Films van „Wildeman". De rebel van Texas „Zeesch uimers De rol van de vrouw fUmijttstHHseuiH ZATERDAG 4 FEBRUARI 1939 H A A R E E M'S D A G B E A D 8 t o^wustem^ets Een Fransch regisseur en een Duitsche filmster Er zijn menschen, die met Hans Albers wegloopen en er zijn anderen, die wild worden bij het noemen van zijn naam. Tot de eerste categorie behoeft men geen goed woord over den „Draufganger" te zeggen; zij gaan toch wel al zijn films zien. Maar voor de laatsten zij vormen weliswaar een kleine minderheid, maar zijn daarom niet minder belangrijk kan een kleine aansporing misschien geen Het programma van Palace heeft deze week vele merkwaardige kanten. „Holland spreekt een woordje mee" om eens een sportterm in filmland toe te passen. In „Nanon" zien we onzen Nederlandschen acteur Johan Heesters naast de vermaarde Duitsche zangeres Erna Sack optreden, en ook in „De Wildeman" is ons kikkerlandje hoewel in veel bescheide ner mate vertegenwoordigd in de persoon van Dolly Mollinger. Daarenboven speelt de geschiedenis van dezen „Wildeman" zich af op één van de kleine eilanden van Neder- landsch Oost-Indië, en de Hollanders, die in Indië zijn geweest, en in dit geval inzonderheid de Haarlemmers, zullen in dit filmwerk be kende klanken van de Maleische taal opvan gen, en zelfs den vermaarden acteur Charles Laughton zich van de Maleische taal hooren bedienen, wanneer hij een menigte in- Hans Albers vervult de hoofdrol in de door den vermaarden Fratischen regisseur Jacques Feyder vervaardigde film „Circusreizigers". (Rembrandt). kwaad. En man kan dat bij de nieuwste Al- bersfilm met een gerust hart doen. Want zij is tevens zijn beste. „Circusreizigers" is een film over het circusleven. Daar zijn meer films over gemaakt. Meestal waren ze sentimenteel, een enkele maal goed en bij hooge uitzonde ring zeer goed. Welnu, deze film over het circus is uitstekend. Er zit een meesleepende vaart in, ze is spannend en er wordt nergens gestreefd naar die zoete sentimentaliteit en goedkoope romantiek, waartoe de te verfilmen stof zoo gemakkelijk aanleiding had kunnen geven. Hans Albers landers met de woor den: Dièm, dièm. tot zwijgen brengt. Naar ik meen is voor een juiste weergave van de locale kleur, d.w.z. van de zeden der Inland- sche bevolking en de gewoonten van het Ne- derlandsche koloniale bestuur, zoomede de juiste uitspraak van het Maleisch, indertijd bij het vervaardigen van de film contact ge zocht met Hollanders, die in Indië gewoond hebben, en daarom verbaast het me niet dat we in de film o.a. een zeer getrouwe copie van onzen in Indië zoo bekenden „Oppas" (politie agent) tegen komen. Dit zijn allemaal min of meer pikante bij zonderheden, welke de nieuwsgierigheid van het publiek zullen prikkelen. Doch het is aan genaam te constateeren dat „De Wildeman" zooal geen werk. dat met kop ^n schouders boven het gemiddelde filmwerk uitsteekt, dan toch een bijzondere film is, waarop de aan dacht gevestigd dient te worden. De persoon lijkheid van Charles Laughton komt in al haar kracht tot uiting in de creatie van den wilde man, een wrak van een mensch, dat op het kleine eiland van een kleine toelage leeft, d.w.z. leeft is eigenlijk een groot woord, hij maakt er de omgeving onveilig, en luiert en Rembrandt speelt de hoofdrol en hij doet dat goed zonder in een hinderlijk „te veel" te vervallen. Naast hem staat Frangoise Rosay en het is een genot d-eze knappe Fransche actrice weer eens te zien. De film wordt echter beheerscht door het stempel, dat de geniale regisseur, die Jacques Feyder heet, erop heeft gezet. Het had een gewone avonturenfilm kunnen worden