laan
Bennett,
n
ii
WÉL AL-
PROGRAMMA
Vrouwen van 1938
„Het lied van het geluk".
Patrouillewagen 99.
/Mam my'
f
v?
Roode Pimpernel
„De Bi j Ma ja
Radio Moors
St. Nicolaasfeest.
DE DESERTEUR.
7. X T E R D A G 3 DECEMBER 1938
HA'ARCEM'S DA"'GBEAD
8
!lll!llll!li!!llll!lllüllllllllUill!lllllll!lllllllll!ll!ll!ll!lll!lllllllllll!lllll!llini!lll!lilIinilll!l!!lll!!i!i;iil
een
der
H
Sint Nicolaas is wel een groote concurrent van
de film, maar alle uitgaven en drukke bezighe
den ten spijt, mogen zij, die van een goede film
houden, zeker niet nalaten dit programma deze
week in Cinema te gaan zien.
Bij „Welkom Vreemdeling", waar Pat O'Brien,
Dick Powell, Priscilia Lane en nog vele andere
goede artisten in optreden, was, om een geijkte
uitdrukking te bezigen, „de lach niet uit de
zaal!" Er is inderdaad gebulderd van het la
chen! Pat O'Brien speelt in „Welkom Vreemde
ling" wel een van zijn beste rollen als de im
presario, met een niet te stuiten lawine van
woorden. Zijn vlugge geest heeft in drie tellen
een heel plan in elkaar gezet, hij overdondert
daarmee zijn slacht
offers en op die ma>
Cinema
nier wordt de zanger
Dick Powell, die op
een ranch in cowboy
costuum wat liedjes aan het instudeeren is, door
dezen doortastenden man gebombardeerd tot on-
vervalschten cowboy. Daar zijn eigen naam te
gewoon klinkt, krijgt hij er tegelijk een cowboy-
naam bij. Nog geen vijf minuten nadat hij door
den impresario ontdekt is, is hij op weg naar
New-York.
Het wortd inderdaad zoo'n gekke boel, dat er
gehuild werd van het lachen.
Priscilia Lane is een alleraardigste tegenspeel
ster van Powell. In „Vrouwen van 1938" krijgen
we de kostbaarste toiletten te bewonderen. Dit is
een mode-show op Amerïkaansche leest ge
schoeid in den meest gunstigen zin van het
woord. Mooie, elegante vrouwen en meisjes, die
de costumes op onverbeterlijke wijze dragen en
vertoonen.
Door het geheel is een roman geweven, waar
in Joan Bennett en Warner Baxter de hoofdrol
spelen. Van Mischa Auer, die altijd zijn eigen
stijl heeft, kan men ook in deze film weer ge
nieten.
Moviac
Herbert Ernst Croh zingt:
Het heeft ons altijd verbaasd, dat Herbert
Ernst Groh die toch zonder eenigen twijfel
tot de meest gewaardeerde radiozangers hoort,
niet voor de film speelde. Wat kon daar de
reden wel van zijn! Is hij oud, leelijk, mis
maakt? Kan hij niet acteeren? Allemaal vra
gen die tot nu onbeantwoord bleven.
Na hem gezien te hebben in „Het Lied van
Geluk", kunnen we constateeren, dat hij
noch oud, noch leelij'k, noch mismaakt is,
al moeten we direct toegeven, dat z'n stem
verreweg het beste aan en van hem is. Naast
het vlotte spel van Paul Kemp valt Groh's
acteeren wel wat erg weg.
In Het lied van Geluk is Groh 'n zanger die er
nc.g niet is. Recla
me en nog eens re
clame. is het eerste
wat hij noodig heeft.
Zijn vriend (Paul
Kemp) zal hem daar wel een handje mee
helpen en hij vertelt aan de pers. dat Groh
verloofd is met een millionairsdochter. Nu wil
het toeval dat Kemp verliefd is op deze mil-
lionnairsdochter, zonder dat hij weet, dat zij
het meisje is, dat hij voor z'n vriend bestemd
heeft, en de zanger, die met dergelijke recla-
•metrucjes nits op heft, verdwijnt ongezien
in plaats van te verschijnen op het verlovings
souper. Bovendien is de zanger verliefd op
zijn buurmeisje.
