Spotternij en Zotternij" „Wat leven we toch gelukkig" ~J>i. CüttetUGuse" Harry Liedtke Luchtsmokkelaars. HONEYMOON. Nieuwe Uitgaven ZATERDAG 4 MAART 1939 HAARLEM'S DAGBLAD 8 n Frans Hals Een herboren Maurice Chevalier. in Renée Clair's film Jack Buchanan ging eens naar Hollywood om er als een tweede Maurice Chevalier ge lanceerd te worden. In Hol'.ywood buit men ae conjunctuur uit, en zoo meende men dat de vraag naar films type Chevalier zoo groot was dat er wérk aan den winkel kon komen voor twee Chevaliers, en die tweede dat was aan Jack Buchanan. Zoowel Jack als Maurice keerden, toen de Chevalierdorst van het pu bliek geleseht was, naar de planken terug, Maurice in Parijs en Jack in Londen. En na eenige jaren van betrekkelijke filmnonactivi- teit werden beide „gentlemen-kwajongens", de Parijsche „gamin" en de Londensche „naughty boy" vereenigd in één film, en wel onder regie van Renée Clair, den regisseur van „Sous les toits de Paris", „Vive la liberté" e.a. opmerkelijke film werken. En ge moet dit stel in deze film aan den slag zien! Het is werkelijk kostelijk. De film begint met een „happy-end" reeds dadelijk steekt de fijne aartsspotter Clair zijn hoofd om den hoek van de studio en hu bouwt daar een kostelijke wereld van zijn fantasie op waar hij ons bezoekers doorheen leidt met de gratie en de kwiekheid den Fransehman 61Jack en Maurice zijn twee heele nederige „chorus boys" in een revue, en zij willen naam maken door publiciteit te verkrijgen. Ze ensceneer en een moord, maar hoewel Jack ver dwijnt en de sporen van den moord zichtbaar zijn moet Maurice hemel en aarde bewegen om de menschen ervan te overtuigen dat hij een misdadiger is. Eindelijk krijgt hij de publi citeit, in overvloed maar dan komt Jack niet meer opdagen en volgt een veroordeeling. Op hetzelfde moment verschijnt Jack in Bosnavie voor het krij gsgerecht om ook een vonnis aan te hooren. De meest vreemdsoortige avonturen zijn hem overkomen, de spottende fantasie van Renée Clair bestemt beide vrienden, waar van de een den ander voor publiciteit om zeep bracht, voor eenzelfde bitter lot. Maar als de nood het hoogst is. is redding nabij, luidt een spreekwoord, en Clair kent dit spreekwoord ook. en de grap. die in ernst ver keerde (hoe vaak gebeurt dit in werkelijkheid ook niet. tegen wil en dank. zij het in anderen vorm) blijft ook als het ernst wordt een grap. Deze film „Break the news" (of zooals ze in de Hollandsche vertaling heet „Spotternij en zotternij") is van het'begin tot het eind een briljante farce, origineel en vlot. De geest van Renée Clair, uit films als „A nous la liberté". is levendig. Kostelijk zijn die revolutiescènes in Bosnavie. waar het leven van eenpet blijkt af te hangen, alleen een Clair kan zoo iets in de film zóó tot uiting brengen. En U moet eens zien hoeveel voeten de enscenee- ring van de misdaad in het begin in de aarde heeft. En, dat zegt ook wat, Maurice en Jack zingen slechts twee keer, aan het begin als twee onbekende artisten, aan het eind als twee beroemdheden, die hoewel .aan hun kwali teiten niets is veranderd, plotseling dank zij de sensationeele publiciteit „groote artisten" geworden zijn. Verder moet het tweetal het de heele film door van acteeren hebben. En voor al wat Maurice betreft ontdekken we een nieuwen kant aan zijn talent; het acteeren. En het blijkt lang niet zijn slechtste kant, integendeel. Geen