Film: „dtie Waheu „$eidutk%" „de gtoale schaduw" „Villa De Vreugd". ZATERDAG 22 APRIE 1939 HAART:EWS DAGECAD W Een origineele film: drie generaties, drie levenstempi. Dr. Ludwig Berger, die op zoo'n voortreffe lijke wijze de Nederlandsche sprekende film „Pygmalion" regisseerde heeft thans in Frank rijk de film „Drie Walsen" gemaakt, en straks zal hij naar Engeland oversteken om er „De dief van Bagdad" met Sabu in de hoofdrol te verfilmen. „Drie walsen" is een aardige film, en de wijze waarop ze geregisseerd werd bevestigt eens te meer de bekwaamheid van Berger. Het gegeven is aan een operette ontleend, en ge weet uit ervaring wat een verfilmde operette kan beteekenen; een tamelijk conventioneele liefdeshistorie, waarin de helden en heldinnen op momenten, waarop de zaal in den dommel dreigt te schieten, hun monden sperren en door hun welluiden- Frans Hals de stemmen te ver heffen hun bewon deraars nog tijdig voor afvalligheid vrijwaren. Deze gevaren van een verfilmde operette heeft Berger omzeild. Ook in „Drie Walsen" zingen de hoofdfiguren om de haver klap, doch ze doen het alleen wanneer ze wat te zeggen hebben. Hun zang wordt verant woord door den loop der historie. Daarbij zy reeds dadelijk opgemerkt dat we hoofdzakelijk het lieflijke stemgeluid van de beroemde Fran- sche zangeres Yvonne Printemps te beluis teren krijgen! De geschiedenis vertelt U van drie gene raties, die drie verschillende levenstempi vertolkt in de drie walsen hebben. En vol gens dit verhaal is het laatste tempo, dat van den tegenwoordige» tijd, het beste, want het brengt twee menschen in harmonie tot elkaar. Tot twee keer toe zien we in het verleden twee gelieven, die elkaar vonden, uit de maat geraken en van elkaar scheiden. Eerst zijn het een officier en een balletdanseres en zij offert zich op om zijn militaire carriere niet in den weg te staan, om later te trouwen met een ander. Uit dit huwelijk wordt een dochter geboren, en deze wordt zangeres en ontmoet den zoon van de eigenlijke geliefde van haar moeder. Doch ook deze generatie komt niet tot, geluk.Hij offert zich op om haar carriere op het tooneel niet in den weg te staan. Doch het lot brengt beider kinderen tot elkaar in. een film over het leven der drie generaties. Een film in de film dus. En ditmaal komt het tot een hanpy-end in de werkelijkheid, d.w.z. in de werkelijkheid in de film, en niet in de film in de film. U ziet. het wordt gecompliceerd! Ik stel me voor dat het thema van de drie walsen, drie verschillende generaties met drie evenzeer verschillende tempi, in allen ernst verfilmd tot een echt fijn indrukwekkend filmwerk zou kunnen worden. Maar in deze film is geen sprake van ernst en het grond motief dat de eene generatie op de andere voortbouwt, cn dat Amor het geluk van de eerste liefde onthoudt aan de eene generatie en ci an een volgende schenkt, blijft grond motief; het komt in de uitwerking niet tot uiting en wordt verdrongen door de operette sfeer, die weer het voordeel heeft dat ze vroo- lijk maakt Pierre Fresnay speelt grootvader, vader en kleinzoon, en eerst als kleinzoon weet hij met de rechtstreeksche afstammelinge van de geliefde van zijn grootvader de wals te vin den, die geen afscheid, doch geluk beteekent. Temidden van een rommelige filmstudio, waar Ludwig Berger een danig loopje neemt met zijn eigen vak en zelfs met zichzelf, vol trekt zich dit proces op luidruchtige manier. Het eeheel is een knap geregisseerde origineele film. „Kentucky" is een film voor paardenliefheb bers. En waar het verheugend verschijnsel zich voordoet, dat in dezen uiterst vermecha- niseerden tijd, hoe langer hoe meer menschen hun belangstelling en liefde weer tot het paard gaan richten, zal deze film die in Amerika speelt, zeker "tot het hart van zeer velen spreken. Rembrandt dien een oude ontslagen neger hem heeft gegeven, Mr. Baasman. Dan Oom Peter zelf. ongelooflijk geestig en springlevend ge speeld door Walter