Het wordt nu een groote warboel, door el
kaar niet begrijpen. Beide vrienden opereeren
op verschillend terrein, onafhankelijk van
elkaar, in plaats van samen te werken. Dat
leidt er natuurlijk toe het heele geval nog
ingewikkelder te maken. Het slot van het
liedje is dat Groh z'n buurmeisje en Paul
Kemp, (die weer zeer goed was) z'n mil-
lionnairsdochter krijgt.
Voor degenen, die de film van koning Leo
pold nog niet gezien hebben bestaat in Moviac
gelegenheid die schade in te halen.
Een spannende politiefilm:
Fred Mac Murray, de jonge sympathieke
acteur speelt de rol van politieman bij de
staatspolitie van Michigan in de spannende
film „Politiewagen 99" en hij doet het goed.
Hij jaagt in z'n dooie eentje op 'n motor ach
ter een auto met bandieten aan. hij springt
cp een in volle vaart over den weg suizende
auto een ongelooflijk brutaal staaltje aan
het eind van de film en als hij een zeer
geacht ingezetene van het Michigansche
ciorpje waar zich in hoofdzaak de gebeurte
nissen afspelen, aanhoudt wegens overtreding
van de maximum-snelheid, blijkt de betref
fende auto te zijn uitgerust met omklapDare
nummerbor
den, een po-
litieradio, een
inrichting
voor het vor
men van rookgordijnen, en meer dergelijke
fraaiigheden. Deze meneer blijkt dan ook niet
zoo'n rechtschapen ingezetene te zijn als men
algemeen wel dacht, en zelfs te behooren tot
een gi-oep bandieten en bankroovers, die zich
den intcressanten naam van „De vijf-azen-
bende" hebben aangemeten.
Met dit kleine exposé van 's mans heroieke
daden, wilden wij slechts aantoonen dat de
bioscoopbezoeker die naar „Patrouillewagen
99" gaat om een beetje sensatie te ondergaan,
zeker waar voor z'n geld krijgt. Men moet
echter niet verwachten dat deze film een hui
veringwekkende „thriller" is, Men zij gerust:
„Patrouillewagen 99" is een zeer onderhou
dende geschiedenis met de noodige spanning
en ook de noodige humor.
Vóór de pauze kan men den populairen
cowboy-acteur Dick Foran bewonderen in de
film „De zwarte ruiter".
Bobby Breen zingt:
Bobbie Breen is zooiets als de pendant van
Shirley Temple. Hij is ongeveer even groot
als zijn kleine collega, beschikt evenals zij
over een goede dosis talent en over een heel
aardige stem.
Maar er zijn ook verschillen en wel voor
namelijk wat betreft het karakter van beider
talent. Naar onze meening heeft Bobbie Breen
het vervullen van een rol, waarin ook de
tragiek des levens een woordje meespreekt,
meer binnen zijn bereik dan Shirley Temple.
Dit kleine ventje heeft ontegenzeggelijk iets
droefgeestigs in zijn wezen en dit zal er dan
ook de oorzaak van zijn, dat hij het verstaat
oogenblikken van diepe ontroering te weeg te
brengen.
De film „Rainbow on the river" heeft vele
van dergelijke tragische momenten. Het ge
geven brengt dat trouwens mee. Het is de
roman van een kleinen jongen, die als baby
door een negei-in
wordt opgenomen
en door haar met
ware moederzorg
opgevoed wordt.
De negerin en haar pleegkind zijn onaf
scheidelijk en volkomen tevreden met hun
pocver bestaan. Het leed komt, als de ware
afkomst van den kleine Philip ontdekt wordt
en een familielid hem met zich meeneemt.
Philip doet zijn inti'ede in een omgeving, waar
hij zich volkomen vreemd voelt en bovendien,
vanwege een te wachten erfenis, niet bepaald
met vlag en wimpel wordt ingehaald. Zijn
eenige vriend is feitelijk de butler, de man,
die oor en oog voor hem heeft en zelfs be
langstelling koestert voor zijn gedresseerde
muizen. De conflicten blijven niet uit, maar
gelukkig krijgen Philip en de butler een mach_
tige bondgenoote in de oude grootmoeder, die
hoe langer hoe meer sympathie voor den
nieuweling gaat koesteren en tenslotte zich
zelf het bewijs verschaft, dat Philip inderdaad
haar eenige kleinkind is, een feit van be
lang in deze atmosfeer van familie-intriges.