een keer zien we hem met zijn stereotiepe gebaren een liedje voor dragen, noch met een strooien hoed op, noch met een apachepet. Het is werkelijk een her boren, een nieuwe Maurice, dien Renée Clan- ons in deze film voorzet, een Maurice, die ge broken heeft met het clichémasker, waarmee men hem wil zien, en die daardoor juist die zelfde „men" compleet verrast. En het is een zeer aangename verrassing. Constance Bennett in Het is wel een uitermate zonderling huisge zin, waarin ge hier als argeloos bioscoopbezoe ker verzeild raakt. Zoo zonderling, dat ge eerst wat van de verbazing moet bekomen, voor ge u een juist beeld van de toestanden ten huize van Mr. Killhouse kunt vormen. En zelfs dan zal het u moeite kosten te begrijpen, hoe zoo veel wonderbaarlijke menschen toch nog teza men een gezin vormen. En dat het den butler, die veroordeeld is dit chaotische huishouden te bestieren, zoo nu en dan te machtig wordt en zijn koffer gaat pakken om zich echter steeds weer op het laatste oogenblik te bedenken kan feitelijk niemand dezen man kwalijk nemen. Om enkele voorbeelden van de situatie te ge ven onthullen wij, dat de vrouw des huizes haar goudvïsschen aanmerkelijk belangrijker vindt dan haar man en kroost, dat zij een zwak heeft voor het binnenhalen van Jan-en-alleman, die maar voor de deur staat en dat zij van de ern stige. door haar echtgenoot tot haar gerichte woorden, doorgaans alleen het laatste deel, en dan nog liefst verkeerd, opvangt. Een tweede, niet minder sprekend voorbeeld, levert de jongste dochter, een veelbelovend meiske, dat constant in geldgebrek verkeert, de gewoon' te heeft haar vader aan het ontbijt hatelijkhe den toe te voegen, waar deze geen antwoord op kan vinden en bovendien met haar beide hon den, respectievelijk genaamd „Ga-van-het- kleed-af" en „Jij-ook" een ware terreur uit oefent. En daar de complicaties blijkbaar nog te gering in aantal zijn, komt Mr. Rawlins, door mevrouw wegens zijn verfomfaaide kleedij voor landloo- per aangezien en dus met vlag en wimpel in gehaald, deze nog aanzienlijk vergi-ooten. Maar en dit is een nieuwe noot in de ge schiedenis Mr. Rawlins brengt niet alleen verwikkelingen met zich mee, maar ookde romantiek! Tusschen hem en de andere dochter des huizes ontstaat zich een liefdesverhouding, die zich in buitengewoon geestige scènes ont wikkelt en naar een „happy ending" voert, zon- dat althans dit tweetal zonder ironie kan zeggen: „Wat leven wij toch gelukkig!" Deze film is er een, die door haar kostelijken humor ongetwijfeld door ieder, die daarvoor vatbaar is, geapprecieerd zal worden. Er wordt uitstekend spel in ten toon gespreid, met name door Constance Bennett, Brian Aherne. Billie Pork0 on Allan Mowrny. He! voorprogramma bevat Wnilon dc- mm-naalf een gekleurde film over Rio de Janeiro en een klucht van de jeugdige „bandieten" van Hal Roach. -EDW. C. ROBINSON Cinema Het programma van Cinema haalt deze week rare dingen met ons uit. Het bespeelt op een dus danige wijze onze gevoelens van recht en billijk heid en van sympathie en antipathie, dat we voor de pauze onvoorwaardelijk aan de zijde van het recht staan. Als een chameleon zijn we na de pauze plots veranderd en gaat onze hevige belangstelling en ook wel sympathie uit naar de misdaad. Voor de pauze worden we al op luchtige, vlotte wijze ingeleid in de wereld van de mis daad, maar deze wordt ons op zoo prettige, kostelijke