hlLMS VAN DEZE j>* Geklemd ftaltauitöe' „De vrouw in 't rood". RADIO arl v. Empelen Ckêti-Btói Droomkoninkje. ZATERDAG 25 MAART 1959 TT A A R E E M'S D A G 11 T. A D Errol Flynn in: Rembrandt Een film van moed en doodsverachting, van prachtige kameraadschap en lugubere vroo- lijkheid. Maar een film van verschrikking, die je dood-ellendig maakt en die je met nóg meer afschuw en weerzin de dreigende be richten, die weer lot ons komen, doet hooren en lezen. Het is 1915 en wc zijn bij de Engei- sche luchtmacht aan het Westfront, waar een betrekkelijk klein aantal Engelsche vliegers, kranige, onverschrokken kerels, moet vech ten tegen de uitste kende Duitsche vlie geniers, die èn in aanta; èn in ge oefendheid de meer deren zijn van de Engelschen. Er worden En gelsche vliegers de lucht ingestuurd, die dik wijls niet meer dan kinderen zijn, jongens van 17, 18 jaar, die eigenlijk nog op school hoorden te zitten. Jongens met gemiddeld 10 vlieguren worden met uiterst gevaarlijke op drachten belast. Terug keeren er maar wei nig. Van de zeven vliegtuigen, waaruit de pa trouilles bestaan, bereiken eiken morgen vier of vijf weer de veilige luchthaven, dus twee of drie jonge onverschrokken jongens hebben weer een verschrikkelijken dood gevonden, dikwijls op hun eerste zelfstandige vlucht. Die vreeselijke, bijna ondragelijke spanning, als de patrouilles terug komen! Op de vingers wordt er geteld, hoeveel er binnen komen, dan de vermelding, wie er ontbreken en het uitwisschen op het bord van deze namen. Het is alles zoo diep tragisch en zoo ten hemel schreiend. Zij, die behouden terug keerden, amuseeren zich in de cantine met drinken en zingen, ze hebben ook een prachtig lied op „den eerstvolgenden man, die sneuvelt". Het doet een beetje erg wrang aan, maar wij be grijpen, dat deze pose van zekere onverschil ligheid de eenig mogelijke houding voor hen is, willen ze den volgenden dag weer de lucht in kunnen gaan. Errol Flynn is de aanvoerder van de troep, hij is, evenals zijn trouwe kameraad Scott (David Niveni een ongelooflijk bekwaam en stoutmoedig vlieger. Hij komt herhaaldelijk maar vergeefsch in verzet tegen den com mandant (Basil Rathbone) om de opdrachten, die hij met de jonge ongeoefende vliegers krijgt. „Slager", noemt hij hem. Maar orders zijn orders en die moeten uitgevoerd. Moge deze film er toe bijdragen, de afschuw tegen den menschonteerenden heksenketel, dien men oorlog noemt, nog te vergrooten. „De Vocal Kings" is een troepje van vijf heeren, die, onder pianobegeleiding van een hunner op zeer muzikale wijze eenige songs ten» gehoore brengen, o.a. een potpourri van be kende neger-songs. Hun eerste optreden had zooveel succes, dat ze een extra moesten geven. Joan Crawford is „De vrouw in het rood" en ze is geen echte dame. Tenminste niet in de film met dien titel. Dat doet er trouwens minder toe want ze trouwt tenslotte toch met Franchot To ne, alweer op de film, in werkelijkheid zijn ze al gescheiden en alles is dus perfect in orde. Zoo is het einde van de film „De vrouw in het rood" en waarom zouden we ook niet eens met het einde mogen beginnen? Tenslotte weten we dikwijls wèl het begin, maar niet het einde. Dat is bij deze film dus niet het geval. Ge kent het einde en ge weet het begin niet. Geen nood. Ook dat zal ik U vertellen. Een graaf hij is wereld wijs en cynisch want Franz Molnar, de man die zulke scherpe tooneelstukken schreef, heeft hem geschappen ziet op een avond als hij dronken een café binnenzwaait een danseres. Om tegen over zijn jongen met gezel zijn stelling te