ZWANENBERG
#SP£
FRANKEN
Kou
[De fogguwkopingifll
vlcks
Va-tro-nol
VRIJDAG 23 DECEMBER 1938
HA A RE EM'S DA'GBEAD
4
„KERK E.N VREDE".
Kerst-getuigenisavond.
De vereeniging ..Kerk en Vrede" heeft in
verscheidene plaatsen van ons land Kerst-ge
tuigenisavonden georganiseerd onder het
motto: „De vrede der wereld en de vrede van
Christus". De afdeeling Haarlem belegde Don
derdagavond in de Remonstrantsche Kerk
eveneens zulk een bijeenkomst, die op de ge
bruikelijke wijze door Ds. J. M. Leendertz,
Doopsgezind predikant, geopend werd. Hij
meende het aan de sneeuwstormen te mogen
wijten, dat de opkomst van belangstellenden
zoo gering was. Spreker wees er op, dat er ook
in de natuur krachten en tegenkrachten moe
ten zijn om het ware leven tot bloei te bren
gen. Als de tegenkrachten zoo machtig zijn,
dan komt er een gevoel van ontmoediging over
den mensch en die maakt hem zwak. Sommige
menschen klagen: het lijkt wel of God de
menschenwereld verlaten heeft: een tweede
zegt. lettende op wat in de wereld plaats heeft:
ik kan niet meer in God gelooven en een derde
klaagt: het helpt toch niet of men zich al in
spant. Zoo klaagt ieder op zijn eigen wijze.
Maar de Heer is een eeuwige God. Wij men
schen zien slechts een moment, een klein stuk
je van het geheel en daarover gaat onze be
zorgdheid. Wij moeten echter vertrouwen op
God, Die de gansche geschiedenis der mensch-
heid overziet en Die niet moede en mat wordt,
Hij is en wil zijn de kracht. Die de vermoeiden
telkens weer bezielt en Die ons adelaarsvleu
gels schenkt. Het eenige noodige in de wereld
is om sterk en standvastig te zijn. We gaan
nu weer het Kerst-, het Christusfeest tegemoet.
Moge God in deze dagen tot ons spreken.
Ds. Leendertz deelde mede, dat een wijzi
ging in het programma plaats moest hebben,
omdat de heer A. Elffers Azn. uit Zandvoort,
lid van het hoofdbestuur, die een rede zou
houden over het onderwerp: „Evangelie en
Vrede", door ziekte verhinderd was te komen.
Dr. M. van -der Voet. predikant bij de Ned.
Herv. Gemeente in Haarlem-Noord en voor
zitter van het hoofdbestuur, die zou spreken
over het onderwerp: „Evangelie en oorlog",
had zich echter bereid verklaard, beide onder
werpen te behandelen,
Dr van der Voet merkte op, dat Chris
tus vooral in deze tijden door zoovelen gesmaad
wordt en dat de afgoden en speciaal de afgod
van het geweld zoo wordt aanbeden. We hopen,
zei spreker, dat het de kracht van „Kerk en
Vrede" mag blijven, om op het Woord Gods
te blijven vertrouwen, het wapen, dat God haar
heeft toevertrouwd. Het evangelie en de oor
log en oorlogstoerusting zijn onvereenigbaar.
De menschen moeten trouw blijven aan het
wapen, dat God hun in handen heeft gegeven.
