Films Oorlog en Vrede. ,Daar waar mijn Sa rie woon. Louis Davids in Rembrandt. Dr. Deruga. Legioen van eer' „Ons is niets te dol". de dl witte doek ZATERD AG 10 DECEMBER 19.18 HX'AREEM'S DAGBEAD 3 ililililliliiiülllliilllllllllllllillliilllllillllllillllllllll Voor wie het nog niet wist zij gezegd, dat Gracie Fields de lievelinge van het Engelsche uitgaande publiek is. „Our Gracie" noemen onze overburen van de Noordzee haar en die benaming bewijst overduidelijk, hoe hoog zij staat aangeschreven. Zelfs is Gracie Fields, die eenmaal als fabrieksarbeidster haar brood ver diende, de eenige Engelsche cabaretartiste, die zich in het bezit van een koninklijke onder scheiding mag verheugen. Vol schilderachtige tafereeltjes is de in Zuid-Afrika spelende Gracie Fields-film DAAR WAAR MIJN SARIE WOON* Gracie Fields heeft de planken van de Loncensche Music-hall voor korten tijd om gewisseld met de studio's van Hollywood en het resultaat van dat intermezzo kan men thans zien in de film „W're going to be rich", die in de Nederlandsche bewerking den titel kreeg „Daar waar mijn Sarie woon". Gracie is natuurlijk de heldin van den Rembrandt roman, die zich voor een groot deel in het land van oen groenen doringboom afspeelt. Zij het hier „Kit" en haar beroep is hetzelfde als dat uit haar werkelijke leven. Door die rol werd Miss Fields meteen de gelegenheid ge geven haar talent als kleinkunstartiste te too- nen. Wij hooren en zien haar als de vertolkster van grappige volksliedjes, al of niet met mi miek, en in haar geestige sketch van het naief-onbeholpen meisje met de komische ontboezemingen over haar geliefde. Het pad van „Kit" gaat in het Zuid-Afri- kaansche land allesbehalve over rozen. We -bevinden ons namelijk in den tijd, dat Zuid- Afrika voor een groot deel werd bevolkt door avonturiers, die op de geruchten over goud vondsten derwaarts getrokken waren. Een erg aangename werkkring heeft zij daar dan ook met en bovendien heeft zij extra veel te stel len met haar echtgenoot "Victor MacLaglen) die maar al te gretig bereid is zijn of liever haar geld in gewaagde ondernemingen te steken. En dan is er nog haar zoontje Tim, dat haar aandacht opeischt. Kit probeert er van te maken wat er van te maken is, maar kan toch niet verhinderen, dat het tot een breuk komt met haar avontuurlijken echtgenoot. Het lijkt of deze twee menschen, die in ka rakter en levensopvatting zoozeer van elkaar verschillen, nooit meer tot elkander gebracht zullen worden. Zoo fatalistisch eindigt de film echter niet, want een onverwacht voorval voert beiden weer tezamen en vormt de inleiding tot een nieuw en gelukkiger leven. De titel doet vermoeden dat- we ook het be faamde lied van Sarie Marijs te hooren krijgen en dat is ook inderdaad het geval. Gracie Fields zingt het in combinatie met het Zuid- Afrikaansche liedje „Vat je hoed en trek". In het voorprogramma zijn we o.a. getuige van het vertrek van de „Reiger". Een aardig teekenfilmpje toont het oolijke •varkentje Porky in zijn kwaliteit van brand weerman. Louis Davids treedt op 't tooneel op met liedjes en conférence. Voor het eerst na zijn herstel staat de groote „kleine man" thans weer op de plan ken en wij kunnen getuigen, dat Louis Davids Louis Davids is gebleven. Met zijn luchtige conférence en zijn half gezongen, half gedeclameerde voor dracht bezorgt hij zijn gehoor weer eenige kostelijke oogenbükken. Louis Davids is een unieke figuur in de wereld van onze vader- landsche kleinkunst. Er is geen tweede con férencier, bij wien ge u zoo „en famile" voelt als bij hem. Dat komt omdat hij een voudig in zijn optreden is en met u bab belt, alsof ge met hem aan hetzelfde tafeltje zat. Maar dat ge, bij al die luchtige