verdedigen, dat het leven een roulette spel is en dat de plaats, die je inneemt alleen maar afhangt van het geluk bij het spel, biedt hij de jongedame gratis veertien dagen verblijf aan in een mon-i dain hotel in de bergen, waar ze op zijn kosten als een vrouw van de wereld kan leven. In het hotel logeeren ook een gepensionneerde admiraal met zijn vrouw en hun dochter en de verloofde van de dochter, die weer een vriend van den graaf is. De onbekende vrouw onder dien titel is dit stuk van Molnar in Holland ge speeld verwekt sensaties. De verloofde jon geman wordt op haar en zij op zijn geld ver liefd. Een filosofische postbode redt echter de situatie en. O, ja, het einde weet u al. De postbode is namelijk Franchot Tone. Voordat het echter zoover is hebt ge van een heeleboel Molnariaansche en Amerikaansche cy nische humor kunnen genieten, dat alles door spekt met een flinke dosis sentimentaliteit en romantiek, die Dorothy Arzner zoo heet de regisseuse ons echter op smakelijke wijze voorzet. Reginald Owen is de oude admiraal en Billie Burke zijn vrouw. Naar ik geloot' is dit een nieuwe combinatie. Hopelijk zal ze echter lang stand houden want ze vormen een kostelijk stel. Robert Young is de verwende, rijke en knappe jongeman, die zijn verloofde voor de vrouw in het rood in den steek laat. Zoo heel kwalijk mag u hem dat ook niet nemen want Joan Craw ford.... nou ja, is Joan Crawford. Een beetje llllllllllllllllllllllllllllllllllll llllllilllllllffllllllllllillllllllllllllllllWlil lijdend, vreemd mysterieus en toch ook weer erg gewoon. Eert vrouw, die weet wat ze wil. En welke manmaar genoeg. Oordeelt u zelf. „De vrouw in het rood" heeft trouwens geen aanbe veling noodig. Ge kent haar misschien beter dan ik. Nieuwe Nederlandsch sprekende film: LILY BOUWMEESTER WEER OP HAAR BEST. Ik denk wel dat de nieuwe Nederlandsche sprekende film in het Frans Hals Theater een „fiets-stuk" zal worden. Fiets-stuk? Zeker, dat is een locale benaming voor een schlager De juffrouw in den Stadsschouwburg meet het succes der stukken naar de ver kochte koffie of bier. „Een goed Koffie-stuk" zal ze tot u zeggen, of een goed ,3ierstuk", wanneer u naar het succes informeert. En zoo meet een fietsenstallinghouder in de buurt van het Frans Halstheater het succes van de films, die daar vertoond worden, naar het aantal fietsen dat hij stalt. Een film die veel publiek trekt is dan een „fiets-film" En waar schijnlijk zal ..Morgen gaat het beter" een fiets-film zijn. En dat succes zal dan voor het grootste deel te danken zijn aan Lily Bouw meester. In „Pygmalion", in „Vadertje Lang been", in „Morgen gaat het beter", het is alles Lily wat de klok slaat. Nederlandsch, nationaal mogen deze drie producten alleen krachtens de erin gesproken taal heeten. Het geheim van Willy Verhulst's succes bij de radio-omroep maatschappij in het filmver haal, is voor een aanzienlijk deel het geheim van Lily Bouwmeester's succes in de film studio in werkelijkheid. En dat geheim is juist dat er heelemaal niets geheimzinnigs Is. Gewoon is Willy voor de radiomicrofoon, gewoon is Lily voor de filmlens. De Hollanders kunnen aanstellerij alleen verdragen als buitenlanders zich eraan overgeven, en ze hebben aan niemand zoozeer het land dan aan aanstellerige landgenooten. En ze voeren deze eigenschap zoo sterk door dat ze vaak het verschil niet zien tusschen landge nooten, die zich on derscheiden in be- teekenisvollen zin, en aanstellers. Lilly Bouwmester heeft het hart van den gemiddelden Hollander zonder slag of stoot gewonnen doordat ze zich