van 13 in een dozijn en het werd iets bijzonders. Circus Barlay slaat zijn tenten op; werklie den hameren de ijzeren palen in den grond, dreunend stappen de olifanten even later door de arena en boven hen vliegen de trapeze- ar tisten van ring tot ring. Meesterlijk is de circussfeer aangevoeld, en meesterlijk is ze weergegeven. Deze Fransch-Duitsche samen werking heeft gunstige resultaten gehad. Hans Albers heeft zich volkomen weten aan te passen zonder zijn markante persoonlijkheid te verliezen. Sommige scènes uit de film, o.a. de intocht van het circus in een klein stadje met de doceerende schooljuffrouw, die vertelt, dat dit nu de olifanten zijn, die op bladzijde 22 van het schoolboekje staan zijn vol van kostelijke humor, die men dikwijls te veel in andere Albers-films miste Fransche esprit en Duitsche degelijkheid vermengen zich tot een kleurig boeiend en afwisselend circusverhaal, dat ook zij, die nu niet altijd de Hans Albersfilms gaan zien, dit maal niet mogen missen. Zij zullen zich bij deze „Circusreizigers" niet vervelen! Op het tooneel treden op „Joe Tanton en Co" en wat zij aan de ringen presteeren is werke lijk fantastisch. Zakken zand van twee hon derd kilo vallen naar beneden en de artisten springen naar boven of het niets is. Ge houdt uw adem in, maar ongerust behoeft ge u niet te maken, Joe Tanton en zijn partner komen steeds weer daar terecht waar ze hooren: met hun voeten In. de ringen. Het Jackson orkest heeft in Haarlem reeds een reputatie gekregen en die zal na deze week zeker niet minder worden. De volle maat ontbreekt dus nergens. Ook niet bij de teekenfilm. Want Donald Duck is grappiger dan ooit. Opmerkelijke creafie van Charles Laughton als Cinema drinkt voorts zonder weerga. Hij is hier aange spoeld als een stuk wrakhout en schijnt voor bestemd om zijn verdere leven te wiegen op de kabbelende golfjes van het nietsdoen; en niets doen houdt altijd in: kwaad doen. Zóó maakt hij het ook te bont met een paar in- landsche scholieren, hetgeen hem in conflict brengt met de zendelinge Martha Jones (ge speeld door Elsa Lanchester, die in het werke lijke leven mevrouw Laughton is). Pas aan het eind van de film blijkt Ted's (zoo heet deze wildeman) reden, waarom hij geworden is wat hij is. Ook achter het leven van de zendelinge schuilt een drijfveer, die haar gedrag tenslotte evenzeer logisch verklaart. Nogmaals: Laugh- ton's spel is bijzonder boeiend, prachtig is zijn weerzin tegen het stichtelijke spel van de zen delinge en haar broer, en tochLaughton maakt geen caricatuur van zijn wildeman, steeds blijft het warme menschelijke hart onder de ruwe bolster kloppen, al hooren we het niet altijd. Treffend is bijv. het moment, waarop Ted zijn vriend, den resident, die hem te vriend houdt, omdat hij de eenige afwisse ling voor hem vormt, de eenige man is, waar mee hij gezellig een glaasje kan drinken, een opstopper verkoopt, wanneer deze spot met het begrip liefde. Er is in deze film veel, wat men niet licht vergeten zal. En Laughton's persoonlijkheid opzichzelf reeds blijkt ook thans weer een evenement. Dolly Mollinger, onze landgenoote, speelt de rol van een In- landsch meisje. In de film „Nanon" kunnen we genieten van de phenomenale zangtalenten van Erna Sack. Johan Heesters staat haar op zeer verdienste lijke wijze terzijde. Hij blijft, ook in de Duit sche film, wat men noemt „de mooie jongen", doch voor hen, die van zoo'n type houden, zijn er vele aardige momenten in deze film. Vooral de weelderige costumeerïng is wat men noemt af. Een amusant werk. Zóó ziet men een dosis amusement van Nanon, een hoe veelheid problemen