kout, heel wat levenswaarheden te hooren krijgt, dat weet ieder, die met het karakter van Louis Davids' repertoire op de hoogte is. Louis Davids is ook filosoof. Hij houdt er van zich aan allerlei bespiegelingen over te geven, zooals in dat liedje over Hollywood, waarin hij ons den lof der filmzotheid ver kondigt. En daarbij is het merkwaardig op te merken, hoe hij het verstaat tusschen ernst en luim door te balanceeren. In die oogen bükken is hij wellicht op zijn sterkst. Haarlem kan zich gelukkig prijzen den De- gaafden kleinkunstenaar een week in zijn midden te hebben. Willy Birgel als „De Rechtzaak van Dr, Deruga" speelt zich in hoofdzaak af in de rechtszaal. Dr. Deruga (Willy Birgel), die sedert tien jaar- gescheiden van zijn vrouw leeft, wordt er van beschuldigd z'n vrouw vergiftigd te hebben, nadat hij haar eerst bewogen heeft, haar testament te zijnen gunste te veranderen. De bewijzen tegen hem stapelen zich op, al blijkt uit de getuigenis van verscheidene getuigen, dat hij een goed, zij het wat ongewoon mensch is. De wanhoop van zijn verdediger Cinema is, dat zich maar heel wei nig moeite geeft om de beschuldigingen te ontzenuwen. Hij lijkt wel op een ernstigen zieke, voor wien de dokter en de omgeving zich alle moeiten geven om den patiënt te genezen, maar die zelf niet mee werkt, die lusteloos en apatisch blijft. Hoewel de schijn zeer sterk tegen hem is, gelooven wij, toe schouwers, absoluut niet aan zijn schuld. Een van zijn meest belangelooze verdedigsters is het achttienjarig nichtje Mingo van de ver moorde, die door het gewijzigde testament be nadeeld is, omdat het vorige haar tot erfge name had benoemd. Geraldine Katt speelt deze Mingo voortreffelijk, eerlijk, eenvoudig en met overtuiging. Feitelijk worden alle rol len uitstekend vertolkt. De getuigen a décharge zorgen voor de vroolijke noot. Daar is in de eerste plaats de huishoudster, die in haar eenvoud Dr. Deruga ten voeten uit teekent met de humor het volk eigen, -de kapper, de Ita- liaansche restaurateur en de portier niet te vergeten, zij allen brengen de lach in de zaai. De spanning blijft tot op het laatste oogenblik bestaan. Dank zij de kleine Mingo zegeviert tenslotte de waarheid en wordt Dr. Deruga vrijgesproken, waarover wij ons net zoo hard verheugen als allen, die hem genegen zijn, Mingo niet het minst. Het is een gegeven, dat op bijzonder boeiende wijze uitgewerkt is en levenswaar is geworden door het uitstekende spel over de geheele linie. Dat in een „Modern Huwelijk", zij het dan in Amerika, het zoo Spaansch toe zou gaan als Priscilla Lane en Wayne Morris ons wil len doen gelooven, kunnen we niet aannemen. Neemt men de film echter alleen als grap, dan kan men niet anders zeggen dan dat de grap uitnemend geslaagd is. dat er leuk en vlot gespeeld wordt, dat Priscilla Lane goed acteert en tevens heel verdienstelijk en geestig zingt en dat het publiek zich dol met deze comedie vermaakt heeft. Abel Jaquindie één der hoofdrollen vervult in de film „Legioen van eer". (Frans Hals). „Legioen van eer" is de geschiedenis van een officier, die beschuldigd van het strafbare feit zichzelf een wonde te hebben toegebracht, in derdaad bekent dit gedaan te hebben, terwijl het er duimen dik boven op ligt dat een ander de schuldige is. De officier Vallin zweert de waarheid te zeggen, doch wanneer hij dezen eed op zijn orde van Frans Hals het Legioen van eer moet herhalen wei gert hij dat. Welk geheim schuilt er achter deze handeling? Het zal den lezer noch de lezeres verwonderen dat er een vrouw in het spel blijkt. En dat is de echtgenoote van den kapitein, den meerdere van den officier. Beide militairen beleven in Algiers avonturen, die hen tot vrienden