manier opgediend, dat vooral het ko mische element sterk naar voren komt, waar door „Vreemde Kostgangers" een film is gewor den, die naast sterke spanning een heel groote dosis amusement geeft. Ton Walls en Renee St. Cyr, die de beide hoofdrollen spelen, zijn hier prachtig op hun plaats en verzorgen naast de spanning het lachsucces. „Vreemde Kostgan gers" is het verfilmde verhaal van den zoo be kenden schrijver E. Philips Oppenheim. Bij „de geheimzin nige Dr. Clitterhou- se" met Edw. G. Robinson in de hoofd rol, is de gelegenheid tot lachen tot een minimum beperkt. Daar heeft de spanning de overhand. Ten dienste van zijn wetenschappelijke onder zoekingen, zoekt de beroemde dokter Clitterhouse contact met dieven en boeven. Hij zet zelfs in braken in elkaar en neemt met de leden van de bende medische proeven vóór, na en zelfs ge durende de misdaad, om de verschillende reac ties van elk individu hierop te onderzoeken. De politie staat machteloos tegen de inbraken. Ze heeft wel vermoedens tegen de bende, aan het hoofd waarvan een vrouwelijk gangster, Jo Keiler genaamd, staal, doet zelfs een inval in haar hotel, waarbij de gestolen diamanten nog net bijtijds onder een groote hoeveelheid zoute krakelingen verborgen kunnen worden en waar bij het bewuste, autoritaire optreden van den dokter hen allen redt van fouilleerïng. Maar be wijzen ontbreken. Op den beroemden arts heeft natuurlijk niemand verdenking. Daar zijn aan- teekeningen in handen zijn gekomen van een bendelid, dat hem niet goed gezind is, deinst onze dokter, om zijn werk weer terug te krij gen, zelfs niet terug voor een moord. Dat wordt hem noodlottig. Wij. toeschouwers hebben er vrede mee, dat hij gearresteerd wordt, omdat z'n hobby hem nu toch wel wat al te ver voer de. Met de aan zekerheid grenzende waarschijn lijkheid, dat hij zal vrijgesproken worden op grond van ontoerekenbaarheid, vinden we dat de beste oplossing om een eind er aan te ma ken. Jammer dat dr. Clitterhouse zoo ernorm lee- lijk is. Is dat nu noodig? De eerste poging om in de pauze tot communi- ty-singing te komen, mocht niet gelukken. Mis schien de volgende keer. weer op het witte doek. Wie herinnert zich niet het enthousiasme, waarmee hij indertijd vol toewijding het „Wenn am Sontagabend die Dorfmusik spielt" mee- kweelde, waar en wanneer hij het hoorde. Het is een bijna vergeten melodie evenals de namen van de hoofdrolspe- Iers van de gelijkna- ÜVIovisiC mige film reeds zeer verbleekt zijn in de herinnering van film lievend publiek, immers, wie spreekt er nog van Harry Liedtke en van Maria Pandler. Zoo ergens, dan is het in de filmwereld, na eenige jaren moet men zijn plaats weer afstaan aan andere nieuwe sterren, er zijn maar heel en kelen, die zich langer handhaven. Dat Maria Pandler afgedaan heeft, is heel makkelijk te be grijpen. Die fondantachtige lievigheid is niet meer van onzen tijd, die ligt ons niet meer. De film brengt aardige genoegelijke dorpsta fereeltjes en schilderachtige boschwegen en landgezichten. Het dorpje, dat in verval raakte, doordat de graaf van het dorp, Harry Liedtke, zich geheel overgeeft aan zijn astronomische studiën, en het beheer van zijn landen overlaat aan een on- betrouwbaren, diefachtigen rentmeester, komt er weer heelemaal bovenop en de graaf dito, dito, door het energieke ingrijpen van een vreemdelinge, Maria Pandler. Het slot geeft een zeer