uivenboden
f1540.
Fa. Gebr. Beekman
Holland's
Folklore
UITERST SNEL
ZEER ZUINIG
VAN VEEN
uw plannen
V.B.-CORSET
DAMES!!
H. W. VROLIJK
MODEVAKSCHOOL
ZXTERD-X'G-25 ffSStT T939
HA. A RE EM'S DAGBEAD
P i: m
i ll it 1
kunnen wij verwezenlijken
'n sfeer van gezelligheid
kunt U verkrijgenovertuigt
U door vrijblijvend onze
magazijnen te bezoeken.
De collectie MEUBELEN
TAPIJTEN LOOPERS
VITRAGES OVERGORDIJNEN
BEDDEN DEKENS MA-
TRASSEN in de nieuwste mo-
dellen en dessins zullen Uw
f h J| verwachtingen overtreffen bij
MIDZQ
woninginrichting
gedempte oude gracht 108.110
telefoon 17165
(115 K.M. per uur)
(1 L. op 11 a 12 K.M.)
Gemakkelijk hanteerbaar, sierlijk, vlot
de ideale lichte wagen voor forensen,
toeristen en vertegenwoordigers. - Kortom
voor ieder, die geregeld flinke afstanden
aflegt,en daarbij zijn onkosten laag wenscht
te houden. - Door zeer gering benzine
verbruik en door eenvoud - ook wat onder
houd betreft - Bezet de FIAT een leidende
plaats als „economisch" vervoermiddel.
Agente voor Haarlem en Omstreken:
nog langer
dames,
is voor U de remedie
die de llitlcomst brengt
Vakwerk 't kenmerk
del/tikd&Bus
Groote Houtstraaf 135
T elefoon 1 5 4 9 9
HAARLEM, Wagenweg 70-72
BLOEMENDAAL, Bl'd.weg 52-54
Grijs haar maakt
oud. - Laat U ze be-^
handelen door Specia-
liste
Voll. behandeling 3.50
Bijwerken vanaf ƒ1.50
Gezichtsharen worden
door ons blijvend ver
wijderd.
Mevr. J. v. d. WERFF, 1
Kenaupark 25, Tel. 14084
Beëedigd Makelaar - Taxateur (Lid N. B. M.)
Vaste Goederen - Hypotheken - Assurantiën
Telefoon: 23693
Postgiro: 239842
H a a r I e m - N.
Heussensstraat 16
GROOTE HOUTSTRAAT 100 rood (ingang Nieuwstraat)
DAG-, AVOND en PRIVéLESSEN
in knippen en naaien, ter vervaardiging van eigen kleeding
OPLEIDING examens Costumière, Coupeuse, Leerares en
akte Nuttige Handwerken
Aanmelding leerlingen dagelijks,
behalve Woensdag en Zaterdag.
A. MUNTJEWERF,
Gcdipl. Leerares Ver. v. Modevakscholen in Nederland.
m
-V-I*
HUISKAMER AMEUBLEMENTEN voor 1 gld. per week
Gaat U trouwen of heeft U nieuwe meubelen noodig. dan elscbt üw eigen belang
;eker onze meubel-toonzalen te bezichtigen. WIJ brengen een overweldigende col
lectie ln Iedere prijsklasse. Over de betaling behoeft U zich geen zorgen
te maken. Van Veen regelt alles uiterst coulant, ende prijzen zijn dezelfde
ais die der goede contantzaken. Een intiem en gezellig Intérieur behoeft heusch
niet altijd duur te zijn, tenm'nste als U met Van Veen komt praten.
COMPLETE HUISKAMERS
bestaande uit: 2 Fauteuils. 4 Stoelen, prima gestoffeerd, groote Uit- cq
schuiftafel, Dressoir met Ingebouwd Theemeubel, alles tezamen
Verrassend groot ls onze sorteering: Huls-, Salon-, Eet- en Slaapkamermeubelen,
Engelsche Kamers, Divans, Tapijten, Gordijnen, Bedden, Opklapbedden, Dekens,
Dames-, Heeren- en Klnderkleeding, enz enz.