maken. Tezamen zien zij den dood in de oogen. „De woestijn vereenigt", is het devies van den kapitein. „En de vrouw verwijdert" meent de officier. En die vrouw komt. De kapitein verwaarloost zijn vrouw, d.w.z. zij baadt in weelde doch is arm aan liefde. Desondanks meent de kapitein te mogen schie ten op den man, die zijn vrouw die liefde wel schenkt; een merkwaardige opvatting van mannelijke eer. Zij wordt u in deze film. waar in Charles Vanel en Marie Bell de hoofdrollen vervullen, gedemonstreerd. Een beeld uit de film „De rechtzaak Dr. Deruga". (Cinema Palace). Bing Crosby zegt: Het is eigenlijk onnoodig over de film die deze week in het Spaarne Theater draait, nog iets te zeggen. Want als men den titel heeft oo_. en men heeft den naam van Amerika's beroemdste „crooner" genoemd, dan lijkt het eigenlijk onnoodig een nadere uiteenzetting van deze allerdwaaste comedie te geven. Want inderdaad, de film geeft volkomen was zij be_ looft. Het is een kostelijke klucht, waar de onzinnig ste situa ties keer op keer de lach salvo's uit de zaal doen opstijgen; er valt bovendien van veel zang te genieten, en kan men grootsch opgezette, show-nummers aan schouwen. Deze drie facetten, zang, show en klucht, worden vertegenwoordigd door de drie hoofd rolspelers: Bing Crosby, de revue-ster, Ethel Merman en de bekende komiek Charlie Ruggles. In deze combinatie zijn zeker alle eigenschappen aanwezig om een musical- comedy tot een „knal''-nummer te maken. De tweede hoofdfilm vormt hiermee wel een scherp contrast. Deze film behandelt de ge schiedenis van een dokter die, onschuldig, Spaarne'th eater De ontwikkeling van de vredesbeweging. E spanning en onzekerheid der laatste weken hebben plaats gemaakt voor opluchting. Meer nog: de menschheid gaat begrijpen, dat oorlog geen nood lot is, waaraan niet valt te ontkomen, maar dat de vredesgedachte onder de volken sterker is dan het verlangen naar oorlog. In dit verband kan het zijn nut hebben in het kort den groei der vredesbeweging in vo rige eeuwen na te gaan om hierbij te zien, dat deze beweging niet dateex-t van de laatste veertig jaren. Vroegere plannen voor een Volkenbond. Uit de oorlogsvermoeidheid van de 17de eeuw ontstond de idee van een organisatie buiten staatkundig verband tot oplossing van door de publieke opinie van een moord wordt verdacht, en overal uitgestoten wordt. „Ge brandmerkt" heet de film. Warren William en Karen Morley spelen er de hoofdrollen in. Judy Garland, l/CUt U et Luxor Judy Garland is een van de nieuwe sterren die aan het Hollywoodscne Metro-Goldwyn- Mayer firmament schitteren en zij is lang niet de minste onder de vele „big shots" die deze maatschappij bezit. Frisch en ongekunsteld als het is, heeft haar spel een groote bekoring. Ook in „Kerels geven geen Kamp", een spannende ren baanhistorie, laat zij zich van haar beste zijde zien. Deze sportieve en spannende film heeft trou wens nog vele andere goede facetten waarvan het bijzondere spel van Mickey Rooney er een van is. Deze jeugdige acteur. Hollywoodsche leeftijden zijn moeilijk te schatten, maar hij zal toch niet ouder zijn dan 16 jaar, verbaast iedereen door de vlotheid waarmee hij in „Kerels geven geen Kamp" een jeugdige jockey voorstelt wiens succes hem bijna noodlottig dreigt te worden. Gelukkig vindt hij echter in Roger Calverton en dienst grootvader (Ronald Sinclair en C. Autey Smith) twee goede vrien den. Dank zij een lage streek van zijn vader laat de overmoedige jockey echter het paard van Calverton een race verliezen omdat hij denkt dat zijn vader zwaar ziek is en daardoor aan geld kan komen. De grootvader van Roger windt zich hierover zoo op dat hij sterft. De twee jeugdige vrienden komen dan voor schier