Behalve Bobby Breeix is het vooral Louise
Beaver als de negerin men begrijpt, dat
zij tenslotte voor haar weldaden beloond
wordt die met eere genoemd mag worden.
Louise Beaver is lang geen onbekende in film
land en eens te meer bewijst zij in deze rol-
prent haar knap talent.
Ook de oude, deftige grootmoeder, die we
geleidelijk haar vooroordeel en achterdocht
jegens den jeugdigen „indringer" zien verlie-
zexx, behoort tot de fijxxe rollen uit de film.
Een klucht van het beproefde genre en de
journaals uit binnen- en buitenland gaan aan
de hoofdfilm vooraf.
Ook de
weergekeerd.
De Roode Pimpernel is een buitengewoon
populaire figuur. En zooals alle figuren, die
op het tooneel van de schrijversfantasie ver
schenen en die er wat men noemt „bij het
publiek ingingen" beleefde ook de rcode Pim
pernel een orspronkelijk waarschijnlijk niet
voorzienen terugkeer.
De Roode Pimpernel verscheen ook op het
witte doek. Leslie Howard bracht hem op
onvergelijkelijke wijze tot leven.
Ook in dezen tijd, misschien mogen we wel
zeggen juist in dezen tijd, oogstte de figuur,
die aan Barones Orczy's fantasie ontsproot,
een groot succes bij het publiek. Geen wonder
dat ook de film het boek zou volgen; er
kwam een vervolg.
ZONDAGOCHTEND-VOORSTELLING
„De bij Maja" is een wereldbekend boek.
Waldemar Bonsels vertelt er de avonturen
van een bij in, door menschelij'ke oogen be
zien. Het is eigenlijk een soort sprookje,
waarin de bij de hoofdrol vervult. Naar zijn
boek heeft de auteur tezamen met Curt Tho-
malla een film vervaardigd, onder regie van
Wolfram Jung—Hans. En de film geeft het
oorspronkelijke sprookje weer. Maja de bij
trekt de wereld in, en door de oogen van de
camera zien we hoe ze door het woud vliegt
en hoe ze allerlei vreemde beesten ontmoet.
Sommigen zijn vrienden, andere nemen Maja
gevangen, doch steeds gelukt het onze heldin
zich te bevrijden, één keer dank zij de galan
te hulp van een mestkever, die Maja uit een
spinrag redt. De bloem verstrekt Maja een
onderdak. Aan den waterkant maakt Maja
voor het eerst kennis met de wreede zijde
van het leven. Tot slot wordt Maja door hor
zels gevangen genomen, die een aanval op de
bijenkorf beramen. Maja komt dit te weten
en keert nog net bijtijds in de korf terug om
de Koningin in te lichten. De bijen worden
gemobiliseei-d en er wordt een geweldige slag
geleverd. De vrede wordt daarna geteekend.
Het is een alleraardigste film, een leerzaam
sprookje.
Tentoonstelling van Grafische
Kunst geopend.
Rembrandt
De Pimpernel is weergekeerd. Niet Leslie
Howard heeft zich ditmaal als den romanti
sche heldenrtguur veraiomd, doch Barry
Barnes. En kan ons zijn voorganger-niet doen
vergeten.
Ongetwijfeld is
zijn spel echter zeer
verdienstelijk. En de
avonturen die de
teruggekeerde Roode
Pimpernel beleeft, zijn nog altijd even op
windend als vroeger. Zijn vrouw wordt naar
Frankrijk gelokt. De Burger de Chauvelin"
legt 't erop toe den Roode Pimpelnel, wiens
vrienden nog steeds grooten invloed in Frank
rijk hebben, in een valstrik te lokken en
voor goed onschadelijk te maken. Maar dat
zit hem niet glad. De Pimpernel is zijn oude
vermaarde vermommingskunst nog niet ver
leerd en zorgt voor de grootste verrassingen.
Vele angstige oogenblikken maakt hij echter
door en tot twee keer toe heeft zijn aax-ts-
vijand de Chauvelin hem voor het grijpen.