De kerk wil midden in de wereld staan om te
getuigen tegen de ongerechtigheid. Het sterk
ste wapen is ons gebed, vooral in Kersttijd,
die vredestijd is. ook al vertellen de puin-
hoopen in China en Spanje van het ontzet-'
tende ieed, dat daar geleden wordt. We moe
ten waakzaam zijn, want we leven als in een
wapenstilstand vol ontzettende dreiging; een
armzalige wapenstilstand, die den glans van
het Kerstfeest dreigt te verduisteren. Telkens
wordt de wereld opnieuw verontrust door aan
spraken, die de sterken en machtigen der we
reld doen gelden. Het kraakt aan alle kanten;
één vonk is voldoende om alles door elkaar te
rammelen. Het nationalistisch gevoel wordt
opgedreven. Deze armzalige wapenstilstand is
dan ook verraderlijk. Overal klinkt het: „nog
meer bewapening", tot het onzinnige toe. De
vrede van thans is een schijnvertooning, een
gevolg van het feit, dat vele menschen aan
God den rug toekeeren en den tegenspeler
Gods aanbidden. Ja, het is wel een ontzaglijke
keuze, waarvoor het menschdom gesteld wordt:
God of den afgod: een derde is niet mo
gelijk. want God heeft gezegd: gij zult geen
andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Wij moeten vertrouwen hebben in Gods
Woord; de keest moet boven het geweld ge
steld worden. Tegen de vloedgolf van geweld
moet een muur van verzet gesteld worden. Het
moet nu eens uit wezen, dat de wereld kilo
meter voor kilometer in de macht van de ge
weldenaars komt. Ons gebed en onze trouw
aan Gods Woord zullen ons daarbij helpen;
de geest zal tenslotte zegevieren. Als we dat
niet willen gelooven, zei spreker, dan kunnen
we „Kerk en Vrede" wel opbergen. Maar het
geloof zal ons gelukkig staande houden. Alleen
door op Christus te vertrouwen en Hem aan
te hangen, zullen we de overwinning behalen;
dan komen we in het rijk, dat God ons bereid
heeft. Hij baant ons een doortocht, ook in de
donkere dagen vóór Kerstmis.
Na gemeenschappelijk gezang eindigde Dr.
Van der Voet den getuigenis-avond met gebed.
Het zuur in Uw maag zou een gat
in liet vloerkleed kunnen
branden.
Wanneer Uw spijsverte
ring U pijn bezorgt, ligt de
oorzaak hiervan meestal in
een teveel aan zuur in Uw
maag. Weet U, dat dit zuur
zoo krachtig is, dat het een
gat zou kunnen branden
in een dik pluche vloer
kleed? Dit is bewezen door
scheikundigen. Zij drup
pelden wat zoutzuur (wat
dezelfde samenstelling heeft
als maagzuur) op een kar
pet en dit zuur brandde
hierin inderdaad een gat Or.-ff,n«/e foto «m
van 15 c.M. Indien dit
reeds het geval is met een
pluche vloerkleed, zult U zich kunnen voor
stellen, welke uitwerking dit zuur heeft op Uw
maag. Bevrijdt U zelf van dit zuur door na
den maaltijd of steeds wanneer U pijn
voelt een Digestif Rennie pastille in Uw
mond te laten smelten.
Rennie is een pastille, die gemakkelijk in
den mond oplost, zich dan met het speeksel
vermengt en daardoor een onmiddellijke uit
werking heeft. Het bevat bestanddeelen,
die het zuur absorbeeren en neutraliseeren en
andere bestanddeelen die de spijsvertering
krachtig bevorderen en zoodoende voorkomen,
dat zich weder overtollig zuur vormt. Digestif
Rennie pastilles zijn zeer smakelijk en dan
ook bijzonder prettig te nemen.
Indien Uw spijsvertering U pijn bezorgt
of wanneer Uw maag is aangetast door over
tollig zuur koop dan dadelijk een pak Di
gestif Rennie Pastilles. Digestif Rennie Pas
tilles zijn verkrijgbaar bij alle apothekers en
erkende drogisten a ƒ0.40 per pakje en ƒ1.25
per groot pak.
(Adv. Ingez. Med.)
TI12-DANSANT OP TWEEDEN KERSTDAG.
De Handels-Avond-School-Vereeniging, zal,
evenals andere jaren op tweeden Kerstdag
een Thé dansant organiseeren, onder den
naam „Mistletoe-Tea". in het gebouw van den
Haarlemschen Kegcibond. De dansmuziek zal
verzorgd worden door „The Rhythm Sellers".
