lif en Ik
,1/tauwett-
pevaupemsek
De vallei der reuzen.
„De onsterfelijke wals"
7. A T E R D A G 15 X P R I L'1939
H A'S RE-EM'S DAG BE AD
8
FRITZ LANC regisseerde
Frans Hals
,.Jij en ik" mag dan zoo al niet het beste
filmwerk van Fritz Lang genoemd worden,
het behoort in ieder geval wel tot de zeer
goede producten, waarmede deze befaamde re
gisseur het filmwezen verrijkt heeft, Sylvia
Sydney treft ons zeer door de vertolking van
de rol van het meisje, dat in een Warenhuis
verliefd wordt op een gereclasseerden misda
diger en zich zijn lot aantrekt en met hem
trouwt, zonder hem evenwel te bekennen dat
zij ook gereclasseerd is en in de gevangenis
heeft gezeten. Zij meent op die wijze beider
geluk te dienen, doch als de man (George
Raft) haar verle
den ontdekt inter
preteert hij haar
bedoeling verkeert
en voelt zich om
den tuin geleid. Hij valt weer terug in de
misdadigerswcreld doch zij slaagt erin hem te
behouden, voor haarzelf en voor de maat
schappij. waar alles wat je hebben wilt be
taald en niet gestolen moet worden. Tref
fend is de manier, waarop Fritz Lang dit
feit, dat je alles op deze wereld betalen moet
wil je .althans een fatsoenlijk mensch zijn, in
het begin van de film in beelden met bege
leidenden zang filmisch weergeeft. De film is
vol originaliteit; denken we alleen reeds aan
het bezoek aan de dancing, de bijeenkomst
der ex-gangsters, aan de kostelijke scène,
wanneer het meisje het stelletje boeven be
keert door hen ijskoud voor te rekenen 'op
een schoolbord nog wel!) dat misdaad niet
loonend is, en ook aan het frappante eind.
Hoe fijntjes is dit alles verfilmd. De film is
een mengelmoes van realiteit en fantasie en
het is alleen maar jammer dat er tusschen
deze twee elementen geen eenheid gevonden
blijkt te zijn. In haar geheel is deze film, me
de dank zij de positieve strekking en de re
gie van Fritz Lang, een bijzonder werk.
De Fransche film „Vrouwengevangenissen"
is een pleidooi in verhaalvorm van den schrij
ver Francis Caro voor meer menschelijk be
grip tn.v. menschen, die een misdaad be
gingen en daarvoor in de gevangenis hebben
geboet. De gevangenis is een instelling van
de maatschappij om misdadigers te doen
boeten, en derhalve heeft diezelfde maat
schappij, wanneer de misdadigers him straf
tijd doorgekomen zijn, de plicht om hen weer
als volwaardige
menschen op te
Rembrandt nemen. Francis
Caro. de schrijver
van 't boek „Vrou
wengevangenissen" komt in de verfilming van
zijn werk zelf ook op het witte doek. Kennelijk
is bij de verfilming de hand gehouden aan
het verhaal en de oorspronkelijke dialoog en
de filmische eenheid, de vlotheid van woord
en beeld, hebben onder deze „literaire orien
teering" geleden. De film is een beetje traag.
Doch deze traagheid wordt grootendeels
opgeheven door het levendige spel der beide
hoofdpersonen Viviane Romance en Renée
Saint-Cyr, die creaties geven, welke men niet
licht vergeten zal. Zij wijden zich met over
gave aan de vervulling van him rollen.
Het verhaal is dat een van een meisje, dat
onder den drang der omstandigheden een mis
daad begaat, in de vrouwengevangenis een
meisje ontmoet, dat haar vriendin wordt, en
dan later in de maatschappij teruggekeerd
trouwt met een rijken man, die haar als win-
welmeisje leert kennen, en het slachtoffer
wordt van chantage.
Coos en Polly Speenhoff.
Op het tooneel vermaken Coos en Polly
Speenhoff het publiek met hun aardige lied
jes. o.m. met hun „actualiteiten". Ze boek
ten reeds den eersten avond flink applaus.
