faber
Foto FF
RENAULT
LENTE
Een Symphonie
Arnhemsche
Courant
25 maatt
2 Ami
TAPIJTWEEK
^ICHTinG
g&ST. fl.1390
Gr' BRINKMANN
ROLFILMS
B. DE LEEUW
Lentetijd
Fototijd
in kleuren
de nieuwe zending
is de tijd voor
PHILIPS 850
v.h. FA. MARRINGA
FOTOHANDEL
Z TK"R DAG 25 MAART 1939
H XX EE EM'S T5XGBEXD
PRIMA WILTON KARPETTEN
2x3 ƒ19.80 - 22 75 24 90
27.50 - 28.50 - f 29.50 enz.
GhUV/ib M\-#u lil KAAI 1/Ö RAAM V Ei I 006567
TELEFOON 15990
SLUIT EN OPENT
IN EEN OOGWENK
DE EENIGE CABRIOLET
MET GECAPITONNEERDE KAP
IN DEZE PRIJSKLASSE
In de Renault Juvaquatre vindt U dan
ook op zeer gelukkige wijze de spor
tieve, vlotte lijnen der cabriolet met
de volledige beschutting van een ge
sloten wagen vereenigd. Men vergelijke
slechts onderstaande gegevens en zal
dan vanzelf tot de conclusie komen, dat
nog nimmer een dusdanige wagen voor
een zoo lagen prijs werd aangeboden.
Geheel stalen carrosserie met 4 royale
zitplaatsen en onsplinterbaar glas rond
om. Onafhankelijk geveerd. Benzine
tank achter. Ventilatïeruitjes in de
portieren. Flinke kofferruimte.
Snelheid 100 KM. per uur. Benzine
verbruik 1 Liter op 13 a 14 KM.
Wegenbelasting F. 16.- per kwartaal.
COND. INT. fl 1 1 Cfl
STAND. UITV. IIDV
Hoofdagent Haarlem en Omstreken
SMEDESTRAAT 22 - HAARLEM
TELEFOON 11025
ONDERDEELEN STOCK
Die tijd is weer voorbij,
de tijd van wollen dassen,
de tijd van winterjassen,
de tijd van tintelooren,
tennaastenbij bevroren,
de tijd van winterteenen,
de tijd van blauwe beenen
en schaatsenrijderij
de tijd van hagielkogels,
de tijd van kille sneeuw,
de tijd met-zonder vogels,
behalve nittsch en meeuw
de tijd van hard gestook,
van snert met kluiven ook,
van 't wintersche getij,
die tijd is nu voorbij,
verheugt het u als mij?
Die tijd wordt ingeluid,
de tijd van buiten dwalen,
de tijd der zonnestralen,
de tijd van nieuwe bloemen,
te veel om op te noemen,
de tijd van open ruiten,
van groene boomen buiten,
van bruingebrande huid
de tijd van glans en kleuren,
de tijd van hei en bosch,
de tijd van zoete geuren,
van rusten op het mos
de tijd va'n zonnegloed,
van mug en zomersproet,
de tijd van tuingespuit,
die tijd wordt ingeluid,
Kom, steek de vlaggen uit!
P. GASUS.
Een verrassing voor den fotograaf
BINNENWEG 201.207
Tel. 28386 Heemstede J
ONTVANGEN: ""1
glas- en overgordijnstoffen,
loopers - tapijten - linoleum
inlaid - Verto etc. 1
Vraagt vrijblijvend offerte. 1
STROOIK AARTEN, bedrukt, p.
1000 1.20 per 5000 f 4.50
KWITANTIES - per 1000 f3.—
NOTA'S per 1000 1.60
Barteljorisstraat 32. Telef. 12544
Het viooltje is een onzer mooiste voorjaars bloemen.
BESTEL NU REEDS UW .MAR
KIEZEN OF LAAT DEZE
OPNIEUW OVERTREKKEN.
Inlichtingen, begrootingen,
stalen kosteloos.
Eerste Heemsteedsche
Markiezenfabriek
M. Th. Hessels
Havenstraat 39, Heemstede
Tel. 28702 Opgericht 1924
Profiteert van de
Groote Inruil'Campagne
Bij koop van een PH1LIPS-ONTVANGER Type
753 a ontvangt U boven de normale taxatie van
Uw oude toestel een extra premie van 40.-
en bij koop van een PHILIPS-ONTVANGER
Type 850 A 65.— extra premie boven de
inruilwaarde van Uw oude toestel.