Brennan. Verder de spannende races in de romantische omgeving en het zoo natuur lijke spel van de negers en negerinnen, die geboren filmartisten als ze zijn. naast de locale kleur een frissche opgewektheid aan het geheel geven. Lcretta Qoung vormt met Richard Greene als Sally en de jonge Dillon een benijdens waardig schoon paar, dat men graag hun jonge geluk gunt. De regisseur David Butler heeft met Ken tucky" een waardevolle prachtige film ge maakt. Op het tooneel oogstte Andrés Canas met zijn Marimba-orkest uit San Salvador veel succes. „De Onsterfelijke Wals wederom geprolongeerd. In het Luxor theater is het filmwerk „De onsterfelijke wals" voor de derde week gepro longeerd. Marika Rökk vervult de hoofdrol in de film Een nacht in Mei". (Palace). .Ken echter Fransche film". Dat zal wel de indruk wezen, dien ieder na het zien van „De groote schaduw" met zich meeneemt. Fransch van karakter is in de eerste plaats de historie zelf, die als het ware een caleidoscoop van menschelijke hartstochten en gemoedsstem mingen is. Fransch is de montage en de ge- heele enscèneering van de film; die prachtige visie der Fransche cinéasten op hun objecten, waarmede zij den beschouwer zoo intens ge boeid weten te houden. Een der typische din gen van deze film is wel, dat de sfeer van de Fransche havenstad, waar de geschiedenis zich afspeelt, u vrijwel geen oogenblik loslaat. Hoe sterk dragen die telkens terugkeerende Cinema beelden van nauwe straatjes met hun kroe gen en dansgelegenheden, die woonkazernes met haar wapperende decoraties van wasch- goed, die fragmenten van een mistigen haven met de traag schuivende schim men van zee- schepen hoe sterk draagt dit alles niet bij aan het bewogen gegeven zelf? Bewogen is deze roman inderdaad van het begin tot het einde. Hij voert ons op het duistere levenspad van een man, die de wereld niet anders kent als een soliede zakenman en eerzaam huisvader, maar die in het ge heim met de onderwereld heult, schatten verdient aan helerspraktijken en tenslotte nog een moord begaat, waarvoor een ander naar het bagno gestuurd wordt, Raimu speelt de rol van deze wonderlijk- gecompliceerde figuur, waarin ondanks alle gruwelijk raffinement, toch een groote mate van tragiek schuilt. Naast en tegenover hem slaat de prachtige creatie, die Pierre Blan- chard gaf van Bastien Robinot, den man, die de dupe werd van de verdorvenheid van den ander. Van de tragedie naar het blijspel is ditmaal maar een kleine stap. want als tweede hoofd nummer wordt de amusante film „Een nacht in Mei" gedraaid. De lachende, zingende, dansende en flirtende Marika Rökk voert er den boventoon in en dat haar dit wel toever trouwd is weet ieder, die deze charmante actrice bij vroegere escapades op het witte doek heeft gevolgd. Tezamen met Viktor Staal zorgt zi.i voor oogenblikken van kostelijk amusement iets dat we temidden der vele problemen van dezen tijd met gretigheid accepteeren. „DE KRIBBEBIJTER". Moviac Theater heeft voor deze week de Nederlandsche film „De Kribfoebijter" nog eens op het programma geplaatst. De bios coopbezoeker wordt hierdoor in de gelegen heid gesteld een van de meest geslaagde producten van onze nationale filmindustrie nog eens te gaan zien, een gelegenheid die velen zeker zullen benutten. „De Kribbebijter" heeft thans feitelijk geen aanbeveling meer noodig. Wie deze film nog niet gezien heeft kent toch in ieder geval .iet "gelijknamige suc cesblijspel van Ren- mann en Schwartz Moviac waarnaar deze amuse mentsfilm werd ge maakt. En dan staan er -bovendien nog de namen van eenige der beste Nederlandsche acteuins en actrices waaronder Cor Ruys, Louis de Bree, Dolly Mollinger, Frits van Dongen, Mary Dresselhuys, Louis Borel, borg voor. Wij kunnen ieder aanraden „De Kribbe bijter nog eens te gaan zien Men kon er nog een genoegelijken avond mee beleven. In het voorprogram-ma draait een interes sant voor-filmpje van het hooggebergte