Een variéténummer, dat blijkt in te slaan!
Cinema zet deze week voor zijn bezoekers
den tijd een veertig jaar terug en neemt hen
voor de pauze mee naar het Californië van
een veertig jaar geleden en na de pauze naar
het Rusland van voor de revolutie.
In „De Vallei der Reuzen" een film, die in
kleuren is opgenomen, wordt er een hevige
strijd gestreden tusschen de eerlijke hard
werkende houthakkers onder leiding van den
jongen eigenaar van de woudreuzen van de
Vallei der Reuzen. Bill Cardigan en een troep
onbetrouwbare elementen.
Er wordt in deze
Cinema
film zoo sappig en
malsch en overtuigd
gevochten tusschen
beide partijen, als
alleen maar Amerikaansche films kunnen
vertoonen. Zoo nu en dan rijzen je de haren
te berge, zooals de stukken er af vliegen! Als
leek denk je, dat overleeft er niet één! Een
pracht van een kerel is Ox Smith (Alan Hale)
die pas prettig leeft als hij zijn vuisten kan
gebruiken om zijn tegenstanders neer te beu
ken.
De Fransche film „Schoppenvrouw" ver
plaatst ons zooals reeds gezegd, naar Rus
land. Pierre Blanchar, een der beste acteurs
van de Fransche film speelt hierin den aan het
spel verslaafden officier. Met bovenmensche-
lijke kracht weet hij zich aan den spelduivel
te ontrukken, tot hij op een feest van een
collega het verhaal hoort van het sprookjes
achtige geluk dat een oudtante van hem heeft
gehad door middel van drie kaarten, die haar
altijd deden winnen. Het wordt nu tot een
obsessie van den gewezen speler, om achter
het geheim van deze drie kaarten te komen
Hij verbergt zich zelfs in de vertrekken van de
oude dame om haar haar geheim te ontfutselen.
Maar vergeefs. Evenwel de gedachte vermees
tert hem zoo geheel en al, dat hij overal stem
men meent te hooren, eerst zacht, later bul
derend die zeggen: drie. zeven, aasdrie.
zeven, aasZijn uitgeputte hersenen kun
nen het niet meer verwerken en zij geven den
strijd op
Met een waar meesterschap geeft Pierre
B anchar deze figuur, onheilspellend en ge
heimzinnig Ook de andere hoofdrollen zijn
goed bezet.
1 .uxor
geprolongeerd.
Dat deze film voor de tweede week in het
Luxor Theater draait, is alleszins begrijpelijk.
Want zij die haar gemist hebben, hebban nu nog
de gelegenheid om te gaan genieten van Strauss'
meesleepende walsmelodieën. Ge kunt ervan
genieten te kust en
te keur: Wiener Blut,
Geschichten a us dem
Wiener Wald,
Künstlerleben; Wein
Weib und Ge,sang, de beroemde Donauwals enz.
De rol van Johann Strauss wordt zeer goed ge
speeld door Fernand Gravey; Miliza Korjus
laat ons zoowel van haar spel als ook van haar
zangkunst genieten in de rol van de zangeres
Carla Donner en Luise Rainer is roerend in
haar eenvoud als het kind-vrouwtje van den
beroemden componist.
In het voorprogramma eerst een Fox-jour
naal waarin u o.m. kunt zien Albert Lebrun
weer tot president van Frankrijk herkozen,
minister Beck in Engeland, een steppenbrand
in Florida enz.
Tevens gaat aan de hoofdfilm een alleraardigst
tcekenfilmpje in kleuren vooraf, getiteld
„Happy Harmonies".
NED. BOND TOT HET REDDEN VAN
DRENKELINGEN.
Zaterdag 22 April wordt in Café-Restaurant
„Hermitage" te 's-Gravenhage, een vergade
ring gehouden van leden van de commissie
voor het behalen van het kustwachtdiploma
en de Kustbrigades van den Ned. Bond tot
het redden van Drenkelingen.
DIENSTEN.