(Adv. Ingez. Med.)
Gemeente-avond Ned. Herv. Kerk.
De lieer XV. 3. Hemmes over „Diaconie en
Gemeente".
In de Nieuwe Kerk werd Donderdag een Ge
meente-avond gehouden, die, waarschijnlijk
door de weersomstandigheden, zeer matig be
zocht was.
Na inleidend orgelspel door den heer Hendrik
Lasschuit werd gezongen Gezang 113 vers 1. De
weleerw. heer A. J. Hovy ging hierna voor in
gebed en las vervolgens een Kerst-Liturgie.
De voorzitter van de Propaganda-Commissie,
de heer A. J. van Houwelingen-Rijkhoek, sprak
daarna een kort inleidend woord.
Met moet, zeide spr., worden ingelicht over het
werk der diaconieën, omdat de tijden zoo zeer
veranderd zijn. Sedert den oorlog heeft de mo
raliteit tusschen de staten onderling en in eiken
staat afzonderlijk zeer geleden. De moraliteit
moet op hooger peil worden gebracht. Hier
mede in verband staat het streven naar geeste
lijke herbewapening. Door het kerkelijk leven
gaat ook zulk een stroom. En nu hoort men over
het algemeen te weinig van de diaconie, die ook
zoo geheel verschillend is van die van vóór den
wereldoorlog.
Spr. ga? daarom gaarne het woord aan den
heer W. J. Hemmes, secretaris van de Federatie
van Diaconieën in de Ned. Herv. Kerk, die zou
spreken over „Diaconie en Gemeente, ideaal en
werkelijkheid".
Nadat eerst het Ensemble Hogenbirk „Largo"
van Handel en „Berceuse" van Godard had ten
gehoore gebracht, was het woord aan den heer
Hemmes.
Het is een schoone gedachte, aldus begon spr.,
op den vooravond van het Kerstfeest, te spre
ken over den Dienst der Barmhartigheid in onze
Kerk.
Hulp verleenen aan onze broeders en zusters
in den nood, dat is het ideaal der barmhartigheid.
En hoe is de werkelijkheid?
Eerst zij de vraag gesteld: Wat is de Diaconie?
Men heeft er over het algemeen weinig idéé van.
De diaconie ontvangt gelden en deelt die weer
uit aan de gemeenteleden. Maar hierbij behoeft
het hart niet betrokken te zijn. De diaconie is
gelukkig heel wat meer. Zij verricht den geor-
ganiseerden arbeid van het liefdebetoon in de
Gemeente; zij oefent den dienst der barmhartig
heid uit.
In den tegenwoordigen tijd mag van een op
leving van het diaconaat worden gesproken.
Maar ook nu nog denkt men wel dat er in het
broederlijk hulpbetoon iets vernederends is. Men
spreekt nóg van „vervallen aan de diaconie". Be
dacht moet worden dat de diaconie geen bedee-
lingsinstituut is: er ligt aan ten grondslag de
broederlijke hulpverleening.
Wat doet de diaconie? Van ouds drie dingen:
verzorging van ouden van dagen, weezenverple-
ging en hulpverleening aan behoeftigen. Wat
betreft de verzorging van ouden van dagen zijn
geheel nieuwe ideeën ontstaan. Prachtige in
richtingen zijn er aan gewijd.
De hulpverleening aan behoeftigen geeft in
dezen tijd veel zorg. Veel moeilijke vergaderin
gen worden er over gehouden. De diaken is in
vele gezinnen niet alleen de geldbrenger, maar
ook de trouwe raadgever. Opheffing uit den toe
stand van armoede moet het doel zijn, het zelf
vertrouwen moet teruggegeven worden, menig
gezin moet uit de declasseering gered worden.
Zoo is het werk der diaconie waaldijk het lief
dewerk der Kerk.
Hierop volgde weer gemeentezang, waarna
het Ensemble Hogenbirk uAve Verum" van Mo
zart en „Panis Angelicus" van Ces. Franck
speelde.