gelukkige dubbele bruiloft. Het Spaarne Theater vertoont deze week een zeer spannend hoofdnummer: de film „Luchtsmokkelaars". Charles Quigley speelt hierin de hoofdrol, de rol van den stoeren piloot, die Spaarne-theater door de re geering naar de grens is ge stuurd om een groote smokkelbende te ont maskeren. Dat is geen gemakkelijke opdracht, want de heeren bedienen zich bij hun onder nemingen van stevig bewapende vliegtuigen en laten zich er niet zoo gemakkelijk tusschen nemen. De geheime agent komt dan ook in de grootste moeilijkheden en hij zou er waar schijnlijk in gebleven zijn, alsen daar is het een Amerikaansche avonturenfilm voor er geen charmante journaliste geweest was, die de heele zaak natuurlijk al lang (^oor- zien had. en kans ziet hem te redden. Waar door tevens het happy end van deze historie gered wordt. Een spannende film, waarin ook de noodige vliegsensatie niet ontbreekt. Voorts draait de film „Penrod en Sam", een jongensverhaal, met aardig spel van de jeug dige hoofdvertolkers in een alleraardigste, onderhoudende geschiedenis. Zondagoclitendvoorstelling in Rembrandt. In de stille Zuidzee, als door water om geven paradijzen, liggen de Fidzji- of Kanni- baleneilanden. door inboorlingen bewoond Zondagochtend a.s. aanvang half twaalf wordt in het Rembrandt Theater de film „Onder de wilden van de Kannibaleneilanden" vertoond. Boena is de dochter van een gids. die een Zweedsche expeditie op het eiland heeft ge- jack Buchanan en Maurice Chevalier maken het elkaar lastig in de film „Spotternij en Zotter nij". (Frans Hals). diend. En haar avonturen, en ook die van haar zuster en van een jongen man, zoon van de heks en rivaal van een rijken speler, maakt men in deze film mee. Dit is echter slechts een draad, die door de film loopt, als houvast. Overigens is het een fraaie cultuurfilm. Heel bijzondere gebruiken van de inboorling wor den erin gedemonstreerd. De film is voor alle leeftijden goedgekeurd. Het Nederlandsch Tooneel. Priestley behoort tegenwoordig tot de meest ge speelde schrijvers in Nederland. In de maand Februari gaven twee gezelschappen Het Ne derlandsch Tooneel en Het Residentie-Tooneel weder nieuwe stukken van hem en het ver trouwen der directie in dezen Engelschen auteur blijkt dus wel heel groot te zijn. Is deze voorlief de voor Priestley niet wat overdreven? O zeker, hij heeft 'n paar uitstekende stukken geschreven, maar de waarde van enkele andere zijn zeer problematisch. Honeymoon, het blijspel, dat thans door Het Nederlandsch Tooneel wordt gespeeld, zou mis schien niet tot ons land zijn doorgedrongen, wan neer niet J. B. Priestley de auteur was. Niet, dat het slecht is, o neen, maar het steekt als tooneel- stuk ook niet boven de middelmaat uit. Priestley spot in dit blijspel een beetje met het reclame- gedoe om tooneelsterren en tracht er den hum bug van aan te toonen. In de eerste bedrijven is het niet onaardig, waar met de derde acte wist hij blijkbaar geen raad en daarin verloopt het stuk dan ook min of meer in de klucht. Julia Schertsey, een jonge tooneelspeelster, die „en vogue is", is meer dan gewoon bevriend met den tooneelschrijver Keith Flaxman, in wiens stukken zij de hoofdrollen speelt. Zij zijn in hun verhouding volmaakt gelukkig en zij zouden er ook geen verandering in brengen, wan neer niet Hector Rodd, hun manager met het voorstel was gekomen om te trouwen. Wat 'n re clame zou dat voor hen beiden en niet min der voor hem zijn. En wat moet je voor de ZONDAG 5 MAART 1939. HILVERSUM I 1875 en 301.5 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9,30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Sportnieuws. 