In de vergadering van den Nationalen Pad-
vindersraad, die onder presidium van Prins
Bernhard gehouden werd, Is een rapport over
de wenschelijkheid tot het invoeren van verken-
nersvaardigheidsinsignes voor luchtbescherming
en voor Nationale diensten besproken.
Het rapport, van den heer A. H. van Leeu
wen. lid van den Raad van Advies van de Ne-
derlandsche Vereeniging voor Luchtbescherming
handelt in de eerste plaats over de wensche
lijkheid, dat iedere padvinder op de hoogte zal
zijn van hetgeen van de burgerbevolking wordt
verwacht in het belang van de eigen veiligheid.
Het gaat dus van het standpunt uit, dat de jon
gen niet wordt ingeschakeld In het plan der
overheid voor de bescherming der burgerbe
volking tegen luchtaanvallen.
De eischen voor het insigne handelen hoofd
zakelijk over het kunnen improviseeren van
een schuilloopgraaf, het onschadelijk maken van
brandbommen, het gebruik van een gasmasker,
vervoer van gaszieken uit een gas-atmospheer;
als eerste vereisdhte wordt gesteld, dat de pad
vinder het insigne Ambulance heeft behaald.
Voor de opleiding der padvinders voor dit in
signe zal contact gezocht worden met de Ned.
Vereeniging voor Luchtbescherming, teneinde de
beschikking te verkrijgen over instructeurs voor
dit insigne en over beoordeelaars om de jongens
te toetsen, alvorens het insigne wordt toege
kend.
Eveneens werd besloten tot invoering van het
insigne „Nationale Diensten", dat uitsluitend be
stemd is voor de padvinders, die een verkla
ring van de ouders of voogden kunnen overleg
gen, waaruit blijkt, dat zij in geval van oorlog
bij een der overheidsdiensten mogen worden in
gedeeld. Gedacht is hierbij aan den eersten hulp
dienst. luchtbescherming, brandweer, politie,
evacuatie-dienst, kustwacht. De mogelijkheid,
om de jongens in tijd van nood bij een dezer
diensten te plaatsen, zal nader worden onder
zocht. Het ligt in de bedoeling in overleg met
de betrokken diensten de jongens, die daarvoor
in aanmerking komen, in vredestijd reeds in te
deelen, zoodat zij bij eventueele oefeningen reeds
kunnen meedoen.
Een beeld uit de film „Jij en ik".
(Frans Hals).
Een treffend beeld uit de film Vrouwengevangenissen
RECLASSEERINC, in de film.
Naar aanleiding van „Jij en Ik"
en „Vrouwengevangenissen".
Wie zich in Haarlem er op toelegt om,
films, die van wezenlijke beteekenis
zijn, uit de massaproductie te lichten en
naar voren te brengen zal zich daarmee
niet behoeven te vermoeien.
Want met name in dit seizoen hebben de bios
copen weinig films gebracht, die werkelijk de
moeite van het zien waard waren; zulke pro
ducten zijn op de vingers van een hand te
tellen. Edoch, nu het zwaartepunt van het
bioscoopjaar bedoeld worden de lange win
teravonden reeds lang voorbij is, en de len
gende dagen der lente onze verlangens eer naar
buiten richten dan naar de donkere tunnels
met de witte doeken aan het eind, nu de tijd
nadert dat we naar de bioscoop gaan omdat aan
gekondigd wordt dat de temperatuur binnen
koeler is dan buiten, nu schijnen pas de films,
die aanspraak mogen maken op meer dan het
merk „amusement" los te komen.
Laten we het althans hopen. In het Frans Hals
theater draait een film, die zeer het zien waard
is „Jij en ik" van Fritz Lang, en in Rembrandt
mag het Fransche filmwerk „Vrouwengevange
nissen" meer dan onze gewone aandacht vragen.
Laat ik hier dadelijk aan toevoegen; beide films
behooren niet tot het betse, dat de filmindustrie
opgeleverd heeft, daarvoor missen ze de een
heid van inhoud en vorm. Maar ze bezitten zoo
vele goede kanten dat ze ongetwijfeld als
bijzondere films aangemerkt dienen te worden.