Maarja de texnxggekeerde Pimpernel zou
de oude niet zijn als hij tenslotte niet over
won. Het is een aardige film met vele span
nende momenten. En de vermommingen van
den Pimpelnel schenken menig humoristisch
moment.
In het voorprogramma zien we o.a. een
alleraardigste teekenfilm van Micky Mouse
en zyn trawanten.
Haarlem's burgemeester bezoekt de
expositie.
Gistermiddag werd de tentoonstelling van
Grafische Kunst in het Frans Hals Museum,
waarover wij in ons blad van gisteren reeds
schrepen, geopend door den voorzitter van de
afdeeling Haarlem van het Nederlandsch
Kunstverbond. Jhr. F. Teding van Berkhout
sprak de aanwezigen waaronder zich de
burgemeester van Haarlem, Dr. J. E. Baron
de Vos van Steenwijk en zijn echtgenoote be
vonden als volgt toe:
Al vele malen heb ik tentoonstellingen mo
gen openen, door de afdeeling Haarlem van het
Nederlandsch Kunstverbond ingericht, meestal
met hulp van de vriendelijke geesten, die ons ook
thans weer hebben bijgestaan.
En dan denk ik aan den heer De Vos van
Steenwijk die ook thans weer als Burgemeester
onzer oude kunstenaarsstad blijk geeft van be
langstelling voor de kunst in al haar uitingen,
aan het gemeentebestuur van Haarlem dat we
derom deze mooie expositiezaal van het Frans
Halsmuseum gratis te onzer beschikking stelde,
aan den heer Gratama, die aan deze tentoon
stelling mee werkte, evenals aan mejuffrouw
Van Hees, die ook steeds haar beste krachten
geeft aan dit werk ten behoeve van de kunst,
den kunstzin en de kunstenaars.
Wat gij om u heen ziet is een stukje tastbaar
resultaat van den jarenlangen arbeid van het
hoofdbestuur van ons Verbond.
Wij hopen, dat u het met ons bewonderen zult:
de etsen, droge naald etsen, houtsneden en
litho's, allen in den loop der jaren gekocht van
grafische kunstenaars, die den moreelen en ma-
terieelen steun, die het verbond him door die
aankoopen bood, ruimschoots verdienden.
Mochten werken van thans nog levende
meesters u zoo aantrekkelijk voorkomen dat u
ze zoudt willen bezitten dan zullen wij trachten
afdrukken tegen de door de kunstenaars
Spaame«»t]beater
ZONDAG 4 DECEMBER.
HILVERSUM I 1875 en 415.5 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO, 5.00
NCRV, 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Orgelconcert. 10.00
Gewijde muziek (gr. pl.). 10.20 Evangelisch
Luthei'sche Kerkdienst. Hierna: Orgelconcert.
12.15 Causerie „Een kleine demonstratie van
blindenonderwijs". 12.35 Gramofoonmuziek.
12.45 R.K. Dameskoor „Animato". 1.00 Cause
rie „Erkenning van den middelbaar techni
cus". 1.20 KRO-orkest. 2.00 Vragen-beantwoor-
ding. 2.452.55 Causerie „Priester en Zee
man". 3.00 Ortambert-kwartet (3.253.35 Gra
mofoonmuziek). 4.00 Ziekenlof. 4 55 Sport
nieuws. 5.00 Gewijde muziek (gr. pl.). 5.50 Ne-
derduitseh Hervox'mde Kerkdienst. Hierna:
Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50
Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, Mede-
deelingen. 8.15 KRO-orkest en de KRÓ-Melo-
disten. 9.15 „Een traditie: Maak ook anderen
gelukkig!" causerie. 9.25 Gramofoonmuziek.
9.45 KRO-orkest en solist. 10.30 Berichten
ANP. 10.4011.00 Epiloog.
HILVERSUM II 301,5 M.
8.55 VARA. 10 00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00
VPRO, 5.30 VARA. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Sportnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek.
