit, dat de huidige exploitante van de buffet ten in den trein, haar taak uitstekend verricht, zal in de 5-wagenstellen ook de gelegenheid ge- EVANGELISATIE DER GEREF. KERK. Uitgaande van de Evangelisatie (district Zuid) Gereformeerde Kerk zullen op Donder dagavond 17 en Vrijdagavond 18 November in de Wilhelminakerk aan de Ged. Oude Gracht een tweetal bijeenkomsten worden gehouden, waarin als sprekers hopen op te treden op Donderdag Ds. H. S. Bouma van Amsterdam- Zuid, onderwerp „Gij en God", Ds. M. de Goede van Breukelen, onderwerp „Gij en Christus" en op Vrijdag: Ds. P. N. Kruyswyk van Hilversum, onderwerp „Gij en de wereld" Ds. W. van Seinen van Baarn, onderwerp „Gij en de Kerk". Het zangkoor „Zuid-Oost" hoopt in beide diensten medewerking te verleenen. OVERVEEN AUTODIEVEN AANGEHOUDEN. De vorige week. Donderdagavond, omstreeks elf uur werd door den heer C. uit Amsterdam aan de politie alhier kennis gegeven, dat zijn auto, een Chevrolet, welke hij had geplaatst voor een woning aan den Ruysdaelweg te O verveen, was ontvreemd. Den volgenden dag, Vrijdag 11 November, werd door mej. L. per telefoon aan de politie medegedeeld, dat aan de Hendrik Roozenlaan te Haarlem een auto stond, die vermoedelijk van diefstal afkomstig was. De Bloemendaal- sche recherche ls het Zaterdag mogen geluk ken de daders van den diefstal op te sporen. Het waren G. en H. wonend te Haarlem en P. uit Bloemendaal. Zij hebben bekend de auto te hebben ontvreemd en zijn in arrest gesteld. Zij zullen voor den Officier van Justitie te Haarlem worden eeleid. geven worden om warme maaltijden te gebral» ken. Naar het buitenland? Naar Ir. Hupkes mededeelde, blijft de directie zich de mogelijkheid voorbehouden de 5-wagen stellen, welke thans besteld zijn en welke bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling in Mei 1940 gereed voor gebruik moeten zijn, oolc in te zet ten op de lijnen naar het buitenland. Persoon lijk acht de heer Hupkes vooral de lijnen naar Parijs, Berlijn en Bazel daarvoor zeer geschikt. En de reisduur zou er niet onaanzienlijk door bekort worden! Radio niet mogelijk. Wat het amusement der reizigers betreft, het zal er niet van komen dat door een geheelen trein lustig de radio spelen kan. Indertijd heeft men hiermede reeds proeven genomen. Maar zoodra er een brug, waaraan zich veel ijzer be vindt, gepasseerd werd, was de uitzending bui tengewoon slecht te volgen. Daarom is besloten, geen radio in de treinen aan te brengen Zij. die het niet direct op de korte of lange golf begre pen hebben, kunnen dus weer ruimer ademen: hel slapen in de treinen zal niet nog niet! door vroolijke aetherklanken verstoord worden. Tenslotte deelde ir. Hupkes mede, dat de Spoorwegen er ook in geslaagd zijn het schudden van de treinen tot een minimum terug te bren gen. (Nadruk verboden). RADILjk^ PROGRAMMA DINSDAG 15 NOVEMBER 1938. HILVERSUM I 1875 en 415.5 M. KRO.-uitzending. 4.00—5.10 HIRO. 8.009.15 Gramofoonmuziek. (Om. 8.15 Be richten) 10.Gramofoonmuziek.. 11.30 Re ligieuze causerie. 12.Berichten. 12.15 KRO- Melodisten en solist. 1.— Gramofoonmuziek. I.20 Vervolg concert. 2.003.00 Voor de vrouw 3.05 Modecursus. 4.Berichten gramofoon muziek. 4.05 Causerie „Wereldtoroederschap door broederschap der godsdiensten". 4.30 Gramofoonmuziek. 4.35 HIRO-Post, 4.40 Gra mofoonmuziek. 4.45 Causerie „Oorlog of vrede". 5.10 KRO-orkest. 5.45 Gelukwen- schen. 6.05 Vervolg concert. 7.Berichten, 7.15 Causerie „De ontwikkeling der Katholieke arbeidersbeweging in Nederland". 