En laten we wenschen dat ze door andere films
RALK)
PROGRAMMA
ZONDAG 16 APRIL.
HILVERSUM I 1875 en 415,5 M.
8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—
11.15 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.15 Hoogmis. 11.45 Gramofoonmuziek. 12.15
Medisch-ODvoedkundige causerie. 12.35 Gra
mofoonmuziek 1.00 Boekbespreking. 1.20 R.K.
Fanfare „Echo der Kempen" en R.K. Zang-
vereeniging „Zang en Vriendschap". 2.00 Vra-
genbeantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek.
3.00 Pianovoordracht en het KRO-Kamer-
orkest mmv solisten. (In de pauze: Causerie:
Het derde lustrum van het Nijmeegsch Stu
dentencorps „Calorus Magnus"). 4.30 Zieken-
halfuur. 4.55—5.00 Berichten. 5.05 Gewijde
muziek (gr.pl.). 5.20 Vrije Evangelische Kerk
dienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45
Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Be
richten ANP, mededeelingen. 8.15 Rococo-
octet. 8.30 Radiotooneel. 8 45 Rococo-octet. 9.00
Gramofoonmuziek. 9.30 Zang en piano. 9.45
KRO-orkest en solist. 10.30 Berichten ANP.
10.40 Epiloog. 11.00—11.15 Esperantoberichten.
HILVERSUM II 301,5 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.30
VPRO, 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Orgelspel. 9.01 Berichten. 9.05 Tuin-
bouwpraatje. 9.35 Orgelspel. 9.45 Causerie
„Van staat en maatschappij". 9.59 Berichten.
10.00 Nieuw Hongaarsch strijkkwartet. 10.40
Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 Esme
ralda en VARA-kinderkoor „De Merels". 12.00
Causerie „Weg met de staketselen". 12.20
AVRO-Aeolianorkest. 1.00 Schilderijbespreking.
1.15 Vervolg concert. 1.30 Causerie „Wat er in
Indië gebeurt". 150 Gramofoonmuziek. 2.00
Boekenhalfuur. 2.30 Het Nederlandsch Kamer
orkest (met inleiding". 3.30 Reportage. 3.50
Gramofoonmuziek. 4.30 Sportreportages. Hier
na Gramofoonmuziek en sportnieuws ANP.
5.00 De Ramblers. 5.30—6.00 Voor de kinderen.
6 05 Sportpraatje. 6.20 Sportnieuws ANP. Gra
mofoonmuziek. 6.30 „In het kamp, waar de
vreugd ons tezamen verbindt", toespraak. 6.40
Wijdingswoord. 7.00 Nederduitsch Hervormde
Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, Radiojour
naal, mededeelingen. 8.20 AVRO-Amusements-
orkest, „The Melody Sisters" en solisten. 9.05
Radiotooneel 10.00 Omroeporkest en soliste
10.30 AVRO-Musette-ensemble en solist 11.00
Berichten ANP, Gramofoonmuziek. 11.30
12.00 De AVRO-Dance Band.
DROITWICH 1500 M.
11.20 Fred Hartley's sextet en solist. 12,00
Harold Sandler's Weensch octet en soliste.
12.40 Gramofoonmuziek. 1.20 Voor tuinlief-
hebbers. 1.40 BBC-Midland-orkest. 2 40 BBC-
Harmonie-orkest. 3.20 Religieuze causerie. 3.40
Tom Jenkins en zijn orkest. 4.20 Causerie over
Kerkgeschiedenis. 4.40 Radiotooneel. 5.05 Cau
serie ..This and that". 5.20 Viool en piano. 5.50
Berichten. 5.55 Philip Martell en zijn orkest.
6.357.10 BBC-Mannenkoor en solist. 7.15
Kerkdienst. 8.05 Liefdadigheidsoproep. 8.10
Berichten 8 25 Radiotooneel. 9 35 Pianovmr-
iracht 9.50 Er"noe
RADIO-PARIS 1648 M.