9.45 Causerie „Van staat en maatschappij".
9.59 Sportnieuws. 10.00 Zondagsschool. 10.30
Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. 12.00 Het
woord van de week. 12.05 Filmrubriek. 12.30
AVRO-Amusementsorkest en soliste. 1.30
Causerie „Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Gra
mofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Om
roeporkest. 3 30 Causei'ie „Wat gebeurt er in
China?" 4.00 AVRO-Meisjeskoor en solist. 4.30
AVRO-Dansorkest en soliste. 4.55 Sportnieuws
ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30
Kinderuurtje. 6.00 De Ramblers. 6.30 Sport-
praatje. 6.45 Sportnieuws ANP, gramofoon
muziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 „Schuldig
of onschuldig". 7.35 Noviteiten-orkest en so
listen. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal,
mededeelingen. 8.20 Omroeporkest en solist.
9.00 Hersengymnastiek. 9.30 Toespraak. 9.35
The Hill Billies, De Vagebonden en soliste.
10.15 Causerie „Met de K.L.M, de lucht in".
10.30 Harp en zang met orgelbegeleiding. 11.00
Berichten ANP, gramofoonmuziek. 11.3012.00
Ensemble Bert van Dinteren.
DROITWICH 1500 M.
12.35 Foi'um-Theater-orkest. 1.20 Gramo
foonmuziek. 1.50 Troise en zijn Mandoline
orkest en solist. 2.20 Voor tuinlicfhebbers. 2.40
BBC-orkest. 3.40 Harold Sandler en zijn
Weensch Octet. 4.20 Causerie „The Validity
of religious experience (4)". 4.40 Fred Hartley
en zijn sextet en solist. 5.20 Religieuze boek
bespreking. 5.40 Pianovoordracht. 6.358.10
Radiotooneel. 8.15 Kerkdienst. 9 05 Liefdadig-
heidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Radiotooneel.
9.55 BBC-Theater-koor en -orkest en solis
ten. 10.50 Epiloog.
RADIO PARIS 1648 M
9 00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Het
Ellis-orkest. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.30
Orgelspel. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.20 Zang.
1.35 Pascal-orkest5.20 Lamoureux-orkest. 7.05
Gramofoonmuziek. 7.25 Goldy-orkest. 8.35
Zang. 8.50 Symphonieconcert mmv. het Noyon-
koor. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 J.
Bouillon's dansorkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Solistenconcert. 8.50
Populair programma. 9.35 Gramofoonmuziek.
10.30 Solistenconcert. 11.20 Hans Bund's or
kest, Jungherr's accordeonensemble en piano
duo. 1.20 Populair concert. 2.40 Gramofoon
muziek. 3.20 Hermann Hagestedt met zijn or
kest en solisten. 5.50 Zang en piano. 6.50 Gra
mofoonmuziek. 7.30 Omroeporkest en -koor en
solisten. 9.50 Omroepkleinorkest, solisten en
accordeonduo. 11.202.20 Nachteoncert.
BRUSSEL 322 M.
9.23 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel.
11.20 Orgelconcert. 11.50 Zang. 12.20 Gramo
foonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroepkleinorkest.
I.502.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.05
Pianovoordracht. 3.35 Fanfare „De Zuidster".
(4.054.20 Gramofoonmuziek). 5.50 Gramo
foonmuziek. 6.20 Stafmuziek Regiment „Gui
des". 7.20 Omi-oepkleinorkest. 8.20 Bont pro
gramma. 10.30 Populair concert. 11.2012.20
Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Koninklijke
Fanfare „Les amis réunis", reportage, caril
lonbespeling en pianovoordracht. 11.20 Gra
mofoonmuziek. 11.35 Koninklijke Fanfare
„Les amis réunis". 11.50 Piano-voordracht.
12.05 Gramofoonmuziek. 12.35 Omroepsalon-
orkest. 12.50 Gramofoonmuziek. 1.05 en 1.30
Vexwolg concert. 2.202.35, 2.50, 3.10 en 4.00
Gramofoonmuziek. 4.05 Omroepsymphonie-
orkest en soliste. 5.30 Omroepdansorkest en
Omroepkoor. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20
„Cai-men". opera. (11.1011.22 Omroepdans
orkest). 12.0012.20 Omroepdansorkest en
solist.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
8.00 „Soleidas bunter Vogel", opera. 9.20 Ber.
9.50 Cello en piano. 10.05 Berichten. 10.20
II.45 Omi-oeporkest (opn.).