In het tweede gedeelte van zijn rede behandel
de spreker de vraag: Hoe bestaat de diaconie?
Antwoord: door de gaven der gemeente. Maar
ook doordat voorgeslachten sommen hebben na
gelaten. van de rente waarvan de diaconie nu
voor een groot deel haar arbeid verricht. Waren
deze kapitalen er niet, het zou er thans met de
armenverzorging door de diaconie treurig uit
zien. Die kapitalen mogen niet worden opge
bruikt, alleen de rente mag benut worden en
verder is de steeds blijvende belangstelling van
de tegenwoordige gemeenteleden noodig. Zij
moeten hun roeping verstaan, elke week met
vreugde iets afzonderen „voor de collecte van
Zondag". Een gezond kerkelijk leven is ook een
gezond diaconaal leven. Dan behoeven de diake
nen hun arbeid niet klagende en zuchtende te
doen. Men schenke hun arbeid belangstelling en
liefde.
Met een opwekkend en ernstig woord tot hen,
die zich met den arbeid van het diaconaat bezig
houden, eindigde spr.
De aanwezigen zongen hierna Gezang 270 vers
1 en 5c, waarna de heer van Houwelingen-Rijk
hoek een slotwoord sprak en een dankwoord tot
den inleider en het Ensemble Hogenbirk.
Tot slot bad de weleerw. heer Hovy het Onze
Vader.
Vlugeen paar van deze nieuwe druppels in
ieder neusgat. De benauwdheid en prikkeling
verdwijnen. Uw hoofd is weer helder en de
verkoudheid is meestal
in de kiem gesmoord.
(Adv. Ingez. Med.)
Strenge straffen geëischt tegen
Zaandamsche inbrekers.
Twee 34-jarige Zaandammers hadden op 22
November in een manufacturenzaak te Wor-
mer ingebroken en daar een horloge met ket
ting buitgemaakt.
De winkelier was des nachts ontwaakt door
dat hij eenig gestommel meende te hooren.
IJlings ging hij naar beneden en vond daar
een raam openstaan. Uit een vest, dat over een
stoel hing was een horloge met ketting weg'
gehaald, doch overigens werd niets vermist.
Een gemeente-veldwachter van Wormer had
moddersporen op het kleed gezien. Later had
men in een pakhuis te Zaandam het horloge
en eenige inbrekersgereedschappen gezien. Een
der verdachten had bovendien in den vloer een
breekijzer verstopt.
Dit is niet zoo maar 'n onbeteekenend dief
stalletje, zoo zeide de Officier in zijn requisi
toir, doch een weloverwogen, goed opgezette
inbraak van beroepsmisdadigers. Dat zij
slechts een horloge te pakken konden krijgen
was hun schuld niet. Zij beschikten over be
hoorlijk materiaal en zijn geen vreemden op
het terrein van brandkasten lichten. Spr. vroeg
tenslotte vernietiging van de inbrekerswerk
tuigen en eischte tegen een der verdachten
3 jaar en tegen den ander 2 jaar gevangenis
straf.
Mej. mr. Deknatel en mej. mr. Gouda ver
zochten beiden indien mogelijk een gecombi
neerde straf op te willen leggen waarbij mej.
Gouda nog eens de moeilijkheden naar voren
bracht waarmede de hoofddader steeds te
kampen heeft gehad.
Uitspraak over 14 dagen.
SYNAGOGEDIENSTEN.
Nederl. Israel. Gemeente.
SABBATH:
Vrijdagavonddienst te 3.45 uur.
Ochtenddienst te 8 uur.
Middagdienst te 1 uur.
Avonddienst te 4.40 uur.
CHANOEKOH:
Zondag: Ochtenddienst te 7.30 uur.
Avonddienst te 7.45 uur.
WERKDAGEN:
Ochtenddienst te 7 uur.
Avonddienst te 7.45 uur.
TALMOED TOR AH:
Werkdagen 's avonds te 7.15 uur.
