-MINUTEN-
KOOKMETHODE
Rinso
DE WETENSCHAP
IN DIENST VAN DE HUISVROUW
VROOM e DREESMANN
Nieuwe Driewielers
TRIPLEX 25 cent
per
M2.
ZAANLANDSCHE HOUTHANDEL
p, r I rk ijr 1 is meer inspireerend voor
i dichters dan voor schilders.
GROTE WASPROEF BEWIJST HET
2 ENORME VOORDEEL VAN
9 DE NIEUWE
WAST ZONDER VERDERE HULP
34
49
79
29
RIJWIELEN
G. RHEE&Zn,
Kunststoppen
V Ah
ZATERDAG 25 MAART 1939
HAARDEM'S DAGBCSD
Dat kan alleen bij den
Eenigen Vrijen Houthandel
Iloogerwoerdstraat 812, Telef. 22730
Paul Krugerkade 31—37, Telef. 17071
Ramplaan 35.
Vogelnest van Segantini.
Natuurlijk zijn er uitzonderin
gen die den regel bevestigen.
Vooral Segantini en Botticelli
waren echte „lente-schilders".
Geen nevelig duister
Bedekt meer het veld
Geen blinkende kluister,
Die 't beekje meer knelt
Het Stormen is over;
De Buyen zijii heen;
Wat ritselt in 't loover
Is zefir alleen.
rOO juicht de oude dichter Staring in zijn
lentezang. Wel schrijven wij nog Maart
i en moeten met Maartsche buien nog
terdege rekening houden, maar, ja, wat
unit u men gelooft zoo gaarne wat men
wenscht en de krant loopt liever op de gebeur
tenissen vooruit, dan achterna te komen vertel
len, wat iedereen al gezien heeft. En nu de dagen
al weer zoo heerlijk aan het lengen zijn, snuift
een ieder die buiten komt, zoo nu en dan al
iets van het voorjaar op, al zijn de bloesemboo-
men nog niet wit en paars van rijke beloften.
Dat wit en paarsrose is een onmisbaar ingredient
"voor de schilders van -de lente, die den dichters
meer stof biedt, dan ze voor de schilders reser
veert. De verheugenis om een herleefde natuur
is meer een psychische tevredenheid dan een
visueele genieting waardoor vooral in onze
.meer noordelijke landen het lente-palet des
schilders zich in hoofdzaak instelt'op de b.loeien-
dé'-appel en pereboomen, om de 'dichterlijkheid
van hét Vita Nuöva te bezingen. Er zijn enkele
artisten in Holland geweest, die zich daarmee
een groote reputatie verwierven en die zomer-
en-winter-door bloeiende vruchtboomen schil
derden om hun lentevreugde kenbaar te maken
en in daden om te zetten. Op den duur wordt
dat misschien wel een weinig eentonig, vooral
wanneer door toevoeging van mensch of dier
aan de voorstelling niet eenige gelegenheid tot
idee-associatie geboden werd. Daar de pure
landschapsschilder uit de impressionistische
school zelden tevens sterk in figuur was, konden
meestal een schaap met lammetjes wel voor een
aangename idee-associatie volstaan. Natuurlijk
zij hiermee geen kwaad woord gezegd van man
nen als Millet en Jacob Maris en huns gelijken
die werkelijk alles in de vingers hadden, doch,
vreemd genoeg als regel meer schilderachtige
kleur aan andere jaargetijden, dan juist aan de
lente vonden.
Neen. de lente heeft in onze schilderkunst be
trekkelijk weinig vertolking gevonden, des te
meer echter voor de romantisch geaarde volken.
Een Hans Thoma onder de Duitschers, kon,
evenals de Italiaansche Zwitser Segantini het
begrip „lente" in dadelijk-aansprekend beeld
brengen, voor ieder aanschouwelijk, voor ieder
begrijpelijk. Zelfs onder de oude Italianen, waar
een Botticelli den bijnaam van „Schilder der
lente" verwierf is het naproeven der ontroering
meer verstandelijk dan emotioneel. Door een
paar afbeeldingen van in hun soort beroemde
werken te laten zien, kan dat duidelijk gemaakt
worden. i
In de eerste plaats dan het „Vogelnest"' van
Segantini, den in 1899 gestorven schilder, die in
de laatste tientallen jaren der vorige eeuw een
wereldroem verwierf. Met. één blik op ons plaat
je wordt de liefelijke ontbloeseming van nieuw
leven in ons overgebracht, een onschuldige
pracht waaraan, met echt vrouwelijke teerheid
ook de beide kloosterzusters hun aandacht
schenken. Door de concentratie hunner aandacht
wordt ook die van den beschouwer naar het
centrum der voorstelling, het vogelnest, geleid
en van daar uit de lente ide eop gevoelige wijze
ontwikkeld.