onoverkomenlijke moeilijkheden te staan doch mede dank zij de hulp van Judy Garland en haar moeder een aardige rol van Sophie Tucker loopt alles nog goed af. Liefhebbers van spannende paardenraces en van een frissche, sportieve film zullen in „Ke rels geven geen Kamp" zeker niet teleur gesteld worden. In het voorprogramma verdient een interes sant filmpje over de loopbaan van een „extra" te Hollywood zeker de aandacht. Ook daar is niet alles goud, wat er blinkt. En we zijn mis schien te dikwijls geneigd om dat te vergeten ZONDAG 11 DECEMBER. HILVERSUM I 1875 en 415,5 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45— 11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Hoogmis. 10.15 Gra- mofoonmuziek. 12.15 Causerie „RK. Reclas- seering". 12.35 Koor „L'Union Chorale". 1.00 Literaire voordracht. 1.20 KRO-orkest. 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30—3.05 Causerie „Hoe de Kerk zingt met Driekonin gen" met illustraties (opn.). 3.10 Pïanovoor- dracht en gramofoonmuziek. 3.55 Gramofoon- muziek. 4.00 Zang met pianobegeleiding. 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde mu ziek (gr.pl.). 5.50 Nedei-duitsch Hervormde Kerkdienst. Hierna; Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 De KRO- New Style Artists. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.00 Russisch gemengd koor. 9.15 Vervolg van 8.15. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Vervolg van 9.00. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. HILVERSUM II 301,5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO. 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Frontverandering in Polen". 9.59 Sportnieuws. 10.00 Viool en piano. 10.40 Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 VARA- orkest en gramofoonmuziek. 12.00 Causerie „Levenswaarden die terzake doen". 12.20 Ber. 12.25 Omroeporkest en gramofoonmuziek. 1.30 Causerie „Maleische dagbladen". 1.50 Gramo foonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Con certgebouw-orkest en solist. In de pauze: Gra mofoonmuziek. 4.30 Orgelspel. 4.50 Sport nieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderhalfuur. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. gramofoonmuziek. 6.28 Be richten. 6.30 Korte Wijdingsdienst. 7.00 Necer- duitsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, mededeelingen. 8.20 AVRO-Amusementsorkest, AVRO-Gïrls en so list. 9.00 Toespraak. 9.05 Radiotooneel. 9.25 Gino Bordin's Hawaiian ensemble en solisten. 9.55 Causerie „Met de K.L.M. de lucht in". 10.10 Bach-cantates. 11.00 Berichten ANP, hierna: AVRO-Dansorkest. 11.4012.00 Gra mofoonmuziek. DROITWICH 1500 M 12.35 Callender's Senior orkest en solist. 1.20 Uit Kopenhagen: Louis Preii's ensemble. 1.50 Falkman en zijn Apache-Band en soliste. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest. 3.40 Troise en zijn Mandoline-orkest. 4.20 Reli gieuze causerie. 4.40 Reg. King en zijn orkest. 5 20 Causerie ..The paradoxes of the Gospel" 5.40 Het Brosa ririjkkwartet en solist 6 20 Gra mofoonmuziek. 6.50 Charles Ernesco en zijn kwintet. 7.20 Declamatie. 7.408,10 Frank Walker en zijn orkest. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Ra diotooneel. 9.55 Radiotooneel met muziek. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS 1648 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Locatelli- orkest. 10.50 Uit Berlijn: Bach-cantate. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 1.05 Gramofoonmuziek. 1.20 Zang. 1.35 Pascal- orkest. 3.20 en 3.50 Zang. 5.25 Accordeonsoli. 5.35 Volksliederen. 6.05 Gramofoonmuziek. 7. Goldy-orkest. 8.35 Zang. 8.50 „La jolie fille de Perth", opera. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20 12.50 Jo Bouillon's orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.50 Solistenconcert. 9.05 Gramofoonmuziek. 10.20 Mannenkoor en so liste. 11.20 Militair oi'kest. 12.30 Dresden's orkest. 1.20 Populair concert. 3.20 Omroep orkest en solisten. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.50 Zang en piano. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.30 Amusementsorkest, solisten en pianoduo. 9.50— 11.20 Omroepkleinorkest en solisten. BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan Steurs' Musette-ensemble en solist. 11.20 Zang en piano. 12.20 en 1.30 A. Felleman's orkest. 2.35, 4.20, 5.50 en 6.20 Gramofoonmuziek. 7.2Ó Fluitkwartet. 8.20 Omroepkleinorkest, gemengd koor en solisten. 10.30 Populair concert. 11.20- 12.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Gevarieerd concert. 11.40 Gramofoonmuziek. 11.50 Cello voordracht. 12.05 Orkestconcert. 12.20 Gramo foonmuziek. 12.35 Omroeporkest. 1.00 Gramo foonmuziek. 1.05 en 1.30 Vervolg concert. 2.20 Gramofoonmuziek. 2.50 „Frasquita", opei-ette. 5.10, 5.35, 5.55 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroepdansorkest en -salonorkest. 8.50 Radio tooneel. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 Vervolg concert. 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Gevax-ieerd concert. 9.20 Berichten. 9.50 Pianovoordx-acht. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Barnabas von Geczy's orkest. MAANDAG 12 DECEMBER 1938. HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Het Amsterdamsche Salon-orkest en gramofoonmu ziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmu ziek. 3.00 Voor de keuken. 3.30 Gramofoonmu ziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Berichten, vragenuurtje. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vragenuurtje. 7.45 Gramofoonmuziek. 7.50 Causerie over weldadigheidspostzegels. 8.00 Berichten ANP., herhaling SOS-beriehten. 8.15 Jeugddemonstratie van het Leger des Heils. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.30 Apollo-kwintet. 10.00 R^rirhfen AN0 actueel halfuur 10.30 Vervolg kwmtetconeert. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Pia novoordracht en gramofoonmuziek. 11.30 Gra- mofoorxmuziek. 11.50 Schriftlezing, HILVERSUM 301.5 fL Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Ensemble Jetty Can tor. 11.00 Declamatie. 11.25 Vervolg concert. (Om 12.15 Berichten). 12.15 AVRO-Amusements orkest en Gino Bordin's Hawaian-ensemble. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.30 Sylvestre-trio. 2.15 Om roeporkest. 3.00 Voordracht. 3.30 Omroeporkest en soliste. 4.30 Disco-causerie. 5.30 AVRO-Aeo- lian-orkest. 6.25 Berichten. 6.30 De Twilight Se renades. 7.20 Friesche uitzending. 8.00 Berich ten A.N.P. 8.10 Concertgebouw-orkest en solis ten. 9.15 Radiotooneel met muziek. 10.35 AVRO- Amusementsorkest en solisten. 11.00 Berichten A.N.P. hierna tot 12.00 dansmuziek (gr.pl.) DROTTWTCH 1500 M. 11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Causerie over kei'kgeschiedenis. 12.45 Orgelspel. 1.20 Het Bristols Politiemuziekkorps. 2.00 De clamatie. 3.20 Dansmuziek (Gr.pl.) 5.20 Zang met pianobegeleiding. 5.50 Kenneth Sydney Baynes en zijn orkest m.m.v. soliste. 6.20 Be richten. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Gramo foonmuziek. 7.20 Variété-programma. 8.10 Cau serie „Men talking*. 8.30 Brian Lawrance en zijn Sextet. (8.40 Operettemuziek). 9.20 Be richten. 9.45 Politiek overzicht. 10.00 BBC-or kest en solist. 11.05 Declamatie. 11.20 Vincent Ladbrooke's orkest. 11.50 Jazzmuziek (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Bailly- orkest. 12.30 Zang. 1.05 Caussade-orkest. 2.35 Zang. 2.50 en 3.30 Gx-amofoonmuzïek. 