Vraagt, ons brochure en vrijblijvende inruil-
condities of eventueel demonstratie, hetgeen
U tot niets bindt.
Technisch.Bureau „Elite Radio"
VERKOOP en SERVICE van
PHILIPS RADIO PRODUCTEN.
PLEIN 35 TELEFOON 16823
6x9 c.M., 8 opnamen, vanaf 25 cent. Af
drukken 6x9 c.M. 5 cent Alle bij ons
gekochte rolfilms worden gratis ontwikkeld.
GIERSTRAAT 20, voorheen Tuchthuisstraat.
Nu komt de tijd weer
voor mooie buiten op-
namen.Wij zijn er reeds
op ingesteld om de vele
films en afdrukjes vlug
en goed af te leveren.
U fotografeert
wij werken voor U af!
DE manier om mooie
lentefoto's te bekomen
(Firma H. MEIJBOOM)
ZIJLWEG 86
HAARLEM
Voor
doeltreffend.
publiciteit
in Arnhem
en omgeving
de
Administratie:
Koningstraat 15, Arnhem
Telefoon 22854-22837
Dezer dagen heb ik een aardige ver
rassing beleefd, een van het goede
soort.
Op een huiselijk f eestavondje heb ik
namelijk mijn eigen kleurenfoto's geprojec
teerd.
De demonstraties van de filmfabrieken heb
Ik natuurlijk meermalen bijgewoond en ook
de daar vertoonde kleurenbeelden bewonderd.
Men kan zich op die avonden echter nooit aan
het idee onttrekken dat het demonstratie
materiaal is en blijft. Met andere woorden dat
uit een zeer groot getal beelden de zeer goede
gehaald zijn om aan te toonen hoe mooi het
wel kan zijn. De nuchtere beschouwers na
men het vrijwel in alle gevallen zoo op. De
speling in den belichtingstijd is bij kleuren
foto's zoo gering dat van een „garantie" van
goede belichting eigenlijk geen sprake kan
zijn. Bij elke foto moet de belichtingsmeter er
aan te pas komen en wanneer dat niet kan of
wanneer men dat te omslachtig vindt is de
grondslag voor een mislukking reeds gelegd.
Maar laat ik terugkomen op mijn verrassing.
Ik zou er wel eerder toe gekomen zijn als
het aantal plaatjes niet zoo klein geweest was.
Want het gaat zoo: men fotografeert van alles,
bloemen, menschen, stadsbeelden, landschap
pen en zoo meer. Later komt de ontwikkelde
film thuis en men gaat schiften. Van den
fotograaf zélf moet het dan afhangen of er
veel of weinig overblijft. De een vindt vrijwel
alles mooi en de ander maar weinig. Tot de
anderen behoor ik. Mijns inziens met reden.
Als ik een plaatje uit een ver land zie. dat
mij geen copie geeft van mijn eigen indruk
ken, vind ik het niet geslaagd. Vertoont een
kleurenfoto mij een persoon dien ik goed ken,
doch die onvoordeelig is weergegeven, alweer
wordt een beeld terzijde gelegd.
Nu moet U vooral niet denken dat ik alleen
maar kleurenbeelden heb overgehouden die
mij voor honderd procent bevrediging schen
ken. Dat zou teveel gevergd zijn, Wij krijgen
op dit ondermaansche bijna nooit honderd
procent. Een verklaring is hier wellicht op
haar plaats. Op plaatsen waar ik niet spoedig
weer terug kan komen neem ik de voorzorg
eenige foto's van eenzelfde onderwerp te ne
men met alleen verschil in den belichtingstijd.
Het wordt daardoor minder een gokje met het
licht en de kansen op één goede foto verveel
voudigen zich. Zoo ook met bloemen die maar
eenmaal Jn een jaar .bloeien, of personen die
ik niet allen dag voor de lens kan krijgen. In
zulke gevallen bedriegt zuinigheid de wijsheid.
Het geringe aantal van mijn kleurenplaatjes
is nu verklaard al heb ik er al een paar zomers
over gedaan en ik heb werkelijk geen berouw
ervan als ik uit een film van zes en dertig
opnamen slechts vijftien of twintig goede beel
den overhoud. Was dat altijd nog maar zoo.