De diensten op Sabbath en de Middag- en
Avonddienst op Zondag, vinden plaats ter Sy
nagoge, Lange Begijnestraat 11.
De overige diensten, alsmede Talmoed Torah,
worden verricht in het Gemeentegebouw, Lange
Wijngaardstraat 14.
Copyrlflhl P I. B. Box 6 Cop«nhoge«
Toen op een keer de sneeuwvlokken buiten neerdwarrelden, ver
telde de grootmoeder van Gerda, dat dit witte bijen waren, die
rondzwierven. „Is daar ook een koningin bij?" vroeg de kleine
jongen, want hij wist al, dat de gewone bijen een koningin hadden.
„Natuurlijk is er een koningin bij", zei grootmoeder. Zij is de
Sneeuwkoningin en zij vliegt altijd waar de zwerm het dichtst is.
En zij is de grootste van allemaal. Ze blijft ook nooit stil op den
grond liggen. Neen, dan vliegt ze weer omhoog, naar de lucht
In vele winternachten vliegt ze door de straten van de stad.
Dan kijkt ze doSr de ruiten in de huizen. En 's morgens kunnen
de menschen allen zien, of zij geweest is. Want dan zijn de ruiten
zoo wonderlijk bevroren, precies of er bloemen aan den binnenkant
groeien. Ijsbloemen, die erg koud zijn en niet tegen de warmte
kunnen."
Personeele Belasting op plezier
vaartuigen
De „Unie
an Watertoerisme" vraagt
afschaffing.
De Vereen. „De Unie van Watertoerisme",
gevestigd te Utrecht, die zich ten doel stelt
het propageeren van het watertoerisme en het
bevorderen van de belangen van dezen tak
van watersport, heeft zich tot den Raad der
gemeente Haarlem gewend met een adres,
waarin adressante met den meesten aandrang
verzoekt tot afschaffing van de Personeele
Belasting' op pleziervaartuigen in Haarlem te
willen overgaan en te bevorderen, dat deze
belasting reeds met ingang van 1 Januari 1939
zal vervallen.
In de toelichting wordt o.a. gezegd, dat de
bedoelde afschaffing slechte een zeer gering
offer van de gemeente zal vergen. Bovendien
zullen bij afschaffing verschillende baten uit
anderen hoofde in de gemeentekas kunnen
vloeien, die het te brengen offer verre zullen
overtreffen. Het gebruik toch van plezier
vaartuigen zal toenemen en er zal een groote
vraag naar ontstaan; de nieuwe vaartuigen
zullen nagenoeg uitsluitend bij Nederlandsche
en waarschijnlijk voor een belangrijk deel bij
Haarlemsche werven worden besteld, Veel
werklooze arbeiders zullen dus weer werk
vinden, niet alleen bij de werven maar ook bij
aanverwante bedrijven.
WAAR HET HEERLIJK WARM IS.
Men schrijft ons:
Er zijn nog plaatsen waar het heerlijk warm.
is. Wanneer men een kaart koopt voor de" Wel-
dadigheidsvocrsteiling ten bate van de Stille
Armen hedenavond in den Stadsschouwburg,
kan men verzekerd zijn geen kou te lijden.
Men ziet dan een zeer gunstig gerecenseerde
opvoering- men ontvangst een gratis lot in de
Veidoting met meer dan zestig prijzen; men
spaart het entreegeld uit op de brandstof; en
last not- least helpt men mee in een aantal ge
zinnen den ergsten nood wat te lenigen.De prij
zen zijn f 2.50, f 1.50 en f 0.60, alle rechten
inbegrepen. Vanavond naar den Schouwburg.
FRAN KEN'S KERSTBROOD.
Een reeds 40 jaar beroemd ROOMBOTER-
GEBAK
(Adv. Ingez. Med.)
STADS-BIBLIOTHEEK EN LEESZAAL
PRINSENHOF.
(Openbare Leeszaal en Bibliotheek).
AANWINSTEN.