en ernst van den Wilde man (en daar komt nog een scheut weten schap bij in een interessante voorfilm „Natuur en techniek") en dat is bij elkaar genomen een programma „voor elck wat wils" dat de be titeling -van Palace als „familietheater" eer aandoet. Een hoofdstuk uit Amerika's historie: In „De Rebel van Texas" is het of onze jeugd herleeft. Onze jeugd, waarin we droom den van avonturen met Comanchen, met cowboys, waarin we sneeuwstormen en zand stormen trotseerden in de prairiën, waarin we in de huifkarren van de voortrekkers mee reden en al hun avonturen meebeleefden. Dit alles toovert „de Rebel van Texas" in de meest schrille werkelijkheid voor oogen en al, naar onze aanleg is, genieten we er van. De verbitterde strijd tusschen Noord en Zuid m Amerika heeft al menigeen stof geleverd voor een boek of een film. Deze Rebel brengt ons in het jaar 1865, toen Noord Zuid over wonnen had en de Zuidelijken op alle moge lijke manieren tot Frans Hals De Nederlandsche filmacteur Johan Heesters zien we in de film. Nanontezamen met de befaamde Duitsche zangeres Erna Sack. (Palace). .het uiterste ge plaagd en uitgezo gen werden. De be lastingdruk was ge weldig, geld was er bijna niet, daar er toch verlangd werd, dat er betaald werd, moesten de Zuidelijken soms met land betalen, wat zij niet en de Noordelijken juist graag wilden. Op een ranch woont Oma Preston en haar kleindochter, die. omdat ze zich aan den druk niet langer willen onderwerpen onder leiding van den bisonjager Kick Jordan (Randolph Scott) naar Mexico zullen trekken, waar zij veilig zijn. Op dezen tocht met duizenden stuks vee en ettelijke huifkarren worden alle hierboven aangehaalde avonturen doorworsteld, daarbij komt nog. dat de karavaan achtervolgd wordt door de Noordelijken, maar zij zijn gelukkig nog net bijtijds den breeden stroom over, waar ze veilig zijn. Een ontzagwekkend gezicht is dat, het overtrekken van die duizenden run deren over dat breede water. Weer later Een beeld wit de film „De rebel van Texas". (Frans Hals). trachten wraakzuchtige Indianen hun den pas af te snijden, door het gras in brand te steken. Het is steeds een redding op het uiter ste nippertje, waardoor een geweldige span ning ontstaat. De beste figuur is Oma Preston van May Robson. Uit dat hout werden de voortrekkers gesneden. Zij zet de temperamentvolle ener gieke Oma volkomen op pootjes, het is een prachtrol van haar. Kleindochter van Joan Bennett is wat eigengereidheid en wilskracht betreft een waardige nazaat van Oma. Kick Jordan wordt door Randolph Scott op die prettige overtuigde manier gespeeld, die wij van hem kennen.De andere medespelers zijn precies de ruige kerels, zooals we ze ons voor stelden. Ruig, humoristisch en goedhartig. Zangfilm vanjoseph Schmidt Er is in Moviac Theater deze week zeer veel schoons te genieten. De bewonderaars van de de stem van Joseph Schmidt en wie is dat niet, hebben volop gelegenheid om in de film „Ein Lied geht und die Welt" zijn prachtig mooie stem in verschillende van zijn meest bekende liederen weer eens te hooren. Men kent den inhoud van deze film: In het kleine onaanzienlijke mannetje, dat Ricardo is, huist een stem, Moviac zoo wondermooi, en teeder, dat al wat vrouw is, op die stem verliefd wordt. Maar de stem kan het onaantrek kelijke van zijn uiterlijk ten slotte toch niet over het hoofd doen zien, zoodat lïij, wat de liefde betreft, toch eenzaam blijft. Na zijn laatste groote deceptie be grijpt hij, dat zijn kunst voortaan zijn eenige minnares zal zijn. Het is een genot naar de heerlijke stem te luisteren. Charles Laughton en Elsa Lanchester vervul len