3.00 en 8.30 Gramofoonmuziek. 9.00 Bailly-
orkest. 9.25 en 10.20 Gramofoonmuziek. 11.30
Orgelconcert. 11.50 Zang. 12.30 Gramofoon
muziek. 12.35 Laurent-orkest. 2.20 Zang. 2.35
Accordeonvoordracht. 2.50 Vocaal kwartet. 3.05
Radiotooneel. 3.50 Bilboquet en zijn ensemble.
4.20 Uit het vaticaan: EIAR-Symphonie-orkest
en solisten. 5.40 Radiotooneel. 6.20 Gramofoon
muziek. 6.35 Parijsch Mandoline-orkest. 7.05
Zang. 7.50 Concert. 9.50 Gramofoonmuziek.
10.20—11.50 Jo Bouillon's orkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.25 Solistenconcert. 8.20
Gramofoonmuziek. 10.35 Zang en piano. 11.20
Militair orkest. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.20
Populair concert. 3.20 Leo Eysoldt met zijn
orkest, soliste en pianoduo. 6.50 Gramofoon
muziek. 7.50 Omroeporkest en solisten. 9.50
Herm. Hagestedt's orkest en solisten. 11.20
I.20 Nachtconcert (opn.).
BRUSSEL 322 M.
8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Gevarieerd pro
gramma. 10.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Zang
en orgel. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en
12.30 Omroepdansorkest. 12.50—1.05 en 1.35
Gramofoonmuziek. 2.55 Van de Velde's a
cappellakoor en gramofoonmuziek. 3.20, 5.05,
5.55 en 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Gevarieerd
concert. 9.30 Omroepdansorkest. 10.2011.20
Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Gevarieerd con
cert. 10.20 Gramofoonmuziek. 10.35 Orgelcon
cert. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.35 Radio
orkest 12.551.15, 1.50 en 2.10 Gramofoon
muziek. 2.20 Het Hollencourt-kwartet en gra
mofoonmuziek. 3.20 Gramofoonmuziek. 4.20
Radio-orkest. 6.15 en 6.35 Gramofoonmuziek.
7.20 Radiotooneel. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.10
Radiotooneel. 9.30 Jean Omer's orkest. 10.20
II.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.35 Omroeporkest en solisten (8.208.35
Voordracht over Schubert9.20 Berichten. 9.50
Vereeniging voor oude muziek. 10.05 Berichten.
10.20—12.05 Populair concert (opn.).
MAANDAG 17 APRRIL 1939.
HILVERSUM L 1875 en 415.5 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten,
gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30
Morgendienst. 11.00 Christelijke lectuur. 11.30
Gramofoonmuziek 12.00 Berichten, 12.15 Gra
mofoonmuziek. 12.30 Amsterdamsch Salonor
kest en Gramofoonmuziek 2.00 Gramofoonmu
ziek. 3.00 Huishoudelijke wenken. 3.30 Gramo
foonmuziek. 3 45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoon
muziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.20 Gramofoon
muziek. Belichten. 6.30 Vragenuurtje. 7.00 Zijne
Excellentie Minister Mr. M P. L. Steenberghe:
De Landbouwcrisispolitiek (De Veehouderij),
waaronder de zuivel). 7.30 Berichten. 7 45 Gra
mofoonmuziek. 8.00 Berichten A.N.P., Herhaling
SOS-berichten. 8.15 Christ. Muziekvereeniging
..Concordia". 9.00 Causerie „De toekomstige ont
wikkeling van het verkeer". 9.30 Trioconcert.
10.00 Berichten A.N.P., actueel halfuur. 10.30
Vervolg Trioconcert 10.45 Gymnastiek. 11.00
Cembalo, fluit en viola da gamba (Opn.) 11.25
Gramofoonmuziek. c.a. 11.50 Schriftlezing.
•"T yrpei'M TT 301.5 M
Algemeen programma, verzorgd
door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (c.a. 8.15 Ber.) 10.00
Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek (gr.pl.)