Giovanni Segantini was in 1858 in de buurt
van het Garda-meer (toen nog op Oostenrijksch
gebied) geboren. Hij had een moeilijke en zor
gelijke jeugd gehad en werd door zijn vader in
Milaan achtergelaten, toen deze naar Amerika
vertrok.
Als knaap moest hij varkens hoeden doch werd
toen hij teekentalent vertoonde door vreemden
voortgeholpen om naar Milaan terug te lceeren
en er in de Brera te studeeren in de avond
klasse. Snel werkte hij zich op en zond op zijn
24e jaar zijn „Ave Maria" (een ronde schuit met
schapen geladen, steekt het meer over, terwijl
het Angelus geluid wordt en de schipper het
hoofd ontbloot, een vrouw haar kind tegen zich
aandrukt) naar een tentoonstelling in Venetië,
waar het geweigerd wordt Het volgende jaar
1883 zendt Segantini het werk naar de wereld
tentoonstelling in Amsterdam, waar het furore
maakt, de gouden medaille verwerft en Segan-
tini's naam vestigt. Zijn eerste contact met
Holland zou door meerder gevolgd worden. Als
eenige jaren later zijn vriend, de schilder-schrij
ver Vittore Grub icy in \viens oordeel hij ver
trouwen stelde hem er opmerkzaam op maakt
dat er in zijn landschappen te weinig atmos-
pheer zit, bestudeert hij een aantal schetsen van
den Hollander Mauve, die Grubicy hem bezorgt.
En nog latei- zou hij met Mesdag bevriend ra
ken. Ons Vogelnest is uit denzelfden tijd als het
Ave Maria, jeugdwerk betrekkelijk dus. Als
schilder van het Zwitsersch berglandschap zal
Segantini dan een wereldvermaardheid krijgen
en er midden in zijn arbeid in de Engadin, in
1899 overlijden.
/Ttv NGEVEEH vier honderd jaar vóór Segan-
fini's vogelnest ontstond in Florence de
Prima vera, de Lente van Botticelli. Die schilder
is dan op het hoogtepunt van zijn kunnen en
arbeidt in die stad voor de familie Medici. Zoo
wel de Primavera als dat andere beroemde doek,
de „Geboorte van Venus", waren voor de Medici
bestemd. In beide doeken vindt men de gelaats
trekken der schoone Simonetta Vespucci terug,
wier echtgenoot Amerigo Vespucci aan het we
relddeel Amerika den naam gaf. De lente-idee
is bij den grooten meester van Florence veel in
gewikkelder voorgesteld dan bij den negentien
de-eeuwer. Rechts danst in onbezorgde vreugde
het jonge meisje; links, te midden harer vrien
dinnen staat de volwassen maagd en wordt plots
door Amor's pijl getroffen.
De man voor wien haar hart ontvlamd is,
staat in de nabijheid, doch wordt afgeleid door
zijn belangstelling voor handel en bedrijf, zoodat
hij de geliefde voor het oogenblik niet opmerkt.
Tusschen beide groepen treedt voorzichtig de
jonge vrouw, aanstaande moeder, naar den voor
grond en blikt op de jongere zusters met een
glimlach vol geluk en resignatie om de eigen
voorbije jeugd tegelijkertijd. De lente van het
leven als symphonisch gedicht voorgedragen, is
een prachtig stuk schilderwerk uiteraard be
langrijker in de historie dan Segantini, doch
minder direct emotioneel dan het eenvoudige
vogelnest. De tijd van Sandro Botticelli (1446
1515) was een andere dan die van Segantini.
Het verstandelijk element overheerscht er in de
kunstbeschouwing. Slechts "de bewonderens
waardige bekwaamheid 'dier artisten vermocht
te voldoen aan de hooge eischen door de op
drachtgevers gesteld. Even rijk naar den in
houd, als schitterend naar den vorm beroeren
zij ons hart desondanks minder dan de kunst
van den eigen tijd vermag. En alleen een lang
durig en innig contact met oude Italianen brengt
den beschouwer de warmte in het gemoed die
voor een volledig genieten van schilderkunst
het eerst noodzakelijke is. Pluizer geniet van
het wetenschappelijk kijken, de kleine Johannes
wordt in de eerste plaats gaarne ontroerd en is
daar blij mee.
J. H. DE BOIS.
ONTDEKKING IN HET
LABORATORIUM
Groot nieuws uit het laboratorium!
Er is een nieuwe kracht ontdekt, die
Rinso tot het ideaalste wasmiddel
heeft gemaakt. Onze scheikundigen
hebben week in week uit gezocht naar
de snelste en veiligste methode om
de gezinswas te doen en ontdekten ten
slotte de ,,2-Minuten-Kookmethode
GROTE TIJD- EN WERK-
BESPARING
Slechts 2 minuten koken voor een
hagelwitte was! Dit betekent, dat
de nieuwe Rinso slechts 2 minuten
nodig heeft om al het vuil uit het goed
te verwijderen. Geen uren meer staan
boenen in een benauwde atmosfeer,
wat U dus werk en tijd bespaart!