de hoofdrollen in de film „Wildeman". (Palace). Spaame-tJieater Een film van de Stille Zuidzee met zijn para dijs-eilanden, zijn blanke stranden en koraal riffen, waar zich op het witte doek althans zoovele romantische en avontuurlijke gebeur lijkheden plegen af te spelen, hebben voor ons, bioscoopgangers in dit land van mest en mist, altijd een aparte bekoring. Het Spaame Theater geeft ditmaal een reprise van „zee schuimers" („Ebb tide") een Stille- Zuidzee-film geheel in technicolor opgenomen. De wilde furie van 'n tropischen storm, de ro mantische bekoring van de Zuidzee, voor de eer ste maal in warme, levende kleurenhet is een sensatie op zichzelf! Voeg daarbij de eerste Amerikaansche filmrol van Oscar Homolka, be kend uit tal van Europeesche films, die zichzelf overtreft in zijn pakkende creatie van den aan drank verslaafden scheepskapitein in een span nend verhaal van den Engelschen schrijver Ro bert Louis Stevenson en U hebt een boeiende film. die de bezoeker zeer zeker met plezier zien zal. De tweede film is een goede sensatiefilm: zij draagt den veelbelovenden titel „De waaghalzen van de racebaan." WEEK-ABONNEMENTEN dipnen ilterlljk Ml/oensda Qsavonrv betaald te zijn daa< de be/orge»s op Donderdag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE. ZONDAG 5 FEBRUARI 1939. n. HILVERSUM I 1875 en 301.5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Sportnieuws. 10.00 Gramofoonmuziek. 10.0(1 Bach-cantale. 10.30 Declamatie en gramofoon muziek. 11.00 Esmeralda en VARA-Kinderkoor „De Krekeltjes". 1200 Causerie „Levenswaar den, die terzake doen". 12.20 Gramofoonmu ziek. 12.45 AVRO-Amusementsorkest en solist. 1.30 Causerie „Weersvoorspellingen in Indië". I.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Omroeporkest en leden van „Musica Anti- qua". 3.30 Reportage. 3.50 Bram Kwist's Tok- kelorkest en soliste 4.30 Dansmuziek (gr.pl.). 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderhalfuur. 6.00 Sport nieuws ANP, gramofoonmuziek. 6.30 Gramo foonmuziek. 6.40 Wijdingswoord. 7.00 Neder landse!) Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, mededeelingen. 8.20 Con certgebouw-Strijkorkest en soliste. 9.00 Her sengymnastiek. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Radiotooneel. 10.15 Omroeporkest en solist. II.00 Berichten ANP, hierna: Het AVRO-Dans- orkest. 11.40—12.00 Orgelspel. HILVERSUM II 415,5 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7 45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Orgelspel. 10.10 Gramofoonmuziek. 10.20 Evangelisch Luther- sche Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr. pi.). 12.15 Causerie „De Katholieke Pers". 12.35 Gramofoonmuziek. 12.40 Het Koninklijk 's-Her- togenbosch' Mannenkoor. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-Melodisten en solist. 2.20 Religieuze vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Pianovoordracht en het KRO-Kamer- orkest. 4.00 Ziekenlof. 4.55 Berichten. 5.00 Ne derlandse!) Hervormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek 8.00 Berichten ANP, mede deelingen. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.45 Radio- tooneel. 9.15 Amerikaansche muziek (opn.). 9.40 Causerie „Onder dwergen en oerwoud negers van de Motaba-rivier". 10.00 KRO- orkest. 10.30 Berichten ANP 10.40—1100 Epi-' loog. DROITWICH 1500 M. 12.35 Het Enfield Central-orkest en solist. 1.20 Negermuziek (gr.pl.). 1.50 Gramofoon muziek met toelichting. 2.20 Voor tuinliefheb- bers. 2.40 Versterkt BBC-Welsch-orkest. 3.40 Frank Walker en zijn kleinorkest. 4.20 Cau serie over de Conferentie te Madras 4.40 Mario de Pietrc en zijn Estvidiantlna 5 20 Religieuzp causerie. 