dei- Dolomieten, waarin behalve een aantal prachtige nabuur-opnemingen eenige mooie staaltjes van alpinisme en „Kletter-sport" in het grootsche landschap der Zuid-Alpen kan bewen-deren. FOTOTENTOONSTELLING „KLEINBEELD "39" De Nederlandsche Kleinbeeld Vereeniging, welke jaren geleden werd opgericht en zich ten doel stelt het bevorderen van de fotogra fie op negatief-formaten van kinofilm tot en met zes bij zes, organiseert onder den naam „Kleinbeeld '39" een tentoonstelling van foto's opgenomen op klembeeldformaat. De tentoon stelling zal gehouden worden te Amsterdam en Den Haag. Inschrijvingsformulieren met voorwaarden voor deelneming zijn t.z.t. te verkrijgen bij den fotohandel en bij het algemeen secretariaat: J. H. Geerling, Cesar Francklaan 13 te Heem stede. Een fotografisch treffend gecomponeerd beeld uit de film „Drie walsen".,De vrouw is Yvonne Printemps. De man met den rug naar de lens gekeerd Pierre Fresnay. (Frans Hals). HET TOONEEL AERDENHOUT'S TOONEEL ENSEMBLE. „Villa de Vreugd", het Indische drama, dat Aerdenhout's Tooneel-ensemble gisteravond ten bate van het Bloemendaalsch Comité voor gees telijke en moreele herbewapening in onzen Stadsschouwburg heeft gegeven, is niet anders dein Fabricius' Eenzaam in vernieuwden vorm. Voor deze verandering ben ik zelf nog 'n beetje verantwoordelijk. Toen Fabricius mij? 'n jaar geleden van zijn plan sprak om Eenzaam om te werken, zoodat de hoofdrol nog door den inmid dels 25 jaar ouder geworden Cor van der Lugt Melsert gespeeld zou kunnen worden, vertelde ik hem van een matroos, die ik in Borneo gekend had op een verlaten goudmijn, waar hij de ma chines moest bewaken. Spontaan als Fabricius PRDGK4MMA Loretta Young vervult een hoofdrol in de film „Kentucky". (Rembrandt). Tusschen het begin en het eind van deze film ligt een tijdperk van 75 jaar. Het jochie dat in den strijd van de Zuidelijken met de Noordelijken, zijn vader ziet neerschieten, als deze zich verzet tegen het wegvoeren van zijn edelste renpaarden door de Noordelijken, is in die 75 jaar. de onverzettelijke ijzersterke oude brombeer geworden, die oom Peter is. en die geladen is met een onverzoenlijke haat tegen al, wat Dillon heet. Dillon, de naam van den moordenaar van zijn vader. In Kentucky worden de edelste paarden rassen gefokt- en de prachtigste exemplaren gaan in de meest ideale omgeving aan het oog van de toeschouwer voorbij. Al gaf de film niets dan deze nobele dieren te zien. dan zou het de moeite al meer dan waard zijn. Maar het scenario biedt nog veel meer Daar is de idyle tusschen Sally, het achter nichtje van Oom Peter en den jongen Dillon, die om niet al bij voorbaat alle kansen bij Sally te verspelen, zich noemt bij den naaan, ZONDAG 23 APRIL. HILVERSUM I 1875 en 415.5 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV, 12 15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Nederlandsch Hervormde Kerk dienst- Hierna: Orgelconcert. 12.15 Midden standspraatje. 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbespreking. 1.20 R.K. Mannenzangveree- niging „Semper Crescendo". 2.00 Godsdienst onderricht voor ouderen. 2.30 Gramofoonmu ziek 2.45 Het Lejeune-kwartet (3.15—3.45 Gra mofoonmuziek). 4.15 Gramofoonmuziek. 4.30 Ziekenhalf uurtje. 4.555.00 Berichten. 5.05 Ge wijde muziek (gr.pl.). 5.20 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Orgelconcert. 7.45 Berich ten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP. mededeélingen. 8.15 „Tatjana". operette. 10.00 Gram.muziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—1130 Esperantolezing. HILVERSUM H 301.5 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin- bouwpraatje, 9 30 Orgelspel. 9.45 Causerie .Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Voor de kinderen. 10.30 Vrijzinnig Pro- testantsche Kerkdienst. 11.50 Reportage. 12.00 Cyclus „Weg met de staketselen". 12.20 Be richten. Hierna: „The Twilight Serenaders". I.10 Een Padvinderskoor. 