10.30 Voor de vrouw. 10.35 Pianovoordracht.
11.00 Voor de vrouw. 11.10 Ensemble Jetty Can
tor en gramofoonmuziek (c.a. 12.15 Ber.) 12.45
AVRO-Amusementsorkest en solist. 1.35 Caba
retprogramma (opn.) 2.35 Omroeporkest en so
liste. In de pauze: Voordracht over Ferdinand
de Lesseps. 4.30 Disco-causerie. 5.30 AVRO-
Salonorkest. 6.15 Gramofoonplaten met toelich
ting. (c.a. 6.30 Ber.) 7.00 Zie Hilversum I. 7.30
Het Zepparoni-kwartet. 8.00 Berichten A.N.P.,
mededeelingen. 8.15 Concertgebouw-orkest, en
solisten. 9.15 Causerie „De beteekenis van de
Provinciale Staten als besturend lichaam". 9.30
Liedjes. 9.50 De Twilight Serenaders. 10.30 Or
gelspel. 11.00 Berichten A.N.P., hierna: De
AVRO-Dance Band. 11.40 Gramofoonmuziek.
DROITWICH 1500 M.
10.25 De Northern Ireland Zangers. 10.50 Het
Norman Brooks Berkeley sextet. 11.20 Orgelspel.
11.50 Vroolijke voordracht. 12.05 Declamatie.
12.25 Gramofoonmuziek. 12.50 BBC-Schotsch or
kest. 2.50 Orgelspel. 3.10 Cabaret-programma.
3.50 Gramofoonmuziek, met toelichting. 4.20 Ch.
Brill en zijn orkest, en soliste. 5.20 Berichten.
5.40 Causerie „Business outlook from America"
(uit Amerika). 5.45 Muzikale causerie. 6.05
Zang. 6.20 Gevarieerd programma. 7.20 Causerie
„The Celtic West". 7.35 Geraldo's orkest, het
BBC-Revue-koor en solisten. 8.20 Berichten.
8.45 Buitenlandsch overzicht. 9.00 Het BBC-or-
kest, en solist. 9.50 Het BBC-Harmonie-orkest.
10.35 Van Straten en zijn Band. 10.50 Gramo
foonmuziek. 11.10 Berichten.
RADIO PARIS 1648 M.
8.00 en 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Het Lo-
catelli-orkest. 11.30 Zang. 12.30 Het Frangois
Gras-orkest. 1.35 Zang. 1.50 en 2.30 Gramofoon
muziek. 2.35 Zang. 2.50 Viool en piano. 3.40
Cello-voordracht. 3.55 Gramofoonmuziek. 4.40
Viool en piano. 5.35 Het Felix Raugelkoor en
causerie. 6.20 Het Cantrelle-orkest. 7.50 „La-
haut", operette. 10.20 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Militair orkest.
7.50 Het Amusements-sextet. 11,20 Hermann
Hagestedt's orkest. 12.35 Het Nedersaksen-or-
kest en solLt. 1.30 Populair concert. 3.20 Het
Leipziger symphonie-orkest. 5.45 Solistencon
cert. 6.30 en 7.50 Gramofoonmuziek. 8.15 West-
duïtsch weekoverzicht. 8.35 Het Omroeporkest
en solist. 9.50 Leo Eysoldt en zijn orkest, het
vroolijk instrumentaal kwintet en solist.
BRUSSEL 322 M.
11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Het Omroepor
kest. 12.50 Gramofoonmuziek. 4.20 Het Kamer
orkest van Antwerpen. 5.00, 5.50, 6.20 en 7.20
Gramofoonmuziek. 8.20 Nationaal orkest van
België en solist. 9.50 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Het Omroep
dansorkest 12.50 Gramofoonmuziek. 4.20 Cello
en piano. 5.35 Zang. 6.05 Piano-voordracht. 6.35
Gramofoonmuziek. 7.20 Het Omroep-symphonie
orkest. 8.50 Het Omroepkoor. 9.30 Het Omroep
dansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 Berlijnsch Philharmonisch orkest en so
list. (8.20 Declamatie). 9.20 Berichten. 9.50 Viool
en piano. 10.05 Berichten. 10.20 Het Berlijnsch
Omroep-kleinorkest. 11.10 Gramofoonmuziek
van eenïge beteekenis gevolgd worden. In
andere plaatsen van ons land komt de Fransche
filmproductie ,dïe dit j'aar zooveel goeds bracht,
er niet zoo bekaaid af als in Haarlem tot nog
nog toe. En ook Amerikaansche en andere films,
die elders artistiek succes behaalden, gingen tot
nog toe aan de poorten van onze stad voorbij.