5.40 Het BBC-Harmonie-orkest. 6.20 Boekennieuws. 6.40 Orgslspel. 7.05 Declamatie. 7.30—8.10 Het Joseph Lewis-orkest. 8.15 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berich ten. 9.25 Radiotooneel met muziek. 9.55 BBBC- Theater-orkest en soliste. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M- 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Ellis-orkest. 10.25 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgel concert. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.20 Zang. 1.35 Visciano-orkest. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Chansons. 3.35 Duetten. 3.50 Zang. 5.20 Chan sons. 5.35 Léon Raiter et ses Musicomédiens. 6.05 Gramofoonmuziek. 6.35 Radiotooneel. 7.30 Zie Droitwich. 8.10 Gramofoonmuziek. 8.35 zang. 8.50 „La recontre imprévue", opera. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Jo Bouillon en zijn orkest KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Concert. 8.50 Gramo foonmuziek. 11.20 Militair concert. 1.20 Wil] G'.ahe en zijn orkest en solisten. 3.20 Hermann Hagestedt's orkest en solisten. 6.50 Gramo foonmuziek. 730 „Das Spitzentuch der Kö- nigin", operette. 9.50 Dansmuziek (gr.pl.). 11.20—1.20 Nachtconcert. BRUSSEL 322 M- 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Zie Brussel 484 M. om 9.40, 12 50 Populair concert. 1.30—2.05 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 De Lassalle- kring en gramofoonmuziek. 4.20 Omroepdans- orkest. 5.50 en 6.55 Gramofoonmuziek. 7.20 Piano, hobo en fagot. 8.20 Bonte avond. 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Gramofoon muziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 9.40 Vandervelde- herdenking. 12.50 Gramofoonmuziek. 1.05 en 1 30 Max Alexys' orkest. 2.202.35 en 3.00 Gra mofoonmuziek. 3.05 Symphonieconcert mmv. solist. 5.30 en 6.00 Het Choura Kouznetzoff- orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Cabaret programma. 9.20 Omroepsymphonie-orkest. 10.30 Jean Omer en zijn orkest. 11.2012. Gramofoonmuziek. DEUTSCHE ANDSENDER 1571 M. 7.30 Gevarieerd concert. 9.20 Berichten. 10.2012.10 Carnavalspogramma (opn.) MAANDAG 6 FEBRUARI 1939. HILVERSUM I 1875 en 301.5 M. Alcemeen programma, verzorgd door dc AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Het AVRO-Aeolian- ovkesl (Opn 11.15 Declamatie. 11.35 Het Syl- vestre-trio. (Om 12.15 Berichten). 12.20 Ensem ble -Tetty Cantor 1.00 Gramofoonmuziek. 1.45 Vervolg concert 2.30 Omroeporkest en soliste. (3.15 Lezing over Vincent van Gogh). 4.30 Disco causerie. 5.30 AVRO-Amusementsorkest. 6.15 Viool, zang en orgel. (Om 6.25 Berichten). 7.00 Pianovoordracht. 7.30 Friesch boekenhalfuur. 8.00 Berichten A.N.P. 8.15 Concertgebouworkest 9.15 Radiotooneel. 10.20 De Twilight Serenaders. 11.00 Berichten A.N.P. hierna tot 12.00 Dans muziek 'er pl. HILVERSI M II 415.5 M. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Berichten, gramafoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.00 Belichten. 12.15 Gra mofoonmuziek. 12.30 De Eemlanders en gramo foonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramo foonmuziek 3.00 Keukenwenken. 3.30 Gramo foonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoon muziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gramofoon muziek. 6.30 Berichten, vi-agenuurtje. (7.00 Be richten). 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P., herhaling SOS-berichten). 8.15 Gramo foonmuziek. 8.30 Orgelspel. 9.30 Causerie „Klei. ne wonderen". 10.00 Berichten A.N.P., actueel halfuur. 10.30 Gramofoonmuziek. 10.45 Gym nastiekles. 11.00 Alt en piano. 