/TIEN TEGEN EEN
U SLAAGT SU VAM VE£N
BETALING PL.1= PER WEEK-
Z0NDER RENTE OF VOORUITBETALING
Haarlem
Zijlstraat 19
„Als molens niet meer malen is het
zinloos hen te laten staan als versie
ring van het landschap. Men moet
van een levend land immers geen
openluchtmuseum maken. Indien men
ernaar streeft om de functie van de
molens aan te passen aan de eischen
van den modernen tijd heeft dat mijn
groote sympathie, maar als men de
molens louter als ornament van het
landschap laat bestaan kan men ze
beter heelemaal laten verdwijnen".
Dit is de meening van een man, die van
Nederland houdt, niet op de manier als zij, die
„lk hou van Holland zingen", maar met heel
zijn hart en ziel. Niet op de wijze als zij, die
het in Zeeland zoo eenig vinden omdat de
costuums er zoo aardig zijn, die het Friesch
zoo leuk vinden omdat ze ontdekt hebben dat
't soms zoo op Engelsch lijkt, en het Gro-
ningsch zoo grappig wijl 't krek het spraakje
van Dokter Fokkema is, en die de molens in
ons land willen houden omdat ons land toch
iets moet hebben, waardoor het anders is dan
andere landen, neen, neenDrs. P. J. Meer-
tens heeft zijn levenswerk in dienst gesteld
van zijn liefde voor Nederland.
In een met kaarten en boekenrijen „be
hangen" kamer van het'Trippenhuis in Am
sterdam zit de secretaris van de dialecten- en
volkskundecommissie voor een groote schrijf
tafel, en zijn postuur teekent zich in de om
lijsting van een statig raam, dat uitziet op een
deftigen tuin, waarin de eerste lenteboden
zich gereed maken met hun groene kopjes als
duveltjes uit doosjes den van levensverlangen
doortrokken grond te ontspringen.
Aan gene zijde van dit venster van het ver
maarde Trippenhuis zal allengs wijd uit over
heel Nederland de Flora weer in bloei staan en
onze aandacht opeischen voor haar land
schappelijke schoonheid, nauw verweven met
de folkloristische gebruiken.
Aan deze zijde van het venster zoekt de
menschelijke geest naar waarheid in de volks
gebruiken, en in'het domein, waarin ons
heele volkswezen gestalte krijgt, dat der Ne-
derlandsche taal. En als de blaren buiten weer
eens van de boomen zullen vallen en vergaan,
blijven de bladeren binnen beschreven met
woorden, met zinnendie ons vertellen
van het ontstaan van onze taal en van het
wezen onzer volksgebruiken
Het uitsterven der kleederdrachten.
Drs. Meertens kent één leiddraad bij zijn
ai'beid; de wetenschappelijke waarheid. Over
gevoeligheid, sentimentaliteit past daar niet
bij. Eerbied hebben voor het oude en plaats
maken voor het nieuwe is zijn motto.
„Het is zinloos", zoo meent hij, wanneer
we door het voor jaarsver langen geprik
keld tot belangstelling in alles wat landschap
en volk is, hem een en ander komen vragen
„om te probeeren kleederdrachten te behou
den, wanneer de bevolking ze zelf niet meer
noodzakelijk vindt. Denken we bijvoorbeeld
aan Zeeland, waar men probeert kleeder
drachten te behouden om vreemdelingen te
blijven trekken. Ook de zgn. folklorefeesten en
-optochten, die ertoe dienen moeten om de
folklore te behouden acht ik uit den booze.
Deze toch hebben de menschen, die nog voor
een bepaalde streek typische kleederdrach
ten hebben, juist laten zien dat ze rariteiten
zijn. Folkloristische optochten en feesten
hebbexx een averechtsche uitwerking; zij be
vorderen de folklore niet, doch verhaasten het
uitstervingsproces. Een Marker of een Zeeuw-
sche boerenbruiloft hoort in Mai'ken resp.
Zeeland thuis. Wordt ze elders gehouden dan
wordt ze een opvoering. Toen de boeren en
boerinnen, die aan folkloristische optochten
en feesten meededen, een eerste, een tweede
en andere prijzen voor hun costuums kregen,
beteekende dat de doodsteek voor hxxn volks
gebruiken. Het volksleven werd er door uit zijn
evenwicht geslagen. Folklore is immers orga
nisch ontstaan in een bepaalde groep der be-
„Ons land
zij geen
openlucht
museum."