10.00 Harpvoordracht. 10.30 De clamatie met muziek. 11.00 VARA-orkest en Dubbelmannenkwartet „Smetana". 12.00 AVRO-Amusementsorkest. (Om 12.20 Berich ten). 12.45 Schilderij bespreking. 1.00 The Hawaiian Serenaders en Orgelspel. 1.30 Cau serie „De Indische vrouw in actie". 1.50 Boe kenhalfuur. 2.20 Omroeporkest, Iiilversumsch Vrouwenkoor en so'isten. 3.35 Gramofoon muziek. 4.30 De AVRO-Dance Band. Hierna: Sportnieuws ANP. 5 00 Gesprekken met luiste raars. 5.30 Kinderhalfuur. 6.00 Sportreportage. 6.15 Sportnieuws ANP, gramofoonmuziek. 6.30 Toespraak „Wie denkt er nu al aan den zomer?" 6.40 Wijdingswoord. 7.00 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Radio journaal, mededeelingen. 8.20 AVRO- Musette-ensemble en solist. 8.50 Radiotooneel. 9.30 Omroeoorkest en soüste. 10.10 Cabaret programma. 11.00 Berichten ANP. Sportrepor tage 11.30—12.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II 415.5 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.00 KRO 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: De Gereformeerde Ge mengde Zangvereeniging „Looft den Heere" en solist. 1200 Gramofoonmuziek. 12.15 R.K. Muziekvereeniging „Harmonie". 12.35 Causerie „Waarom con R.K. Bond van harmoniegezel schappen?" 12.45 Vervolg concert. 1.00 Boek bespreking. 1.20 KRO-orkest. 2.00 Vragen- beantwoording. 2.45 Vrouwenkoor „Voce Con- cordi" en Kamermuziekensemble. 3.45 Gramo foonmuziek. 4.00 Voor de zieken. 4.55 Berich ten. 5,00 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Orgelconcert. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen 815 KRO- orkest. 8.45 KRO-Kamerkoor (afdeeling da mes). 9.00 Pianoduetten. 9.25 Causerie „Onder dwergen en oerwoudnegers van de Motaba- rivier". 9.45 Vervolg pianoduetten. 10.10 Gra mofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40— 11.00 Epiloog. DROITWICH 1500 M. 12.35 Het London Palladium Orkest. 1.20 Het Gemard Crook kwintet. 1.50 Gramofoonmu ziek met toelichting. 2.20 Voor tuinliefhebbers 2.40 Het BBC Wclsch Orkest. 3.40 Het Willie Walker Octet. 4.20 Causerie „The fourth Gospel". 4 40 Het BBC-Harmonie-orkest 5.20 Causerie ..The Search for God 2. The Obsta- c:es". 5.40 Viool en piano 6.30 Boekendialoog. 6.50 Radiotooneel. 7.50810 Orgelspel. 8.15 Lof 9.05 Liefdadigheidsoproen 9 10 Berichten 9.25 Rad.otnnneel met iruzicl: 9 35 Het BBC Theater Orkest en solist. 10.50 Epiloog. RADIO-PARLS 1648 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Het Locatelli- erkest. 10.25 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.10 Saxofoonvoordracht. 1.20 Zang. 1.35 Het Pascal-orkest. 3.10 Chansons. 3.20 Duetten. 3.35 Zang. 7.20 Lucien Goldy's orkest. 8.35 Zang. 8.50 „Lalla Roukh", opera. 10.50 Gra mofoonmuziek. 11.2012 50 Jo Bouillon en zijn orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Solistenconcert. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.35 Voor soldaten. 11.20 en 12.30 Hermann Hagestèdt's Amusements orkest. 1.20 Populair concert. 3.20 Omroep orkest en solist. 4.50 Radiotooneel met muziek, 6.50 Zang, cello en piano. 7.30 Operaconcert (gr.pl.). 9.50 Leo Eysoldt en zijn orkest, solist en instrumentaal kwintet. 