niet aanstelt, dooi en door gewoon is, nergens doekjes om windt en alles eruit flapt wat haar voor den mond komt. Ze is wat de Hollander noemt: „een leuk kind". En dat blijft ze in „Morgen gaat het beter", ondanks alles wat er om haar heen gebeurt. Het door Annemarie Sclenko geschreven verhaal is een aardige fanfare,, welke ondanks dat ze hier en daar den'schijn' aanneemt in de werkelijkheid te wortelen, een wenschdroom is in optima forma. Eventueele candidaten voor een loopbaan als die van Willy Verhulst zij gezegd dat de gang van zaken in een omroep-studio in wer kelijkheid eenigszins anders is. Maar doet er dat eigenlijk wat toe? Men amuseert zich best ihet de onwaarschijnlijke geschiedenis, en als men voortaan naar Guus Weitzel luistert thuis, droomt men stiekumpjes voor zich heen ook eens f 500 per maand te zullen krijgen vóór dagelijks een paar minuten „Goede nacht" zeggen voor de microfoon. En het zijn van die prettige droomen, die droomen, die nooit in vervulling gaan. En de menschen die in de bioscoop zitten cm naar Lily Bouwmeester te kijken, zijn precies de zelfde menschen. die in de film naar Willy Verhulst luisteren. Herder doet zijn naam eer aan en past goed op Willy. En als we in de bioscoop zitten zijn we allemaal meneer Herders en Willy Verhulsts en denken we dat het toeval inderdaad zulke bokkespron- gen maakt om ons toch maar gelukkig te doen zijn. Zoo lang als de film duurt. En daarvoor komen we er Louis Gimberg. Paul Steenbergen, Piet Kohier, Peronne Hosang. Kommer Klein, Guus Weitzel e.a. niet te vergeten de dierenimitator en ook nog Theo Frenkel en Chris Baay zien we respectievelijk aan ons oog voorbij trekken: ze acteeren allemaal even vlot en aardig en zorgen er dank zij hun onvervaischt Nederlandsch voor dat we hier kunnen spreken van een Nederlandsche film. Een film. waarin Lily Bouwmeester het eerste en het laatste woord heeft. Een woord dat bewezen heeft weerklank te vinden bij het Hollandsche publiek. Buldog Drummond ontsnapt. Detective-sensaties zijn altijd zeer geliefd ge weest bij het bioscoop-publiek, en de Bulldog Drummond serie behoort tot het beste in het genre. Ray Milland, ziet men in de hoofdrol van „Bulldog Drummond ontsnapt" Het zal velen in teresseeren hier tévens de laatste rol te zien die de acteur Sir Guy Standing vóór zijn dood ge speeld heeft. Bulldog Drummond, de amateur-detective, krijgt in deze film twee moorden op te lossen, die zich heb ben afgespeeld in 't romantisch décor van een geheimzin nig oud Engelsch kasteel, spookachtig gelegen temidden van lugubere moerassen en heidevel den, verscholen in de mist. Voor de liefhebbers van iets griezeligs om van te watertanden! Het begint al onheilspellend. Bulldog Drum mond rijdt op een mistigen avond langs 'n moe ras, waar hij tusschen de struiken een lijk ziet liggen. Even verder vindt hij een bewustelooze vrouw, die hij naar zijn auto draagt. Als hij naar het lijk terugkeert, hoort hij slechts een plons en het is in het water verdwenen. En tegelijker tijd gaat de „bewustelooze" er snel met zijn auto vandoor. Dat is het begin van een „thriller" zooals slechts de Amerikanen er een maken kunnen mysterieus en huiveringwekkend. De tweede film die deze week in het Spaarne- Theater draait is „Kinderlevens", met Frankje Darroo en Ralph Morgan. PHILIPS en ERRES - ook in huurkoop. HAGEMAN Ged. Oude Gracht 52. TELEFOON 12762 HAARLEM. (Adv. Ingez. Med.) UW TUIN VAKKUNDIG VE,RZQRGD DOOR Binnenweg 18, H'stcde, Telef. 