SOCIALE WETENSCHAPPEN.
CHILDREN, young people and unemployment.
COHEN. Hoofdlijnen der staathuishoudkunde.
17. dr.
SENTRY. Hakenkruis en sovjetster.
VLIET, VAN DE en WESTERVELD. Statistiek
voor de H.B.S. A.
ZWIJNDREGT, VAN. Beknopt leer- en lees
boek der economie.
GENEESKUNDE: SPORT.
NEUBERG. De maag, de normale functie en de
meest voorkomende stoornissen.
VELDKAMP. Hoe leer ik zwemmen?
BEDRIJFSORGANISATIE.
TRAAST. Verkoopkunde voor de midden
stand.
KUNST.
ALDERS. Zelf aan de camera.
BUSINK. De toren van Babel; zijn vorm en
zijn beteekenis.
JONG, DE. Weef- en borduurkunst.
NEDERL. en i. h. NEDERL VERT. ROMANS.
HURST. Millioenen.
KUYPER-VAN OORDT. De wrok van Diede-
rik Spijkerboer.
PAUWELS. De madonna van Juan-les-Pins.
ENGELSCHE ROMANS.
BRIDGE. The Ginger Griffin.
BUCK. The first wife and other stories.
GRAVES. „Antigua, penny, price".
SAYERS. Gaudy night
SILONE. Fontamara.
„Ja, dat hebben we al eens gezien", riepen de kinderen uit, blij,
dat ze nu wisten hoe die bloemen ontstonden. „Kan de Sneeuw
koningin ook binnen komen?" vroeg het meisje. „Laat ze maar
gerust komen", zei de jongen. „Dan pak ik haar beet en zet haar
op de warme kachel, waar ze smelt" Glimlachend streek de
grootmoeder over zijn hoofd en begon toen e«n ander verhaaltje
%Wordt vervolgd)
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP ZATERDAG
24 DECEMBER 1938.
Progr. I. Hilversum I.
Progr. II. Hilversum II.
Progr. III. Keulen 8,00. Parijs Radio 9.20. Ra
dio P. T. T. Nord 9.30. Pauze 9.5010.00. Parijs
Radio 10.00. Radio P. T. T. Nord 10.20. Ned.
Brussel 12.20. Keulen 1.30. Pauze 2.502.55.
Fransch Brussel 2.55. Ned. Brussel 3.10. Fransch
Brussel 3.35. Keulen 5.20. Weenen 7.40. Leip
zig 8.20. Stuttgart 9.20. Ned. Brussel 10.20.
Fransch Brussel 10.30. Straatsburg 11.05. Voor
Rotterdam 10.30—11.00.
Progr .IV. Ned. Brussel 8.00. Diversen 9.20
10.35. London Regional 10.35. Droitwich 12.20.
London Regional 3.20. Droitwich 5.20. London
Regional 9.45. Droitwich 10.00. London Regional
11.05. Droitwich 11.25.
Progr. V. 8.007.00 Diversen. 7.008.00 Eigen
gramofoonplateneoncert. Gewijde- en Kerst-
muziek. 1. Stille Nacht, Heilige Nacht. Dajos
Bela; 2. Weihnachtslied, Jo Vincent; 3. Sonate
nr. 42 in A Major, Y. en H. Menuhin; 4. Das
Wiegenlied der Hirten, J. Vincent en T. Ver
steeg; 5. Avondzang der bloemen, J. Vincent en
T. Versteeg; 6. Toccata en Fuga van Bach, A.
Sittard; 7. O du Fröhliche O du Selige, Dajos
Bela; 8. Adagio, viool en piano. 9. Gloria in
excelsis Deo, Jo Vincent; 10. O Tannenbaum,
koor, orgel en orkest; 11. Wiegenlied, P. Palla;
12. The holy City, H. Perry: 13. Dochtren Zious!
A. Musica; 14. Largo van Handel, E. Caruso; 15.
The star of Bethlehem, H. Peewy; 8.0012.00
Diversen.