11.201.20 Geva rieerd nachtconcert. BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan Steurs' Musette-ensemble en solist. 11.20 Gewijde mu ziek (gr.pl.)11.50 Zang. 12.20 Populair con cert. 1.302.05 en 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Militair orkest. (4.054.20 Gramofoonmuziek). 5.50 en 6.55 Gramofoonmuziek. 7.20 Cellovoor dracht. 8.20 Bont programma. 10.30 Populair concert. 11.2012.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Gevarieerd con cert. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.35 Militair orkest. 11.50 Zang. 12.05 Koorconcert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Zie Droitwich. 1.30 Het Choura Kouznetzoff-orkest. 2.20—2.35, 2.50 en 3.10 Gramofoonmuziek. 3.20 Symphonie- concert mmv solist. 5.30 en 6.00 Lucien Hirsch en zijn orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Het Nationaal Orkest van België en solist. 9.20 Het Parijsch saxofoonkwartet (met toelichting). 10.05 en 10.30 Omroepkoor (met toelichting). 10.50 Jean Omer en zijn orkest. 11.5012.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M 7.30 Omroeporkest. 8.20 „Der Mond", opera. 9 20 Berichten. 9.40 Uit Oslo: Sportreportage. 9.55 Viool en cembalo. 10.05 Berichten. 10.20— 11.20 Zie Keulen om 9.50. MAANDAG 6 MAART 1939. HILVERSUM I. 1875 en 301.5 M. Algpmeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofonnmuziek. (Om 8,15 berichten). 9.00 Orgelspel. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 AVRO-Aenlian-orkest. (Opn.) 11.20 Orgel, zang en fluit, 12.00 De Ro mancers en soliste. (Om 12.15 Berichten) 12.45 Gramofoonmuziek. 1.15 Vervolg concert. 2.00 Gramofoonmuziek en declamatie. 3.00 Het Syl- vestre-trio. 3.40 Cabaretprogramma (Opn.) 4.30 Disco-causerie. 5.30 Omroep-orkest. (Om 6.25 Berichten). 6.30 De AVRO-Dance-Band. 7.05 Zang met pianobegeleiding. 7.30 Voordracht over Florence Nightingale. 8.00 Berichten A.N.P. 8.15 Omroeporkest en solist. 9.00 Interview. 9.15 Ge varieerd programma. 11.00 Berichten A.N.P., hierna tot 12.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM TI. 415.5 M. NCRV-Thtzpnding. 8.00 Schriftlezing, meditatie 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Het All Round-sextet en gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Wenken voor de keuken. 3 30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Be richten, vragenuurtje. (7.00 Berichten). 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P., her haling SOS-berichten. 8.15 Utrechtsch Stedelijk Orkest, koren en solisten (opn.) 9.00 Lijdens overdenking. 9.30 Vervolg van 8.15; 10.10 Berich ten ANP., actueel halfuur. 10.40 Gramofoonmu ziek. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Gramofoonmu ziek. 11.50 Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.00 Re ligieuze causerie. 12.45 Orgelconcert. 1.20 Het Politie-muziekkorps te Manchestm-, 2.00 Decla matie. 3.20 Leslie Jeffries en zijn orkest. 4.15 Sportreportage. 4.30 Orgelspel. 4.50 Gramofoon muziek met toelichting. 5.20 Zang. 5.40 Het Serge Krish Septet. 6.20 Berichten. 6.40 Muzi kale causerie. 7.00 Gramofoonmuziek met toe lichting. 7.20 Variété-programma. 8.20 Causerie „Children at school: What is the Hadow sche me?" 8.40 Zang en piano. 9.20 Berichten. 9.45 Buitenlandsch overzicht. 10.00 Fragmenten uit de operette „Magyar melody". 10.35 Het BBC- orkest m.mv. solist.. 