1.30 Causerie „Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Boekbespreking. 2.15 Reportage voetbalwedstrijd. 4.20 De AVRO- Dance-Band. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 De Ramblers. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Esme ralda en solist. 6 30 Gramofoonmuziek. 6.45 Sportnieuws ANP, Gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Schuldig of onschuldig. 7.30 Noviteiten-orkest en solisten. 8.00 Berich ten ANP, Radiojournaal, mededeelingen. 8.25 Fragmenten uit de opera „Otello". 9.25 Radio- tooneel met muziek. 10.20 AVRO-Amusements- orkest. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Orgelspel. II.40—12.00 Dansmuziek (gr.pl.). DROITWICH 1500 M. 11.50 Londen's Palladium-orkest. 12.35 Zang. 12.55 Orgelspel. 1.20 Voor tuinliefhebbers. 1.40 BBC-Schotsch orkest. 2.40 Wynford Reynolds' Octet. 3.20 Causerie ..Will Christianity work. 2. The social answer". 3.40 Munn en Felton's Fabrieksorkest. 4.20 Causerie over kerkgeschie denis. 4.40 Radiotooneel met muziek, 5.05 Cau serie „This and that". 5 20 Voor padvinders. 5.25 Pianovoordracht. 5.50 Montague Brearley's orkest en solist. 6.50 Uitzending voor de New- Yorksche Wereldtentoonstelling. 7.20 Kerk dienst. 8,05 Liefdadigheidsoproëp. 8.10 Berich ten. 8.25 Causerie over het Londensche mu ziekfeest. 8.30 Herdenkingsprogramma. 9.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 8.00 en 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Het Derveaux-orkest. 11.00 Gramofoonmuziek 1130 Orge concert 11.50 Zang. 12.25 Georges Lau rent's orkest. 2.20 Zang, 2.35 Jacovacci's Ha- waiian-orkest. 4.20 Gewijd concert. 5 35 Rariio- 1 tooneel. 6.20 Lucien Goldy's orkest. 7.50 Sym- phonieconcert mmv. solisten. 9.50 Gramofoon muziek. 10.2011.50 Jo Bouillon en zijn or- KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.25 Zang. 7.50 Het Rum- mel-Trio en soliste. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.35 Trioconcert. 10.50 Zang en piano. 11.20 Omroeporkest en solisten. 1,20 Populair con cert. 3.20 Willi Glahe en Willfried Krüger met hun orkesten, afgewisseld met sportreportages. 4.50 Het Hausler-kwartet. 5.50 Causerie over Weber met vocale illustraties. 6.50 „Martha", opera. 9.50 Hermann Hagestedt's orkest. 11.20 2.20 Gevarieerd nachtconcert (opn.). BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 9.20 Jan Steur's Mu sette-ensemble en solist. 10.20 Zang en gra mofoonmuziek. 10.50 Orgelconcert. 11.20 en 12.30 André Felleman's orkest. 1.051.20 en I.35 Gramofoonmuziek. 2.20 Uit Amsterdam: Reportage voetbalwedstrijd (2.553.15 Jazz- muziek-gr.pl.). 4.20 Het Van Thuyne-Trio. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Gevarieerd program ma. 9.30 Populair concert. 10.2011.20 Gra mofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Gevarieerd pro gramma. 10.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Piano voordracht 11.05 Gramofoonmuziek. 11.35, 12.00 en 12.30 Racio-orkest. 12.551.15 Gra mofoonmuziek. 1.50 en 2.10 Accordeonsoli. 2.20 Zie Brussel 322 M. 4.20 en 5.00 Radio-orkest en soliste. 6.15 en 6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 en 8.50 Omroepsymphonie-orkest. 9.30 Omroep- dansorkest en soliste. 10.20—11.20 Gramofoon muziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.35 Concert ten bate van de Winterhulp. 9.20 Berichten. 9.50 Leden van het Parijs Blaaskwintet (opn.) 10.05 Berichten. 10.20 II.20 Omroepkleinorkest. Radio SV3 oors KRUISSTRAAT 38 TELEF. 14609 BETERE SERVICE door VAKMENSCHEN. PHILIPS nieuwste serie v.a. ƒ89. Ook op conditiën. (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 24 APRIL 1939. HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. NCRV-Uilzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30 Gra mofoonmuziek. (12.00 Berichten). 12.30 De Eem- landers en gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scho len. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Tuinbouw- praatje. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbelle zing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuur. 6.20 Gramofoonmuziek, berichten. 6.30 Vragen uurtje. f7.00 Berichten), 7.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Berichten A N P., herhaling SOS-berichten). 8.15 Arnhemsche orkestvereeniging en solist. 9.10 Gramofoonmuziek. 9.30 Causerie „De we reld, waarin Paulus leefde'. 10.00 Berichten A. N.P., actueel halfuur. 10.30 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Kamermuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. c.a. 11.50 Schriftlezing. HILVERSUM n, 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoordracht. 11.10 Declamatie. 11.30 Orgel spel en zang. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Be richten. 12.17 VARA-orkest. 1.15 Esmeralda. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.30 Viool en piano. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Fantasia. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.05 De Ramblers. 6.28 Berichten. 6.30 Muzikale causerie (met gramofoonplaten). 7.00 VARA- Kalender. 7.05 Gramofoonmuziek. 7.10 Causerie over het schaaktournooï te Margate. 7.30 Orgel spel. 8.00 Herhaling SOS-berichten. 8.03 Be richten A.N.P. 8.10 Utrechtsch Stedelijk orkest, koor „Kunst en Strijd' en solisten. 9.40 Decla matie. 10.00 Berichten A.N.P. 10.10 VARA-or- kest. 11.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 10.25 BBC-Schotsch orkest. 11.20 Dansmuziek (gr.pl.) 12.05 Harry Engleman's kwintet en so list. 12.35 Declamatie. 12.55 Orgelspel. 1.20 BBC Northern orkest. 2.20 Arthur Salisbury en zijn orkest. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.15 Orgelspel. 3.35 Causerie „The red planet". 3.50 Gramofoon muziek. 4.20 Sidney Crooke's kwartet. 4.50 Vo caal concert. 5.20 Berichten. 5.40 Uit Amerika: Causerie. 6.05 Zang. 6.20 Gevarieerd programma. 7.20 Causerie „The Prince of Poyais". 7.35 Lon- densch symphonie-orkest. 8.25 Berichten. 8.45 Vervolg concert. 9.30 Alfredo Campoli's salon orkest. 10.20 Billy Bissett's Band. 10.50 Gra mofoonmuziek. 11.14 Berichten. RADIO-PARIS 1648 M. 8.00 Gramofoonmuziek. 9.00 Giardino-orkest. 9.20 en 10.20 Gramofoonmuziek. 11.30 Zang. 12.25 Van de Walle'sorkest. 1.35 Zang. 1.50, 2.30 en 3.40 Gramofoonmuziek. 4.05 Pianovoordracht. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.35 Het Félix Raugel- koor (met toelichting). 6.20 Locatelli-orkest. 7.50 „La Basoche", opera. 10.20 Gramofoonmu ziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 Trompetterkorps. 7.50 Schrammelensemble. 11.20 Militair orkest. 12.35 Nedersaksen-orkest en solisten. 1.30 Po pulair concert. 2.20 Liederenvoordracht. 3.20 Omroep-Amusementsorkest. 5.45 Cembalovoor dracht. 6.30 Gramofoonmuziek. 8.30 Solistencon cert. 9.50 Leo Eysoldt en zijn orkest, solisten en piano-duo. 11.20 Omroeporkest, solist en Om roepkleinorkest BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Omroepdansorkest. 12.50, 1.20 en 4.20 Gramo foonmuziek. 5.50 Pianovoordracht. 6.05 en 7.20 Gramofoonmuziek, 8,20 Omroepsymphonie-or kest en soliste. 9.30 Omroepsymphonie-orkest. 9.50 Gramofoonmuziek. 484 M.: 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Radio-orkest. 12.50, 4.20, 5.35, 6.10 en 6.35 Gra mofoonmuziek. 7.20 Radio-orkest. 8.20 Zang. 8.35 Radio-orkest. 9.30 Cabaretprogramma. 10.05 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Berllijnsch Philharmonisch orkest. (8.15 Radiotooneel), 9.20 Berichten. 9.50 Kwartetcon cert. 10.05 Berichten. 