28080 (Adv. Ingez. Med.) Lily Bouwmeester in de Nederlandsche füm Morgen gaat het beter". (Frans Hals). Twee buitengewoon sterke filmwerken vor men het program van deze week, en ze heb ben een overeenkomst. In beide gevallen is de plaats van handeling de wildernis. De wildernis heeft op vele manieren de men sc'nen in haar domein zien binnendringen om er hun beschaving te brengen. Doch niet hun beschaving alleen. In Fransch Guyana kwa men bannelingen, zij. die juist door de be schaving verworpen werden. En van hun tragedie vertelt de Fransche film Cheri bibi* Cheri bibi is de naam van een berucht mis dadiger, een bendeleider. Eenige keeren heeft hij gepoogd te ontvluchten, doch de misdaad achtervolgt zichzelf en Cheribibi wordt we derom op transport gesteld naar het ballin gen-oord. Adembenemend van spanning en sfeer is de weergave van de ontvluchtings poging aan boord van het schip. Cheribibi ontdekt in een jongere medegevangene iemand PROGRAMMA ZONDAG 26 MAART. HILVERSUM I 1875 en 301,5 M. 8.55 VARA, 10.00 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.4o Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Remon- strantsche Kerkdienst. 11.50 Causerie „Een Vrijzinnig Protestantsch Internaat voor oplei ding in de huishoudelijke Causerie „Weg met de staketselen 12.20 Be richten. gramofoonmuziek. 1.00 Het Hawauan- orkest „The Kilauea's" en solist. 1.30 Causerie „Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Gramofoon muziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Leden van „Musica Antiqua". 3.30 Filmpraatje. 4 00 Om roeporkest. 4.55 Berichten ANP. 5.00 Gesprek ken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6 00 VARA-Kinderkoor „De Merels". 6.30 Sport- p'-aatje. 6.45 Berichten ANP. gramofoonmuziek. 6 55 VARA-Kalender. 7.0C Schuldig of on schuldig. 7.25 Noviteiten-orkest en sOiisten. 8 00 Berichten ANP. Radiojournaal, mededee- lingen. 8 20 AVRO-Amusementsorkest. Schu- ricke-Trio en solisten. 9.35 Radiotooneel. 10.10 Omroeporkest en pianoduo. 11.00 Berichten ANP. gramofoonmuziek. 11.3012.00 AVRO- Dance Band. HILVERSUM II 415.5 M 8 30 NCRV. 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— li-30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Hoogmis. 11.00 Gra mofoonmuziek. 12.00 Causerie „Gesloten ge lederen". 12.20 R.K. Harmonie „St. Cecilia". 12 35 Wij vullen onze lotkaarten in. 12.45 Ver vol concert. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO- orkest. 2.00 Godsdiensonderricht voor ouderen. 2.30 Vervolg concert 3.00 Radiotooneel. 3.50 Gramofoonmuziek. 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Berichten. 5.00 Jeugddienstkoor „Vrede" en Orgelconcert^ 5.40 Gewijde muziek fgr.pl.). 5.50 Nederlandsch Hervormde Jeugddienst. Na af loop- Gewijde muziek (gr.pl.5.50 Neder landsch Hervormde Jeugddienst. Na afloop: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Berichten. 7.50 Gram.muz. 8.00 Berichten ANP. mededeelin een 8.15 KRO-koor en KRO-Symphonie- orkest 9.15 Gramofoonmuziek 9.30 KRO- Svmphonie-orkest. 10.00 Spaansch programma. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00— 11.30 Esperantolezing. DROITWICH 1500 M. 12.20 Falkman en zijn Apache-orkest en soliste. 1.00 Cellovoordracht. 1.20 Het Luton- orkest 1.50 Harold Sandler en zijn Weensch octet en solist 2.20 Voor tuinliefhebbers 2.40 BBC-Harmonie-orkest. 5 20 Radiotooneel. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.20 BBC-Theaterorkest -mannenkoor en solisten 7 10 Het Orchestre Raymonde. 7 50 Orgelspel 8.15 Kerkdienst 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten 9.25 Radiotooneel. 9.55 Het Grand Hotel East- bourne-orkest. 