11.35 Billy Bissett and his Canadians. 11.50 Jazzmuziek.' (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.00 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Het Bailly-orkest. 12.30 Zang. 1.05 Richard Blareau's orkest. 2.35 Zang. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.35 Cellovoordracht. 4.40 Zang. 4.55 Gramofoonmu ziek. 5.05 Pianovoordracht. 5.25 en 6.35 Gramo foonmuziek. 6.50 Pianovoordracht. 7.20 Het Ellis orkest. 8.50 Het Nationaal orkest, m.m.v. solist. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Radiotooneel in het Esperanto. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest. 7.50 De „Drej Musikanten". 11.20 Fabrieksor- kest. 12.35 Otto Fricke's orkest en accordeon duo. 1.30 Populair concert. 3.20 Omroep-Amu- sementsorkest, m.m.v. solist. 5.45 Viool en piano 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Voor soldaten. 8.20 Westduitsch weekoverzicht. 8.40 Het Omroep orkest. 9.50 Hermann Hagestedt's orkest, piano duo en soliste. BRUSSEL 322 en 484 M. 12.20, 1.30, 20.50 en 6.50 Gramofoonmuziek. 7.20 Mandolinevoordracht met pianobegeleiding en gramofoonmuziek. 8.20 en 9.20 Cabaretpro gramma. 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 184 M. 12.20 Omroepdansorkest. 12.50 en 1.30 Radio orkest. 1.50 Vervolg dansmuziek. 5.20 en 5.55 Fud Candrix' orkest. 6.35 Zang. 7.05 Pianovoor dracht. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Het Sarba- orkest. 9.05 Opera „L'Ivrogne corrigé". 9.45 Gra mofoonmuziek. 9.50 Omroepdansorkest. 10.30 Gramofoonmuziek. OFT TSCHI.ANDSENDER 1571 M. 7 30 Hol Rerb'occL Philharni«ni5ch orkest. 9.?" Berichten. 9.40 Uit Oslo: Sportreportage. 9.55 Harpvoordracht 10.05 Berichten. 10.20 Omroep- kleinorkest. reclame al niet doen, als je aan den weg timmert! Er is echter één obstakel: Julia is al getrouwd, maar als Rodd haar vertelt, dat haar man, van wien zij al lang gescheiden leeft, eenige maan den gelegen in Australië gestorven is, is er geen enkele hinderpaal meer om Julia en Keith met de noodige tam-tam te laten trouwen. Maar het is niet gemakkelijk 'n beroemd ge trouwd „paar" te zijn. Wanneer op hun huwe lijksreis hun boot in quarantaine voor New York ligt, worden ze letterlijk belegerd door persmuskieten en fotografen. En zij moeten 'al tijd weer verliefde gezichten zetten; omdat ze nu eenmaal doorgaan voor het meest gelukkige artistenpaar. Dat laatste is echter al lang niet meer het geval, want sinds zij officieel „ge trouwd" zijn, leven zij als kat en hond. Telkens als er weer een journalist en een fotograaf ver schijnen, moeten zij de komedie van het geluk kige echtpaar van voren af aan beginnen en dat wordt te moeilijker, als de spanning tus schen hen bij de minuut stijgt. Totdat zij er ten slotte de brui aan geven, en Julia naar Hollywood vertrekt en Veith naar Europa terugkeert. Maar als zij gescheiden leven en zij geen reclame-objecten meer zijn, drijft de liefde hen weer, naar elkaar toe. De Spaansche schrijver, die het nieuwe successtuk voor Julia heeft ge schreven, blijkt niemand anders dan Veith te zijn. Door middel van een touwladder klimt hij op haar balcon en het stuk eindigt met een lief desidylle, precies zooals het begonnen is. Dat laatste bedrijf is niet het sterkste deel van het stuk. Het is nog al verward en het ver wonderde ons van een zoo geroutineerd schrij ver, dat hij met de handeling zoo in den knoop zat en niet dan