LAGERE GASREKENINGEN
Gebruik de eerstvolgende wasdag
de nieuwe Rinso en bereken eens,
hoeveel minder gas U dan verbruikt.
Als U het bedrag, dat U in een jaar
aan gas bespaart berekent, zal U ver
baasd staan over het grote voordeel.
ONGEKENDE HELDERHEID
„Wat een heldere was! roepen de
huisvrouwen, als ze met Rinso gewas
sen hebben. En het is blijvende
WT IK DANK DE
f SCHEIKUNDIGEN
VOOR HET
UITVINDEN VAN DIE
SCHITTERENDE j
2 MINUTEN -j
KOOKMETHODE
helderheid! Het goed kan onmogelijk
geel worden, want het Rinso-sop
maakt hel weefsel schoon. De nieuwe,
verbeterde Rinso maakt Uw goed
witter dan toen U het nog boende!
RINSO DOET DE WAS ALLEEN
Met Rinso heeft U geen andere was
middelen nodig De nieuwe, werkzame
kracht doet alles alleen en U heeft meer
vrije tijd voor ontspanning.
„VISTRA MOUSSELINE"
het ideale voorjaars
artikel, enorm
assortiment,
oer el 29, 22/,
IMITATIE „TOILE DE
SOIE" pracht streep-
dessins voor blouses
en sportjapon-
nen, per el
k/at de nieuwe teute tteuqi
„BOUCLé ZIJDE" extra
zware kwaliteit voor
geklede japonnen,
90 c.M. breed,
per el
„ZIJDEN TULE', groot
aantal dessins, mooie
kwaliteiten,
oer ei 36,
WOLLEN FANTASIE STOF
buitengewoon aardig
genre, in vele nieuwe
pasteltinten
130 c.M. breed
per el
„LAMA MANTEAUX",
originele Lama wol in
fraaie pasteltinten
speciale prijs,
per el
1,95
„ONDINA" gehéél nieu
we wasstof, in fraaie
mod. bloem-
dessins, per el ^4/
„D0UPPI0N CARREAUX"
modern geruite zijde
voor jasjes en
japonnen in
fraaie tinten.
„AJOURETTE" de aller
nieuwste Kant-Imitatie
voor blouses
en japonnen,
per el
„IMIT. WOLLEN VOLANT"
prachtige extra zware
kwaliteit, voor blouses
en japonnen,
moderne tin-
ten, per el3
„TWEEDSTOFFEN" voor
costume en mantels,
groot assorti-
ment, p, el 979S 5
„GEORGETTE ANGORA"
chique ajour-stof voor
japonnen en complets,
uitsluitend nieuwe voor-
jaarstinten, 130
c.M. br., p el X 25
HAARLEM-BEVERWIJK
CEEN GEVAAR!
ons roggebrood heeft
een hooge voedings
waarde maar tast de
slanke I ij n niet aan.
Alle motten motten
mortibus!
U zegt: „Motten motten vliegen"
SPAANDER voorheen KLIXK-
SPOOR zegt: „Alle motten mot
ten morti, vóór de eitjes zijn
gelegd!" 't Middel, dat hij tegen
motten steeds verkoopt, is zeer
probaat. Zijn adres is
KAMPERSINGEL
op den hoek der Kamperstraat!
Telef. 16074.
klaar voor den weg
Poort-Rijwielen
compleet met achterlicht
lamp, jasbeschermer, enz.,
dus klaar voor den weg,
ƒ37.50 ƒ44.00 ƒ53.50.
POORT-RIJWIELEN .heb
ben een goede reput&tle 1
C. P. Rijwielen
compleet, d.w.z. (eveneens
klaar voor den weg) f 29.50
en ƒ32.50. C.P. RIJWIELEN
worden geleverd met lang
durige garantie en gratis
onderhoud.
CHR. PETERSEN
Gen.Cronjéstraat 6, Tel. 16832
ZUIVER WATER,
Zachte Zeep....
en nog 1001 andere voorzor
gen treffen we in 't belang
van Uw wasch. We wasschen
zóó zorgvuldig dat 't goed.
dat U ons toevertrouwt, vóél
en véél langer mee kan. Als
ge bij Uw wasscherij even
gemakkelijk eens kwam bin-
nenloopen als bij Uw mo
diste, dan zoudt U zeker
eens een kijkje bij RHEE ne
men. Maar 't is voldoende,
dat U zich thuis kunt over
tuigen, hoe kraakhelder we
voor U wasschen.
WASSCHERIJ
BLEEKERSVAARTWEG 55
HEEMSTEDE - TEL. 28201
Lente van Botticelli.
Onzichtbaar.
American Pressing Cy.
Smedestraat 29,
Haarlem, Tel. 13702.
Onovertrefbaar
Melk- Brood- Open driewielers
1.25 1.50 per week Wordt
eigendom. Huur met meer Kom
eens zien. KRAMER, Bakenes-
sergracht 57.