KRUISSTRAAT J8 TELEF. 14609
BETERE SERVICE
door
VAKMENSCHEN.
PHILIPS nieuwste serie v.a. 89.
Ook op conditiën.
MAANDAG 5 DECEMBER 1938.
HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. (9.30 Gelultwenschen). 10.30
Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30
Gramofoonmuziek. (12.00 Berichten). 12.30 Or
gelspel. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.15 Zang, piano
en gramofoonmuziek. 3.00 Voor plantenliefheb
bers. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing.
4.45 Gi-amofoonmuziek. 5.15 Kinderuurtje. 6.15
Christelijk Jeugdkoor „Melodia", Amsterdam Z.
met pianobegeleiding en gramofoonmuziek. (Om
6.30 Berichten). 7.00 Berichten. 7.15 Gramofoon
muziek. 7.50 Causerie over Weldadigheidspost
zegels. 8.00 Berichten A.N.P., herhaling SOS-
berichten. 8.15 St. Nicolaas-programma m.m.v.
diverse muzikale ensemble's en solisten. 10.00
Berichten A"NP„ actueele uitzending. 10.30 Gra-
mofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Trio
concert. 11.25 Gramofoonmuziek. 11.50 Schrift
lezing.
HILVERSUM 301.5 M.
Algemeen programma verzorgd
door de VARA. 10.0010.20 v.m.
VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten).
10.00 Morgenwijding. 10.20 Het Utrechtsch
Strijkkwartet. 10.50 Declamatie. 11.10 Gramo
foonmuziek. 11.20 Orgelspel. 12.00 Gramofoon
muziek. 12.15 Berichten. 12.17 Het VARA-Or-
kest. 1.00 .Esmeralda". 1.30 Gramofoonmuziek.
2.00 Zang en piano en gramofoonmuziek. 2.30
Declamatie. 2.50 Het Residentie-orkest (opn.)
3.30 Orgelspel. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.20 Ver
volg Residentie-orkest (opn.) 4.30 Voor de kin
deren. 5.15 Kinder-Community-singing (opn.)
5.45 De Ramblers. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.28
Berichten. 6.30 Muzikale causerie met gramo'
foonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie
over het U.L.O.-examen en het M.U.L.O.-exa-
men. 7.25 Gramofoonmuziek. 7.30 Chansons met
pianobegeleiding, en gramofoonmuziek. 8.00 Her
haling SOS-berichten, berichten A.N.P. 8.10
Causerie over weldadigheidspostzegels. 8.15 St.
Nicolaas-programma. 9.35 Declamatie. 10.00 Be
richten A.N.P. 10.05 VARA-orkest. (In de pauze:
Vroolijke voordx-acht). 11.15 Gramofoonmuziek.
DROITWICH 1500 M.
11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20
Religieuze causerie. 12.45 Orgelspel. 1.20 Militair
orkest. 2.00 Declaamtie. 3.20 Viool en piano. 4.15
Orgelspel. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Het Serge
Krish. Septet en soliste. 6.20 Berichten. 6.40
Muzikale causerie (Met gr.pl.) 7.00 Gramofoon
muziek met toelichting. 7.20 Variété-programma
8.10 Causerie „Men talking". 8.30 BBC-orkest,
m.m.v. solisten. 9.20 Berichten. 9.45 Buiten-
landsch overzicht. 10.00 Radiotooneel. 11.00 Pia-
no-voordracht. 11.40 Billy Merrin en zijn Com
manders. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.)
RADIO PARIS 1648 M.
9.05 Gi-amofoonmuziek. 1.00 Het Cantrelle-
orkest. 10.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30
Zang. 1.10 Het Visciano-orkest. 2.35 Zang. 3.05
Gramofoonmuziek. 3.30 Zang. 3.45 en 4.40 Gra
mofoonmuziek. 4.50 Piano-voordracht. 5.05 Zang.
6.35 Piano-voordracht. 7.25 Het Derveaux-or-
kest. 8.35 Piano-voordracht. 8.50 Het Nationaal
Orkest en het Raugelkoor. 10.50 en 11.20 Gra
mofoonmuziek.
KEULEN 456 M.
5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair oi'kest.
7.50 Trio-concert. 11.20 Militair orkest. 12.35
Dresdensch orkest. 1.30 Populair concert. 2.50
Gramofoonmuziek. 3.20 Otto Dobrindt's oi"kest.