11.30 Gramofoon muziek. 11.50 Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.35 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Re ligieuze causerie. 12.45 Orgelconcert. 1.20 Het BBC-Schotschorkest. 2.00 Declamatie 3.20 Geiger en zijn orkest. 4.15 Viola en piano. 4.50 Gramo- foqnmuziek met toelichting. 5.20 Het Leslie Bridgewater Harpkwintet. 5.50 Zang. 6.20 Be richten. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Gramofoon muziek, met toelichting. 7.20 Variété-program ma. 8.20 Causerie „Are scholarships value for money?" 8.40 Reginald Purslove en zijn orkest en solisten, 9.20 Berichten. 9.45 Buitenlandsch overzicht. 10.00 Radiotooneel. 10.40 Het Calvet- strijkkwartet. 11.45 Harry Evans en zijn dans- orkest.. 11.50 Jazzmuziek. (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Hel Cantrelle-orkest. 12.30 Zang. 1.05 Het Blareau- orkest. 2.35 Pianovoordracht. 2.50 Gramofoon muziek. 3.35 Zang. 4.40 Gramofoonmuziek. 5.05 Zang. 5.25 Gramofoonmuziek. 6.35 Zang. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Het Dei-veaux-orkest. 8.50 Operette „Ali-Baba". 10.50 en 11.20 Gra mofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Orkest van den Rijksarbeidsdienst. 7.50 Trioconcert. 11.20 Mili tair concert. 12.35 Het Dresdensch orkest en so list. 1.30 Populair concert. 3.20 Het Rhein-Mai- nische Landesorkest. 5.30 Blaasconcert. 6.10 Gra mofoonmuziek. 7.50 Het Omroeporkest en soliste 9.50 Leo Eysoldt's orkest, het Keulsch pianoduo en solist. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om roeporkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Piano- voordracht en Gramofoonmuziek. 6.00, 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 en 9.20 Omroepor kest en soliste. 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Omroepdansorkest. 12.50 Gramofoonmu ziek. 1.30 Omroepdansorkest. 1.50 Gramofoon muziek. 5.20 en 6.00 Omroepdansorkest. 6.35 Zang. 7.05 Pianovoordracht. 7.35 Gramofoonmu ziek. 8.20 Operette „Le petit Due". 10.30 Gramo foonmuziek met toelichting. 11.00 Omroepdans orkest. nEUTSCÏÏLANDSENDER 1571 M 7.30 Berlijnsch Philharmonisch orkest. (8.2i Vroolijke voordracht). 9.40 Berichten. 10.40 Otta Dobrindt's orkest. in de Middeleeuwsqhe literatuur. M. Jacques Boulenger bij de Alliance Francaise. Voor de afdeeling Haarlem der Alliance Frangaise, hield de literator Jacques Boulenger, redacteur van de „Temps" en directeur van „1' Opinion", Vrijdagavond in de voorzaal van „De Kroon" een causerie over het onderwerp: „L'amour est il une invention du XHe siècle?" De voorzitter der afdeeling, de heer J. H. Sauveur leidde den spreker in, dien hij schetste als een letterkundige van groote begaafdheid. M. Boulenger heeft zich naam gemaakt als romanschrijver, literair criticus en historicus. De heer Sauveur herinnerde o.a. aan een knappe studie van zijn hand over Rabelais. Verder heeft de heer Boulenger, die Gabriele d'Annuzio tot zijn intieme vrienden kon rekenen, zich voor zijn vaderland verdienste lijk gemaakt als oorlogsvlieger. Gedurende de wereldoorlog werd hij verscheidene malen gewond. De heer Boulenger, die hierna het woord, nam, zeide, dat men uit den titel van zijn onderwerp wellicht zou kunnen opmaken, dat hij de liefde in den letterlijken zin van het woord als een „uitvinding" van de twaalfde eeuw beschouwde. Zoo diende men dezen zin echter niet op te vatten. Spreker wilde de vraag stellen of de oorsprong van het „begrip liefde", zooals wij dat kennen, feitelijk niet in de twaalfde eeuw gezocht moet werden. De literatuur der Middeleeuwen verschaft ozis hierover belangrijk documentair materiaal Tot omstreeks