10.30 Declamatie 10-50 Epiloog RADIO-PARIS 1648 M. 900 en 10.OP Grnmofoonmuziek 1120 Lo- catelli-orkest. 12.00 Zang. 12.30 Orgelconcert 12 50 Z$ng. 1.30 Gramofoonmuziek. 1.35 Jean Granger's orkest. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.20 Chansons. 3.35 Accordeonsoli. 3.50 Duetten. 6.50 Radiotooneel. 7.20 Visciano-orkest. 8.50 Symphonieconcert mmv solist. 10.50 Gramo foonmuziek. 11.20—12.50 Jo Bouillon en zijn KEUÏEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Ottersbach-Trio en soliste. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.35 Triocon cert. 10.50 Zang met pianobegeleiding. 11.20 Blaasconcert. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.20 en 2.50 Populair concert. 6 50 Gramofoonmuziek. 7.30 Omroeporkest en solisten. 9.50 Omroep orkest. 11.202.20 Nachtconcert. BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Zang en orgel. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.40 Zang. 12.20 Gra mofoonmuziek. 3.35 Pianovoordracht. 4.25 Zang. 5.50 en 6.55 Gramofoonmuziek. 7.20 vioolconcert. 8.20 Omroeporkest en solisten. 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Gramo foonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Gevarieerd concert en declamatie. 11 20 Gramofoonmuziek. 11.35 Militair orkest. 11.50 Pianoduo. 12.05 Mu sette-ensemble Oscardy. 12 20 1.30 en 2.20— 2.35 Gramofoonmuziek 2.505.40 „Le coeur et la main", operette. In de pauze: Gramo foonmuziek en berichten. 5.50, 7.15 en 7.35 Gra mofoonmuziek. 8.20 Radio-orkest en solisten. 10.30 Jean Omer en zijn orkest. 11.20—12.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Verzoekconcert ten bate van de Win terhulp (gr.pl.). 9.20 Berichten. 9.50 Harp- voordracht. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Om roeporkest. Radio IVf oors KRUISSTRAAT 38 TELEF. 14609 BETERE SERVICE door VAKMENSCHEN. PHILIPS nieuwste serie v.a. 89. Ook op conditiën. (Adv. ingez. Med.) MAANDAG 27 MAAKT 1939. HILVERSUM I 1875 en 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Cello en piano. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Zang, piano en gramofoonmuziek. 12.00 Gramo foonmuziek. (Om 12.15 Berichten). 12.30 „Esme ralda". 1.15 Orgelspel. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.30 Viool en piano. 4.05 Gra- mofoonmuizek. 4.30 Voor de, kinderen. 5.05 VARA-Orkest. 6.00 De Ramblers. 6.28 Berichten. i.3(' Muzikale causerie. 7.00 VARA-Kalender 7.05 Voor pluimveehouders. 7.20 Gramofoonmu ziek. 7.30 Reportage. 8.00 Herhaling SOS-berich- ten, berichten A.N.P. 8.10 „De Stem des Volk's, de Haarlemsche Orkestvereeniging en solisten. 9.10 Reportage. 10.00 Berichten A.N.P. 10.10 VARA-orkest. 11.00 „Fantasia". 11.30 Gramo foonmuziek. HILVERSUM n 414.5 M. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Orgel spel. 1.15 Instrumentaal trio en gramofoonmu ziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Vervolg concert. 3.00 Causerie over vruchtboomen. 3.40 Gramo foonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoon muziek. 5.15 Kinderuur. 6.15 Gi'amofoonmuziek. 6.30 Berichten, vragenuurtje. (7.00 Berichten). 7.45 Gramfooonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P.. herhaling SOS-berichten. 8.15 Het kamerorkest „Ars Nova et Antiqua", en solisten. (9.00 Lij- denso\erdenking). 10.00 Berichten A.N.P., ac tueel halfuur. 10.30 Gramofoomuziek. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Pianovoordracht en gra mofoonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 11.50 Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.25 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek 12.20 Causerie over kerkgeschiedenis. 