Mogen ze zich nog bedenken. Er zijn hier in
Haarlem geloof 'k ook menschen. die in de
bioscoop nog graag iets hoogers, iets beters wil
len ervaren dan amusement en spanning. Zoo
wel „Jij en ik" als „Vrouwengevangenissen"
brengen de gedachte tot uiting „menschen ver
beter de maatschappij!" Er zijn misschien men
schen, die bij deze gedachte de schouders op
halen en zeggen „De mensch wordt toch nooit
wijzer". Zij hebben ongelijk, zij zoeken de
schaduwzijde in plaats van den zonkant. Overal
is een zonzijde. Bent u als leek er niet van over
tuigd dat het gevangeniswezen in onze maat
schappij in den loop der tijden verbeterd is?
Beteekent dat niet een practisch resultaat van
het menschelijk streven; het lot van misdadigers
te verzachten? Hen, die de normen der wet over
traden, door reclasseering terug te leiden tot
normale maatschappelijke verhoudingen? Be
voegden kunnen verklaren dat er in dit opzicht
veel goeds bereikt is door naastenliefde. De re
classeering is een zegen. En niet alleen de
maatschappelijke reclasseering maar ook en
vooral de individueele: de menschen, die elkaar
weten te vergeven. Er blijft nog veel schaduw
ook in het reclasseeringswezen, en dat zal altijd
wel zoo blijven. Dat is de consequentie van onze
onvolmaaktheid.
Men moet zich er echter niet op toeleggen de
schaduw te verdrijven, want dan gaat ze u
achtervolgen. Men moet zon brengen waar men
kan; dan wordt de schaduw een natuurlijk ge
volg van den zonneschijn en is ze niet meer
dreigend. En van dat „zon brengen" in het
menschenleven, waar veel schaduw is, vertellen
u de films „Jij en ik" en „Vrouwengevange
nissen".
„Jij en ik" geeft de visie van Fritz Lang op
het geval van een man (George Raft) en een
vrouw (Sylvia Sydney) die beiden door reclas-
seeringsarbeid in een warenhuis terecht zijn
gekomen, en „Vrouwengevangenissen" vertelt
ons van een meisje, dat eens een misdaad beging,
rijk en gelukkig huwt achtervolgd wordt door
de schaduw van het verleden, die ophoudt
schaduw te zijn als de echtgenoot alles te weten
komt en daarenboven begrijpt, en de zon der
liefde hechter blijkt dan de schaduw van het
noodlot.
Zooals gezegd, geen van beide films behoort
tot het beste, dat op dit gebied werd vertoond.
Doch allebei geven ze iets positiefs, iets van
„Verbeter de wereld", en die mentaliteit kunnen
we tegenwoordig zoo goed gebruiken. Het is
prettig die mentaliteit ook weer eens in de
bioscoop te kunnen opdoen. Want in dat opzicht
zijn we in Haarlem niet verwend!
v. H.
EXAMENS.
Stuurliedenexamen
Voor het diploma stuurman kleine han
delsvaart slaagde de heer O. Liemberg.
Geslaagd is voor het examen voor het pae-
dagogisch getuigschrift bedoeld in art. 38 der
N.O. wet behoorende bij de akte NV: A. L.
Roosekrans te Haarlem.
Pierre Blanchar en Marguerite Moreno ver
vullen de hoofdrollen in de Fransche film
Schoppenvrouw".
(JPalace).
Padvinderij.
VAARDIGHEIDSINSIGNES VOOR LUCHT
BESCHERMING EN VOOR NATIONALE