de heift van de twaalfde eeuw werd deze beheerscht door het heldendicht de „chanson de geste", waarvan de „Chanson de Roland" de meeste vermaardheid verkreeg. En deze ridderepiek licht ons zeer duidelijk in over de ideeën, welke te dien tijde over de liefde en de rol der vrouw, gangbaar waren. Mogen wij de onbekende schrij vers der chansons gelooven, dan nam de liefde in het leven van den man een zeer on dergeschikte plaats in. Voor den „heer der schepping" beteekenden moed en dapperheid het allerhoogste ideaal en stond de genegen heid voor de vrouw zoo ongeveer gelijk met die, welke hij vcor 't spel en den wijn koester de. Wanneer er sprake van liefde was, vormde bovendien de man het passieve element, ter wijl het juist de vrouw was, die de „avances" maakte. In de „chanson de geste" komen vele „amoureuses" voor, maar geen „amoureux". In dat cultuurbeeld nu bracht de 12de eeuw een fundamenteele verandering. Zoowel in het noorden als in het zuiden van Frankrijk valt een ware revolutie in de zeden te con stateeren en een der kenmerkende verschijn selen daarbij is, dat de vrouw uit het ge- isoleerde vrouwenvertrek wca'dt gehaald en naar den voorgrond verhuist. Geleidelijk wordt zij het middelpunt van het ridderlijke leven der Middeleeuwen. In het zuiden des lands, de Midi, verschijnen mede onder Italiaanschen en Spaanschen in vloed, de troubadours, die de vrouw als bron voor hun inspiratie kiezen. In hun liederen zien de ridders de vrouw niet langer als een schepsel van den tweeden rang, maar als hun beter-ik, het beeld der volmaaktheid. Enkelen zijn er, die zich in hun zangen beklagen, omdat zij in het voorwerp hunner adoratie tenslotte met dat ideaal vinden, dat zij zochten Een tweede voorbeeld van de toenemende beteekenis van de vrouw kan men in de Bretonsche cyclus van de Ridders der Tafel ronde waarnemen. „L'amour courtois" is hierin een factor van grcot belang. De vrouw is voor de ridders van koning Arthur de ver persoonlijking van het goede en het schoone der wereld. De edellieden dragen het beeld van hun uitverkorenen als een kostbaar kleinood by zich en beschouwen zich als haar dienaren. Het is begrijpelijk, dat op deze wijze de platonische liefde zijn intrede in deze sagen kon doen. M. Boulenger zette voorts uiteen, dat de toenemende vereering voor de vrouw nog een andere oorzaak had, n.l. de grootere beteeke nis, die de figuur van de Maagd Maria in het religieuze leven was gaan innemen. In zijn slotwoord, waarin hij den spreker alle lof toezwaaide voor zijn belangwekkende causerie, sprak de heer Sauveur de hcop uit, dat M. Boulenger in de toekomst nogmaals te Haarlem zou spreken. GEVONDEN VOORWERPEN EN DIEREN. Inlichtingen aan het Bureau van Politie, Sme- destraat, uitsluitend tusschen 11 en 13 uur. Kinderbril in étui, Brunst, Bantamstr. 102; Leesboek (Engelsch), Bureau van Politie, Smedestraat; Prijscourant, Bureau van Politie, Smedestraat; Veldflesch in étui, Plomp, Hod- sonstraat 12; Hond, de Vos, Pijnboomstr. 101; Handschoenen, Sikkers, Spaanschevaartstr. 95; Regenpijpen, Heijman, Ant. v. d. Goesstr. 26; Portemonnaie met inhoud; Visser, de Ruijter- plein 1; Parapluie, Bureau van Politie, Sme destraat; Rijwielbelastingplaatje, Deen, Sla- matstraat 15; Fantasieschort, v. Leeuwen, Byzanthiumstraat 10 rd Kinderwanten, Wij- deman, Ursulastraat 10 F, Uit het Dit keer vertoonen we uit het Filmr\jksmuseum de beeltenis van een merkwaardig acteur: Donald Duck. U kunt dezen hoofdrolvertolker van vele teekenfilms deze week o.a. zien in het voorprogramma van het Rembrandt theater.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14