3.35 Zang. 3.50 Cellovoordracht. 4.40 Gramofoonmuziek. 4.50 Zang. 5.05 Pianovooi-dracht. 5.25 Gramo foonmuziek. 6.35 Pianovoordracht. 6.50 Viool en piano. 7.20 Ellis-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Opera uitzending. KEULEN 456 ML 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest. 7.50 Trioconcert. 11.20 en 12.35 Omroeporkest en solist. 1.30 Populair concert. 2.50 Gramofoon muziek. 3.20 Stedelijk Orkest van Trier. 5.3( Concert. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Trompetter corps koren en solist. 8.20 Westduitsch week overzicht. 8.40 Verzoekconcert. 9.50 Leo Eysoldt met zijn orkest, piano-duo en vocaal sextet. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Het Omroep dansorkest. 1.30 Het Omroepsalonorkest. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek. 5.35 Zang. 5.50 Gramo foonmuziek. 6.50 Omroepsalonorkest. 7.20 Ver volg concert. 8.20 Gramofoonmuziek. 8.50 Con- servatorum-orkest en solisten. 10.30 Omroep dansorkest. BRUSSEL 484 ML 12.20 Gramofoonmuziek. 1.00 en 1.30 Omroep orkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Jean Omer's orkest. 6.35 Zang. 7.05 Orgelspel. 8.20 Omroep orkest. 8.50 Cabaret-programma. 9.35 Vervolg Omroeporkest. 10.30 Pianovoordracht. 11.00 Gra mofoonmuziek. r»FUTJ5Cïll.A YDSFNDER 1571 M 7.30 Berlijnsch Philharmonisch orkest. (8.10 boekbespreking). 9.35 Berichten. 10.20 Barnabas von Geczy en zijn orkest. i nationale geschillen. Hendrik IV van Frank rijk had het plan om alle staten van Europa te vereenigen tot een „Christelijke Republiek" met aan het hoofd een Bondssenaat en een in ternationaal gerechtshof. Nog een stap verder ging zijn landgenoot Enxeric Grucé, die ook Perzië, China en Indië in zijn volkenbond wil de opnemen. In gelijke richting bewogen zich de voorstellen van den kenner van het vol kenrecht Hugo de Groot, van den paedagoog Comenius erx van den Kwaker William Penn. Het verst ging wel de Abbé de Saint Pierre, die in zijn plan van de „Paix perpétuelle" meer dan zijn vooi'gangers rekening hield met de werkelijke machtsverhoudingen en die aandrong op een vermindering van de oor- logstoei'ustingen. Geen enkele staat zou meer dan 6000 man onder de wapenen mogen heb ben; daartegenover zou een organisatie buiten staatkundig verband door zijn leden zoo krach tig mogelijk moeten worden gemaakt, opdat ze den schender van den vrede, zoo noodig met geweld, tot zijn plicht kon dwingen. Reeds Lessing spotte niet ten onrechte, dat hiermee de duivel door Beëlzebub zou worden uitgedreven, want indien de uitspraak van een scheidsgerecht met geweld zou worden doorge voerd, zou hierdoor weer een nieuwe oorlog ontstaan Toch hebben de ideeën van Saint Pierre in de 18de equw een vèrstrekkenden invloed uit geoefend; rechtstreeks inwerken op de poli tiek deden ze echter niet De eerste practische poging den vrede op duurzame grondslagen op te bouwen, was de „Heilige Alliantie", die de vorsten van Rusland, Oostenrijk en Pruisen met steun van Enge land deed besluiten tot het handhaven van den toestand, zooals die door het Congtes varx Weenen was geschapen Daarin echter lag juist het zwakke punt van hun bondgenoot schap, omdat die toestand voor verschillende landen onbevredigend was Toch heeft deze „Heilige Alliantie" aan Middel-Eux-opa vier decennia zonder oorlog gebracht, niet dank zij een vredesgedachte, doch door een overmacht van bajonetten Het was een gewapende wapenstilstand, waarin de sterkeren dicteerden, zooals Napoleon hen gedicteerd zou hebben, wanneer hij overwin naar was geweest Vredesbonden. In 1815 werd in de Vereenigde Staten de eer ste Amerikaansche vredesbond opgericht, in 1816 volgde de eerste Engelsche en ln 1830 de