7.35 Sport- praatje. 8— Berichten A.N.P., mededeelingen. 8.15 K.R.O.-Symphonie-orkest en solist. (9.009.20 Interview). 10.05 Gramofoonmu ziek. 10.10 Bela Kiss en zijn Hongaarsch or kest. 10.30 Berichten A.N.P. 10.40 KRO-Boys solist en gramofoonmuziek. 11.30 Gram.muziek HILVERSUM H 301.5 M Avro-uitzending. 8.Gramofoonmuziek. (Om ca. 8.15 be richten). 10.Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek, (gr.pl.) 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Ensemble Jetty Cantor. 11.Huishoudelijke wenken. 11.30 Vervolg concert. 12.15 Berichten hierna: De Twilight Serenaders. 1.Omroep orkest. 2.Avro-Amusementsorkest (opn.), 2.45 Knipcursus. 3.45 Disco-Variété. 4.30 Kin derkoorzang. 5.Voor de kinderen. 5.30 Om roeporkest en gramofoonmuziek. 7.Voor de kinderen. 7.05 Vioolvoordracht met pianobe geleiding. 7.30 Engelsche les. 8.Berichten A.N.P. Radiojournaal. Mededeelingen. 8.30 De Bonte Dinsdagavondtrein. 10.Radio- tooneel. 10.20 Bridge-les. 11.— Berichten A. N. P„ schaaknieuws, 11.2012.00 Causerie „Twin tig jaar dansmuziek en nog wat" (met gram,- platen). DROITWICH 1500 ra. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Koloniaal overzicht. 1.05 Frank Rea en zijn orkest. 1.35— 2.20 Gramofoonmuziek. 4.15 Orgelspel. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Het Leslie Bridge- water kwintet. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 Berichten. 6.45 BBC-Harmonie-orkest. 7.20 Gramofoonmuziek. 7.50 Causerie over de klas senstrijd. 8.20 Gevarieerd programma. 8.50 BBC-Variété-orkest en -koor en solisten. 9.20 Berichten. 9.45 Causerie „It occurs to me". 10.— BBC-Variété-orkest en solist. 10.45 Het Londens blaaskwintet en solisten. 11.35 Bert Firman en zijn orkest. 11.5012.20 Dans muziek (gr.pl.). RADIO PARIS, 1648 M. 9.00, 10.— en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Zang. 1.05 Gramofoonmuziek. 1.25 Locatelli- orkest. 2.2.35 en 3.30 Gramofoonmuziek. 3.35 Zang 3.50 Vioolvoordrecht 4.40, 5.5.25 en 6.20 Gramofoonmuziek. 6.35 Zang. 6.50 Pianovoordracht. 7.20 Giardino-orkest. 8.35 Altvioolvoordracht. 8.50 Radiotooneel. 10.35- II.50 Omroepkwartet en solisten. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 0.30 Omroepklein- orkest. 7.50 Omroep Schrammel-ensemble en solisten. 11.20 Omroeporkest, vocaal kwartet en solisten. 1.20 Populair concert. 3.20 Leo Eysoldt met z'n orkest, solisten. 1.20 Populair concert. 3.20 Leo Eysoldt met zijn orkest, solist en pianoduo. 4.50 Jeugdconcert. 5.30 Kamermuziek. 6.20 Verzoekconcert. 7.30 Radiotooneel met muziek. 7.5011.20 Militair orkest, Hermann Hagesteldt met zijn dans- orkest en soliste BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om- roepkleinorkest. 1.502.20 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroepdansorkest. 6.50, 7.20 en 8.20 Gra mofoonmuziek. 8.50 Radiotooneel. 9.20 en 10.30 Omroepsymphonie-orkest. en Omroepkoor 10.5011.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 1.— en 1.30 Om roeporkest. 1.502.20 Gramofoonmuziek. 5.20 Piano en trompet. 6.35 Gramofoonmuziek. 650 Omroepsalonorkest. 7.35 Literatair-muzi- kaal programma. 8.20 en 9.15 Omroeporkest 10.3011.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Interview en declamatie. 8.Omroep- •rkest en solist. '8.208.35 Politiek dagblad- overzicht». 9.20 Berichten. 9.50 Cembalovoor dracht. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Gramo foonmuziek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 10