12.45 Orgelspel. I.20 Pianovoordracht. 1.30 Declamatie. 1.50 Gra mofoonmuziek. 3.30 Orgelspel. 4.15 Viool en pia no. 4.50 Gramoofonmuziek. 5.20 Pianosyncopa- tions. 5.40 BBC-orkest. 6,20 Berichten. 6.40 Mu zikale causerie met orgelspel. 7.00 Gramofoon muziek. 7.20 Het BBC-Variété-orkest en solis ten. 8.20 Causerie „Children at school: two to seven"; 8.50 Radiotooneel. 9.20 Berichten. 9.45 ..Municipal trading", politiek debat. 10.30 Het BBC-orkest. 11.35 van Straten en zijn ensemble. II.50 Gramofoonmuziek. RADIO PARIS 1648 M. 9.00 Gramofüonmuizek. 10.00 Het Bailly-or- kest. 10.20 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Zang. 1.25 Jane Evrard's damesorkest 2.35 Zang 2.50 en 3.30 Gramofoonmuziek. 3.35 Cellovoor dracht. 3.50 en 4.40 Zang. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.25 Vioolvoordracht. 5.40 Pianovoordracht. 5.55 Gramofoonmuziek. 6.35 Muzikale causerie m.m.v. het Raugelkoor. 7.20 Het Roger Ellis-orkest. 8.50 Opera-uitzending. KEI LEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair concert. 7.50 Trioconcert. 11.20 Militair orkest. 12.35 Het Dresdens orkest. 1.30 Populair concert. 3.20 Frankforter Omroeporkest en solisten. 5.45 Zang en piano. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.30 H.J.-ko- ren. 8.40 Het Omroeporkest m.m.v. solist. 9.35 Gramofoon'muziek. 9.50 Hermann Hagestedt's Amusementsorkest. 11.20 Het Omroeporkest en Hermann Hagestedt's orkest en solisten. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Het Omroepdansorkest 1.50, 5.20, 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Het Omroepdansorkest. 9,20 Het Omroeporkest. 10.30 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuizek. 12.55 en 1.30 Het Radio-orkest. 1.50 en 5.20 Gramofoonmuziek 6.35 Het Radio-orkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Het Omroepsymphonie-orkest, -koor so listen, 10,30 Cabaretprogramma. 11.05 Gramo foonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Opera „Die Entführung aus dem Serail". (Opn.) 9.50 Berichten. 10.20 Het Omroeporkest. wiens onschuld hij bewijzen kan omdat hij den ware dader, een moordenaar van een bankier, kent. Cheri sluit vriendschap met dezen jon- gen meester in de rechten, die door een on- I gelukkigen samenloop van omstandigheden, waarvan we in het begin van de film getuige zijn, beschuldigd wordt van moord op zijn oom. En tenslotte weet de misdadiger Cinema voor eenmaal in zijn leven, hetwelk tevens de laatste keer is het recht te doen zegevie ren. Deze Fransche film het werd reeds aangestipt. heeft een be klemmende sfeer over zich, welke ons nader brengt tot het troostelooze lot der misdadi gers, wier eenige doel in het leven dag in dag uit is: vluchten, vluchten en nog eens vluch ten. De stille figuur van den jongen, onschul dig veroordeelden meester in de rechten vormt een dramatisch pendant voor den ben deleider Cheribibi voor wien iedereen ont zag heeft, en die in weerwil van zijn misda- digerschap kameraadschap kweekt en kame raadschap leert kennen, als een bloem, groeiend in de schaduw van den reusachtigen boom, die misdaad heet, een schaduw, die nooit aflaat. De vrouwenfiguur is aannemelijk; zij vormt ook in deze wereld van misdadigers de hoop op de toekomst, of zooals Cheribibi haar noemt: de zon na den nevel. De nevel, onder welks beschutting de bannelingen vluchten uit het oord der verschrikking. Maar Cheribibi ziet de zon niet meer. In het geheel genomen is dit een opvallend