eerste op het vasteland, die zijn zetel had in Genève. Dertien jaar later konden de vredesvrien- den hun eerste congres te Londen houden. Er waren 337 leden tegenwoordig en wel 294 uit Engeland, 37 uit Amerika en slechts 6 van het vasteland van Europa! Geleidelijk nam het. aantal vredesgenoot- schappen toe. De leiders waren in den regel voortreffelijke mannen, vol idealen en vol geestdrift voor hun zaak. Misschien was er wel een enkele utopist onder, die met één slag den oorlog uit de wereld wilde bannen, maar het meerendeel was verstandiger en ging metho disch, zonder overijling te werk. Men trachtte door het houden van geregelde bijeenkomsten de volken en de leidende mannen in verschil lende landen nader tot elkander te brengen. Vei'beteringen in volken- en privaatrecht de den de ergste uitwassen van den oox'log ver zachten. De gedachte aan een scheidsgerecht begon steeds meer veld te winnen en wanneer in.de laatste twintig jaren der vorige eeuw menig geschil, dat anders met de wapenen zou zijn uitgevochten, door middel van arbitrage op vreedzame wijze kon worden geregeld, dan kunnen de vredesvrienden dit zeker als hun succes beschouwen. Ongetwijfeld hadden zij het getij mee. De reeds toen voortdurend geraffineerder wor dende oox-lcgsmiddelen en ook de ontzettende kosten welke een moderne oorlog met zich brengt, werkten eveneens kalmeerend op de verschillende regeeringen Men overwoog langer of een eventueele oorlog in een juiste verhouding stond tot de offers welke hij verg de en of zelfs de gunstigste vredesvoorwaarden deze offers wel waard zouden zijn, m. a. w. het verantwoordelijkheidsgevoel wex-d verstex-kt. Ook bestond de vrees, dat de partijen, die reeds in vredestijd sterk hun internationaal karakter toonden, in geval van oorlog hun medewerking zouden weigeren. Men moest rekening houden met een revolutie, die mo gelijk reeds bij het begin der vijandelijkhe den. doch zeker ingeval van een nederlaag, zou kunnen uitbreken. Dat waren gewichtige redenen om geschil len. die geen levensvraagstuk voor een natie vormden, langs scheidsrechterlijken weg uit de wereld te helpen. De wereldoorlog. Hoe zwak die pacifistische verbindingen intusschen nog waren toont het uitbreken van den oorlog in 1914. In geen enkel der be trokken landen stuitte de nationale gedachte op tegenstand. De weinige pacifisten, die hun programma trouw bleven, zagen zich door hun aanhang verlaten. Een massa-moord van vier jaren deed de kopstukken der Entente verklaren, dat deze vreeselijkste van alle oorlogen in Europa ook de laatste moest wezen en om deze belofte in vervulling te doen gaan werd na het sluiten van den vrede de Volkenbond te Genève ge sticht. Al heeft hij nog niet beantwoord aan de verwachting welke men er van heeft gekoes terd. dit mag geen reden zijn, hem als doelloos te beschouwen. Altijd en overal in de geschie denis kan men getuige zijn van een worsteling tusschen het bestaande en het nieuwe, dat naar voren dringt. Is de wereldvrede een utopie. Toen de „vader der staatshuishoudkunde" Adam Smith, reeds in de 18de eeuw verkon digde, dat de naties niet in den strijd teaen elkaar, maar slechts in verbond met elkaar konden groeien, toen was hij met deze stel ling zijn tijd vooruit. De gemeenschappelijke belangen tusschen de naties zijn sterker dan de tegenstellingen. Die belangen worden steeds grooter en elke Europeesche natie is voor zichzelf overtuigd, dat iedere nieuwe oorlog een nieuwen wereld- strijd met al zijn onzettende gevolgen kan doen ontbranden. W. S. Als u tóch iets moet verlie En u hebt 't voor 't kiezen $*'0/ 'iever dan een uur Dan uw verd'ren levensdu

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1938 | | pagina 14