Bezoek op het
bureau v. volkskunde
Het behoudt dien zin ^olang de mexxschen in
hxxn eigen omgeving worden gelaten.
Nieuwe vormen van folklore.
De kans op de wording van nieuwe volksge
bruiken bestaat in de Wieringermeer. Daar
komen groepen menschen uit verschillende
deelen van ons land bijeen en daar ontstaan
waarschijnlijk nieuwe volksgebx-uiken. Ik ge
loof niet dat daar waar bevolkingsgroepen ge
consolideerd zijn, de volksgebruiken zich ver
nieuwen zullen. De volksgemeenschap is niet
meer zoo hecht. Door radio en andex-e moder
ne uitvindingen wordt het leven meer indivi
dueel. De dorpsmensch komt ook in de groote
stad en neemt de gewoonten van daar over.
Door de communicatie met de buitenwereld
gaat men zich meer met zichzelf bemoeien.
In de Wieringermeer, en tx-ouwens overal
waar nieuw land gewonrxen wordt, zullen wij
het ontstaaxx van nieuwe volksgebruiken na
gaan. We weten hier op ons bureau precies
waar of de menschen, die nu in de Wieringer
meer wonen, vandaan komen, welke of hun
volksgebruiken zijn, en wij hebben overal onze
kanalen, waardoor we het ontstaan van nieu
we gebruiken kuxxnen waarnemen en noteeren.
De Wieringermeerbevolking staat dus onder
onze controle.
Een vorm van nieuwe folklore is ook de
volksdans, en het volkslied. Vooral in arbei-
dei-skringen beoefent men tegenwoordig den
volksdans en men grijpt daarvoor terug naar
oude gebruiken. De beoefenaars beleven zelf
vreugde aan deze dansen. Het worden niet
wat men noemt opvoeringen en kijkspelen.
Daardoor kan hierbij sprake zijn van nieuwe
folklore. Met het volkslied is dat een soortge
lijk geval.
De tegenwoordige volksdansen en -liederen
zijn er tevens een goed voorbeeld van hoe het
nieuwe zich baan kan breken en het oude toch
staande kan blijven.
Elke generatie haar eigen meening.
In vroeger tijden heeft men dat in velerlei
opzicht altijd gedaan; het oude aan het
nieuwe gepaard. Een moderne hofstede wijkt
in het algemeen niet veel af van een con
structie uit de 16de eeuw. Indien een bepaald
onderdeel verbeterd kon worden liet men dat
niet na, maar men gooide het kind niet met
het badwater weg, behield van het oude wat
zinvol was en paste het nieuwe toe.
Elke generatie moet uitkomen voor haar
eigen meening, hoe leelijk voorgaande gene
raties deze ook vinden; deze vinden meestal
wat na hen komt leelijk.
Men moet eerbied hebben voor het oude,
met volledig recht toe te kennen aan het
huidige.
Het volksleven van onzen tijd heeft even
sterke rechten als dat van 1700 of 1600. En
het zou wel droevig zijn wanneer men bijvoor
beeld over 100 jaar op onzen tijd terug keek
als op eenen zonder eigen meening, zonder
eigen vormen
Men make dus van een levend land geen
openluchtmuseum. Daarvoor is bij Arnhem
een stuk gronds geresex-veei'd, dat er openlijk
voor ixit komt openluchtmuseum te zijn. In
1912 werd in Arnhem door belangstellenden
die uit vex-schillende deelen van het land
samen kwamen, de Vex-eeniging voor volks
kunde: „Het Nederlandsch openluchtmuseum"
gesticht. In 1918 werd het museum geopend;
op een open terrein, een oud landgoed, wer
den hofsteden en andere „museumvooi-wer-
pen" opgesteld. Men kan er verschillende
deurbogen en grenssteenen vinden, een Vo-
lendammer hut, een Twentsch „Loshuis",
wind-watermolens, een paax-denhoefstal, een
Ros-oliemolen, een Geldersch boerenhuis, een
touwslagex-ij, wagenschuren en wat dies meer
zij. Hier is de eenig juiste plaats voor molens
die niet meer malen.
V. H.
De Gorselsche bóeren-dansers een groep die zelfs in het buitenland roem oogstte ver
blijden zich in een vroolijken lentedans.