10.20 Dresdensch orkest en solisten (opn.). is, riep hij op eens: „Kerel, daar breng je mij op 'n idee! Ik heb het!" en nog geen vijf minuten later had hij de geheele intrige voor elkaar van het stuk, zooals hij het izijn vernieuwden vorm voor zich zag. In dien vorm nu hebben wij het gisteren ge zien. Tot mijn spijt moet ik zeggen, dat „Villa de Vreugd", vergeleken bij het vroegere „Eenzaam" geen verbetering is geworden. De handeling is geforceerder, al lijkt het alles dan ook aanvaard baar en de tragiek der eenzaamheid die in het oude Eenzaam zoo prachtig was gedramatiseerd is in Villa de Vreugd veel minder suggestief en maakt daardoor ook niet een zoo grooten in druk. Maar vooral het laatste bedrijf is veel zwakker geworden. In de oorspronkelijke bewer king gaf het even weer opleven van Van Bijle voorde, toen er gevaar dreigde, een zeer sterke spanning. Die spanning missen wij in Villa de Vreugd geheel. Het is in zijn uitwerking nu alles zoo opzet telijk o.a. het alleen laten van Jonkers door zijn vrouw tegen het slot en de dramatiek is veel slapper dan in het oorspronkelijke stuk. Het verwondert mij dan ook niets, dat Villa de Vreugd bij de opvoeringen door Het Rotter- damsch Hofstad Tooneel vrijwel niets heeft ge daan en het stuk na 3 voorstellingen van het repertoire moest worden genomen. De keuze van dit stuk door Aerdenhout's Too- neel-Ensemble kan ik dan ook niet bepaald ge lukkig noemen. De opvoering had wel goede elementen, maar dit stuk vraagt toch sterker spel dan deze dilettanten konden geven. De heer J. van Holland toonde ongetwijfeld begrip, en voor een amateur was het lang niet slecht, wat hij deed. Toch eischt de rol van Willem Jonkers een sterker dramatische uitbeelding dan de heer van Holland gaf. In de eerste bedrijven kon ik veel in zijn spel, dat hij vrij sober hield, waar- deeren, maar in de laatste merkten wij toch te weinig van de geestelijke inzinking van dezen door de eenzaamheid geheel verworden figuur. Ook mevrouw Koning, die ongetwijfeld wel talent bezit, kon haar rol in het laatste bedrijf niet geheel aan. Wij moeten daar aldoor voelen, dat Christine een hevigen strijd heeft te voeren om uiterlijk kalm te schijnen en van dezen strijd zagen wij niet genoeg. De heer Esselaar maakte van Crone wel een sympathieke figuur. Als geheel kwam deze rol, die de minst zware eischen stelt, er het beste af. Veel minder was de heer Kolkman als Bakker, de rubberplanter. Dat was in het geheel niet de joviale, wat ruwe planter, die hij moest zijn. Hoe Fabricius er toe gekomen is die dwaze figuur van den indo-bavon in zijn stuk te bren gen. is mij een raadsel. Die man was totaal over bodig en hij speelde dan ook geen rol in het stuk. De Inlandsche bediende Amat wend door den heer Hengeveld niet slecht getypeerd. Het tooneel zag er in I en II niet slecht uit. Maar in het laatste bedrijf hadden wij ook in het interieur van Villa de Vreugd meer van de ver wildering van Jonkers moeten merken. Wie de opvoeringen indertijd van Eenzaam heeft ge zien, zal zich herinneren, hoe in de woning van Van Bijlevoorde aan alles te zien was, hoe de eenzaamheid ook hier haar invloed had doen gelden. Het publiek reageerde soms heel zonderling op de dramatiek in het stuk. Velen meenden een komisch element in de verwording van den hoofdpersoon te moeten zien en het was soms pijnlijk om den lach in de zaal te hooren, waar Fabricius toch een zoo tragisch gegeven had ge dramatiseerd. J. B. SCHUIL. NIEUWE UITGAVEN. Ds. J. C. Koningsberger richt zich in het ..Sta in het geloof", in het bijzonder tot het jonge geslacht. Deze predikant, die zich in Amsterdam in het bijzonder aangetrokken gevoelt tot de jonge menschen weet van nabij, van den strijd dien de jonge menschen hebben te voeren, maar hij wil hen helpen door ze in dit boek een houvast te geven, dat hen doet zien dat de Bijibebl ook op vele vragen van het concrete leven een anwoord laat hooren. Aan het slot schrijft hij: Hij (Christus) zelf staat als overwinnend veld heer achter het viervoudige bevel: waakt, staat vast in het geloof, houdt u mannelijk, zijt sterk! Hijzelf geeft ons de wapenrusting in den schoonen strijd. Dat wij ons dan aan gorden daartoe om met hem te overwinnen. Het boek verscheen bij de uitgeverij Ploegs- ma te Zeist.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 16