Fransch filmwerk, dat met een perfecte behandeling van regie- en cameramogelijkheden werd verwezenlijkt. In de tweede film is het oerwoud het tooneel van een heel andere handeling, Hier dringt Lord Wickam de Braziliaansche wouden binnen om rubberzaden machtig te worden en uit te voeren. In den tijd, waarin het verhaal speelt, had Brazilië namelijk nog het mono polie van de rubberboomen. Het land verdien de veel aan de rubber, en stelde op den uit voer van rubberzaden de doodstraf, ten einde de monopolistische positie te behou den. Een Engelsche avonturier ondernam op eigen risico het waagstuk om de gevaarlijke wildernis binnen te dringen en rubberzaden te verkrijgen. Het zijn deze avonturen waar van de Duitsch sprekende film „In den greep der wildernis", verhaalt. De tocht door het oerwoud, de gevechten met de krokodillen en de slangen, de achtervolgingen door de in boorlingen, zij zijn in deze film op een tref fende wijze weergegeven, welke ons de ver onderstelling doet uiten dat de film voor niets meer staat. Alleen dit: er is geen posi tieve gedachte in deze film, evenmin trou wens als in Cheribibi. welke men een aan klacht zou kunnen noemen. Het waarom van de handelingen van Lord Wickam wordt ons verzwegen. De grootste moeilijkheden over wint hij met zijn inzet van zijn leven. Waar voor zet hij zijn leven in? Om Engeland aan rubberplantages te helpen? Er wordt geen afdoende antwoord op deze zoozeer klem mende vraag gegeven. De film poogt hier niet de psychische drijfveeren, die achter de daden schuilen, te ontsluieren, doch zij toont ons de daden alleen, zonder een recht vaardiging. En die daden boeien ons van het begin tot het eind. Hetgeen Lord Wickam door te maken krijgt grenst aan het ongeloof lijke. En van tijd tot tijd doet het den toe schouwer goed zich veilig in zijn stoel te be vinden en het witte doek als scheiding met het geheimzinnige oerwoud te weten. De tijd van de stomme film ligt al weer heel wat jaren achter ons en behalve wat het geluid betreft, is de techniek in die jaren met reuzenschreden vooruitgegaan. Als we dan ook een stomme film als „Droomkoninkje" nog met zooveel genoegen zien, dan ligt dat wel voor een groot deel aan het uitstekende spel van het kleine Droomkoninkje, aan Henkie Klein. Dat, toén kleine, jochie weet met zoo veel begrip en met zooveel waar gevoel het kleine Koentje te doen leven, dat het moet verwonderen, dat hij niet veel meer in films is opgetreden. De andere bekende namen in deze film zijn Willem van der Veer, Henri de Vries en Adèle Sandrock. Onder het vele en prach- tige werk, dat de journalist, schrij ver, tooneelschrijver, tooneeldirecteur Heij er- mans ons heeft nagelaten neemt zijn boek „Droomkoninkje" een voorname plaats in. Heijermans beschrijft daarin op de hem eigen suggestieve wijze, het gevoelsleven van het kleine, kreupele Koentje, dat in zijn vader zijn grooten toegewijden vriend en zijn held ziet. De groote Koen is voor het droomerige ke reltje de man die hem in al zijn fantasieën kan volgen en begrijpen, tusschen die twee bestaat een innige band. Als door een mijn explosie vader Koen om het leven komt en moeder deze schok niet kan doorstaan en ook sterft, zien we Koentje in ontroerende ver latenheid om zijn vader en moeder roepen, die hij niet kan missen, niettegenstaande de hartelijke liefde en toegewijdheid van zijn tante en zijn oom. Het is een mooie film. Mo-viac Bij van Holkema en Warendorf N.V. te Am sterdam verscheen „Gezondheidsleer" door Dr. A. Vedder.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14