Nu heb ik echter mijn eigen werk gezien
en ik ben er trotsch op. Ik weet hoe moeilijk
het vaak geweest is die beelden te verkrijgen.
Dan ging de zon weer net even weg, dan liep
er op het voor mij goede moment juist iemand
voor de lens en als hij weg was moest ik nog
eens opmeten of het licht wel goed was. Een
volgende maal was 't eenige goede standpunt
waaruit te fotografeeren viel onbereikbaar en
moest een compromis met compositie-voor-
schriften getroffen worden. Zelfs kwam het
voor dat een vervelend lid van het gezelschap
absoluut op de foto wilde staan als hij of zij
beter gemist kon worden. Dan heb ik er maar
Gekleurde eieren geven den Paaschtafel een
gezellig aanzien.
een foto van gemaakt die bij de later afge
keurde terecht is gekomen en een extra die
het bewaren en vertoonen waard was.
Hoeveel beter zijn de buitenlandsche her
inneringen nu in kleur dan zij vroeger in
zwart-wit waren. Het is U, lezer, natuurlijk
evengoed als mij overkomen dat u getroffen
was door een landschap en dat later bleek dat
het karakteristieke bleek te bestaan uit de
kleur van den bodem, of het water of de
lucht, bij personen om hun gekleurde kleedij
of de tint van hun huid. De zwart-witte foto's
gaven in die gevallen de teleurstelling die niet
uitblijven kon, n.l. een gamma van grijze tin
ten, die niets overlieten van dat wat ons juist
zoo had aangetrokken. Hoe anders is dat nu!
Weet U niet meer dat wij vroeger verbaasd
waren over de wonderlijke kleuren die schil-
dei'ijen vertoonden, die in Spanje of Italië
vervaardigd waren? Later, toen de reisvereeni-
gingen en reisbureaux ons de gelegenheid heb
ben geboden om al dat schoons ook te zien
wisten wij dat die vreemde kleuren niet zoo
„vreemd" waren. Wij, Nederlanders, reizen nu
in onze vacanties naar vrijwel alle landen van
Europa. De fjorden met hun eigen sfeer, de
bergen met hun sneeuwtoppen en de stranden
van de Middellandsche zee zijn ons niet
vreemd meer. En nu kunnen wij die vreemde
sfeer vasthouden met onze kleurenbeelden. Het
ongelooflijk blauwe water van de Middelland
sche zee is niet „ongelooflijk" blauw meer, al
leen nog maar diep blauw, precies zooals wij
dat meenemen. De kusten van de Adria nemen
wij mee zooals ze zijn, zoo ook de Golf van
Napels met Capri en Vesuvius, ook Meran, Ve
netië, de Dolomieten, de heerlijke Zwitsersche
meren en de bergreuzen van het Berner Ober
land, de Cóte d'Azur en de haven van Stock
holm. Wie dat alles eens heeft gezien en het
kan vertoonen als de winteravonden lang en
donker zijn is thuis niet meer gezond in zijn
vacantie. Voor hem gaat in den winter de zon
in zijn hart op als hij de zuivere herinnering
beleeft aan al het moois dat hij gezien heeft.
Doch niet alleen de verre reizen schenken hem
genoegen. Ook de bloeiende begonia van den
vorigen Zomer, de dauwbesprenkelde rozen
van dien tijd en de bollenvelden van het laat
ste seizoen. De herinnering van het verleden,
de hoop van de nabije toekomst.
Een nieuwe Lente kondigt zich reeds aan,
daarna de nieuwe Zomer, de Zon.die ons
verkwikt na een langen winter, wier warmte
wij ons nog herinnëren van den tijd toen zij
scheen op de gele herfstbladeren daar heb
ik ook nog mooie beelden van en die wer
kelijk niet alleen voor zieken doch ook voor
fotografen van belang is.
Ik ben trotsch op mijn kleine doosje met
kleine plaatjes; ik heb al vast een nieuwe film
gekocht, de laatste was werkelijk niet slecht,
er stonden ijstafereelen op. Ook dat is het be
waren waard, maar wij hebben dan ook min
stens één winterzondag gehad waarop de zon
heeft geschenen op de sneeuw. Ik heb die
vastgehouden, U ook?