4.30 Solistenconcert. 5.55 Gramofoonmuziek.
6.20 Verzoekconcert. 7.30 Omroeporkest en so
liste. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.50 Amusements-
oi'kest en solist. 11.20 Rheinische Landesorkest,
Leo Eysoldt met zijn orkest, en Hermann Hage-
stedt's orkst. (Opn.)
BRUSSEL 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om
roepdansorkest en gramofoonmuziek. 1.50 Gra
mofoonmuziek. 5.20 Omroepdansox-kest. 6.50 en
7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Operette „Das
Spielzeug Ihrer Majestët". 10.30 Gramofoonmu
ziek.
BRUSSEL 484 M.
12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om
roeporkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Orgel
spel en cellovoordracht. 6.35 Omroeporkest. 7.35
Gramofoonmuziek. 8.20 en 9.35 Omroepsym-
phonie-orkest en Omroepkoor. 10.30 Cabaret-
programma. 11.05 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHE A N'DSF.N'DER 1571 M.
7.30 Berlijnsch Philharmonisch orkest m.m.v.
solisten. 9.35 Berichten. 10.20 Gramofoonmu
ziek.
fixeei'de prijzen voor het kunstminnend Haar-»
lemsch publiek te verkrijgen.
Laat het tentoongestelde als geheel op u in
werken en ik weet zeker, dat gij mèt mij liefde
zult gaan voelen voor deze sterke, echt Holland-
sche kunst. Want hoe verschillend deze werken
u bij eei'ste kennismaking ook zullen aandoen,
zij danken toch alle hun ontstaan aan die lief
devolle, bespiegelende ovex'gave aan de natuur,
die ook de grootmeesters onzer gouden eeuw tot
hun meesterwerken van grafische kunst bracht".
Na de openingsrede leidde de heer Teding van
Berkhout den burgemeester langs de geëxpo
seerde kunstwerken.
Eenige figuren van Joodschen
stam in verband inet de
Nederlandsche cultuur.
Naar wij vernemen, ligt het in het voorne
men van de Volksuniversiteit voor Haarlem
en Omstreken, om na de Kerstvacantie een
cursus op het px-ogramma te zetten over bo
venstaand onderwex*p.
De leergang zal bestaan uit lezingen van
Dr. J. D. Bierens de Haan over „Baruch Spi
noza". Prof. Hxiib Luns over „Rembrandt en
de Joden", prof. dr. C. Gerretson over „Isaac
da Costa" exi Dr. Garmt Stuiveling over „Jo
den ixx de moderne Nederlandsche Litera
tuur".
Nederlandsche Ford keert 6 pCt.
interim-dividend uit.
In de vergadering van den raad vaxx be
heer der N.V. Nederlandsche Ford automobiel
fabriek werd besloten een interim-dividend
vaix 6 procent uit te keeren op rekening van
het jaardividend 1938.
Bond van Ned. Onderwijzers.
Het leven van een recensent is wel vol afwis
seling. Den eenen avond zit hij tusschen dames
en heeren in avondtoilet op een gala-voorstelling
met als hoogste gasten de Prinses en de Prins
en den volgenden avond is hij op een St. Nico
laasfeest omringd door joelende jongens en meis
jes, die louter uit zijn voor plezier. Op den eenen
avond een deftige gereserveerdheid in de zaal
ook bij de dolste potsen op het tooneel, den vol
genden avond een uitgelaten vreugde en intens
medeleven met alles, wat er op de planken ge
beurt, op de eene voorstelling voelt de recensent
zich bezadigd en oud, op de volgende herinnert
hij zich zijn jeugd en is hij jong met de kinderen
om hem heen.
Elk jaar weer geeft zoo'n St. Nicolaasfeest van
den Bond van Nederlandsche Onderwijzers het
zelfde beeld te zien, en altijd weer heeft het voor
mij dezelfde bekoring. Ik weet eigenlijk niet wat
aardiger en feestelijker is, de pauzes tusschen da
bedrijven of het medeleven van ouden en jon
gen want de oudei-s zijn er evenzeer „in" als
de jeugd tijdens het spel. Men moet zoo'n
avond hebben meegemaakt om te weten, wat dit
St. Nicolaasfeest voor de kinderen beteekent.