met kluchtig gedoe er zich weer uit wist te wringen. Voor de pauze amuseerde dit blijspel wel, al herhaalde de schrijver zich dan ook wel wat te veel, met telkens weer dezelfde tooneelen van komediespel van Julia en Veith tegenover de journalisten en fotografen. Een luchtig amusant stuk dus, aardig van opzet, maar dat in de uitwerking vooral aan het slot niet brengt, wat het belooft en als geheel aanmerkelijk blijft beneden Priesley's beste stukken. Gevaarlijke Bocht en De Tijd en de Familie Conway. Het Nederlandsch Tooneel had voor dit stuk niet minder dan 3 nieuwe en aardige décors laten schilderen en ook verder veel werk van dit stuk gemaakt. Wij zagen Josephine van Gaste ren telkens in nieuwe toiletten in elk bedrijf moest zij zich minstens twee maal verkleeden enook overigens was de voorstelling, onder de regie van Paul Storm uiterlijk zeer verzorgd. Toch misten wij de eenheid van spel, zooals wij dat bijvoorbeeld bij Het Masker en Het Cen traal Tooneel gewend zijn. Men voelde, dat Paul Storm en Josephine van Gasteren, die de hoofd rollen van Veith en Julia vervulden, een ver schillende wijze van spelen hebben. Paul Storm was gereserveerd, min of meer Engelsch, Jose phine van Gasteren, volbloedig en met uit laaiend temperament en gansch niet Engelsch. Dit deed nu en dan nog al schade aan het samenspel. Louis de Bree maakte iets heel aardigs van Hector Road, den manager, die het alles om reclame te doen is. Roemer zagen wij als een rijken Amerikaan, die zijn kans bij een mooie actrice wil wagen, een rol, waar hij niet veel moeite mee had. Myra Ward toonde weer haar apart en zeer persoonlijk typeertalent in een kleine rolletje en Theo Frenkel jongejande vermakelijk maar 'n beetje goedkoop in de ge daante van 3 persfotografen. Piet Rienks speelde geheel in den kluchtspel- toon als de reclame-agent. Neen, een afgestemd geheel was het nog niet. Het publiek amuseerde zich overigens wel met deze voorstelling en heeft het aan applaus niet laten ontbreken. J. B. SCHUIL. Hilly en Yge Foppema: Het Boek van ons Kind. Uitg. N.V. Bosch en Keuning, Baarn. Het is een meer dan gelukkige gedachte van de uitgeefster geweest om „Het Boek van ons Kind" het licht te doen zien. Welk een rijk-' dom van herinneringen geven de eerste jaren van een kind. Allerlei grappige voorvallen, de eerste stamelend uitgesproken zinnetjes, de eerste wankelende stappeneen oneindig grcot aantal dingen van ontzettend weinig belang vergeleken bij het wereldgebeuren, van groote beteekenis voor ouders, groot ouders, allen, die belang stellen, in het op groeiende menschenkind. Met hoeveed liefde worden ze soms weer opgehaald, met hoeveel genoegen worden ze besproken. Enkele ouders hebben aanteekeningen gehouden van al die kleine gebeurtenissen welke evenzoovele mijl palen zijn in het kinderleven, de groote meer derheid moet op haar geheugen vertrouwen. Maar nu is daar „Het Boek van ons Kind" gekomen, prachtig uitgevoerd, pi'actisch in gericht. waarin alles kan worden opgeteekend wat vader en moeder interessant vinden. Het boek verdient in heel veel gezinnen een be langrijke plaats te gaan innemen. EXAMENS. Academische opleiding. Geslaagd aan het Rheinisches Teclinikum te Bingen a. d. Rhein, voor Machinebouw: F. Twiss (erdenhout) (met lof), B. Haje (Haarlem). Voor Staalboogbouw: F. Twiss (Aerdenhout),

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14