Het was een gelukkige gedachte om dit jaar
weer eens De Déserteur van Frcd Berens op het
programma te nemen. Wij zagen De Deserteur
eenige jaren geleden en hadden de herinnering
bewaard aan dit stuk als één der beste kinder-
tooneelstukken van den productieven Amster-
damschen auteur. Het bevat alles, wat de jeugd
graat ziet: een voor de jeugd boeiende, min of
meer romantische handeling, een kermis op het
tooneel, clowns en kunstenmakers, officieren,
soldaten en politiemannen uit den Napoleonti-
schen tijd, fraaie costuums en een voortdurende
afwisseling van komische scènes en tooneelen
vol spanning. De jeugdige toeschouwers leven
mee met den jongen deserteur, die ontsnapt in
de vermomming van het dienstmeisje, ze jui
chen als de Fransche gendarmes er telkens weer
tusschen worden genomen, zij werden stil, wan
neer de prefect het doodvonnis uitspreekt over
den jongen held en breken de zaal bijna af van
plezier, wanneer het volk den deserteur tegen
lx et slot komt verlossen en hem in triomf naar
buiten voert.
Wat 'n vroolijke, fleurige tooneeltjes zijn er
in dit stuk! Ik denk aan de kermisscène, het
stierengevecht en de juichende met oranje-vlag
getjes wuivende volksmenigte aan het slot. En
wat kwam het komisch element uitstekend tot
zijn recht in deze alleraarigste, vlotte door Henk
Bakker uitstekend geregisseerde vertooning. Het
clubje spelers is dit jaar met eenige zeer goede
krachten vei-sterkt en de voorstelling stond als
geheel dan ook ver boven die der Amsterdam-
sche onderwijzers van eenige jaren geleden. Het
ensemblespel was uitstekend voorbereid en zoo
werd het ook in de meest uitgelaten scènes toch
nooit ,,'n bende". Ieder wist. wat hij te doen had.
Alleraardigst bijvoorbeeld die meelevende groep
van de kunstenmakers in II. vol kleurige bewe
ging het oproer in III.
En ook het individueele spel kunnen wij on
voorwaardelijk roemen. In Jan Glas, den
schouwburg-directeur herkenden wij een der
beste krachten van Cremer. in Frans Rust, den
dansmeester, en Truitje Zwik twee al even am-
bitieuse leden van onze Kon. Letterlievende
Vereeniging. De prefect bleek een uitstekend
speler te zijn, die het tooneel wist te vullen,
Straalman was een marqué, die het komische en
het valsche fn zijn rol alleraardigst wist te com-
bineei-en, Heinz Spengler een Duitscher, die een
ware geweldenaar was, Frits van der Wiel een
levendige kapper, Hasselaar een geestig gety
peerde polïtie-commissaris. En ook de kleinere
rollen wax*en zeer voldoende bezet, zoodat het
een vertooning werd, welke er ook wat de
aankleeding betreft wezen mocht en als voor
beeld gesteld kon worden aan vele beroepsge
zelschappen, die meenen, dat voor kinderen het
er minder op aan komt en daarom op voorstel
lingen voor de jeugd zoo dikwijls teleurstellen.
De Bond van de Nederlandsche Onderwijzers
doet een voortreffelijk werk met dit organiseeren
van het jaariijksch St. Nicolaasfeest en mag zich
gelukkig rekenen met een regisseur als Henk
Bakker die met zoo'n groote enist en vakkennis
de voorstellingen leidt.
Voor onze kinderen is het beste niet goed ge
noeg, is blijkbaar het devies van de leiders van
dezen feestavond. Hun werk verdient dan ook
den steun van allen, die liefde gevoelen voor het
kind.
J. B. SCHUIL.
NIEUWE UITGAVEN.
Ik ben een spion is het spannende relaas
van een man, die zich aandient als „E 7" en
die als geheime agent werkzaam is. Het boek
geeft een merkwaardigen kijk op de werkwijze
en de „kunstgrepen" der moderne spionnage.
Het verscheen in de Universunx-éditie vaxx de
Uitgeversmaatschappij Eigen Volk" te Haar
lem.